Titel
10
|
Klassisk musik - Barokken og Wienerklassikken
I forløbet skal eleverne gøres bekendte med de lange linjer inde for vestlig kunstmusik/klassisk musik, og en dybere forståelse af barokken og wienerklassikken/klassicisme.
Forløbet beskæftiger sig med følgende mål og indhold fra bekendtgørelsen:
Musikkundskab:
- Anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer.
- Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng (med fokus på den historiske og genre-/stilmæssige sammenhæng)
- Demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
- Opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale (med fokus på forskellige nodeudgivelser)
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag (I forbindelse med SRO).
Musikudøvelse:
- Arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk (komposition)
Beskrivelse af forløbet:
I forløbet er eleverne blevet introduceret for den vestlige musikhistorie fra dens opstand, frem til postmodernisme (næsten nutidigt) i grove træk. Introduktionen er baseret på Jakob Jensens "Den vestlige kulturs klassisk musik". Forløbet er dykket ned i Barokken og Wienerklassikken, med fokus på de klassiske former: Rondo, fuga og sonatesatsformen. Forløbet har gjort eleverne bekendte med de to musikalske perioders genre- og stilmæssige udtryk igennem både nodebaseret og auditiv perception. Forløbet har placeret udvalgte komponister som referenceramme inde for de musikalske perioder. Forløbet skulle give en forståelse for den klassiske musiks udvikling både historisk og udtryksmæssigt.
Generelle faglige mål:
- Redegøre for perioderne barok og wienerklassik
- Redegøre for de musikalske former: Rondo, fuga og sonatesatsformen
- Redegøre for programmusik
- Identificere komponist på baggrund af værkbetegnelser: BWV, KV, Hob. osv.
- At kunne foretage en nodebaseret analyse, med fokus på form og stil/genrebestemmelse
- At kunne inddrage musikalsk terminologiogi samt tegn, symboler, tempo, dynamik mm. i sin analyse: fx. piano, forte, cresc., legato, rit., pizzicato ov.
- At kunne skelne imellem de musikalske udtryk inde for klassisk musik, fra renæssancen og frem til nyere kunstmusik, baseret på auditiv perception.
- På baggrund af en analyse, placere et værk inde for en musikalsk periode.
- Komponere et stykke programmusik ud fra et billede.
Formspecifikke mål:
Sonatesatsform:
- Kunne forminddele en node i eksposition, gennemførelse, reprise og evt. coda. Der stilles ikke yderligere krav til gennemføringsdelen.
- Kunne identificere, med takttal, og beskrive/analysere hoved- og sidetema.
- Kunne sammenligne med formskabelon - toneart, musikalsk udtryk osv.
- Kunne perspektivere til rondo og fuga som form, og beskrive forskelle og ligheder
Rondo:
- Kunne forminddele en node i ritorneller og episoder.
- Kunne identificere, med takttal, og beskrive/analysere de forskellige formled.
- Kunne sammenligne med formskabelon - toneart, musikalsk udtryk osv.
- Kunne perspektivere til sonatesatsform og fuga som form, og beskrive forskelle og ligheder
Fuga:
- Kunne forminddele en node i dux og comes, samt antal af stemmer
- Kunne identificere, med takttal, og beskrive/analysere temaet, med fokus på tonal- eller real besvarelse
- Kunne sammenligne med formskabelon - toneart, musikalsk udtryk osv.
- Kunne perspektivere til sonatesatsform og rondo som form, og beskrive forskelle og ligheder
Udvalgte komponister placeret i perioder:
Renæssance: Palestrina
Barok: Bach, Händel og Vivaldi
Wienerklassik: Mozart, Haydn og Beethoven
Romantik: Beethoven og Wagner
Impressionisme: Debussy
Ekspressionisme: Schönberg
Nyere musik efter 1940: John Cage
I forløbet (og uden for forløbet) har eleverne set filmen "Amadeus" (1984), været i operaen for at høre klassisk orkestermusik, haft TF2 forløb om programmusik og afleveret videoaflevering om de klassiske former. Eleverne har skulle komponere et tolvtonestykke for klaver - eleverne har præsenteret deres værker for hinanden i grupper. Eleverne arbejdede ud fra et seriels princip om at bruge telefonnummer/cpr-nr. Eleverne har igennem en auditiv musikquiz skulle adskille og placere værker i en musikalsk periode.
Musikalske værker:
Beethovens 5. symfoni, 1. sats.
Vivaldis 4 årstider
Bachs fuga i C-mol
Mozart Requiem
Mozart sonate i C-dur
Haydn sonate i E-mol hob XVI:49
Haydn sonate i D-dur Hob. XVI: 37 3. sats
La cathédrale engloutie
Gnossienne no. 1
Variations on a rococo theme op- 33, TH 57 Var:VI
Steve Reich Electric Counterpoint III
John Cage 4'33
Haydn strygekvartet i C-dur
Pierrot Lunaire op. 21.
Materiale:
Amadeus (1984) - 2t. og 50 min
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Klassisk_musikhistorie.html (5 sider)
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Barok.html (2 sider)
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Vivaldi_efteraaret_fra_aarstiderne.html (1 side)
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Beethoven%20symfoni%205-1.html (3 sider)
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Bach,%20fuga_i_c-mol_fra_WK_1.html (3 sider)
https://www.musikipedia.dk/musikudtryk (2 sider)
https://www.musikipedia.dk/fagordbog (3 sider)
https://www.musikipedia.dk/symboler (7 sider)
https://www.musikipedia.dk/barokken/kendetegn (3 sider)
http://www.trell.org/muweb/sonatesats.html (2 sider)
I alt: 31 + film
|