Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Per Fredensborg Lund
|
Hold
|
2024 ma-y (1y ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
2. gradsplynomier afslutningf
Jeg overtog undervisningen 3/3 da eleverne skulle trænes frem mod matC og de hidtil havde fulgt et matB forløb.
Se 1yMa studiebeskrivelse for deres forløb inden overtagelsen
Jeg repeterede koefficienternes a,b,d's betydning, 2. gradsligningen og toppunktsformlen, jeg gennemgik diskriminant-beviset og vi så på grafisk og algebraisk nspire løsning af simple opgaver
Pensum: eneste deciderede nyhed i forhold til før holdet blev splittet:
s. 81 midt til 82 midt i "B1" Gyldendal af Clausen/Schomacher/Tolnø
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Deskriptiv statistik
Ugrupperede observationer: hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens, kvartilsæt, boxplot, stolpediagram, middelværdi, kvartilbredde, variationsbredde, spredning
Grupperede observationer: intervalhyppighed, intervalfrekvens, kumuleret intervalfrekvens, middelværdi, boxplot, sumkurve, kvartilsæt, histogram
Vi har brugt wordmat til konkrete udregninger og har bl.a lavet en terningekast-øvelse til at illustrere ugrupperede observationer
Pensum: systime "mat C" (Carstensen/Frandsen/Lorenzen) s. 158-170 midt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
udfald, udfaldsrum, sandsynlighedsfelt, hændelse, symmetrisk sandsynlighedsfelt, addition- og multiplikationsprincipper, skema til håndtering af 2 terninger
valg opbygget af delvalg, Kn,r (udregnet både med formel, nspire kommando, "sunde fornuft", pyramider i formelsamling), additions og multiplikationsprincipper, sandsynlighed og kombinatorik, kort om permutationer
pensum: systime "Mat C" af Carstensen/Frandsen/Lorenzen s. 186-194
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Repetition
Hurtig gennemgang af eksamens-spørgsmål og generel eksamens-info. Afsluttende prøve og bevistræning optaget på mobil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65919627890",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65919627890",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65919627890"
}