Holdet 2024 rt/R - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Retorik C
Lærer(e) Jonathan Ovesen
Hold 2024 rt/R (rt/R)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kommunikationssituationen og de 5 retoriske partes
Titel 2 Argumentation og appelformer
Titel 3 Taleskrivning og retorisk adkomst
Titel 4 Formidling (docere)
Titel 5 Retorisk kritik (analyse og vurdering)
Titel 6 Faglig formidling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kommunikationssituationen og de 5 retoriske partes

Faglige mål:
– bruge grundlæggende retoriske begreber om produktion, reception og analyse af autentiske ytringer
– argumentere for et standpunkt på en måde, der er egnet til at overbevise
– foretage retorisk kritik, dvs. analysere og vurdere kvaliteten og effekten af autentiske ytringer
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
– kommunikationssituationens dele, herunder afsender, modtager og kontekst
– funktion, genre og hensigtsmæssighed
– retorikkens forarbejdningsfaser: inventio, dispositio, elocutio, memoria og actio
– principper for rationel planlægning og arbejdsproces i udarbejdningen af mundtlige og skriftlige ytringer
– principper for konstruktiv kritik.

Teori-tekster: Alle kapitler er fra grundbogen "Du har ordet – en grundbog i retorik til gymnasiet" (2024) af Nanna Flindt Krejner og Jonathan Ovesen. Samfundslitteratur. (udkommer først 6. juni 2024)
– Kapitel 1: "Hvad er retorik"
– Kapitel 2: "Situationen bestemmer – den retoriske kommunikationssituation"
– Kapitel 3: "Forarbejdningsfaserne"

Analyse af ytringer:

– Tale af en tidligere retorik-elev: "Læringen af et instrument" (2023).
– Hjemmesidetekst: Apoteket.dk: LINK: https://www.apoteket.dk/sygdom/koenssygdomme
– PoetrySlam af Sarah Rahmeh: "Jeg Kommer Fra Et Land Langt Væk"
– Debatindlæg. "Mange statskundskabsstuderende udtrykker foragt for erhvervslivet". Politiken. (2024)
– Debatindlæg. "Helt ærligt kvinder. Hvorfor gør I dette ved jeres smukke kavalergang". Berlingske (2024)
– Debatindlæg. "Fællesbadet er dannende, for det er her, man møder den uredigerede virkelighed". Politiken (2024)

Produktion af ytringer til portfolio:
– En tale om dig selv ud fra en medbragt ting
– Påtrængende problemer på FVGH: En ytring som svar på et problem på FVGH
– Elocutio-skriveøvelser
– Memoria-øvelse med optagelse af egen tale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Argumentation og appelformer

Faglige mål:
– forstå de funktioner og den indflydelse, som ytringer kan have i relation til demokratiet og udøvelse af demokratisk medborgerskab.
– argumentere for et standpunkt på en måde, der er egnet til at overbevise
– foretage retorisk kritik, dvs. analysere og vurdere kvaliteten og effekten af autentiske ytringer
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
– retorisk argumentation
– retorikkens appelformer: logos, etos og patos

Teori-tekster: Alle kapitler er fra grundbogen "Du har ordet – en grundbog i retorik til gymnasiet" (2024) af Nanna Flindt Krejner og Jonathan Ovesen. Samfundslitteratur. (udkommer først 6. juni 2024)
– Kapitel 5: "Begrund dine påstand – argumentation"
– Kapitel 6: "Fornuft, følelser og relation – appelformerne"

Analyse af ytringer:
– Debatindlæg i Politiken: "Jeg er ellers af den opfattelse, at bor man i byen må man leve med støj, men fyrværkeri er simpelt hen ikke tidssvarende længere" (OKT. 2023) af Ole Storjohan
– Opslag på Kvinderådets hjemmeside: "Kvinderådet får ny direktør." (2023) LINK: https://kvinderaadet.dk/kvinderaadet-faar-ny-direktoer/
– TV2-artikel: "Her er Danmarks første 'Bachelorette'". LINK: https://underholdning.tv2.dk/2022-12-09-her-er-danmarks-foerste-bachelorette
– Forslag til folketingsbeslutningom en ny karakterskala i uddannelsessystemet. (2023) LINK: https://www.ft.dk/samling/20222/beslutningsforslag/B60/BEH1-50/forhandling.htm#launchPlayer
– Debatinlæg i Politiken: "Børnefattigdom kan ikke løses kommunalt alene
Vi må have en national fattigdomsgrænse." (NOV. 2023) af Karina Vestergård Madsen
– Tale: Munni Chowdhury tale på Ølkassen på Ungdommens Folkemøde. LINK: https://www.youtube.com/watch?v=OHYbUrBXRGs&t=1s
– 3 uddrag af taler: Katrine Lykke Pedersens tale til unge om håb i en coronatid 2021, Chris Preuss’ tale ved Ungdomspanelets overrækkelse af anbefalinger 2021, Sara Omars takketale ved modtagelsen af De Gyldne Laurbær 2019. LINK: https://www.dansketaler.dk/undervisning/etos-patos-logos/etos


Produktion af ytringer:
Mindre skriveøvelser til argumenttyper og appelformer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Taleskrivning og retorisk adkomst

I dette forløb har vi arbejdet med taleskrivning i praksis. Eleverne har arbejdet med deres egen retorisk adkomst og ethos og har derigennem skulle finde et frit taleemne til deres tale.
Elevernes taler er blevet holdt på retorikholdet, hvor der er blevet givet retorisk feedback.

Faglige mål:
– argumentere for et standpunkt på en måde, der er egnet til at overbevise
– give konstruktive ændringsforslag til autentiske ytringer
– forstå de funktioner og den indflydelse, som ytringer kan have i relation til demokratiet og udøvelse af demokratisk
medborgerskab.

Kernestof:
– principper for rationel planlægning og arbejdsproces i udarbejdningen af mundtlige og skriftlige ytringer
– principper for konstruktiv kritik.

Tekster:
Teori-tekster: Alle kapitler er fra grundbogen "Du har ordet – en grundbog i retorik til gymnasiet" (2024) af Nanna Flindt Krejner og Jonathan Ovesen. Samfundslitteratur. (udkommer først 6. juni 2024)
– Kapitel 6: "Fornuft, følelser og relation – appelformerne". Afsnittet om retorisk adkomst

Produktion af ytringer: Moverende personlig tale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Formidling (docere)

Faglige mål:
– formidle faglig viden på en måde, der er egnet til at interessere og oplyse
– give konstruktive ændringsforslag til autentiske ytringer
– bruge grundlæggende retoriske begreber om produktion, reception og analyse af autentiske ytringer

Kernestof:
– funktion, genre og hensigtsmæssighed
– kommunikationssituationens dele, herunder afsender, modtager og kontekst
– principper for konstruktiv kritik.

Tekster:
Teori-tekster: Alle kapitler er fra grundbogen "Du har ordet – en grundbog i retorik til gymnasiet" (2024) af Nanna Flindt Krejner og Jonathan Ovesen. Samfundslitteratur. (udkommer først 6. juni 2024)
– Kapitel 7: "Hvad er god formidling? – Docerende ytringer"

Ytringer:
– Artikel på Den Store Danske om "Ørne": LINK: https://lex.dk/ørne
– Den Dyriske Time: "Ørne amok" | Den Dyriske Time TV | Ep. 2". LINK: https://www.youtube.com/watch?v=nTw9whQc1Js&list=PLCF8aXc_Bswsy-G5JgXFh7063s2Pz8Lws&index=9
– Afsnit af DR3-programmet Store Nørd om vindmøller. LINK: https://www.dr.dk/drtv/se/store-noerd_-verdens-stoerste-vindmoelle_356660
– Artikel på videnskab.dk om vindmøller. LINK: https://videnskab.dk/teknologi/er-der-en-graense-for-hvor-store-vindmoeller-kan-blive/

Produktion af ytringer:
– Skriftlig docerende ytring: Fagligt formidlende artikel ud fra en tidligere afleveret opgave i et andet fag (selvvalgt opgave).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Retorisk kritik (analyse og vurdering)

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Faglig formidling

Det er i forvejen en meget svær kunst at forklare komplicerede ting med et avanceret, teknisk og fagligt sprog. Men det er en endnu større kunst at formidle kompliceret fagligt stof på en enkel, forståelig og ikke mindst spændende måde. Vi er ikke alle sammen raketforskere, atomfysikere, statskundskabere eller læger. Men det betyder ikke, at alt den viden som eksperter og forskere har, ikke også er relevant for alle os andre, der ikke har den samme viden. Ja, mange gange er viden ikke ret meget værd, hvis ikke den bliver forstået i offentligheden.  

Men hvordan formidler man en kompleks faglig viden til mennesker, der ikke tilnærmelsesvis har den samme viden som en selv? Og ikke nok med det: Hvordan formidler man tør, teknisk og kedelig viden på en spændende måde, der får modtageren til at interessere sig og ville have endnu mere af din viden? Det tilbyder retorik-faget heldigvis svar på.  
I dette forløb om faglig formidling undersøger vi retoriske ytringer, der har til hensigt at docere. Vi skal blive klogere på retoriske redskaber til faglig formidling, der både kan skabe forståelse, interesse og i nogle tilfælde få modtageren til at ændre sin adfærd.

Faglige mål:
– formidle faglig viden på en måde, der er egnet til at interessere og oplyse
– give konstruktive ændringsforslag til autentiske ytringer
– bruge grundlæggende retoriske begreber om produktion, reception og analyse af autentiske ytringer

Kernestof:
– funktion, genre og hensigtsmæssighed
– kommunikationssituationens dele, herunder afsender, modtager og kontekst
– principper for konstruktiv kritik.

Tekster:
Teori-tekster: Alle kapitler er fra grundbogen "Du har ordet – en grundbog i retorik til gymnasiet" (2024) af Nanna Flindt Krejner og Jonathan Ovesen. Samfundslitteratur. (udkommer først 6. juni 2024)
– Kapitel 7: "Hvad er god formidling? – Docerende ytringer"

Ytringer:
– Artikel på Den Store Danske om "Ørne": LINK: https://denstoredanske.lex.dk/flagermus
– Den Dyriske Time: "Flagermus Special | Den Dyriske Time TV | Ep. 2". LINK: https://www.youtube.com/watch?v=0NK7iHLrZEk&list=PLCF8aXc_Bswsy-G5JgXFh7063s2Pz8Lws&index=4
– Afsnit af DR3-programmet Store Nørd om vindmøller. LINK: https://www.dr.dk/drtv/se/store-noerd_-verdens-stoerste-vindmoelle_356660
– Artikel på videnskab.dk om vindmøller. LINK: https://videnskab.dk/teknologi/er-der-en-graense-for-hvor-store-vindmoeller-kan-blive/

Produktion af ytringer:
– Skriftlig docerende ytring: Fagligt formidlende artikel ud fra en tidligere afleveret opgave i et andet fag (selvvalgt opgave).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer