Holdet 2024 fi/R - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Thomas Rude Andersen
Hold 2024 fi/R (fi/R)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Oldtidens filosofi
Titel 2 Praktisk filosofi
Titel 3 Teoretisk filosofi med fokus på Descartes
Titel 4 Transhumanisme
Titel 5 Bevidsthed og kunstig intelligens

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Oldtidens filosofi

Vi har læst Platons hulelignelse og uddrag af Aristoteles'  etik, samt en tekst af præst Pia Søfttoft: Ordentlighedens genkomst – om dydsetikkens genkomst.
Der har været læreroplæg om Platon og Aristoteles.

Centrale begreber:
Platon: Solbilledet, linjebilledet, hulelignelse, idelæren
Aristoteles: Dydsetik, lykke, intellektuelle og moralske dyder.

Anden viden:
Historisk baggrund: Hvem var Sokrates, Platon, Aristoteles og de alle de andre ”gamle grækere”?

Spørgsmål:
Hvilke filosofiske problemer undersøgte Platon og Aristoteles? Hvordan forsøgte de at løse dem? Hvad synes du om deres løsninger?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Praktisk filosofi

Vi har beskæftiget os med centrale etiske teorier:
Kants pligtetik
Benthams nyttetik
Nietzsches kritik af moralen
Frans de Wall: Moral behaviour in animals (ted talk)
Peter Singer: effective altruism (ted talk)

Centrale begreber:
Kant: Pligtetik, den gode vilje, universaliserbarhedsprincippet, det kategoriske imperativ
Bentham: Nytteetik (utilitarisme), hedonisme, kalkulering af lykke
Nietzsche: Lidelse og skabelse
Frans de Wall: Empati og retfærdighed som moralens grundlag.
Singer: Effektiv altruisme

Kreativ bearbejdning: Eleverne har lavet kortfilm ved hjælp af AI, hvor forskellige filosoffer optræder med deres forskellige etiske positioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Teoretisk filosofi med fokus på Descartes

Vi har haft et kort forløb om teoretisk filosofi med fokus på Descartes og på bevidsthed.

Vi har set filmen "San Junipero" (Black Mirror), og i forlængelse af den åbnet diskussionen om dualisme (sjæl-legeme-problemet), samt etiske og eksistentielle spørgsmål som filmen rejser.

Vi har læst en del Descartes:

Uddrag af "Om metoden" (1637)
Den første meditation og noget af den anden (1641)
Centrale begreber:
Metodisk tvivl
Cogito
Drømmeargumentet
Argumentet om den ondskabsfulde dæmon
Logisk argumentation
Rationalisme

Vi har også kort introduceret Kants erkendelsesteori i forlængelse af Descartes.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Transhumanisme

Vi har taget udgangspunkt i "Teknologi og filosofi 2" og temaet om transhumanisme

Kapitlet ”Det naturlige og det kunstige”
Primærtekst: Kasper Lippert-Rasmussen: Ville det være dårligt hvis vi blev bedre? 2002
Kapitlet. ”Transhumanismens antidemokratiske perspektiv”
Primærtekst: Francis Fukuyama: Transhumanisme – Verdens farligste ide 2004
Kapitlet : Nick Bostrom: ”Har mennesket overhoved en essens?
Nick Bostrom: Nick Bostrom "Transhumanisme – Verdens farligste ide" (Primærtekst)
Morten Dige: ”Det gen-skabte menneske” (Primærtekst)
Peter Singer: "Præferenceutilitarisme og antispeciesisme" (Primærtekst)

Andet materiale:
Ted talk med Neil Harbisson om hans liv som cyborg


Vi har undersøgt og diskuteret de etiske og politiske spørgsmål der opstår, hvis det bliver muligt at forbedre mennesker ved hjælp af fx genteknologi. Vi har diskuteret de politiske og eksistentielle perspektiver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Bevidsthed og kunstig intelligens

Vi har taget udgangspunkt i kapitlet "Bevidsthed og kunstig intelligens" i "Teknologi og filosofi 2" Vi har læst:

Kapitlerne om Descartes, D'Holbach, sjæl-legeme problemet, Turings test, Searles kinesiske værelse, Nagel og hjernens dobbelte aspekt.

Primærtekster:
Descartes: "Om metoden"
D'Holbach: "Naturens system"
John Searle: "Det kinesiske værelse" (uddrag)
Nagel: "Hvordan er det at være en flagermus" (uddrag)

Andet materiale

Artikel fra Videnskab.dk:  https://videnskab.dk/krop-sundhed/forskere-dyrker-miniversioner-af-menneskehjernen-i-laboratoriet-kan-de-udvikle-bevidsthed/ - diskussion om etiske implikationer af at fremstille hjerner, der måske er bevidste.

Black Mirror: Metalhead: Diskussion af faren ved kunstig intelligens i våbenfremstilling.

Klip fra Rumrejsen 2001.

Ted talk: David Chalmers om the hard problem of consciousness

Læreroplæg om logik og læsning af introduktion til logik ved Justus Hartnack

Eleverne har selvstændigt fundet aktuelle filosofiske problemer relateret til kunstig intelligens og fremlagt fra klassen. Der blev fx diskuteret undervisning lavet af kunstig intelligens, musik lavet af kunstig intelligens og kunstig intelligens i retssager.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer