Holdet 2022 MU/am - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Asgar Hove Petersen
Hold 2022 MU/am (1am MU, 2am MU, 3am MU)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Elementær nodelære og julehit
Titel 2 Grundlæggende musikteori og instrumentlære
Titel 3 Harmonisk analyse, akkordlæsning og stemmetræning
Titel 4 Sammenspil, melodisk analyse og repetition
Titel 5 Skriftlig repetion og opgave B2
Titel 6 Musikudøvelse - sang og sammenspil
Titel 7 M2 – kor, bas og trommer
Titel 8 TF2 - Programmusik og historieformidling
Titel 9 Årlige julehit
Titel 10 Klassisk musik - Barokken og Wienerklassikken
Titel 11 SRO - borgerrettighedskampen og soul
Titel 12 Sammenspil: pop/rock
Titel 13 M2 - trommefills, groove, lifts og half-time
Titel 14 Klassisk musik afsluttet.
Titel 15 Skriftlighed - m1 og m2
Titel 16 Sammenspil: pop/rock
Titel 17 Filmmusik - et lynforløb
Titel 18 Soulmusikken

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Elementær nodelære og julehit

Forløbsbeskrivelse
Teoretisk:
Toner i g-nøglen og f-nøglen, samt genkendelse af rytmenoder og fortegn. Find Akkorder ud fra kvintcirklen. Samt introduktion til funktionsharmonik. Hørelære og nedskrivning i primus ved meget simple julemelodier og meget simpel rytmik.
Praktisk:
Skrive deres eget julehit til årets julehitkonkurrence (der bliver ikke meget introduktion da de skal i gang med det samme) De har 3 blokke til at skrive deres julehit. De bliver introduceret til følgende begreber, der skal indgå i deres julesang; hook break og gimmick. Julehittet fremføres til en morgensamling. I de blokke hvor, der ikke arbejdes med julehit, vil der være en julesang vi synger eller øver i sammenspil eller bruger ifht. teorien fx spiller akkorderne til en stjerneregn af sne eller lignende.

Eleven bliver bedømt på;
I hvilken grad denne kan følge med og sætte sig ind i den elementære nodeteori. Et minimum er at kunne remserne for streger og mellemrum i g- og f- nøglen. Eleven bliver bedømt på sin evne til at kunne omsætte teorien om akkorder til praktisk at kunne spille dette på klaveret. Derudover bliver eleven bedømt på sit engagement  i julehitproduktionen og ikke mindst fremførelsen. Man behøver ikke at være Mozart for at komme med gode ideer eller bedømme om akkorderne lyder godt eller ej, så man kan sagtens deltage engageret selvom man endnu ikke har tillært sig praktiske musikkundskaber.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grundlæggende musikteori og instrumentlære

Forløbet har beskæftiget sig med både musikkundskab og musikudøvelse.

Eleverne har arbejdet videre på læren af akkorder (dur og mol) og stamtonerne.

Forløbet har hovedsageligt beskæftiget sig med funktionsharmonik, hvor eleverne er blevet introduceret til trin. Formålet har været at lære den harmoniske analyse der skal bruges i M1 opgaven.

Eleverne er blevet introduceret til trommer, bas og keys, hvor formålet har været at lære hvordan man håndterer instrumentet. Eleverne har indgået i rotationsnumre, hvor de har skulle prøve kræfter med forskellige instrumenter.

Forløbet har slutteligt beskæftiget sig med flerstemmig sang.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Harmonisk analyse, akkordlæsning og stemmetræning

Forløbet har beskæftiget sig med både musikkundskab og musikudøvelse.

I forløbet har eleverne arbejdet på at mestre den harmoniske analyse, som mødes i B1 opgaven i M1 til eksamen. Eleverne har beskæftiget sig med node- og akkordlæsning, som også skal benyttes i M1, hvor akkordudvidelser og alterationer har været i fokus.

Forløbet har haft fokus på flerstemmig korsang, hvor eleverne har mødt forskellige øvelser, som har udfordret følelsen af at synge kor. Her har øvelserne især haft fokus på udvidelsestoner som 9'ere, #11 og b5, hvor formålet har været at give en tryghed i "fremmede" toner når man synger.

Eleverne har gennemgået en udvidet stemmeopvarmning, hvor formålet har været at give redskaber til at øve at synge derhjemme.

Eleverne har afleveret isolerede akkordlæsnings- og harmonisk analyse opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sammenspil, melodisk analyse og repetition

Arbejde med sammenspil i forberedelse på at spille koncert til skolearrangementet "Gribstock". Arbejde selvstændigt med musikken og gruppedynamik. Introduktion til melodisk analyse. Arbejde med M1 opgaver med fokus på Akkordlæsning, Funktionsharmonisk analyse og melodisk analyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Skriftlig repetion og opgave B2

Eleverne har repeteret skriftligheden i opgave A, B1, C og D. I denne periode er eleverne blevet introduceret til opgave B2.

Forløbet har haft fokus på at kunne genkende den mixolydiske, æoliske og doriske modus. Eleverne er blevet introduceret for de resterende modusser. Forløbet har arbejdet med trinanalyse som værktøj til at analysere klassisk såvel som "rytmisk" musik.

Særlige huskeregler:
- Dominant opløsninger hører til funktionsharmonikken (V-I)
- Vm er et tegn på modalharmonik, og nærmere specifikt de tre forløbet har fokuseret på.
- IV-dur er meget typisk inde for den hyppigste doriske modus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Musikudøvelse - sang og sammenspil

Eleverne har arbejdet med musikudøvelse i både sammenspil og sang. Eleverne har arbejdet med flerstemmige satser i en korisk sammenhang, såvel som enstemmige melodier.

Eleverne har lært om sangerkroppen, vejrtrækning og opvarmning. De har indstuderet flerstemmige satser, og har afleveret en individuel opgave, hvor de har vist deres sangteknik i korsatsen "Fix You".

Formålet med forløbet har været at arbejde kreativt og selvstændigt med sammenspil i grupper, samt konkret arbejde på sangteknik:
- Opvarmning til sang
- Sangerkroppen
- Følelsen af vibrationer der findes i forskellige akkordtoner (afhængigt af hvilken akkordtone man synger)
- Øvemetoder i sammenspil, hvor man udgør en bestemt rolle, eksempelvis bandleder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 M2 – kor, bas og trommer

Forløbet har været en gennemgang af den skriftlige eksamen i musikfaget. Her har fokus været på M2 opgaven, med pop/rock arrangementet som udvalgt sats.

Forløbet arbejder med følgende fra bekendtgørelsen:
- Udfærdige en teoretisk konsistent, nodebaseret, skriftlig sats digitalt
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Forløbet har haft fokus på korstemmer, og har introduceret bas og trommer på et basalt niveau.

Faglige mål:
- At kunne udfylde en 3-stemmig korrekt udfyldning af en becifring
- At forstå stemmeføringsprincippet: at bevæge sig kortest vej
- Opnå kendskab til forskellige korteknikker: Medstemmer og flydestemmer
- Forståelse for hvordan et kor skal relatere sig til melodien i et musikstykke.
- Opnå kendskab til forskellige basteknikker: Standardbas, gennemgangstoner, vekseltoner og akkordspring
- Opnå kendskab til basale trommeteknikker: Standardtrommer med få variationer
- Forståelse for sammenhæng mellem trommer og bas: groovet i musiknummeret.
- Beherskelse af musikprogrammet Musescore, med henblik på at kunne udfærdige satsen lettest muligt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 - stemmeføring 08-09-2023
Opgave 2 - Korstemmer og musikteori 22-09-2023
Sang og rytmisk analyse 07-10-2023
Kor og bas 25-10-2023
M1 - Funktioner, rytmik og melodik 10-11-2023
Flydekor og melodifordobling 17-11-2023
Trommer, bas og flydekor 15-12-2023
Groove og Ostinat 19-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 68 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 TF2 - Programmusik og historieformidling

TF2 med fokus på innovation i samspil med historie

Forløbets formålet er at arbejde innovativt og repetere den videnskabelige basismodel.

Forløbets problemformulering og bespænd:

Hvordan kan programmusik formidle antikhistorie i billeder?  

Benspænd:
• Redegøre for perserkrigene/ den peloponnesiske krig samt historikeren Herodot/ Thukydid
• I skal finde tre billeder, som formidler viden om hhv. årsagerne til perserkrigene/ den peloponnesiske krig samt krigens parter og konsekvenser
• I skal reflektere over jeres egen historiebrug i programmusikken og overveje musikalske valg

Formålet med forløbet har været at opnå kendskab til programmusik, samt reflektere over hvordan man realiserer et konkret billede i et musikalsk udtryk:
- At opnå kendskab til musikalske udtryk: Crescendo, legato m.fl.
- At forstå at programmusik er musik der forsøger at skildre en handling eller en stemning
- Reflektere over hvordan konkrete fænomener kan udtrykkes igennem musik :
1. Hvordan kan man udtrykke lyden af løbende vand?
2. Hvordan kan man udtrykke lyden af en fugl der synger?
3. Hvordan kan man udtrykke en solopgang?
4. Hvordan kan man udtrykke storm/vind?
5. Hvordan kan man udtrykke lyden af regn
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Årlige julehit

Skoletradion: At skrive et julehit til den årlige konkurrence blandt musikeleverne.

Musikeleverne bliver introduceret til simple sangskrivningskneb, hvor hook, break og gimmick bliver grundsøjlerne. Der introduceres de typiske akkordprogressioner.
Eleverne ser en youtube video om julehitsskrivning, og skal arbejde med et konkret dogme:

- Hvad er lyden af jul? (lyst klingende slagtøj)
- Bestemt jule/vinterord skal indgå i teksten

Eleverne arbejder på egen hånd, men får hjælp til at få sat en akkordprogression hvis dette er svært.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Klassisk musik - Barokken og Wienerklassikken

I forløbet skal eleverne gøres bekendte med de lange linjer inde for vestlig kunstmusik/klassisk musik, og en dybere forståelse af barokken og wienerklassikken/klassicisme.


Forløbet beskæftiger sig med følgende mål og indhold fra bekendtgørelsen:

Musikkundskab:
- Anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer.
- Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng (med fokus på den historiske og genre-/stilmæssige sammenhæng)
- Demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
- Opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale (med fokus på forskellige nodeudgivelser)
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag (I forbindelse med SRO).

Musikudøvelse:
- Arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk (komposition)

Beskrivelse af forløbet:
I forløbet er eleverne blevet introduceret for den vestlige musikhistorie fra dens opstand, frem til postmodernisme (næsten nutidigt) i grove træk. Introduktionen er baseret på Jakob Jensens "Den vest­lige kulturs klassisk musik". Forløbet er dykket ned i Barokken og Wienerklassikken, med fokus på de klassiske former: Rondo, fuga og sonatesatsformen. Forløbet har gjort eleverne bekendte med de to musikalske perioders genre- og stilmæssige udtryk igennem både nodebaseret og auditiv perception. Forløbet har placeret udvalgte komponister som referenceramme inde for de musikalske perioder. Forløbet skulle give en forståelse for den klassiske musiks udvikling både historisk og udtryksmæssigt.

Generelle faglige mål:
- Redegøre for perioderne barok og wienerklassik
- Redegøre for de musikalske former: Rondo, fuga og sonatesatsformen
- Redegøre for programmusik
- Identificere komponist på baggrund af værkbetegnelser: BWV, KV, Hob. osv.
- At kunne foretage en nodebaseret analyse, med fokus på form og stil/genrebestemmelse
- At kunne inddrage musikalsk terminologiogi samt tegn, symboler, tempo, dynamik mm. i sin analyse: fx. piano, forte, cresc., legato, rit., pizzicato ov.
- At kunne skelne imellem de musikalske udtryk inde for klassisk musik, fra renæssancen og frem til nyere kunstmusik, baseret på auditiv perception.
- På baggrund af en analyse, placere et værk inde for en musikalsk periode.
- Komponere et stykke programmusik ud fra et billede.

Formspecifikke mål:

Sonatesatsform:
- Kunne forminddele en node i eksposition, gennemførelse, reprise og evt. coda. Der stilles ikke yderligere krav til gennemføringsdelen.
- Kunne identificere, med takttal, og beskrive/analysere hoved- og sidetema.
- Kunne sammenligne med formskabelon - toneart, musikalsk udtryk osv.
- Kunne perspektivere til rondo og fuga som form, og beskrive forskelle og ligheder

Rondo:
- Kunne forminddele en node i ritorneller og episoder.
- Kunne identificere, med takttal, og beskrive/analysere de forskellige formled.
- Kunne sammenligne med formskabelon - toneart, musikalsk udtryk osv.
- Kunne perspektivere til sonatesatsform og fuga som form, og beskrive forskelle og ligheder

Fuga:
- Kunne forminddele en node i dux og comes, samt antal af stemmer
- Kunne identificere, med takttal, og beskrive/analysere temaet, med fokus på tonal- eller real besvarelse
- Kunne sammenligne med formskabelon - toneart, musikalsk udtryk osv.
- Kunne perspektivere til sonatesatsform og rondo som form, og beskrive forskelle og ligheder

Udvalgte komponister placeret i perioder:
Renæssance: Palestrina
Barok: Bach, Händel og Vivaldi
Wienerklassik: Mozart, Haydn og Beethoven
Romantik: Beethoven og Wagner
Impressionisme: Debussy
Ekspressionisme: Schönberg
Nyere musik efter 1940: John Cage


I forløbet (og uden for forløbet) har eleverne set filmen "Amadeus" (1984),  været i operaen for at høre klassisk orkestermusik, haft TF2 forløb om programmusik og afleveret videoaflevering om de klassiske former. Eleverne har skulle komponere et tolvtonestykke for klaver - eleverne har præsenteret deres værker for hinanden i grupper. Eleverne arbejdede ud fra et seriels princip om at bruge telefonnummer/cpr-nr. Eleverne har igennem en auditiv musikquiz skulle adskille og placere værker i en musikalsk periode.

Musikalske værker:
Beethovens 5. symfoni, 1. sats.
Vivaldis 4 årstider
Bachs fuga i C-mol
Mozart Requiem
Mozart sonate i C-dur
Haydn sonate i E-mol hob XVI:49
Haydn sonate i D-dur Hob. XVI: 37 3. sats
La cathédrale engloutie
Gnossienne no. 1
Variations on a rococo theme op- 33,  TH 57 Var:VI
Steve Reich Electric Counterpoint III
John Cage 4'33
Haydn strygekvartet i C-dur
Pierrot Lunaire op. 21.

Materiale:
Amadeus (1984) - 2t. og 50 min
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Klassisk_musikhistorie.html (5 sider)
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Barok.html (2 sider)
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Vivaldi_efteraaret_fra_aarstiderne.html (1 side)
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Beethoven%20symfoni%205-1.html (3 sider)
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Bach,%20fuga_i_c-mol_fra_WK_1.html (3 sider)
https://www.musikipedia.dk/musikudtryk (2 sider)
https://www.musikipedia.dk/fagordbog (3 sider)
https://www.musikipedia.dk/symboler (7 sider)
https://www.musikipedia.dk/barokken/kendetegn (3 sider)
http://www.trell.org/muweb/sonatesats.html (2 sider)

I alt: 31 + film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 SRO - borgerrettighedskampen og soul

SRO forløb om borgerretighedskampen og soul.

Eleverne er blevet stillet følgende opgaveformulering:
1. Redegør for soul og dens historiske forbindelse til borgerrettighedskampen i 1960’ernes USA.

2. Der ønskes en engelskfaglig analyse af Kennedys tale “ Address to The Nation on Civil Rights” (1963). Udover talens øvrige virkemidler skal der være fokus på, hvordan taleren adresserer konkrete eksempler på uretfærdighed eller diskrimination i det amerikanske samfund, og hvordan taleren bruger disse eksempler til at understøtte sit budskab.

Derudover ønskes en musikfaglig analyse af Aretha Franklins "Respect" (1967) med henblik på at identificere genretræk og placering i den sorte musik i 1960’ernes USA.

3. Diskuter hvordan Kennedys tale om borgerrettigheder og Aretha Franklin som kunstner afspejler deres samtid, og hvordan dette er tydeligt i deres bidrag til kampen for lige rettigheder. Overvej desuden hvordan nutidige kunstnere deltager i samfundsdebatten, og hvorvidt deres engagement kan sammenlignes med Franklin og Kennedys.


Eleverne er blevet gjort bekendte med musikfagets metoder:
- Analyse af det musik eksterne og interne
- Auditiv og grafisk analyse
- (Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng)

Forløbet har haft til formål at opnå kendskab til soulmusikken og rødderne i  blues og gospel. Eleverne har skulle opsøge og udvælge relevant litteratur, både i udleveret materiale (soulbogen), samt eget materiale.
Eleverne er blevet udfordret til at kunne sætte deres analyse i et nutidigt perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Sammenspil: pop/rock

Forløb der handler om at øve sammenspil. Eksamensorienteret.

Forløbet arbejder med følgende fokuspunkter fra bekendtgørelsen:

Musikudøvelse
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere musikalske udtryk
̶ udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af enog flerstemmige sange og satser
̶ samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.

Eleverne har haft medbestemmelse i valg af musiknumre, med fokus på at prøve et nyt instrument. Eleverne har optrådt til efterårskoncerten (Gribstock)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 M2 - trommefills, groove, lifts og half-time

Eleverne har arbejdet med m2 opgaven, hvor fokus har været på trommerne. Eleverne har konkret arbejdet med at følge melodiens lifts, samt udfærdiget opgaver med half-time grooves.

Eleverne har fået opsamlet pointgivningssystemet i M1-opgaven, og har samlet op på m1 opgaverne.

Formålet med forløbet har været at blive klar til den skriftlige årsprøve, med fokus på at mestre grundprincipperne:
- Flydekor i vers og medstemmer i omkvæd (med korrekt stemmeføring)
- Standardbas og gennemgangstoner
- Forskellige trommerytmer i vers og omkvæd, herunder etablering af 2-taktsostinat, samt trommefill oplæg til nyt formled
- Eventuelle svarkor


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 16 Sammenspil: pop/rock

Klargøring af eksamensnumre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Filmmusik - et lynforløb

Et lynforløb i filmmusik med udgangspunkt i den neoformalistiske metode.

Eleverne er gjort bekendte med centrale begreber i beskrivelsen af filmmusik. Forløbet har beskæftiget sig med musik fra Harry Potter og Ringenes herre, hvor musikken anskues som en samlet det af det narrative forløb. Musikkens rolle anskues på lige fod med alle andre devices og filmtekniske virkemidler.

Begreber:

Isomorfi
Diegetisk og non-diegetisk musik
Reallyd
Vokallyd
Intercessiv musik
Parafraserende
Polariserende
Kontrapunktisk
Ledemotiver



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Soulmusikken

I forløbet skal eleverne gøres bekendte med soulmusikken i 1960'ernes USA, musikkens rødder i blues og gospel, samt de samfundsmæssige tendenser i især borgerrettighedsbevægelsen. Forløbet har fokuseret på sydstatsoul og Motown.

Forløbet beskæftiger sig med følgende mål og indhold fra bekendtgørelsen:

Musikkundskab:
- Anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer.
- Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng (med fokus på den samfundsmæssige og kulturelle sammenhæng)
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Beskrivelse af forløbet:
I forløbet er eleverne blevet introduceret for soulens rødder i blues og gospel frem mod Sydstatssoul, Motown og James Brown. Forløbet har taget udgangspunkt i Jensen og Hammers "Soul: Sort musik i 1960'erne". Forløbet er dykket ned i Systatssoul og Motown, med fokus på musikalske og samfundsmæssige tendenser. Forløbet har gjort eleverne bekendte med de to grene af souls genre- og stilmæssige udtryk igennem både nodebaseret og auditiv perception. Forløbet skulle give eleverne forståelse for udviklingen af den sorte musik i USA, i forbindelse med de samfundsmæssige tendenser.


Faglige mål:
- Redegøre for soulmusikkens historie
- Afgrænsning af Sydstatssoul og Motown
- At kunne identificere konkrete blues og gospeltræk
- At kunne fortage en auditiv analyse (og grafisk), med fokus på sound og stil-/genrebestemmelse
- At have kendskab til konkrete musikere, pladeselskaber og offentlige figurer i perioden omkring 60'erne (fx Stax, Booker T. and the MG's osv.)
- På baggrund af en analyse, placere et stykke musik inde for enten Sydstatssoul eller Motown
- Anvende korrekt musikalsk terminologi: fx blå toner, call&response, melismer m.fl.


Materiale:
Soul: Sort musik i 1960'erne (Jensen og Hammer) s. 1-145
https://www.youtube.com/watch?v=jSpxRD2aMrQ&ab_channel=MixingMasteringOnline
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/soul/Soul-skema.pdf


Musikalske værker:

Sam & Dave:
Soul Man

Aretha Franklin:
Respect

Percy Sledge:
When a Man Loves A Woman

Wilson Pickett:
Mustang Sally

The Temptations:
My Girl

The Supremes:
Love Is Here And Now You're Gone

Marvin Gaye:
Ain't No Mountain High Enough
I Heard It Through The Grapevine

Stevie Wonder:
Signed, Sealed, Delivered

https://www.youtube.com/watch?v=33WX0sgs1F0&ab_channel=KingsleyKhord
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer