Holdet 2022 GR/cs - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Græsk A
Lærer(e) Thomas Kampmann Olsen
Hold 2022 GR/cs (1cs GR, 2cs GR, 3cs GR)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte hjælpemidler skriftlig eksamen - intro
Titel 2 anakreontiske digte
Titel 3 Juleevangeliet
Titel 4 TEMA 1 Demokrati og samfundforhold (+retorik) +SRO
Titel 5 Studietur til Sicilien
Titel 6 TEMA 2 Ødipus (tragedie)
Titel 7 TEMA 3 Alkibiades (historie)
Titel 8 TEMA 4 Odysseen (Homer)
Titel 9 TEMA 5 Eros (symposion)
Titel 10 TEMA 6 lyrik (Sapfo og Alkaios)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte hjælpemidler skriftlig eksamen - intro

Tilladte hjælpemidler til eksamen/årsprøve

Alle medbragte noter og medbragt ordbog og grammatik + digital ordbog ( https://ordnet.dk/gdo/)

Det er IKKE tilladt at bruge Perseus eller net andre steder end ordbogen





græsk tekst i introforløb:
græsk: prologos kap 1-8 2,5 nms original græsk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 65,1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 anakreontiske digte

Udvalg fra "Prologos"

græsk: 2 nms, statarisk læst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 TEMA 1 Demokrati og samfundforhold (+retorik) +SRO

Læst på græsk (statarisk)

Lysias 1. tale kap 9-13 + 16-17 + 23-24, læst fra "Græsk her og nu" s. 164 - 182
(3 sider græsk)  alle sider statarisk læst + 0,5 side (SRO, se nedenfor)

Læst på dansk:

Resten af Lysias 1. tale
Herodot
Perikles gravtale
Lysias 24. tale

Perspektiverende tekster

Artikler: "Danmark er ikke et folkestyre", "Hvorfor har vi ikke direkte demokrati"
+ "Sandheden bag Athens demokrati" del 1 + 2 (udsendelse fra temalørdag på dr fra mit.fu)

Undervejs er også kørt et forløb om skulptur  med besøg på Glyptoteket. Vi har kigget på hovedværker inden for græsk skulpturkunst + Glyptotekets hovedværker  

Undervejs er også arbejdet med SRO


--------

Forløbet tager udgangspunkt i en gennemgang af det Athenske demokrati og den antikke filosofiske debat mellem styreformer. Vi har set på de grundlæggende instanser i det athenske demokrati og betragtet forskellen mellem det antikke demokrati og et moderne demokrati.

Derudover har vi talt om den Peloponnesiske krig, læst "Perikles gravtale" på dansk og kigget på centrale begreber inden for retorikken (taletyper, talens opbygning, appelformer og retoriske stilfigurer)

I forbindelse med læsning af Lysias tale har vi talt om kønsroller i den antikke verden, hvilket leder op til arbejde med SRO, hvor eleverne har arbejdet med emnet "kvinder i den antikke verden" og personlig læst ca. 0.5 side selvvalgt græsk i forbindelse med opgaven

Vi har besøgt Glyptoteket og gennemgået perioderne i den antikke græske skulpturkunst
Vi har besøgt Thorvaldsens museum og fået en rundvisning med fokus på Thorvaldsens brug af antikkens formsprog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 61 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Studietur til Sicilien

Vi har arbejdet med arkitektur ("Græsk og romersk kunst, Susan Woodford s. 23 - 36 om græske templer) og særlige teatret i Syracuse (a handbook of Greek art, Richter, s. 42 - 45). På Scicilien har vi set teatret i Taormina og Syracuse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 TEMA 2 Ødipus (tragedie)

Ødipus

Græsk tekst (dialogen mellem Ødipus og Teiresias):
statarisk læst vers 300 - 347 ça 1,5 nms
kursorisk læst 347 - 462 ca 4,5 nms

På dansk
Resten af Tragedien Ødipus

Derudover:
filmatisering af Antigone (Yorgos Javellas, 1961 i en 1:1 filmatisering; kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=CzMVtUyi6ps)

Perspektiverende:
Minority report (Steven Spielberg)

Vi har arbejdet med tragedien som genre (fx de store dionysier, antallet af skuespillere, antallet af opførsler, skuespillernes køn, maskerne, tragediens form) og læst Ødipus i oversættelse i sin helhed. Vi har tolket tragedien med fokus på begreber som indse/udse (syn/blindhed), skæbne og en forståelse af stykkets religiøse dimension. Eleverne har afleveret en skriftlig opgave med fortolkning af tragedien

Vi har særlig fokuseret på ordvekslingen mellem Ødipus og Teiresias og læst et uddrag af den på græsk

Vi har set en filmatisering af Antigone og arbejdet med den thebanske sagnkreds, og begreber nomos og fysis

Vi har set og diskuteret den filmen "Minority report" og diskuteret hvordan den behandler temaer fra Ødipus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 TEMA 3 Alkibiades (historie)



Vi har læst Xenophon Hellenika 1.4.8 - 1.4.23 (i alt  ca 8 nms. græsk, læst statarisk)
Læst kursorisk: Euripides, fragment af tabt epinikion til Alkibiades, Aristofanes, Frøerne v. 1432-1435 (ialt 0,25 nms)


Baggrund:
Om Alkibiades på "den store danske" (Mogens Hermann Hansen)
Om "den peloponnesiske krig" på "den store danske" (Mogens Hermann Hansen)
Podcast om "Det delrske Søforbund"
Om de eleusinske mysterier : http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/eleusis/eleusis.htm
Om Plynteria-festen https://en.wikipedia.org/wiki/Plynteria


Læst i oversættelse:
Uddrag af Thykidid 6. bog (om Alkibiades og sicilienstogtet)

Perspektiverende:
Uddrag af Hal Koch: ”Ret og Magt” (1945)

indhold:

Vi har taget udgangspunkt i Alkibiades-skikkelsen og fulgt hans skæbne under den Peloponnesiske krig.
Vi er under tekstlæsning også støt på religiøse emner som "de eleusinske mysterier" og "Plynteria-festen".
Vi har diskuteret "Magt og ret", inddraget sofisterne og perspektiveret til Antigone.
Vi har beskæftiget os med Thykudids beskrivelse af Sicilienstogtet med Alkibiades og optakten til det


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 TEMA 4 Odysseen (Homer)



Homer Odysseens 6. sang vers 1 - 185 (5,3 nms statarisk læst),

6. sang vers 186 - 331 (4,15 nms kursorisk læst)

Læst i oversættelse:

Odysseens 5. sang + Odysseens 9. sang

Baggrundsmateriale:  
Nausikaa og Odysseus : skønhed og køn i Otto Steen Dues oversættelse af Odysséen, David Bloch og Rasmus Sevelsted (hele artiklen; 32 sider)

Perspektiverende:
Uddrag af filmatisering af Odysseen, Konchalocsky 1997


Introduktion til Homer, det homeriske spørgsmål og epos-genren og eposgenrens stiltræk på græsk og i dansk oversættelse. Derudover har vi beskæftiget os tæt med Odysseens 6. sang og særlig oversættelses-problematikker i relation til kulturelt stereotypiske fremstillinger af køn, så oversættelses-problematik også i sig selv er blevet et tema.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 TEMA 5 Eros (symposion)

Græsk

Platon

Sokrates´forsvarstale 21a7-b7 + 24e3-25a12  ca. 1 nms side (statarisk).


Symposion: Aristofanes tale

189 c - 191 b 3,2 nms (statarisk)


191 b - 193e 3,7 nms (kursorisk)

I oversættelse:

Forsvarstalen 20e-21d+24c-25c
Store dele af Symposion (Indledningen, Pausanias tale, Sokrates´ tale, Alkibiades tale

baggrundsmateriale:
Om Platons symposion i "kend dig selv" (indledningen)
Om vasemalerier i "introduktion til græsk og romersk kunst", Susan woodford s. 38 - 50
+ lidt forskellige symposiemotiver på græske vaser

Perpsketiverende:
filmen "call me by your name" (2017)  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 TEMA 6 lyrik (Sapfo og Alkaios)

Sapfodigte fra Prologos (ca 2,5 nms)
+ et nedestående udvalg af alkaios og Sapfo (ca 2 sider)

Sapfo 44 (Hektor og Andromaches bryllup)
Sapfo fragment 2 (det hellige æbletræ)
Alkaios fragm 44 (πώνωμεν – lad os drikke)
Alkaios fragment (ἀσυννέτημμι τὼν ἀνέμων στάσιν – om skibet i havsnød)

Baggrundsmateriale:

Om sapfo og alkaios fra "Fri mands tale" (s.. - s...)
Podcast med Mette Mostrup og nyoversættelse af Sapfo




------

Samlet overblik: græsk tekst fra alle forløb statarisk læst 30,2 nms
kursorisk læst 12,6

i alt 43 nms græsk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer