Gribskov Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gribskov Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/dy - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Gribskov Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Thomas Engelhardt Kruse
Hold
2022 DA/dy (
1dy DA
,
1dy DA skr
,
2dy DA
,
3dy DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Tilladte hjælpemidler til eksamen
Titel 2
Medier og fake news
Titel 3
Noveller og litterær analyse
Titel 4
Podcast: Blå piger (værk 1)
Titel 5
Overbliksforløb m. historie
Titel 6
Sproghandlinger
Titel 7
Oplysningstid (værk 2)
Titel 8
Dokumentar - med intro til filmanalyse (værk 3)
Titel 9
Lyrik 1 (Tausen - Skål)
Titel 10
Humor og satire OPGIVES IKKE
Titel 11
Lyden af Danmark OPGIVES IKKE
Titel 12
Romantikken
Titel 13
Romantikken II
Titel 14
Moderne gennembrud
Titel 15
Diskursanalyse
Titel 16
Hassan - politisk litteratur (lyrik 2, værk 4)
Titel 17
Parforhold: Kvinden flytter ind (værk 5)
Titel 18
Mr. Graversen
Titel 19
Folkeligt gennembrud og symbolisme (kort)
Titel 20
Skriftlighed II (SRP) IKKE MDL. EX
Titel 21
Ekspressionisme
Titel 22
Det 20. århundredes kanon
Titel 23
Blinkende lygter (værk 6)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Tilladte hjælpemidler til eksamen
ordnet.dk
dsn.dk
https://app.minlaering.dk/bog/45
(God stil)
https://indidansk.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
Nota
samt det der ellers er linket til i Lectio
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Medier og fake news
Målet med forløbet er at eleverne:
- får kendskab til nyhedsgenren og de væsentligste begreber der knytter sig til den (nyhedskriterier, nyhedstrekant, avistyper, kilder, journalistisk sprog samt konstruktive nyheder)
- får kendskab til forskellige medietyper - aviser og netmedier
- kan forholde sig analytisk og kritisk til mediehistorier
- får viden om fake news - således at de både kan producere og gennemskue fake news
Vi arbejder bl.a. med Hendricks m.fl. LIKE (2019)
Omfang: ca: 7%
Indhold
Kernestof:
Hvad sker der i dag? Hvad er fake news?
Teams
Hvad er fake news?
www.reddit.com
Storm grows over 'fake fans' at Qatar World Cup
Afsnit
Støjberg angrebet efter dødskamp i Kastrup Lufthavn: Nu forsvarer hun sig
Dronningen melder ud om julen: Alene uden børn og børnebørn
Ny ferieafsløring: Pape i coronabrøler
Nyheder og nyhedskriterier.docx
Læs s. 2-7 hjemme. De første sider er læst og gennemgået i klassen. Læs ned til "Kilder" (men ikke afsnittet "Kilder"). Det vigtigste er afsnittet om nyhedskriterier.
Aktantmodel.docx
Læs afsnittene: Kilder, Vinkling, Avisens genrer, nyhedsjournalistik, Meningsjournalistik Teams
Hver femte overvåges på jobbet: Ansat blev kaldt ind til chefen efter at have bestilt kjole til datteren i sin pause
Læs om Indre komposition (nyhedstrekant og Hey You See So)
Nyhedstrekanten er en skabelon - Ritzaus Bureau A/S
Lektien
Carlsbergs russiske produktion udstillet: 'Har fået alle til at kigge andre steder hen'
LIKE
Læs afsnittet om Det journalistiske sprog (ca. s. 17)
Trumps ambassadør forarger: Så fattige er danskerne
TV-Avisen du ikke måtte se!
karen26 payoff
(Danish Mother Seeking), Det Nye Talkshow.
Den der råber lyver ∣ Lea Korsgaard
Bliv klogere på fake news
Fake News - g.doc
Camilla Mehlsen & Vincent F. Hendricks: LIKE, Digital (ud)dannelse; sider: 124-135
S. 124-129 er læst på skolen. Læs s. 130-134 hjemme.
Syv råd til, hvad du kan gøre for at bekæmpe falske nyheder, halve sandheder og hele konspirationer
Ekstrabladet
Omdiskuteret debatindlæg var falsk
Bogen Like – Digital Uddannelse
Medbring LIKE
Supplerende stof:
Dansk-A-stx-august-2017.pdf
Amerikanske løgne
Teams
Plan
Feedback
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Noveller og litterær analyse
Målet er at eleverne skal kende til novellegenrens historie og kendetegn og til variationer inden for genren. Eleverne skal kunne analysere noveller med relevante begreber, herunder orden/begivenhed, semantiske skemaer og tekst/undertekst.
Her arbejdes metodisk med: – litteraturanalyse og -fortolkning – anvendelse af relevante litterære metoder – litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Omfang: ca: 6%
Indhold
Kernestof:
en stol for lidt, opgaver
Faglige forbindelser, s. 21, (151-152) + 29-30
Adam & Eva - med danske undertekster.avi
De tre veninder, 1dy, 2023.docx
De_tre_veninder.pdf
Medbring kopierne om/med noveller
Drivhuset.PDF
Drivhuset, analyserende artikel.docx
Medbring kopierne om noveller. Vi skal bruge Drivhuset - som er den sidste tekst deri.
Nexø, Lønningsdag.docx
Nexø-tekster, tre stk..pdf
Realismer - Modernismer.pptx
Lønningsdag, grupper
En flinker fyr.pdf
Supplerende stof:
Teams
Afsnit
Medbring kopien med En flinker fyr
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Podcast: Blå piger (værk 1)
Eleverne skal kende noget til podcastgenren og dens diversitet og virkemidler. Her er fokus på den fiktive podcast. Her arbejdes analytisk med fremdrift, dialog, virkemidler, personkarakteristik, tematik og samfundskritik. Eleverne skal kunne analysere indhold og form i podcast (fiktion)
Omfang ca. 6%
Indhold
Kernestof:
Blå piger
Vi hører andet afsnit: Podcast: Blå piger
Podcast: Blå piger
Blå piger på Teams
Opg. 2
TeamsBlå piger - 2-6
Afsnit
Opgave 3
Teams
episode 6 - chatdialog
Blå piger - afsnit 8.docx.html
Supplerende stof:
Evaluering af novelleforløb
Den analyserende artikel.docx
Feedback, Drivhuset, 2023.docx
Læs "Kødet" (novelle til skr. opg.). Understreg vigtige passager i forhold til opgaveformuleringen (hovedpersonen, hans syn på omverdenen, hans vrede, hans sprog) Lidt hjælp: De første 12 linjer er slagterens tanker (hvor han forsvarer kød)
Brixvold, Denne pige (drama).pdf Læs novellen til opg. 3. Tænk over om du har spørgsmål til tekst/opgave
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Overbliksforløb m. historie
Som optakt til dansk-historieopgaven er der gennemført et forløb i samspil med historie med vægt på fordybelse i et historisk emne samt elevernes udtryksfærdigheder og relevante metoder i fagene.
I forløbet indgår et grundlæggende overblik over centrale historiske og litteraturhistoriske udviklingslinjer i Danmark.
I dansk-historieforløbet har danskfaget særligt fokus på: – tekstlæsning i en historisk sammenhæng – faglig formidling – danskfagets identitet og metode.
Omfang: ca: 6%
Indhold
Kernestof:
Gils Illugeson (teksten).PDF Afsnit
Gisl Illugeson, læsehjælp.docx
Gisl Illugeson, 1dy, 2023.doc
Dansksiderne: Analysevejledninger
Teams
Sønnetabet.pdf
Sønnetabet, 1dy, 2023.doc
Læs hjemme. Det der står om enkelte sagaer er ikke så vigtigt: Sagatiden og sagaen som genre, LV.PDF
Vidar | lex.dk – Den Store Danske
gode – høvding | lex.dk – Den Store Danske
Brainstorm om middelalderen Middelalderen, 1dy
Afsnit
Middelalderen, 1dy(20 minutter): I tilfældige grupper.
To folkeviser.pdf
Folkeviser, generelle spørgsmål, 1dy 2023.docx
Folkeviser, Lit.h. på l. og på t.pdf LÆS hjemme: Læs s. 34-39m. + sidste side
Renæssance
Pico della Mirandola - Om menneskets værdighed.pdf
Pico della Mirandola, spørgsmål.doc
Brug 20 minutter hjemme på at læse så meget du kan af denne kopi. Du skal (helst) kunne svare på hvad der kendetegner renæssancen. Ren og ref fra Lit. Per..pdf
Supplerende stof:
Strindberg, Den stærkeste.pdf
Feedback
DHO i 1dy, 2023.docx
DHO på Teams
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Sproghandlinger
Mål:
At kunne redegøre for sammenhængen mellem sprog og handling
At kunne analysere sproghandlinger i litteratur og journalistik
At kunne redegøre for sammenhæng mellem et sprogligt arbejdsområde og et litterært (senere)
At kunne anvende en sproglig basis i læsningen af et litterært værk (Erasmus Montanus). Vi har også arbejdet med novellen "Vi har allerede aftalt en pris" af Guldager
Relevante mål fra læreplan
dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
analysere og vurdere primært ikke-fiktive tekster i alle medier
Relevant kernestof, læreplan
sprogiagttagelse, herunder grammatik og stilistik
– argumentationsanalyse
– retorisk analyse
– kommunikationsanalyse.
Her fokus på: typer af sproghandlinger, performativer, face, betingelser, gyldighed samt direkte/indirekte sproghandlinger
Omfang: ca: 3%
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Sproghandlinger på Teams
Postkasse.png
Præst.png
Hermed sælges.png
Skærmbillede 2023-08-10 kl. 23.10.12.png
Lektie: Læs s. 246-250 hjemme (lav ikke opgaver) Krydsfelt
Supplerende stof:
’Skál’: Dokumentarperle om færøske unge er en tryllebindende oplevelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Oplysningstid (værk 2)
Vi arbejder historisk med perioden. Vi arbejder med Holberg og Erasmus Montanus. Først og fremmest litterært, men vi arbejder også sprogligt med værket og trækker på forløb om sproghandlinger. Samtidig introduceres til dramagenren.
Omfang: ca: 5%
Indhold
Kernestof:
ide til ekskursion - Er der nogen der ikke er fyldt 18?
Erasmus, akt 1+2.docx
Afsnit
Litteraturens perioder, Gyldendal; sider: 29-35
Læs hjemme. Læs ikke 2. spalte på s. 35
Medbring også Erasmus Montanus
Teams
EM
Medbring Erasmus Montanus
dramagenren
Ludvig Holberg: ERASMUS MONTANUS(blå udgave), Dansklærerforeningens forlag; sider: 23-67
Inden timen: Læs resten af Akt 2. Stil to spørgsmål til teksten i elevfeedback. Det kan enten være spørgsmål til noget du ikke forstår (fx: "Hvad betyder 'kalfatre'?") eller diskussionsspørgsmål (fx: "Hvad lærer vi om forholdet mellem Montanus og Jac
Portræt af en oplysningsperson (1).docx
Erasmus akt 3+4+5, 2dy.doc
Portræt af en oplysningsperson med navne, 2dy.docx
Læs Akt 3
Opsamling på sidst (Akt 3)
Akt 4
Læs Akt 4
Erasmus og sproghandlinger.docx
Læs 5. akt
Tænkespørgsmål:
Fra Litteraturhåndbogen
Holberg, Kvinder og mænd.pdf
Holberg, kvinder og mænd.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Dokumentar - med intro til filmanalyse (værk 3)
Vi arbejder med dokumentargenrens undergenrer, fakta-/fiktionskoder og virkemidler. Forløbet fører frem til besøg af fortatter og filminstruktør - og her arbejdes både med et mediemæssigt og et litterært perspektiv.
Omfang: ca: 7%
Indhold
Kernestof:
Fra Litteraturhåndbogen - opsamling på Kvinder og mænd
Teams
Teams - filmanalyse
De nye lejere, 2dy, 2023.docx
Teams - dokumentar, opgave
Læs s. 9-13 hjemme
CFU-login - Skål
DRTV - Skål
Afsnit
Titel
Dokumentarfilm - Skål.docx
House of cards intro awesome clip breaks fourth wall Kevin spacey
DRTV - Den hemmelige krig
Læs hjemme: s. 4-6 og fakta- og fiktionskoder (Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm ): Teams
Kort om fællestimens indhold:
Dokumentarfilm: Skål
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Lyrik 1 (Tausen - Skål)
Vi arbejder med lyrikgenren og analyserer både traditionelle og mere moderne digte.
Eleverne skal kende de relevante begreber til lyrikanalyse og anvende dem relevant og præcist.
Omfang: ca: 2%
Indhold
Kernestof:
Voting
Dokumentarfilm: Skål
Dokumentarfilm - Skål.docx
Teams
DANIA O. TAUSEN – Poesi uden grænser 2022, 9.15
Skål-digtet, 2dy.docx
Fire digte fra Skál.pdf
TK's anmeldelse af sidste time (læs og tænk over dette inden timen):
Lidt flere kommentarer til mentimeter
Teams - papirer om lyrik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Humor og satire OPGIVES IKKE
Vi arbejder med humorgenren. Eleverne skal kende lidt til teorier og humor og mere til humorens sproglige kendetegn. Her er fokus på satire, og humoren ses således i et samfundsperspektiv. Her er ekskursion til Tæt på sandheden/DR.
Omfang: ca: 3%
Indhold
Kernestof:
Fra sidst: Se de første 20 minutter time om satire. Programmet er virkelig godt, men 12 år gammelt - så eksemplerne er også gamle.
CFU-login - satire, 2.00-9.30.
Satirens grænser (ved bordene):
standard_Muhammedtegningerne.jpg
videnerfandemeikkeetsynspunkt_anja_c._andersen-1.jpg
Satire (Faktalink light) Læs inden timen - brug unilogin (se gerne videoeksemplerne (man behøver ikke se det hele)) HVIS UNILOGIN DRILLER, KAN MAN PRØVE MED BIBLIOTEKS-LOGIN ELLER MIT-ID!
Satire, 2dy.docx
Serious Business.PDF
Humor i dansk.PDF. Læs hjemme. Lav ikke opgaver
Teams
Skærmbillede 2023-11-29 kl. 08.55.27.png
Skærmbillede 2023-11-29 kl. 08.55.45.png
DR-byen.png
Tænk over: Hvem bliver der lavet grin med/satire over? Hvilke personer/grupper i samfundet? Racisme 22.40
Humor i dansk.PDF
DRTV - Tæt på sandheden med Jonatan Spang: Helt uden forsvar
DRTV - Tæt på sandheden med Jonatan Spang: Når du ser en rød røv smælde 4.05 - eksempel på sketch
Tæt på sandheden præsenterer: Mette X Inger - Han er min
Tæt på sandheden
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Lyden af Danmark OPGIVES IKKE
Forløbet handler om musik som udtryk for en afspejling af samfundsforhold og kulturelle forhold fra 1980'erne til i dag.
Eleverne skal kende grundtrækkene af periodens kultur- og musikhistorie.
Eleverne skal kunne analysere tekster fra perioden med fokus på indhold, stil, form samt tidstypiske markører
Omfang: ca: 7%
Indhold
Kernestof:
Lyden af Danmark.docx
Lyden af Danmark, 1980'erne - 2020'erne
Skærmbillede 2023-12-11 kl. 15.49.25.png
Nephew, Superliga.docx (eksemplarisk analyse på flere niveauer)
Gruppearbejde (10’erne og 20’erne)
Padlet: Lyden af Danmark, 1980'erne - 2020'erne (1).pdf
Hvis vi har tid: Det' sprog til et beat.pdf s. 23-24: Hvilke tre "faser" nævnes? Kan de være relevante i analyse af jeres sang?
Gruppearbejde om sange. Vi går for alvor i gang efter ferien.
Grupper
Lyden af Danmark (1).docx
Det%27 sprog til et beat (1).pdf
Nephew, Superliga (1).docx
Sange, 10'erne og 20'erne
Kig på
Supplerende stof:
Feedback
KRONIK, sorg.docx - LÆS HJEMME INDEN FOREDRAGET
Minlæring - Den debatterende artikel
191130_tekster_til_opg4_3.pdf
Den debatterende artikel.docx
Minlæring Læs teksten i linket grundigt inden timen. Vi snakker om opgavens kvaliteter - og derefter går vi dybden med opbygning, krav osv. inden for denne skrivegenre.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Romantikken
Forløbet bygger oven på oversigtsforløbet i 1.g.
Her arbejdes med periodens kanonforfattere.
Eleverne skal kende dem og romantikkens karakteristika og underperioder.
Her arbejdes projektorienteret
Omfang: ca: 8 %
Indhold
Kernestof:
Romantikken: kanonforfattere
Romantik.ppt
Romantikkenprojekt, 2dy, 2024.docx
Guldhornene.docx
Om Guldhornene, LV.PDF
194167_tekster_opg4.pdf - Læs teksterne til opg. 4 hjemme
Repetition: Hvad gik oplysningstiden ud på? Hvad var dens (tre) nøgleord?
Skærmbillede 2024-03-19 kl. 13.37.26.png
Staffeldt:
Fra sidst:
Litteraturens perioder, Gyldendal; sider: 42-52
Læs indtil afsnittet midt på s. 52, 1. spalte
Ved Søen
Nyplatonisme - dansk litteratur
Teams - arbejde fra sidst
romantikken, projekt, 2dy
Medbring de to Staffeldt-digte. Vi kigger på jeres arbejde og gør Ved Søen færdig
Romantikkenprojekt, 2dy, 2024, v. 2.docx
Vejledning
Blichertekter, rene.pdf
Blicher
Feedback
Læs eventyret hjemme.
Læs begge eventyr hjemme:
Den grimme ælling2.pdf
Kombiner
Læs en minirapport hjemme. Tjek kravene i opgaveformuleringen (og nedenfor).
Rapporterne
Par - National-/globalsang
Lektie til timen
Skærmbillede 2024-05-17 kl. 15.46.22.png
Supplerende stof:
Eksempel på reflekterende artikel.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Romantikken II
(forløbet er en fortsættelse fra forløbet i 2.g)
Omfang: ca: 1%
Indhold
Kernestof:
SRP-ideer: aldrig for tidligt!
Afsnit
Den signede dag - SpurvMøderSvale
Phillip Faber & Grundtvig: Hvad solskin er for det sorte muld
Feedback, da årsprøve 2dy, 2024.pdf
Skulle man give et billede af gennemsnitsdanskeren af i dag.docx
1800-tallet på vrangen 2. del, dokumentar fra DR
Det moderne gennembrud, LHPLOPT.pdf
Det moderne gennembrud, 2024.doc
Supplerende stof:
Dansk-A-stx-august-2017.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Moderne gennembrud
Her er særligt fokus på Brandes, naturalisme og impressionisme.
Her arbejdes med periodens kanonforfattere.
Eleverne skal kunne:
- kende betydningen af perioden
- sætte perioden ind i en litteraturhistorisk forståelse
- kende og analyse naturalistisk og impressionistisk litteratur
- perspektivere de gennemgående temaer (køn, kirke, klasse etc.)
Omfang: ca: 7%
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Skulle man give et billede af gennemsnitsdanskeren af i dag.docx
1800-tallet på vrangen 2. del, dokumentar fra DR
Det moderne gennembrud, LHPLOPT.pdf
Det moderne gennembrud, 2024.doc
Det moderne gennembruds kvinder og mænd
Teams
Sidste gruppe:
Teams - opgave
Hvad vil det sige at være radikal? Hvordan bruger vi ordet i dag? Hvem synes det er et skældsord? Hvad har det med sædelighed at gøre? Hvem er og har været radikale?
Brandes på Teams
Inden timen: Tænk over hvad Brandes siger her. Tænk på det vi har snakket om indtil videre.
Fra sidst:
Teams - sproghistorie:
Pontoppidan
Pontoppidan FRA SIDST
Medbring Naadsensbrød som I fik sidst
Vi kigger på svarene til Naadsensbrød
Bang
Impressionisme på Teams
Pernille
Bang, Herman: IRENE HOLM og andre noveller, Gyldendals Tranebøger; sider: 7-12
Læs "Pernille" i bogen. Find det frækkeste afsnit i novellen. Teksten handler om Marie Holm der er klædt ud som Pernille.
IMG_6918.JPG
Irene Holm og Impressionisme.docx
Læs Irene Holm. Allerede hørt i klassen.
Supplerende stof:
Dansk-A-stx-august-2017.pdf
Hvis du vil have mulighed for at stille spørgsmål til den skriftlige opgave, skal du læse teksterne inden timen.
Gå på examcookie og installer programmet. Start det og log på.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Diskursanalyse
Eleverne skal kende og kunne anvende diskursanalysens begreber. Forløbet bygger oven på forløb om sproghandlinger og er praktisk orienteret. Her arbejdes med sprog som magt og her trækkes på elevernes viden om samfund og politik
Omfang: ca: 3%
Indhold
Kernestof:
Diskursanalyse, 3dy, 2024docx.docx
Diskursanalyse på Teams
Medbring Diskursanalyse i dansk
Diskursanalyse
Medbring diskursanalysebogen og åbningstalen
Gruppearbejde
Supplerende stof:
Microsoft Forms - evaluering
1. Valg af fremtidige emner
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Hassan - politisk litteratur (lyrik 2, værk 4)
Her er fokus på litteratur (lyrik) der er politisk og forholder sig eksplicit til samfundet. Her er også fokus på "minoritetslitteratur", og her indgår litteratur fra de seneste fem år. Eleverne skal kunne analysere digtenes indhold/samfundskritik og kunne reflektere over sammenhæng mellem indhold/budskab og udtryksform.
Omfang: ca: 9%
Indhold
Kernestof:
OPGAVE
grupper
i klassen
Bech (2022)
(et perspektiv: SM LGBTQ+
Bech, 2
Bech, 3
ved bordene:
To grunde til at vi læser Glenn Bech
Freja Kirk
Digteren Yahya Hassan i kløerne på Martin Krasnik | Deadline |2013| DR2 - video Dailymotion
Hassan, Barndom
Læs i YAYHA HASSAN - vælg et digt som I i bordgruppen vil arbejde med.
Hvor mange har læst avis/hørt radioavis/hørt begavet podcast/set tv-nyheder siden sidst?
SB
PH
Medbring Hassan og det råd I skrev til ham sidst
Læs tekstmaterialet til opgaven til d. 15. (det relevante i forhold til den opgave du vil skrive). Pga. TF3 har der ikke rigtig været tid til det tidligere.
Læs i YAYHA HASSAN - vælg et digt som I i bordgruppen vil arbejde med. Der er frit slag mht. form: præsentation, opgave til klassen, kahoot m.m.
Yahya_Hassan_-_bib.pdf
Læs hele Yahya Hassan-digtsamlingen.VIGTIGT: Medbring og aflever bogen. Den skal retur
Supplerende stof:
Pernille retur
EDUCHANGE
TF3 - spørgeskemaer
TK har kommenteret gr.arb. om diskurs. Tjek og spørg gerne. Øv at der gik lidt lang tid.
Vær velkommen, 2025!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Parforhold: Kvinden flytter ind (værk 5)
Her er fokus på romanens fremstilling af kærlighed og parforhold
Vi arbejder også med genreforhold, sproglig fremstilling og humor.
Viclæser og hører lidt norsk.
Omfang: ca: 7%
Indhold
Kernestof:
Loe, Kvinden flytter ind - parforhold.docx
An Indigo Exclusive with Erlend Loe
Erlend Loe: Kvinden flytter ind, Gyldendal; sider: 7-159
Læs første del
3dy elsker Lectiogenererede grupper
Læs anden del
Afsnit
Tatt av kvinnen.docx Her spoiles!
Læs romanen færdig
Loe, Kvinden flytter ind - parforhold (4).docx
Medbring Kvinden flytter ind. Vi gør romanen færdig.
Ved overgangen til det 20. århundrede:
Supplerende stof:
Ordforveksling: hans, hendes eller sin?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Mr. Graversen
MINI-forløb om dokumentargenren og selviscenesættelse. Her er fællestime, og skolen har besøg af dokumentarist Michael Graversen.
Omfang: ca: 1%
Indhold
Kernestof:
Loe, Kvinden flytter ind - parforhold.docx
Erlend Loe: Kvinden flytter ind, Gyldendal; sider: 110-159
Læs romanen færdig
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Folkeligt gennembrud og symbolisme (kort)
Forløber omhandler litteraturen omkring århundredeskiftet. Folkeligt gennembrud læses i forlængelse af moderne gennembrud. Symbolisme læses til dels i forlængelse af romantikken.
Nexø: Lønningsdag (1900)
Aakjær: Jens Vejmand (1906)
Claussen: Pariserinde (1894)
Rode: Den hvide streg (1892)
Omfang: ca: 1%
Indhold
Kernestof:
Terminsprøver
Ved overgangen til det 20. århundrede:
Symbolismenoter.htm
Medbring papirer med folkeligt gennembrud og symbolisme
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Skriftlighed II (SRP) IKKE MDL. EX
Forløbet kører sideløbende med litteraturlæsningen og servicerer SRP-skrivningen. Her er fokus på global struktur, lokal struktur (kohæsion og kohærens) og formidling og sprogrigtighed
Omfang: ca: 1 %
Indhold
Kernestof:
Futurisme og ekspressionisme, 2025.doc
Futurisme og ekspressionisme, 2025 med navne.doc
Ekspressionismetekster, 2025.PDF
Eksp. m. navne
Skærmbillede 2025-04-01 kl. 16.31.09.png
Supplerende stof:
udkast, pop.v.a., 3dy, alfabetisk.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Ekspressionisme
Her er fokus på 10'erne og 20'erne
Forløbet drejer sig om ekspressionisme og futurisme. Vi inddrager også periodens billedkunst.
Eleverne skal kende særligt ekspressionismens kendetegn og forskellige typer af ekspressionisme. Eleverne skal kunne analysere ekspressionismens indhold og form som et resultat af centrale begivenheder tidligt i det 20 århundrede, særligt 1. verdenskrig.
Eleverne skal kunne analysere ekspressionistisk litteratur og sætte den i forhold til både perioden og genren.
Tekster
Marinetti: af Futurismens manifest
Johs. V. Jensen: Interferens
Pär Lagerkvist: Ångest
Bønnelycke: Gaden
Bønnelycke: Dynamoen
Tom Kristensen: Landet Atlantis
Tom Kristensen: Nat i Berlin
Södergran: Landet som icke är
Forløbet inkluderer to svenske tekster
Omfang: ca: 4%
Indhold
Kernestof:
Futurisme og ekspressionisme, 2025.doc
Futurisme og ekspressionisme, 2025 med navne.doc
Ekspressionismetekster, 2025.PDF
Eksp. m. navne
Skærmbillede 2025-04-01 kl. 16.31.09.png
Supplerende stof:
udkast, pop.v.a., 3dy, alfabetisk.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Det 20. århundredes kanon
Her er fokus på de fire yngste kanonforfattere: Blixen, M.A. Hansen, Rifbjerg og Seeberg. Her arbejdes med eksistentielle temaer, og forfatterne placeres litteraturhistorisk, særligt i fohold til modernismen og dens faser.
Blixen: Ringen
Hansen: Agerhønen
Seeberg: Hullet
Rifbjerg: Det er blevet os pålagt
Omfang: ca: 4 %
Indhold
Kernestof:
Karen Blixen, Ringen.docx
Blixen-kopier.PDF
Vi resumerer teksten
Points v. Rifbjergaflevering
Agerhønen.docx opgaver
Interview med Hans-Ole Hansen - søn af Martin A. Hansen
Læs grundigt inden timen
Afsnit
Fra sidst
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23
Blinkende lygter (værk 6)
Vi arbejder med filmen og dens litterære titelforlæg. Her fokuseres på en række temaer, humor, vold, køn, danskhed m.m. Vi diskuterer filmen som "milleniumprodukt" og dens varige appel. Her er også fokus på identitet - og formmæssigt på brug af flashbacks.
Tove Ditlevsen: Blinkende lygter (1947)
Anders Thomas Jensen: Blinkende lygter (2000)
Omfang: ca: 1%
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53600183110", "T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53600183110", "H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53600183110" }