Holdet 2024 MA/T - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Per Fredensborg Lund
Hold 2024 MA/T (MA/T)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Trigonometriske funktioner
Titel 2 Integralregning
Titel 3 Normalfordeling
Titel 4 Differentialligninger
Titel 5 Vektorfunktioner
Titel 6 Betinget sandsynlighed
Titel 7 Funktioner af 2 variable
Titel 8 diverse, repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Integralregning

Stamfunktioner og ubestemt integral, stamfunktioner afviger kun med en konstant, finde stamfunktion gennem bestemt punkt, stamfunktion med bestemt tangent, arealbestemmelse ved hjælp af stamfunktion, bestemte integraler, regneregler for integraler, areal mellem graf og x-akse, areal mellem grafer
Integration  ved substitution (ubestemte og bestemte integraler), omdrejningslegeme, rumfang af kugle og kegle, kurvelængde, samlet virkning og gennemsnit, eksempler på anvendelse af integralregning i fysik

Vi har lavet punktsporing på omridset af en Kähler vase og på den måde udregnet dens omtrentlige rumfang

Vi har gennemgået bevis for rumfang af kugle og kegle og bevist arealsætningen

Pensum:
Clausen/Schomacher/Tolnø: Mat B->A" (Gyldendal) s. 16-46
Clausen/Schomacher/Tolnø: Mat A2" (Gyldendal) s. 65-70

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Normalfordeling

Normalfordelinger (koncept, forskrift, fordelingsfunktion, tæthedsfunktion).
Kommandoer i Nspire
Middelværdi og spredning i stikprøve og hele populationen.
Normalfordelings-approximation.   Forskellige solve-kommandoer  Normalfordelingsplot

Pensum: Clausen/Schomacher/Tolnø: "Mat B->A" (Gyldendal) s. 122-135
Clausen/Schomacher/Tolnø: "Mat B2" (Gyldendal) s. 127-130
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Differentialligninger

Koncept, at gøre prøve, bestemmelse af tangentligning, linjeelementer og hældningsfelter, y'=k*y (incl bevis), y'=b-ay (incl. bevis), logistisk vækst, separation af de variable, lineære differentialligninger af 1. orden (incl. bevis for løsningsformels entydighedsdel), eksempler på opstilling af differentialligninger og differentiallignings-modeller.

Eleverne har på små bevistavler trænet de 3 gennemgåede beviser.

Pensum: Clausen/Schomacher/Tolnø: "Mat B->A"  (Gyldendal) s. 48-85, 175-177,180

at gøre prøve i b-ay efter eget kort notat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Vektorfunktioner

Parameterbegrebet, vektorfunktionsbegrebet, repetition af ret linjes parameterfremstilling, skæringspunkt med akserne, monotoniforhold for x(t) og y(t), hastighed for partikels bevægelse, tangentvektor, tangent og tangentligning, vandrette og lodrette tangenter, acceleration, dobbeltpunkter og tangenter i dobbeltpunkter, vinkel mellem 2 tangenter i dobbeltpunkt, dobbeltpunkter med/uden kendskab til én af parameterværdierne.

Anvendelser (jævn cirkelbevægelse og overfladisk logaritmisk spiral).
Her har vi gjort særligt meget ud af jævn cirkelbevægelse, hvor vi har gennemtygget Wikipedias artikel om samme (https://da.wikipedia.org/wiki/J%C3%A6vn_cirkelbev%C3%A6gelse)

Pensum: Clausen/Schomacher/Tolnø: "Mat B->A" (Gyldendal) s. 92-109
Clausen/Schomacher/Tolnø: "Mat A3" (Gyldendal) s. 92 (overfladisk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Funktioner af 2 variable

Opvarmning: Koordinatsystemer, vektorer og geometri i 3d, kort gennemgang af planens ligning og kuglens ligning, intro til funktioner af 2 variable, niveaukurver og snitkurver, partielle afledede, tangentplaner,  gradient, stationære punkter, undersøgelse af stationære punkter (arten af disse).
Perspektivering til tilsvarende begreber for funktioner af een variabel

Der er gennemført et bevis for hvordan man finder b ved lineær regression (som jo benytter partielle afledede)

Pensum: Clausen/Schomacher/Tolnø:"Mat B->A" (Gyldendal) s. 92-110
beviset for b: følger youtube:  https://www.youtube.com/watch?v=ipvi1ZS7gNo&t=367s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 diverse, repetition

lineær models anvendelighed
*******************************
Lineær model (genopfriskning af koncept, import af data og residualspredning, er residualerne normalfordelte, flytbare linjer og visning af residuelle kvadrater, regression med hældning tæt ved 0, konfidensinterval for hældning, diverse Nspire teknikaliteter (f.eks er 95% af residualer indenfor 2 spredninger, boxplot af residualer).

Jeg har uploadet egen hjælpeliste til nspire teknikaliteter under holdets dokumenter

pensum: "MatB2" s. 130-136 "mat B->A" 148-152 (Gyldendal af Clausen/Schomacher/Tolnø)

parallelforskydning, invers funktion, talmængder
**************************************************
vandret og lodret parallelforskydning, invers fumktion, talmængderne N,Z,Q,R

pensum:  "mat B->A"  s. 8-14, 161-162 midt  (Gyldendal af Clausen/Schomacher/Tolnø)

diskret matematik, overslagsregning, matematikkens historie, metoder og modeller
*************************************************************************************
diskret matematik er lyn-omtalt med Euklids bevis for uendeligt mange primtal og Eulers argumentation for broerne i Königsberg.
overslagsregning: "mat B->A" s. 167-171 (Gyldendal af Clausen/Schomacher/Tolnø)
Historie: youtube: "matematikkens historie på 100 sekunder"+
egen powerpoint om Enigma
Metoder: Kasper Søbys artikel på EMU med egen tolkning: https://emu.dk/sites/default/files/2020-04/Matematikkens%20metoder%20i%20SRP%20%28Elev-version%29%20FINAL.pdf
Modeller: Zetland-artikel om corona-modellen: https://www.zetland.dk/historie/segJVLQ4-a8dQKjjz-ac7fc

Repetition, træning til mundtlig (træning af mundtlige eksamens-spørgsmål) og skriftlig eksamen (træning med og uden hjælpemidler)
optagelse af bevis-video i grupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer