Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2016/17 - 2018/19
Institution Odense Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Morten Petersen
Hold 2016 EN/c (1c EN, 1c EN-o, 2c EN, 2c EN-o, 3c EN, 3c EN-o)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up
Titel 2 Social Media
Titel 3 War
Titel 4 Horror
Titel 5 SRO
Titel 6 Skotland og studieturen
Titel 7 African literature
Titel 8 Revenge
Titel 9 The South
Titel 10 Shakespeare
Titel 11 Victorianism

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up

I dette forløb har været arbejdet med forskellige aspekter af overgangen fra barn til voksen. I forløbet er der arbejdet med forskellige genre og dertilhørende analyseredskaber.

Vi har i løbet af forløbet læst/set følgende:

"Smashed" af Koren Zailckas (2006) - Non-fiction uddrag

"The Tenth Mother" af Susannah Rickards (2010) - short story

"Mud" instr. af Jeff Nichols (2013) - film

"Real Life" af Donald Ray Pollock (2009) - short story

"Precious" instr. Lee Daniels (2009) - film

"My Grandpa's Redneck Wedding" af Jeramey Kraatz (2010) - non-fiction

"This be the Verse" af Philip Larkin (1971) - poem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Social Media

Vi har i forløbet arbejdet med forskellige aspekter af moderne menneskers brug af sociale medier og teknologi i bred forstand. Fokus har isærdeleshed været rettet mod at undersøge konsekvenserne af brugen af teknologi og sociale medier.

Vi har i forbindelse med forløbet læst/set følgende:

"Cyber Bullying" af Charlotte Philby (2010) - non-fiction article

"Noah" instr. af Walter Woodman og Peter Cederberg (2013) - short film

"How not to be alone" af Jonathan Safran Foer (2013) - non-fiction essay

"Selfies are good for girls" af Rachel Simmons (2013) - non-fiction article

"Look Up" af Gary Turk" (2014) - poem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 War

I forløbet arbejder vi forskellige tekster om emnet krig. Vi læser både noveller, digte og sagprosa tekster. Forløbet omhandler især hvordan krig påvirker den enkelte soldat.

Alle tekster er hentet i iBogen "From Where You Are 2" (2015). Beskrivelse af teksterne:

"The Man I Killed", Tim O'Brien (novelle - 1990)
"Shot Through", Julian Warde-Aldem (digt - 2011)
"The Yellow Birds", Kevin Powers (uddrag af roman - 2012)
"The Charge of the Light Brigade", Lord Alfred Tennyson (digt)
"War", Sebastian Junger (sagprosa - uddrag - 2010)
"Refresh, Refresh", Benjamin Percy (novelle - 2005)

Herudover har vi arbejdet med filmen "The Hurt Locker" instr. af Kathryn Bigelow (2008)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Horror

Vi arbejder med horror genren fra forskellige vinkler og fra forskellige perioder.

I forløbet har vi læst følgende tekster hentet fra "Horror", Drisdal og Hansen, Forlaget Systime 2017:

"Introduction to Horror" (sagprosa)
"Horror: A Mirror of the Human Psyche" (sagprosa)
"Why We Crave Horror Movies" af Stephen King (sagprosa)
"The Boogeyman" af Stephen King (novelle)

Herudover har vi læst:

"Frankenstein", Mary Shelley (1823)
"Dr. Jekyll and Mr. Hyde", Robert Louis Stevenson (1886)
For begge teksters vedkommende er der tale om uddrag af romaner hentet i "Fields of Vision".

"The Black Cat", Edgar Allan Poe (novelle - 1843)

"Rosemary's Baby" film instr. af Roman Polanski (1968)
"The Shining" film instr. af Stanley Kubrick (1980)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 SRO

I dette forløb har vi arbejdet med elevernes Studieretningsopgave, hvor overskriften har været "Den amerikanske drøm i Danmark?". Forløbet er et samarbejde mellem engelsk og samfundsfag. Ud over de anførte tekster, har vi arbejdet med praktiske forhold omkring opgaveskrivning, såsom formalia, informationssøgning og abstract.

Tekster:

"Denmark isn't magic", The Atlantic 2/8 2016
"This country has figured out the only way to save the American Dream", Washington Post, 3/8 2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Skotland og studieturen

Forløbet har fungeret som optakt og afvikling af klassens studietur til Edinburgh (med historie). Vi har beskæftiget os med skotsk politik og kultur generelt, samt selvstændighedsdebatten i særdeleshed.

Tekster:
Introduction to Scotland: https://www.everyculture.com/wc/Tajikistan-to-Zimbabwe/Scots.html
"Scottish Independence Poll", Yougov - 20-25/2016
"Speech on Scottish Referendum", Nicola Sturgeon 13/3-2017
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 African literature

Forløbet sigter mod at introducere eleverne til nyere afrikansk litteratur og behandle engelsk som verdenssprog. Vi har i særdeleshed arbejdet med hvordan Afrika repræsenteres i litteraturen.

Tekster:
"The Danger of a Single Story", Chimamanda Ngozi Adichie, Ted Talk 7/10 2009
"Mama's Future". Nana Ekua Brew-Hammond i "Africa 39 - New Writing from South of the Sahara", Bloomsbury 2014 (novelle)
"Hitting Budapest", NoViolet Bulawayo, uddrag fra romanen "We Need New Names", Back Bay Books 2014.
"Beasts of No Nation", instr. Cary Joji Fukunaga, 2015 (film)
"In the midst of war, a boy becomes a soldier", interview med Cary Joji Fukunaga fra NPR 16/10 2015 (https://www.npr.org/2015/10/16/448718006/in-the-midst-of-war-a-boy-becomes-a-soldier-in-beasts-of-no-nation)
"How Beast of No Nation Perpatuates Hollywood's Skewed View of Africa", Zeba Blay, Huffington Post 16/9 2015 (essay) (https://www.huffingtonpost.com/entry/how-beasts-of-no-nation-perpetuates-hollywoods-skewed-view-of-africa_us_55f9b902e4b0fde8b0cc9519)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Revenge

Forløber handler om hævn og vores opfattelse af mennesker der tager hævn. I særdeleshed har vi arbejdet med hvorvidt hævn betragtes som rimelig og proportional.

Tekster:
"On Revenge", Fracis Bacon, (1625) - essay
"A Poison Tree", William Blake (1794) - digt
A Schoolboy Prank", Peter Carey (1979) - novelle
"Discipline", Donald Ray Pollock  (2008) - novelle
"In the Bedroom", instr. Tood Field (2001) - film
"Interview with Laura Blumenfeld - her story of revenge" Kurt Andersen - Studio 360, podcast  (https://www.wnyc.org/radio/#/ondemand/113359)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 The South

I forløbet arbejder vi med sydstaternes selvforståelse som udtrykt gennem litteratur.

Tekster:
"Walker Percy and Southern Literature", Veronica Makowsky (uddrag) (1996) - essay
"Desiree's Baby", Kate Chopin (1893) - novelle
"A Rose for Emily", William Faulkner (1930) - novelle
"Revelation", Flannery O'Connor (1965) - novelle
"Clytie", Eudora Welty (1941) - novelle
"No Country for Old Men", instr. Ethan Coen & Joel Coen (2007) - film, baseret på roman af samme navn af cormac McCarthy

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Shakespeare

Forløbet sigter mod at introducere eleverne til Shakespeare og hans samtid. I forløbet er der blevet læst:

Introduktion til Shakespeare fra Fields of Visions Vol 1. Shakespeares life (44-49) + Historical og Literary context (50-61)
Macbeth (udvalgte scener)
Macbeth - film, Roman Polanski (1971)
Sonnetterne 116 og 151
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Victorianism

Forløbet handler om de historiske og kulturelle forandring i Storbritannien i denne periode, samt de litterære strømninger i samme tid.

I forløbet er der læst:

Introduktion til Victoriatidens England - Fields of Vision Vol 2. (s. 124-133)
Uddrag af Hard Times - Charles Dickens (roman)
A Walk in a Workhouse - Charles Dickens (sagprosa)
Uddrag af The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde (roman)
The Happy Prince - Oscar Wilde (novelle)
Uddrag af The Ballad of Reading Gaol - Oscar Wilde (digt)

Anvendte hjemmesider:
https://ordbog.gyldendal.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.ldoceonline.com/
https://en.oxforddictionaries.com/
https://www.thefreedictionary.com/
https://www.thesaurus.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer