Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2016/17 - 2018/19
Institution Odense Katedralskole
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Niels Stampe Langballe
Hold 2016 MU/m (1m MU, 2m MU, 3m MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fagets metoder og musikkens parametre
Titel 2 Musikudøvelse
Titel 3 Teaterkoncert "It Was Fifty Years Ago Today"
Titel 4 Rockanalyse fra Beatles til Blur
Titel 5 Skriftlig musik - Jazzarrangement
Titel 6 Den tyske Lied
Titel 7 Klassiske formtyper

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fagets metoder og musikkens parametre

Eleverne skal have en bred indføring i musikalsk analyse med udgangspunkt i følgende musikalske parametre.
- Rytme (puls, tempo, taktart, betoning, notation, groove)
- Lyd/sound (instrumentlære – klassisk, rytmisk, etnisk musik)
- Form (standardformtyper, blues, rondo, AABA) –
- Melodi (noder, nøgler, fortegn, intervaller, tonearter, dur/mol-skalaer)
Der arbejdes med musikalsk lytning, både auditiv og nodebaseret musikanalyse. Sideløbende kommer eleverne igennem den elementære musiklære (toner, noder, nøgler, intervaller, skalaer, kvintcirkel, rytmik), der understøttes af SDS-øvelser, sammenspil og gruppearbejde med talekor mm.

Værker:
Ludvig van Beethoven: Symfoni nr. 5, 1. sats (Grafisk partitur)
Anders Nordentoft: Flaming Home
Paul Hindemith: Wenn Lilac's Last in the Dooryard Bloom'd (Prelude)
J.S. Bach: Violinkoncert i E, BWV 1042, 3. sats: Allegro assai

Der vil desuden være en musikhistorisk gennemgang i overbliksform med enkelte nedslag på værker, der gøres til genstand for nærmere analytisk beskæftigelse.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Musikudøvelse

1g
SImply Red: Open Up the Red Box -  opført for forældre og lærere til "Girafmødet" i september

Rotationsspil:
1-2-3 Rotation a la Pagsberg og Schultz

Rotationsspil i grupper - 2 moduler med rotation hvert 20 minut. Produktkrav: Optag jeres nummer på video og upload det i klassens Facebookgruppe

13/10 2016:
Operation SYNG på Tornbjerg Gymnasium (Tema = New Nordic)
Hannah Schneider: "Dreaming Kind" (Arr.: Morten Kjær)
Robyn: "Indestructable" (Arr.: Anne Østergaard)
Eivør: "The Swing" (Arr.: Morten Vinther Sørensen)
Page Four: "Sommer" (Arr.: Christian Ronsfeld)

Julekoncert 5/12 2016 i Ansgars Kirke

Uge 5:
Niels W. Gade: Elverskud med OSO, koncerter torsdag 2/2 og fredag 3/2

Forårskoncert 7/3 2017
Sting: Set Them Free
Stevie Wonder: Medley

Teaterkoncert August-september 2017
Klassen har med afsæt i britpoppen fra Beatles til Blur lavet deres egen teaterkoncert med titlen "It Was Fifty Years Ago Today". Projektet er et samarbejde mellem fagene musik, engelsk og drama og består af engelsk musik fra 1960erne til 1990erne, som kædes sammen af mange forskellige sceniske virkemidler så som lyssætning, dialoger, dans og koreografi, skuespil, videoprojektioner mm.

Julekoncert 6/12 2017:
Gustaf Nordqvist / Edvard Evers: ”Jul, jul, strålande jul”
Old Basque Carol (arr. Michael Bojesen): ”Gabriel’s Message”
J. S. Bach: ”Jesus, bleibet meine Freude” (SATB, strygerorkester og orgel)

Forårskoncert 7/3 2018:
ABBA-medley
Kirk Franklin: He Reigns

Julekoncert 5/12 2018:
Joh. Crüger/Paul Gerhardt (arr. Bo Holten): Hjerte, løft din glædes vinger
John Rutter: Candlelight Carol (SATBB), strygekvartet og klaver
Francis Poulenc: O magnum mysterium (SATB)
Hector Berlioz: The Shepherds’ Farewell (fra: L'enfance du Christ) (SATTBB), strygerorkester, fløjter, orgel

Uge 9 2019:
Carl Orff "Carmina Burana" med OSO. 3 koncerter torsdag 28/2 og fredag 1/3

Forårskoncert 5/3 2019:
Justin Timberlake-Medley

Tranlokationssange:
Svend S. Schultz: Nattergalen
Nils Lindberg: Shall I Compare Thee to a Summer's Day

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 184,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Teaterkoncert "It Was Fifty Years Ago Today"

Klassen har med afsæt i britpoppen fra Beatles til Blur lavet deres egen teaterkoncert med titlen "It Was Fifty Years Ago Today". Projektet er et samarbejde mellem fagene musik, engelsk og drama og består af engelsk musik fra 1960erne til 1990erne, som kædes sammen af mange forskellige sceniske virkemidler så som lyssætning, dialoger, dans og koreografi, skuespil, videoprojektioner mm.

Tidsmæssig ramme:
ca. 20 moduler, en øveweekend og 5 forestillinger i uge 37.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Rockanalyse fra Beatles til Blur

Analyse af forskellige Beatles-numre og forskellige  numre fra 1990ernes britpop-bølge: Blur, Oasis, Pulp

Materiale:
"Rockmusik i tid og rum"
Nielsen, Per Reinholdt: ”Hvilken lyd har dine drømme?” (fra: Rebel & Remix”, s. 54-69), Systime 2011
Nielsen, Per Reinholdt: ”Rockens store Comeback” (fra: Rebel & Remix”, s. 260-273), Systime 2011
Jakob Jensen: "Om analyse af rytmisk musik"

Værker:
Sting: "Englishman in New York"
The Beatles: "Can't Buy Me Love"
The Beatles: "I Saw Her Standing There"
The Beatles: "Strawberry Fields Forever"
The Beatles: "She's Leaving Home"
The Beatles: ""Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band""
The Beatles: "Come Together"
Blur: "End of a Century""
Blur: "Stereotypes"
Oasis: "She's Electric"

Derover har klassen lavet SRO omkring ungdomsoprøret og albummet "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" med fagene engelsk og musik.   
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Skriftlig musik - Jazzarrangement

Jazzarrangement:

Klassen har efter den elementære musiklære i 1g og starten af 2g arbejdet med jazzarrangement som skriftlig disciplin. . Eleverne har arbejdet med Primus. Sideløbende har klassen arbejdet med de 5 forskellige opgavetyper i Musikteori 1

Materiale:
Niels Brynjolf: Jazz-arrangement, Systime1995
Gert Uttenthal Jensen: Jazzvokal (Kompendium)
Diverse udleverede ark om jazzbas og jazztrommer.
Kristian Larsen: Trommer i jazzarrangement
Niels Brynjolf og Kristian Larsen: Skriftlig musikteori A-niveau stx - Evalueringskriterier for jazz-arrangement, juni 2012

3g:
I persioden mellem sommerferien og efterårsferien har undervisningen været differentieret og klassen opdelt i to halvdele, hvoraf  halvdelen af eleverne har arbejdet med jazzarrangement, mens den anden halvdel har arbejdet med koralharmonisering som et supplement til jazzen og det øvrige musikalske arbejde med harmonilære øvrigt.
Fra efterårsferien og resten af året arbejdet holdet med jazzarrangement og M1 frem mod eksamen.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Musikaflevering 4: Flydestemmer 03-10-2017
Musikaflevering 4A: Flydestemmer 26-10-2017
Musikaflevering 5 03-11-2017
Musikaflevering 6 24-11-2017
Musikaflevering 7 30-11-2017
Musikaflevering 8 15-12-2017
Musikaflevering 9 - M1 19-01-2018
Musikaflevering 10 - M1 09-02-2018
Musikaflevering 11: Jazzbas 03-04-2018
Musikaflevering 12: Jazzbas 20-04-2018
Musikaflevering 13: Jazzarrangement 14-05-2018
Omlagt skriftlighed 22-05-2018
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den tyske Lied

Holdet har arbejdet med Lied-genren og den romantiske periode. Der har været fokus på samspillet mellem tekst og musik, klaverets rolle og de særlige genremæssige og musikalske karakteristika i første halvdel af 1800-tallet.

Litteratur:
Orla Vinther: „MUSIKHISTORIEN 6 Romantik“, Folkeskolens Musiklærerforening 2002. (s. 11-19, 27-34)
Orla Vinther: „Musikken i 1800-tallet“, Systime 1995. (s. 160-163)


Følgende værker er blevet gennemgået:

Franz Schubert: „Winterreise“ (Op. 89, D 911)
1. Gute Nacht
7. Auf dem Flusse
11. Frühlingstraum
24. Der Leiermann

Franz Schubert: "Nacht und Träume" (D 827)

Robert Schumann: "Dichterliebe" (Op. 48)
12. „Am leuchtenden Sommermorgen“



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Klassiske formtyper

Forløbet har haft musikhistorisk udgangspunkt i Barokken og Wienerklassikken, og klassen har arbejdet med forskellige klassiske formtyper: rondo, sonateform og variationssats.

Gennemgåede værker:
J.S. Bach: Violinkoncert i E-dur, BVW 1042, 3. sats: Allegro assai
Antonio Vivaldi: Violinkoncert i E, Opus 8, Nr. 1. (Fra: ”De Fire Årstider”, ”La Primavera” – ”Foråret”), 1. sats: Allegro
W.A. Mozart: Symfoni nr. 25 i g-mol, 1. sats: Allegro con brio
L.v. Beethoven: Klaversonate i G-dur, Opus 49 Nr. 2.
L.v. Beethoven: Symfoni nr. 7 i A, Opus 92, 2. sats: Allegretto

Film:
Milos Forman: Amadeus
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer