Holdet 2024 ps/R1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Thomas Bøgild Piil
Hold 2024 ps/R1 (ps/R1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ondskab
Titel 2 Barnet og de nære relationer
Titel 3 Bliv klog på din tænkning
Titel 4 Unges udfordringer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ondskab

Eleverne skal kunne definere, redegøre for, analysere og reflektere over ondskab set i lyset af kultur og overbevisning. Eleverne skal lære at stille sig kritiske over for ondskab som fænomen, samt reflektere over diskussionen mellem arv og miljø i forbindelse med temaet. De skal kunne anvende socialpsykologisk viden såvel som eksperimenter til at forstå ondskab.

Indhold: Grupper, roller, mobning, holdninger centrale socialpsykologiske eksperimenter (fx Asch, Milgram, Zimbardo), arv, miljø, empati, moralsk frakobling, selvkontrol, kulturforskelle,  psykopati
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Barnet og de nære relationer

Eleverne bliver introduceret for udviklingspsykologiske teorier og centrale udviklingspsykologer (Erikson, Mahler, Stern, Bowlby, Ainsworth). Eleverne skal anvende teorierne til at analysere og reflektere over udvikling hos samfundets børn samt konsekvensen af omsorgssvigt. Herunder forholde sig til arv, miljø eller begge dele. De skal endvidere reflektere over udviklingen af resiliens. Eleverne skal identificere og reflektere over opdragelsesstile og idealer ift. samfundet.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bliv klog på din tænkning

Eleverne skal kunne demonstrere viden om hukommelsens opbygning, samt for-holde sig kritisk til måden vi lagrer information på. De skal kunne kende til meto-der at påvirke hukommelsen på. Desuden skal eleverne redegøre for, analysere og reflektere over glemsel og genkaldelse.
Eleverne har desuden opnået kendskab til perceptionens samt kognitionens betydning for forståelsen af andre individer. De skal desuden være i stand til at reflektere over egne og andres forklaringsstile og adfærd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Unges udfordringer

Eleverne introduceres for personlighedstest og skal forholde sig til begrænsninger-ne af disse. De skal desuden have kendskab til forskellige psykologiske retningers forklaringer på personlighed. Eleverne skal kunne redegøre for, analysere og reflek-tere over identitet i forskellige sociale arenaer, samt hvilken betydning samfundets udvikling har fået på unges identitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer