Titel
5
|
Eksamensprojekt - Det antropocæne
BESKRIVELSE OG INDHOLD:
Forløbet starter med et lille teorioplæg omkring det antropocæne (særligt ud fra lektien/ artiklen: "Kunst i den antropocæne tidsalder"). Herefter ser eleverne inspirationsmaterialet igennem i PP og laver en brainstorm i små grupper. Som igangsætter får eleverne hver især en plastikbøtte samt mange fremsatte materialer. Af disse skal eleven lave sin egen praktisk fortolkning af et selvvalgt ord/begreb fra brainstormen (20 min.). Eleverne fremlægger deres små eksperimenter for hinanden og vi snakker om det antropocæne indhold i dem. Resten af forløbet arbejder eleverne med eget projekt.
TEORI/DOKUMENTER:
- Artikel: "Kunst i den antropocæne tidsalder" af Rikke Hansen, Kunsten.nu., 2015.
- Elevers egen selvvalgte teori (tværfaglig og/eller kunstteori).
- Værker og tekster til antropocæne værker: https://www.ackroydandharvey.com/category/works/
- Dokument: Inspirationsfotos af vores kulturs aftryk på kloden.
KENDTE VÆRKER (til inspiration):
- PP med alle værker fra udstillingen "Havet" på Louisiana.
- Dokumenter med værker med fokus på det Antropocæne.
PRAKTISKE PROJEKTER:
Elevers egne problemformuleringer/beskrivelser:
Sarah: "Hvordan kan kunst få os til at reflektere over vores identitet i en verden præget af overforbrug og miljø-ødelæggelse?".
Ada: For mit eksamensprojekt vil jeg laver en skulptur. Skulpturen er er store timeglas, med naturen i grunden og noget hvad symbolisere miljøforurening, som en fabrik, i toppen. Gennem tiden dalede miljøforureningerne stoffer ned og ødelager naturen. Dermed vil jeg skaber opmærksomhed for, at der er ikke så meget tid tilbage, for at forhindre en klimakatastrofe. Således bliver beskueren en del af og oplever det antropocæne og må tænker om deres egen indflydelse. Mine materiale skal også være genbrug, skral eller naturligt, Timeglas bestå af to gamle glødelamper. Naturen vil jeg laver med naturlige materialer. Fabrikken vil jeg bygge af Papir og plastikaffald.
Aya:
Elvira: Jeg vil hækle et plastik-koralrev ud af revne plastikposer. Jeg vil bruge forskellige farver plastikposer, til at hækle i, for at skabe et smukt og æstetisk udseende. De hvide plastikposer, som jeg hækler i skal symboliserer: ”Det døde koralrev” derimod skal de farvede plastikposer symbolisere: ”Det levende koralrev”.
Symbol: Ideen med at hækle et koralrev i plastik, symbolisere vores have er fyldt med plastik, og valget af koralrevet baserer på at koralrev er et af havets største økosystemer og levested for mange forskellige dyre arter.
Jeg overvejer at lave koralrevet i en kasse, og som baggrundslyd bruge bobler, så man ved det er i havet
Anemone: Min idé er at lave en blomsterbuket ud af papir, med store torne der skal symboliserer bagsiden af blomsterproduktionen i Kenya og det store CO2 aftryk der kommer deraf. Det skal inden for den antropocæne tidsalder vise hvilket aftryk vi mennesker sætter på vores jord. Det inddrager viden fra naturgeografi om co2 udledning og klima aftryk.
(artikel om blomsterproduktion og klimaaftryk?, sokkel med betydning?)
Amanda: Jeg vil lave en serie af 7 malerier hvor hver side bygger op til det midterste.
Min problemstilling er: to sider bruger forskellige metoder, men kommer til det samme resultat.
Dette resultat kunne have været undgået hvis bare de satte sig ned og snakkede sammen. Communication is key!
Meget inspireret af USA.
Republikanerne (højre i USA) har jeg sat på venstre side mens demokraterne (venstre i USA) er på højre side, for at symbolisere at de er meget ens, og nemt kan forveksles med hinanden.
Republikanernes lærreder starter med en politiker der brænder bøger(censur) hvor røgen fra branden går over til næste billede, hvor der er en der hugger et træ ned mens der er en skovbrænd i baggrunden. Røgen går igen over til næste billede, hvor man ser en masse republikaner der går i krig, mens de kigger mod højre, imod midten.
Demokraternes lærreder starter med en politiker der giver bøger til børn, hvor en af børnene har en tankeboble over deres hoved, hvor den tankeboble går over til næste billede som røg, hvor man kan se en der har bundet sig til et træ, mens der er skovbrand i baggrunden. Igen går røgen over til næste billede hvor der nu er demokrater der går i krig, hvor de kigger mod venstre, imod midten.
Det midterste lærred viser et øde land, med ødelagte bygninger, aske, jord og røg. Bag røgen ses solen svagt, og et lille planteskud ses i bunden af lærredet.
Jeg maler mit projekt over 7 lærreder, hvor jeg på det midterste vil evt. bruge maling hvor jeg blander sandkorn ind.
Jeg bruger 2 10x10 lærreder, 2 15x15, 2 18x24 og 1 24x30 for at symbolisere hvordan én lille beslutning kan føre til noget stort.
Emma:
Jeg vi gerne male et skib der sejler væk fra midten af malerier, hvor der er en masse plastisk og sort olie, hvor det ligner at der er en fugl der sidder fast i det, samt andre dyr i vandet som sidder fas i vandet. Men den anden side skal være ret og fint vand med masser af fisk og grønne planter.
På skibet vil jeg gerne lave så der er en kaptajn der har fint hvidt tøj på, samt man kan se han har det godt og livet er skønt for ham. Derfor vil jeg også gerne have andre mennesker på skibet som er helt beskidte og har meget ødelagt tøj på, hvor man kan se de ikke har det særligt godt.
Jeg vil gerne lave et maleri, hvor jeg inddrager noget voks, fjer og plastic, samtidigt med at jeg vil lave et college.
Helena: Den Danske natur og biodiversitet står i en krise. Mange arter er ved at uddø og er truet af landbruget, der har overtaget de naturlige enge og skove. 47 procent af de danske ynglefugle er truede eller allerede forsvundet. Med disse problemer ender vi med nogle spørgsmål om vores fremtid. Hvordan ser den danske natur ud i fremtiden? Vil politikere prioritere penge frem for den vilde natur? Vil dyrene og naturen blive erstattet af robotter, ligesom kejseren i Kina erstattede nattergalen med en mekanisk fugl?
Min ide: En skulptur der forestiller en mekanisk fugl ligesom i fortællingen ”nattergalen” af H.C Andersen
.
|