Holdet 2024 ps/R2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Katrine Sander Madsen
Hold 2024 ps/R2 (ps/R2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ondskab
Titel 2 Trivsel og mistrivsel i barndommen
Titel 3 Bliv klog på din tænkning
Titel 4 Unges udfordringer
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ondskab

Forløbet er gennemgået med henblik på at finde årsager til at ondskab begås. Der har været fokus på personorienteret vs. socialpsykologiske forklaringer.
Eleverne kan efter endt forløb definere, redegøre for, analysere og reflektere over ondskab set i lyset af kultur og overbevisning. Eleverne lærer at stille sig kritiske over for ondskab som fænomen, samt reflektere over diskussionen mellem arv og miljø i forbindelse med temaet. De skal kunne anvende socialpsykologisk viden såvel som eksperimenter til at forstå ondskab.

Schultz Larsen, Ole (iBog): Psykologiens Veje. Systime
- Ondskabens psykologi (32,3 sider)
- Intergrupperollekonflikter (1,8 sider) (Robbers Cave)

Schultz Larsen, Ole (2008)
s. 354-358

Riisager, M. et al. (2024): Psyk B. Frydenlund
- Dyssocial personlighedsforstyrrelse (1,6 sider)

2 cases fra Abu Ghraib: Uddrag fra Sabrina Harmans breve til hendes partner. Dagbog fra helvedes forgård. (1 side)
Hansen, J.S (2004): Forråelsen ramte også mig. Politiken (1,5 sider)
Henry Oliver Rinnan. Personorienterede forklaringsforsøg (1 side)

Milgram: https://www.youtube.com/watch?v=xOYLCy5PVgM (5 min.)
Zimbardo: https://www.youtube.com/watch?v=GePFFf5gRKo (2 min.)
Menneskedyret (2005): Autoritet ift. adfærd. Fundet her: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000007661&cfuid=5
Krigerne (2006): Illustration af Zimbardo. Fundet her: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Krigerne%20(1)&orderby=title&SearchID=5a18b233-996b-4279-b163-a4747027b277&index=1
The Iceman and the psychiatrist: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=the%20iceman&orderby=title&SearchID=841801aa-aded-406d-a440-aeff53d8f76b&index=2

Jf. det udvidede tekstbegreb:
41 sider læst
+ ovenstående videomateriale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Trivsel og mistrivsel i barndommen

Eleverne bliver introduceret for udviklingspsykologiske teorier og centrale udvik-lingspsykologer (Erikson, Mahler, Stern, Bowlby, Ainsworth). Eleverne skal anvende teorierne til at analysere og reflektere over udvikling hos samfundets børn samt konsekvensen af omsorgssvigt. Herunder forholde sig til arv, miljø eller begge dele. De skal endvidere reflektere over udviklingen af resiliens.

Schultz Larsen, O (2008): Psykologiens veje. Systime
s. 73-75 (Erikson)
s. 80- 95 (Stern)
s. 96-98 (Bowlby)
s- 98-101 (Ainsworth)
s. 113-118 (spædbarnsdepression og hospitalisme)
s. 118-120 (Rumænske børnehjem)
s. 120-124 (omsorgssvigt)

Schultz Larsen, O (iBog): Psykologiens veje. Systime
- Kritik af faseteorierne (3,8)
- KAUAI undersøgelsen (2,6 sider)
- Omsorgssvigt og hjerneudvikling (0,8 side)
- Prosocial adfærd (1,7 sider)

Krav til elementær metode på c-niveau (1 sider)
Materiale udleveret af KM ud fra det udsendte ved fagkonsulenten:
- Skelne mellem kvantitativ og kvalitativ metode
- Indsamlingsmetode: Interview, spørgeskema, eksperiment eller observation
- Kritisk stillingtagen: Repræsentativitet, etik, påvirkning af resultater, overførbarhed

Riiasager, M. et al (2024): Psyk C. Frydenlund
- Forsøg om effekten på børns prosocial adfærd af omsorgspersoners opfordring til at aflæse andres følelser (1,1 sider)

Lau, O. (2000): Julies liv. Politiken (1,2 sider)


Hørby, M. (2022): Har du haft øjenkontakt med dit barn idag. Fundet her: https://min-barsel.dk/samliv/har-du-haft-ojenkontakt-med-dit-barn-i-dag

DRTV (2018): Mød dit urmenneske (2)
Er du mors lille dreng

Mary Ainsworth fremmedsituationstest: https://www.youtube.com/watch? v=QTsewNrHUHU (3 min.)

JF. udvidet tekstbegreb:
Sider opgivet: 45 sider
+ videomateriale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bliv klog på din tænkning

Eleverne skal kunne demonstrere viden om hukommelsens opbygning, samt for-holde sig kritisk til måden vi lagrer information på. De skal kunne kende til meto-der at påvirke hukommelsen på. Desuden skal eleverne redegøre for, analysere og reflektere over glemsel og genkaldelse.
Eleverne har desuden opnået kendskab til perceptionens samt kognitionens betydning for forståelsen af andre individer. De skal desuden være i stand til at reflektere over egne og andres forklaringsstile og adfærd.

Schultz Larsen, O. (2008): Psykologiens veje. Systime
- s. 155-159
- s. 163-165
- s. 165-168
- s. 168-171
- s. 171-173
- s. 174-176

Riisager, M. et al. (2024): Psyk C. Frydenlund
- Kan arbejdshukommelsen forbedres (1 side)
- Lærere glemmer at arbejde med elevers hukommelse (0,9 side)

Schultz Larsen, O. (iBog): Psykologiens veje. Systime
- Attribution (4,7 sider)

Nielsen, P. (2006): Social kognition. At forstå de andre. Psykologi og Socialpsy-kologi.  
- s. 170-172 (sociale repræsentationer)

DR 1 (2018): Mød dit urmenneske (6) (hukommelse og erfaring).

I alt opgivet:
29 sider læst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Unges udfordringer

Eleverne introduceres for personlighedstest og skal forholde sig til begrænsninger-ne af disse. De skal desuden have kendskab til forskellige psykologiske retningers forklaringer på personlighed. Eleverne skal kunne redegøre for, analysere og reflek-tere over identitet i forskellige sociale arenaer, samt hvilken betydning samfundets udvikling har fået på unges identitet.

Schultz Larsen, O. (2008): Psykologiens veje. Systime
- s. 37-42
-- s. 287-289
- s. 296-298
- s. 292-295

Schultz Larsen, O. (iBog): Psykologiens veje. Systime
- The Big Five (1 side)
- Akut og kronisk stress (1,5 side)

Ravn, A. P. R. & Wolf, T. (2015): Fra Celle til selfie
- s. 177-181

Skjødt Pedersen, C. (2024): Temaer til psykologi. Systime
- Det virtuelle samvær (2,5 sider)

Ungdom og identitet (2006): s. 199-203. Psykologi og socialpsykologi

Norn, S.C (2016): Jeg har fundet ud af, at jeg overhovedet ikke er karrierermenneske. Information (0,9 sider)

Pilgaard Christensen, C. (2016): Selfiekulturen truer unges selv. Kristelig dagblad (1,9)
https://www.ted.com/talks/thomas_curran_our_dangerous_obsession_with_perfectionism_is_getting_worse (15 min.)
Larsen, M. C. (2012): Jeg skriver jo ikke selv jeg er smuk. Information. (2 sider)

Møller, M. (2017): Skævt - mænd dominerer i top og i bund. Politiken (2,5 side)

Eriksen, I. (2019): Vi skal lære de unge at nyde det uperfekte. Videnskab.dk (1,5 side)

https://www.idrlabs.com/dk/femfaktor-personlighedstest/test.php (personlighedstest) (Ikke pensum)

Opgivet:
33 læst
+ Videomateriale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer