Holdet 2022 SP/am - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Marianne Boss
Hold 2022 SP/am (2am SP, 3am SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Repetition af 1g
Titel 2 Los siete sentidos
Titel 3 Embarazo adolescente
Titel 4 Un mes en Málaga cap 1-2
Titel 5 Navidad
Titel 6 Cataluña
Titel 7 Pacto de olvido / Glemslens Pagt
Titel 8 Los latinos en the US
Titel 9 El hombrecito - datiderne + Diecisiete - gæt
Titel 10 Mar de plástico
Titel 11 Gatronomía y hábitos alimentarios
Titel 12 Los jóvenes
Titel 13 Intercambio con Barcelona
Titel 14 Día de los muertos
Titel 15 La escuela en la 2a república
Titel 16 Narcos
Titel 17 Tilladte online-sider til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Repetition af 1g

Vi starter 2g op med at reptere basisviden fra 1g

Materiale: Caminando, grundbog og sange sange om kærlighed, bla.
Rosalía y Raul Alejandro: “Beso”, 2023

Forløbet træner
basis ordforråd, ir + infinit, tener + que + infinitiv, verberbøjning i nutid, gradbøjning af adjektiver, hablar: dar su opinion, hablar sobre el amor,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Los siete sentidos

Vi arbejder videre med at repetere via

Un mes en Málaga, cap 1-

Og laver et minitema om los 7 sentidos - eleverne skal lave fotos fra deres hverdag ud fra de 5 sanser og vi træner billedbeskrivelse og gerundium. De to sidste sanser sættes på og diskuteres.

Flamencoforestilling sammen med musik-delen af klassen:
Selene Muñoz et al: 7senses: https://ungtteaterblod.dk/anmeldelse-7senses-tivoli-selene-munoz/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Embarazo adolescente

Forløb om unge og seksualitet med hovedfokus på teenagegraviditeter i latinamerika, særligt Colombia. Vi arbejder med statistikker, artikler vedr. forskellige NGO's arbejde med dels at undervise unge i seksualitet og hjælpe unge mødre videre i livet. Interkulturelt sammenligner vi data med danske forhold. Ordforråd centreres om kroppens dele og specifikt ordforråd der vedrører graviditet og seksualundervisning.

Fakta om Colombia som land på nettet.
"Mød 18årige Mildred: Når børn får børn", video og dansk tekst fra organisationen Viva - together for children / Børn fortjener en familie: https://viva.dk/born-fortjener/
Infografía Embarazo Adolescente en Colombia, Instituto Colombiano de Bienestar Familiar, diciembre 2013
#ÚneteALaPEA: anexo cifras embarazo en Colombia
Rekordfå teenagefødsler i Danmark, Danmarks Statistik, 31. jan, 2020
Diverse figurer og småtekster der illustrerer statistikken i Danmark inden for unges fertilitet, seksualitet, debutalder og normer, hentet fra hhv. Danmarks Statistik, VIVE (Det nationale forskning- og analysecenter for velfærd) og en rapport fra CEFU (center for ungdomsforskning)
Salka Wollesen Breum: Mi cuerpo / min krop, introduktionsvideo til hendes arbejde: https://www.youtube.com/watch?v=lIh_DZYheNE
Karrieremuligheder: (lyt til Salkas): https://studier.ku.dk/bachelor/spansk-og-latinamerikansk-sprog-og-kultur/#karriere
https://www.micuerpominkrop.dk/
Consultorio: Una mujer, ¿puede quedar embarazada la primera vez que mantiene relaciones sexuales? https://kidshealth.org/es/teens/first-time.html
FOREDRAG: Salka Breum: Mi cuerpo / min krop

Causas del embarazo, Ecuador, Guía Metodoogica para Prevencióin del embarazo en niñas y adoloscentes, UNFPA (2019)

Skriftlig aflevering: Kimberly, una madre adolescente
Ekskursion d. 3/11 biograffilm:
La maternal, 2020
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Navidad

Med udgang i filmen "A 1000 km de la navidad" gennemgås alle de spanske jule- og nytårstraditioner - og vi sammenligner med danske traditioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Cataluña

I forbindelse med besøg af vores udvekslingsklasse fra Barcelona i uge 10, skal vi undersøge Cataluña som regionen med seperatist-drømme. Udover at træne ordforråd til at tale om Cataluña, træner vi også at tale om la rutina diaria, idet vi får en korrespondance i gang med den spanier eleverne skal huse.

Catalonien - fra uenighed til konflikt: https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/catalonien

Malene Wind Carles Puigdemont: https://www.youtube.com/watch?v=u7aHlQXQikc&t=5s

A favor y en contra de la independencia de Cataluña: dos jóvenes defienden su visión de la crisis política en España - BBC News Mundo: https://www.bbc.com/mundo/media-41528376?ocid=socialflow_facebook

Voces de Barga - una ciudad catalana,  s. 11-13, 32, 39, 52-55, 68-71
40https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/vocesdeberga/index.html

Ordforråd: Hablando de tu rutina diaria.

Baggrundsstof:
Professor: Det catalanske løsrivelsesprojekt er udemokratisk og kan reelt ikke lade sig gøre, Politiken, 19. oktober 2019
https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art7445827/Det-catalanske-l%C3%B8srivelsesprojekt-er-udemokratisk-og-kan-reelt-ikke-lade-sig-g%C3%B8re
Historiker: Derfor kan Catalonien simpelthen ikke forlade Spanien, DR, 29. okt, 2019
https://www.dr.dk/nyheder/udland/historiker-derfor-kan-catalonien-simpelthen-ikke-forlade-spanien
Overblik: den lange version, DR, 14. okt. 2019
https://www.dr.dk/nyheder/udland/overblik-den-lange-version-om-konflikten-i-catalonien
Video om Cataluña https://www.videoele.com/B1-Conflicto-de-cataluna.html
Catalonien: ¿Cataluña, un nuevo país en Europa? – "Podemos crear una sociedad  más justa.", https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=144  
Rafael Arenas García: Por qué Cataluña debería  seguir siendo  parte de España, 17. maj, 2017 https://www.nytimes.com/es/2017/05/11/espanol/opinion/por-que-cataluna-deberia-seguir-siendo-parte-de-espana.html (forkortet af MB)

Skriftlig aflevering "El uso de la bandera" ud fra følgende tekster:
Banderas  en los balcones.
Crecen en Cataluña los contratos  que prohíben colgar banderas en los balcones
El burro  catalán
El Camp Nou grita por la independencia durante el Barça-Madrid
Fra følgende kilder:
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=143
https://es.wikipedia.org/wiki/Burro_catal%C3%A1n
https://www.rtve.es/play/videos/telediario-1/crecen-cataluna-contratos-prohiben-colgar-banderas-balcones/5400446/
http://www.huffingtonpost.es/2013/10/26/independencia-camp-nou_n_4166460.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Pacto de olvido / Glemslens Pagt

I forbindelse med at de igen i biograferne viser "El Silencio de Otros", laver vi et kort afbræk og taler om Spaniens opgør med sin fortid.

Podcast: Franco og Glemslens pagt: https://politiken.dk/podcast/dulyttertilpolitiken/art6721799/Franco-og-Glemslens-pagt
Film: El silencio de otros.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Los latinos en the US

Som optakt til SRO med engelsk undersøger vi latinamerikanske immigranters levevilkår i USA - de legale som de illegale. vi taler om sameksistensformer, stereotyper og forholdet mellem identitet og sprog.

Teori:
Peter Lützen: Kommunikaiton (afsnittene: Kommunikative funktioner, sprog og identitet, sproglig variation - sociolekter (tosrpogethed og kodesskrift)
Christensen et al: Integration, assimilation og segregation, i Ungdomssociologi, 2006
Christensen et al: Kulturmøde og integration - mellem mono- og multikultur
Ibid: Kulturbegrebet, etnocentrisme, stereotyper og fordomme.
Ibid: Kulturelle stereotyper
Pia Quist et al: Unge som globale sprogbrugere - sprog som stilistisk ressource
Retorik og argumentation, herunder det retoriske pentagram og appelformer
El Espanglish, (Let bearbejdet) uddrag fra: Espanglish: Nacimiento, crecimiento y rasgos principales, Teresa Fernández-Ulloa. California State University, Bakersfield. 2004
Javier Valenzuela: El vigor del 'spanglish' - El cóctel de español e inglés invade las calles de Nueva York por boca de su población hispana . El País
Pia List: Om stereotyper - især nationale, 1994
Eleverne orienterede sig selv i
Kledal et al: Somos Latinos in the US
Al otro lado
Niels Boel: Latinoer i USA (kap 8) fra Det nye Latinamerika, Columbus, 2010

Primærtekster:
Begge fag: Las mujeres de verdad tienen curvas, 2002
Engelsk: Ted Talk: America Ferrera: my identity is a superpower - not an obstacle, https://www.ted.com/talks/america_ferrera_my_identity_is_a_superpower_not_an_obstacle
  
Valgfri spansk tekst:

Reklamer for TV-kanalen Mun2:

Fences: http://www.youtube.com/watch?v=n8PqjQGdI1Q&feature=related
White House: http://www.youtube.com/watch?v=ySJC3RwKP0o&feature=related
Too Gringo: http://www.youtube.com/watch?v=Q4OWZB1T2Dw&feature=related
Edgy mun2 Campaign Gets Mixed Results from Young Latinos http://www.youtube.com/watch?v=nJwjn-PMHKg
Mun2 - reklame http://www.youtube.com/watch?v=J7dWXA1gh0o&feature=related

Valgkampagner:

Bush præsidentkampagne 2004: Mi familia: http://www.youtube.com/watch?v=wN0njltQkPE
Obama præsidentkampagne 2008: Podemos con Obama http://www.youtube.com/watch?v=wuXqy40F4Co
Bernie Sanders: Tenemos familias, 2016 https://www.youtube.com/watch?v=6XXEHZsAkR0
Joe Biden: Cuenta con Joe Biden,2021 https://www.youtube.com/watch?v=wPXsoQNymBs
Joe Biden: Somos nosotros ,2023 https://www.youtube.com/watch?v=4BXgltkR1d0&t=2s (fra 01:00-01:30)

Sange:

Molotov: Frijolero http://www.youtube.com/watch?v=qcwaDYc1IWY

Yolanda Pérez y Don Cheto: Estoy enamorada http://www.youtube.com/watch?v=zBRDoXqqLO4



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 El hombrecito - datiderne + Diecisiete - gæt

I et miniforløb introduceres de to datider via børnefortællingen el hombrecito og at udtrykke gæt/formodninger spansk via filmen Diecisiete

Alonso: El hombrecito
Film: Diecisiete
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Mar de plástico

Vi afslutter året med en tur i teatret og knytter en tråd til SRO'en - her med fokus på den illegale indvandring og arbejde i Sydspaniens jordbær-drivhuse.

Republique: Vredens bær (2024) (dokumentarteater)
Fix + Foxy: Vredens bær, intro, fotos og optagelser fra forestillingen [url)https://fixfoxy.com/project/vredens-baer/[/url]
Genstart, P1: Bittersøde bær https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-bittersoede-baer-11802450197
Trailere til Netflixserien "Mar de plástico":
- https://www.youtube.com/watch?v=DEbBjpygsU0&t=39s
- https://www.youtube.com/watch?v=HWviXBdexnk&t=83s
Trabajar y vivir en el mar de plástico: https://www.pikaramagazine.com/2018/09/jornaleras-huelva/
Youtuber: Mar de plástico - the plactic city that produces fruits and vegetables: https://www.youtube.com/watch?v=KU44j7kkBT8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Gatronomía y hábitos alimentarios

Som forberedelse på udvekslingen med den catalanske klasse i Barcelona kigger vi her på de spanske spisevaner og sammenligner med de danske. Samtidig kigger vi også på  de store mesterkokke i restauranten El Bulli hvor grundlæggeren af Noma stod i lære.

Primære tekster:
Un mes en Malaga, cap 3: Un día típico en Málaga (med fokus på horarios y alimientos)
Un mes en Málaga: dap 5: Ir de tapas
Pedir cervezas: https://www.cerveceriagolden.com/formas-pedir-cerveza/
Caminando, gundbog: En el bar, s. 93-94
Desayuno típico español en Madrid https://catshostels.com/es/desayuno-tipico-espanol-madrid/
?Qué desayunan los españoles? https://www.mapa.gob.es/es/alimentacion/temas/consumo-tendencias/desayuno_espanoles_tcm30-89476.pdf
Montaña Hernández: Desayuno, comida y cena del blog "bienvenido a CPH", el 21 de febrero, 2022 https://bienvenidoacopenhague.com/desayuno-comida-y-cena/
Chefs Table: Albert Adrià (2018) - dokumentar

Baggrundsstof:
Lars Roest-Madsen: Rejs i Bullis fodspor, Politiken, 11. august, 2024
Danskernes morgenmad er nem og mættende, Landbrug og Fødevarer, 22. februar, 2024: https://lf.dk/tal-og-analyser/forbrugere-og-trends/arkiv/danskernes-morgenmad-er-nem-hurtig-maettende-og-velsmagende/
Danskernes morgenmad - undersøgelsen ovenstående a, artikel bygger på https://lf.dk/media/dfpjr05x/danskernes-morgenmad-22022024.pdf

Samtidig trak vi en linje tilbage til mad som ritual ved jul og nytår (se forløbet Navidad)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Los jóvenes

Miniforløb om forskelle og ligheder mellem danske og spanske unge som forberedende til udveksling med Barcelona. Kører sideløbende med forløbet om mad.

Primærtekster:
Un mes en Málaga: cap 4: Los jóvenes malagueños
“Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo”. fra España en la calle, Gyldendal, 2019, s. 16-18 (Eksempel på eksamenstekst)
Gustavo García: El 80% de los jóvenes españoles vive con sus padres, 15 de diciembre de 2018 [url]https://www.elboletin.com/noticia/170057/nacional/el-80-de-los-jovenes-espanoles-vive-con-sus-padres-y-los-hombres-todavia-mas.html[7url]

Baggrundsstof:
Danmarks Statistik: Flere hjemmeboende 18-21 årige https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=32669
María Gil /Antena 3: 7 de cada 10 jóvenes trabajadores siguen viviendo en casa de sus padres https://www.antena3.com/noticias/economia/7-cada-10-jovenes-trabajadores-siguen-viviendo-casa-sus-padres_2024081266ba28fc76ed0d0001759430.html indeholder også nyhedsinslag fra Antena 3
Javier Palomo: Solo el 16% de los jóvenes españoles vive emancipado de sus padres, 16 de enenero de 2024 https://www.abc.es/sociedad/solo-jovenes-espanoles-vive-emancipado-padres-20240116135425-nt.html?ref=https%3A%2F%2Fwww.abc.es%2Fsociedad%2Fsolo-jovenes-espanoles-vive-emancipado-padres-20240116135425-nt.html%3Fref%3Dhttps%3A%2F%2Fwww.abc.es%2Fsociedad%2Fsolo-jovenes-espanoles-vive-emancipado-padres-20240116135425-nt.html

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Intercambio con Barcelona

Vi skal en uge til Barcelona for at bo hos eleverne i vores spanske udvekslingsskole og tale en masse spansk.  Ugen efter samler vi op på vore indtryk skriftligt. Som forberedelse har vi arbejdet med temaerne "Gastronomía" og "Jóvenes", og nu kigger vi på "skik følge eller land fly" og får spanske råd til at pakke en kuffert :)

Primærtekster
un mes en Málaga, cap 10: El viaje a Barcelona
Un mes en Málaga, cap 7: La adapción es necesario
En el aeropuerto: Diálogos y vocabulario para viajar.  https://www.youtube.com/watch?v=FndrvZK-hjA
EF: 6 trucos para hacer la maleta como un experto https://www.ef.com/wwes/blog/language/hacer-la-maleta/
Sky Airline: 7 tips para hacer la maleta de tu próximo viaje como un verdadero experto https://www.skyairline.com/blog/hacer-maleta/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Día de los muertos

Vi kigger på Mexicos tradition og forhold til døden.

Primærtekster:
México & El Día de los muertos, fra Tapas, 2001, s. 88-90
Animationsfilm: Día de los muertos, af Team Whoo Kazoo + ringling https://www.youtube.com/watch?v=jCQnUuq-TEE
Blog: Día de muertos, México, 3 de abril de 2014 http://www.taringa.net/comunidades/lalechuza/2232606/Dia-de-Muertos-Mexico.html
Pixar: spillefilmen Coco, 2017



Baggrundsstof
Øvelser og sange for børn: Día de los muertos https://rockalingua.com/worksheets/day-dead-worksheet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 La escuela en la 2a república

Med udgangspunkt i to film skal vi undersøge undervisningen i skolen og tilgangen til børn i den anden republik i Spaniens historie (1930erne) og hvordan denne ideologi møder Franquismens med starten af den spanske borgerkrig.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Narcos

Vi undersøger de stereotyper der forbindes med Colombia, og kigger på hvordan Netflix-serien Narcos er med til at opretholde disse. Derefter går vi over til at kigge på forskellen mellem den virkelig Pablo Escobar og Netflix's fremstilling af samme.

Tekster
Ole Nikolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller: fra La identidad contrastada (2019), El País de Mario: Colombia, s. 21-25
Here are 11 Stereotypes all Colombians Hate https://theculturetrip.com/south-america/colombia/articles/here-are-11-stereotypes-all-colombians-hate/
Morten Olsen: Portræt: Narkobaronen Pablo Escobar: Fra fattig bondedreng til kongen af kokain. DR (2016) https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/portraet-narkobaronen-pablo-escobar-fra-fattig-bondedreng-til-kongen-af
El hijo de Pablo Escobar. Texto A, skriftlig eksamen, 21. aug. 2018
Carlos E. Cué: “Mi padre era mucho más cruel que el Pablo Escobar de Netflix”, El País, 2016 https://elpais.com/internacional/2016/09/23/argentina/1474656834_899105.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Tilladte online-sider til eksamen

ordbogen.com
minlæring.dk
unmesenmalaga.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer