Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Finn Juelstorp Lange, Johan Thimm Rasmussen
|
Hold
|
2022 id/i (2i IdB-p, 2i IdB-t, 3i Id-p, 3i Id-t)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb1# Fodbold
I forløbet om fodbold arbejdes der med de grundlæggende tekniske færdigheder som afleveringer (inderside, yderside, halvliggende vristspark og lodret vristspark) og tæmninger med bryst, lår og fod. Fokus ved tæmninger er absorbtion af boldens kraft og retningsbestemte tæmninger.
Der arbejde desuden med hovedstød og målmandsspillet som tekniske elementer. Afslutninger arbejdes der også med, og der lægges her fokus på timing i løb samt at føre foden igennem bolde ved det lodrette vristspark. Desuden fokuseres der på at placere bolden så yderligt i målet som muligt.
Taktisk arbejdes der med angrebsspillet og heri med principper som overtal og overlap samt brug af dybde og bredde i banen. Forsvarsspillet arbejdes også med, og her arbejdes der med den individuelle forsvarsaktion med fokus på tyngdepunktets placering samt sidevendt arbejde og det ar forsvare som hold, hvor der arbejdes med mandsopdækning og zoneopdækning som principper.
Forløbet afsluttes med en miniturnering hvor alle elementer bringes med i færdigt spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#3 Teoretisk. Aerob og anaerob træning
I teori arbejdes der i dette forløb med aerob energiomsætning og træning mod forbedring af aerob præstation. Herunder berøres kondital, iltoptagelseshastighed samt kapacitet og produktionstræning.
Der arbejdes ligeledes med anaerob energiomsætning og træningsprincipper mod at forbedre anaerob præstationsevne. Herunder berøres R/Q-værdi og laktatproduktion og træning hen imod tolerance og kapacitet af anaerob belastning.
Forløbet indeholder ekskursion til LIFE hvor både aerob og anaerob energiomsætning diskuteres, testes og evalueres.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
58 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#2 Grundtræning
Et forløb om grundlæggende træningsprincipper. I forløbet arbejdes der med konditionstræning, muskeludholdenhedstræning og styrketræning. Musklernes kontraktionsform og arbejdsform, samt hensigtsmæssige arbejdspositioner under træning er væsentligt i forløbet. Forløbet indeholder desuden en elevopgave om styrketræning, hvor eleverne gruppevis laver instruktionsvideo i udvalgte styrketræningsøvelser rettet mod både overkrop og underkrop.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#3 Pickleball
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#6 Dansens stilarter
Der arbejdes i forløbet med forskellige typer af dans samt rytmisk forståelse og anvendelse af denne. Desuden arbejdes der indgående med den nonverbale kommunikation og føring i pardanse.
Der arbejdes i forløbet med vals, salsa og hiphop, hvor der fokuseres på karakteristika for de enkelte stilarter samt grundtrin variationer i alle stilarter. I hiphopdelen anvendes bl.a. Boogiz danseapp til udvikling af egne koreografier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#7 Den lokale forening
Et teoretisk forløb om foreningers rolle i idrætsdanmark. Undervejs i forløbet arbejdes der med befolkningens idrætsdeltagelse med særligt henblik på unge og idrætshistoriske nedslag med særligt henblik på foreningers rolle og idrættens organisering.
Forløbet afsluttes med at eleverne indtræder i gymnasiets egen idrætsforening via generalforsamlingen og skal være med til at drive den fremover.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave
|
10-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#4 Volleyball
Et forløb om boldspillet volleyball, hvor der arbejdes indgående med de tekniske aspekter i spillet.
Der lægges vægt på korrekt udførsel af grundslagene fingerslag, baggerslag, serv og smash. Desuden arbejdes der med spilforståelse og samarbejdet i spilsekvenser samt de defensive aspekter i spillet (forsvarspillet) herunder positionering, blokade og servemodtagning.
I forløbet benyttes principper fra Teen-volley for at få spil og spilrytme igang og på plads.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Anatomi
I forløbet arbejdes der med de anatomiske grundbegreber ifm. bevægelsesanalyser herunder extension, flexion i ledbvægelser, koncentrisk-, isometrisk-, excentrisk muskelarbejde, agonister og antagonister samt deres rolle i bevægelser og centralbevægelser og forspænding som centrale begreber. Begreberne skal kunne anvendes til at lave bevægelsesanalyse og knyttes efterfølgende til at konstruere træningsøvelser i det efterfølgende forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#10 Bordtennis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#11 Ultimate
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Rent teknisk arbejder vi med kastene: forhåndskast, baghåndskast og upsidedownkast, også kaldet ”hammerkast”.
Derudover skal vi kunne gribe discen i forskellige højder vha. gribeteknikker samt kende til (og kunne udnytte) muligheden for pivotering.
Hvad angår taktiske elementer arbejder vi med spilbarhed for spilleren der ikke har discen. I denne forbindelse træner vi og afprøver vi f.eks. mulighederne for temposkift, retningsskift og ”cut”.
Desuden arbejder vi med taktiske elementer som angrebsteknikker (for holdet der har discen) og forsvarstaktik i form af metoder for opdækning (for det forsvarende hold).
Som etisk/alment dannende element skal eleverne træne deres evner til at indgå i spil, hvor fairplay er et nøgleelement, og hvor eleverne selv skal være dommere.
FAGLIGE MÅL:
Eleverne skal:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet boldspil
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
KERNESTOF:
- Aktiviteter der træner boldbeherskelse
- Aktiviteter der fokuserer på samarbejdet og etik
FORLØBETS SAMLEDE UNDERVISNINGSTID:
14 moduler a 45 min.
VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- Fælles gennemgang med fremhævelse af fokuspunkter og kobling i teori
- Individuel træning
- Gruppearbejde i smågrupper
- Holdarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
44,96 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#14 Team og idrætspsykologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
42,96 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12 Springgymnastik
I forløbet arbejdes der med basiselementer inden for springgymnastik (balance, rotationer, kip-bevægelse og afsæt). Herunder arbejder vi mere specifikt med baglæns salto og progressionsøvelser for at nå hertil. Samme gør sig gældende for flik-flak og kraftspring. Desuden arbejdes der med forlæns og baglæns kolbøtter, vejrmøller, araberspring.. Vi lægger fokus på helhedsudførelsen frem for de helt små detaljer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#16 Moderne dans og performance
Et forløb om performance under temaet moderne dans. Der arbejdes med bevægelsemønstre, improvisation og sekvenser i forskellige planer og relationer, der sammen kan give forskellige udtryk alt afhængig af deltagere, tid, musik mm. Desuden arbejdes der grundigt med Rudolph Labans bevægelseslære og hvordan man omsætter viden om bevægelser til reelle bevægelser og koreografi.
Forløbet afsluttes med en gruppeperformance.
Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof:
- aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
- natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt efterår
|
05-01-2025
|
Doping
|
23-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#15 Doping
Et kort teoretisk forløb om forskellige selvvalgte dopingpræparater, hvor der både lægges vægt på naturvidenskabelige-, samfundsfaglige- og humanistiske forklaringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb#13
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53600035552",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53600035552",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53600035552"
}