Holdet 2022 DA/am - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jochen Clement
Hold 2022 DA/am (1am DA, 1am DA skr, 2am DA, 3am DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skabelse og forvandling
Titel 2 Lyriske livsrejser
Titel 3 Komma (ikke pensum til mdt. eksamen)
Titel 4 Fra barok til nationalromantik
Titel 5 Dokumentarfilm
Titel 6 Sprog og køn
Titel 7 En færøsk digter
Titel 8 Romantikken
Titel 9 Amalie Langballe
Titel 10 Museumsformidling og kommunikationsteori
Titel 11 Essayanalyse
Titel 12 Det moderne gennembrud
Titel 13 Fra nyhed til reportage
Titel 14 Mini-SRP om Martin Andersen Nexø
Titel 15 Kanongode tekster
Titel 16 Tilladte hjælpemidler til skr. og mdt. eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skabelse og forvandling

Forløbet handlede både om at skabe mennesker i fysisk forstand og "modificere" den menneskelige krop. og på et mere psykologisk plan om, hvordan vi skaber billeder af hinanden og af os selv. I hvor høj grad er disse billeder med til at presse mennesker ned i en bestemt form, og hvilke muligheder er der for forvandling?

Tekster

Svend Åge Madsen: "Ude af sit gode skind" (fra novellesamlingen "Mellem himmel og jord", 1990. Novellen er oprindeligt udkommet 1979)

Julia Butschkow: "Lauge" (i; "Der er ingen bjerge i Danmark", 2011), stil (analyserende artikel "Udvikling og forvandling")

Filmatisering af "Lauge" i grupper.

Kortfilm "Det korte liv", instr. Janus Metz 2014 efter manuskript af Kasper Colling Nielsen og Janus Metz

Mary Shelley: af "Frankenstein" (1818/1831)

Jesper Wung-Sung: "Catwalk" (stil)

Teori:
- Fortællersynsvinkler
- Fortalt tid vs. fortælletid
- Dokument "Litteratur og film" om remediering efter Peter Schepelern (kilde: Berit Riis Langdahl m.fl.: "Krydsfelt", grundbog, s. 340-345)
- lidt om filmiske virkemidler
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lyriske livsrejser

Tekster

Lyrikkens former, gennemgået vha. digte om temaet "Livet som en rejse":
   - Henrik Nordbrandt: "Sejlads" (associativ stil)   
   - Ambrosius Stub: "Livet som en Seylads" (strofisk form)
   - Henrik Nordbrandt: "støvregnsprovins" (punktstil)
   
Teori::

- Vers vs. strofe
- Enderim, bogstavrim (allitteration), assonans
- Forskellige typer enderim: krydsrim (=fletrim), parrim, omsluttende rim (= klamrerim)
- Metrik (kort intro)
- Lyrikkens former (iflg Henrik Poulsen: Grundbogen Sprog - Litteratur - Medier 2, systime 2005): strofisk form, punktstil, associativ stil

Værklæsning
Klaus Rifbjerg: "Under vejr med mig selv" (1956)

Stil: essay med udgangspunkt i "Under vejr med mig selv"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Komma (ikke pensum til mdt. eksamen)

Forløbet indgår ikke i pensum for mundtlig eksamen.

Vi gennemgik kommaregler og arbejdede med kommaøvelser for at blive bedre til at sætte komma.

Hovedfokus lå på kommateringen med startkomma. Vi snusede dog også til kommateringen uden startkomma.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fra barok til nationalromantik

Overbliksforløb som optakt til DHO om perioden 1660-1870

Barok og enevælde
- Baggrundstekst ”1600-tallet” fra "Saxo & Co."  
- Thomas Kingo: ”Allerunderdanigste Tanker over Sølv-Bjerget ved Kongsberg i Norge” (1687)


Oplysning
- Baggrundstekst ”1700-tallet” fra "Saxo & Co."
- Ludvig Holberg: ”Om folkets religion i Mardak” af ”Niels Klim” (1741)
- Immanuel Kant: ”Hvad er oplysning?” (uddrag, 1784)
- Powerpoint: ”Det danske sprogs historie med hovedvægt på oplysningstiden”


Følsomhed/førromantik
- Baggrundstekst om ”Følsomhed og Førromantik” fra "Saxo & Co."
- Jens Baggesen: ”Manheim – Staden paa Vers” (af "Labyrinten", 1792-93)

Nationalromantik
- Baggrundstekst ”Nationalromantikken” fra "Litteraturens Veje"
- H.C. Andersen: ”Danmark, mit Fædreland” (1850)
- N.F.S. Grundtvig: ”Langt højere Bjerge” (1820)

Nationalromantiske malerier af J.Th. Lundby:
- "Landskab ved Arresø med udsigt til flyvesandsbakkerne ved Tisvilde" (1838)
- "Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde" (1847)
- "Studie til 'Hankehøj' på Vallekilde præstegårdsmark" (1846)


1864 (erindringshistorie)
- Annika Aakjær: ”Plads nok” (2016, oprindeligt skrevet til et arrangement i anledning af 150-året for Danmarks nederlag i 1864), stil
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dokumentarfilm

Dokumentargenren med fokus på den dybdeborende, observerende og poetiske dokumentar.

Dokumentarer:
- Brittas store svindelnummer, 1. del ("Afsløret"), TV2 15.08.2022
- Drengene på kanten (DR 2016), uddrag fra sæson 1, episode 1 og 3
- Kandis for livet (Jesper Dalgaard 2021) (værk).

Uddragene fra "Drengene på kanten" ligger som videofiler i mappen "Kortfilm" under "Klassematerialer" på Teams. "Brittas store svindelnummer" og "Kandis for livet" er lånt til jer på https://mitcfu.dk/mm/. "Kandis for livet" er også tilgængelig på DR's hjemmeside https://www.dr.dk/drtv/serie/kandis-for-livet_433983

Baggrundsstof:

Kapitlet "Dokumentarfilm" fra Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" (systime 2015, s. 223-227. Kapitlet gennemgår forskellige typer dokumentarfilm og fakta- vs. fiktionskoder.

Værktøjskasse til filmanalyse ("Håndbog til dansk", s. 293-305)

Dokument om synkron og asynkron lyd fra filmcentralen.dk

Anna Raaby Ravn: "Virkelighedskunst" (Weekendavisen, 25. februar 2022)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Sprog og køn

I forløbet undersøgte vi sammenhængen mellem sprogbrug og køn. Teoretiske fokuspunkter og metoder:
- socialkonstruktivistisk teori
- diskursanalyse
- semantik (denotation vs. konnotation, sprogets tre funktioner)

Debat om kønsneutralt sprog (i forbindelse med stileoplæg)
- Martin Krasnik: "Politiken svigter sit ansvar", opslag på Radio 24syvs Facebookside 27.09.2019
- Silas L. Marker: "Diskussionen om kønsneutrale stedord: Det er som at insistere på at kalde nogen Lars, selv om vedkommende hedder Peter" (debatinlæg fra politiken.dk 05.10.2019)
- Daniel Øhrstrøm: "Er kønsneutrale stedord et hensyn til mindretal eller sprogligt mismask?", Kristeligt Dagblad 05.09.2021.
- LGBT+ Danmark: "Den lille guide til pronominer" (u.å.)

Teori: socialkonstruktivisme og diskursanalyse
Ditte Campion: Blik for køn, Dansklærerforeningen 2015
- "Socialkonstruktivistisk tankegang" og "Biologi som tilfældig kønsmarkør" (s. 10-15).
- Performance og performativitet (boying/girling), s. 18-22
- Øvelse: Alternative kønskonstruktioner (s. 16-17) (supplerende litteratur: Lisbeth Frostholms anmeldelse af Dorte Marie Søndergaards bog "Tegnet på kroppen", Museum Tusculanums Forlag 1996, da øvelsen "Alternative kønskonstruktioner bygger på Dorte Marie Søndergaards analysemodel)
- Om postfeministisk litteraturteori efter Judith Butler på hjemmesiden "Dansk i Gymnasiet"
https://www.gymdansk.dk/postfeministisk-litteraturteori---judith-butler.html
- "Diskursanalysens begreber" (fra "Blik for køn")
- Kapitlet "Diskurser om køn" fra bogen Evald Bundgård Ivseren m.fl.: "Sociologisk set", Systime 2010.

Køn i arbejdslivet:
- Mette Moestrup: "Min kittel er for kort" (2012)
- "Køn og arbejdsliv - diskurserne i virkeligheden" fra "Blik for køn"
- Diskursanalyse af Chris Kjær Jessens interview med Joachim B. Olsen: "Joachim B.: Mænd er mere ambitiøse, og det afspejler lønnen", BT. 26.09.2012 (i "Blik for køn")
- Diskursanalyse af uddrag fra afsnittet "Klæder skaber folk" fra "Håndbog for karrierekvinder", udgivet af DJØF (i "Blik for køn").

Semantik
- Afsnittet "Denotation og konnotation" fra Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" med opgaver
- Om "Sprogets tre funktioner" fra Pernille J. Frot: "En strid om ord. Det politisk korrekte sprog", Fremad 1997.

Debat om oprydningen i kønnede ord i Retskrivningsordbogen 2024.
Tekster
a) Malthe Håkonsson: "Hård kritik af Dansk Sprognævn", Berlinske 21.09.2023
b) Kristian Lindberg: "Slut med at fjante. Nu skal piger gå i kønneutral strækmarch", Berlingske 25.0.9.2023

Sammenfattende øvelse, der inddrager både diskursanalyse og semantik:
Analyse af
Kristina Nya Glaffey og Anders Haahr Rasmussen: "Det var ment som en håndsrækning, men blev oplevet som et overgreb", Information 06.06.2008 (om en høring om prostitution i Danmark)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 En færøsk digter

Forløb om Dania O. Tausen i anledning af hendes forfatterforedrag på GG.

Tekster:

Dania O. Tausen: digtene "avensis", "vandskade", "kattehår" og "skål" fra digtsamlingen Skål (2020)

Cecilie Debell, Maria Tórgarð: Skål, dokumentarfilm om Dania O. Tausen (2021) (værk)
Dokumentaren kan ses her:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/skaal (log på med MitID)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Romantikken

Romantik (herunder universalromantik og romantisme)

- Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)

- Adam Oehlenschläger: "Oldingen ved Werthers Grav" (1803)

- Novalis: af "Hymner til Natten" (1800)

- St. St. Blicher: "Præludium" (af "Trækfuglene", 1838)

- E.T.A. Hoffmann: "Sandmanden" (1816) (værk)

- H.C. Andersen: "Varulven" (1832)

Baggrundsstof om Oehlenschläger og Goethes "Werther" (PowerPoint), romantikken, romantismen, Biedermeier og den fantastiske fortælling.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Amalie Langballe

Som optakt til et forfatterforedrag med Amalie Langballe læste vi to af forfatterens tekster:

Uddrag af Forsvindingsnumre (roman 2019)

"Jeg kunne fortælle dig en del om at miste, men hvad har du egentlig lyst til at vide om tab og sorg og død?", kronik, i: Information 11. februar 2017.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Museumsformidling og kommunikationsteori

Tværfagligt projekt med historie om middelalderen og museumsformidling.

I dansk lå fokus på museumsformidling og kommunikationsteori.

Vi analyserede div. museumspjecer og arbejdede i denne forbindelse med:
- Laswells kommunikationsmodel
- Shannon & Weavers kommunikationsmodel
- Roman Jakobsons funktionsmodel
- Det retoriske octagram (Sune Weile m.fl.: Del din viden, DLF 2020)
- Baggrundsstof om museumsformidling (Sune Weile m.fl.: Del din viden, DLF 2020)

I forlængelse af en ekskursion til Esbønderup Kirke og Esrum Kloster udarbejdede eleverne selv en pjece om en af disse eksursionsmål og fremlagde pjecerne og deres formidlingsmæssige overvejelser for klassen.

I forbindelse med forløbet læste vi en enkelt folkevise: "Hr. Mortens klosterrov" (kanon).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Essayanalyse

Vi analyserede tre essays, der genremæssigt placerer sig mellem det politiske essay og (med lidt god vilje) rejseessayet.

Desuden repeterede vi tidligere gennemgået stof, især stilfigurer og Roman Jakobssons kommunikationsmodel.

Essays:
- Jesper Wung-Sung: "I am here" (2002)
- Kjeld Abell: "Fra et vindu  (1938)
- Henrik Nordbrandt: "Den lille pige med blyanterne" (2005) (med baggrundsdokument "Republikken Tyrkiet")

Baggrundsstof:
- Essaygenren ifølge Wikipedia (art. "Essay" på dansk Wikipedia, 2021, gemt og udleveret som pdf)
- Om "Essayet som genre" fra Christian Kock m.fl.: Skrivehåndbogen, Gyldendal 1998.
- Analysevejledning ("At læse essays") samt afsnittet om essayets undergenrer fra Berit Riis Langdahl: Genrer i dansk, Gyldendal 2014.
- Roman Jakobssons kommunikationsmodel
- Stilfigurer (div. øvelser, herunder analyse af Bent Høie: Tale til ungdommen d. 27.04.2020, læst på norsk)

Eleverne skulle desuden selv skrive en "reflekterende artikel" (om datingprogrammer) samt et rigtigt essay.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Det moderne gennembrud

Med udgangspunkt i Brandes tale skydes forløbet i gang, og eleverne læser tekster af det moderne gennembruds mænd, der skriver om kvinder. De tre ismer (naturalisme, realisme og impressionisme) bliver belyst.

George Brandes: Hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur – emigrantlitteraturen (1972)

DR Dokumentar: 1800-tallet på vrangen (6)

Sørensen og Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime 2014, uddrag af: Henrik Pontoppidan: Ane-Mette

Sørensen og Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime 2014,  s. 121- 125 - som indeholder uddrag af: Herman Bang: Pernille

August Strindberg: "Omakar" (fra "Giftas 2"; 1884, læst på svensk)

August Strindberg: "Reformforsøg" (fra "Giftas 2"), stileoplæg

Adda Ravnkilde: "En Pyrrhussejr" (roman) (værk)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Fra nyhed til reportage

I forløbet analyserede nyhedsartikler fra nyhedsbureauernes tilstræbt objektive nyheder over kortere nyhedsreportager til New Journalism.

"Tre dræbt ved knivdrama i flamsk vuggestue" (Fyns Amts Avis, 24.01.09)

Niels Pinborg: "Galning gik direkte efter babyerne" (Ekstra Bladet, 24.01.09)
(Sproglig analyse med udgangspunkt i "Nyhedsartiklens farvelade: sproglige virkemidler", efter "Ryd forsiden", s. 105-110)

"Slukket fjernsyn eksploderede" (Ritzaus Bureau, 20.10.1994).
Praktisk øvelse: Eleverne lavede nyhedstelegrammet om til små nyhedsreportager.

Morten Sabroe: "Ildkuglen i fjernsynet" (Politiken, 21.10.94)

Skriveopgave: Skriv en reportage om Branden på Svinkløv Badehotel. Opgaven stammer fra Barbara Illum m.fl.: Textur, systime 2020.

Rikke Egelund: "Lundin tilstår drab på familie" (Politiken 26.10.2000)

Morten Sabroe: "American Psycho" (Politiken 28.10.2000)

Baggrundsstof:
- kopi "nyheder" (om nyhedstrekanten) [fra Andreas Hansen: "Bliv journalist på syv timer", Dansklærerforeningens forlag 2010]
- Ritzau om nyhedstrekanten https://ritzau.com/nyhedstrekanten/
- Oversigt "Nyhedsartiklens farvelade" (se ovenfor)
- Kopi "Litterære virkemidler i reportager"
- Analysemodel "Analyse af Reportager" (kopi, fra Lisbet Borker m.fl.: Reportagen i ord og billede, Dansklærerforeningens forlag 2022)
- Kopi "De fem nyhedskriterier". Kilde https://dansksiderne.dk/index.php?id=3466
- Kopi om "New Journalism" fra Lisbet Borker m.fl.: Avisreportagen, Dlf 2001
- Powerpoint om New Journalism   

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Mini-SRP om Martin Andersen Nexø

Klassen skrev et mini-SRP om emne "Martin Andersen Nexø – kunst og politik"

Eleverne skulle

1.) redegøre kort for Martin Andersen Nexøs placering i litteraturhistorien.

2.) analysere og fortolke Martin Andersen Nexøs novelle ”Lønningsdag” (1900) med fokus på tekstens fremstillingsform og budskab og i denne forbindelse inddrage andre fortolkninger af novellen (sekundærlitteratur).

3.) diskutere, om novellen "Lønningsdag" er et kunstværk eller et politisk debatindlæg.

Formålet var (ud over arbejdet med selve novellen og emnet) at få repeteret formalia (SRP-opgavens opbygning, fodnoter, citatteknik, litteraturliste).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Kanongode tekster

I dette forløb arbejdede vi med klassiske tekster af de kanonforfattere, vi ikke havde læst tidligere. Mad og/eller drikke spiller en rolle i alle teksterne.

- Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947) (med gennemgang af Aage Henriksens novellemodel, "stokken i myretuen")

- Tom Kristensen: "Det blomstrende Slagsmaal" (1920) (med baggrundstekst om ekspressionismen)

- Johannes V. Jensen: "Ved Frokosten" (1906)

- Karen Blixen: "Babettes gæstebud" (1958) (værk; eleverne lavede podcast om bogen)

- Peter Seeberg: "Enkle retter. Nogle forslag" (1976)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Tilladte hjælpemidler til skr. og mdt. eksamen

Eleverne må bruge følgende internetbaserede hjælpemidler til den mundtlige og skriftlige eksamen:

https://www.ordbogen.com/da/

http://ordnet.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer