Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Henrik Juul Jensen
|
Hold
|
2022 DA/u (1u DA, 1u DA skr, 2u DA, 3u DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Novelleanalyse
Forløbsbeskrivelse
I forløbet er der arbejdet med analyse af fiktionsprosa/noveller. Der er bl.a. fokus på centrale analytiske begreber.
Baggrundslæsning/teori:
Larsen, Ole Schulz: Håndbog til dansk, s. 38-69
Tekster
Korsgaard, Thomas: I bor da meget pænt (sidste 5 år)
Bodelsen, Anders: Drivhuset
Johansen, Anders: Che
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Lyrikanalyse. Digte om Danmark
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb arbejdes der med lyrikanalyse og med grundbegreber til lyrikanalyse.
Der er arbejdet med digte/sange, der har Danmark som emne.
Baggrundslæsning/teori
Krydsfelt
Ole Schulz Larsen: Håndbog til dansk: Sproglige billeder, s. 112-122
Tekster
Ewald, Johannes: Kong Christian stod ved højen mast (Romance)
Oehlenschläger, Adam: Der er et yndigt land (Fædrelandssang) (kanon)
Grundtvig, N.F.S.: Danmarks trøst (kanon)
Andersen, H.C.: Danmark mit fædreland (kanon)
Linnet, Anne: Danmark (sidste 5 år)
Soleima: Godnat lille land (sidste 5 år)
Jensen, Johannes V. Hvor smiler fager den danske kyst (kanon)
Nielsen, Peter A.G.: Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Variation i dansk
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb arbejdes der med forskellige måder, som dansk kan tales på. Der er især arbejdet med forskellen på talesprog og skriftsprog.
Debat om dansk.
I forløbet er der desuden arbejdet med den debatterende artikel.
Baggrundslæsning/teori
Larsen, Ole Schulz:
Tekster
Frederiksen, Lis M. det danske sprog er presset
Egne optagelser af talesprog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Nordisk oldtid
Forløbsbeskrivelse
I forløbet er der arbejdet med den nordiske oldtid/vikingetiden med fokus på analyse af en saga (Gunlaug Ormstunge Saga).
I forløbet er der bl.a arbejdet med sagagenrens kendetegn, sagaens overlevering, skrivestil, personkildring, skildring af miljø og samfund, slægt/individ.
Forløbet er også optakt til DHO om vikingetiden, hvor eleverne i grupper har arbejdet med en af 3 opgaver:
1. Kvinders rolle i vikingetiden
2. Nordisk religion og mandeideal som afspejling af samfundsmagten
3. Kongemagten i vikingetiden (Egill Skallagrimsson Saga)
Baggrundslæsning:
Barbara Kjær-Hansen et al.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs: 19-33 (passim - især 26-28).
Tekst:
Saga: Gunlaug Ormstunge saga (kopi) (værk 1)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Optakt til DHO
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Middelalder til barok (hist. læs)
Forløbsbeskrivelse:
I forløbet arbejdes der med litteratur historisk læsning af perioden middelalder til barok.
Mht. folkeviserne har der været fokus på bl.a. slægt/individ, folkevisernes fremstillingsform (adfærdsbeskrivende stil, syrebadsteknik, formelsprog), visegenre (riddervise og tryllevise) samt psykologisk tolkning af det overnaturlige i folkeviserne.
I Luther-salmen har der været fokus på bruddet med den katolske kirke samt salmens tema og billedsprog
I folkeeventyrene er der arbejdet med eventyrkendetegn, opbygning og eventyrgenre. Der er også arbejdet med bl.a. aktantmodel og kendetegn for mundtligt sprog.
I barokteksterne er der bl.a. arbejdet med den dualistiske livsopfattelse og med hyldesten af enevælden.
Baggrundslæsning:
Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, s. 19-28, 34-41, 44-50, 56-69
Tekster:
Folkevise: Ebbe Skammelsøn (kanon)
Folkevise: Harpens Kraft (kanon)
Folkeeventyr: Stærke Hans og herremanden
Folkeeventyr. Kong Lindorm
Luther, Martin: Nu fryd dig kristne menighed
Kingo, Thomas: Ked af verden, kær ad himlen
Kingo, Thomas: Velkoms Tanker
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Argumentation og TF 2
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb arbejdes der med retorik og argumentation især i forbindelse med taler. Forløbet ligger i forlængelse af danskforløbet o grundforløbet, og samtidig er det en del af optakten til TF2.
Der er arbejdet med basale begreber fra argumentationsanalysen (fx Toulmin: påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, styrkemarkør) samt appelformerne.
Teori:
Solveig Bennike et al.: Faglige forbindelser, s.198-204
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Oplysning og pietisme
Forløbsbeskrivelse
Forløbet er en fortsættelse af den historiske læsning i forløb #6. I forløbet har været fokus pod centrale tekster og træk ved oplysningstiden (rationalisme, fornuft, nytte, naturlighed, deisme) og pietismen (følelser, fromhed). I forbindelse med Holberg har der været fokus på komedien (karakterkomedien), dens opbygning, virkemidler og formål.
Baggrundslæsning:
Barbara Kjær-Hansen et al.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, s. 73-82
Tekster:
Brorson, Hans Adolph: Op! Al den tin
Holberg, Ludvig: Af: den politiske Kandstøber (kanon)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Reklameanalyse
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb arbejdes med reklameanalyse. Det både analyse af faste reklamer og små reklamefilm fra tv/internettet. Der er især arbejdet med kommunikationssituation,/kommunikationsanalyse og virkemidler (billedmæssige, filmiske og sproglige).
Baggrundslæsning:
Ole S. Larsen: Håndbog til dansk: s 321-322 (analysemodel), 270-271, 325-337 (filmiske virkemidler)
Tekster (reklamer)
Faste reklamer:
Airtox
Gruppearbejde om reklamefilm:Reklamerne findes på mitcfu.
Grupper:
1: Bang, Sylvester, Ask, Lasse: ”3”
2: Mads, Pedersen, Gabriel: Arla
3: Silke, Sarah, Amanda, Ida: McDonalds
4: Astrid, Elora, Alma, Kold: Netto
5: Savage, Fischer, Felicia, Adam: Ikea
6: Kaya, Mathilde, Klara, BackerSpil.NU.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Romantikken (forts af forløb 6 og 8)
Forløbsbeskrivelse:
I forløbet arbejdes der med med romantikken, altså perioden ca. 1800-1850. Der arbejdes med universalromantik, organismetanke (Oehlenschläger og nyplatonisme (von Staffeldt). Tekster fra nationalromantikken er der arbejdet med i forløb #2 om "Digte om Danmark". I dette forløb arbejdes der også med begreberne biedermeier, poetisk realisme og romantisme.
Baggrundslæsning:
Barbara Kjær-Hansen et al.: s. 91-96, 98-100 (Nationalromantik), 100-104 (Biedermeier og poetisk realisme), 107-108øverst (Blicher), 108-110øverst (romantisme, Aarestrup)
'Tekster:
A.W. Schack von Staffeldt: Indvielsen
Adam Oehlenschläger: Guldhornene (kanon)
Poul Reumert: Oplæsning/recitation af Guldhornene
H.C. Andersen: Moderen Med barnet (kanon)
Peter Faber: Højt fra træets grønne top
St. Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen (kanon)
Emil Aarestrup: Angst
Emil Aarestrup: I en Landsbykirke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11 Krig (litt.+medie)
I dette forløb arbejdes der med emnet krig - især med fokus på tiden før en krig og tiden under en krig.
Som grundbog er brugt:
Øhrstrøm, Louise Klinke: Krig. Et danskfagligt forløb, Lindhardt og Ringhof, 2016.
Alle tekster (sidetal) og al baggrundslæsning stammer fra ovennævnte bog
Udover kortere litterære tekster er der i forløbet også arbejdet med læsning af en roman og med analyse af dokumentarfilm.
Baggrundslæsning:
Louise Klinke Øhrstrøm:10-11, 14-18, 23-25, 28-30, 34-35, 36, 40, 44
50-53, 61, 62
Tekster:
Halfdan Rasmussen: Definitioner (s. 12-13)
Herman Bang: Af: Tine (s. 19-22)
gustaf munch-petersen: Til mine forældre (s.31)
Ole Wivel: Vrede unge mænd (s.37-38)
Emil Bønnelycke: Spasrtanerne (s. 45-46)
Ludvig Holberg:: Krig mellem Leoparder og Tigre (s. 48)
Martin Andersen Nexø: Brodermorderen(s. 54-59)
Janus Metz: Armadillo: (dokumentar) (værk)
Lars Husum.: Jeg er en hær (værk)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
3u Optakt til krig og nyt skoleår.docx
-
Louise Klinke Øhrstrøm: KRIG - ET DANSKFAGLIGT FORLØB, Lindhardt og Ringhof; sider: 16-18, 44-49, 54-59
-
Afsnit
-
3u Før krige og H. Bangs Tine.docx
-
gustaf munch-petersen: Til mine forældre (Astrid, Emma S, Emma F. Kold) Side 28-31, spørgsmål s. 34
-
I læser indledningerne samt teksterne af Emil Bønnelycke og Ludvig Holberg (s. 44-49) og besvarer arbejdsspørgsmålene side 46 og 49 (ikke skriveøvelsen og refleksionsopgaven).
-
3u Krig opsamling At gå i krig.docx
-
Lars Husum: JEG ER EN HÆR, Gyldendal; sider: 9-118, 121-197, 199-297
-
3u Jeg er en hær (9-117).docx
-
3u Skr. opgave Jeg er en hær.docx
-
3uResumé af Jeg er en hær Gruppe.docx
-
3u Jeg er en hær sammenfatning.docx
-
3uDokumentarKrydsfelt.docx
-
Medbring Krydsfelt. Vi arbejder med dokumentarfilm og Armadille
-
3uArmadillo1.docx
-
Gruppefremlæggelse af analyser af uddrag af Armadillo
-
Jyllandsposten Armadillo Debat.docx
-
Retorik og ArgumentationFaglige forbindelser, s. 198-204, (4).pdf
-
Sjon_Skygge-Baldur.pdf
-
Vi arbejder med de to artikler om Armadillo og argumentation samt s. 297-303 i Krydsfelt.
-
3u Egne nyheder.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12 Nyhedsformidling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#13 Diskursanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#14 Det moderne gennembrud 1870-1890 (perio)
Formål (fra læreplan)
- mindst én tekst af hver af forfatterne: Herman Bang og Henrik Pontoppidan
- tekster fra1800-tallet, herunder fra naturalisme
- læsning af en afgrænset periode før 2000
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Indhold
I forløbet introduceres eleverne til perioden Det moderne gennembrud gennem analysen af en række periodetypiske tekster. I forløber arbejder eleverne med de forskellige strømninger og gennembrud, der præger perioden: Det naturvidenskabelige og tekniske gennembrud, det religionskritiske gennembrud, det kønspolitiske gennembrud (sædelighedsfejden) og det poltiske og sociale gennembrud samt stilretningerne naturalisme, impressionisme og kritisk realisme.
Materiale:
Georg Brandes: uddrag af Indledningen til emigrantlitteraturen (1872)
Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød" (1887)
Olivia Levison: "Støv" (1885)
Amalie Skram: af Constance ring (1885) (norsk)
J.P. Jacobsen: af Fru Marie Grubbe (1876)
Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879) værk
August Strindberg: Lurad (svensk)
Supplerende
Cecilie Margrethe Petersen, født Købke, kunstnerens søster, 1835, Christen Købke
Anna Seekamp, kunstnerens søster, 1882, Bertha Wegmann
Baggrundsteksten "Gennembrud" I: Jørn Jacobsen og Conni Paldam De moderne gennembrud 1870-1914
Noter til sædelighedsfejden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#15 Overblikslæsning 1900-2020
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb læses tekster fra 1900 til ca. 2020. I gennemgangen vil der blive lagt vægt på de litteraturhistoriske strømninger i perioden samt på de mere overordnede begreber realisme og modernisme. Der vil bl.a. blive arbejdet med for skellige litterære perioder og tendenser som Det folkelige gennembrud, ekspressionisme, eksistentialisme, konfrontationsmodernisme, hverdagsrealisme, postmodernisme og minimalisme. Tematisk vil nogle af teksterne tematisere kvindens situation i perioden og dermed lægge sig i forlængelse af en del af teksterne fra forløbet om Det moderne Gennembrud .Der vil desuden indgå en række kanonforfattere.
Baggrundslæsning:
Barbara Kjær-Hansen et a.: Litteraturhistorien - på tværs og langs, s. 138-141, 149-150 (om Broby-Johansen), 154 (socialrealisme), 162-166, 168-169 (om bekendelseslitteratur og knækprosa), 173-179 (bl.a. om Michael Strunge), 181-183 (minialisme, bl.a. om Helle Helle)
Forfatterweb: Om Michael Strunge og "Vi folder drømmens faner ud"
Forfatterweb: Om Peder Frederik Jensen og Banedanmark
Tekster:
Martin Andersen-Nexø: Lønningsdag (1900) ((kanon)
Tom Kristensen: Rio Janeiro (1920) (kanon)
Robert Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt (1920)
Martin A. Hansen: Roden (1944/1955) (kanon)
Karen Blixen: De blå øjne (kanon)
Peter Seeberg: Hullet (1962) (kanon)
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (1960) (kanon)
Vita Andersen: Lænken om min hals (1977)
Eva Langkow: Lilith (1975)
Pia Juul: hex (1980)
Michael Strunge: Vi folder drømmens faner ud (1981) (værk)
Helle Helle: Mere Kaffe?
Peder Frederik Jensen: Banedanmark (værk)
Tessa: BEN (2019)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53603318944",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53603318944",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53603318944"
}