Holdet gf4 id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - APVU 2025
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Leif Lund
Hold 2025 id/gf4 (gf4 id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Ultimate

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Ultimate

Dette forløb har vi arbejdet med boldbasis og ultimate. Teorien i forløbet har været knyttet til boldspilsteori (se nedenfor).

PRAKSIS:
Nedenfor følger indhold og forventninger til udbyttet af den praktiske del af undervisningen.
Hvad forventer jeg, at eleverne kan efter endt forløb?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Beherskelse af forhåndskast til makker 5-10 meter væk med rimelig præcision
- Beherskelse af hammerkast til makker 5-10 meter væk med rimelig præcision
- Gribe disken med pandekagegrebet, hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb, hvis afleveringen ligger til det
- Kendskab til basale regler: Fx. 10 sekunders regel og 3 meters afstand
- Taktisk evne til at gøre sig spilbar i de tomme rum (fx dybdeløb og bredde i spillet)
- Udføre et ”cut” (med tydeligt retnings- og temposkift) under modtagelse af en aflevering
- Pivotere under pres og aflevere til makker
- Kendskab til taktiske elementer som stacking og sidelinjebølge

TEORI:
- Forståelse af spilfaserne: Grundspil, gennembrudsspil, forsvarende forsvar og erobrende forsvar
med fokus på: Relationer, rum, kommunikation og tid.
- Kendskab til spillet 'teambold', herunder egenskaber og kompetencer forbundet med dette spil.
- Forståelse og anvendelse af spilhjulet til foretage ændringer i et kaosspil, således at det ændrer
aspekter i spillet såsom teknik, fysik og taktik.

LITTERATUR:
"Præstationsoptimering i kaosboldspil" fra "Din Idræt" af Iversen, Larsen og Nielsen (2019), s.
126-136 (Kompendium side 13-23).
"Boldbasis" fra Idræt C – teori i praksis, Estrup et al, 1. udgave (2005), Systime, s. 111-117
(Kompendium side 24-29).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer