Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2017/18 - 2018/19
Institution Odense Katedralskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Gitte Gram Davidsen, Hanne Munk Milvertz
Hold 2017 En/x (1x En, 2x En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 British Empire
Titel 2 27 Club
Titel 3 America the Great
Titel 4 Tales of the unexpected
Titel 5 Forløb#5 English: A global language
Titel 6 Forløb#6 Dystopia
Titel 7 Forløb#8 Karrierelæring + præsentationsfilm
Titel 8 Forløb#7 Humour
Titel 9 Forløb#9 Black Voices in America
Titel 10 Forløb#10 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 British Empire

Vi har I forløbet arbejdet med grundlaget for det britiske imperium, samt den britiske selvopfattelse. Igennem gruppearbejde og fremlæggelser, har eleverne tilegnet sig viden om det britiske imperium og nogle af dets historiske personer. Læsningen af både nye og gamle tekster har dannet grundlag for klassediskussioner om britisk selvforståelse.

Gruppearbejde  og elevoplæg om:
The first British Empire (1583-1783)
Queen Elizabeth I
British East India Company
The second British Empire (1783-1815)
Britain’s Imperial Century (1815-1914)
The British Empire after WW2

Tekster:
ABC for Baby Patriots https://mashable.com/2016/08/27/abc-for-baby-patriots/?europe=true
Rudyard Kipling: ‘White man’s burden’
The Independent: British Empire: Students should be taught colonialism not ‘all good’ say historians
The Independent: 5 of the worst atrocities carried out by British Empire after ´historical amnesia’ claims

Film:
Victoria & Abdul


Supplerende materiale:
Tom Kristensen: “Hvid mands byrde”
British Empire in Colour Part 1: https://www.youtube.com/watch?v=k4qVqcL-InI

Antal læste sider: 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 27 Club

Vi har I forløbet arbejdet med fascinationen af medlemmerne af ’27 club’ samt hvordan denne fascination opstår. Gennem tekstanalyse har vi arbejdet med hvordan fascinationen kommer til udtryk i mindeord og artikler, samt hvordan lyrikken kan være medvirkende til at skabe/fastholde fascinationen.

Tekster:

Megan Badley: ’What Is Behind our Culture’s Morbid Obsession with Dead Musicians?’
David Frick: ‘Kurt Cobain, The Rolling Stone interview (excerpt). ‘
Ajay Mankotia: ‘Remembering Jim Morrison; Poet, sex symbol and Rock star’
Sheila Weller: Jimi Hendrix: ‘I Don’t Want to be a Clown Anymore’
Frank Mastropolo: ‘The day Janis Joplin died’.
Danielle Lawler and Clemmie Moodie: ‘Amy Winehouse on worst behavior in front of royalty at Camden’s Shaka Zulu launch.’
Diana Theadora Kenny: ‘Why the 27 club is a myth’.

Lyrik:
Nirvana: Rape Me
Nirvana: I Hate Myself and I Want to Die
The Doors: The End
Janis Joplin: A Woman Left Lonely
Amy Winehouse: Rehab

Supplerende materiale:
Film: Amy

Antal sider: 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 America the Great

America the Great

Vi har I forløbet arbejdet med den Amerikanske selvforståelse samt de ultimative amerikanske frihedsrettigheder. På baggrund af kulturel analyse samt tekster, har vi diskuteret de amerikanske værdier, det amerikanske system og konceptet ’Freedom’.

Tekster:
Datesman, Crandall og Kearny: American Ways, fourth edition, chpt. 2
Datesman, Crandall og Kearny: American Ways, fourth edition, chpt. 7

Modeller til kulturel analyse: https://www.hofstede-insights.com/product/compare-countries/

Film: Captain Fantastic (2016)

Supplerende materiale: https://www.youtube.com/watch?v=bO7FQsCcbD8

Antal sider: 55
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tales of the unexpected

Tales of the unexpected

Vi har i forløbet arbejdet med de elementer i tekst og film, der forfører os som læsere/seere og leder os til at drage konklusioner der til sidst bliver modbevist. Fokus har været på genrens træk og de tilhørende fagbegreber så som: red herring, foreshadowing og prolepsis. Vi har herudover også haft fokus som intertekstualitet som en form for foreshadowing.

Tekster:

Roald Dahl: ’The Landlady’.
Christine Poulson: ’Don’t You Hate having Two Heads?’
Stephen King: ‘Quitters inc.’
Lion Goodman: ‘A shot in the light’.

Film: The Game (1997)

Supplerende materiale:
Elevoplæg til ‘A shot in the light’.

Antal sider: 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 English: A global language

Forløbets fokus har været på det engelske sprogs rolle i verden og Europa, og hvordan denne rolle har påvirket det engelske sprog, herunder hvorfor engelsk er blevet den moderne verdens lingua franca, og hvad Brexit vil betyde for det engelske sprogs fremtid.

- Michael Skapinker: Europe speaks its own post-Brexit English
https://www.ft.com/content/b5afd93a-0d94-11e8-8eb7-42f857ea9f09

- Jennifer Rankin: https://www.theguardian.com/politics/2018/may/04/eu-has-no-plans-to-downgrade-use-of-english-after-brexit

- Carla Power: "Not the Queen's English"
https://www.newsweek.com/not-queens-english-114797

- John Agard: "Listen Mr. Oxford don" (in Worlds of English)

Undervejs er Enggram på www.minlæring.dk brugt som grundbog og øvelsesbog til undervisningen i grammatik og eleverne har brugt gyldendals ordbøger, ordbogen.com og oxforddictionaries.com i det sprogligearbejde.

Antal læste sider: 18
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Dystopia

Vi har i forløbet arbejdet med, hvad der karakteriserer dystopiske tekster, tekstanalyse samt måden forfatterene bruger teksterne som et spejl på bekymrende elementer i samfundet eller historien.

Ray Bradbury: "The Veldt"
Black Mirror (Netflix, sæson 3, afsnit 2)
George Orwell: Animal Farm (roman)
Kurt Vonnegut: “2BR02B”
The Handmaid's Tale (afsnit 1)


Supplerende materiale:
Elevoplæg omkring Ray Bradbury, og serien Black Mirror

Undervejs er Enggram på www.minlæring.dk brugt som grundbog og øvelsesbog til undervisningen i grammatik og eleverne har brugt gyldendals ordbøger, ordbogen.com og oxforddictionaries.com i det sprogligearbejde.

Antal læste sider: 115


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Forløb#8 Karrierelæring + præsentationsfilm

Oplæg Mikkel Faurholdt Dahlgren omkring optagelse af præsentationsfilm.
Besøg i Sanderumgård Romantiske Have

Aflevering af egne præsentationsfilm på engelsk, hvor eleverne  har fået til opgave at lave en kommerciel video, som kan præsentere Sanderumgaard Romantiske Have og tiltrække besøgende til haven. Videoen skal på en gang informere om havens opbygning og historie samt få haven til at fremstå interessant.

(I samarbejde med dansk)

Antal læste sider: 7
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#7 Humour

Fokus i emnet er at træne eleverne i at analysere brugen af humor i forskellige typer tekster ved hjælp af forskellige tilgange og faglige begreber.

- Humour theory and philosophy

- Oxbridge: "Country that gets paralysed by two inches of snow thinks going it alone will be great" at News Thump, Dec. 11, 2017
http://newsthump.com/2017/12/11/country-that-gets-paralysed-by-two-inches-of-snow-thinks-going-it-alone-will-be-great/

- Monty Python: Full Frontal Nudity (1969)

- The League of Gentlemen: "We didn'r burn him"
https://www.youtube.com/watch?v=YOtpgz4L5d8&list=RDYOtpgz4L5d8&t=9&fbclid=IwAR0f50n1OqRuDvd2oJhOUuXyH5_mp3gWrIaF06DuE5oE-S4ad5ojESLgjM0

- Brexit Divorce - Foil, Arms and Hog
https://www.youtube.com/watch?v=OdMcbLT3jSY&feature=share

- Hungover in Vegas (film)

- Colin Cohen: No Death Penalty, No Easter Bunny (2003)

-  Woody Allen: "Count Dracula" (1971)

Antal læste sider: 45


Undervejs er Enggram på www.minlæring.dk brugt som grundbog og øvelsesbog til undervisningen i grammatik og eleverne har brugt gyldendals ordbøger, ordbogen.com og oxforddictionaries.com i det sprogligearbejde.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Black Voices in America

Forløbets fokus er på afroamerikanernes situation og vilkår i USA fra slaveriets indførsel og til i dag. Amerikansk historie, kultur og litteratur ses således fra et afroamerikansk perspektiv med særligt fokus på problemerne med racisme og undertrykkelse. Forløbet har været opdelt i fire dele og perioder: Slavery, The Civil War and its aftermath, the Civil Rights Movement og Black Voices Today. Formålet med dette har været at give et historisk overblik, som kan være med til at forklare nogle af de udfordringer, som findes i det moderne samfund i USA. Der er undervejs blevet arbejdet med fiktionstekster, film, artikler og taler og i forbindelse med sidstnævnte tekster er der blevet arbejdet med det retoriske pentagram og retoriske virkemidler.

- Intro: 13th (2016) documentary Netflix

Slavery:
Erlich-Møller og Thomsen: Black Voices, Gyldendal, 2016
- "Slavery - introduction" pp. 8-14
- Jacob D. Green: "Narrative of the Life of J. D. Green, a Runaway Slave from Kentucky", 1864
- "Slaves are Prohibited to read and Write by law", 1831 (lovtekst)
- "Go Down Moses"
- 12 Years a Slave, 2013 (film)

The Civil War and its aftermath:
- "Introduction The Civil War" in  Black Voices, Gyldendal, 2016, pp. 60-64
- Lartey and Morris: "How white Americans used lynchings to terrorize and control black people", The Guardian, 26 Apr 2018. https://www.theguardian.com/us-news/2018/apr/26/lynchings-memorial-us-south-montgomery-alabama
- https://www.britannica.com/event/Jim-Crow-law
- Paul Lawrence Dunbar: "The Lynching of Jube Benson", 1904

Civil Rights Movement:
- "I'm a Man - Introduction" in Erlich-Møller og Thomsen: Black Voices, Gyldendal, 2016, pp.96-98
- "Emmet Till part 1 + 2 - History documentary on civil rights". https://www.youtube.com/watch?v=ONJ9CUj6h-w
- Martin Luther King: "I Have a Dream" (excerpt), pp. 119-122)
- "Rhetorical Devices" (egne ark)
- Selma (film 2015)


Black Voices Today:
Erlich-Møller og Thomsen: Black Voices, Gyldendal, 2016
- "Post-racist America? - introduction" pp. 140-143
- Ranjana Natarajan: "Racial profiling has destroyed public trust in police. Cops are exploiting our weak laws against it.", Washington Post, December 15, 2014
https://www.washingtonpost.com/posteverything/wp/2014/12/15/racial-profiling-has-destroyed-public-trust-in-police-cops-are-exploiting-our-weak-laws-against-it/?noredirect=on&utm_term=.2de23a7c299d




Supplerende materiale:
https://www.history.com/topics/black-history/thirteenth-amendment
Langston Hughes: "I, too" (1926)

Antal læste sider: 69


Undervejs er Enggram på www.minlæring.dk brugt som grundbog og øvelsesbog til undervisningen i grammatik og eleverne har brugt gyldendals ordbøger, ordbogen.com og oxforddictionaries.com i det sproglige arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Non-fiction essay udkast 25/1 24-01-2019
TEST - humour 08-02-2019
Non-fiction opgave 19-02-2019
Terminsprøve 08-03-2019
Personlige pronominer 19-03-2019
5/4 arbejd selv 05-04-2019
TEST 30-04-2019
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Repetition

Vi repeterer indhold af de tidligste forløb og arbejder med enkelte tekster, som bidrager til forløbene, repetitionen og eksamensforberedelsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer