Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Per Fredensborg Lund
|
Hold
|
2024 MA/T (MA/T)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Trigonometriske funktioner
Trigonometriske funktioner og harmoniske svingninger: radian-begrebet, betydning af konstanter, praktiske eksempler, differentiation af sin/cos
(vi gennemførte bevis for differentiation af cos)
Differentiation af cos: https://www.youtube.com/watch?v=L0af42TckGQ
Pensum: Clausen/Schomacker/Tolnø: "Mat B2" (Gyldendal) s. 68-76
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Integralregning
Stamfunktioner og ubestemt integral, stamfunktioner afviger kun med en konstant, finde stamfunktion gennem bestemt punkt, stamfunktion med bestemt tangent, arealbestemmelse ved hjælp af stamfunktion, bestemte integraler, regneregler for integraler, areal mellem graf og x-akse, areal mellem grafer
Integration ved substitution (ubestemte og bestemte integraler), omdrejningslegeme, rumfang af kugle og kegle, kurvelængde, samlet virkning og gennemsnit, eksempler på anvendelse af integralregning i fysik
Vi har lavet punktsporing på omridset af en Kähler vase og på den måde udregnet dens omtrentlige rumfang
Vi har gennemgået bevis for rumfang af kugle og kegle og bevist arealsætningen
Pensum:
Clausen/Schomacher/Tolnø: Mat B->A" (Gyldendal) s. 16-46
Clausen/Schomacher/Tolnø: Mat A2" (Gyldendal) s. 65-70
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Normalfordeling
Normalfordelinger (koncept, forskrift, fordelingsfunktion, tæthedsfunktion).
Kommandoer i Nspire
Middelværdi og spredning i stikprøve og hele populationen.
Normalfordelings-approximation. Forskellige solve-kommandoer Normalfordelingsplot
Pensum: Clausen/Schomacher/Tolnø: "Mat B->A" (Gyldendal) s. 122-135
Clausen/Schomacher/Tolnø: "Mat B2" (Gyldendal) s. 127-130
|
Indhold
|
Kernestof:
-
lidt bagud, men læs s. 67-70 i uploadet lectio-dokument: "kurvelængde" (om samlet virkning og gennemsnit). I dag: normalfordeling (middelværdi, spredning og procentfordelinger, sammenligning binomialfordeling) og opmåling af Kahler vase til brug for
-
B->A; sider: 138-147
den lilla lærebog
-
Læs s. 138 - 141 øverst (har ikke omtalt det hele endnu). I dag: fordelingsfunktionen, "standard normalfordeling". Opgaver og jeg viser endnu en gang hvordan man tegner omridset af Kähler vasen.
-
Læs s. 141 øverst til 143 øverst. I dag: fordelingsfunktion, omregninger til/fra "standard normalfordeling", "normalfordelings-approximationen", mat3 kommentarer, intro mat4
-
Mat B2; sider: 127
den mørkerøde lærebog
-
B2: Læs s. 127 nederst til 130 midt. I dag: næstsidste normalfordeling: snedige solve-kommandoer og spredning i stikprøver. Spørgsmål mat4?
-
Læs s. 143 nederst til 145 midt. Repetition og normalfordelingsplot. Kommentarer mat4. Derefter skal jeg følge jer til fællestime for at sikre I ikke laver ballade...
-
Tilfældigetal.xlsx
-
Læs s. 145 midt til 147 ned (de omtalte filer har vi ikke adgang til - vi tager udgangspunkt i andre eksempler i timerne). I dag: kommentarer mat4, snedige solve, normalfordelingsplot, intro differentialligninger
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Differentialligninger
Koncept, at gøre prøve, bestemmelse af tangentligning, linjeelementer og hældningsfelter, y'=k*y (incl bevis), y'=b-ay (incl. bevis), logistisk vækst, separation af de variable, lineære differentialligninger af 1. orden (incl. bevis for løsningsformels entydighedsdel), eksempler på opstilling af differentialligninger og differentiallignings-modeller.
Eleverne har på små bevistavler trænet de 3 gennemgåede beviser.
Pensum: Clausen/Schomacher/Tolnø: "Mat B->A" (Gyldendal) s. 48-85, 175-177,180
at gøre prøve i b-ay efter eget kort notat
|
Indhold
|
Kernestof:
-
B->A; sider: 17, 48-82, 148, 175-177, 180
den lilla lærebog
-
S 148 øverst skulle I have haft læst til sidste gang, da det hører sammen med eksempel lige inden, beklager. Ellers venter vi med lektierne til vi har været gennem lidt mere diff.ligninger. I dag: dobbeltmodul med diff.ligning (gøre prøve, tangent
-
3g øveopgaver 20241029.docx
-
Læs s. 48-51 (skim gennem svære eksempler, jeg er ikke begejstret for starten af dette kapitel). I dag bestemmelse af tangentligninger og ellers lidt opsamling inden vi i næste uge begynder på "eksamens typetilfældene".
-
3g øveopgaver 20241101.docx
-
Læs s. 52-55 midt. Afsnittet er indtil videre dårligt og præget af svære eksempler. Bare skim. Man skal dog have styr på koncept, gøre prøve, hældningsfelt, tangent til løsning. I dag: yderligere en opgave i tangent, ellers tager vi fat på "type
-
Læs s. 55 midt til 57 midt og ekstra vigtigt: beviset i blå kasse s. 175 nederst til 176 midt. I dag: vi træner beviset, regner et par opgaver og introducerer "type 2"
-
Læs s. 57 midt til 60 ned. I dag: sidste type 1 eksempel, vi tager hul på type 2: y'= b-a*y. Georg Mohr. Info prøve
-
starter med hurtige mat5 kommentarer - derefter prøve (med hjælpemidler), så husk opladet computer, bøger, noter...
-
Læs s. 61-63. I dag beviset for type2 og flere eksempler/opgaver type2 , intro til type 3 (I må vente med prøvesvar, når ikke at få rettet alle). Meget kort: SRP, Georg Mohr,mat6
-
Læs s. 64 øverst til 66 midt, s. 177. I dag: prøve tilbage, træning bevis s. 177 på tavler, intro type 3 (logistisk vækst). Opgaver sammen med karaktersamtaler
-
Læs s. 66 midt til 68 ned, 177. I dag: tavlebevis, logistisk vækst teori+opgaver, hurtig gennemgang sidste prøveopgave
-
Læs s. 69-71 (lidt svære eksempler, men prøv). I dag: sidste opgaver logistisk vækst, intro separable differentialligninger
-
Læs s. 72 øverst til 74 øverst. Dagens tema: separable differentialligninger samt intro til "type 4" også kaldet "panserformlen"
-
Læs eks 327, s. 74. Hurtig slut på "separation af de variable" af hensyn til musical-deltagerne. Intro til sidste "type" som kaldes panserformlen (I skal vide hvad det er, se 3-4 eksempler + 1 bevis)
-
Læs s. 75 - 77 midt. I dag: "panserformlen" bevis+eksempler
-
Læs/skim eksemplerne s. 77 midt til 79. Læs beviset s. 180. I dag: opstilling af differentialligninger og eksempler
-
Skim gennem eksempler s. 79 midt -82 midt. Træn beviset s. 180. I dag: træning bevis på tavler, 15 min. repetition for 3a, intro til vektorfunktioner
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorfunktioner
Parameterbegrebet, vektorfunktionsbegrebet, repetition af ret linjes parameterfremstilling, skæringspunkt med akserne, monotoniforhold for x(t) og y(t), hastighed for partikels bevægelse, tangentvektor, tangent og tangentligning, vandrette og lodrette tangenter, acceleration, dobbeltpunkter og tangenter i dobbeltpunkter, vinkel mellem 2 tangenter i dobbeltpunkt, dobbeltpunkter med/uden kendskab til én af parameterværdierne.
Anvendelser (jævn cirkelbevægelse og overfladisk logaritmisk spiral).
Her har vi gjort særligt meget ud af jævn cirkelbevægelse, hvor vi har gennemtygget Wikipedias artikel om samme (https://da.wikipedia.org/wiki/J%C3%A6vn_cirkelbev%C3%A6gelse)
Pensum: Clausen/Schomacher/Tolnø: "Mat B->A" (Gyldendal) s. 92-109
Clausen/Schomacher/Tolnø: "Mat A3" (Gyldendal) s. 92 (overfladisk)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
B->A; sider: 82-85, 92-108
den lilla lærebog
-
Skim s. 82 midt til 85 midt: I dag: lynhurtige kommentarer til mat6, start på "vektorfunktioner"
-
Læs s. 92-94. I dag: kommentarer mat7, vektorfunktioner fortsat (monotoniforhold og hastighed)
-
Velkommen tilbage! Læs 95-98 midt. I dag: meget hurtig opsamling, mat7 kommentarer, Videre med vektorfunktioner (hastighed, fart og tangentvektor)
-
Læs s. 98 midt til 99 midt. I dag: tangentvektor og tangentligning, vandrette og lodrette tangenter. Vi prøver min vektorfunktions skabelon
-
3g vektorfunktioner.tns
-
Læs s. 99 midt til 102 ned (jeg fik ikke skrevet lektierne ind sidst, så der er lidt mere). I dag: vi udbygger skabelonen med vinkeludregninger. Mat8 tips hurtigt. Intro til "dobbeltpunkter"
-
Læs s. 103-105- I dag: dobbeltpunkter og hvordan man finder hvornår/hvor de optræder. Derefter mangler vi indenfor vektorfunktioner kun et eksempel/bevis og lidt regne-rutine.
-
Læs s. 106 til 108 midt. I dag: en smule mat8+9, repetition dobbeltpunkter, samt anvendelser, sidste detaljer og et bevis. Og så er vi færdige med vektorfunktioner :-)
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Betinget sandsynlighed
Årets forberedelsesmateriale: betinget sandsynlighed og Bayes formel.
Jeg har givet en meget kort version af teorien og hjulpet med et repræsentativt udsnit af opgaver.
Pensum: hele forberedelses-materialet 2024-25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Funktioner af 2 variable
Opvarmning: Koordinatsystemer, vektorer og geometri i 3d, kort gennemgang af planens ligning og kuglens ligning, intro til funktioner af 2 variable, niveaukurver og snitkurver, partielle afledede, tangentplaner, gradient, stationære punkter, undersøgelse af stationære punkter (arten af disse).
Perspektivering til tilsvarende begreber for funktioner af een variabel
Der er gennemført et bevis for hvordan man finder b ved lineær regression (som jo benytter partielle afledede)
Pensum: Clausen/Schomacher/Tolnø:"Mat B->A" (Gyldendal) s. 92-110
beviset for b: følger youtube: https://www.youtube.com/watch?v=ipvi1ZS7gNo&t=367s
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I dag: sidste pointer Bayes formel og mat10. Opg 11,12,13 fra terminsprøve. Start funktioner af 2 variable, i dag lidt 3d-opvarmning
-
B->A; sider: 112-122, 127-132
den lilla lærebog
-
Læs s. 112-116 øverst. Vi fortsætter med specielt planens og kuglens ligning og er så færdige med 3d-opvarmningen til at forstå funktioner af 2 variable. Hurtig gennemgang af terminsprøve opg11,13,14
-
Velkommen tilbage! Læs s. 116 midt til 119 ned. I dag: kugler/tangentplan i geogebra, højdekurver, mat10 kommentarer
-
Læs s. 120-122. I dag dobbeltmodul hvor vi gerne skulle nå: snitkurver og niveaukurver, sammenligning med funktioner af een variabel, begrebet partielle afledede og gradient. Vi supplerer med lidt mat11 og karaktersamtaler.
-
3g gradient.tns
-
Mat B2; sider: 123-126
den mørkerøde lærebog
-
Læs s. 123-126. I dag: repetition, tangentplaner, intro stationære punkter. Og endelig: hurtige karaktersamtaler
-
3g fkt2var.tns
-
Læs s. 127-132 midt (drop det vanskelige eksempel s. 128 midt til 129 midt). I dag: stationære punkter og arten af disse. karaktersamtaler. herefter er fkt af 2 variable færdigt pånær et bevis.
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
diverse, repetition
lineær models anvendelighed
*******************************
Lineær model (genopfriskning af koncept, import af data og residualspredning, er residualerne normalfordelte, flytbare linjer og visning af residuelle kvadrater, regression med hældning tæt ved 0, konfidensinterval for hældning, diverse Nspire teknikaliteter (f.eks er 95% af residualer indenfor 2 spredninger, boxplot af residualer).
Jeg har uploadet egen hjælpeliste til nspire teknikaliteter under holdets dokumenter
pensum: "MatB2" s. 130-136 "mat B->A" 148-152 (Gyldendal af Clausen/Schomacher/Tolnø)
parallelforskydning, invers funktion, talmængder
**************************************************
vandret og lodret parallelforskydning, invers fumktion, talmængderne N,Z,Q,R
pensum: "mat B->A" s. 8-14, 161-162 midt (Gyldendal af Clausen/Schomacher/Tolnø)
diskret matematik, overslagsregning, matematikkens historie, metoder og modeller
*************************************************************************************
diskret matematik er lyn-omtalt med Euklids bevis for uendeligt mange primtal og Eulers argumentation for broerne i Königsberg.
overslagsregning: "mat B->A" s. 167-171 (Gyldendal af Clausen/Schomacher/Tolnø)
Historie: youtube: "matematikkens historie på 100 sekunder"+
egen powerpoint om Enigma
Metoder: Kasper Søbys artikel på EMU med egen tolkning: https://emu.dk/sites/default/files/2020-04/Matematikkens%20metoder%20i%20SRP%20%28Elev-version%29%20FINAL.pdf
Modeller: Zetland-artikel om corona-modellen: https://www.zetland.dk/historie/segJVLQ4-a8dQKjjz-ac7fc
Repetition, træning til mundtlig (træning af mundtlige eksamens-spørgsmål) og skriftlig eksamen (træning med og uden hjælpemidler)
optagelse af bevis-video i grupper
|
Indhold
|
Kernestof:
-
B->A; sider: 132-136, 148-152, 154-155, 161-162
den lilla lærebog
-
Læs s. 132 midt til 136 ned. I dag: fkt af 2 var - beviset samt nedslag i matematikkens historie samt parallelforskydning
-
Endnu en dejlig dobbeltmoduls dag! Dagens menu bliver et kludetæppe med videobeviset (gense vedhæftede link første 5min 25 sek Funktioner af 2 variable - Bevis: Lineær regression, koefficienterne a & b), mat11, mat12, parallelforskydning, invers fun
-
Læs/skim s. 8-14 (om parallelforskydning og omvendt funktion). I dag: modul 1 af 2 om lineær model (hvor vi i dag når repetition grundforløb, mindste kvadraters metode, residualspredning) hvorefter kernepensum er slut.
-
Kolesterol.xlsx
-
3g residualspredning.tns
-
Mat B2; sider: 130-136
den mørkerøde lærebog
-
En del at læse/skimme: B2-bogen(!) s.130 midt til 132 øverst
-
Skim s. 154-155,161-162 midt. I dag: færdiggørelse af lineær model
-
3g geyser data excel.xlsx
-
3g phillip datafil.xls
-
3g lineær model 20250411.tns
-
Læs s. 130-136 i B2 (bemærk 2g bogen!). Meget kort opsamling på lineær model og rettede afleveringer. Eksamensspørgsmål 1+2
-
Læs s. 148 midt til 152 (skim for det er ret overlappende med tilsvarende lineær model omtale i B2 bogen). I dag: spørgsmål 3,4 + diskret matematik + lidt træning uden hjælpemidler, så kom frisk!
-
Spørgsmål 4 færdig + 5. Flere opgaver uden hjælpemidler. Diskret matematik slut (bevis for uendelig mange primtal)
-
Spørgsmål 6,7. Overslagsregning. Spørgsmål mat13
-
Spørgsmål 8,9. Aftaler prøve/videoøvelse. Overslagsregning
-
Bevisvideoer i 4 grupper samt prøve for en enkelt elev (Natasha D). Vi mødes i klassen i A11.
-
Spørgsmål 10 og 11. Overslagsregning (10 min). Opgaver uden hjælpemidler
-
formentlig uden strøm, men spørgsmål 12 + overslagsregning + opgaver uden hjælpemidler, som alt sammen kan klares uden projector
-
mata aug24.pdf
-
sidste småting før pausen: overslagsregning, matematiske modeller og metoder, mat13, videoerne, bemærkninger, produktreglen for 2. gang. Opgaver med hjælpemidler efter pausen
-
Næstsidste gang! Produktreglen bevis, opgave i betinget sandsynlighed, integralregning, normalfordeling, differentialregning
-
Final countdown! de sidste opgaver og gode råd og forhåbentlig er hjælpefilen også klar :-)
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601451",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601451",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601451"
}