Holdet 2022 id/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Finn Juelstorp Lange, Johan Thimm Rasmussen
Hold 2022 id/i (2i IdB-p, 2i IdB-t, 3i Id-p, 3i Id-t)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb1# Fodbold
Titel 2 Forløb#3 Teoretisk. Aerob og anaerob træning
Titel 3 Forløb#2 Grundtræning
Titel 4 Forløb#3 Pickleball
Titel 5 Forløb#6 Dansens stilarter
Titel 6 Forløb#7 Den lokale forening
Titel 7 Forløb#4 Volleyball
Titel 8 Forløb#8 Anatomi
Titel 9 Forløb#10 Bordtennis
Titel 10 Forløb#11 Ultimate
Titel 11 Forløb#14 Team og idrætspsykologi
Titel 12 Forløb#12 Springgymnastik
Titel 13 Forløb#16 Moderne dans og performance
Titel 14 Forløb#15 Doping
Titel 15 Forløb#4
Titel 16 Forløb#13

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb1# Fodbold

I forløbet om fodbold arbejdes der med de grundlæggende tekniske færdigheder som afleveringer (inderside, yderside, halvliggende vristspark og lodret vristspark) og tæmninger med bryst, lår og fod. Fokus ved tæmninger er absorbtion af boldens kraft og retningsbestemte tæmninger.
Der arbejde desuden med hovedstød og målmandsspillet som tekniske elementer. Afslutninger arbejdes der også med, og der lægges her fokus på timing i løb samt at føre foden igennem bolde ved det lodrette vristspark. Desuden fokuseres der på at placere bolden så yderligt i målet som muligt.

Taktisk arbejdes der med angrebsspillet og heri med principper som overtal og overlap samt brug af dybde og bredde i banen. Forsvarsspillet arbejdes også med, og her arbejdes der med den individuelle forsvarsaktion med fokus på tyngdepunktets placering samt sidevendt arbejde og det ar forsvare som hold, hvor der arbejdes med mandsopdækning og zoneopdækning som principper.

Forløbet afsluttes med en miniturnering hvor alle elementer bringes med i færdigt spil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#3 Teoretisk. Aerob og anaerob træning

I teori arbejdes der i dette forløb med aerob energiomsætning og træning mod forbedring af aerob præstation. Herunder berøres kondital, iltoptagelseshastighed samt kapacitet og produktionstræning.
Der arbejdes ligeledes med anaerob energiomsætning og træningsprincipper mod at forbedre anaerob præstationsevne. Herunder berøres R/Q-værdi og laktatproduktion og træning hen imod tolerance og kapacitet af anaerob belastning.

Forløbet indeholder ekskursion til LIFE hvor både aerob og anaerob energiomsætning diskuteres, testes og evalueres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#2 Grundtræning

Et forløb om grundlæggende træningsprincipper. I forløbet arbejdes der med konditionstræning, muskeludholdenhedstræning og styrketræning. Musklernes kontraktionsform og arbejdsform, samt hensigtsmæssige arbejdspositioner under træning er væsentligt i forløbet. Forløbet indeholder desuden en elevopgave om styrketræning, hvor eleverne gruppevis laver instruktionsvideo i udvalgte styrketræningsøvelser rettet mod både overkrop og underkrop.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#3 Pickleball

Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#6 Dansens stilarter

Der arbejdes i forløbet med forskellige typer af dans samt rytmisk forståelse og anvendelse af denne. Desuden arbejdes der indgående med den nonverbale kommunikation og føring i pardanse.

Der arbejdes i forløbet med vals, salsa og hiphop, hvor der fokuseres på karakteristika for de enkelte stilarter samt grundtrin variationer i alle stilarter. I hiphopdelen anvendes bl.a. Boogiz danseapp til udvikling af egne koreografier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#7 Den lokale forening

Et teoretisk forløb om foreningers rolle i idrætsdanmark. Undervejs i forløbet arbejdes der med befolkningens idrætsdeltagelse med særligt henblik på unge og idrætshistoriske nedslag med særligt henblik på foreningers rolle og idrættens organisering.

Forløbet afsluttes med at eleverne indtræder i gymnasiets egen idrætsforening via generalforsamlingen og skal være med til at drive den fremover.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 10-12-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#4 Volleyball

Et forløb om boldspillet volleyball, hvor der arbejdes indgående med de tekniske aspekter i spillet.

Der lægges vægt på korrekt udførsel af grundslagene fingerslag, baggerslag, serv og smash. Desuden arbejdes der med spilforståelse og samarbejdet i spilsekvenser samt de defensive aspekter i spillet (forsvarspillet) herunder positionering, blokade og servemodtagning.

I forløbet benyttes principper fra Teen-volley for at få spil og spilrytme igang og på plads.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8 Anatomi

I forløbet arbejdes der med de anatomiske grundbegreber ifm. bevægelsesanalyser herunder extension, flexion i ledbvægelser, koncentrisk-, isometrisk-, excentrisk muskelarbejde, agonister og antagonister samt deres rolle i bevægelser og centralbevægelser og forspænding som centrale begreber. Begreberne skal kunne anvendes til at lave bevægelsesanalyse og knyttes efterfølgende til at konstruere træningsøvelser i det efterfølgende forløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Forløb#11 Ultimate

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Rent teknisk arbejder vi med kastene: forhåndskast, baghåndskast og upsidedownkast, også kaldet ”hammerkast”.
Derudover skal vi kunne gribe discen i forskellige højder vha. gribeteknikker samt kende til (og kunne udnytte) muligheden for pivotering.

Hvad angår taktiske elementer arbejder vi med spilbarhed for spilleren der ikke har discen. I denne forbindelse træner vi og afprøver vi f.eks. mulighederne for temposkift, retningsskift og ”cut”.
Desuden arbejder vi med taktiske elementer som angrebsteknikker (for holdet der har discen) og forsvarstaktik i form af metoder for opdækning (for det forsvarende hold).

Som etisk/alment dannende element skal eleverne træne deres evner til at indgå i spil, hvor fairplay er et nøgleelement, og hvor eleverne selv skal være dommere.

FAGLIGE MÅL:
Eleverne skal:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet boldspil
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.

KERNESTOF:
- Aktiviteter der træner boldbeherskelse
- Aktiviteter der fokuserer på samarbejdet og etik

FORLØBETS SAMLEDE UNDERVISNINGSTID:
14 moduler a 45 min.

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- Fælles gennemgang med fremhævelse af fokuspunkter og kobling i teori
- Individuel træning
- Gruppearbejde i smågrupper
- Holdarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 44,96 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#14 Team og idrætspsykologi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 42,96 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#12 Springgymnastik

I forløbet arbejdes der med basiselementer inden for springgymnastik (balance, rotationer, kip-bevægelse og afsæt). Herunder arbejder vi mere specifikt med baglæns salto og progressionsøvelser for at nå hertil. Samme gør sig gældende for flik-flak og kraftspring. Desuden arbejdes der med forlæns og baglæns kolbøtter, vejrmøller, araberspring.. Vi lægger fokus på helhedsudførelsen frem for de helt små detaljer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#16 Moderne dans og performance

Et forløb om performance under temaet moderne dans. Der arbejdes med bevægelsemønstre, improvisation og sekvenser i forskellige planer og relationer, der sammen kan give forskellige udtryk alt afhængig af deltagere, tid, musik mm. Desuden arbejdes der grundigt med Rudolph Labans bevægelseslære og hvordan man omsætter viden om bevægelser til reelle bevægelser og koreografi.

Forløbet afsluttes med en gruppeperformance.

Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Kernestof:
- aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
- natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsprojekt efterår 05-01-2025
Doping 23-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb#15 Doping

Et kort teoretisk forløb om forskellige selvvalgte dopingpræparater, hvor der både lægges vægt på naturvidenskabelige-, samfundsfaglige- og humanistiske forklaringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Forløb#13

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer