Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Anne Heldager
|
Hold
|
2022 EN/u (1u EN, 1u EN skr, 2u EN, 3u EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing up
I dette forløb øver vi at læse og analysere forskellige slags tekster (primært fiktion), som alle omhandler aspekter om at være ung og på vej mod at blive voksen.
Samtidig introduceres teorien om "rite of passage" samt relevante analysetermer og -metoder:
symbol, metaphor, simile, Freytag's plot structure, plot preparation, main character, the four types of conflict, narration, poin of view, end rhyme, fairy tale characteristics, meter, etc.
Vi træner at skrive summary over Freytag's plot structure.
Indholdsmæssige fokuspunkter:
- the proces of growing up => becoming an adult/ Rite of passage
- parents' part of the proces
- expectations
- identity/ challenges
Materiale:
- The Shining Mountain (Alison Fell) - short story/ fairy tale
- Just Like That - short story
- Lost Generation - poem
- She's Leaving - song
- Rite of passage - article
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Who are you? - Video file
|
03-11-2022
|
Digital footprints
|
07-11-2022
|
Who are you? Catch up
|
14-11-2022
|
Summary writing
|
05-12-2022
|
Modalverber
|
05-01-2023
|
Being a teenager
|
06-01-2023
|
Opg. 6 - Growing up - video file
|
27-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Slavery and racism in the US
Dette forløb stiller skarpt på slavetiden i USA fra forskellige perspektiver.
Helt overordnet ser vi på begrebet racisme, hvordan Morton definerede det i 1800-tallet og hvordan vi opfatter det i dag.
Dette skal bidrage til at forstå menneskesynet i slavetiden i USA og hvordan det åbnede for en slags retfærdiggørelse af at behandle slaver som dyr. Samme perspektiv ses i talen "The Mudsill Theory", der også tjener som eksempel på spændingerne mellem staterne i hhv. Nord og Syd kort før Borgerkrigen brød ud.
Sangen Go Down, Moses viser hvordan slaverne kunne bruge religiøst tematiseret sang til at skabe fællesskab, udholdenhed under arbejdet og ikke mindst til at kritisere deres situation mellem linjerne. Også den tidligere slave Frederick Douglass kritiserer forholdene for slaverne, men på en langt mere direkte og konkret måde, idet han ikke længere skulle frygte straf for sin beretning. Det er en førstehåndskilde, der er blevet hyldet for at beskrive slavernes liv og underkuelse meget realistisk.
Det ikoniske uddrag fra Declaration of Independence, ifølge hvilket "all men are created equal... " understreger tydeligt, at slaver (og kvinder) ikke regnes som ligebyrdige mennesker ift. hvide mænd. Det er derfor, slaverne ikke var beskyttet af formuleringen.
For at relatere emnet til nutiden inddrages teksten "Key examples of systemic Racism in the US", som definerer og sammenligner begreberne "systemic" og "structural" racism og giver 11 karakteristiske eksempler på systemic racism i USA i dag (2024)
Primærtekster:
- There is No Scientific Basis for Racism (2018) - article
- Go Down, Moses (song)
- Mudsill Theory (speech)
- Declaration of Independence (excerpt) - 1776
- Frederick Douglass, Narrative, chapter 1
- Key examples of systemic Racism in the US - article https://robertsmith.com/blog/examples-of-systemic-racism/
Yderligere materiale:
- Crash course on American History
- Frederick Douglass
- The American Civil War
I forløbet har vi endvidere trænet emnerelaterede gloser og arbejdet med
- tidslinjer (overblik over emnet)
- notetagning fra videomateriale
- vidensdeling fra elev til elev
- mundtlig genfortælling af omstændigheder vedr. borgerkrigen
- analyse af sangtekster, herunder symbolik, allusion, meter, rhyme og rhythm + genren "negro spirituals"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Into the Wild - EKSAMENSEMNE
I dette forløb arbejder vi med opfattelser af den vilde natur. Udgangspunktet er filmen "Into the Wild" (2007). Vi ser på, hovedpersonens forhold til naturen og udforsker baggrunde for denne. Der knyttes an til (amerikanske) frihedssymboler, den byron'ske helt, lige som der perspektiveres kort til romantikken.
I øvrigt fokus på filmanalyse og åbningsscenens betydning for en film.
Film:
- "Into the Wild" (filmen, grundigt arbejde med åbningsscenen og mundtlig aflevering som videofil om denne)
Tekster:
- "There is a Pleasure ..." af Lord Byron (digt)
- "Walden" af Thoreau, uddrag
- "Song for a Seagull" - Joni Mitchell (sang)
- "Crossing" - Mark Slouka (short story)
Desuden
- baggrundsviden om Thoreau og Byron:
"Characteristics of the Byronic Hero" (http://humbleisd.net/cms/lib2/TX01001414/Centricity/Domain/3523/Characteristics%20of%20the%20Byronic%20Hero.doc)
http://www.sparknotes.com/lit/walden/context.html
http://www.sparknotes.com/lit/walden/facts.html
- Informationssøgning om romantikken.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fiction analysis and essay writing
Dette forløb er håndværkstræning i følgende:
- top-down reading
- Hands-on analysis
- essay writing
- funnel-shaped introduction and thesis statement
- the structure of the paragraphs (topic sentence, PEE-model)
- the use of analytical terms
- quotation technique
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Very short short stories
Et lille kort introforløb om en endnu kortere tekstgenre: short stories på blot 6 ord.
Forløbet skal skærpe fokus på short story-genren, dens kendetegn og virkemidler, netop fordi disse er så beskårede i de ultraminimalistiske short stories, vi læser i forløbet.
Øvelser med at puste de småbitte tekster op til et større handlingsforløb og selv skrive short stories in only six words udfordrer vores opfattelse af, hvad der skal til, for at en tekst er en short story og ikke fx et digt.
Formål:
- opfriske litterære begreber
- fokus på analysefærdigheder
- elevaktiverende start på året
Indhold:
- arbejde med småbitte tekster med fokus på litterær analyse
Metoder:
- elevaktiverende, gruppe-/par-arbejde
- læse teksterne, (op-)finde historien, (be-)skrive den
- se om man kan bruge nogle af analysebegreberne
Materiale:
- short stories in only six words
- http://www.wired.com/wired/archive/14.11/sixwords.html
- Like Two Ships (Chris Macy)
- The Salon Visit (Elizabeth Eula)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Apologies - a genre
Dette forløb har både fokus på genren "apology" og er samtidig optakten til og rammen om TF2 med dansk (med innovation)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Værklæsning - Stone Cold - EKSAMENSEMNE
Vi læser et skrevent værk: "Stone Cold" af Robert Swindells.
> indholdsmæssigt fokus på hjemløshed, fattigdom, stereotyper, fordomme
> analysefokus på fortællevinkler, stil
Materiale:
- "Stone Cold" - Robert Swindells (roman)
- "Another Day in Paradise" - Phil Collins (sang, tekst og video) https://www.youtube.com/watch?v=Qt2mbGP6vFI
- Memes om hjemløshed fra internettet (mange forskellige). Brugt som udgangspunkt for diskussion om fordomme og moralske grænser for, hvad man kan lave grin med, og hvad der er over stregen.
Øvrigt:
- mundtlig træning, fruit machine http://www.classtools.net/widgets/fruit_machine_8/Z8gUB.htm
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Anti-homeless spikes - drafts
|
12-01-2024
|
Anti-Homeless spikes - essay
|
16-01-2024
|
Sound file assignment - pair work
|
23-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Jack the Ripper - EKSAMENSEMNE
Dette forløb stiller skarpt på nogle af de store kontraster i Victoria-tiden, som var kendetegnet ved en sol- og en skyggeside.
Med udgangspunkt i Jack the Ripper-sagen undersøger vi, hvordan det var muligt at undslippe så voldsomme forbrydelser, samt hvad alt det uhyggelige står i modsætningsforhold til.
FORMÅL
- Kulturforståelse (kultur, historie, samfund)
- Læringskompetence
- Genreforståelse
- Receptiv og produktiv sprogfærdighed sprogtræning
- sproglig stil, stillejebeskrivelse
INDHOLD:
Jack the Ripper, kendskab til selve mordsagen, mysteriet og hvorfor det ikke blev opklaret
- introduktion til Victoriatidens London, især levevilkårene i East End sidst i 1880erne
- Grunde til at emnet er relevant i dag
METODER:
- informationssøgning og kritisk stillingtagen til informationen
- tekstlæsning, både nyere og ældre tekster, forskellige genrer og medier, NON-fiction
- Skriveteknikker (skrive notater til præsentationer og film undervejs, hurtigskrivning, processkrivning)
- mundtlige og skriftlige småøvelser (diskussionsspørgsmål og små taleøvelser om nøglebegreber/ personer fra filmen)
- Gruppearbejde med lille præsentation (individuelt fokus/ produkt for hver gruppe)
- Grammatisk fokus på genitiv, aktiv/passiv og relative pronomener, irregular verbs
- fokus på sprogligt stilleje på engelsk, herunder både beskrivelse og omskrivning.
- Glosetræning
MATERIALE:
- Jack The Ripper documentary (part 1 of 6) https://youtu.be/sMaIDC5kR5g?si=gLuEJp8KDRd2YMBO
- Jack The Ripper documentary (part 2 of 6) https://youtu.be/KdHCTI60PVc?si=BSBCYqhWrqOCRYu1
- www.casebook.org (suspects/ the 5 canoncial victims/ From Hell: Fact or Fiction) - non-fiction
- www.victorianweb.org (blandet informationssøgning om samtiden)
- Jack the Ripper letter ”Dear Boss” https://www.casebook.org/ripper_letters/
- ”From Hell” (film)
- ”The Unfortunates” – fra “Portrait of a Killer” af Patricia Cornwell (non-fiction)
- Tekstuddrag af Charles Dickens' ”Hard Times”, kapitel 5 (fiction)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
gruppefremlæggelse - Jack the Ripper
|
22-02-2024
|
Victorian Age - Jack the Ripper
|
18-03-2024
|
Victorian Age - full overview
|
21-03-2024
|
Jack the Ripper
|
22-03-2024
|
From Hell - noter og facts om Victorian Age
|
25-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
American politics and elections
De første gange i år kigger vi på de store omvæltninger i USA i forbindelse med det kommende præsidentvalg. Der er sket en del. Efter studieturen tager vi fat i valget igen, så vi med spænding kan følge med.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Ireland - EKSAMENSEMNE
I dette forløb, som også omfatter en studietur til Dublin, undersøger vi, hvad der skaber den irske "folkesjæl" og nationale identitet. Vi laver en række nedslag i en historisk kontekst, hvor det overordnede indtryk er præget af fattigdom, underkastelse under andre nationer, protest, oprør, religionsstrid og politisk vold.
Underemner er bla:
Violent history and surpression
- the Great Famine and migration
- three bloody events (Easter Uprising, Bloody Sunday, Warrington bombings)
- IRA
- music related to the political violence
Religion, Catholicism, feuds, values
- Magdalene Laundries
- gender issues
- feuds between Catholics and Protestants.
Nature, traditions
- Wicklow and Glendalough (incl. walking The Spink)
- Leprecauns, shamrocks, a pot of gold
- St. Patrick and St. Patrick’s day
Irish music (inkl. Musical pubcrawl in Dublin and a trad.sess.)
- traditional instruments and music, and its place in modern Irish culture
- folk music, sing-along
- modern Irish music
Language and humour
- Irish slang and phrases
- pronunciation of Irish English
- Irish mindset and humour
Irish sports (prøvede vi selv på en workshop i Malahide)
- Hurling
- Irish football
MATERIALE:
- Magdalene Sisters (spillefilm, 2003)
- The Wind that Shakes the Barley (spillefilm)
- 100 Years of Catholicism in Ireland
we read a summary and made a quiz of the original text https://www.jcfj.ie/article/the-catholic-church-the-state-and-society-in-independent-ireland-1922-2022/
- The Great Famine + Factfile 1 "Irish Historiy" - James Morris, i "A Green and Orange Land" (Geoff Sammon, Systime, 1995), s. 8-14
GROUP WORK - THREE BLOODY EVENTS
U2: 'Sunday, Bloody Sunday'
lyrics: http://rock.rapgenius.com/U2-sunday-bloody-sunday-lyrics
music: http://www.youtube.com/watch?v=EM4vblG6BVQ
A. Easter Uprising (1916)
Read: https://www.nam.ac.uk/explore/easter-rising
Watch: http://www.youtube.com/watch?v=n5hslg8qEt8
John Lennon: ’The Luck of the Irish’ Group A
lyrics: http://rock.rapgenius.com/John-lennon-the-luck-of-the-irish-lyrics
music: https://youtu.be/p4cPoaXRRrg?si=gZ5pF-zGqlt1Ogem
Christy Moore: ’Minds Locked Shut’
lyrics: http://www.releaselyrics.com/111a/christy-moore-minds-locked-shut/
music: http://www.youtube.com/watch?v=kE_Oitavwck
B. Bloody Sunday (1972)
Read: http://en.wikipedia.org/wiki/Bloody_Sunday_(1972)
Watch: https://www.youtube.com/watch?v=CquBS2hnLNI
John Lennon: ’Sunday Bloody Sunday’
lyrics: http://rock.rapgenius.com/John-lennon-sunday-bloody-sunday-lyrics
music: https://youtu.be/65CnKe0iQbc?si=8VVkTKBxDckZa5ob
Cruachan: 'Bloody Sunday’
lyrics: http://lyrics-und-ubersetzungen.com/lied/zeigen/359598/cruachan/songtext-und-ubersetzung-bloody-sunday/
music: https://youtu.be/fTF7McfXuJU?si=z59IyyBp9EmkG0D5
C. The Warrington Bombings (1993)
Watch: http://www.youtube.com/watch?v=dOAHVcxA1No
Read: http://en.wikipedia.org/wiki/Warrington_bomb_attacks
Read: http://en.wikipedia.org/wiki/Irish_Republican_Army
Wings: ’Give Ireland Back to the Irish’
lyrics: http://rock.rapgenius.com/Paul-mccartney-and-wings-give-ireland-back-to-the-irish-lyrics
music: https://youtu.be/P_O3cCs9qmM?si=ahmmy0P7BxKQiMDj
Cranberries: 'Zombie'
lyrics: http://rock.rapgenius.com/The-cranberries-zombie-lyrics
music: http://www.youtube.com/watch?v=Jcwsfns7KPQ
- Traditional Irish Music: What's it all about
https://www.claddaghdesign.com/blogs/irish-interest/traditional-irish-music-whats-it-all-about
- The Rocky Road to Dublin https://www.youtube.com/shorts/ncz8vBEv_-E
- Molly Malone:
about: https://www.wikiwand.com/en/articles/Molly_Malone
"Cockles and Mussels" The Dubliners https://youtube.com/watch?v=wjjh5EmkKCA
- How to do an Irish accent - Gareth Jameson https://youtu.be/W2PHch4IPPQ?si=MVddZUtkEfwSz9v_
- Irish Slang and Phrases - Wolfe Momma https://youtu.be/JPs_V8e8m1o?si=RTPm6rii1w_Toc8U
Desuden lavede vi følgende på studieturen:
- så fodboldkamp (Shamrock Rovers på hjemmebane mod cypriotiske Apoel Nicosia)
- kanalfart med historiefacts (guide) på Liffey
- byvandring, bla. inkl. Garden of Remembrance, forbi Trinity College, havneområdet, forbi det sidste Magdalene-hjem, Grafton St.,
- fællesspisning på The Celt
- gruppevis bydelsanalyse (samfundsfag)
- gruppevis kulturstafet i Dublin med frivilligt valg af (godkendte) kulturelle oplevelser
- gruppevis Supermarket treasure hunt (med fokus på dagligvarer i Dublin)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34,96 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Englishes
Dette mini-forløb undersøger forskellige varianter af engelsk, herunder engelsk som lingua franca (dvs. når folk med andre modersmål bruger engelsk som fremmedsprog til at kommunikere indbyrdes).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Gender issues -VÆRKLÆSNING -EKSAMENSEMNE
Definition af termen "Gender issues", som udstikker rammerne for og vinklen på dette emne, er sammenfaldende med denne formulering fra European Institute for Gender Equality: "Any issue or concern determined by gender-based and/or sex-based differences between women and men". https://eige.europa.eu/thesaurus/terms/1184?lang=en
Emnet undersøger nysgerrigt forestillinger om, holdninger til og oplevelser af at være et kønnet menneske i en verden, hvor definitionerne og mulighederne hele tiden ændrer sig. Vi undersøger, hvordan dette kommer til udtryk i forskellige genrer, traditioner, kulturer, nyere historiske perioder, og fra forskellige udgangspunkter (bl.a. ift. ligestilling, seksualitet, identitet, lovgivning, medier, fordomme, politisk, privat og offentligt)
HERUNDER: Værklæsning - “Brokeback Mountain” - Annie Proulx (short story, STAND ALONE EDITION)"
- Brokeback Mountain - overview plot glossary.docx (Sparksnotes)
MATERIALE:
- “Brokeback Mountain” - Annie Proulx (short story, STAND ALONE EDITION)"
Unsex Me - Brynaa Hansen, Mette & Haugaard Christiansen, Anne Louise, Lindhardt og Ringhof, 2016:
- Introduction
- "How to throw like a boy if you are a girl"
- ”Gender Equality is Your Issue Too” - Emma Watson (speech)
- “The Metrosexual is dead. Long live the ‘spornosexual” - Marc Simpson (web article)
Øvrigt materiale:
- "Boys Don't Cry" - The Cure (sang og video)
- "How Not to Be a Boy" - Robert Webb https://www.newstatesman.com/culture/2014/10/how-not-be-boy-robert-webb-growing-and-losing-parent
- "Always #LikeAGirl" - https://www.youtube.com/watch?v=XjJQBjWYDTs
- "Emma Watson Responds to Critics of Her Vanity Fair Photo Shoot" - Emma Barrie
http://www.vulture.com/2017/03/emma-watson-gets-criticized-for-semi-nudity-in-vanity-fair.html
- "How to be a real man" - JP Sears, Youtube https://youtu.be/VpDNGqJ4Ep0
- "How to treat man flu" https://www.youtube.com/watch?v=1qdcMY8F8oc
- "Kvinder er ikke så meget værd som mænd" (artikel) - Amalie Rokkedal Simonsen (DR) https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/kvinder-er-ikke-saa-meget-vaerd-som-maend-apples-nye-danske-tastatur
- "What is queer theory" (PHILO-notes on Youtube, video) https://www.youtube.com/watch?si=PkflPinkklSKwN2r&v=74k8OvL-NiQ&feature=youtu.be (skimmet)
- "Harry Styles, Billie Eilish, And 8 More Celebrities Accused Of "Queerbaiting,” Plus How They Responded To The Accusations" - Mychal Thompson, BuzzFeed, https://www.buzzfeed.com/mychalthompson/celebrities-accused-queerbaiting
- "The Gay Thing" - Henry Rollins (spoken word) https://www.youtube.com/watch?v=BDhnkd4FjD4
- "Trump White House declares a person's gender can't be changed" (executive order 20/1 2025). https://www.cbc.ca/news/world/trump-gender-executive-order-1.7436438
- "Defending Women from Gender Ideology Extremism and Restoring Biological Truth to the Federal Government" (executive order 20/1 2025). https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/2025/01/defending-women-from-gender-ideology-extremism-and-restoring-biological-truth-to-the-federal-government/
- "Therapists sound alarm after study shows dramatic rise in gender dysphoria among children - Kristine Parks (Fox News) 28/1 2025. https://www.foxnews.com/media/therapists-sound-alarm-after-study-shows-dramatic-rise-gender-dysphoria-among-children
- Gender issue(s) - definition in English
- Gender issue(s) - begrebsdefinition på dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Shakespeare - King Lear - EKSAMENSEMNE
Shakespeare "King Lear" - EKSAMENSEMNE
Vi arbejder med Shakespeare ud fra en tematisk vinkel med hovedfokus på
"seeming vs. being"
"order and authority"
"loyalty and betrayal".
Som kontekst for emnet arbejder vi med
- samtiden/ samfundet
- Elizabethan world view (https://prezi.com/vuuzbhalt1eh/king-lear-disruption-of-elizabethan-world-order/) + Jacobean world view
- language
Desuden trænes litterære analysefærdigheder og der arbejdes med genren drama/tragedie, herunder de tre unities (time, place, action)
MATERIALER:
"William Shakespeare - in a nutshell" - Simpleshow Foundation (Youtube video). https://youtu.be/ocrgDc6W7Es?si=TTEv0zBqNXhw2QuZ
King Lear
- læst uddrag (1.1- 1.4.171 )
- set filmen (2008 Trevor Nunn)
- "dEFAULT Theatre reads Shakespeare’s King Lear online" (de læste scener) https://youtu.be/UbZGWI4ZF3
- "Video SparkNotes: Shakespeare's King Lear summary" https://youtu.be/ptXr7LKylpg?si=cM6-F_iAIMgEku2u
- Shakespeare med original udtale: https://www.youtube.com/watch?v=gPlpphT7n9s
- Three unities in classical drama:
http://internetshakespeare.uvic.ca/Library/SLT/drama/classical%20drama/unities.html
- Tragedy as a genre: Fields of Vision 1, genres X
- King Lear 1.1 - oversat til dansk af Niels Brunse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIGE PRØVER
Til årsprøven, terminsprøven og den skriftlige eksamen for 2uEN 2024 er følgende online-hjælpemidler tilladt:
ORDBØGER:
https://www.ordbogen.com/ (og alle ordbøger indlejret i denne)
https://www.ordnet.dk
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.thesaurus.com/
GRAMMATIKBØGER o.lign.
- https://app.minlaering.dk/bog/29 - Engram Grundforløb
- https://app.minlaering.dk/bog/6 - Engram Basis
- https://app.minlaering.dk/bog/1 - Engram
- https://app.minlaering.dk/bog/25 - Do it, write! (MinLæring)
Derudover er det tilladt at bruge offline-hjælpemidler som fx noter fra undervisningen, grammatikbøger, ordbøger og lignende, som ikke tilgås via internettet.
Wordfunktionerne "stavekontrol" og "grammatikkontrol" i det aktuelle sprog, besvarelsen skrives i, må gerne bruges. Derimod er Editor-funktionen IKKE tilladt.
Materiale fra Teams-mappen må kun bruges, HVIS DET ER DOWNLOADET TIL COMPUTEREN. Teams må IKKE tilgås i løbet af prøven.
Ud over de nævnte tilladte hjælpemidler og selve processen med at tilgå opgaven samt aflevere besvarelsen er det IKKE tilladt at bruge internettet.
Kommunikation med andre er heller ikke tilladt.
FORBUDTE HJÆLPEMIDLER TIL PRØVEN:
- alle apps og funktioner, der kan oversætte, skrive eller redigere hele sætninger, fx AI, ChatGPT, Editor, CoPilot, Grammarly, verbumbøjere osv.
- onlinemateriale, der ikke er nævnt i listen ovenfor
- dokumenter fra Studienet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53603324580",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53603324580",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53603324580"
}