Holdet 2022 id/am - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anne-Mette Reiche
Hold 2022 id/am (1am id, 2am id, 3am id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 opvarmningsforløb
Titel 2 kropsbasis
Titel 3 Ultimate
Titel 4 swingdance -lindyhop
Titel 5 Introduktion til fitness og grundtræning i praksis
Titel 6 Pickleball
Titel 7 Træningsprojekt
Titel 8 Studietur
Titel 9 Basketball
Titel 10 rytmisk gymnastik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 opvarmningsforløb

præsentations af:
-kredsløbsteori
-bevægeapparatets fysiologi
-arbejdsfysiologi
-almindelige og generelle opvarmningsøvelser
-musik, takt og rytme
-musik og bevægelse
-eleverne sammensætter og øver herefter opvarmningsprogram i grupper. I de kommende idrætsblokke skiftes eleverne til at præsentere eget program og der gives konstruktiv kritik/evaluering fra klassen + lærer. På baggrund af evalueringen forbedrer eleverne deres opvarmningsprogram til senere brug i forbindelse med idrætsblokkene (2+3g)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 kropsbasis


– Konditionstest samt arbejdet med muskeludholdehedsprogrammer skal give eleverne en basis forståelse af kroppen og dens muligheder. Akrobatik kobles på som viderebygning med fokus på balance , smidighed og samarbejde som de bærende elementer i forløbet. Evner til at tumle egen krop i håndstand , kolbøtte , vejrmølle og #lys# skal indgå i arbejdet med akrobatik og giver derved en individuel udfordring og mulighed for at differentiere opgaverne til forskellige niveauer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ultimate

Dette forløb er et forløb under boldspil

I dette forløb er der teknisk arbejdet med forskellige kaste (forhånds-, baghånds- og upsidedownkast)- og gribeteknikker. Desuden er der arbejdet med taktiske elementer som at løbe uden ”bold”, lave cuts og bruge disse til at skabe frie rum (for det angribende hold). Desuden er der arbejdet med at lave stacks og at dække op. Forstå og kunne bruge pivotering som en teknik.

Desuden arbejdes der med elevernes evner til at indgå i spil, hvor de selv skal være dommere. ( FairPlay )

Som afslutning på forløbet har eleverne deltage i aktiviteten Gang i Gribskov som præsenterer eleverne for idrætsaktiviteter i lokalområdet.

Faglige mål:
Eleverne skal:
-      Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet boldspil
-      Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
-      Opnår viden og kundskaber om central funktionelt anatomisk stof.


Kernestof:
-      Aktiviteter der træner boldbeherskelse
-      Aktiviteter der fokuserer på samarbejdet og etik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 swingdance -lindyhop


• ü  At eleverne opnår basalt kendskab til swingdansen lindyhops historiske oprindelse.
• ü  At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved swingdans; mulighed for improvisation og
kreativitet i modsætning til fx sportsdans
1. Færdigheder:
ü At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop 6-count
o Herunder at inddrage’ bounce’=den hoppende vertikale bevægelse, som er
grundlæggende for al swingdans.
ü At eleverne kender til og kan vise de forskellige dansefatninger i lindyhop:
o ’open position’
o ’closed position’
ü At eleverne evner ’at føre og blive ført’ og vigtige fokuspunkter i forbindelse hermed:
o At lead fører med hele kroppen(og ikke kun hænder/arme)
o At follower afventer og mærker efter ,så han/hun mest effektivt følger lead. ü At eleverne kan udføre udvalgte figurer:
o Follower underarmen
o Bytplads/Passby
o Overåen/Crossthebridge
ü At eleverne kan udføre et antal jazztrin:
o Skating, Messaround, TackieAnnie, Step-touch,SuzyQ.
ü Musikalitet
o At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begyndepå1-slaget.
Kompetencer:
o ü  At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen og både improvisere samt lave koreograferede sekvenser.
o Herunder at eleverne kan  lave deres egen showcase(koreograferet Dans).
o ü  At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan føre og lade sig føre af forskellige partnere.

https://gym-idraet.dk/app/uploads/2023/09/Til-eleverne-Swing.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Introduktion til fitness og grundtræning i praksis

obligatorisk gennemgang af fitness lokalets muligheder og faciliteter med henblik på egen træning som mulighed. Bunden opgave i fitness til bestemmelse af 1 RM på 8 udvalgte muskelgrupper . Eleverne bliver bekendte med begrebet 1RM og skal kunne estimere denne værdi udefra 10RM i følge skema. Herefter sammensætter de selv et træningsprogram til muskeludholdenhed / styrke ved brug af fitness lokalet. sideløbende arbejdes der med konditionstræning i gymnastiksalen. Enten som cirkel træning -eller danse fitness /aerobics. Vi afprøver forskellige programtyper inden for cross-fit og taler om den fysiologiske teori i tilknytning hertil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Pickleball

Forløb om ketsjerspillet Pickleball, som er et forløb under klassiske og nye idrætter.
I forløbet har eleverne teknisk arbejdet med greb og batføring for at kunne beherske slagene; serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Eleverne har desuden arbejdet med diverse slagserier. Der har været fokus på bestilling, vægtoverførsel og gennemsving.
Taktisk er der arbejdet med placering på banen og at søge mod nettet når chancen byder sig. Eleverne har også arbejdet med 3. drop shot. Desuden er der arbejdet med regler og pointtælling. Vi har primært spille double.


Faglige mål
Eleverne skal:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner inden for færdighedsområdet: klassiske og nye idrætter
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Aktiviteter, der træner boldbeherskelse
- Aktiviteter der fokuserer på samarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Træningsprojekt

Træningsprojektet omhandler et 8 ugers individuelt konditionstræningsforløb hvor målet er at gennemføre 5 km løb . Projektet afleveres som en screen cast af 5 min varighed hvor eleven uddyber sin træningsdagbog med resultater og relevant teori. Det forventes at eleven træner målrettet min 3 gange om uger i 8 uger med henblik på konditionsforbedring. Træningsplanlægning og evaluering af denne i forhold til oplevet egen praksis skal også indgå i screen cast. på den måde kan eleven sammen holde idrætsteorien med praktik og resultater . Konditionen testes i sundhedsspor i Høbjerg hegn 2,6 km løb.

Faglige mål:
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og I forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber indenfor træning og idrættens discipliner.
• Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
• Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder

Kernestof:
• Grundlæggende principper for konditions træning
• Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet og livsstil
   Egenfærdighed i løbetræning og erfaring med gennemførelse og evaluering af tilrettelagt træningsprogram inden for langdistanceløb ( 5 km )

Teoretisk pensum : Grundbog i idræt C Ebbe Elmelund Van EE. et al : s.101-103,168-174 og 178-181.

Supplerende materiale : PULS side 32-45 'udholdenhed'.pdf
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screencast 08-11-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Studietur

studieturen eret udvekslingsprogram med besøg fra Barcelona i forår 2024 og genbesøg i efterår 24.
klassen rejser med spansk og idræt.

idrætsfaget byder ind med Urbane sportsaktiviteter ( vogn ,beachvolley, strandtennis  ,freesbees og badning )  og bjergvandring
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Basketball

Fokuspunkter :
Boldtilvænning og driblinger, standsninger, afleveringer, afslutninger, forsvarsteknik og taktik samt angrebsteknik og taktik.
faglige mål:
Afleveringer: Afleveringsformerne 2-hånds-brystaflevering, studsaflevering, samt 1-hånds-push-aflevering med elevens bedste hånd.
Driblinger: Speed dribling og kontroldribling. De tre retningsskift-driblinger: cross-over, bag-om-ryggen eller mellem-benene dribling. Man kan evt. lade eleven vælge en af de sidste tre, som denne ønsker at træne mest og forevise til den tekniske prøve.
Standsninger: Jump stop og 1-2-standsning. Både efter dribling og modtaget aflevering.
Skud og lay-up: Teknisk korrekt udført en-hånds-skud og et lay-up med elevens bedste hånd fra stående.
Teoretisk forståelse: Basal viden om arbejdskravene i basketball og om hensigtsmæssig fysisk træning herunder anaerob og aerob træning i basketball. De mest almindelige regler i basketball med henblik på at kunne lede en kamp.
Taktiske kompetencer: Boldspils-teoretiske principper såsom anvendelse af dybde og bredde. Placeringsevne både offensivt og defensivt. Det forventes, at eleven har kendskab til forsvar på boldholder og om hensigtsmæssig placering i afleveringsbaner i forsvaret.
Vi har udelukkende spillet 3 mod 3 i basket på en kurv.

Faglige mål:
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet "boldspil"
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller med særligt henblik på social kohæsion og opgave kohæsion.

Kernestof :
Spillet 3-3 på en kurv med tilhørende angrebs og forsvarsspil, samt skudteknik

Supplerende materiale : podcast om basketball spillets udvikling i tiden samt om fysiske krav til basketball spiller.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 rytmisk gymnastik

Inden for genren musik og bevægelse tilvalgte eleverne rytmisk gymnastik. Vi arbejder frem imod en gymnastikopvisning ,med 2-3 fælles serier. Den ene serie er udarbejdet på baggrund af en mængde  trin / spring hen over gulv ,hvor eleverne  vælger fra og derefter parvis selv sammensætter og udvælger som deres egen koreografi . 2 øvrige serier er fælles hvor alle laver samme koreografi.
Tælling til musik og musikforståelse er således integreret i forløbet. Derudover kendskab til Labans bevægelseslære om de 4 elementer : Kropsbevidthed , Bævægelseskvalitet ,Rum, Relationer og kommunikation.

Faglige fokuspunkter i forløbet :

Musikforståelse -optælling af takter og fraser.
Rytmisk gymnastik som middel til at opnå en systematisk træning af kroppen og samtidig opleve den bevægelsesglæde og fællesskabsfølelse aktiviteten kan give i processen frem mod et fællesmål : opvisning.
Eleven opnår øget kropsbevidsthed og kendskab til personlig formåen inden for de bevægelseskvaliteter der arbejdes med : balance,isolerede kropsbevægelser,forflytninger,concration,fjedringer, liggende øvelser,rotationer mm. Samarbejde i små og store grupper og følelsen af fælles puls og rytme.
Opstilling på gulv i stor gruppe-være opmærksom på øvrige deltagere.
Kreativitet og selvudvikling/egenfærdighed  inden for bevægelsesområdet rytmisk gymnastik.
Indlæring af fællesserie til :" lost frequencies". https://www.facebook.com/nielsmartin.v/videos/1048655375820059/?idorvanity=182359181875682&rdid=FG7c7Mjavbjxfad1
Kernestof :
Aktiviteter der fremme bevægelsesglæde til rytmisk musik.
aktiviteter der fokuserer på samarbejde.

Pensum dokumenter om rytmisk gymnastik  ( kilde E.L. Tybjerg Pedersen : Rytmisk gymnastik og dans ).Labans bevægelseslære i forhold til rytmisk gymnastik ( idræt C
Teoribog s.14-21 )
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer