Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Thomas Rude Andersen
|
Hold
|
2024 fi/R (fi/R)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Oldtidens filosofi
Vi har læst Platons hulelignelse og uddrag af Aristoteles' etik, samt en tekst af præst Pia Søfttoft: Ordentlighedens genkomst – om dydsetikkens genkomst.
Der har været læreroplæg om Platon og Aristoteles.
Centrale begreber:
Platon: Solbilledet, linjebilledet, hulelignelse, idelæren
Aristoteles: Dydsetik, lykke, intellektuelle og moralske dyder.
Anden viden:
Historisk baggrund: Hvem var Sokrates, Platon, Aristoteles og de alle de andre ”gamle grækere”?
Spørgsmål:
Hvilke filosofiske problemer undersøgte Platon og Aristoteles? Hvordan forsøgte de at løse dem? Hvad synes du om deres løsninger?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs første del af Platons hulelignelse i den vedhæftede pdf til side 20, linje 155 hvor der står "ganske afgjort".Hulelignelsen.pdf
-
Læs hulelignelsen færdig, brug gerne det vedhæftede dokument som hjælp. Vi gennemgår den tekstnært.Hulelignelsen.pdf HulelignelsenKomposition..docx (I kan finde mere læsestof om Platon i dokumenter i lectio.)
-
Vi starter med Aristoteles - hvem var han?
-
Læs i Aristoteles-kopien om lykke og de intellektuelle og moralske dyder. Dvs. fra s. 23 "Hvad er lykke" til s. 26 "Dyden i midten". (I skal ikke læse "Dyden i midten", men kun til det afsnit). Skriv gerne ting ned I vil have forklaret, eller som I g
-
Ingen lektier, vi fortsætter med Aristoteles, så medbring gerne den udleverede kopi.
-
I skal læse resten af Aristoteles-dokumentet, hvis I ikke allerede har gjort det. Vi gennemgår arbejdsspørgsmålene fra sidst. Jeg vedhæfter også et link fra folkekirken.dk, men det er ikke lektie, vi læser det i modulet, hvis vi når det.AristotelesEt
-
Læs det vedhæftede link om dydsetikkens genkomst. Hvad synes du er de vigtigste pointer?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Praktisk filosofi
Vi har beskæftiget os med centrale etiske teorier:
Kants pligtetik
Benthams nyttetik
Nietzsches kritik af moralen
Frans de Wall: Moral behaviour in animals (ted talk)
Peter Singer: effective altruism (ted talk)
Centrale begreber:
Kant: Pligtetik, den gode vilje, universaliserbarhedsprincippet, det kategoriske imperativ
Bentham: Nytteetik (utilitarisme), hedonisme, kalkulering af lykke
Nietzsche: Lidelse og skabelse
Frans de Wall: Empati og retfærdighed som moralens grundlag.
Singer: Effektiv altruisme
Kreativ bearbejdning: Eleverne har lavet kortfilm ved hjælp af AI, hvor forskellige filosoffer optræder med deres forskellige etiske positioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Teoretisk filosofi med fokus på Descartes
Vi har haft et kort forløb om teoretisk filosofi med fokus på Descartes og på bevidsthed.
Vi har set filmen "San Junipero" (Black Mirror), og i forlængelse af den åbnet diskussionen om dualisme (sjæl-legeme-problemet), samt etiske og eksistentielle spørgsmål som filmen rejser.
Vi har læst en del Descartes:
Uddrag af "Om metoden" (1637)
Den første meditation og noget af den anden (1641)
Centrale begreber:
Metodisk tvivl
Cogito
Drømmeargumentet
Argumentet om den ondskabsfulde dæmon
Logisk argumentation
Rationalisme
Vi har også kort introduceret Kants erkendelsesteori i forlængelse af Descartes.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Transhumanisme
Vi har taget udgangspunkt i "Teknologi og filosofi 2" og temaet om transhumanisme
Kapitlet ”Det naturlige og det kunstige”
Primærtekst: Kasper Lippert-Rasmussen: Ville det være dårligt hvis vi blev bedre? 2002
Kapitlet. ”Transhumanismens antidemokratiske perspektiv”
Primærtekst: Francis Fukuyama: Transhumanisme – Verdens farligste ide 2004
Kapitlet : Nick Bostrom: ”Har mennesket overhoved en essens?
Nick Bostrom: Nick Bostrom "Transhumanisme – Verdens farligste ide" (Primærtekst)
Morten Dige: ”Det gen-skabte menneske” (Primærtekst)
Peter Singer: "Præferenceutilitarisme og antispeciesisme" (Primærtekst)
Andet materiale:
Ted talk med Neil Harbisson om hans liv som cyborg
Vi har undersøgt og diskuteret de etiske og politiske spørgsmål der opstår, hvis det bliver muligt at forbedre mennesker ved hjælp af fx genteknologi. Vi har diskuteret de politiske og eksistentielle perspektiver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bevidsthed og kunstig intelligens
Vi har taget udgangspunkt i kapitlet "Bevidsthed og kunstig intelligens" i "Teknologi og filosofi 2" Vi har læst:
Kapitlerne om Descartes, D'Holbach, sjæl-legeme problemet, Turings test, Searles kinesiske værelse, Nagel og hjernens dobbelte aspekt.
Primærtekster:
Descartes: "Om metoden"
D'Holbach: "Naturens system"
John Searle: "Det kinesiske værelse" (uddrag)
Nagel: "Hvordan er det at være en flagermus" (uddrag)
Andet materiale
Artikel fra Videnskab.dk: https://videnskab.dk/krop-sundhed/forskere-dyrker-miniversioner-af-menneskehjernen-i-laboratoriet-kan-de-udvikle-bevidsthed/ - diskussion om etiske implikationer af at fremstille hjerner, der måske er bevidste.
Black Mirror: Metalhead: Diskussion af faren ved kunstig intelligens i våbenfremstilling.
Klip fra Rumrejsen 2001.
Ted talk: David Chalmers om the hard problem of consciousness
Læreroplæg om logik og læsning af introduktion til logik ved Justus Hartnack
Eleverne har selvstændigt fundet aktuelle filosofiske problemer relateret til kunstig intelligens og fremlagt fra klassen. Der blev fx diskuteret undervisning lavet af kunstig intelligens, musik lavet af kunstig intelligens og kunstig intelligens i retssager.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601504",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601504",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601504"
}