Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Henrik Juul Jensen
Hold 2022 DA/u (1u DA, 1u DA skr, 2u DA, 3u DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Novelleanalyse
Titel 2 Forløb#2 Lyrikanalyse. Digte om Danmark
Titel 3 Forløb#3 Variation i dansk
Titel 4 Forløb#4 Nordisk oldtid
Titel 5 Forløb#5 Optakt til DHO
Titel 6 Forløb#6 Middelalder til barok (hist. læs)
Titel 7 Forløb#7 Argumentation og TF 2
Titel 8 Forløb#8 Oplysning og pietisme
Titel 9 Forløb#9 Reklameanalyse
Titel 10 Forløb#10 Romantikken (forts af forløb 6 og 8)
Titel 11 Forløb#11 Krig (litt.+medie)
Titel 12 Forløb#12 Nyhedsformidling
Titel 13 Forløb#13 Diskursanalyse
Titel 14 Forløb#14 Det moderne gennembrud 1870-1890 (perio)
Titel 15 Forløb#15 Overblikslæsning 1900-2020
Titel 16 Forløb#17Hjælpemidler etc til det skriftlige

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Novelleanalyse

Forløbsbeskrivelse

I forløbet er der arbejdet med analyse af fiktionsprosa/noveller. Der er bl.a. fokus på centrale analytiske begreber.


Baggrundslæsning/teori:

Larsen, Ole Schulz: Håndbog til dansk, s. 38-69



Tekster
Korsgaard, Thomas:  I bor da meget pænt (sidste 5 år)
Bodelsen, Anders: Drivhuset
Johansen, Anders: Che
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Lyrikanalyse. Digte om Danmark

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb arbejdes der med lyrikanalyse og med grundbegreber til lyrikanalyse.
Der er arbejdet med digte/sange, der har Danmark som emne.



Baggrundslæsning/teori
Krydsfelt
Ole Schulz Larsen: Håndbog til dansk: Sproglige billeder, s. 112-122


Tekster
Ewald, Johannes: Kong Christian stod ved højen mast (Romance)
Oehlenschläger, Adam: Der er et yndigt land (Fædrelandssang) (kanon)
Grundtvig, N.F.S.:  Danmarks trøst (kanon)
Andersen, H.C.: Danmark mit fædreland (kanon)
Linnet, Anne: Danmark (sidste 5 år)
Soleima: Godnat lille land (sidste 5 år)
Jensen, Johannes V. Hvor smiler fager den danske kyst (kanon)
Nielsen, Peter A.G.: Danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Variation i dansk

Forløbsbeskrivelse

I dette forløb arbejdes der med forskellige måder, som dansk kan tales på. Der er især arbejdet med forskellen på talesprog og skriftsprog.
Debat om dansk.

I forløbet er der desuden arbejdet med den debatterende artikel.


Baggrundslæsning/teori
Larsen, Ole Schulz:




Tekster
Frederiksen, Lis M. det danske sprog er presset
Egne optagelser af talesprog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Nordisk oldtid

Forløbsbeskrivelse
I forløbet er der arbejdet med den nordiske oldtid/vikingetiden med fokus på analyse af en saga (Gunlaug Ormstunge Saga).
I forløbet er der bl.a arbejdet med sagagenrens kendetegn, sagaens overlevering, skrivestil, personkildring, skildring af miljø og samfund, slægt/individ.

Forløbet er også optakt til DHO om vikingetiden, hvor eleverne i grupper har arbejdet med en af 3 opgaver:
1.     Kvinders rolle i vikingetiden
2.     Nordisk religion og mandeideal som afspejling af samfundsmagten
3.     Kongemagten i vikingetiden (Egill Skallagrimsson Saga)



Baggrundslæsning:


Barbara Kjær-Hansen et al.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs: 19-33 (passim - især 26-28).



Tekst:

Saga: Gunlaug Ormstunge saga (kopi) (værk 1)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Optakt til DHO

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Middelalder til barok (hist. læs)

Forløbsbeskrivelse:

I forløbet arbejdes der med litteratur historisk læsning af perioden middelalder til barok.
Mht. folkeviserne har der været fokus på bl.a. slægt/individ, folkevisernes fremstillingsform (adfærdsbeskrivende stil, syrebadsteknik, formelsprog), visegenre (riddervise og tryllevise) samt psykologisk tolkning af det overnaturlige i folkeviserne.
I Luther-salmen har der været fokus på bruddet med den katolske kirke samt salmens tema og billedsprog
I folkeeventyrene er der arbejdet med eventyrkendetegn, opbygning og eventyrgenre. Der er også arbejdet med bl.a. aktantmodel og kendetegn for mundtligt sprog.
I barokteksterne er der bl.a. arbejdet med den dualistiske livsopfattelse og med hyldesten af enevælden.



Baggrundslæsning:
Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, s. 19-28, 34-41, 44-50, 56-69


Tekster:

Folkevise: Ebbe Skammelsøn (kanon)
Folkevise: Harpens Kraft (kanon)
Folkeeventyr: Stærke Hans og herremanden
Folkeeventyr. Kong Lindorm
Luther, Martin: Nu fryd dig kristne menighed
Kingo, Thomas: Ked af verden, kær ad himlen
Kingo, Thomas: Velkoms Tanker
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 Argumentation og TF 2

Forløbsbeskrivelse

I dette forløb arbejdes der med retorik og argumentation især i forbindelse med taler. Forløbet ligger i forlængelse af danskforløbet o grundforløbet, og samtidig er det en del af optakten til TF2.
Der er arbejdet med basale begreber fra argumentationsanalysen (fx Toulmin: påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, styrkemarkør) samt appelformerne.



Teori:

Solveig Bennike et al.: Faglige forbindelser, s.198-204
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8 Oplysning og pietisme

Forløbsbeskrivelse

Forløbet er en fortsættelse af den historiske læsning i forløb #6. I forløbet har været fokus pod centrale tekster og træk ved oplysningstiden (rationalisme, fornuft, nytte, naturlighed, deisme) og pietismen (følelser, fromhed). I forbindelse med Holberg har der været fokus på komedien (karakterkomedien), dens opbygning, virkemidler og formål.



Baggrundslæsning:

Barbara Kjær-Hansen et al.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, s.  73-82


Tekster:
Brorson, Hans Adolph: Op! Al den tin
Holberg, Ludvig: Af: den politiske Kandstøber (kanon)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9 Reklameanalyse

Forløbsbeskrivelse

I dette forløb arbejdes med reklameanalyse. Det både analyse af faste reklamer og små reklamefilm fra tv/internettet. Der er især arbejdet med kommunikationssituation,/kommunikationsanalyse og virkemidler (billedmæssige, filmiske og sproglige).


Baggrundslæsning:
Ole S. Larsen: Håndbog til dansk: s 321-322 (analysemodel), 270-271, 325-337 (filmiske virkemidler)


Tekster (reklamer)

Faste reklamer:
Airtox

Gruppearbejde om reklamefilm:Reklamerne findes på mitcfu.

Grupper:

1: Bang, Sylvester, Ask, Lasse:   ”3”

2: Mads, Pedersen, Gabriel: Arla

3: Silke, Sarah, Amanda, Ida: McDonalds

4: Astrid, Elora, Alma, Kold: Netto

5: Savage, Fischer, Felicia, Adam: Ikea

6: Kaya, Mathilde, Klara, BackerSpil.NU.dk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10 Romantikken (forts af forløb 6 og 8)

Forløbsbeskrivelse:

I forløbet arbejdes der med med romantikken, altså perioden ca. 1800-1850. Der arbejdes med universalromantik, organismetanke (Oehlenschläger og nyplatonisme (von Staffeldt). Tekster fra nationalromantikken er der arbejdet med i forløb #2 om "Digte om Danmark". I dette forløb arbejdes der også med begreberne biedermeier, poetisk realisme og romantisme.


Baggrundslæsning:
Barbara Kjær-Hansen et al.: s. 91-96, 98-100 (Nationalromantik), 100-104 (Biedermeier og poetisk realisme), 107-108øverst (Blicher), 108-110øverst (romantisme, Aarestrup)


'Tekster:
A.W. Schack von Staffeldt: Indvielsen
Adam Oehlenschläger: Guldhornene (kanon)
Poul Reumert: Oplæsning/recitation af Guldhornene
H.C. Andersen: Moderen Med barnet (kanon)
Peter Faber: Højt fra træets grønne top
St. Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen (kanon)
Emil Aarestrup: Angst
Emil Aarestrup: I en Landsbykirke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#11 Krig (litt.+medie)

I dette forløb arbejdes der med emnet krig - især med fokus på tiden før en krig og tiden under en krig.
Som grundbog er brugt:
Øhrstrøm, Louise Klinke: Krig. Et danskfagligt forløb, Lindhardt og Ringhof, 2016.
Alle tekster (sidetal) og al baggrundslæsning stammer fra ovennævnte bog
Udover kortere litterære tekster er der i forløbet også arbejdet med læsning af en roman og med analyse af dokumentarfilm.

Baggrundslæsning:
Louise Klinke Øhrstrøm:10-11, 14-18, 23-25, 28-30, 34-35, 36, 40, 44
                                           50-53, 61, 62


Tekster:
Halfdan Rasmussen: Definitioner (s. 12-13)
Herman Bang: Af: Tine (s. 19-22)
gustaf munch-petersen: Til mine forældre (s.31)
Ole Wivel: Vrede unge mænd (s.37-38)
Emil Bønnelycke: Spasrtanerne (s. 45-46)
Ludvig Holberg:: Krig mellem Leoparder og Tigre (s. 48)
Martin Andersen Nexø: Brodermorderen(s. 54-59)



Janus Metz: Armadillo: (dokumentar) (værk)
Lars Husum.: Jeg er en hær (værk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#12 Nyhedsformidling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#13 Diskursanalyse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb#14 Det moderne gennembrud 1870-1890 (perio)

Formål (fra læreplan)
- mindst én tekst af hver af forfatterne: Herman Bang og Henrik Pontoppidan
- tekster fra1800-tallet, herunder fra naturalisme
- læsning af en afgrænset periode før 2000
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer


Indhold
I forløbet introduceres eleverne til perioden Det moderne gennembrud gennem analysen af en række periodetypiske tekster. I forløber arbejder eleverne med de forskellige strømninger og gennembrud, der præger perioden: Det naturvidenskabelige og tekniske gennembrud, det religionskritiske gennembrud, det kønspolitiske gennembrud (sædelighedsfejden) og det poltiske og sociale gennembrud samt stilretningerne naturalisme, impressionisme og kritisk realisme.


Materiale:

Georg Brandes: uddrag af Indledningen til emigrantlitteraturen (1872)
Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød" (1887)
Olivia Levison: "Støv" (1885)
Amalie Skram: af Constance ring (1885) (norsk)
J.P. Jacobsen: af Fru Marie Grubbe (1876)
Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879) værk
August Strindberg: Lurad (svensk)

Supplerende
Cecilie Margrethe Petersen, født Købke, kunstnerens søster, 1835, Christen Købke
Anna Seekamp, kunstnerens søster, 1882, Bertha Wegmann


Baggrundsteksten "Gennembrud" I: Jørn Jacobsen og Conni Paldam De moderne gennembrud 1870-1914
Noter til sædelighedsfejden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forløb#15 Overblikslæsning 1900-2020

Forløbsbeskrivelse

I dette forløb læses tekster fra 1900 til ca. 2020. I gennemgangen vil der blive lagt vægt på de litteraturhistoriske strømninger i perioden samt på de mere overordnede begreber realisme og modernisme. Der vil bl.a. blive arbejdet med for skellige litterære perioder og tendenser som  Det folkelige gennembrud, ekspressionisme, eksistentialisme, konfrontationsmodernisme, hverdagsrealisme, postmodernisme og minimalisme. Tematisk vil nogle af teksterne tematisere kvindens situation i perioden og dermed lægge sig i forlængelse af en del af teksterne fra forløbet om Det moderne Gennembrud .Der vil desuden indgå en række kanonforfattere.


Baggrundslæsning:

Barbara Kjær-Hansen et a.: Litteraturhistorien - på tværs og langs, s. 138-141, 149-150 (om Broby-Johansen), 154 (socialrealisme), 162-166, 168-169 (om bekendelseslitteratur og knækprosa),  173-179 (bl.a. om Michael Strunge), 181-183 (minialisme, bl.a. om Helle Helle)
Forfatterweb: Om Michael Strunge og "Vi folder drømmens faner ud"
Forfatterweb: Om Peder Frederik Jensen og Banedanmark

Tekster:
Martin Andersen-Nexø: Lønningsdag (1900) ((kanon)
Tom Kristensen: Rio Janeiro (1920) (kanon)
Robert Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt (1920)
Martin A. Hansen: Roden (1944/1955) (kanon)
Karen Blixen: De blå øjne (kanon)
Peter Seeberg: Hullet (1962) (kanon)
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (1960) (kanon)
Vita Andersen: Lænken om min hals (1977)
Eva Langkow: Lilith (1975)
Pia Juul: hex (1980)
Michael Strunge: Vi folder drømmens faner ud (1981) (værk)
Helle Helle: Mere Kaffe?
Peder Frederik Jensen: Banedanmark (værk)
Tessa: BEN (2019)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer