Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Jonas Aagaard Chahboun
|
Hold
|
2024 FR/S (FR/S)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
La revolution francaise [EKSAMEN] 80ns
Eleverne har om den franske revolution. Der tages udgangspunkt i en grundbog, som suppleres af lytteøvelser, power points, taktile øvelser m.m. som giver eleverne histoirsk viden om den franske revolution. Efterfølgende har eleverne arbejdet med andre genrer, digt, sang, roman, og film. Eleverne har kort arbejdet med drama genren i dette emne.
Kernestof:
Dominique, Joly & Heitz, Bruno (2012) l'histoire de france en BD s. 8-19
Hugo, Victor (1862) 1991 ed. Les misérables. Systime: Gjellerup S. 27-30 + 59-60 + 72-73+167-168+174
Digt:
Quand les soldats (1847) Par Victor Hugo
Sang:
la Marseillaise 1792
Supplerende stof
Power points om den franske revolution (ikke autentisk tekst)
https://www.youtube.com/watch?v=cj5fhsPmQKA
https://www.youtube.com/watch?v=ap53aUt94h4&ab_channel=LaPYTV
power point om drama (ikke autentisk tekst)
hjælpemidler
Eleverne har hele året benyttet ordbogen.com og minlaering.dk til samtlige emner
grammatik:
l'imparfait rep
passé composé rep
aspekt rep
conditionnel rep
que/qui/comme/dont
quel/quelle/quels/quelles
y og en
refleksive verber rep
Faglige mål
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om konkrete såvel som abstrakte emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et varieret og flydende fransk, også om litterære, kulturelle og samfundsmæssige emner
̶ anvende forskellige læsestrategier med henblik på at orientere sig i komplekse tekster samt i større tekstmængder
̶ mundtligt præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og velstruktureret fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et varieret og nogenlunde korrekt fransk om en given problemstilling samt oversætte en dansk tekst af en vis sværhedsgrad til et klart og præcist fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske, litterære og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
l'amour [EKSAMEN] 80NS
Eleverne har om emnet kærlighed, som bliver undersøgt gennem både noveller, nyhedsartikler, sange og film. Eleverne får løbende lytteøvelser, diskussionsøvelser m.m. Eleverne har også kort arbejdet med frankofoni i Burkina Faso
Kernestof:
Maupassant, Guy de. La parure (1884). Udgaven som er læst stammer fra:
Carlsen, Flemming & Knudstrup, Torben (1996) Guy de Maupassant sept contes. Systime: Danmark, Gylling s. 11-23
artikel om Macron parret (2024)
https://www.marieclaire.fr/,love-story-brigitte-trogneux-et-emmanuel-macron,833245.asp
artikel om PPDA (2022)
https://information.tv5monde.com/international/ppda-retour-sur-leffondrement-dun-mythe-du-journalisme-francais-1275600
Sange
Est-ce que tu m'aimes par Maître-Gims (2015)
Balance ton quoi par Angèle (2018)
film:
Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001)
Supplerende stof:
power point om realisme og guy de Maupassant (ikke autentisk-tekst)
Interview de Zalisa (2005). Interview af en ung kvinde fra Burkina Faso.
info om Guy de Maupassant og hans liv
https://www.youtube.com/watch?v=njzbR9Eifpw
grammatik
plus-que parfait
gérondif
refleksive verber rep
imperativ
passiv
le lui me le ordstilling, direkte/indirekte objekter rep
si sætninger og cond. rep
uregelmæssige i cond. + futur simple rep
uregelmæssige i présent rep
Eleverne skal kunne:
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om konkrete såvel som abstrakte emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et varieret og flydende fransk, også om litterære, kulturelle og samfundsmæssige emner
̶ anvende forskellige læsestrategier med henblik på at orientere sig i komplekse tekster samt i større tekstmængder
̶ mundtligt præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og velstruktureret fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et varieret og nogenlunde korrekt fransk om en given problemstilling samt oversætte en dansk tekst af en vis sværhedsgrad til et klart og præcist fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer litterære og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
la banlieue et les défits [EKSAMEN 80NS]
Eleverne har haft om "la banlieue". Eleverne undersøger underemner som social ulighed, integration, fattigdom, kriminalitet, afhængighed m.m. i de franske forstæder og ghettoer. Eleverne er også blevet i stand til at sammenligne med Danmark og reflektere over fordele og problematikker med dobbeltkultur i både Frankrig og Danmark. Eleverne har også kort arbejdet med frankofoni i Congo med fokus på dobbeltkultur og identitet.
Kernestof:
Mogensen, Birgit & Virring, Bente (2007). Banlieues, København: Gyldendal, s. 42-44 + 48-49
udvalgte tekster fra: Weibrechrt, Jens Peder (2013) Les Gard de Villiers, Randers: Lilje-Forlaget
Origines, La religion
artikler:
https://www.1jour1actu.com/france/comment-aider-les-quartiers-defavorises-40968/ (21/8/18)
https://www.publicsenat.fr/actualites/non-classe/le-pen-accuse-le-gouvernement-d-etouffer-un-viol-par-un-migrant-a-calais-79398 (uddrag af artikel fra 2017)
Film
Les banlieusards (2019) Netflix
Sange
Je suis chez moi (2016) Black M
grammatik
le lui me le ordstilling, direkte/indirekte objekter rep
si sætninger og cond. rep
uregelmæssige i cond. + futur simple rep
uregelmæssige i présent rep
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om konkrete såvel som abstrakte emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et varieret og flydende fransk, også om litterære, kulturelle og samfundsmæssige emner
̶ anvende forskellige læsestrategier med henblik på at orientere sig i komplekse tekster samt i større tekstmængder
̶ mundtligt præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og velstruktureret fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et varieret og nogenlunde korrekt fransk om en given problemstilling samt oversætte en dansk tekst af en vis sværhedsgrad til et klart og præcist fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske, litterære og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
la Sci-Fi [EKSAMEN] 90ns
Eleverne har haft om Sci-fi genren dens historie samt det franske aftryk på genren. Eleverne har arbejdet med forskellige tekstyper, der alle indeholder sci-fi træk. Der har ligesom de foregående emner, løbet været gruppearbejde, plenumsdiskusioner, skriveøvelser m.m.
Kernestof:
langt uddrag af:
Verne, Jules (1889) La journée d'un journaliste américain en 2890. fra Madsen, Else Toft (2001) Jules Verne Science et Fiction. København: Gads forlag
kort Uddrag af:
Boulle, Pierre (1963). La planète des singes.
TV-Serie
Vortex (2023) afsnit 1+2, Netflix
Digt
Le cosmonaute et son hôte (1970) Pierre Gamarra
Artikler:
https://www.pierreboulle.fr/la-vie-de-pierre-boulle.html
Transkriberet Interview med René Barjaval (1963)
https://www.ina.fr/ina-eclaire-actu/video/caf97036878/interview-de-rene-barjavel
reklame af jules vernes bøger (1873) Brugt til diskussion og som non-fiction element fra det 19 århundrede.
https://art.rmngp.fr/fr/library/artworks/edouard-riou_publicite-pour-la-serie-des-voyages-extraordinaires-de-jules-verne-illustrations-d-edouard-riou
Supplerende stof:
Powerpoint om sci-fi teori og genrens franske histoire og Jules Vernes liv.
Grammatik
subjonctif rep
passé composé rep
présent rep
dativ/akusativ rep
l'imparfait rep
ubundne pronominer rep
relativ pronominer rep
adverbialpronomener rep
forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om konkrete såvel som abstrakte emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et varieret og flydende fransk, også om litterære, kulturelle og samfundsmæssige emner
̶ anvende forskellige læsestrategier med henblik på at orientere sig i komplekse tekster samt i større tekstmængder
̶ mundtligt præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og velstruktureret fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et varieret og nogenlunde korrekt fransk om en given problemstilling samt oversætte en dansk tekst af en vis sværhedsgrad til et klart og præcist fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske, litterære og samfundsmæssige sammenhænge
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601696",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601696",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379601696"
}