Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2016/17 - 2018/19
Institution Odense Katedralskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Poul Juul Christensen
Hold 2016 SP/a (1a SP, 1a SP-o, 2a SP, 2a SP-o, 3a SP, 3a SP-o)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til spansk
Titel 2 Jóvenes
Titel 3 La Inmigración
Titel 4 Cuentos de Hadas
Titel 5 Inmigración - fortsat
Titel 6 Frida Kahlo
Titel 7 La Crisis en España
Titel 8 Málaga
Titel 9 Película de Viaje (Roadmovies)
Titel 10 La Crisis en España - fortsat
Titel 11 Cuba
Titel 12 La Inmigración - fortsat

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Jóvenes

Der arbejdes med en belysning af unge livsvilkår og kultur i den spansktalende verden. Der er fokus på "det gode liv", drømme og levevilkår

Skriftlig evaluering gennemført d. 6. oktober, 2017
Efterbehandlet med klassen 26. oktober, 2017
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La Inmigración

Teksten i kompendiet dækker over: "Luchar en Solitario" Fra Retratos - doce historias de la España actual", Loumann

Forløbet er evalueret skriftligt (anonymt) ultimo december 2017
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Cuentos de Hadas

Holdet har læst 2 traditionelle eventyr "La Caperucita Roja" og "Blancanieves" (uddelt i kopi)
Af Goytisolo er læst "El lobito bueno" og "El príncipe malo", samt digtet "El mundo al revés" - alle fra den nævnte udgivelse. Tillige den danske introduktion til Goytisolo
Temaet danner også fundament for SRO
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Inmigración - fortsat

VI arbejder videre med temaet "Inmigración"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Frida Kahlo

Fokus i dette forløb er Mexico omkring 1910 og frem til i dag.
Omdrejningspunktet er Frida Kahlo og Diego Rivera. Holdet har læst væsentlige uddrag af undervisningsbogen og set filmen "Frida"
Der er arbejdet indgående med billedbeskrivelser i form af Kahlos malerier - især selvportrætterne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 La Crisis en España

Temaet er La crisis en España, men også i dette forløb er der fokus på den unge generation i Spanien

Tres millones de asalariados:
https://www.20minutos.es/noticia/3181323/0/decil-salarios-ine-2016-tres-millones-no-llegan-mileurista/

De la queja por ser mileurista al sueño de serlo:
https://elpais.com/elpais/2017/05/02/opinion/1493746694_711094.html

Mileuristas, diez años después:
https://elpais.com/elpais/2015/05/08/eps/1431113378_624853.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Málaga

Arbejde med Málaga og sprogskoleophold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Película de Viaje (Roadmovies)

Holdet arbejder med roadmovies som genre belyst gennem hhv. Che Guevaras dagbog (hans rejse gennem Latinamerika) og den fiktive drejebog "El Mariachi". Begge er eksempler på Roadmovies, men med absolut forskellige vinkler.
En del af forløbets genremæssige grundlag er gennemgået på dansk.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 La Crisis en España - fortsat

.... Krisen fortsat. Vi læser microrelatos og arbejder med novellegenren. Fokus på boligsituationen i Spanien.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 La Inmigración - fortsat

Vi læser Pedro de Islas "Papá se pego un tiro a las 06:52 de la mañana".
Der er fokus på latinamerikanernes forhold i USA.
Desuden ser vi filmen "Biutiful" og arbejder med tematik gennem oversættelse mm.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde