Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Mogens Christensen
|
Hold
|
2022 HI/n (1n HI, 2n HI, 3n HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Antikken - en intro til historie
Antikken - en intro til historie
Emner (i hovedtræk)
- Kildeanalyse / Kildekritik med tilhørende hovedbegreber
- Den græske antik
- Polis. Den græske bydannelse
- De "klassiske" styreformer
- Peloponesiske krig - Athen og Sparta
- Den romerske antik - og dens faser: Kongerige, republik og kejsertid
- Pompeij - og slaveri på landet
- Romerrigets opståen, udvikling og fald
Der er i forløbet indlagt kildeøvelser over Pompeji - såvel som flere kreative øvelser -
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Danmarks tilblivelse. Vikingetid og middelalder
2. Danmarks tilblivelse. Vikingetid og middelalder
Emner i udvalg.
- Vikingetidens Danmark.
- Magtens centralisering
- Vikingetiden i landskabet. Levn fra tiden
- Kolonisering, handel og togter
- Kristianiseringen (hovedemnet)
- DK i England. Om kulturel og især sproglig afsmitning.
- Den europæiske middelalder
- DK under Svend, Knud og Valdemar
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Reformationen i Europa og Norden
Reformationen
Emner i udvalg:
- Senmiddelalderens fromhedsbevægelser
- Kirker og Klostrer
- Romersk og Gotisk kirkearkitektur
- Forskellen mellem den katolske og den protestantiske kirke
- Den lutherske teologi
- Reformationen indførelse i Norden
- Forskellen på synet på frelse mellem den katoste og den lutherske kirke.
- Tros- vs. gerningsretfærdiggørelse.
- Om den lutherske teologi
- Om Luthers kritik af den katolske teologi. Dvs. aflad, antallet af sakramenter, helgener, præsten og kirkens rolle i samtundet.
Sidst i forløbet blev der afviklet DHO-opgaven om 1864 - og forud for det det obligatoriske overbliksforløb, som dog især blev afviklet i dansk - om danskhed og nationalisme i de enkelte perioder. I forbindelse med DHO-forløbet var klassen på ekskursion til Krigsmuseet (Tøjhusmuseet) i København
-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Fra renæssance til kolonisering
Fra renæssance til kolonisering
Fra Verden før 1914 – i dansk perspektiv:
Kilder om renæssance:
Kort over verden Verdensbilledet: Aristoteles og Copernicus
Galileis brev til Kepler, 1610
Pico della Mirandola, 1486 sp. 1 og 3
Leonardo da Vinci om menneskets anatomi
Erasmus af Rotterdam: Dårskabens pris, 1509
Leon Battista Alberti om billedkunsten, 1436
Leonardo da Vinci: Maleren
Galileis brev til Mark Welser, 1612
6. Europa og verden | Verden før 1914 (systime.dk)
Europa opdager verden | Verden før 1914 (systime.dk)
Søvejen til Indien | Verden før 1914 (systime.dk)
Portugals handelsimperium - og nederlændernes | Verden før 1914 (systime.dk)
England og Frankrig som kolonimagter i Indien | Verden før 1914 (systime.dk)
Test din viden – Europa opdager Asien | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Spanien i Syd- og Mellemamerika
Opdagelsen af Amerika | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Spanierne erobrer Syd- og Mellemamerika | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Spaniens sølv – en velsignelse eller forbandelse? | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Film: 1492: Conquest of Paradise • Main Theme • Vangelis (youtube.com)
Kilder til Europa i verden
Portugiserne kommer til Indien i 1498 | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
En handelsstation på Afrikas kyst, 1455 | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Las Casas om behandlingen af indianerne, 1542 | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Inkaen Atahualpas første møde med spanierne. | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Ekstra: Inkariget omkring 1500 | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Enevælden og oplysningtiden
Enevælden og oplysningstiden
7. Enevælden og oplysningstiden | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Den moderne stat i støbeskeen | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Den franske enevælde – model for Europa | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Den franske merkantilisme | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Det franske hof – Versailles | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
De engelske naturretsfilosoffer | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Oplysningstænkningen | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
De tre store | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Den oplyste enevælde | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Danmark: Struensee og Frederik d. 6. | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Film: En kongelig affære | Det Danske Filminstitut (dfi.dk)
Kilder:
Fyrstebilleder fra Frankrig | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Thomas Hobbes: Leviathan, 1651 | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Ludvig d. 14. om sit styre, 1671 | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Revolutioner (igen) og nationalismen
Emner i hovedtræk:
Napoleonskrigerne
Reaktion og restauration
Revolutioner i Europa i 1800-tallet
Nationalisme og Tysklands samling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Industrialismen og Europas dominans
Industrialiseringen:
I forløbet ingår eleverners præsentationer af følgende emner:
Industrialismen: Hvad var den? Vilke ændringer?
Hvorfor England?
Liberalismen
Arbejderners vilkår
Marxismen
Industrialismens anden fase: Tyskland eller USA
Arbejderbevægelsen
I forløbet ingår også introduktion til Islands historie: Emner (i hovedtræk):
Islands politiske historie (kort oversigt)
Islands økonomiske historie (kort oversigt igen)
Europas dominans
Europa som verdens politiske centrum
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8. Første verdenskrig & nye stater
Første verdenskrig:
Emner (i hovedtræk):
Storpolitik i Europa
Krigsudbruddet 1914
Krigens forløb og dens omkostninger
Årsaker til krigens udbrudd
Danmark og krigen
Freden og Versailles-traktaten
Krigens og fredens konsekvenser
I forløbet ingår også Islands suværenitet (1918): Emner (i hovedtræk):
Nationalisme på Island og kampen for suværenitet i 1800-tallet
Island og Danmark i første verdenskrig
Den dansk-islandsk forbundslov 1918
Island, Grønland og Canada i middelalderen
Islands værste naturkatastrofer. Katastrofer i Danmarks, Grønlands og Færøernes historie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Mellemkrigstiden
Forløbsbeskrivelse Mellemkrigstiden
Formål:
I dette forløb arbejder eleverne med mellemkrigstiden gennem filmanalyse af The King's Speech (2010) og en komparativ analyse med George VI’s virkelige tale fra 1939. Eleverne undersøger, hvordan filmen skildrer kongens kamp med sin stammeproblematik og hans tale til nationen, og sammenligner dette med den faktiske historiske begivenhed. Der vil blive fokuseret på, hvordan filmen bruger kreative elementer til at dramatisere historien og hvordan dette påvirker vores opfattelse af fortiden. Eleverne reflekterer også over historiebrug og diskuterer, hvordan film kan forme vores forståelse af historie.
Indhold
Historiebrug
Filmanalyse
Komparativ analyse
Storbritannien i mellemkrigstiden
Materialer
Historiebrug https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=141
Filmanalyse https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=137
Film:
The Kings speech 2010
Kilder
George den 6. konge af Storbritanniens tale https://www.youtube.com/watch?v=opkMyKGx7TQ&ab_channel=Crrisstobal
Metode
I forløbet kommer eleverne til at arbejde individuelt, i par, og i større grupper. De tilegner sig viden ved at læse fremstillinger (materialer fra fagbøger til gymnasiet), og får styrket deres historiske analytiske sans ved at læse/analysere/ vurdere kilder. De kommer også til at se og arbejde med spillefilm. Forløbet har fokus på formidling på forskellige måder; fremlæggelser foran klassen og for klassekammerater i mindre og større grupper med mulighed for peer-to-peer feedback.
Evaluering
Evaluering sker både løbende ved observationer af elevernes oplæg og arbejde i grupper og dialoger mellem lærer og elev. Yderligere bliver deres viden testet i form af multiple choice quiz som Kahoot for at se hvor meget de har taget til sig.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9,2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
9. Anden verdenskrig og holocaust
Formål:
Formålet med forløbet er, at eleverne stifter bekendtskab med Anden Verdenskrig; hvorfor brød krigen ud, hvordan og hvorfor sluttede den. De skal lære om hvem hovedaktørerne var; de allierede på den ene side og aksemagterne på den anden side.
Eleverne skal arbejde med kilder, som taler om udslettelsen af jøder, derindunder skal de tilegne sig viden om det menneskesyn, der prægede Det Tredje Rige.
Med afsæt og forlængelse af deres forrige forløb skal de arbejde med anden verdenskrig for at forstå hvorfor verden ser ud som den gør i dag; oprettelsen af FN og FN’s sikkerhedsråd.
Indhold
-Dolkestødslegenden
-Nazisme
-NSDAP, SA og SS
-Koncentrationslejre og Udryddelseslejre
-Auschwitz-Birkenau og Buchenwald
-Holocaust, og jødeforfølgelse før krigen (1920’erne til krigens start)
-Propaganda og menneskesyn i Det Tredje Rige
-Forbryddelser mod menneskeheden
-Himmler og SS
- Trøstekvinder (Japans tvangsprostitution af koreanske og kinesiske kvinder)
Materialer
ANDEN VERDENSKRIG ”4. En ægte verdenskrig”
Kilder
Metode
I forløbet kommer eleverne til at arbejde individuelt, i par, og i større grupper. De tilegner sig viden ved at læse fremstillinger (materialer fra fagbøger til gymnasiet), og får styrket deres historiske analytiske sans ved at læse/analysere/ vurdere kilder. De kommer også til at se og arbejde med spillefilm og dokumentar. Forløbet har fokus på formidling på forskellige måder; fremlæggelser foran klassen og for klassekammerater i mindre og større grupper med mulighed for peer-to-peer feedback.
Evaluering
Evaluering sker både løbende ved observationer af elevernes oplæg og arbejde i grupper og dialoger mellem lærer og elev. Yderligere bliver deres viden testet i form af en billede- øvelse i midten og slutningen af forløbet for at se hvor meget de har taget til sig.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
38,1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
10. Den kolde krig
Formål:
Formålet med forløbet er kort og overfladisk at indføre eleverne i Den Kolde Krig generelt. Der vil være fokus på at se sammenhængene mellem alliance- og styrkeforhold globalt og de påvirkninger det gav på det nationale.
Indhold:
- Atomvåbenkapløbet
- De store ideologiers kamp
- Brud og kontinuitet
- Afslutningen på Anden Verdenskrig og brugen af atombomber
- USAs inddæmningspolitik
- Forklaringer på udbruddet af og afslutningen af Den Kolde Krig
Metode:
Forløbet er lavet for at få et kort overblik over den kolde krig og hvorfor den ente som den gjorde. Det gøres med at dykke ned i den regionale og globale historie, som den står i Brylds "Verden efter 1914".
- gruppearbejde
- tekstlæsning og kildekritik
Materialer:
Fagtekster:
- Bryld, Verden efter 1914 "Den Kolde Krig"
Kilder:
- Kildeuddrag fra Bryld "Verden efter 1914", Den Kolde Krig
+ De kilder eleverne selv har valgt til kildearbejdet.
Evaluering:
De arbejder med enten Koreakrigene, Oliekrisen eller Cubakrisen. Hvor de selv skal vælge en kilde og lave en god problemformulering, som kilden og Bryd sammen vil kunne svare på.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5,3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
11. Dansk velfærd i en global verden
Formål: Overblik over udviklingen af det danske velfærd i en mere global verden. Fra skøns- til retsprincip, globalisering, værdipolitik. Udlicitering og privatisering af dele af sundhedssektoren.
Indhold:
-- redegøre for centrale udviklingslinjer og hovedlinjer i den danske velfærdsstat og handel/udveksling med Europa primær.
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund gennem tiderne 1930 til 2020
-- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
--Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Globalisering
Danmarks nyeste historie / velfærdsstaten
Metode: Gruppearbejde, individuelt, klassedialog, kildebrug/kritik
Materiale:
Velfærdsstaten - Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen - Luk Samfundet op s. 182-185
Grundbog til Danmarkshistorien
- Kap. 8,3. Krisen i 30'erne (bonus tekst til kildearbejde)
- Kap. 9. Velfærdsstaten, 1945-1973
-- 9,3 De glade tressere
-- 9,4 Handelsamarbejde i Europa
-- 9,4 Politisk stabilitet og socialdemokratisk dominans
- kap. 10. I en globaliseret tid, efter 1973
-- 10,2 Værdipolitik og professionaliseret politisk kultur
Fokus - kernestof i historie 2:
- Fra fattighjælp til velfærdstat
-- Velfærdstatens krise
-- Politisk nyorientering i 1990'erne
-- Konkurrancestaten som den moderne velfærdsstat
Verden efter 1914
-4. Krisen i trediverne (bonus tekst/viden til kildearbejde)
KIlder:
Fokus - kernestof i historie kap. 9:
- 5. Bent Rold Andersen: Den aktive velfærdsstat (1966)
Grundbog til Danmarkshistorien:
- Kilde 8.2 Statens nye rolle – Arbejdsløs i 1930'erne (o. 1960)
- Kilde: 8.3 Statens nye rolle – Kriselovgivning (1933)
- Kilde: 8.4 Statens nye rolle – Kanslergadeforliget (1933)
- Kilde: 9.1 Velstand og velfærd – Ungdom med penge mellem hænderne (1957)
- Kilde: 9.3 Velstand og velfærd – Scooterpigen (1962)
Tabel over Befolkningen 1. januar 1925-1970:
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/Graphics/MakeGraph.aspinteractive=true&menu=y&maintable=BEFOLK2&pxfile=20255114556539007314BEFOLK2.px&gr_type=0&PLanguage=0
Youtube:
Kanslergadeforliget - https://www.youtube.com/watch?v=9NC2JGQBocA
Mini fordrag - Velfærdsstaten - https://www.youtube.com/watch?v=MdK2a4KdXFQ
De tre velfærdsmodeller - https://www.youtube.com/watch?v=pppfKE96juQ
Evaluering:
Sammenhold det vi har lært med figur 10,1 fra Luk samfundet op over de fire faser af den danske velfærd. + Sammenlign til andre steder i verden og perioder såsom Corona.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53485545042",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53485545042",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53485545042"
}