Holdet 2022 DA/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Christina Holst
Hold 2022 DA/n (1n DA, 1n DA skr, 2n DA, 3n DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Barndom
Titel 2 Nyhedsformidling og dokumentarfilm
Titel 3 Retorik og argumentation
Titel 4 Sagaer og folkeviser
Titel 5 Litteraturhistorisk oversigtsforløb (DHO)
Titel 6 digte
Titel 7 digte
Titel 8 romantik
Titel 9 svensk film
Titel 10 Eksistentialisme fra Kierkegaard til modernisme
Titel 11 Diskurser
Titel 12 Sildig Opvaagen
Titel 13 Værkslæsning - Den kroniske uskyld
Titel 14 Retorik og diskursanalyse 2.0
Titel 15 Repetition
Titel 16 Dokumentar 2.0
Titel 17 Journalistik
Titel 18 Værkslæsning Bavian
Titel 19 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Barndom

I dette forløb har eleverne undersøgt, hvordan barndom fremstilles og tematiseres i gennem litteraturhistorien med fokus på tekster fra 2000-tallet, 1900-tallet og det moderne gennembrud.

Faglige mål:
-Anvende grammatiske grundbegreber (ordklasser, sætningsled)
-Analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster med fokus på fortæller/ stemme, synsvinkel og fremstillingsformer.

Indhold:
Litterære perspektiver:
-Tekster fra 1800-tallet
-Tekster fra 1900-tallet, herunder realisme
-Tekster fra 200-tallet, herunder de seneste fem år
- Henrik Pontoppidan, Martin Andersen Nexø
-Litteraturanalyse og -fortolkning (karakteristik af personer, miljø, stemme og fortællertyper, scenisk og panoramisk fremstillingsform)
-Tekster gennem kreative arbejdsprocesser (omskrivninger)

Sproglige perspektiver:
-Sproglig analyse, fortolkning og vurdering (ordklasser og sætningsled)  

Mediemæssige perspektiver:
-Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler (billedbeskæring, -komposition, perspektiv, lys og lyd)

Materiale:
-Yahya Hassans digt ”BARNDOM”, 2013. (1 s.)
-Benny Andersens digt ”Fløjtekedel”, 2001. (1 s.)
-Uddrag af Kristina Nya Glaffeys roman ”Mor og Busser”, 2014. (5 s.)
-Uddrag af Martin Andersen Nexøs roman ”Pelle Erobreren: Barndom”, 1906. (5 s.)
-Henrik Pontoppidans novelle ”En stor dag”, 1887. (2 s.)
-Uddrag af Dania O. Tausens digtsamling Skål (2020) (2 s.)
-Maria Guldbrandsø Tórgarð og Cecilie Debells dokumentarfilm Skål (2021) (10 s.)

Supplerende materiale:
Fra: Larsen, Ole Shultz: Håndbog i dansk, Systime, 2022:
-”Hvad handler teksten om?” (7 s.)
-”Fortæller” (6 s.)
-”Fremstillingsformer” (4 s.)
-”Sætningsopbygning” (5 s.)
-”Ordklasser” (5 s.)
-”Medieanalyse af dokumentarfilm” (1 s.)

Omfang i alt: 54 s.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dagbog fra en dag i barndommen 29-08-2022
Dagbog fra Poesi uden grænser 03-10-2022
Omskrivning af "En stor dag" 23-11-2022
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Nyhedsformidling og dokumentarfilm

I dette forløb har eleverne undersøgt, hvordan krig fremstilles og formidles i dokumentarfilm med brug af både autenticitetsmarkører og fiktionskoder samt i klassisk nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik. I den forbindelse har eleverne set, undersøgt og mundtligt formidlet deres analyse og vurdering af Jonas Pohr Rasmussens dokumentarfilm Flugt (2021) (værklæsning).

Faglige mål:
-Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg) med formidlingsbevidsthed
-Analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster i alle medier
-Demonstrere kendskab og forholde sig reflektere til mediebilledet i dag
-Navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier

Indhold:
Mediemæssige perspektiver:
-Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
-Analyse og vurdering af mediers funktion

Sproglige perspektiver:
-Sproglig analyse, fortolkning og vurdering

Materialer:
-Værklæsning af Jonas Poher Rasmussens dokumentarfilm ”Flugt”, 2021. (10 s.)
-Morten Tops nyhedsartikel ”Ukraine ramt af angreb flere steder”, dr.dk, 05.12.2022, https://www.dr.dk/nyheder/udland/ukraine-ramt-af-angreb-flere-steder-i-landet-vi-har-aerligt-talt-ventet-paa-det. (2 s.)
-Den Store Danskes leksikonartikel ”Public Service”, 2009, denstoredanske.dk,  https://denstoredanske.lex.dk/public_service_-_i_fx_tv_og_radio. (2 s.)  
-Sean Coogans klassisk nyhedsjournalistiske artikel ”Kampen fortsætter for at få civile ud af Mariupol”, dr.dk, 27.04.2022, https://www.dr.dk/nyheder/udland/xxxxx-mariupol. (2 s.)
-Mathilde Kimers fortællende nyhedsjournalistiske video ”Det er så vildt, at en krig i den skala skal starte i min levetid”, 28.02.2022, dr.dk, https://www.dr.dk/nyheder/udland/matilde-kimer-om-krigens-foerste-dage-det-er-saa-vildt-en-krig-i-den-skala-skal. (2 s.)   

Supplerende materiale:
Fra: Larsen, Ole Schultz: Håndbog i dansk, Systime, 2022:
-”Dokumentarfilm” (ca. 8 s.)
-”De fem nyhedskriterier”, ”Kildetyper”, ”Vinkling”, ”Nyhedsjournalistik” og ”Fortællende nyhedsjournalistik” (ca. 15 s.)
-”Filmiske virkemidler” (7 s.)
-”Filmens dramaturgi” (5 s.)

Omfang i alt: ca. 55 s.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fortællende nyhedsjournalistik 19-12-2022
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Retorik og argumentation

I dette forløb har elever undersøgt, hvordan debattører med brug af retorik og argumentation forsøger at overbevise deres modtagere. I den forbindelse har eleverne debatteret deres egne holdninger til løsninger på klimakrisen og skrevet deres første debatterende artikel om sagen.  

Faglige mål:
-Dokumentere indblik i sprogets funktion
-Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder diskutere, analysere og vurdere) med formidlingsbevidsthed
-Analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster

Indhold:
Sproglige perspektiver:
-Sproglig analyse, fortolkning og vurdering
-Retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformerne og argumentationen
-Produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk

Materiale:
-Statsminister Mette Frederiksens nytårstale 01.01.2023 (10 s.)
-Selma de Montgomerys klimatale ved Ungdommens Folkemøde 2021 (3 s.)
-Liberal Alliances Ungdom om klima og miljø på LAU’s hjemmeside 2022 (1 s.)

Supplerende materiale:
Fra: Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, Systime, 2023:
-”Retorik” (7 s.)
-”Argumentation” (11 s.)

Fra: Rekve, Nicolai: Eksamensgenrerne i dansk – stx, Systime, 2023:
-”Den debatterende artikels opbygning” (2 s.)

Omfang: I alt ca. 35 s. ca.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel om klima 04-02-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sagaer og folkeviser

I forløbet har eleverne undersøgt, hvordan litterære skæbner i Norden er fremstillet i Gisl Illugesons saga og folkeviserne ”Ebbe Skammelsøn” (værklæsning) og ”Hr. Bøsmer i elverhjem”. Undervejs har klassens færøske elever holdt oplæg om den færøske folkevise og -dansetradition, og vi har sunget Veturin kom við kulda og kava akkompagneret med færøsk kædedans og grønlandsk polka.

Faglige mål:
-Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (analysere og fortolke) med formidlingsbevidsthed
-Analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
-Dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden
-Perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Indhold:
Litterære perspektiver:
-Tekster fra tiden før 1700
-Tekster fra 1800-tallet, herunder fra romantik
-Folkevise
-Litteraturanalyse og -fortolkning
-Anvendelse af relevante litterære metoder (receptionsæstetik bl.a.)  
-Litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
-Tekster gennem kreative arbejdsprocesser

Materiale:
-Gisl Illugesons saga (5 s.)
-Ebbe Skammelsøn (værklæsning) (10 s.)
-Hr. Bøsmer i Elverhjem (5 s.)
-Færøsk folkevise (5 s.)

Supplerende materiale:
Fra: Litteraturens veje:
-”Sagatiden” (3 s.)
-”Sagaen som genre” (5 s.)
-”Folkeviserne” (4 s.)
-”Trylleviser” (4 s.)
-”Ridderviser” (3 s.)

Omfang: I alt 45 s. ca.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Omskrivning af Gisl Illugesons saga 01-03-2023
Analyseafsnit om Ebbe Skammelsøn 20-03-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Litteraturhistorisk oversigtsforløb (DHO)

I dette forløb har eleverne undersøgt, hvordan krig fremstilles gennem litteraturhistorien med særligt fokus på Afghanistankrigen (tekster fra 2000-tallet), besættelsen (tekster fra 1900-tallet, realisme) og 1864 (tekster fra 1800-tallet, herunder modernisme) samt i oplysningstiden (tekster fra 1700-tallet) i samspil med historie som optakt til danskhistorieopgaven. I den forbindelse var eleverne på ekskursion til Krigsmusset, hvor de skulle producere nyhedsindslag om en selvvalgt krig i dansk historie.

Faglige mål:
-Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
-Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
-Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
-Undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag

Indhold:
Litterært perspektiv:
-Tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik
-Tekster fra 1900-tallet, realisme
-Tekster fra 2000-tallet
-Ludvig Holberg, Herman Bang
- Litteraturanalyse og -fortolkning
-Litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Materiale:
-Ludvig Holbergs fabel ”Kriig imellem Leoparder og Tigre”, 1751. (1 s.)
-Uddrag af Herman Bangs roman Tine, 1889. (15 s.)
-Christian Richards digt ”De sårede”, 1864. (1 s.)
-Poul Henningsens digt ”Gribe efter blanke ting”, 1940. (2 s.)
-Kaj Munks digt ”Den blå anemone”, 1943. (2 s.)
-Uddrag af Dy Plambecks roman Mikaeel, 2014. (5 s.)
-Uddrag af Lars Husums roman Jeg er en hær, 2010. (5 s.)

Omfang: I alt ca. 30 s.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reportage fra Krigsmuseet 14-04-2023
Analyserende artikel. Besættelseslyrik 11-05-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 digte

lklk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 digte

Introduktion til digtlæsning med fokus på lyd og billedsprog
Emil Aarestrup: Angst
Fremlæggelse om selvvalgte digte på eget modersmål
Katrin Ottarsdóttir: Findes der kobberrør i himlen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 romantik

Om romantikken
Tekst fra Litteraturhistorien på langs og på tværs
Videoer fra youtube.com af Søren Vrist Christensen om nationalromantik og nyplatonisme
Schack Staffeldt: Indvielsen
Grundtvig: Danmarks Trøst
Elevfremlæggelser om moderne dansk nationalromantik: Gnags: Danmark, John Mogensen: Der er noget galt i Danmark, Michael Falch: I et land uden høje bjerge og  Shu-bi-dua: Danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 svensk film

Ondskan (film) og arbejde med denne
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Eksistentialisme fra Kierkegaard til modernisme

I dette forløb har eleverne undersøgt eksistentialisme i litterært og sprogligt perspektiv og læst Henrik Ibsens drama "Vildanden" (1884) som værk.

Faglige mål:
-Dokumentere indblik i sprogets funktion
-Dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
-Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Indhold:
Litterært perspektiv:
-Tekster fra 1800-tallet, herunder romantik og naturalisme
-Tekster fra 1900-tallet, herunder modernisme
-Litteraturanalyse og -fortolkning
-Anvendelse af relevante litterære metoder
-Litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
-Tekster gennem kreative arbejdsprocesser
Sprogligt perspektiv:
-Sproglig analyse og vurdering med fokus udgangspunkt i pragmatik, herunder sproghandlingsteori, samarbejdsprincip og høflighedsprincip

Materiale:
-H. C. Andersens "Hyrdinden og skorstensfejeren" (1845) (3 s.)
-Værklæsning af Henrik Ibsens "Vildanden" (1884) (88 s.)
-Uddrag af Johs. V. Jensens "Kongens fald" (1901) (10 s.)
-Tom Kristensens "Angsten" (1930) (1 s.)
-Martin A. Hansens "Agerhønen" (1947) (4 s.)
-Karen Blixens "Ringen" (1958) (5 s.)
-Peter Seebergs "Patienten" (1962) (3 s.)
-Klaus Rifbjergs "Nyt lys" (1960) (1 s.)

Supplerende materiale:
-Henriksen, Liselotte: "Søren Kierkegaard: Eksistentialisme er at blive sig selv", Systime, https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=136 (ca. 10 s.)
-Stidsen, Marianne: "Den tidlige eksistentialisme", "Den etiske eksistentialisme efter 2. Verdenskrig" og "Vendingen mod det sociale og politiske i 50'erne og 60'erne" i "Rilkes engle: Eksistentialisme i går, i dag, i morgen", Dansklærerforeningens Forlag, 2016. (ca. 30 s.)
-Larsen, Ole Schulz: "Kommunikationsanalyse" i "Håndbog til dansk", Systime, https://hbdansk.systime.dk/?id=210 (ca. 20 s.)

Omfang: I alt ca. 150 s.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel. Idealisme 25-02-2024
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Diskurser

I dette forløb har eleverne undersøgt, hvordan diskurser præger menneskers forestillinger om virkeligeheden og handlinger i verden. Det har eleverne undersøgt gennem analyser af forskellige diskurser om køn og ligestilling, national identitet, Rigsfællesskabet og demokrati.

Faglige mål:
-Dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
-Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Kernestof:
Sprogligt perspektiv:
-Sproglig analyse, herunder diskursanalyse (diskurs, nodalpunkt, ækvivalenskæde, differenskæde, hegemoni, antagonisme og flydende betegnere)


Materiale:
-"Tyske feminister kræver kønsneutrale navneord", Rokokoposten, 02.12.2015, https://rokokoposten.dk/2015/12/02/tyske-feminister-kraever-koensneutrale-navneord/ (1 s.)
-Oehlenschläger, Adam: "Fædrelands-Sang", 1823. (1 s.)
-Munk-Petersen, Trine: "Oprør over ramadan-sang i Højskolesangbogen", Berlingske, 01.08.2019. (3 s.)
-Rasmussen, Benedicte Christine: "Isam B ser det danske sprog og sin tro som livets søjler", 06.08.2019, Kristeligt Dagblad. (4 s.)
-Aki Matilda Høeg-Dams debatindlæg "Der eksisterer ikke noget Rigsfællesskab, kun dansk herredømme", Altinget, 19.05.2021, https://www.altinget.dk/arktis/artikel/siumut-der-eksisterer-ikke-noget-rigsfaellesskab-kun-dansk-herredoemme (2 s.)
-Emil Chemnitz' debatindlæg "Høegh-Dam fordrejer virkeligheden i forsøget på at fremme sin egen politik", Altinget, 02.06.2021, https://www.altinget.dk/arktis/artikel/replik-aki-matilda-hoeegh-dam-fordrejer-virkeligheden-i-forsoeget-paa-fremme-sin-egen-politik (2 s.)
-Poul Henningsens tidsskriftsartikel "Jazz, hav og elskov", i: Aandehullet, 1934 (3 s.)

Supplerende materiale:
-Larsen, Ole Schulz: "Diskursanalyse" i: "Håndbog til dansk", Systime, 2024, https://hbdansk.systime.dk/?id=202 (ca. 8 s.)

Omfang: I alt ca. 25 s.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Sildig Opvaagen

I dette forløb har eleverne undersøgt karakterer, den personaliserede jegfortæller, komposition og tematik i værklæsning af St. St. Blichers novelle "Sildig Opvaagen" (1828). Endelig har eleverne perspektiveret novellen til de romantiske strømninger poetisk realisme, biedermeier og romantisme og reflekteret over litteraturhistoriske fremstillingers beskaffenhed som konstruktioner.

FORMÅL
-At analysere fiktive tekster

INDHOLD
-Forløb med fortrinsvist litterært perspektiv
-St. St. Blicher

MATERIALE
-Værklæsning af "Sildig Opvaagen" (20 s.)

Supplerende stof
-Øhrgaard, Per: "Romantik" i: Dansk litteraturs historie, lex.dk, https://denstoredanske.lex.dk/romantik (2 s.)
-Auken, Sune: "Biedermeier" i: Dansk litteraturs historie, lex.dk, https://dansklitteraturshistorie.lex.dk/Biedermeier (2 s.)
-Auken, Sune: "Poetisk realisme" i: Dansk litteratur historie, lex.dk, https://dansklitteraturshistorie.lex.dk/Poetisk_realisme (2 s.)
-Rømhild, Lars Peter: "Romantisme" i: Dansk litteraturs historie, lex.dk, https://denstoredanske.lex.dk/romantisme (2 s.).
-Dansk Sprognævn: sproget.dk
-Dansk Sprog- og Litteraturselskab: ordnet.dk

OMFANG
I alt ca. 30 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Værkslæsning - Den kroniske uskyld

Værklæsning af Klaus Rifbjergs Den kroniske uskyld.
Formål.
Vi læser Klaus Rifbjergs debutroman Den kroniske uskyld.
Forløbet opfylder lærerplanens krav om at læse kanonforfatteren Klaus Rifbjerg Efter vi har læst bogen, ser vi filmatiseringen for at diskutere, hvordan denne har arbejdet med værket, samt komme med en vurdering af arbejdet. Forløbet sluttes af med, at eleverne skriver en analyserende artikel om bogen. Således er det elevernes litterære analysearbejder og nærlæsning, der trænes i dette forløb.
Fagbegreber, som trænes i forløbet: Modernisme og realisme, fortællertyper, tema, sætninger, stil, sprog - herunder slang mm,

Indhold:
For at opnå formålet vil forløbet indeholde, redegørelse, analyser, diskussion og perspektivering ud fra fagbegreberne.

Materialer:
Klaus Rifbjerg - "Den kroniske uskyld" (1958).
Modernisme: https://dansksiderne.dk/index.php?id=5242

Metode:
Læreroplæg, elevoplæg, egenlæsning, højtlæsning, gruppelæsning, gruppearbejde mm.

Evaluering
Læreren vurderer efter hvert modul, i hvilket omfang eleverne opnår formålet. Derudover vil der flere gange i forløbet være en evaluering, hvor eleverne byder ind med ideer til andre arbejdsmetoder
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Retorik og diskursanalyse 2.0

Formål:
Formålet med forløbet er at gøre eleverne i stand til at foretage en kritisk argumentationsanalyse. Eleverne skal kunne identificere påstanden i en tale og i en skrevet tekst for at kunne reflektere over spørgsmålene: ”Hvad vil talen eller teksten” ”Hvordan er talen eller teksten opbygget, og hvilke belæg hviler påstanden på?”. Udover at arbejde med kernestoffet retorisk analyse og argumentationsanalyse inden for det sproglige stofområde, er forløbet også tænkt således, at det skal kunne bruges af eleven i hverdagen ved at styrke elevens kompetence i kritisk tænkning. Denne kritiske tænkning skal også bruges idet forløbet skal komme ind på diskursanalyser. Her skal eleven blive i stand til kunne gennemskue diskursen i en tekst, og kunne udpege nodalpunkt, ækvivalenskæder, differenskæder, flydende betegnelser og tale om hegenomi og antagonomi. Således skal eleverne  blandt andet  kunne bruge de argumentatorisek og diskursanalytiske værktøjer til at gennemskue reklamer, politiske budskaber og venners udtalelser, og her skal eleven kunne skelne de gode argumenter fra de dårlige, således at eleven kan indgå i reflekteret debat og dialog med sin omverden. Forløbet er således også tænkt som alment dannende og som en styrkelse af elevens demokratiske færdigheder.

Indhold:
Forløbet vil tage udgangspunkt i den viden eleverne allerede har om appelformer. Her vil vi tale om, hvad vi kan huske, og arbejde med en reklame for at få appelformerne genopfrisket. Herfra vil eleverne gennem øvelser og med udgangspunkt i Kapitel 5 "Argumentation – Toulmins model" fra Helle Borups Ud Med Sproget blive introduceret til og arbejde med Toulmins model.  Når teorien bag modellen er på plads, vil eleverne skulle arbejde med forskellige taler for at bruge modellen i praksis. Herudover vil vi arbejde Ciceros retoriske pentagram, genre, troværdighedsdyder mm.

Materialer:
Kapitel 4 "Vi forstår både med hjernen og hjertet - appelformerne" i Ud Med Sproget af Helle Borup
Kapitel 5 ”Argumentation – Toulmins model” i Ud Med Sproget af Helle Borup
Kapitel 6 "Genren - en aftale med din modtager" i Ud Med Sproget af Helle Borup
Kapitel 7 "Situationen bestemmer" i Ud Med Sproget af Helle Borup
Diskursanaluse - Håndbog i dansk - Systime - https://hbdansk.systime.dk/?id=202

Greta Thunbergs tale i FN
Tessas nytårstale
Marys tale til Frederiks 50 års fødselsdag.
Svend Brinkmanns nytårstale 2019
Verdens groveste læserbrev.
Kronik af Jan Sonnergaard: "Alkoholen kan være en fantastisk øjenåbner".
Kronik i JP: "#Meetoo mænd opfører sig som på savanen".



Metode:
Nærlæsning af teoretiske tekster og af analysetekster. Læreroplæg, klassediskussioner,  elevoplæg, analyser af tekster og taler i grupper og enkeltvis, fælles opsamlinger af analyser,

Evaluering:
Der vil ske en løbende evaluering af elevernes arbejde i timerne, samt en slutevaluering med opsamling på forståelse af fagbegreber.
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 27,21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Repetition

Formål.
I dette forløb skal eleverne klædes på til at skrive en SRP. Således skal de i forløbet designe en opgave, der rummer både naturfaglige og hummanistiske metoder. Således skal eleverne stille en problemformulering inden for et selvvalgt emne, og de skal finde materialer, der kan anvendes til at svare på problemformuleringen. De skal også komme ind på de metoder der kan anvendes inden for de to fag for at få begge fagene i spil. Afslutningsvis skal de lave en opstilling for hvilke overskrifter der kan sættes i et redegørende, et analyserende og et diskuterende/perspektiverende afsnit.
Det er meningen at eleverne designe opgaven, de skal ikke løse opgaven.

Indhold:
Forløbet skal indeholde et frit og kreativt rum, hvor eleverne kan inspirere hinanden med gode ideer og have dialog med lærerne om deres tilgang til emnet. Her skal eleveren designe deres opgave, og de skal til slut fremlægge deres design for klassen.

Metode:
Forløbet kommer til at baseres sig på gruppearbejde, hvor grupperne hjælper hinanden med at laver deres design for opgaven. Enten som fælles design eller individuelt i gruppen Dette gruppearbejde støttes af læreroplæg om metoder inden for danskfaget og bioteknologi. Fag, som repræsenterer naturvidenskabelige og hummanistisk metode.

Materialer:
Materialerne er som udgangspunkt en opskrift på hvilke punkter en SRP skal bestå af. Herefter er det de materialer, som eleverne finder, der bliver bærende for forløbet.

Evaluering:
Eleverne bliver gruppeevalueret løbende gennem deres arbejde med at lave et design for opgaven. Herefter kommer en afsluttende evaluering af deres oplæge og deres samlede materialer.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Dokumentar 2.0

Formål:
I dette forløb, skal klassen lære om dokumentargenren med særligt fokus på dokumentarfilm. Således skal eleverne kunne analysere hvilken af de tre klassiske dokumentarformer en film/serie anvender. Desuden kunne analysere hvilke autenticitetsmarkører og fiktionskoder der er anvendt. Således skal eleverne blive i stand til at diskutere, hvordan genstandene for dokumentaren er fremstillet og hvilke etiske spørgsmål denne fremstilling rejser. Endvidere skal eleverne være i stand til at diskutere, hvllken type seer, dokumentaren henvender sig særligt til.

Indhold:
Forløbet vil indeholde en del tid med at se dokumentarfilm. Basis for det videre analytiske arbejde vil være det teoretiske stof om autenticitetsmarkører, fiktionskoder, filmiske virkemidler herunder kameraindstillinger. Dette suppleres med læreroplæg samt elevoplæg.

Metode:
Metodisk skal eleverne arbejde med dokumentarfilmene ved eget arbejde, samt gruppearbejde og gruppefremlæggelser om selvvalgt materiale. Således arbejder vi i fællesskab med de forskellige dokumentargenrer med tilhørende filmiske virkemidler. Afslutningsvis vælger eleverne selv en dokumentarfilm/serie, som de analyserer og fremlægger for klassen.

Materiale:
"DOX - Forløb i medier", kap 2+3 om Autenticitetsmarkører og de 3 klassiske dokumentargenrer.
Håndbog i dansk - Systime. https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c1021
om fiktionskoder, kameraindstillinger og filmiske virkemidler.
Dokumentarfilm: "Kampen om Grønland". CPH:DOX 2020.
Dokumentarserie: Historier fra en politistation - https://www.youtube.com/watch?v=3yeqxsOi4LQ
Dokumentar: "Danske læger i kamp mod nazismen", DR. 2023, https://www.dr.dk/drtv/se/danske-laeger-i-kamp-mod-nazismen_366594
Dokumentarserie: "Sirius - en ny mand på kysten", 01:06, DR. 2022. https://www.dr.dk/drtv/se/sirius_-ny-mand-paa-kysten_347466

Evaluering:
Efter hvert modul evalueres elevernes svar på spørgsmål og deres observationer i dokumentarfilmene og i brugen af det teoretiske materiale.
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 16,8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Journalistik

Formål:
I forløbet, ”Journalistik, skal vi arbejde med de 3 hovedgenrer inden for journalistikken, nyheder, opinion og fortællende journalistik. Således skal arbejdet med de 3 genrer sikre, at eleverne kan genkende genren og kunne analysere tekster inden for hver genre med de rette analyseværktøjer. Ligeledes skal eleverne kunne tage kritisk stilling til journalistiske artikler i danske medier. Gennem analysen skal de kunne se, hvilke kriterier og greb der bruges i medieteksten og tage stilling til det hensigtsmæssige i brugen af disse kriterier og greb. Derudover skal eleverne også kunne tage stilling til måden, som en artikel modtages af læseren.
Ved forløbets afslutning skal eleverne kunne anvende følgende fagbegreber:
Nyheder og nyhedsartikel.
Fortællende journalistik
Opinion.
Nyhedskriterier
Nyhedstrekanten
Appelformer
Argumentation
Sproglige virkemidler
Rubrik, underrubrik, faktaboks og spalte
Kernelæser

Indhold:
Eleverne vil med dette forløb få kendskab til de ovenstående fagbegreber. Disse elementer skal støtte eleverne i at kunne analysere journalistiske artikler såvel web-som i papirbaserede artikler. Heri vil der indgå analysetekster fra danske aviser. Disse analysetekster vil være aktuelle for tiden, så eleverne understøttes i at læse om emner, de formentlig har kendskab til i forvejen. Derudover  vil vi tale om, hvilke læsere, der er til de forskellige aviser.

Materiale:
Artikelfagsprog: https://indidansk.dk/uf/120000_129999/121559/89876b040725811af621e6d9f0503bec.pdf
Avisgenrer: https://hbdansk.systime.dk/?id=218&L=0#c675

Dokument om "Avisens læsere" (Hvem læser hvilke aviser).

Om nyhedskriterierne: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3466#c11454
Genretræk ved en nyhedsartikel: https://indidansk.dk/nyhedsartikel-genretraek
Nyhedstrekanten: https://indidansk.dk/nyhedstrekant

Nyhedstrekanten: Nyhedstrekanten | Analysesiden + Ind i dansk - Hjælp til analyse og skrivning i danskundervisningen og opslagsværk over alle de vigtigste fagbegreber.

Genretræk debatindlæg: https://indidansk.dk/debatindlaeg-genretraek


Nyhedsjournalistik i Ekstrabladet: D. 23/12. "Vil stadig have fat i Grønland".
Nyhedsjournalistik i Berlingske: D. 23/12. "Trump vil have mere USA i Grønland".

Debatindlæg i Politiken: "Du er fucking sexist, Niarn!" (2004)
Debatindlæg i Politiken: "Jeg er fucking realist, Hanne" (2004)

Fortællende journalistik i Familie Journalen: ”Håbet er drivkraften” (2015).
Fortællende journalistik i Jyllandsposten: "Brandkatastrofen: Som om solen kom for tæt på". (2004).

Metode:
Klassen vil arbejde med forskellige metoder. Ift. læsning af tekster arbejder klassen hovedsageligt med egen læsning, fordi alle elever er stærke i den disciplin.
Analysearbejdet vil i store træk foregå som gruppearbejde, som understøttes af læreren. Her er samarbejdet som skal styrkes, og det elev-sparring som anses for den bedste måde at får eleverne til at opnå forløbets formål.
  Ift. læring af teoretisk stof vil metoden blande sig mellem læsning, læreroplæg og gruppevis arbejde med definition af begreberne.

Evaluering:
Efter hver undervisningsgang vil der være en evaluering i form af fælles opsamling på tavlen, hvor læreren vurderer, om der er mangler i elevernes viden. Det er formålet for hver undervisningsgang, som ligger til grund for vurderingen.
  Derudover vil læreren løbende evaluere elevernes forståelse af de det teoretiske stof, og elevernes evner til at anvende teorien i analyser af journalistiske tekster.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Værkslæsning Bavian

Formålet:
Forløbet med forløbet er at opfylde kravet om den sidste værklæsning. Der var særlig fokus på analyse af fortælleren (herunder den upålidelige fortæller), fremstillingsformer og fortolkning . Derudover skal vi repetere personkarakteristik, komposition, konflikt, spændingskurve og tema. Dermed skal eleverne blive i stand til at lave en fuld analyse af en novelle. Således vil forløbet også fungere som eksamenstræning.

Indhold.
Forløbet vil indeholde læreroplæg, gruppearbejde, egen-læsning, elevoplæg og fællesdiskussioner.

Metode:
Eleverne arbejde både individuelt med novellerne og i par. Til slut havde eleverne i grupper ansvar for en novelle, som de skulle analysere og fremlægge for hele holdet, hvorefter klassekammeraterne kunne stille spørgsmål og diskutere novellen.

Materiale:
Novellesamling: Naja Marie Aidt; Bavian, Gyldendal (2006).
Teoretisk kompendium hvori de relevante fagtermer er beskrevet.

Evaluering:
Forløbet bliver løbende evalueret af elever og lærere. Eleverne skal evaluere hinanden ud fra de oplæg de holder. Læreren evaluerer elevernes evaluering og elevernes eget arbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Repetition

Formål:
Gennemgå det faglige stof, som klassen har været gennem i 1.2.3.G. Således skal forløbet genopfriske den viden, som eleverne har. Endvidere skal forløbet fungere som forberedelse til mundtlig eksamen.

Indhold:
Forløbet vil hovedsageligt bestå af elevoplæg, som viser hvilke fagudtryk der er brugt i de forskellige forløb. Samt de tekster, der er arbejdet med. Derudover vil der være samtaler elever og lærer imellem, som skal rydde eventuelle uklarheder om det faglige stof til side.

Metode:
Elevoplæg, som indgang til samtale. Samt læreroplæg om uklerheder i fagligheden.

Materialer:
Alle brugte materialer over de 3 år.

Evaluering:
Hele forløbet er en lang evaluering af klassens faglige viden. Derved skal der evalueres på viden og uklarheder i en formativ evaluering over alle forløbene.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer