Holdet 2022 DA/dy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Thomas Engelhardt Kruse
Hold 2022 DA/dy (1dy DA, 1dy DA skr, 2dy DA, 3dy DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte hjælpemidler til eksamen
Titel 2 Medier og fake news
Titel 3 Noveller og litterær analyse
Titel 4 Podcast: Blå piger (værk 1)
Titel 5 Overbliksforløb m. historie
Titel 6 Sproghandlinger
Titel 7 Oplysningstid (værk 2)
Titel 8 Dokumentar - med intro til filmanalyse (værk 3)
Titel 9 Lyrik 1 (Tausen - Skål)
Titel 10 Humor og satire OPGIVES IKKE
Titel 11 Lyden af Danmark OPGIVES IKKE
Titel 12 Romantikken
Titel 13 Romantikken II
Titel 14 Moderne gennembrud
Titel 15 Diskursanalyse
Titel 16 Hassan - politisk litteratur (lyrik 2, værk 4)
Titel 17 Parforhold: Kvinden flytter ind (værk 5)
Titel 18 Mr. Graversen
Titel 19 Folkeligt gennembrud og symbolisme (kort)
Titel 20 Skriftlighed II (SRP) IKKE MDL. EX
Titel 21 Ekspressionisme
Titel 22 Det 20. århundredes kanon
Titel 23 Blinkende lygter (værk 6)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte hjælpemidler til eksamen

ordnet.dk
dsn.dk
https://app.minlaering.dk/bog/45 (God stil)
https://indidansk.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
Nota

samt det der ellers er linket til i Lectio

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Medier og fake news

Målet med forløbet er at eleverne:

- får kendskab til nyhedsgenren og de væsentligste begreber der knytter sig til den (nyhedskriterier, nyhedstrekant, avistyper, kilder, journalistisk sprog samt konstruktive nyheder)
- får kendskab til forskellige medietyper - aviser og netmedier
- kan forholde sig analytisk og kritisk til mediehistorier
- får viden om fake news - således at de både kan producere og gennemskue fake news

Vi arbejder bl.a. med Hendricks m.fl. LIKE (2019)

Omfang: ca: 7%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Noveller og litterær analyse

Målet er at eleverne skal kende til novellegenrens historie og kendetegn og til variationer inden for genren. Eleverne skal kunne analysere noveller med relevante begreber, herunder orden/begivenhed, semantiske skemaer og tekst/undertekst.

Her arbejdes metodisk med: – litteraturanalyse og -fortolkning – anvendelse af relevante litterære metoder – litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Omfang: ca: 6%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Podcast: Blå piger (værk 1)

Eleverne skal kende noget til podcastgenren og dens diversitet og virkemidler. Her er fokus på den fiktive podcast. Her arbejdes analytisk med fremdrift, dialog, virkemidler, personkarakteristik, tematik og samfundskritik. Eleverne skal kunne analysere indhold og form i podcast (fiktion)

Omfang ca. 6%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Overbliksforløb m. historie

Som optakt til dansk-historieopgaven er der gennemført et forløb i samspil med historie med vægt på fordybelse i et historisk emne samt elevernes udtryksfærdigheder og relevante metoder i fagene.

I forløbet indgår et grundlæggende overblik over centrale historiske og litteraturhistoriske udviklingslinjer i Danmark.
I dansk-historieforløbet har danskfaget særligt fokus på: – tekstlæsning i en historisk sammenhæng – faglig formidling – danskfagets identitet og metode.

Omfang: ca: 6%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Sproghandlinger

Mål:
At kunne redegøre for sammenhængen mellem sprog og handling
At kunne analysere sproghandlinger i litteratur og journalistik
At kunne redegøre for sammenhæng mellem et sprogligt arbejdsområde og et litterært (senere)
At kunne anvende en sproglig basis i læsningen af et litterært værk (Erasmus Montanus). Vi har også arbejdet med novellen "Vi har allerede aftalt en pris" af Guldager

Relevante mål fra læreplan
dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
analysere og vurdere primært ikke-fiktive tekster i alle medier

Relevant kernestof, læreplan
sprogiagttagelse, herunder grammatik og stilistik
– argumentationsanalyse
– retorisk analyse
– kommunikationsanalyse.

Her fokus på: typer af sproghandlinger, performativer, face, betingelser, gyldighed samt direkte/indirekte sproghandlinger

Omfang: ca: 3%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Dokumentar - med intro til filmanalyse (værk 3)

Vi arbejder med dokumentargenrens undergenrer, fakta-/fiktionskoder og virkemidler. Forløbet fører frem til besøg af fortatter og filminstruktør - og her arbejdes både med et mediemæssigt og et litterært perspektiv.

Omfang: ca: 7%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Lyrik 1 (Tausen - Skål)

Vi arbejder med lyrikgenren og analyserer både traditionelle og mere moderne digte.

Eleverne skal kende de relevante begreber til lyrikanalyse og anvende dem relevant og præcist.

Omfang: ca: 2%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer





Titel 14 Moderne gennembrud

Her er særligt fokus på Brandes, naturalisme og impressionisme.

Her arbejdes med periodens kanonforfattere.

Eleverne skal kunne:
- kende betydningen af perioden
- sætte perioden ind i en litteraturhistorisk forståelse
- kende og analyse naturalistisk og impressionistisk litteratur
- perspektivere de gennemgående temaer (køn, kirke, klasse etc.)
Omfang: ca: 7%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Diskursanalyse

Eleverne skal kende og kunne anvende diskursanalysens begreber. Forløbet bygger oven på forløb om sproghandlinger og er praktisk orienteret. Her arbejdes med sprog som magt og her trækkes på elevernes viden om samfund og politik

Omfang: ca: 3%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Hassan - politisk litteratur (lyrik 2, værk 4)

Her er fokus på litteratur (lyrik) der er politisk og forholder sig eksplicit til samfundet. Her er også fokus på "minoritetslitteratur", og her indgår litteratur fra de seneste fem år. Eleverne skal kunne analysere digtenes indhold/samfundskritik og kunne reflektere over sammenhæng mellem indhold/budskab og udtryksform.

Omfang: ca: 9%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Parforhold: Kvinden flytter ind (værk 5)

Her er fokus på romanens fremstilling af kærlighed og parforhold

Vi arbejder også med genreforhold, sproglig fremstilling og humor.

Viclæser og hører lidt norsk.


Omfang: ca: 7%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Mr. Graversen

MINI-forløb om dokumentargenren og selviscenesættelse. Her er fællestime, og skolen har besøg af dokumentarist Michael Graversen.

Omfang: ca: 1%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Folkeligt gennembrud og symbolisme (kort)

Forløber omhandler litteraturen omkring århundredeskiftet. Folkeligt gennembrud læses i forlængelse af moderne gennembrud. Symbolisme læses til dels i forlængelse af romantikken.

Nexø: Lønningsdag (1900)
Aakjær: Jens Vejmand (1906)
Claussen: Pariserinde (1894)
Rode: Den hvide streg (1892)

Omfang: ca: 1%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Skriftlighed II (SRP) IKKE MDL. EX

Forløbet kører sideløbende med litteraturlæsningen og servicerer SRP-skrivningen. Her er fokus på global struktur, lokal struktur (kohæsion og kohærens) og formidling og sprogrigtighed


Omfang: ca: 1 %
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 Ekspressionisme

Her er fokus på 10'erne og 20'erne

Forløbet drejer sig om ekspressionisme og futurisme. Vi inddrager også periodens billedkunst.

Eleverne skal kende særligt ekspressionismens kendetegn og forskellige typer af ekspressionisme. Eleverne skal kunne analysere ekspressionismens indhold og form som et resultat af centrale begivenheder tidligt i det 20 århundrede, særligt 1. verdenskrig.

Eleverne skal kunne analysere ekspressionistisk litteratur og sætte den i forhold til både perioden og genren.

Tekster
Marinetti: af Futurismens manifest
Johs. V. Jensen: Interferens
Pär Lagerkvist: Ångest
Bønnelycke: Gaden
Bønnelycke: Dynamoen
Tom Kristensen: Landet Atlantis
Tom Kristensen: Nat i Berlin
Södergran: Landet som icke är

Forløbet inkluderer to svenske tekster

Omfang: ca: 4%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 22 Det 20. århundredes kanon

Her er fokus på de fire yngste kanonforfattere: Blixen, M.A. Hansen, Rifbjerg og Seeberg. Her arbejdes med eksistentielle temaer, og forfatterne placeres litteraturhistorisk, særligt i fohold til modernismen og dens faser.

Blixen: Ringen
Hansen: Agerhønen
Seeberg: Hullet
Rifbjerg: Det er blevet os pålagt

Omfang: ca: 4 %
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 23 Blinkende lygter (værk 6)

Vi arbejder med filmen og dens litterære titelforlæg. Her fokuseres på en række temaer, humor, vold, køn, danskhed m.m. Vi diskuterer filmen som "milleniumprodukt" og dens varige appel. Her er også fokus på identitet - og formmæssigt på brug af flashbacks.

Tove Ditlevsen: Blinkende lygter (1947)
Anders Thomas Jensen: Blinkende lygter (2000)
Omfang: ca: 1%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer