Holdet 2o ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Z - APVU 2025
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Anne Beck, Anne-Lise Ebbeskov Schomacker, Lise Svarstad, Susanne Kühnel
Hold 2024 ks/o (1o ks, 1o ks hi, 1o ks re, 1o ks sa, 2o ks, 2o ks hi, 2o ks re, 2o ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. enkelte faglige forløb
Titel 2 1. Intro og Kristendom
Titel 3 KS1
Titel 4 2. Civilreligion og Fundamentalisme i USA
Titel 5 3. Buddhisme
Titel 6 2. enkeltfaglig
Titel 7 KS2
Titel 8 Enkeltfagligt: Velfærdsstaten og de udstødte

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. enkelte faglige forløb

I historie:

I forløbet arbejdes der med nazisternes vej til magten og hvordan det tyske samfund blev nazificeret frem mod 2 verdenskrig med fokus på ungdommen. slutteligt arbejdes der med racelære og holocaust.
- Hvilket samfund var det tyske og hvordan kunne NSDAP vinde magten i Tyskland.
- NSDAP og ungdommen (Hvordan kunne NSDAP vinde valget, valgplakater)
- Hitlerjugend og nazificering af det tyske skolesystem (hvor var nazisterne tilstede i hverdag? fokus på undervisning, hitlerjugend, jødelære, Legetøjsreklamer)
- Racelære og holocaust (Der Jude- beskrivelser, propaganda, eugenik, udryddelseslejre (offer-fokus i holocaust)
erindringssteder- hvordan husker vi? Holocaust memorial versus Führerbunker

Materiale:
I bogen: https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147
- Weimarrepublikken: https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133
- Ungdommen: https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=192#c364
- 2.1: NSDAP's Partiprogram, 24/2-1920
Kilder via: https://wienerholocaustlibrary.org/exhibition/a-is-for-adolf-teaching-german-children-nazi-values-2/
Nazistiske raceideologi: artiklen https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nazistiske-raceideologi
Propagandaens fjendebilleder: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/propagandaens-fjendebilleder
"Et skilt i Treblinka" https://holocaustkildesamling.ibog.frydenlund.dk/?id=199
Heinrich Himmlers tale om folkemordet, den 4. oktober 1943: https://holocaustkildesamling.ibog.frydenlund.dk/?id=202
Lucie Adelsbergers beretning om sin internering ilejren Auschwit
z-Birkenau: https://holocaustkildesamling.ibog.frydenlund.dk/?id=199
Gasdøden i Auschwitz-Birkenau: https://holocaustkildesamling.ibog.frydenlund.dk/?id=199&loopRedirect=1


Spillefilmen Føreren og Forføreren og Jojo Rabbit
Vi arbejder med:
Kildekritik (med flere typer af kilder: billeder, figurer, tekster m.m.)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 1. Intro og Kristendom


Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 33 2024
Slut: Uge 43 2024

Antal Lektioner: 13

Indhold

Kernestof
Religion og kultur - En grundbog af Esben Andreasen og Allan Poulsen
(red.) 3. udgave Side 280-281
RITUALER Grundbog til Religion C, https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p255, ID: p255
FAKTA OM KRISTENDOM https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=285
DEN HISTORISKE OG MYTISKE JESUS "Grundbog til Religion C, ID: p288 og ID: p289" :
https://www.kristendom.dk/undervisning/n%C3%A6stek%C3%A6rlighed-i-kristendommen

Artikler

Tekster
Ynglingerite (Yndlingeritual) (udført ved vårblótet den 3. maj 2003)
”Verdens skabelse” (1.Mosebog 1-2, v.4)
Adam og Eva: 1. Mosebog 2,4-3,24
Kærlighed til Gud 5. Mos. Kap. 6 vers 4-5
Kærlighed til 'næsten' 1. Mos. kap. 19 vers 17-18 og 3. Mos. Kap. 19 vers 33-34
"Det største bud i loven" Matt. Kap. 22, vers 34-40
"Den Barmhjertige samaritaner" Luk. Kap. 10, vers 25-35
Bjergprædikenen (Matthæus kap 5, v. 1 + 21-48)
Jesu død og opstandelsen: Markusevangeliet 14,1-2 og 14,10-16,20

Dokumentar
"5 skarpe om kristne skrifter" DRK
"5 skarpe om Jesus", DRK

Supplerende
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/bibelens-boeger

Faglige mål

Indhold
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof ̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
̶ sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning

Metode
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog ̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter

Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt Arbejde, Klasseundervisning, Pararbejde

Fokuspunkter
Myte, ritual, indefra, udefra, kosmologi, kosmogoni, teologi, teogoni, antropologi, antropogoni og eskatologi.
Skabelse, syndefald, problemmyte, jødisk næstekærlighed, Jesus, Jesu næstekærlighed, Bjergprædiken. Sindelagsetik og tilgivelse, løsningsmyten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 KS1

Styreformer gennem tiden
I historie har vi fokus på i dette forløb, hvordan udviklingen af styreformer gennem flere historiske perioder forløber sig. Vi gør nedslag i:

Athen
de persiske krige, og overgangen til demokrati.
Forholdet mellem oligarki og demokrati
Retorik
Materiale: Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie bind 1, side 30-41.

Romerriget
Overgangen til republik og republikkens opbyggelse
Overgangen til kejserdømme, den tidlige og sene kejsertid. Her med fokus på Cæsar, Octavian og Romerrigets fald (Øst-vs Vest).
Materiale: Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie bind 1, side 57-59, 65-69

Frankrig
Det franske stændersamfund og enevælden
Den franske revolution
Materiale: Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie bind 2, side 93-97, 102-105

___________
KS1:
Historie
Fokuspunkter:
Puritanernes ankomst til USA
Dansk udvandring til USA med udgangspunkt i kilde (NIelsines brev)
Uafhængighedskrigen
Frontier-tesen
Borgerkrig og slaveri


Materiale:
Maria Madsen et al. "KS-bogen" 2015, 228-236
Hammersam og Grubb: "Slaveriet og den amerikanske borgerkrig", 2002, 16-19, 22-27, 86
Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie, bind 2, 2020, s. 262-264.
Søren Kauffeldt og Lasse Nielsen: "Den lille hjælper til historie", 2023, s. 96-98.
Artikel "Skal filmstjerne bøde for sine forfædres slavehandel" i Berlingske, den 4/1-2023.
Uddrag af brev fra Nielsine, 12/12 -1894: https://kilderne.dk/wp-content/uploads/2020/07/UdvandringUSA_07_LSV_Brev1894_Rigsarkivet.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 82 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 2. Civilreligion og Fundamentalisme i USA


Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 44 2024
Slut: Uge 06 2025
Antal Lektioner: 17 + 4 lektioner til KS-prøve

Indhold

Kernestof
“Civilreligion i USA fra KS-bogen, Side 223-270”
Følner, Hanne og Bente Lund, Fundamentalisme i kristendom og islam, Systime, 2008
(Eleverne har fået udleveret alle opgivet sider, men har kun fået til opgave at læse alt det som er nævnt som ”(læst)”. De andre sider er blevet gennemgået på klassen som ”(oplæg)”. s
s. 11-22 (oplæg)
s. 31-51 (oplæg)
s. 51-56 (læst)
s. 60-65 (læst)

Menneskesyn i Kristendom: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=293&L=0
<https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=295#c1331>

Artikler
Religion i det senmoderne samfund” af Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen, Systime, side 24-27, 2007

Tekster
Tekster som kan bruges civilreligiøst: 5. Mosebog kapitel 30, vers 15-20. og Matthæusevangeliet, kapitel 5, vers 13-16.
Tekst 23, 24 og 25 fra  <https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=295#c1331>

Dokumentar
So Fucking Special i USA afsnit 3, DR2, 2013
Signe Molde på udebane: ”Kommer homoseksuelle i helvede?”: https://www.dr.dk/drtv/se/signe-molde-paa-udebane_-kommer-homoseksuelle-i-helvede_336030
”Med Gud mod Darwin”, DR1, 2009

Supplerende
Lady Gaga Sings the National Anthem at Super Bowl 50 | NFL
og
Reba McEntire Sings the National Anthem at Super Bowl LVIII
Feltarbejde på: https://www.instagram.com/kvindernesreligionshistorie/
Sociologisk Rap 2.0 - Giddens, Bourdieu og Henrik Dahl
http://www.km.dk/folkekirken/kirkestatistik/folkekirkens-medlemstal/
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/ud-af-tre-danskere-definerer-sig-som-kristne
feltarbejde på https://broenderslevkirke.dk/ https://www.vorfrue.dk/ og http://jesusfrelser.dk/
3. Mosebog kapitel 18, vers 22 og kapitel 20, vers 13
Romerbrevet kapitel 1, vers 26-27
1. Korinterbrev kapitel 6, vers 9
1. Timoteusbrev kapitel 1, vers 10. Salmernes Bog kapitel 139, vers 113-114
Romerbrevet kapitel 8, vers 38
1. Korinterbrev kapitel 12, vers 12-13
2. Korinterbrev kapitel 5, vers 19
Genesis - Jesus He Knows Me (Official Music Video)
NY AG orders televangelist Jim Bakker to stop advertising unproven coronavirus cure
https://news.gallup.com/poll/647594/majority-credits-god-humankind-not-creationism.aspx

Faglige mål

Indhold
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof ̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
̶ sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.

Metode
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog ̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter

Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt Arbejde, Klasseundervisning, Pararbejde
Fokuspunkter
Civilreligion i Danmark og USA, forestillet fællesskab, sekularisering, ubevidst religion, USA's særlige gudsforhold,
”Lav dit eget civilreligiøse ritual!” projekt med innovative produkter.
Fundamentalisme intro, Fundamentalisme i DK?, light udgave af fundamentalisme teori
Menneskesyn i kristendom, homoseksualitet,
Kreationisme og Kristne retningers holdninger til naturvidenskaben
Fundamentalismens indflydelse i national og international politik i USA.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 61 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 3. Buddhisme

3. Buddhisme

Start, slut og antal lektioner
Start: Uge 09 2025
Slut: Uge 21 2025
Antal Lektioner: 8

Indhold

Kernestof
FAKTA OM BUDDHISME fra Grundbog til Religion C
KLASSISK BUDDHISME fra Grundbog til Religion C

Artikler
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/natursyn-i-buddhismen

Tekster
Buddha Legenden
Tekst 17, 18 og 19 fra ”Buddhismen – Introduktion, udbredelse og tekster…” af Esben Andreasen, Gyldendal Uddannelse, 2002

Dokumentar
https://www.dr.dk/drtv/se/tro-til-salg_-kan-man-gaa-til-buddhisme_290496
https://www.dr.dk/drtv/se/den-2-dimension_165780

Supplerende
White Lotus, HBO 2025, S3E6 min 37.17 (Lidelse vest øst buddhisme død)


Faglige mål

Indhold
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof ̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
̶ sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.

Metode
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog ̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter

Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt Arbejde, Klasseundervisning, Pararbejde

Fokuspunkter
Fakta om buddhisme, buddha legenden, den historiske og mytiske buddha, klassisk buddhisme, Klassisk buddhisme i den vestlige verden,
GRØN BUDDHISME: en afstikker i forbindelse med tværfaglighed fra NV.
Klassiske buddhistiske tekster.
Dansk buddhisme og ritualer.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 2. enkeltfaglig

2. enkeltfaglige forløb
Dansk identitet

Vi kører igennem forløbet flere forløb, som skal være med til at belyse og uddybe hvad dansk identitet er.

1. Del: Vikingetiden
- Besøg på Lindholm Høje - anmelde museet og fremlægge om genstande
- historiebrug og vikingetiden
- periodisering
- kristningen af Danmark - kildelæsning
- Kulturmøder og vikingerne - kildelæsning
Herunder har vi været på museumsbesøg på Lindhold Høje

2. del:
Danmark i 1800tallet og start 1900 tallet
- Industrialisering, urbanisering og infrastruktur, med fokus på Brønderslev Købstad som Case.
Herunder har vi været på byvandring i egen by
- Danmark igennem krige - 1848-1851, 1864
- Danskhed?

Materiale:
Peter Frederiksen: "Vores Danmarkshistorie", 2024, s. 24-29, 34-36, 39, 44-45, 47.
Peter Frederiksen et al. "Grundbog til Danmarkshistorien", 2012, s. 44-47, 88-89, 154-156
Søren Kauffeldt og Lasse Nielsen "Den lille hjælper til historie", 2023, s. 46-49.
Stationsbyer: https://danmarkshistorien.lex.dk/Stationsbyer
Reformationen i Danmark: https://danmarkshistorien.lex.dk/Reformationen_i_Danmark,_ca._1520-1539#-Reformationens_baggrund
Katrine Charlotte Busk "Danmark i 1800-tallet", 2023, s. 22-35.
Uddrag af Danmarks Riges Grundlov anno 1849, 1815 og 1953


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 KS2

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
HO 09-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 119 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer