Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19
Institution Odense Katedralskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Anne Birgitte Pilø Melillo
Hold 2018 bk/3 (1g bk/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 2 Den tomme sokkel
Titel 2 Forløb 3 Tegneserier
Titel 3 Forløb 4 Eksamensprojekt
Titel 4 Forløb 5 Man kunne også....

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 2 Den tomme sokkel

Den firkantede kasse under en skulptur hedder en sokkel. På Trafalgar Square i London stod der en tom sokkel: ´The Fourth Plinth`. På pladsens tre øvrige sokler står der rytterstatuer.  ´The Fourth Plinth´ er i dag et kunstnerisk projekt, hvor skiftende billedkunstnere bruger soklen som udgangspunkt for, og sokkel under, deres værker.
I skal sammen arbejde med Antony Gormley og hans værk: "One & Other" og med Elmgreen & Dragset og deres værk "Powerless Structure".  I skal hver især vælge én af de andre kunstnere fra ´The Fourth Plinth Project` at fordybe jer i.
Kunsthistorisk og analytisk kigger vi på kunst i det offentlige rum,pladser, parker og kirker, med og uden sokkel....
Praktisk skal I selv visualisere en idé til et værk på én af soklerne i Kongens Have.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hand out Gormley 14-11-2018
Gruppeaflevering Fourth Plinth 03-12-2018
The Fourth Plinth 03-12-2018
Skulpturer i og omkring Kongens Have 07-12-2018
Fotografier til pitch, se fredagsmodulet 18-01-2019
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 3 Tegneserier

I starten af skoleåret viste Brandts udstillingen Hergé, som de fleste af Odense Katedralskoles billedkunstelever havde lejlighed til at undersøge.De øvrige må tilegne sig pointerne gennem bogen........

Fokuspunkter:
Tegneserieforløber tager udgangspunkt i den klassiske tegneseries grammatik, brugen af rammer og ‘Den rene linie’ , som Hergés sene værker er tegnet i. Besøget på Hergé-udstillingen - studier af Hergé som tegner og tegneserieopslag efter eget valg indgår i forløbet.

De praktiske øvelser:

Tegneseriens grammatik- en side uden tegninger og bogstaver, men med alle de øvrige hjælpemidler.
Tegneseriestribe med udgangspunkt i Antony Gormleys figurer.
Tegneserie side med udgangspunkt i egne fotografier fra udstillingen “Into The Unknown” på Brandts: Storyboard, rentegning, tuschning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 4 Eksamensprojekt

Billedkunst C: Eksamensprojekt 2019



Problemformulering:



Du skal  udarbejde et selvstændigt, individuelt eksamensprojekt om et eller flere visuelle fænomener i tilknytning til bøger eller biblioteker.

Dit eksamensprojekt består af en logbog, hvor du viser din arbejdsproces i billeder og tekst og af dit færdige værk.   



1. Vælg et visuelt fænomen: Bogen som objekt, kunstnerbøger, bogillustrationer, biblioteksarkitektur mm, som du har lyst til at arbejde med.  

2. Undersøg  mindst 3 eksempler på det visuelle fænomen, du har valgt. De valgte eksempler skal være forskellige i udtrykket. Du skal dokumentere din undersøgelse i billeder.  

3. Indsaml inspirationsmateriale til dit eget værk: Kunstneriske værker, materialer, teknikker, bygningsfotos, grundplaner osv. Husk at dokumentere inspirationsmaterialet i din logbog ved hjælp af fotografier og relevante oplysninger.  Husk litteraturhenvisninger.

4. Vis i skitser mm. nogle forskellige idéer, du har lyst til at arbejde med. Og vælg derefter mellem dem. Begrund dit valg.

5. Udfør dit projekt.

Du har 6 moduler til dit eksamensprojekt. Du skal dokumentere hele projektet i en logbog, en slags dagbog, hvor du i billeder og ord fortæller om din kreative arbejdsproces.

Dit samlede eksamensprojekt består af alle de ovenstående undersøgelser og af dit færdige værk.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 5 Man kunne også....

Med udgangspunkt i japanske billeder, Odense Domkirkes inventar, Odense Domkirkes indventar, Ib Geertsens nonfigurative kunst, og i havearkitektur, repeteres årets analytiske metoder. Det er særligt vigtigt, fordi eleverne ikke har været sammen på grundforløbet og enkelte kommer fra andre skoler eller grunduddannelser: Formalanalyse og betydningsanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer