Holdet 2024 Bk/R - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Billedkunst B
Lærer(e) Sarah Huss Jønsson
Hold 2024 Bk/R (Bk R)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Farven
Titel 2 Portrættet
Titel 3 Samtidskunst
Titel 4 Museet
Titel 5 Eksamensprojekt - Det antropocæne
Titel 6 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Farven

BESKRIVELSE/INDHOLD:

Året indledes med dette forløb om farven og farveteori. Det har til hensigt at give eleverne indsigt i udvalgte kunstneres og kunstperioders brug og anvendelse af farve og farvekontraster som virkemiddel og udtryk.   
Kunstperioder vi har berørt: Forhistorisk kunst (hulemaleri), modernisme (Impressionisme, ekspressionisme, fauvisme, popart, abstrakt ekspressionisme) og samtidskunst.
Forløbet fokusere mest på kunstgenren "Billeder på flade", men også skulptur og installation bliver berørt analytisk og praktisk i slutningen af forløbet, som overgang til senere forløb i Samtidskunst.
Teoretisk arbejdes der med viden om kunstperioder, samt J. W. Goethe, J. Itten og Kandinsky`s farveteorier (herunder fysiske og sansemæssige betragtninger) samt kobling til det praktiske.

TEORI/TEKSTER:
- Farven som meddelelse og symbol ( bla. farvesynæstesi (intro til forløbet). Omskrevet lettere fra Lise Gotfredsen, Billedets Formsprog. Gads forlag, 1978, fra siderne 156-168.
- 2 dokumenter om Nina Steen-Knudsen
- 2 dokumenter om Jordfarvepaletten
- Dokument om farveteori (Ittens farvehjul, farveteori, de 7 farvekontraster)
- PP (lærerproduceret over de 7 farvekontraster med værkeksempler)
- Tekst: "Farven i kunsten", Louisiana (indeholdende farveteori og kunsthistorie)
- Dokument: Kandinskys farveteori
- Analysemodel: Formalanalyse ("billeder på flade").
- Analysemodel: Skulpturanalyse
- Analysemodel: Installationskunst
- Spillefilm (uddrag): Pollock, 2000.
- Youtube video (teori om Abstrakt ekspressionisme - "Aktion painting" & "Color Field painting"): https://www.youtube.com/watch?v=rP9k2xzrgx8
- Dokument.: Abstrakt og nonfigurativ
- PP med skulpturer og installationskunst
- Dokument med Installationskunst

ANDEN TEORI FRA C-NIVEAU (repeteres gennem året og i året afslutning):
Billede på flade
Hvad forstås ved billedrum og hvad forstås ved illusionsrum?
Besvar ovenstående spørgsmål ved at besvare nedenstående opgaver skriftligt ved hjælp af bogen Billedkunst s. 17-27 (plus lamineret materiale).

2. Blanding af plan og højde
Teori: hvad menes med dette? s. 19

Hvordan opbygger man illusionsrum (illusion af dybde)?

3. Overlapning
Teori: Hvad forstås ved overlapning? S. 20-22. Er et billede, hvor det eneste rumvirkemiddel er overlap, meget dybt eller kun lidt dybt? Er farverne i Emil Noldes Dansen omkring guldkalven med til at gøre billedet dybere eller fladere? Hvorfor?

4. Repoussoir
Teori: Hvad er repoussoir og hvordan fungerer det? S. 22-23. Find flere eksempler i bogen (skriv sidetal ned). Giver repoussoir megen dybde eller ringe dybde?

5. Gradienter
Teori: Forklar de to former for optiske gradienter? S. 23-24. Brug ordene lys og skygge og farveperspektiv i de to forklaringer.

Teori: Hvad er lineære gradienter? s. 25-26

6. Linearperspektiv
Teori: Hvad er linearperspektiv? Og hvad er centralperspektiv? s. 26-27
Find eksempler
Praksis: Se videoen og lav et tilsvarende billede https://www.youtube.com/watch?v=twcFW0RyOO8

7. Synsvinkel
Teori: Hvad er fugleperspektiv? Hvad er normalperspektiv?   Hvad er frøperspektiv?  S. 27

Repetation: Hvilken type billede ligner virkeligheden mest, et med billedrum eller et med illusionsrum?
Fagterminologi:
Billedrum
Illusionsrum
Fladebillede
Gradienter
Repoussoir
Linearperspektiv
Centralperspektiv
Farveperspektiv
Luftperspektiv
Synsvinkel: Normal, frø, fugle
1.punkts og 2.punkts perspektivtegning
1-punktsperspektiv bybillede efter video-instruks (se ovenstående link)
Skala over gengivelsesstraterier (øjet, tanken, følelsen)/graden af abstraktion:

figurativt _______________________________________ non-figurativt
mimesis                                                                                 abstrakt (simplificere)
øjet                                                                                       tanken/følelsen
realistisk                                                                                urealistisk


VÆRKER:

Billeder på flade:
- Forhistoriske værker: Hulemalerier
- Samtidskunst: Nina Steen-Knudsen (flere)
- Modernistiske værker (Impressionisme, ekspressionisme, fauvisme, abstrakt ekspressionisme)

Skulptur/installationer/arkitektur:
Modernistiske: Popart
Samtidskunst (værker af): Sonia Falcone, Markus Linnenbrink, Olafur Eliasson,Katharina Grosse, Ugo Rondinone,  Pierre le Riche,  Petra Bachmaier and Sean Gallero, Tom Fruin, Héctor Esrawe og Ignacio Cadena, Marc Fornes, Izaskun Chinchilla, Urfun Lab, Emmanuelle Moureaux, Hrafnhildur Arnardóttir,

OPGAVER:
- Indledende skriftligt/farverigt eksperiment ud fra teori om synæstesi.
- Egenfortolkning (igennem intuitiv opfattelse) af selvvalgt værk af N. Steen Knudsen + analyse og fortolkning af værker.
- Besvarelse af arb.spørgsmål til teksten "Farven i Kunsten" (Louisiana)
- Formalanalyse af selvvalgt kendt fauvistisk værk
- Analyse af eget "Aktion painting" + kendt værk med kobling af farveteori.

PRAKTISKE EKSPERIMENTER:
-  Jordfarveblandinger afprøves på selvvalgt stregtegning
-  Tildelt farvekontrast (til hver enkelt elev), som eleven arbejder med i en selvvalgt stregtegning + skal fremlægge for resten af holdet.
- Eget valg af anden farvekontrast, som eleven arbejder med i anden stregtegning (fokus på bevidsthed om skabelse af harmoni eller disharmoni, og/eller fokus på særlig figur eller mønster i stregtegningen > fremlæggelse.
- Gengivelse af selvvalg kendt fauvistisk værk (øvelse i farveblandinger, der gengiver det kendte værk så nøjagtigt som muligt).
- Eget abstrakt ekspressionistisk eksperiment ("Aktion painting") ud fra selvvalgt musikstykke. Brug af forskellige materialer til påføring af maling + inspiration i J. Pollocks "Drip painting"
- Skulptur/intervention: Hver elev skal vælge et madobjekt (jf. salatbaren i kantinen, som eleverne skal udstille ved/på, så værkerne griber ind i salatbaren og de besøgende elever, der anvender salatbaren.
Inspirationen er Popart-kunsten, med anvendelse/udvælgelse af denne periodes virkemidler.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Værk. Nina Steen-Knudsen 07-09-2024
Analyse af fauvisme værk 06-10-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Portrættet

BESKRIVELSE:
Definition af portrættet & selvportrættet, Portrættets historie og udvikling, Kunstperioder: Renæssance, Modernisme (som bredt begreb), Surrealisme, Samtidskunst, besøg på Frederiksborg Museums Portrætsamling (med elevers indsamling af selvvalgte værker og teori), relevant analysemetode. Der er fokus på udtryksformen "billeder på flade".

TEORI/DOKUMENTER:
- PowerPoint med værker og teori
- Artikel med teori: "Hvad er et godt portræt?": Kilde: https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-et-godt-portraet/  
- Tekst Louisiana: "Selviscenesættelse"
- PowerPoint med portrætværker til inspiration af eget portræt af kendt person.
- Teoritekst: Jung og det kollektive ubevidste
-  Analysemodeller (Formalanalyse, Ikonologisk/ikonografisk analyse (betydningsanalyse), Biografisk og socialanalytisk synsvinkel.  
- Dokumentarprogram på DR 1: "Danmarks bedste Portrætmaler" (afsnit med fokus på Komposition).  
- Dokument: Lys og skygge (til praktisk brug)
- Analysedokument om virkemidlerne: Komposition, rum & farve/lys.

EKSPERIMENTER:
- Foto (selviscenesættelse)
- Tegning af portræt (ved at lodde/vinkle)
- Lav portræt af kendt person eller én der betyder noget for dig (maling og/eller kollage) med relevant analyse af portræt samt perspektivering til kunstperiode.

KENDTE VÆRKER:
- Maleri: Fortidskunst, renæssance, barok, modernisme, samtidskunst.
- Fotografi: Samtidskunst
- Tegning: Renæssance
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Foto. Selviscenesættelse 18-11-2024
Portræt. Frederiksborg Museum 01-12-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Samtidskunst

BESKRIVELSE:
Der er fokus på samtidskunstens 5 nyere strategier (greb som en kunstner kan anvende: Intervention, Relationel kunst/socialplastik, Sampling og remix, Interaktion, dokumentarisme. De klassiske udtrykformer (skulptur, maleri, tegning) kan også indgå i samtidskunsten, men er ikke de udtryksformer vi beskæftiger os mest med i dette forløb.
Samtidskunstens opgave i at "inddrage beskueren" samt at stille problematikker til debat mere end selv at besvare spørgsmålene/problematikkerne.

TEORI:
- Teoritekst i bogen "Kunst for øjeblikket" 2, s. 18, 45-53.
- Lærerproduceret PP med værker, tekst og teori.
- Teori: Merlon Ponty og Fænomenologi (kort uddrag)
- Analysemetodedokumenter (skulpturanalyse, installationsanalyse, analyse af digital kunst..)

PRAKTISKE EKSPERIMENTER:
- Lys-installation i FVGH`s kantine. Eksperimentet udføres sammen med besøgende elever fra Tysk Gymnasium i december måned.
- Selvvalgt samtidskunsteksperiment ud fra Samtidskunstens Strategier (Intervention, Socialplastik, Interaktion, Sampling og remix, Dokumentarisme). Eksperimentet planlægges og udføres i grupper af 2-4 elever).

KENDTE VÆRKER:
- Værker efter år 1900 samt samtidskunst:
- Værker af Marcel Duchamp: 4
- Interventioner: 8
- Sampling og remix: 5
- Interaktioner: 4
- Dokumentarisme: 4
- Social plastik: 4

OPGAVE:
- Analyse af lys-installation i Kantine
- Analyse af eget eksperiment i samtidskunstens strategier.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse. Portræt af kendt person 20-12-2024
Analyse. Eksp. 2 Samtidskunststrategier 19-01-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Museet

BESKRIVELSE OG INDHOLD:
I dette forløb skal eleverne tilegne sig viden om museologi, kuratering samt museumsarkitektur med hovedvægt på museologi og museumsarkitektur. Som led i forløbet har vi en ekskursion til Louisiana og udstillingen "Havet", hvor eleverne skal forholde sig til udstillingen og kurateringen af denne, indsamle værker i udstillingen samt viden derom. Desuden snakkes der om Louisianas modernistiske arkitektur herunder udbygning af klassicistisk oprindelig bygning samt tilbygninger.

FAGLIGE MÅL:
- Eleverne skal kunne reflektere over museumsarkitekturens karakteristiske træk (renæssance, modernisme, postmodernisme og dekonstruktion).
- Identificere forskellige rumtyper i museumsarkitekturen fra 1500-tallet? og til i dag
- Teoretisk og praktisk viden om form, funktion og deres betydning for rumoplevelsen.  
- Kendskab til relevante analysemetoderne indenfor arkitektur og rum.  
- Eleverne skal kunne anvende væsentlig kunstfaglig terminologi
- Eleverne skal kunne kommunikere ved hjælp af egne visuelle udtryk

TEORI/DOKUMENTER:
- Dokument: Museologi og kuratering. Horsens Kunstmuseum, undervisningsmateriale.
- Analysemodel: Arkitektur
- Tekst (afsnit fra "Kunst for øjeblikket 2"): Museologi, Helle Ryberg. s. 86-99.
- Tekst (Den store Danske): Museologi og kuratering, af PH.D. Mette Thobo-Carlsen.
- Lærerproduceret PowerPoint om museologi
- Lærerproduceret PowerPoint om museumsarkitektur.

PRAKT. EKSPERIMENTER:
- Lav egen 3 dimensionel model af museum individuelt eller i små grupper: Forhold jer til de spørgsmål I skal diskutere indledningsvis (omhandler teori fra museologi og kuratering) + I skal være bevidst om og lade jer inspirere af én/flere af de arkitektoniske stilperioder: Antikken/Renæssance, Modernisme, Postmodernisme, Nymodernisme/Dekonstruktivisme.

KENDTE VÆRKER:

Museer fra
Renæssancen:
- Ufficierne , 1560
- Fontainbleu, Paris. 1530`rne.
- Versailles, Paris. 1682 (Barokken)

- Statens Museum for Kunst. 1896 (Historicisme) med modernistisk tilbygning i 1998.
- Thorvaldsens Kunstmuseum, 1886 (Klassicisme)

Modernisme/funktionalisme:
- Guggenheim Museet, 1959. NewYork.
- Louisiana, 1958. Humlebæk, DK.
- Aalborg kunstmuseum. 1968-72: Elissa og Alvar Alto.

Postmodernismen:
- Lawrence Hall (Williams College Museum of Art), Williams College
Charles Moore (with Centerbrook); Chief Associate: Robert Harper
1982; 1986.

Nymodernisme/Dekonstruktivisme:
- Kunstmuseet Arken. Søren Robert Lund, 1996. Ishøj
- Aros Kunstmuseum, 2004. Århus
- Guggenheim Museum Bilbao, 1997. Frank Gehry.
- Ordrupgaard, ny tilbygning, 2005. Zaha Hadid. Ordrup/DK
- Det jødiske Museum, Berlin. 1989-2001. Arkitekt: Daniel Liebeskind
- The Frederick R. Weisman Art Museum (is an art museum located on the University of Minnesota campus in Minneapolis. A teaching museum for the university since 1934.In 1993, the museum moved to its current building, designed by the American architect Frank Gehry).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensprojekt - Det antropocæne

BESKRIVELSE OG INDHOLD:
Forløbet starter med et lille teorioplæg omkring det antropocæne (særligt ud fra lektien/ artiklen: "Kunst i den antropocæne tidsalder"). Herefter ser eleverne inspirationsmaterialet igennem i PP og laver en brainstorm i små grupper. Som igangsætter får eleverne hver især en plastikbøtte samt mange fremsatte materialer. Af disse skal eleven lave sin egen praktisk fortolkning af et selvvalgt ord/begreb fra brainstormen (20 min.). Eleverne fremlægger deres små eksperimenter for hinanden og vi snakker om det antropocæne indhold i dem. Resten af forløbet arbejder eleverne med eget projekt.     

TEORI/DOKUMENTER:
- Artikel: "Kunst i den antropocæne tidsalder" af Rikke Hansen, Kunsten.nu., 2015.
- Elevers egen selvvalgte teori (tværfaglig og/eller kunstteori).
- Værker og tekster til antropocæne værker:  https://www.ackroydandharvey.com/category/works/
- Dokument: Inspirationsfotos af vores kulturs aftryk på kloden.  

KENDTE VÆRKER (til inspiration):
- PP med alle værker fra udstillingen "Havet" på Louisiana.
- Dokumenter med værker med fokus på det Antropocæne.

PRAKTISKE PROJEKTER:

Elevers egne problemformuleringer/beskrivelser:

Sarah: "Hvordan kan kunst få os til at reflektere over vores identitet i en verden præget af overforbrug og miljø-ødelæggelse?".

Ada: For mit eksamensprojekt vil jeg laver en skulptur. Skulpturen er er store timeglas, med naturen i grunden og noget hvad symbolisere miljøforurening, som en fabrik, i toppen. Gennem tiden dalede miljøforureningerne stoffer ned og ødelager naturen. Dermed vil jeg skaber opmærksomhed for, at der er ikke så meget tid tilbage, for at forhindre en klimakatastrofe. Således bliver beskueren en del af og oplever det antropocæne og må tænker om deres egen indflydelse. Mine materiale skal også være genbrug, skral eller naturligt, Timeglas bestå af to gamle glødelamper. Naturen vil jeg laver med naturlige materialer. Fabrikken vil jeg bygge af Papir og plastikaffald.

Aya:

Elvira: Jeg vil hækle et plastik-koralrev ud af revne plastikposer. Jeg vil bruge forskellige farver plastikposer, til at hækle i, for at skabe et smukt og æstetisk udseende. De hvide plastikposer, som jeg hækler i skal symboliserer: ”Det døde koralrev” derimod skal de farvede plastikposer symbolisere: ”Det levende koralrev”.
Symbol: Ideen med at hækle et koralrev i plastik, symbolisere vores have er fyldt med plastik, og valget af koralrevet baserer på at koralrev er et af havets største økosystemer og levested for mange forskellige dyre arter.

Jeg overvejer at lave koralrevet i en kasse, og som baggrundslyd bruge bobler, så man ved det er i havet

Anemone: Min idé er at lave en blomsterbuket ud af papir, med store torne der skal symboliserer bagsiden af blomsterproduktionen i Kenya og det store CO2 aftryk der kommer deraf. Det skal inden for den antropocæne tidsalder vise hvilket aftryk vi mennesker sætter på vores jord. Det inddrager viden fra naturgeografi om co2 udledning og klima aftryk.
(artikel om blomsterproduktion og klimaaftryk?, sokkel med betydning?)

Amanda: Jeg vil lave en serie af 7 malerier hvor hver side bygger op til det midterste.
Min problemstilling er: to sider bruger forskellige metoder, men kommer til det samme resultat.
Dette resultat kunne have været undgået hvis bare de satte sig ned og snakkede sammen. Communication is key!

Meget inspireret af USA.
Republikanerne (højre i USA) har jeg sat på venstre side mens demokraterne (venstre i USA) er på højre side, for at symbolisere at de er meget ens, og nemt kan forveksles med hinanden.
Republikanernes lærreder starter med en politiker der brænder bøger(censur) hvor røgen fra branden går over til næste billede, hvor der er en der hugger et træ ned mens der er en skovbrænd i baggrunden. Røgen går igen over til næste billede, hvor man ser en masse republikaner der går i krig, mens de kigger mod højre, imod midten.
Demokraternes lærreder starter med en politiker der giver bøger til børn, hvor en af børnene har en tankeboble over deres hoved, hvor den tankeboble går over til næste billede som røg, hvor man kan se en der har bundet sig til et træ, mens der er skovbrand i baggrunden. Igen går røgen over til næste billede hvor der nu er demokrater der går i krig, hvor de kigger mod venstre, imod midten.
Det midterste lærred viser et øde land, med ødelagte bygninger, aske, jord og røg. Bag røgen ses solen svagt, og et lille planteskud ses i bunden af lærredet.
Jeg maler mit projekt over 7 lærreder, hvor jeg på det midterste vil evt. bruge maling hvor jeg blander sandkorn ind.
Jeg bruger 2 10x10 lærreder, 2 15x15, 2 18x24 og 1 24x30 for at symbolisere hvordan én lille beslutning kan føre til noget stort.

Emma:
Jeg vi gerne male et skib der sejler væk fra midten af malerier, hvor der er en masse plastisk og sort olie, hvor det ligner at der er en fugl der sidder fast i det, samt andre dyr i vandet som sidder fas i vandet. Men den anden side skal være ret og fint vand med masser af fisk og grønne planter.
På skibet vil jeg gerne lave så der er en kaptajn der har fint hvidt tøj på, samt man kan se han har det godt og livet er skønt for ham. Derfor vil jeg også gerne have andre mennesker på skibet som er helt beskidte og har meget ødelagt tøj på, hvor man kan se de ikke har det særligt godt.
Jeg vil gerne lave et maleri, hvor jeg inddrager noget voks, fjer og plastic, samtidigt med at jeg vil lave et college.

Helena: Den Danske natur og biodiversitet står i en krise. Mange arter er ved at uddø og er truet af landbruget, der har overtaget de naturlige enge og skove. 47 procent af de danske ynglefugle er truede eller allerede forsvundet. Med disse problemer ender vi med nogle spørgsmål om vores fremtid. Hvordan ser den danske natur ud i fremtiden? Vil politikere prioritere penge frem for den vilde natur? Vil dyrene og naturen blive erstattet af robotter, ligesom kejseren i Kina erstattede nattergalen med en mekanisk fugl?
Min ide: En skulptur der forestiller en mekanisk fugl ligesom i fortællingen ”nattergalen” af H.C Andersen
.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensforberedelse

BESKRIVELSE:

- Snak om eksamensformen og krav
- Færdiggøre eksperimenter eleven måtte mangle.
- Repetition af formelle virkemidler (fra c-niveau)
- Lille eksperiment der repeterer "gengivelsesstrategierne" (Øjet, følelsen, tanken) fra c-niveau.

DOKUMENTER:

- Dokument: "Gengivelsesstrategier", fra Billedkunstbogen, Systime (udleveres digitalt).
- Lærerproduceret dokument: Repetition af formelle virkemidler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Logbog. Eksamensprojekt 06-05-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer