Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Peter Vestergård Holm
|
Hold
|
2024 bi/2a (2a bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Økologi
Økologi
I temaet har eleverne arbejdet som forståelse af fagbegreber som:
Eukaryote cellers opbygning med forskellige organeller og disses funktion, plantecellens opbygning, fotosyntese, fødekæder og fødenet, respiration, døgnvariation i oxygen i forskellige vandmiljøer, nedbrydning, abiotiske og biotiske faktorer, konkurrence og biodiversitet. Carbons kredsløb, drivhuseffekt og klimakrisen. Det naturlige vandløb og det regulerede vandløb, abiotiske faktorer som iltindhold, lys og bundforhold, levende organismer i vandmiljøer og deres tilpasning samt bestemmelse af vandkvalitet.
Materialer:
Biologi i udvikling, c-niv 2.udg. Marianne Frøsig mfl, Nucleus, s. 16-18, 215-225, 228-233, 246-250, 237-239.
Øvelser:
Undersøgelse af vandkvalitet
Mikroskopi af planteceller og osmose
Fotosyntese og respiration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed
Kost og sundhed
I temaet har eleverne arbejdet som forståelse af fagbegreber som:
Kostens energigivende stoffer som mono-, di- og polysaccharider, kostfibre og præbiotika, proteiner og lipider, mineraler, vitaminer og vand, fordøjelsessystemet opbygning og funktion, hurtige og langsomme kulhydrater og diabetes.
Materialer:
Biologi i udvikling, c-niv 2.udg. Marianne Frøsig mfl, Nucleus, s.55-76+79-84.
Øvelser:
Glykæmisk indeks
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Motion og sundhed
Motion og sundhed
I temaet har eleverne arbejdet som forståelse af fagbegreber som:
Motionsanbefalinger, kondition og energiproduktion som respiration, aerob og anaerob respiration, kroppens energibalance, energiforbrug ved fysisk aktivitet, blodkredsløbet, lungernes funktion og opbygning, hjertets opbygning og funktion, blodkarnettet, blodtryk, konditionstræning, anaerobt arbejde og træning, motion kropsvægt og livstil.
Materialer:
Biologi i udvikling, c-niv 2.udg. Marianne Frøsig mfl, Nucleus, s.85-90 + 92-115.
Øvelser:
Blodtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Livets kode
Liverts kode.
I temaet har eleverne arbejdet som forståelse af fagbegreber som:
DNA, det centrale dogme, kromosomer, genetik og modeller for nedarvning, nedarvningsmønstre for monogene egenskaber og genteknologiske undersøgelser som PCR og gelelektroforese.
Materialer:
Biologi i udvikling, c-niv 2.udg. Marianne Frøsig mfl, Nucleus, s. 117-127 + 131-148.
Øvelser:
Mitose i løgrodsceller: mikroskopi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sex, hormoner og ønskebørn
Sex, hormoner og ønskebørn
I temaet har eleverne arbejdet som forståelse af fagbegreber som:
Pubertet, hormoner, mandens kønsorganer og sædcelleproduktion, kvindens kønsorganer og menstruationscyklus, samleje og befrugtning, graviditestest, prævention, kønssygdomme, barnløshed og kunstigbefrugtning og årsager til infertilitet.
Materialer:
Biologi i udvikling, c-niv 2.udg. Marianne Frøsig mfl, Nucleus, s. 153-170.
Øvelser:
Mikroskopi af museovarier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Evolution
Evolution
I temaet har eleverne arbejdet som forståelse af fagbegreber som:
Biologisk variation, naturlig selektion, artsdannelse, taksonomi, Darwins finker, birkemåleren, multiresistente bakterier, evolution og naturlig selektion i virus.
Materialer:
Biologi i udvikling, c-niv 2.udg. Marianne Frøsig mfl, Nucleus, s.195-214.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsluttende prøve i evolution
|
15-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65961601313",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65961601313",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65961601313"
}