Holdet 2024 FR/S - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Jonas Aagaard Chahboun
Hold 2024 FR/S (FR/S)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 La revolution francaise [EKSAMEN] 80ns
Titel 2 l'amour [EKSAMEN] 80NS
Titel 3 la banlieue et les défits [EKSAMEN 80NS]
Titel 4 la Sci-Fi [EKSAMEN] 90ns

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 La revolution francaise [EKSAMEN] 80ns

Eleverne har om den franske revolution. Der tages udgangspunkt i en grundbog, som suppleres af lytteøvelser, power points, taktile øvelser m.m. som giver eleverne histoirsk viden om den franske revolution. Efterfølgende har eleverne arbejdet med andre genrer, digt, sang, roman, og film. Eleverne har kort arbejdet med drama genren i dette emne.

Kernestof:
Dominique, Joly & Heitz, Bruno (2012) l'histoire de france en BD s. 8-19

Hugo, Victor (1862) 1991 ed. Les misérables. Systime: Gjellerup S. 27-30 + 59-60 + 72-73+167-168+174

Digt:
Quand les soldats (1847) Par Victor Hugo

Sang:
la Marseillaise 1792

Supplerende stof
Power points om den franske revolution (ikke autentisk tekst)
https://www.youtube.com/watch?v=cj5fhsPmQKA
https://www.youtube.com/watch?v=ap53aUt94h4&ab_channel=LaPYTV
power point om drama (ikke autentisk tekst)

hjælpemidler
Eleverne har hele året benyttet ordbogen.com og minlaering.dk til samtlige emner

grammatik:
l'imparfait rep
passé composé rep
aspekt rep
conditionnel rep
que/qui/comme/dont
quel/quelle/quels/quelles
y og en
refleksive verber rep

Faglige mål
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om konkrete såvel som abstrakte emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et varieret og flydende fransk, også om litterære, kulturelle og samfundsmæssige emner
̶ anvende forskellige læsestrategier med henblik på at orientere sig i komplekse tekster samt i større tekstmængder
̶ mundtligt præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og velstruktureret fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et varieret og nogenlunde korrekt fransk om en given problemstilling samt oversætte en dansk tekst af en vis sværhedsgrad til et klart og præcist fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske, litterære og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 l'amour [EKSAMEN] 80NS

Eleverne har om emnet kærlighed, som bliver undersøgt gennem både noveller, nyhedsartikler, sange og film. Eleverne får løbende lytteøvelser, diskussionsøvelser m.m. Eleverne har også kort arbejdet med frankofoni i Burkina Faso

Kernestof:
Maupassant, Guy de. La parure (1884). Udgaven som er læst stammer fra:
Carlsen, Flemming & Knudstrup, Torben (1996) Guy de Maupassant sept contes. Systime: Danmark, Gylling s. 11-23

artikel om Macron parret (2024)
https://www.marieclaire.fr/,love-story-brigitte-trogneux-et-emmanuel-macron,833245.asp

artikel om PPDA (2022)
https://information.tv5monde.com/international/ppda-retour-sur-leffondrement-dun-mythe-du-journalisme-francais-1275600

Sange
Est-ce que tu m'aimes par Maître-Gims (2015)
Balance ton quoi par Angèle (2018)

film:
Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001)

Supplerende stof:
power point om realisme og guy de Maupassant (ikke autentisk-tekst)

Interview de Zalisa (2005). Interview af en ung kvinde fra Burkina Faso.

info om Guy de Maupassant og hans liv
https://www.youtube.com/watch?v=njzbR9Eifpw

grammatik
plus-que parfait
gérondif
refleksive verber rep
imperativ
passiv
le lui me le ordstilling, direkte/indirekte objekter rep
si sætninger og cond. rep
uregelmæssige i cond. + futur simple rep
uregelmæssige i présent rep



Eleverne skal kunne:
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om konkrete såvel som abstrakte emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et varieret og flydende fransk, også om litterære, kulturelle og samfundsmæssige emner
̶ anvende forskellige læsestrategier med henblik på at orientere sig i komplekse tekster samt i større tekstmængder
̶ mundtligt præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og velstruktureret fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et varieret og nogenlunde korrekt fransk om en given problemstilling samt oversætte en dansk tekst af en vis sværhedsgrad til et klart og præcist fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer litterære og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 la banlieue et les défits [EKSAMEN 80NS]

Eleverne har haft om "la banlieue". Eleverne undersøger underemner som social ulighed, integration, fattigdom, kriminalitet, afhængighed m.m. i de franske forstæder og ghettoer. Eleverne er også blevet i stand til at sammenligne med Danmark og reflektere over fordele og problematikker med dobbeltkultur i både Frankrig og Danmark.  Eleverne har også kort arbejdet med frankofoni i Congo med fokus på dobbeltkultur og identitet.


Kernestof:
Mogensen, Birgit & Virring, Bente (2007). Banlieues, København: Gyldendal, s. 42-44 + 48-49

udvalgte tekster fra: Weibrechrt, Jens Peder (2013) Les Gard de Villiers, Randers: Lilje-Forlaget
Origines, La religion

artikler:
https://www.1jour1actu.com/france/comment-aider-les-quartiers-defavorises-40968/  (21/8/18)

https://www.publicsenat.fr/actualites/non-classe/le-pen-accuse-le-gouvernement-d-etouffer-un-viol-par-un-migrant-a-calais-79398 (uddrag af artikel fra 2017)

Film
Les banlieusards (2019) Netflix

Sange
Je suis chez moi (2016) Black M


grammatik
le lui me le ordstilling, direkte/indirekte objekter rep
si sætninger og cond. rep
uregelmæssige i cond. + futur simple rep
uregelmæssige i présent rep

̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om konkrete såvel som abstrakte emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et varieret og flydende fransk, også om litterære, kulturelle og samfundsmæssige emner
̶ anvende forskellige læsestrategier med henblik på at orientere sig i komplekse tekster samt i større tekstmængder
̶ mundtligt præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og velstruktureret fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et varieret og nogenlunde korrekt fransk om en given problemstilling samt oversætte en dansk tekst af en vis sværhedsgrad til et klart og præcist fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske, litterære og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 la Sci-Fi [EKSAMEN] 90ns

Eleverne har haft om Sci-fi genren dens historie samt det franske aftryk på genren. Eleverne har arbejdet med forskellige tekstyper, der alle indeholder sci-fi træk.  Der har ligesom de foregående emner, løbet været gruppearbejde, plenumsdiskusioner, skriveøvelser m.m.

Kernestof:
langt uddrag af:
Verne, Jules (1889) La journée d'un journaliste américain en 2890. fra Madsen, Else Toft (2001) Jules Verne Science et Fiction. København: Gads forlag

kort Uddrag af:
Boulle, Pierre (1963). La planète des singes.

TV-Serie
Vortex (2023) afsnit 1+2, Netflix

Digt
Le cosmonaute et son hôte (1970) Pierre Gamarra

Artikler:
https://www.pierreboulle.fr/la-vie-de-pierre-boulle.html

Transkriberet Interview med René Barjaval (1963)
https://www.ina.fr/ina-eclaire-actu/video/caf97036878/interview-de-rene-barjavel

reklame af jules vernes bøger (1873) Brugt til diskussion og som non-fiction element fra det 19 århundrede.
https://art.rmngp.fr/fr/library/artworks/edouard-riou_publicite-pour-la-serie-des-voyages-extraordinaires-de-jules-verne-illustrations-d-edouard-riou


Supplerende stof:
Powerpoint om sci-fi teori og genrens franske histoire og Jules Vernes liv.  


Grammatik
subjonctif rep
passé composé rep
présent rep
dativ/akusativ rep
l'imparfait rep
ubundne pronominer rep
relativ pronominer rep
adverbialpronomener rep

forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om konkrete såvel som abstrakte emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et varieret og flydende fransk, også om litterære, kulturelle og samfundsmæssige emner
̶ anvende forskellige læsestrategier med henblik på at orientere sig i komplekse tekster samt i større tekstmængder
̶ mundtligt præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og velstruktureret fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et varieret og nogenlunde korrekt fransk om en given problemstilling samt oversætte en dansk tekst af en vis sværhedsgrad til et klart og præcist fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske, litterære og samfundsmæssige sammenhænge
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer