Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Finn Juelstorp Lange, Marina Thimm Rasmussen
|
Hold
|
2022 id/dy (1dy id, 2dy id, 3dy id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning til musik
Gennemgang af opvarmningsteori og forevisning af eksempel på relevante øvelser til musik.
Arbejde i grupper med udarbejdelse af program m.h.p. senere forevisning.
Herefter løbende forevisning og evaluering af opvarmningsprogrammer.
Faglige mål:
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet "musik og bevægelse"
– udvikle kropsbevidsthed
– gennemføre enkle fysiologiske test
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
TEORI:
PowerPoint: "Opvarmningsteori for 1g" (11 slides)
"Opvarmning" - 'Grundbog i IDRÆT C – praksis og teori' s. 10-13
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bordtennis
Der arbejdes med de grundliggende slag i bordtennis; prikslag, kontraslag og loop for både forhånd og baghånd. Desuden berøres serven. Der lægges fokus på fatning på battet og afvikling af slagene, hvor teknikken varierer fra slag til slag. Desuden lægges der vægt på benarbejdet og hurtig skifte imellem fodstilling fra forhånd til baghånd ved de enkelte grundslag.
Til sidst fokuseres der på selve spilet (både single og double) og regler samt serveregler berøres.
Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
Kernestof:
̶ aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
TEORI:
'Bordtennis - baggrund og teori', ud fra DGI-Trænerguiden, Møller, Agerholm 2016 (2 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball
Reglerne for basketball er blevet gennemgået, og vi har spillet kamp med anvendelse af de vigtigste regler.
Vi har arbejdet med de basale tekniske elementer i basketball, herunder:
- Driblinger ("kontrol-driblinger", "speed-driblinger", '"power-driblinger" og "cross over-driblinger")
- Principper for pivotering og standsninger ("1-2-standsning" og "jumpstop")
- Forskellige typer af afleveringer ("brystaflevering", "studsaflevering" og "enhånds-aflevering")
- Skud ("skud fra stående" og "lay up").
Desuden har vi arbejdet med spillets forsvarstaktik ("3-2 zoneopdækning" som eksempel).
Faglige mål:
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet "boldspil"
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
– kende til mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi
TEORI:
”Basketball” – fra bogen 'PULS – en idrætsbog' s. 202-212 (10 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
I dette forløb er der teknisk arbejdet med forskellige kaste- (forhånds-, baghånds- og upsidedownkast) og gribeteknikker. Desuden er der arbejdet med taktiske elementer som at løbe uden ”bold”, skabe frie rum (for det angribende hold) og lukke rummene (for det forsvarende hold).
Desuden arbejdes der med eleverne evner til at indgå i spil, hvor de selv skal være dommere.
Faglige mål:
Eleverne skal:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet boldspil
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
Kernestof:
- Aktiviteter der træner boldbeherskelse
- Aktiviteter der fokuserer på samarbejdet og etik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pardanse
Et forløb om forskellige dansestilarter. Der er således arbejdet med elementer fra salsa og jive. Formålet med at bruge netop disse stilarter er at illustrere de forskellige bevægelseskvaliteter, som stilarterne repræsenterer.
Der er teknisk arbejdet med grundtrin i de to danse. I Jive er der desuden arbejdet med fallaway rock, hipbump, american spin, damen under armen, sparke variationer og change of hands behind the back. I salsa er der arbejdet med venstre- og højredrejning for både follow og lead, med cross body lead og the cradle step.
Der er desuden arbejdet med musiktælling (4/4), og med åben vs. lukket fatning.
Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- de for undervisningen relevante videnskabelige metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fitness
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår indsigt i forskellige træningsformers effekt på kondition og muskeludholdenhed/muskelstyrke. Desuden skal eleverne stifte bekendtskab med forskellige tests. Eleverne skal tilslut i forløbet selv udarbejde et træningsprogram der er rettet mod træning af muskeludholdenhed/muskelstyrke. Eleverne står for opvarmningen gennem store dele af forløbet.
Faglige mål:
Eleverne skal følgende:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
Kernestof:
– aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
– grundlæggende principper for træning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Stepfitness
Forløb med udgangspunkt i færdighedsområdet: musik og bevægelse. Formålet med timerne er at give eleverne en række forskellige trin på bænken. Dette gøres ved at bygge op efter en skabelon omkring grundtrinene (knæ,hælspark, spark, flyv og basis). Efterfølgende introduceres variationerne kan eleverne selv arbejde med at opbygge koreografier (f.eks. over 2 basis, 3 knæ osv.)
Vi har desuden arbejdet med at bruge musikken og dermed også skabe et udtryk, som måske fjerner sig fra udtrykket man klassisk forbinder med aerobic øvelser. Vi har også arbejdet med at steppe på flere bænke.
Der er desuden arbejdet med konditionstræning
Faglige mål:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber indenfor træning og idrættens discipliner
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter indenfor færdighedsområdet: musik og bevægelse
- Opnå kropsbevidsthed
Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fodbold og træningsprojekt
Et forløb der tager udgangspunkt i fodbold som praksis. Dette kobles med elevernes træningsprojekt, hvor de skal træne deres aerobe arbejdsevne. I timerne er der fokus på både tekniske og taktiske elementer. Således arbejdes der med tekniske elementer som sparketeknik (indersidespark, lodret og halvtliggende vristspark) både til afleveringer og til afslutninger, tæmninger, driblinger, finter og headning. Desuden arbejdes der med taktiske elementer som løb uden bold, bandespil og overlap.
Parallelt med forløbet har eleverne lavet deres træningsprojekt. Derfor indgår der også i forløbet to test i sundhedssporet, hvor eleverne ud fra deres løbetid og deres BMI har kunnet bestemme deres kondital. Desuden indgik der i nogle af småspillene pulsmålinger, og der blev diskuteret muligheder for justering af spillene, så eleverne kunne opnå at ligge i den rigtige pulszone.
Faglige mål:
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og I forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber indenfor træning og idrættens discipliner.
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner indenfor færdighedsområdet boldspil
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
• Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
• Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
Kernestof:
• Aktiviteter der fremmer boldbeherskelse
• Aktiviteter der fokuserer på samarbejde
• Grundlæggende principper for træning
• Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet og livsstil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kreativ bevægelse
Forløb med udgangspunkt i færdighedsområdet: musik og bevægelse.
Med udgangspunkt Labans bevægelseslære har eleverne arbejdet kreativ med rum, dynamik og forskellige bevægelseskvaliteter. Eleverne har arbejder selvstændigt såvel som i grupper med koreografier og sammensætning af bevægelser, både som sat materiale og som improvisation over et emne eller musikkens dynamik.
Der er arbejdet med looping og med tid i forbindelse med koreografierne.
Deres kreativitet er blevet udfordret og fantasien har været på arbejde. Forløbet er afsluttet med at eleverne lavede deres egen performance i grupper, som blev vist for resten af holdet.
Faglige mål:
- udvikle kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof:
- aktiviteter der træner kropsbeherskelse
- idrætter der fokuserer på samarbejde og etik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pickleball
Forløb med udgangspunkt i færdighedsområdet "Klassiske og nye idrætter"
Vi har i forløbet arbejdet teknisk med de forskellige slag: som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Vi har ligeledes arbejdet med vægtoverførsel, gennemsving og benstilling. Taktisk har vi arbejdet med at placere sig hensigtsmæssigt på banen og søge frem mod nettet, når chancen byder sig. Vi har ligeledes arbejdet med at beherske simple slagserier. Udgangspunktet har været doublespil.
I forhold til spillet har vi arbejdet med regler og pointtælling.
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden
for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområdet klassiske og nye idrætter
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Eksamensforberedelse og Les Lanciers
Afsluttende forløb, hvor vi har arbejdet med Les Lanciers og forberedt eksamen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53600471845",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53600471845",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53600471845"
}