Holdet 2022 MA/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Iben Sig Buur Bækgaard
Hold 2022 MA/n (1n MA, 1n MA skr, 2n MA, 3n MA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Algebra
Titel 2 Lineære sammenhænge
Titel 3 Andengradsligninger
Titel 4 Rødder og potenser
Titel 5 Renter og annuiteter
Titel 6 Eksponentialfunktionen
Titel 7 Potensfunktionen
Titel 8 Vektorer
Titel 9 Deskriptiv statistik
Titel 10 Repetition
Titel 11 funktioner
Titel 12 2.grads polynomiet
Titel 13 2.grads polynomiet
Titel 14 Differentialkvotient
Titel 15 regneregler for differentialkvotienter
Titel 16 regneregler for differentialkvotienter
Titel 17 regneregler for differentialkvotienter
Titel 18 regneregler for differentialkvotienter
Titel 19 monotoniforhold
Titel 20 Kap 7.1-7.3
Titel 21 Kap. 7.4-7.8
Titel 22 Kap 8 - Fordelinger
Titel 23 Kap 9 Stikprøver og statistiske tests
Titel 24 kap.5.1-5.5 Linjer
Titel 25 Kap.10 Lineær regressionsanalyse
Titel 26 Kap. 5.5, 5.6 og 10.4 (blandet material)
Titel 27 Kap 5.6-5.9 Cirkel og linje
Titel 28 Kap. 6 Trigonometriske funktioner
Titel 29 Repetition: Differentialregning
Titel 30 Integralregning
Titel 31 Funktioner af to variable
Titel 32 Differentialligninger
Titel 33 Vektorfunktioner
Titel 34 Repetition
Titel 35 forberedelsesmateriale
Titel 36 Repetition og Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Algebra

Elementære regningsarter, brøker, reduktion, kvadratsætninger, numerisk værdi, intervaller, talmængder
Grundforløbsbogen kap. 3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lineære sammenhænge

Lineære sammenhænge, regression, løsning af lineære ligninger, skæring, ligefrem proportionalitet, linje gn to punkter, linjens ligning, matematiske modeller, forklaringsgrad, punktplot og residualplot
Grundforløbsbogen kap 1+2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Andengradsligninger

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Rødder og potenser

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Renter og annuiteter

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Potensfunktionen

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Deskriptiv statistik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 funktioner

Funktioner  A1 s.7-41
funktionsbegrebet, gaffelforskrift, forskellen mellem lineær- eksponentiel og potensfunktion, hvordan man regner med funktioner, sammensæt funktion og omvendt funktion
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 2.grads polynomiet

generelt om 2.grads polynomiet, konstanternes betydning, toppunkt og graf, største- og mindsteværdi, polynomiumsrødder og uligheder
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 2.grads polynomiet

generelt om 2.grads polynomiet, konstanternes betydning, toppunkt og graf, største- og mindsteværdi, polynomiumsrødder og uligheder
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Differentialkvotient

definition på differentialkvotient, kontinuitet og differentiabilitet, funktionstilvækst, tangent og sekant, tretrinsreglen og simple differentiable funktioner
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 regneregler for differentialkvotienter

regneregler for differentialkvotienter med beviser, differentiation af den naturlige eksponentialfunktion, eksponentialfunktion, den naturlige log., potensfunktionen, væksthastighed
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 regneregler for differentialkvotienter

regneregler for differentialkvotienter med beviser, differentiation af den naturlige eksponentialfunktion, eksponentialfunktion, den naturlige log., potensfunktionen, væksthastighed
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 regneregler for differentialkvotienter

regneregler for differentialkvotienter med beviser, differentiation af den naturlige eksponentialfunktion, eksponentialfunktion, den naturlige log., potensfunktionen, væksthastighed
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 regneregler for differentialkvotienter

regneregler for differentialkvotienter med beviser, differentiation af den naturlige eksponentialfunktion, eksponentialfunktion, den naturlige log., potensfunktionen, væksthastighed
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 monotoniforhold

monotoniforhold, vandret vendetangent, ekstremumspunkter og optimering
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Kap 7.1-7.3

Kap 7.1-7.3 Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 Kap. 7.4-7.8

Kap 7.4-7.8 Fødselsdagsproblemet, Uafhængighed, Stokastisk variabel,  Binomialforsøg og Binomialfordelingen
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 25 Kap.10 Lineær regressionsanalyse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 26 Kap. 5.5, 5.6 og 10.4 (blandet material)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 27 Kap 5.6-5.9 Cirkel og linje

Kap 5.6 - 5.9 Afstand mellem punkt og linje, Cirklens ligning. Skærning mellem cirkel og linje. Cirkeltangent
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 28 Kap. 6 Trigonometriske funktioner

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 29 Repetition: Differentialregning

INDHOLD
Grænseværdier
Sekant og differenskvotient
Tangent og differentialkvotient
Tretrinsreglen
Væksthastighed
Kontinuitet og differentiabilitet
Kendte afledede funktioner
Regneregler for differentiation
Tangentligning
Tangent med givet hældning

MATERIALER
iBog MAT A2 stx (Systime, 2024)

Kernestof:
2.1 Differentialkvotient | MAT A2 stx
2.2 Kontinuitet og differentiabilitet | MAT A2 stx
2.3 Funktionstilvækst | MAT A2 stx
2.4 Tangent og sekant | MAT A2 stx
3.1 Sum og differens | MAT A2 stx
3.2 Produkt og kvotient | MAT A2 stx
3.3 Differentialkvotient for xⁿ | MAT A2 stx
3.4 Differentialkvotient for polynomier | MAT A2 stx
3.5 Afledet funktion og differentiation | MAT A2 stx
3.6 Differentiation af sammensat funktion | MAT A2 stx
2.6 Tretrinsreglen
2.8 Tangent | MAT A2 stx
3.7 Differentiation af den naturlige eksponentialfunktion eˣ | MAT A2 stx
3.8 Differentiation af eksponentialfunktioner aˣ | MAT A2 stx
3.9 Differentiation af den naturlige logaritme ln x | MAT A2 stx
3.10 Differentiation af potensfunktionerne xᵃ | MAT A2 stx
3.11 Væksthastighed | MAT A2 stx
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 30 Integralregning

FORMÅL:

Formålet med forløbet i integralregning er at videreudvikle elevernes analyseværktøjer til (integrable) funktioner, som finder bred anvendelse i det virkelige liv.

---

Det er hensigten, at forløbet i særlig grad arbejder med følgende faglige mål jævnfør læreplanen i matematik A fra 2017:
Eleverne skal kunne:                                                                                                                          a) operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer,
b) håndtere formler, opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold,
c) genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationsformer,
d) anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller,
e) anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til løsning af differentialligninger,
f) opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable,
g) anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning,
h) operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori,
i) demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling,
j) demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling,
k) demonstrere viden om fagets metoder og identitet,
l) anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder,
m) beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet,
n) kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling,
o) læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.

INDHOLD:

Forløbet dækker følgende kernestof jævnfør læreplanen matematik A fra 2017:

a) funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, invers funktion, karakteristiske egenskaber ved
følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponential-, potens- og
logaritmefunktioner samt trigonometriske funktioner
b) stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, sammenhængen mellem areal og
stamfunktion, regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og
integration ved substitution, anvendelser af integraler

Derudover dækker forløbet følgende supplerende stof jævnfør læreplanen matematik A fra 2017:

a) vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning,
b) inddragelse og diskussion af videnskabsteoriske spørgsmål og matematiske metoder.

METODE:

I forløbet har eleven arbejde med indholdet på følgende måder:
• Læreroplæg
• Gruppearbejde
• Mundtlige fremlæggelser
• Skriftlige hjemmeopgaver

MATERIALE:

MAT A3 kapitel 1 og 2 vedrørende integralregning - Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Espen Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen.

EVALUERING:

Skriftlige hjemmeopgaver. Mundtlige præsentationer. Observationer af elevernes faglige formåen ved tavlepræsentationer og arbejde med opgaver individuelt og i grupper.

2024/25: 3n MA Afl.1-Integralregning 30/10-2024 23:30    AA 5,00 14


Kernestof:

1. Stamfunktion og integral
1.1 Stamfunktion og ubestemt integral
1.2 Regneregler for ubestemte integraler
1.3 Integration ved substitution | MAT A3 stx
2. Areal og bestemt integral.pptx
2. Areal og bestemt integral | MAT A3 stx
2.1 Arealfunktion | MAT A3 stx
2.2 Arealfunktion og stamfunktion | MAT A3 stx
2.3 Bestemt integral | MAT A3 stx
2.4 Arealbestemmelse | MAT A3 stx
2.5 Kurvelængde
2.6 Rumfang | MAT A3 stx
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 23,6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 31 Funktioner af to variable

FORMÅL:

Formålet med forløbet i funktioner af to variable er at videreudvikle elevernes analyseværktøjer og forståelse for multivariable funktioner, som finder bred anvendelse i det virkelige liv.

---

Det er hensigten, at forløbet i særlig grad arbejder med følgende faglige mål jævnfør læreplanen i matematik A fra 2017:
Eleverne skal kunne:                                                                                                                          a) operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer,
b) håndtere formler, opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold,
c) genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationsformer,
d) anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller,
e) anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til løsning af differentialligninger,
f) opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable,
g) anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning,
h) operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori,
i) demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling,
j) demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling,
k) demonstrere viden om fagets metoder og identitet,
l) anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder,
m) beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet,
n) kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling,
o) læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.

INDHOLD:

Forløbet dækker følgende kernestof jævnfør læreplanen matematik A fra 2017:

a) funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, invers funktion, karakteristiske egenskaber ved
følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponential-, potens- og
logaritmefunktioner samt trigonometriske funktioner
b) stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, sammenhængen mellem areal og
stamfunktion, regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og
integration ved substitution, anvendelser af integraler
c) funktioner af to variable, partielle afledede og grafisk forløb, herunder niveaukurver

Derudover dækker forløbet følgende supplerende stof jævnfør læreplanen matematik A fra 2017:

a) vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning,
b) matematikhistorisk perspektiv
c) inddragelse og diskussion af videnskabsteoriske spørgsmål og matematiske metoder.

METODE:

I forløbet har eleven arbejde med indholdet på følgende måder:
• Læreroplæg
• Gruppearbejde
• Mundtlige fremlæggelser
• Skriftlige hjemmeopgaver

MATERIALE:

MAT A3 kapitel 3 og 4 vedrørende funktioner af to variable - Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Espen Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen.

EVALUERING:

Skriftlige hjemmeopgaver. Mundtlige præsentationer. Observationer af elevernes faglige formåen ved tavlepræsentationer og arbejde med opgaver individuelt og i grupper.


Kernestof:

3.2 Graf for funktioner af to variable | MAT A3 stx
3.1 Forskrift for funktioner af to variable | MAT A3 stx
3.3 Niveaukurver | MAT A3 stx
3.4 Snitkurver og snitfunktioner | MAT A3 stx
3.5 Partielt afledede | MAT A3 stx
3.6 Gradient | MAT A3 stx
3.7 Tangentplan | MAT A3 stx
3.8 Fordybelsesafsnit: Tangentplanens ligning | MAT A3 stx
4. Maksimum og minimum for funktioner af to variable | MAT A3 stx
4.1 Stationære punkter | MAT A3 stx
4.2 Dobbelt afledede og blandede afledede | MAT A3 stx
4.3 Lokale maksimums- og minimumspunkter | MAT A3 stx
4.4 Globale maksimums- og minimumssteder | MAT A3 stx
4.5 Anvendelser | MAT A3 stx
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 13,2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 32 Differentialligninger



FORMÅL:

Formålet med forløbet vedrørende differentialligninger er at videreudvikle elevernes analyseværktøjer og forståelse for brugen af differentialregning og integralregning til løsning af (differential)ligninger, som finder bred anvendelse i det virkelige liv.

---

Det er hensigten, at forløbet i særlig grad arbejder med følgende faglige mål jævnfør læreplanen i matematik A fra 2017:
Eleverne skal kunne:                                                                                                                          a) operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer,
b) håndtere formler, opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold,
c) genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationsformer,
d) anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller,
e) anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til løsning af differentialligninger,
f) opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable,
g) anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning,
h) operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori,
i) demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling,
j) demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling,
k) demonstrere viden om fagets metoder og identitet,
l) anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder,
m) beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet,
n) kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling,
o) læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.

INDHOLD:

Forløbet dækker følgende kernestof jævnfør læreplanen matematik A fra 2017:

a) funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, invers funktion, karakteristiske egenskaber ved
følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponential-, potens- og
logaritmefunktioner samt trigonometriske funktioner,
b) definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion,
c) stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, sammenhængen mellem areal og
stamfunktion, regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og
integration ved substitution, anvendelser af integraler,
d) funktioner af to variable, partielle afledede og grafisk forløb, herunder niveaukurver,
e) lineære og separable differentialligninger af første orden, herunder den logistiske differentialligning, kvalitativ analyse af differentialligninger samt opstilling af simple differentialligninger,

Derudover dækker forløbet følgende supplerende stof jævnfør læreplanen matematik A fra 2017:

a) vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning,
b) matematikhistorisk perspektiv
c) inddragelse og diskussion af videnskabsteoriske spørgsmål og matematiske metoder.

METODE:

I forløbet har eleven arbejde med indholdet på følgende måder:
• Læreroplæg
• Gruppearbejde
• Mundtlige fremlæggelser
• Skriftlige hjemmeopgaver

MATERIALE:

MAT A3 kapitel 5 vedrørende Differentialligninger - Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Espen Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen.

EVALUERING:

Skriftlige hjemmeopgaver. Mundtlige præsentationer. Observationer af elevernes faglige formåen ved tavlepræsentationer og arbejde med opgaver individuelt og i grupper.


Kernestof:
5.1 En vækstmodel | MAT A3 stx
5.2 Differentialligninger | MAT A3 stx
5.3 Førsteordens differentialligninger | MAT A3 stx
Differentialligninger - Eftervisning af løsning
Differentialligninger - eftervisning af løsning - eksempel 2
Differentialligninger  - Tangenter til integralkurver
Differentialligninger - Linjeelementer og linjefelt
Differentialligninger - Linjeelementer i Geogebra
5.4 Differentialligninger af typen y" = ky | MAT A3 stx
5.5 Differentialligninger af typen y" = b - ay | MAT A3 stx
Differentialligninger af typen y'=b-ay - bevis
Løsning af y'=ky - formel, eksempel og bevis
Differentialligninger - Bevis: y' = k · y (Separation af variable)
5.6 Differentialligninger af typen y" + a(x)y = b(x) | MAT A3 stx
5.7 Logistisk vækst | MAT A3 stx
Differentialligning - eksempel på logistisk vækst
5.8 Separation af de variable | MAT A3 stx
5.9 Opstilling af differentialligningsmodeller | MAT A3 stx
Indhold
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 23,4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 33 Vektorfunktioner

Formålet med forløbet vedrørende vektorfunktioner er at videreudvikle elevernes analyseværktøjer og forståelse for funktioner af én variabel, der er skrevet som vektorer, hvilke finder bred anvendelse i det virkelige liv.

---

Det er hensigten, at forløbet i særlig grad arbejder med følgende faglige mål jævnfør læreplanen i matematik A fra 2017:
Eleverne skal kunne:                                                                                                                          a) operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer,
b) håndtere formler, opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold,
c) genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationsformer,
d) anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller,
e) anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til løsning af differentialligninger,
f) opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable,
g) anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning,
h) operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori,
i) demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling,
j) demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling,
k) demonstrere viden om fagets metoder og identitet,
l) anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder,
m) beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet,
n) kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling,
o) læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.

INDHOLD:

Forløbet dækker følgende kernestof jævnfør læreplanen matematik A fra 2017:

a) funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, invers funktion, karakteristiske egenskaber ved
følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponential-, potens- og
logaritmefunktioner samt trigonometriske funktioner,
b) definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion,
c) stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, sammenhængen mellem areal og
stamfunktion, regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og
integration ved substitution, anvendelser af integraler,
d) vektorfunktioner, grafisk forløb af banekurver, herunder tangentbestemmelse, samt anvendelser af vektorfunktioner

Derudover dækker forløbet følgende supplerende stof jævnfør læreplanen matematik A fra 2017:

a) vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning,
b) matematikhistorisk perspektiv
c) inddragelse og diskussion af videnskabsteoriske spørgsmål og matematiske metoder.

METODE:

I forløbet har eleven arbejde med indholdet på følgende måder:
• Læreroplæg
• Gruppearbejde
• Mundtlige fremlæggelser
• Skriftlige hjemmeopgaver

MATERIALE:

MAT A3 kapitel 6 vedrørende vektorfunktioner - Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Espen Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen.

EVALUERING:

Skriftlige hjemmeopgaver. Mundtlige præsentationer. Observationer af elevernes faglige formåen ved tavlepræsentationer og arbejde med opgaver individuelt og i grupper.


Kernestof:
Kap 5 VEKTORER STX MAT A2.pptx
5. Vektorer 4 – Linjer og cirkler | MAT A2 stx
6.1 Parameterkurver | MAT A3 stx
6.2 Elimination af parameter | MAT A3 stx
Vi skal løse opgaver fra terminsprøven.
6.3 Differentiabilitet og tangent | MAT A3 stx
6.4 Hastighed og acceleration | MAT A3 stx
6.5 Kurveundersøgelse | MAT A3 stx
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15,6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 34 Repetition

Kernestof:

Differentialligning numerisk løsning i Geogebra
MATA 22 maj 2023.pdf
1stx231-MAT-A-22052023-Soelvmyrer.xlsx
Opgaver 10 marts.docx
Opgaver (normalfordeling) 13.3.2025.docx
Udkast til mundtlige eksamensspørgsmål VERSION1.docx
MATA 30 maj 2024.pdf
Aynur 11 APRIL Udkast til mundtlige eksamensspørgsmål.docx
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 35 forberedelsesmateriale

FORMÅL:

Forløbet dækker følgende faglige mål jævnfør læreplanen hørende til matematik A fra 2017

a) operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer,
b) håndtere formler, opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold,
c) genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationsformer,
d) anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller,
g) anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning,
h) operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori,
i) demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling,
j) demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling,
k) demonstrere viden om fagets metoder og identitet,
l) anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder,
m) beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet,
n) kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling,
o) læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.

INDHOLD:

Forløbet dækker følgende kernestof jævnfør læreplanen hørende til matematik A fra 2017:

• kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling og
normalfordeling, konfidensintervaller, hypotesetest i binomialfordelingen
• principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder anvendelse af nogle af ovennævnte
funktionstyper og kombinationer heraf, samt modellering med anvendelse af afledet funktion.
• Indhold af forberedelsesmateriale

Forløbet dækker følgende kernestof jævnfør læreplanen hørende til matematik A fra 2017:

• vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning.
• bearbejdning af autentisk datamateriale
• begreber og metoder fra diskret matematik
• inddragelse og diskussion af videnskabsteoriske spørgsmål og matematiske metoder.


METODE:

I forløbet har eleven arbejde med indholdet på følgende måder:

• Læreroplæg
• Gruppearbejde
• Mundtlige fremlæggelser
• Skriftlige hjemmeopgaver
• Skriftlige prøve uden og med hjælpemidler

MATERIALE:

Følgende materiale er anvendt i dette forløb:

• Forberedelsesmateriale 2024-2025 vedrørende Sandsynlighedsregning

EVALUERING:

I forløbet bliver eleverne evalueret baseret på følgende kriterier:

• Skriftlige hjemmeopgaver.
• Mundtlige præsentationer.
• Skriftlig prøve uden og med hjælpemidler
• Observationer af elevernes faglige formåen ved tavlepræsentationer og arbejde med opgaver individuelt og i grupper.


Kernestof:
1-Timeforløb 28 april 2025- Forberedelsesmateriale.docx
UTF-8stx24_26_MAT_A_15012024_23539.pdf
Jeg har vedhæftet forberedelsesmaterialet. I skal læse fra side 4 til og med side 7 i forberedelsesmaterialet.
I skal læse fra side 8 til og med side 16 i forberedelsesmaterialet.
2-Timeforløb 29 april 2025-Betinget,total og Bayes.docx
forberedelsesmaterialet
Grupperne fremlægger forberedelsesopgaverne


Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11,8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 36 Repetition og Eksamensforberedelse

Kernestof:

AA Udkast til mundtlige eksamens-spørgsmål VERS 24-25.docx
MATA 28 maj 2024.pdf
MATA 6 december 2023.pdf
vingelængde 12082022.xlsx MATA 12 august 2022.pdf
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer