Holdet 1o id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - APVU 2025
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jørgen Lefmann
Hold 2025 id/o (1o id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate og Kondition
Titel 2 Rytmisk opvarmning og Bevægelseslære.
Titel 3 Crossfit og Muskeltræning
Titel 4 Badminton og idrætsdeltagelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate og Kondition

Beskrivelse:
Dette forløb er centreret om ultimate og har til formål at udvikle grundlæggende færdigheder inden for ultimatespillet, hvori der i dette forløb er anlagt et særligt fokus på de tekniske elementer af spillet, sammenspil og relationsforståelse og i mindre grad på takstiske forhold i angrebs- såvel som forsvarsspillet. Forløbet har ydermere til formål, at elevernes opnår en god fysisk kapacitet og i denne forbindelse opnår indsigt i elementært træningsfysiologisk teori, som relaterer sig hertil.

Teoretisk fokus:
Dette forløb har i den teoretiske del af undervisningen behandlet emnerne:

- Kondition (kondital, puls og borgskala).
- Elementært træningslære (kontinuerlig træning og intervaltræning).

Praktisk fokus:
Dette forløb har i den praktiske del af undervisningen behandlet færdighederne:

- Teknisk (Baghånds- og forhåndskast samt pandekage- og énhåndsmodtagning).
- Funktionelt (De tekniske elementer sammensat i (spil)sekvenser og samspil).
- Taktisk (Hensigtsmæssig positionering på banen ift. medspillere).

Faglige mål i fokus:
Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:

- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: 'Boldspil'.
- Opnå kropsbevidsthed.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet [...]

Omfang:
Forløbet udgør et samlet omfang på 12 af de i alt 50 læste sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Rytmisk opvarmning og Bevægelseslære.

Beskrivelse:
Der er i forløbet arbejdet med rytmisk opvarmning sammensat i koreografier til musik, og eleverne har på baggrund heraf arbejdet selvstændigt med udviklingen af egen opvarmningsserie. Eleverne har i deres arbejde med koreografier forholdt sig til bevægelseslære med udgangspunkt i Labans bevægelsesteori, som i indeværende forløb indbefatter BESS-konceptet (Body, Effort, Shape og Space).    

Teoretisk fokus:
Dette forløb har i den teoretiske del af undervisningen behandlet emnerne:

- Musikkens struktur (rytme, puls og takter).
- Komponenterne i Labans bevægelsesteori:
       Body (kroppens bevægelsesmuligheder).
       Effort (tid, rum, vægt og flow).
       Shape (bevægelses- og kropsform).
       Space (personlige og generelle rum).
       
Praktisk fokus:
Dette forløb har i den praktiske del af undervisningen behandlet færdighederne:

- Komponenterne i et opvarmningsprogram:
       Ledøvelser
       Kredsløbsøvelser
       Bevægelighedsøvelser
       Muskeløvelser
       Pulsøvelser
       Udspændingsøvelser

Faglige mål i fokus:
Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:

- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for [...] idrættens discipliner.
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: 'Musik og bevægelse'.
- Opnå kropsbevidsthed.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet [...]

Omfang:
Forløbet udgør et samlet omfang på 10 af de i alt 50 læste sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Crossfit og Muskeltræning

Beskrivelse:
Der er i dette forløb arbejdet med crossfit som ramme om grundlæggende muskel-/styrketræning. Der er i forløbet anlagt et særligt fokus på den tekniske udførelse af øvelserne og forskellige træningsformer (WOD's) og i mindre grad på konkurrenceaspektet, som crossfit også rummer. Forløbet har ydermere til formål at give eleverne indsigt i elementært teori om muskeltræning med henblik på at kunne sammenkoble forskellige træningsformer (WOD's) med forskellige former for muskeltræning.


Teoretisk fokus:

Dette forløb har i den teoretiske del af undervisningen behandlet emnerne:

- Muskelstyrke (Eksplosiv og maksimal).
- Muskeludholdenhed.
- Muskelarbejde (excentrisk, koncentrisk og statisk).


Praktisk fokus:

Dette forløb har i den praktiske del af undervisningen behandlet færdighederne:

- Øvelser med kropsvægt (atomic push-ups, burpees, jump squat, sit-ups etc.).
- Øvelser med redskaber (kettlebell swing, wall ball, squat to high pull etc.).


Faglige mål i fokus:

Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:

- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.

- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: 'Nye og klassiske idrætter'.

- Opnå kropsbevidsthed.

- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet [...]
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Badminton og idrætsdeltagelse

Beskrivelse:

Dette forløb er centreret om badminton og har til formål at udvikle grundlæggende færdigheder inden for badmintonspillet, hvori der i dette forløb er anlagt et særligt fokus på (ben)arbejde på banen, elementære badmintonslag og sammensætninger heraf. Forløbet har ydermere til formål, at give eleverne indsigt i tendenser i idrætsdeltagelsen i et historisk og samfundsmæssigt perspektiv, hvor parkourudøvere er indsat i denne ramme.      


Teoretisk fokus:

Dette forløb har i den teoretiske del af undervisningen behandlet emnerne:

- Idrættens fire bølger m. fokus på organiseret og uorganiseret idræt.
- Idrætten ml. 'stat', 'marked' og 'civilsamfund'.
- Idrætsdeltagelse i befolkningen (aktiviteter, motiver, alder osv.).


Praktisk fokus:

Dette forløb har i den praktiske del af undervisningen behandlet færdighederne:

- Teknisk (Kort baghåndsserv, forhånds- og baghåndslob, forhånds- og baghånds netdrop, forhånds-clear, -drop fra baglinje, -smash).
- Funktionelt (De tekniske elementer sammensat i spilsekvenser, benarbejde til for- og bagbane).
- Taktisk (Udnyttelse af banen).


Faglige mål i fokus:

Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:

- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for [...] idrættens discipliner.

- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: 'Klassiske og nye idrætter'.

- Opnå kropsbevidsthed.

- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet [...]
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer