Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Marianne Boss
|
Hold
|
2022 SP/am (2am SP, 3am SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Repetition af 1g
Vi starter 2g op med at reptere basisviden fra 1g
Materiale: Caminando, grundbog og sange sange om kærlighed, bla.
Rosalía y Raul Alejandro: “Beso”, 2023
Forløbet træner
basis ordforråd, ir + infinit, tener + que + infinitiv, verberbøjning i nutid, gradbøjning af adjektiver, hablar: dar su opinion, hablar sobre el amor,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Los siete sentidos
Vi arbejder videre med at repetere via
Un mes en Málaga, cap 1-
Og laver et minitema om los 7 sentidos - eleverne skal lave fotos fra deres hverdag ud fra de 5 sanser og vi træner billedbeskrivelse og gerundium. De to sidste sanser sættes på og diskuteres.
Flamencoforestilling sammen med musik-delen af klassen:
Selene Muñoz et al: 7senses: https://ungtteaterblod.dk/anmeldelse-7senses-tivoli-selene-munoz/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Embarazo adolescente
Forløb om unge og seksualitet med hovedfokus på teenagegraviditeter i latinamerika, særligt Colombia. Vi arbejder med statistikker, artikler vedr. forskellige NGO's arbejde med dels at undervise unge i seksualitet og hjælpe unge mødre videre i livet. Interkulturelt sammenligner vi data med danske forhold. Ordforråd centreres om kroppens dele og specifikt ordforråd der vedrører graviditet og seksualundervisning.
Fakta om Colombia som land på nettet.
"Mød 18årige Mildred: Når børn får børn", video og dansk tekst fra organisationen Viva - together for children / Børn fortjener en familie: https://viva.dk/born-fortjener/
Infografía Embarazo Adolescente en Colombia, Instituto Colombiano de Bienestar Familiar, diciembre 2013
#ÚneteALaPEA: anexo cifras embarazo en Colombia
Rekordfå teenagefødsler i Danmark, Danmarks Statistik, 31. jan, 2020
Diverse figurer og småtekster der illustrerer statistikken i Danmark inden for unges fertilitet, seksualitet, debutalder og normer, hentet fra hhv. Danmarks Statistik, VIVE (Det nationale forskning- og analysecenter for velfærd) og en rapport fra CEFU (center for ungdomsforskning)
Salka Wollesen Breum: Mi cuerpo / min krop, introduktionsvideo til hendes arbejde: https://www.youtube.com/watch?v=lIh_DZYheNE
Karrieremuligheder: (lyt til Salkas): https://studier.ku.dk/bachelor/spansk-og-latinamerikansk-sprog-og-kultur/#karriere
https://www.micuerpominkrop.dk/
Consultorio: Una mujer, ¿puede quedar embarazada la primera vez que mantiene relaciones sexuales? https://kidshealth.org/es/teens/first-time.html
FOREDRAG: Salka Breum: Mi cuerpo / min krop
Causas del embarazo, Ecuador, Guía Metodoogica para Prevencióin del embarazo en niñas y adoloscentes, UNFPA (2019)
Skriftlig aflevering: Kimberly, una madre adolescente
Ekskursion d. 3/11 biograffilm:
La maternal, 2020
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Un mes en Málaga cap 1-2
Vi koncentrerer os om at lære simple ting mhbp at samtale.
Grammatisk fokus: før nutid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Navidad
Med udgang i filmen "A 1000 km de la navidad" gennemgås alle de spanske jule- og nytårstraditioner - og vi sammenligner med danske traditioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Cataluña
I forbindelse med besøg af vores udvekslingsklasse fra Barcelona i uge 10, skal vi undersøge Cataluña som regionen med seperatist-drømme. Udover at træne ordforråd til at tale om Cataluña, træner vi også at tale om la rutina diaria, idet vi får en korrespondance i gang med den spanier eleverne skal huse.
Catalonien - fra uenighed til konflikt: https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/catalonien
Malene Wind Carles Puigdemont: https://www.youtube.com/watch?v=u7aHlQXQikc&t=5s
A favor y en contra de la independencia de Cataluña: dos jóvenes defienden su visión de la crisis política en España - BBC News Mundo: https://www.bbc.com/mundo/media-41528376?ocid=socialflow_facebook
Voces de Barga - una ciudad catalana, s. 11-13, 32, 39, 52-55, 68-71
40https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/vocesdeberga/index.html
Ordforråd: Hablando de tu rutina diaria.
Baggrundsstof:
Professor: Det catalanske løsrivelsesprojekt er udemokratisk og kan reelt ikke lade sig gøre, Politiken, 19. oktober 2019
https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art7445827/Det-catalanske-l%C3%B8srivelsesprojekt-er-udemokratisk-og-kan-reelt-ikke-lade-sig-g%C3%B8re
Historiker: Derfor kan Catalonien simpelthen ikke forlade Spanien, DR, 29. okt, 2019
https://www.dr.dk/nyheder/udland/historiker-derfor-kan-catalonien-simpelthen-ikke-forlade-spanien
Overblik: den lange version, DR, 14. okt. 2019
https://www.dr.dk/nyheder/udland/overblik-den-lange-version-om-konflikten-i-catalonien
Video om Cataluña https://www.videoele.com/B1-Conflicto-de-cataluna.html
Catalonien: ¿Cataluña, un nuevo país en Europa? – "Podemos crear una sociedad más justa.", https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=144
Rafael Arenas García: Por qué Cataluña debería seguir siendo parte de España, 17. maj, 2017 https://www.nytimes.com/es/2017/05/11/espanol/opinion/por-que-cataluna-deberia-seguir-siendo-parte-de-espana.html (forkortet af MB)
Skriftlig aflevering "El uso de la bandera" ud fra følgende tekster:
Banderas en los balcones.
Crecen en Cataluña los contratos que prohíben colgar banderas en los balcones
El burro catalán
El Camp Nou grita por la independencia durante el Barça-Madrid
Fra følgende kilder:
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=143
https://es.wikipedia.org/wiki/Burro_catal%C3%A1n
https://www.rtve.es/play/videos/telediario-1/crecen-cataluna-contratos-prohiben-colgar-banderas-balcones/5400446/
http://www.huffingtonpost.es/2013/10/26/independencia-camp-nou_n_4166460.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Los latinos en the US
Som optakt til SRO med engelsk undersøger vi latinamerikanske immigranters levevilkår i USA - de legale som de illegale. vi taler om sameksistensformer, stereotyper og forholdet mellem identitet og sprog.
Teori:
Peter Lützen: Kommunikaiton (afsnittene: Kommunikative funktioner, sprog og identitet, sproglig variation - sociolekter (tosrpogethed og kodesskrift)
Christensen et al: Integration, assimilation og segregation, i Ungdomssociologi, 2006
Christensen et al: Kulturmøde og integration - mellem mono- og multikultur
Ibid: Kulturbegrebet, etnocentrisme, stereotyper og fordomme.
Ibid: Kulturelle stereotyper
Pia Quist et al: Unge som globale sprogbrugere - sprog som stilistisk ressource
Retorik og argumentation, herunder det retoriske pentagram og appelformer
El Espanglish, (Let bearbejdet) uddrag fra: Espanglish: Nacimiento, crecimiento y rasgos principales, Teresa Fernández-Ulloa. California State University, Bakersfield. 2004
Javier Valenzuela: El vigor del 'spanglish' - El cóctel de español e inglés invade las calles de Nueva York por boca de su población hispana . El País
Pia List: Om stereotyper - især nationale, 1994
Eleverne orienterede sig selv i
Kledal et al: Somos Latinos in the US
Al otro lado
Niels Boel: Latinoer i USA (kap 8) fra Det nye Latinamerika, Columbus, 2010
Primærtekster:
Begge fag: Las mujeres de verdad tienen curvas, 2002
Engelsk: Ted Talk: America Ferrera: my identity is a superpower - not an obstacle, https://www.ted.com/talks/america_ferrera_my_identity_is_a_superpower_not_an_obstacle
Valgfri spansk tekst:
Reklamer for TV-kanalen Mun2:
Fences: http://www.youtube.com/watch?v=n8PqjQGdI1Q&feature=related
White House: http://www.youtube.com/watch?v=ySJC3RwKP0o&feature=related
Too Gringo: http://www.youtube.com/watch?v=Q4OWZB1T2Dw&feature=related
Edgy mun2 Campaign Gets Mixed Results from Young Latinos http://www.youtube.com/watch?v=nJwjn-PMHKg
Mun2 - reklame http://www.youtube.com/watch?v=J7dWXA1gh0o&feature=related
Valgkampagner:
Bush præsidentkampagne 2004: Mi familia: http://www.youtube.com/watch?v=wN0njltQkPE
Obama præsidentkampagne 2008: Podemos con Obama http://www.youtube.com/watch?v=wuXqy40F4Co
Bernie Sanders: Tenemos familias, 2016 https://www.youtube.com/watch?v=6XXEHZsAkR0
Joe Biden: Cuenta con Joe Biden,2021 https://www.youtube.com/watch?v=wPXsoQNymBs
Joe Biden: Somos nosotros ,2023 https://www.youtube.com/watch?v=4BXgltkR1d0&t=2s (fra 01:00-01:30)
Sange:
Molotov: Frijolero http://www.youtube.com/watch?v=qcwaDYc1IWY
Yolanda Pérez y Don Cheto: Estoy enamorada http://www.youtube.com/watch?v=zBRDoXqqLO4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
El hombrecito - datiderne + Diecisiete - gæt
I et miniforløb introduceres de to datider via børnefortællingen el hombrecito og at udtrykke gæt/formodninger spansk via filmen Diecisiete
Alonso: El hombrecito
Film: Diecisiete
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Gatronomía y hábitos alimentarios
Som forberedelse på udvekslingen med den catalanske klasse i Barcelona kigger vi her på de spanske spisevaner og sammenligner med de danske. Samtidig kigger vi også på de store mesterkokke i restauranten El Bulli hvor grundlæggeren af Noma stod i lære.
Primære tekster:
Un mes en Malaga, cap 3: Un día típico en Málaga (med fokus på horarios y alimientos)
Un mes en Málaga: dap 5: Ir de tapas
Pedir cervezas: https://www.cerveceriagolden.com/formas-pedir-cerveza/
Caminando, gundbog: En el bar, s. 93-94
Desayuno típico español en Madrid https://catshostels.com/es/desayuno-tipico-espanol-madrid/
?Qué desayunan los españoles? https://www.mapa.gob.es/es/alimentacion/temas/consumo-tendencias/desayuno_espanoles_tcm30-89476.pdf
Montaña Hernández: Desayuno, comida y cena del blog "bienvenido a CPH", el 21 de febrero, 2022 https://bienvenidoacopenhague.com/desayuno-comida-y-cena/
Chefs Table: Albert Adrià (2018) - dokumentar
Baggrundsstof:
Lars Roest-Madsen: Rejs i Bullis fodspor, Politiken, 11. august, 2024
Danskernes morgenmad er nem og mættende, Landbrug og Fødevarer, 22. februar, 2024: https://lf.dk/tal-og-analyser/forbrugere-og-trends/arkiv/danskernes-morgenmad-er-nem-hurtig-maettende-og-velsmagende/
Danskernes morgenmad - undersøgelsen ovenstående a, artikel bygger på https://lf.dk/media/dfpjr05x/danskernes-morgenmad-22022024.pdf
Samtidig trak vi en linje tilbage til mad som ritual ved jul og nytår (se forløbet Navidad)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Intercambio con Barcelona
Vi skal en uge til Barcelona for at bo hos eleverne i vores spanske udvekslingsskole og tale en masse spansk. Ugen efter samler vi op på vore indtryk skriftligt. Som forberedelse har vi arbejdet med temaerne "Gastronomía" og "Jóvenes", og nu kigger vi på "skik følge eller land fly" og får spanske råd til at pakke en kuffert :)
Primærtekster
un mes en Málaga, cap 10: El viaje a Barcelona
Un mes en Málaga, cap 7: La adapción es necesario
En el aeropuerto: Diálogos y vocabulario para viajar. https://www.youtube.com/watch?v=FndrvZK-hjA
EF: 6 trucos para hacer la maleta como un experto https://www.ef.com/wwes/blog/language/hacer-la-maleta/
Sky Airline: 7 tips para hacer la maleta de tu próximo viaje como un verdadero experto https://www.skyairline.com/blog/hacer-maleta/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
La escuela en la 2a república
Med udgangspunkt i to film skal vi undersøge undervisningen i skolen og tilgangen til børn i den anden republik i Spaniens historie (1930erne) og hvordan denne ideologi møder Franquismens med starten af den spanske borgerkrig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53599761740",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53599761740",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53599761740"
}