Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Jannick Bang Maesen
|
Hold
|
2024 Bi/R (Bi/R)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Genetik på godt og ondt
Temaet har i høj grad taget udgangspunkt i mave-tarm systemet og har arbejdet med forskellige biologiske mekanismer i denne sammenhæng.
Eksempelvis er membrantransport blevet repeteret fra sidste år og der er kommet flere detaljer på.
Replikation og mitose er repeteret og udvidet igennem perspektivet, at slimhindeceller ofte udskiftes.
Genetisk nedarvede sygdomme, som påvirker mave-tarmsystemet er også gennemgået, herunder phenylketonuri samt cystisk fibrose (hvor især mave-tarmsystem symptomerne er fremhævet og sat i perspektiv til ændrede membrantransportmekanismer og deres konsekvenser).
Kernestof:
cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser.
makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer
enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose
Biokemiske processer: respirationen mere detaljeret
Fysiologi: mave-tarmsystemet samt nervesystemet
Læste sider
Biologi i udvikling C-niveau s. 72-74, 75-77, 120-126, 131-139
Biologi i udvikling B-niveau s. 18-26, 125-128
Eksperimentelt
Bestemmelse af glykæmisk indeks for forskellige fødevarer
Mikroskopi øvelse 2 dele:
Del 1: identifikation af forskellige mitotiske faser i løgrodsceller
Del 2: identifikation af forskellige anatomiske strukturer i tyndtarmsvæggen, herunder
villi (det blev diskuteret, hvorvidt man er i stand til at se mikrovilli med et lysmikroskop)
Smagstest for bitre smagsstoffer, herunder PTC (dobbeltblændet forsøg)
Supplerende materiale
Brug af chatbots har været inkorporeret undervejs, eksempelvis har eleverne kunne bruge disse til at hjælpe med at forklare det faglige indhold i en figur.
Eleverne fik følgende kilder og skulle udvælge relevant materiale fra dem til forståelse af smagstest forsøget
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://smagensdag.dk/wp-content/uploads/2018/08/Smagsreceptorer_Plakat_2018.pdf
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK545236/
https://www.smagforlivet.dk/materialer/smagsreceptorer
https://www.smagforlivet.dk/materialer/smagsl%C3%B8g
https://learn.genetics.utah.edu/content/basics/ptc/
Animationer:
Animationer til replikation og mitose:
https://www.youtube.com/watch?v=5bq1To_RKEo
https://www.youtube.com/watch?v=Mu2bJgEZtwE
https://www.youtube.com/watch?v=0Ha9nppnwOc
Perspektivering
Relevansen af at lave forsøg (især kliniske forsøg) dobbelt blændet er diskuteret ifm. smagstest forsøget
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Økologi og biodiversitet
Kernestof:
cellebiologi: opbygning af eucaryote celler (planteceller) og eucaryote celletyper (bladets opbygning)
enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
biokemiske processer: fotosyntese og gæring (gæring kun som repetition fra sidste år)
genetik og molekylærbiologi: genteknologi (PCR, RT-PCR og qPCR)
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.
Læste sider
Biologi i udvikling C-niveau s. 19-20, 144-145, 228-230
Biologi i udvikling B-niveau s. 115-125, 129-131, 134-137,
Eksperimentelt
Enzymaktivitet - effekten af forskellige faktorer på katalases aktivitet
MiljøDNA - artsbestemmelse i Arresø vha. eDNA indsamling og qPCR.
Demonstrationsforsøg:
Fotosyntese i spinatblade
Supplerende materiale
Eleverne brugte chatbots til at oversætte og forstå teksten om enzymhæmning:
https://chem.libretexts.org/Courses/University_of_Arkansas_Little_Rock/CHEM_4320_5320%3A_Biochemistry_1/05%3A_Michaelis-Menten_Enzyme_Kinetics/5.4%3A_Enzyme_Inhibition
Animationer/videoer
e-DNA: https://www.youtube.com/watch?v=lxw6QvL1g70
RT-PCR: https://www.youtube.com/watch?v=XH6vIBLwC2M
Perspektivering
Fordele og ulemper ved artsbestemmelse via eDNA indsamling sammenlignet med en mere traditionel økosystem undersøgelse blev diskuteret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvad er sundhed?
Kernestof:
genetik og molekylærbiologi: meiose i mand og kvinde
Biokemiske processer: respirationen og betydning for fysisk aktivitet, herunder fysiologiske adaptationer ved aerob og anaerob træning. Respiratorisk kvotient. Glukoneogenese som process og betydning ved fysisk aktivitet.
fysiologi:
oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem (samt kommunikation mellem nerver og muskler som repetition af nervesignalering fra første tema på B-niveau) - sammenkobling mellem musklernes behov for energi fra respiration og kredsløbets funktion.
hormonel regulering og forplantning, herunder sædcelleproduktion i manden og kvindens cyklus i både æggestokke og livmoder, men tilhørende ændringer i hormonkoncentrationer.
Læste sider
Biologi i udvikling C-niveau s. 55-66, 92-101, 104-109, 155-163
Biologi i udvikling B-niveau s. 9-16
Eksperimentelt
EKG-måling i hvile og ved aktivitet
Animationer:
Kommunikation mellem nerveceller og muskler: https://www.youtube.com/watch?v=zbo0i1r1pXA
Kredsløbet repetition: https://www.youtube.com/watch?v=0Wlw4PX-AOo
EKG måling: https://www.youtube.com/watch?v=v3b-YhZmQu8
Perspektivering
Eleverne har arbejdet med prostatakræft, da det er den hyppigste kræftform hos mænd, herunder har de også kigget på prostatas omdannelse af testosteron til det mere potente dihydrotestosteron.
Eleverne har også undersøgt hvilke hormonelle perspektiver de kunne finde i en valgfri "tilstand" som en kvinde kunne være i, herunder hormonel regulering under graviditet, overgangsalderens hormonelle ændringer, polycystisk ovariesyndrom (PCOS) m.fl.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mikrobiologi, immunforsvar og bioteknologi
Kernestof:
cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler
mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
virus: opbygning og formering
genetik og molekylærbiologi: proteinsyntese, mutation og genteknologi
Supplerende stof:
Bioetik + bioteknologi: Produktion af genmodificerede afgrøder.
Immunforsvaret er gennemgået overordnet for at give perspektiv på virus og bakterie livscyklus samt bekæmpelse. Yderligere bidrog det til forståelsen af antistof produktion til forløbet "fight the bite" (Life fonden).
Læste sider
Biologi i udvikling C-niveau s. 15, 197-198, 209-212,
Biologi i udvikling B-niveau s. 38-50, 52-53, 79-81
Undervisningsmaterialet på fight the bite læringsplatformen er også arbejdet igennem og læst. https://undervisning.life.dk/fb/side/1
Eksperimentelt
Fight the bite forløb - 3 forsøg
1. Effekten af forskellige slangers gift på blod
2. ELISA test: identifikation af diagnostisk primært antistof
3. LFA test som diagnostisk værktøj
Perspektivering
Under forløbet "fight the bite" har eleverne arbejdet med problematikker ift. klassisk identifikation af giftslanger efter et bid og har bl.a. arbejdet med ELISA baseret identifikation af diagnostiske primære antistoffer, som potentielt kunne bruges i en LFA baseret felt-test. Herunder er også perspektiveret til produktionen af antistof-baserede modgifte, som er koblet med elevernes generelle overblik af immunforsvaret, samt hvilke allergiske reaktioner som kan opstå ved behandling med sådanne modgifte.
Produktion af genmodificerede afgrøder er diskuteret fra et samfundsmæssigt og etisk synspunkt og er blevet hold op imod klassisk forædling.
Herunder har eleverne arbejdet med genmodifikation ved hjælp af CRISPR/Cas9 systemet. Til dette har de læst artiklen og set animationen nedenfor.
Artikler
https://etiskraad.dk/undervisning/gymnasieskolen/gmo-klima-og-etik/saadan-kan-klimavenlige-planter-udvikles-ved-hjaelp-af-crispr-cas9
Animationer
https://www.youtube.com/watch?v=cKq1pKpSRSw
https://www.youtube.com/watch?v=plVk4NVIUh8
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Immunsystemet - det medfødte og erhvervede immunforsvar
-
Neutrofil granulocyt jagter en bakterie
-
Komplement systemetkomplement systemet er vanvittigt komplekst. I skal ikke kunne alle detaljerne beskrevet i videoen (altså hvilke proteiner der aktiverer hvilke andre proteiner), men I skal kunne forklare overordnet, hvad disse blodproteiner gør. H
-
Læs biologi i udvikling B-niveau (den orange) s. 38-41 (fra immunforsvaret til det specifikke forsvar). Medbring også bogen.
-
Læs biologi i udvikling B-niveau (den orange) s. 41-46. Spring over afsnittet om virus og influenza, dette vender vi tilbage til, når vi ved mere om immunsystemet generelt.
-
T-dræber celler og NK celler
-
How The Immune System ACTUALLY Works – IMMUNE
-
Læs biologi i udvikling B-niveau s. 43-44 om virus. Læs derefter s. 46-48.
-
Virus antigen shift og drift.docx
-
Læs biologi i udvikling c-niveau s. 209-212 (start fra naturlig selektion i virus)
-
Læs biologi i udvikling B-niveau s. 48-50
-
Læs repeterende sider omkring bakterier og naturlig selektion:Biologi i udvikling c-niveau s. 15 samt Biologi i udvikling c-niveau s. 197-198
-
ELISA.pptx
-
Læs biologi i udvikling B-niveau s. 52-53 (Start ved "antistoffer som testværktøj" læs til men ikke med "vaccination")
-
Life forløb
-
Fight the bite I - Traditionel identifikation af slanger.docx
-
Vi starter på det 3-modul lange forløb "Fight The Bite". Jeg beklager at det først bliver lagt ud nu, men det hænger sammen med den lange leveringstid på materialet (som heldigvis er kommet), hvilket jeg også nævnte i timen i tirsdags. Læs meget gern
-
Fælles resultatark - Fight the Bite II
-
Vi laver anden del af fight the bite. Orienter jer gerne på online-platformen, hvordan I skal udføre forsøget, men brug ikke tid på at se animationer og svare på spørgsmål. Det gør vi undervejs. Link til online platform: Fight the bite II
-
evaluering
-
Vi laver sidste modul i fight the bite forløbet. Husk at få indtastet resultater fra modul II i det fælles resultatark (link vedhæftet her igen. Ellers er ingen forberedelse nødvendig. Link resultatark: Fælles resultatark - Fight the Bite II
-
Rekombinant udtryk af gen.docx
-
Læs biologi i udvikling C-niveau s. 144-145 (repetition af PCR)Læs også biologi i udvikling B-niveau s. 79-80. Læs også tidslinjen (figur 86) igennem på s. 81.
-
Lav til og med opgave 4 fra casen, som I arbejdede med sidste modul.
-
Birkemåler simulation
-
Sådan kan klimavenlige planter udvikles ved hjælp af CRISPR-Cas9
-
Link til kilden, der er lavet til podcast ovenfor: Membrane Transport
-
Lyt til podcastet som er vedhæftet her. Jeg har genereret det ved at indsætte en kilde i det relativt nye AI-baserede redskab, som hedder notebook LM. Nedenfor har jeg også vedhæftet den originale kilde, som podcastet er genereret over, hvis I har ly
-
Genlæs evt. noter fra emnet om økologi
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601667",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601667",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601667"
}