Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Katrine Sander Madsen
|
Hold
|
2024 ps/R2 (ps/R2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ondskab
Forløbet er gennemgået med henblik på at finde årsager til at ondskab begås. Der har været fokus på personorienteret vs. socialpsykologiske forklaringer.
Eleverne kan efter endt forløb definere, redegøre for, analysere og reflektere over ondskab set i lyset af kultur og overbevisning. Eleverne lærer at stille sig kritiske over for ondskab som fænomen, samt reflektere over diskussionen mellem arv og miljø i forbindelse med temaet. De skal kunne anvende socialpsykologisk viden såvel som eksperimenter til at forstå ondskab.
Schultz Larsen, Ole (iBog): Psykologiens Veje. Systime
- Ondskabens psykologi (32,3 sider)
- Intergrupperollekonflikter (1,8 sider) (Robbers Cave)
Schultz Larsen, Ole (2008)
s. 354-358
Riisager, M. et al. (2024): Psyk B. Frydenlund
- Dyssocial personlighedsforstyrrelse (1,6 sider)
2 cases fra Abu Ghraib: Uddrag fra Sabrina Harmans breve til hendes partner. Dagbog fra helvedes forgård. (1 side)
Hansen, J.S (2004): Forråelsen ramte også mig. Politiken (1,5 sider)
Henry Oliver Rinnan. Personorienterede forklaringsforsøg (1 side)
Milgram: https://www.youtube.com/watch?v=xOYLCy5PVgM (5 min.)
Zimbardo: https://www.youtube.com/watch?v=GePFFf5gRKo (2 min.)
Menneskedyret (2005): Autoritet ift. adfærd. Fundet her: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000007661&cfuid=5
Krigerne (2006): Illustration af Zimbardo. Fundet her: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Krigerne%20(1)&orderby=title&SearchID=5a18b233-996b-4279-b163-a4747027b277&index=1
The Iceman and the psychiatrist: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=the%20iceman&orderby=title&SearchID=841801aa-aded-406d-a440-aeff53d8f76b&index=2
Jf. det udvidede tekstbegreb:
41 sider læst
+ ovenstående videomateriale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Trivsel og mistrivsel i barndommen
Eleverne bliver introduceret for udviklingspsykologiske teorier og centrale udvik-lingspsykologer (Erikson, Mahler, Stern, Bowlby, Ainsworth). Eleverne skal anvende teorierne til at analysere og reflektere over udvikling hos samfundets børn samt konsekvensen af omsorgssvigt. Herunder forholde sig til arv, miljø eller begge dele. De skal endvidere reflektere over udviklingen af resiliens.
Schultz Larsen, O (2008): Psykologiens veje. Systime
s. 73-75 (Erikson)
s. 80- 95 (Stern)
s. 96-98 (Bowlby)
s- 98-101 (Ainsworth)
s. 113-118 (spædbarnsdepression og hospitalisme)
s. 118-120 (Rumænske børnehjem)
s. 120-124 (omsorgssvigt)
Schultz Larsen, O (iBog): Psykologiens veje. Systime
- Kritik af faseteorierne (3,8)
- KAUAI undersøgelsen (2,6 sider)
- Omsorgssvigt og hjerneudvikling (0,8 side)
- Prosocial adfærd (1,7 sider)
Krav til elementær metode på c-niveau (1 sider)
Materiale udleveret af KM ud fra det udsendte ved fagkonsulenten:
- Skelne mellem kvantitativ og kvalitativ metode
- Indsamlingsmetode: Interview, spørgeskema, eksperiment eller observation
- Kritisk stillingtagen: Repræsentativitet, etik, påvirkning af resultater, overførbarhed
Riiasager, M. et al (2024): Psyk C. Frydenlund
- Forsøg om effekten på børns prosocial adfærd af omsorgspersoners opfordring til at aflæse andres følelser (1,1 sider)
Lau, O. (2000): Julies liv. Politiken (1,2 sider)
Hørby, M. (2022): Har du haft øjenkontakt med dit barn idag. Fundet her: https://min-barsel.dk/samliv/har-du-haft-ojenkontakt-med-dit-barn-i-dag
DRTV (2018): Mød dit urmenneske (2)
Er du mors lille dreng
Mary Ainsworth fremmedsituationstest: https://www.youtube.com/watch? v=QTsewNrHUHU (3 min.)
JF. udvidet tekstbegreb:
Sider opgivet: 45 sider
+ videomateriale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bliv klog på din tænkning
Eleverne skal kunne demonstrere viden om hukommelsens opbygning, samt for-holde sig kritisk til måden vi lagrer information på. De skal kunne kende til meto-der at påvirke hukommelsen på. Desuden skal eleverne redegøre for, analysere og reflektere over glemsel og genkaldelse.
Eleverne har desuden opnået kendskab til perceptionens samt kognitionens betydning for forståelsen af andre individer. De skal desuden være i stand til at reflektere over egne og andres forklaringsstile og adfærd.
Schultz Larsen, O. (2008): Psykologiens veje. Systime
- s. 155-159
- s. 163-165
- s. 165-168
- s. 168-171
- s. 171-173
- s. 174-176
Riisager, M. et al. (2024): Psyk C. Frydenlund
- Kan arbejdshukommelsen forbedres (1 side)
- Lærere glemmer at arbejde med elevers hukommelse (0,9 side)
Schultz Larsen, O. (iBog): Psykologiens veje. Systime
- Attribution (4,7 sider)
Nielsen, P. (2006): Social kognition. At forstå de andre. Psykologi og Socialpsy-kologi.
- s. 170-172 (sociale repræsentationer)
DR 1 (2018): Mød dit urmenneske (6) (hukommelse og erfaring).
I alt opgivet:
29 sider læst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Unges udfordringer
Eleverne introduceres for personlighedstest og skal forholde sig til begrænsninger-ne af disse. De skal desuden have kendskab til forskellige psykologiske retningers forklaringer på personlighed. Eleverne skal kunne redegøre for, analysere og reflek-tere over identitet i forskellige sociale arenaer, samt hvilken betydning samfundets udvikling har fået på unges identitet.
Schultz Larsen, O. (2008): Psykologiens veje. Systime
- s. 37-42
-- s. 287-289
- s. 296-298
- s. 292-295
Schultz Larsen, O. (iBog): Psykologiens veje. Systime
- The Big Five (1 side)
- Akut og kronisk stress (1,5 side)
Ravn, A. P. R. & Wolf, T. (2015): Fra Celle til selfie
- s. 177-181
Skjødt Pedersen, C. (2024): Temaer til psykologi. Systime
- Det virtuelle samvær (2,5 sider)
Ungdom og identitet (2006): s. 199-203. Psykologi og socialpsykologi
Norn, S.C (2016): Jeg har fundet ud af, at jeg overhovedet ikke er karrierermenneske. Information (0,9 sider)
Pilgaard Christensen, C. (2016): Selfiekulturen truer unges selv. Kristelig dagblad (1,9)
https://www.ted.com/talks/thomas_curran_our_dangerous_obsession_with_perfectionism_is_getting_worse (15 min.)
Larsen, M. C. (2012): Jeg skriver jo ikke selv jeg er smuk. Information. (2 sider)
Møller, M. (2017): Skævt - mænd dominerer i top og i bund. Politiken (2,5 side)
Eriksen, I. (2019): Vi skal lære de unge at nyde det uperfekte. Videnskab.dk (1,5 side)
https://www.idrlabs.com/dk/femfaktor-personlighedstest/test.php (personlighedstest) (Ikke pensum)
Opgivet:
33 læst
+ Videomateriale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601160",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601160",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601160"
}