Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
Lise Bernsten Høyer
|
Hold
|
2024 TY/S (TY/S)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Deutschsprachige Länder :Land und Leute
Formål
Vi undersøger livssyn og levemåde i udvalgte områder i Tyskland og Østrig og Schweiz ud fra såvel nonfiktive som fiktive tekster og audiovisuelt materiale
Sproglige øvelser
tekstbaserede øvelser i kombination med øvelser fra "Alles in Allem", "Øvebog 1 til tysk sproglære", "Min læring" m.m.
emnet udgør ca. 37 % af undervisningstiden-
Kilder og tilhørende tekst.-filer og film er angivet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hamburg ist Geil.pdf
-
Brennpunkt Deutsch 2/2016 "Zeig mir deine Stadt"; sider: 14-19, 22-27
-
Glückstadt.pdf
-
"Brennpunkt Deutsch 3 "2022/23; sider: 11-15
-
Paul van Dyk & Peter Heppner - Wir sind wir Songtext
-
Paul van Dyk & Peter Heppner - Wir Sind Wir (Official Video)
-
Frankfurt.pdf
-
Schubert - "Erlkönig" (Ian Bostridge & Roger Vignoles) | Théâtre du Châtelet (2002)
-
"Erlkönig", Goethe, https://www.ewi-psy.fu-berlin.de/grundschulpaedagogik/arbeitsbereiche/grundschulpaed-deutsch/mitarb/mitarbeitende/ziesmer_m/media_Lehre/Erlkoenig.pdf
-
Es tut mir leid.pdf
-
"Es tut mir leid", Dörrie, in "Wie war's", Gad, 1997; sider: 172-179
-
Interview aus Wien 2017.pdf
-
"Brennpunkt Deutsch" 3/17; sider: 6-9
-
Typisch Österreich - gibt es das überhaupt? Typische Wörter, typisches Essen? Finden wir es heraus!
-
'"Der Milchmann" i Kurzer Besuch, Gyldendal, 75; sider: 12-13
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Moderne Autorinnen
Formål:
Vi arbejder med fortælleformer og temaer i nyere tysksproget litteratur, som de fremstilles af kvindelige forfattere. Vi sætter fokus på kvinderollen i dag- og i historisk perspektiv
Sproglige øvelser
tekstbaserede øvelser i kombination med øvelser fra "Alles in Allem", "Øvebog 1 til tysk sproglære", "Wie geht's" og uddrag af tidl. eksamensopgaver.
emnet udgør ca. 20 % af undervisningstiden-
Kilder og tilhørende tekst.-filer og film er angivet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Betrug und Selbstbetrug
Formål:
Vi læser tekster, som tematiserer bedrag og selvbedrag som personlige og samfundsmæssige udfordringer ud fra forskellige synsvinkler, til forskellig tid og af forskellige forfattere.
Sproglige øvelser
tekstbaserede øvelser i kombination med øvelser fra "Meindeutschbuch.com, "Min læring" tidligere eksamensopgaver m.m.
emnet udgør ca. 22% af undervisningstiden
Kilder og tilhørende tekst.-filer og film er angivet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Die Flut ist pünktlich", Siegfried Lenz in Cafe Zentral, Systime, 98; sider: 10-15
-
Der seelische Ratgeber.pdf
-
"Der seelische Ratgeber", Siegfried Lenz in "Leb wohl mein Freund", Systime 95; sider: 46-51
-
"Selb-Betrug", Logau, http://gedichte.xbib.de/Logau_gedicht_004.+Selb-Betrug.htm "In den Küssen welche Lüge", Heinrich Heine,http://www.staff.uni-mainz.de/pommeren/Gedichte/HeineNachlese/luege.htm "Selbstbetrug", Goethe,http://www.textlog.de/18353.html "Der grosse Betrug", Karl Kraus, http://www.textlog.de/39891.html
-
Arthur Schnitzler-Das süsse Mädel und der Dichter.pdf
-
"Das süsse Mädel und der Dichter", Schnitzler in Ich küsse ja nicht ihren Verstand, Systime, 1996; sider: 46-51
-
Grimm das Blaulicht.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Widerstand im Dritten Reich
Formål:
Vi undersøger forskellige tyske forsøg på modstand mod det nazistiske magtherredømme
Sproglige øvelser
tekstbaserede øvelser i kombination med øvelser på nettet og tidl. eksamensopgaver
emnet udgør ca. 10 % af undervisningstiden-
Kilder og tilhørende tekst.-filer og film er angivet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensforberedelse incl. test
Sproglige øvelser med fokus på grammatisk kernestof og særlige forhold
Eksamensorientering. Alle 4 læste emner i 3g udgør pensum ved evt. mundtlig eksamen.
Til skriftlig eksamen gives der adgang til ordbogen.com og minlaering.dk ligesom i undervisningen
udgør ca. 8 % af undervisningstiden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601540",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601540",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601540"
}