Holdet 2024 Sa/R/fagpakke2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Inge Boesen, Peter Ussing, Søren Møller
Hold 2024 Sa/R/fagpakke2 (Sa/R/fagpakke2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Identitet i det senmoderne samfund
Titel 2 Forløb#2 Demokrati og valg
Titel 3 Forløb#3 Politiske ideologier & dansk politik
Titel 4 Forløb#4  Velfærdsmodeller og EU
Titel 5 Forløb#5 Råd til velfærd? Dansk økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Identitet i det senmoderne samfund

Faglige mål
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger  
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  

Kernestof

Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

Metode
- komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode

Kernemateriale
"Samf på B" Oliver Boserup Skov, Victor Bjørnstrup, Tobias Matthiesen. Columbus, 2022

Supplerende materiale

Om forløbet
Professionsrettet fagpakkedag med matematik B til København med rundvisning fra Gadens Stemmer, egen udført kvalitativ undersøgelse i Kongens Have, samt matematiske beregninger i forhold til Rosenborg Slot
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Demokrati og valg

Formål

Politologiforløbet belyser forskellige former for demokrati, og hvilke magtressourcer og magtformer, der kan komme i spil i demokratiet.

Forløbet introducerer det politiske system og lovgivningsprocessen og de deltagelsesmuligheder man har som borger i Danmark.

Afslutningsvis undersøges mediernes rolle for meningsdannelsen i de politiske processer.

Kernestof:

Magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene”


Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Fokuspunkter

Demokratiformer: Direkte versus repræsentativt demokrati.

Demokratiopfattelser og magtbegreber.

Folketingets rolle og position – den parlamentariske  styringskæde og magtens tredeling

Medierne og politisk meningsdannelse

Samf. på B, I-bog, kapitel 4, Hvem har den politiske magt i Danmark?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Politiske ideologier & dansk politik

Faglige mål og kernestof:

Forløbet inddrager de gennemgående metodiske mål. Disciplinært
gælder det målet om kendskab til de politiske ideologier, skillelinjer i dansk politik og partiernes adfærd

Forløbet gennemgår på baggrund af første del af kapitel 5 i Samf. på B de tre klassiske politiske ideologier med afsæt i deres respektive syn på staten, markedets og civilsamfundets rolle.

Ideologiernes nutidige relevans belyses med de politiske partiers idémæssige orientering i dansk politik. Socialliberalismen og ideologiske forgreninger i blå- og rød blok gennemgås.

Partiernes stillingtagen belyses med Molins model som beskrevet i Samf på B kapitel 6. Teorier om ændret vælgeradfærd og vælgersegmenter belyses med inddragelse af empiri om vælgernes foretrukne dagsorden.  
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Velfærdsmodeller og EU

Velfærden under pres i EU og den globaliserede økonomi

Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund.

- Gösta Esping Andersens velfærdsmodeller: Den residuale, den selektive og den universelle velfærdsmodel

- Interne og eksterne klemmer til finansieringen af fremtidens velfærdssamfund.

- EU belyst i et velfærdsperspektiv: Det Indre Marked og social dumping som en udfordring for den danske arbejdsmarkedsmodel.

Grundbog: Samf. på B, kapitel 5, Fremtidens velfærd - hvem skal løse opgaverne? Samt afsnit 4.7 om EU, særligt med vægt på arbejdstagernes frie bevægelighed i EU's Indre Marked.


Folketingets EU-Oplysning (Undervisningsforløb om social dumping) Link: https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/over_graensen/social-dumping
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Råd til velfærd? Dansk økonomi

Faglige mål:

Forløbet omfatter de overordnede og metodiske mål i vejledningen. Det faglige kernemål i samfundsøkonomi om at undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU er blevet belyst.

Med afsæt i et problemorienteret perspektiv om der fortsat er råd til velfærden i Danmark har vi gennem forløbet belyst samfundsøkonomiske sammenhæng. Vi har lært om markedsmekanismen og Danmark som en blandingsøkonomi. Eleverne har lært om det økonomiske kredsløb. De  samfundsøkonomiske mål er blevet gennemgået som vigtige pejlemærker for en balanceret økonomisk politik. Sidstnævnte er særligt blevet belyst med effekterne af en ekspansiv henholdsvis en en kontraktiv finanspolitik.

Set i lyset af den aktuelle økonomiske situation har vi også belyst hvordan pengepolitik med justeringer af renten påvirker inflationen, og dermed aktivitetsniveauet i økonomien.

Globaliseringens- og EU's betydning for arbejdsmarkedet og konkurrenceevnen i Danmark er gennemgået. Stramnings- og opkvalificeringsstrategien for arbejdsstyrken indenfor rammerne af den Dansk Model er også medtaget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer