Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - APVU 2025
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Jørgen Lefmann
|
|
Hold
|
2025 id/o (1o id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ultimate og Kondition
Beskrivelse:
Dette forløb er centreret om ultimate og har til formål at udvikle grundlæggende færdigheder inden for ultimatespillet, hvori der i dette forløb er anlagt et særligt fokus på de tekniske elementer af spillet, sammenspil og relationsforståelse og i mindre grad på takstiske forhold i angrebs- såvel som forsvarsspillet. Forløbet har ydermere til formål, at elevernes opnår en god fysisk kapacitet og i denne forbindelse opnår indsigt i elementært træningsfysiologisk teori, som relaterer sig hertil.
Teoretisk fokus:
Dette forløb har i den teoretiske del af undervisningen behandlet emnerne:
- Kondition (kondital, puls og borgskala).
- Elementært træningslære (kontinuerlig træning og intervaltræning).
Praktisk fokus:
Dette forløb har i den praktiske del af undervisningen behandlet færdighederne:
- Teknisk (Baghånds- og forhåndskast samt pandekage- og énhåndsmodtagning).
- Funktionelt (De tekniske elementer sammensat i (spil)sekvenser og samspil).
- Taktisk (Hensigtsmæssig positionering på banen ift. medspillere).
Faglige mål i fokus:
Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: 'Boldspil'.
- Opnå kropsbevidsthed.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet [...]
Omfang:
Forløbet udgør et samlet omfang på 12 af de i alt 50 læste sider.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning og Bevægelseslære.
Beskrivelse:
Der er i forløbet arbejdet med rytmisk opvarmning sammensat i koreografier til musik, og eleverne har på baggrund heraf arbejdet selvstændigt med udviklingen af egen opvarmningsserie. Eleverne har i deres arbejde med koreografier forholdt sig til bevægelseslære med udgangspunkt i Labans bevægelsesteori, som i indeværende forløb indbefatter BESS-konceptet (Body, Effort, Shape og Space).
Teoretisk fokus:
Dette forløb har i den teoretiske del af undervisningen behandlet emnerne:
- Musikkens struktur (rytme, puls og takter).
- Komponenterne i Labans bevægelsesteori:
Body (kroppens bevægelsesmuligheder).
Effort (tid, rum, vægt og flow).
Shape (bevægelses- og kropsform).
Space (personlige og generelle rum).
Praktisk fokus:
Dette forløb har i den praktiske del af undervisningen behandlet færdighederne:
- Komponenterne i et opvarmningsprogram:
Ledøvelser
Kredsløbsøvelser
Bevægelighedsøvelser
Muskeløvelser
Pulsøvelser
Udspændingsøvelser
Faglige mål i fokus:
Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for [...] idrættens discipliner.
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: 'Musik og bevægelse'.
- Opnå kropsbevidsthed.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet [...]
Omfang:
Forløbet udgør et samlet omfang på 10 af de i alt 50 læste sider.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Crossfit og Muskeltræning
Beskrivelse:
Der er i dette forløb arbejdet med crossfit som ramme om grundlæggende muskel-/styrketræning. Der er i forløbet anlagt et særligt fokus på den tekniske udførelse af øvelserne og forskellige træningsformer (WOD's) og i mindre grad på konkurrenceaspektet, som crossfit også rummer. Forløbet har ydermere til formål at give eleverne indsigt i elementært teori om muskeltræning med henblik på at kunne sammenkoble forskellige træningsformer (WOD's) med forskellige former for muskeltræning.
Teoretisk fokus:
Dette forløb har i den teoretiske del af undervisningen behandlet emnerne:
- Muskelstyrke (Eksplosiv og maksimal).
- Muskeludholdenhed.
- Muskelarbejde (excentrisk, koncentrisk og statisk).
Praktisk fokus:
Dette forløb har i den praktiske del af undervisningen behandlet færdighederne:
- Øvelser med kropsvægt (atomic push-ups, burpees, jump squat, sit-ups etc.).
- Øvelser med redskaber (kettlebell swing, wall ball, squat to high pull etc.).
Faglige mål i fokus:
Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: 'Nye og klassiske idrætter'.
- Opnå kropsbevidsthed.
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet [...]
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Badminton og idrætsdeltagelse
Beskrivelse:
Dette forløb er centreret om badminton og har til formål at udvikle grundlæggende færdigheder inden for badmintonspillet, hvori der i dette forløb er anlagt et særligt fokus på (ben)arbejde på banen, elementære badmintonslag og sammensætninger heraf. Forløbet har ydermere til formål, at give eleverne indsigt i tendenser i idrætsdeltagelsen i et historisk og samfundsmæssigt perspektiv, hvor parkourudøvere er indsat i denne ramme.
Teoretisk fokus:
Dette forløb har i den teoretiske del af undervisningen behandlet emnerne:
- Idrættens fire bølger m. fokus på organiseret og uorganiseret idræt.
- Idrætten ml. 'stat', 'marked' og 'civilsamfund'.
- Idrætsdeltagelse i befolkningen (aktiviteter, motiver, alder osv.).
Praktisk fokus:
Dette forløb har i den praktiske del af undervisningen behandlet færdighederne:
- Teknisk (Kort baghåndsserv, forhånds- og baghåndslob, forhånds- og baghånds netdrop, forhånds-clear, -drop fra baglinje, -smash).
- Funktionelt (De tekniske elementer sammensat i spilsekvenser, benarbejde til for- og bagbane).
- Taktisk (Udnyttelse af banen).
Faglige mål i fokus:
Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for [...] idrættens discipliner.
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: 'Klassiske og nye idrætter'.
- Opnå kropsbevidsthed.
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet [...]
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6060/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75169626790",
"T": "/lectio/6060/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75169626790",
"H": "/lectio/6060/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75169626790"
}