Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Thomas Bøgild Piil
|
Hold
|
2024 ps/R1 (ps/R1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ondskab
Eleverne skal kunne definere, redegøre for, analysere og reflektere over ondskab set i lyset af kultur og overbevisning. Eleverne skal lære at stille sig kritiske over for ondskab som fænomen, samt reflektere over diskussionen mellem arv og miljø i forbindelse med temaet. De skal kunne anvende socialpsykologisk viden såvel som eksperimenter til at forstå ondskab.
Indhold: Grupper, roller, mobning, holdninger centrale socialpsykologiske eksperimenter (fx Asch, Milgram, Zimbardo), arv, miljø, empati, moralsk frakobling, selvkontrol, kulturforskelle, psykopati
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Psykologiens Veje; sider: 9-23, 378-381, 391-392, 460, 464-470, 473-474, 481-485
-
Hvad er psykologi s.9-10.docx
-
Lena.docx
-
Læselektie (lidt lang)
-
Diskutér de forskellige handlinger nedenfor. Vurdér, om der er tale om ondskab. Begrund det. Forsøg derefter at give en kort definition på, hvad ondskab er, herunder hvad der kræves af en handling, for at vi kan tale om den som ond. Start evt. sådan:
-
Læselektie
-
Lektie
-
Opgave til læselektien
-
OneNote
-
Asch Conformity Experiment
-
Husk bogen :-)
-
Program
-
Ondskab - noter.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barnet og de nære relationer
Eleverne bliver introduceret for udviklingspsykologiske teorier og centrale udviklingspsykologer (Erikson, Mahler, Stern, Bowlby, Ainsworth). Eleverne skal anvende teorierne til at analysere og reflektere over udvikling hos samfundets børn samt konsekvensen af omsorgssvigt. Herunder forholde sig til arv, miljø eller begge dele. De skal endvidere reflektere over udviklingen af resiliens. Eleverne skal identificere og reflektere over opdragelsesstile og idealer ift. samfundet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bliv klog på din tænkning
Eleverne skal kunne demonstrere viden om hukommelsens opbygning, samt for-holde sig kritisk til måden vi lagrer information på. De skal kunne kende til meto-der at påvirke hukommelsen på. Desuden skal eleverne redegøre for, analysere og reflektere over glemsel og genkaldelse.
Eleverne har desuden opnået kendskab til perceptionens samt kognitionens betydning for forståelsen af andre individer. De skal desuden være i stand til at reflektere over egne og andres forklaringsstile og adfærd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Unges udfordringer
Eleverne introduceres for personlighedstest og skal forholde sig til begrænsninger-ne af disse. De skal desuden have kendskab til forskellige psykologiske retningers forklaringer på personlighed. Eleverne skal kunne redegøre for, analysere og reflek-tere over identitet i forskellige sociale arenaer, samt hvilken betydning samfundets udvikling har fået på unges identitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601113",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601113",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601113"
}