Holdet 2022 EN/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Anne Heldager
Hold 2022 EN/u (1u EN, 1u EN skr, 2u EN, 3u EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing up
Titel 2 Slavery and racism in the US
Titel 3 Into the Wild - EKSAMENSEMNE
Titel 4 Fiction analysis and essay writing
Titel 5 Very short short stories
Titel 6 American values- EKSAMENSEMNE
Titel 7 Apologies - a genre
Titel 8 Værklæsning - Stone Cold - EKSAMENSEMNE
Titel 9 Jack the Ripper - EKSAMENSEMNE
Titel 10 American politics and elections
Titel 11 Ireland - EKSAMENSEMNE
Titel 12 Englishes
Titel 13 Gender issues -VÆRKLÆSNING -EKSAMENSEMNE
Titel 14 Shakespeare - King Lear - EKSAMENSEMNE
Titel 15 TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIGE PRØVER

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing up

I dette forløb øver vi at læse og analysere forskellige slags tekster (primært fiktion), som alle omhandler aspekter om at være ung og på vej mod at blive voksen.

Samtidig introduceres teorien om "rite of passage" samt relevante analysetermer og -metoder:
symbol, metaphor, simile, Freytag's plot structure, plot preparation, main character, the four types of conflict, narration, poin of view, end rhyme, fairy tale characteristics, meter, etc.

Vi træner at skrive summary over Freytag's plot structure.


Indholdsmæssige fokuspunkter:
- the proces of growing up => becoming an adult/ Rite of passage
- parents' part of the proces
- expectations
- identity/ challenges


Materiale:
- The Shining Mountain (Alison Fell) - short story/ fairy tale
- Just Like That - short story
- Lost Generation - poem
- She's Leaving - song
- Rite of passage - article

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Who are you? - Video file 03-11-2022
Digital footprints 07-11-2022
Who are you? Catch up 14-11-2022
Summary writing 05-12-2022
Modalverber 05-01-2023
Being a teenager 06-01-2023
Opg. 6 - Growing up - video file 27-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Slavery and racism in the US

Dette forløb stiller skarpt på slavetiden i USA fra forskellige perspektiver.
Helt overordnet ser vi på begrebet racisme, hvordan Morton definerede det i 1800-tallet og hvordan vi opfatter det i dag.
Dette skal bidrage til at forstå menneskesynet i slavetiden i USA og hvordan det åbnede for en slags retfærdiggørelse af at behandle slaver som dyr. Samme perspektiv ses i talen "The Mudsill Theory", der også tjener som eksempel på spændingerne mellem staterne i hhv. Nord og Syd kort før Borgerkrigen brød ud.

Sangen Go Down, Moses viser hvordan slaverne kunne bruge religiøst tematiseret sang til at skabe fællesskab, udholdenhed under arbejdet og ikke mindst til at kritisere deres situation mellem linjerne. Også den tidligere slave Frederick Douglass kritiserer forholdene for slaverne, men på en langt mere direkte og konkret måde, idet han ikke længere skulle frygte straf for sin beretning. Det er en førstehåndskilde, der er blevet hyldet for at beskrive slavernes liv og underkuelse meget realistisk.

Det ikoniske uddrag fra Declaration of Independence, ifølge hvilket "all men are created equal... " understreger tydeligt, at slaver (og kvinder) ikke regnes som ligebyrdige mennesker ift. hvide mænd. Det er derfor, slaverne ikke var beskyttet af formuleringen.

For at relatere emnet til nutiden inddrages teksten "Key examples of systemic Racism in the US", som definerer og sammenligner begreberne "systemic" og "structural" racism og giver 11 karakteristiske eksempler på systemic racism i USA i dag (2024)


Primærtekster:
- There is No Scientific Basis for Racism (2018) - article
- Go Down, Moses (song)
- Mudsill Theory (speech)
- Declaration of Independence (excerpt) - 1776
- Frederick Douglass, Narrative, chapter 1
- Key examples of systemic Racism in the US - article https://robertsmith.com/blog/examples-of-systemic-racism/


Yderligere materiale:
- Crash course on American History
- Frederick Douglass
- The American Civil War

I forløbet har vi endvidere trænet emnerelaterede gloser og arbejdet med
- tidslinjer (overblik over emnet)
- notetagning fra videomateriale
- vidensdeling fra elev til elev
- mundtlig genfortælling af omstændigheder vedr. borgerkrigen
- analyse af sangtekster, herunder symbolik, allusion, meter, rhyme og rhythm + genren "negro spirituals"


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Into the Wild - EKSAMENSEMNE

I dette forløb arbejder vi med opfattelser af den vilde natur. Udgangspunktet er filmen "Into the Wild" (2007). Vi ser på, hovedpersonens forhold til naturen og udforsker baggrunde for denne. Der knyttes an til (amerikanske) frihedssymboler, den byron'ske helt, lige som der perspektiveres kort til romantikken.

I øvrigt fokus på filmanalyse og åbningsscenens betydning for en film.

Film:
- "Into the Wild" (filmen, grundigt arbejde med åbningsscenen og mundtlig aflevering som videofil om denne)

Tekster:
- "There is a Pleasure ..." af Lord Byron (digt)
- "Walden" af Thoreau, uddrag
- "Song for a Seagull" - Joni Mitchell (sang)
-  "Crossing" - Mark Slouka (short story)

Desuden
- baggrundsviden om Thoreau og Byron:
     "Characteristics of the Byronic Hero"        (http://humbleisd.net/cms/lib2/TX01001414/Centricity/Domain/3523/Characteristics%20of%20the%20Byronic%20Hero.doc)
      http://www.sparknotes.com/lit/walden/context.html
      http://www.sparknotes.com/lit/walden/facts.html

- Informationssøgning om romantikken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fiction analysis and essay writing

Dette forløb er håndværkstræning i følgende:

- top-down reading
- Hands-on analysis
- essay writing
           - funnel-shaped introduction and thesis statement
           - the structure of the paragraphs (topic sentence, PEE-model)
           - the use of analytical terms
           - quotation technique
  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Very short short stories

Et lille kort introforløb om en endnu kortere tekstgenre: short stories på blot 6 ord.

Forløbet skal skærpe fokus på short story-genren, dens kendetegn og virkemidler, netop fordi disse er så beskårede i de ultraminimalistiske short stories, vi læser i forløbet.
Øvelser med at puste de småbitte tekster op til et større handlingsforløb og selv skrive short stories in only six words udfordrer vores opfattelse af, hvad der skal til, for at en tekst er en short story og ikke fx et digt.

Formål:
- opfriske litterære begreber
- fokus på analysefærdigheder
- elevaktiverende start på året

Indhold:
- arbejde med småbitte tekster med fokus på litterær analyse

Metoder:
- elevaktiverende, gruppe-/par-arbejde
- læse teksterne, (op-)finde historien, (be-)skrive den
- se om man kan bruge nogle af analysebegreberne

Materiale:
- short stories in only six words
- http://www.wired.com/wired/archive/14.11/sixwords.html
- Like Two Ships (Chris Macy)
- The Salon Visit (Elizabeth Eula)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 American values- EKSAMENSEMNE

Dette forløb sætter fokus på retoriske virkemidler, talen som genre og hvordan amerikanske værdier italesættes.
Begreber:
diskursanalyse
eufemisme/ dysfemisme



Arbejdsformer:
- tekstanalyse, non-fiction, diskurs, kommunikationsanalyse, retorisk analyse etc.
- genreovervejelser
- skrive flere taler selv


MATERIALE
Om retoriske virkemidler:
- retoriske virkemidler, Quizlet: https://quizlet.com/146817710/rhetoric-devices-flash-cards/
- Introduktion til de tre appelformer https://www.youtube.com/watch?v=9L_G82HH9Tg og https://www.youtube.com/watch?v=WeXhmaFk2WY
- Obama, examples of the modes of persuation https://www.youtube.com/watch?v=wc1TrKIzAJM
- "A Field Guide to Trump's Dangerous Rhetoric" - https://theconversation.com/a-field-guide-to-trumps-dangerous-rhetoric-139531
• “10 Best Lines” https://www.politico.com/story/2015/06/donald-trump-2016-announcement-10-best-lines-119066?_amp=true
. Trump and Obama language style on US school system


Taler:
- A Great People - George W. Bush (9-11 2000)
- "Back to School" - Barack Obama (2009)
- "The Whiskew Speech" - Harry S. Sweat + højtlæsning af den https://www.youtube.com/watch?v=wmuMLd_lAIU
- How JD Vance sees the World - and why it matters (BBC March 2025) https://www.bbc.com/news/articles/cly82yx09zeo


USA:
- Power division USA: https://www.youtube.com/watch?v=HuFR5XBYLfU
Three branches: https://d2v9ipibika81v.cloudfront.net/uploads/sites/95/Screenshot-2020-10-26-at-15.26.47.png
- Midterm elections: https://www.youtube.com/watch?v=MZy8CACTFOQ
- https://morningconsult.com/2022-midterm-elections-tracker/

American values:
- https://vintageamericanways.com/american-values/

Centrale begreber (modsætningspar)
- Individual Freedom and Self-Reliance
- Equality of Opportunity and Competition
- The American Dream/ material wealth and Hard Work

Supplerende stof:
. • Om John Kerry: https://www.nbcnews.com/news/us-news/john-kerry-hospitalized-after-bike-accident-france-n367251
. Her er fire eksempler på Støjbergs Spin (TV2 Nyheder) https://nyheder.tv2.dk/politik/2020-05-15-her-er-fire-eksempler-paa-inger-stoejbergs-spin-mener-professor
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Værklæsning - Stone Cold - EKSAMENSEMNE

Vi læser et skrevent værk: "Stone Cold" af Robert Swindells.

> indholdsmæssigt fokus på hjemløshed, fattigdom, stereotyper, fordomme
> analysefokus på fortællevinkler, stil


Materiale:
- "Stone Cold" - Robert Swindells (roman)
- "Another Day in Paradise" - Phil Collins (sang, tekst og video) https://www.youtube.com/watch?v=Qt2mbGP6vFI
- Memes om hjemløshed fra internettet (mange forskellige). Brugt som udgangspunkt for diskussion om fordomme og moralske grænser for, hvad man kan lave grin med, og hvad der er over stregen.


Øvrigt:
- mundtlig træning, fruit machine http://www.classtools.net/widgets/fruit_machine_8/Z8gUB.htm
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Anti-homeless spikes - drafts 12-01-2024
Anti-Homeless spikes - essay 16-01-2024
Sound file assignment - pair work 23-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Jack the Ripper - EKSAMENSEMNE

Dette forløb stiller skarpt på nogle af de store kontraster i Victoria-tiden, som var kendetegnet ved en sol- og en skyggeside.
Med udgangspunkt i Jack the Ripper-sagen undersøger vi, hvordan det var muligt at undslippe så voldsomme forbrydelser, samt hvad alt det uhyggelige står i modsætningsforhold til.

FORMÅL
- Kulturforståelse (kultur, historie, samfund)
- Læringskompetence
- Genreforståelse
- Receptiv og produktiv sprogfærdighed sprogtræning
- sproglig stil, stillejebeskrivelse

INDHOLD:
Jack the Ripper, kendskab til selve mordsagen, mysteriet og hvorfor det ikke blev opklaret
- introduktion til Victoriatidens London, især levevilkårene i East End sidst i 1880erne
- Grunde til at emnet er relevant i dag


METODER:
- informationssøgning og kritisk stillingtagen til informationen
- tekstlæsning, både nyere og ældre tekster, forskellige genrer og medier, NON-fiction
- Skriveteknikker (skrive notater til præsentationer og film undervejs, hurtigskrivning, processkrivning)
- mundtlige og skriftlige småøvelser (diskussionsspørgsmål og små taleøvelser om nøglebegreber/ personer fra filmen)
- Gruppearbejde med lille præsentation (individuelt fokus/ produkt for hver gruppe)
- Grammatisk fokus på genitiv, aktiv/passiv og relative pronomener, irregular verbs  
- fokus på sprogligt stilleje på engelsk, herunder både beskrivelse og omskrivning.
- Glosetræning

MATERIALE:
- Jack The Ripper documentary (part 1 of 6) https://youtu.be/sMaIDC5kR5g?si=gLuEJp8KDRd2YMBO
- Jack The Ripper documentary (part 2 of 6) https://youtu.be/KdHCTI60PVc?si=BSBCYqhWrqOCRYu1
- www.casebook.org (suspects/ the 5 canoncial victims/ From Hell: Fact or Fiction)  - non-fiction
- www.victorianweb.org (blandet informationssøgning om samtiden)
- Jack the Ripper letter ”Dear Boss” https://www.casebook.org/ripper_letters/
- ”From Hell” (film)
- ”The Unfortunates” – fra “Portrait of a Killer” af Patricia Cornwell (non-fiction)
- Tekstuddrag af Charles Dickens' ”Hard Times”, kapitel 5 (fiction)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
gruppefremlæggelse - Jack the Ripper 22-02-2024
Victorian Age - Jack the Ripper 18-03-2024
Victorian Age - full overview 21-03-2024
Jack the Ripper 22-03-2024
From Hell - noter og facts om Victorian Age 25-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 American politics and elections

De første gange i år kigger vi på de store omvæltninger i USA i forbindelse med det kommende præsidentvalg. Der er sket en del. Efter studieturen tager vi fat i valget igen, så vi med spænding kan følge med.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Ireland - EKSAMENSEMNE

I dette forløb, som også omfatter en studietur til Dublin, undersøger vi, hvad der skaber den irske "folkesjæl" og nationale identitet. Vi laver en række nedslag i en historisk kontekst, hvor det overordnede indtryk er præget af fattigdom, underkastelse under andre nationer, protest, oprør, religionsstrid og politisk vold.

Underemner er bla:

Violent history and surpression
- the Great Famine and migration
- three bloody events (Easter Uprising, Bloody Sunday, Warrington bombings)
- IRA
- music related to the political violence

Religion, Catholicism, feuds, values
- Magdalene Laundries
- gender issues
- feuds between Catholics and Protestants.

Nature, traditions
- Wicklow and Glendalough (incl. walking The Spink)
- Leprecauns, shamrocks, a pot of gold
- St. Patrick and St. Patrick’s day

Irish music (inkl. Musical pubcrawl in Dublin and a trad.sess.)
- traditional instruments and music, and its place in modern Irish culture
- folk music, sing-along
- modern Irish music

Language and humour
- Irish slang and phrases
- pronunciation of Irish English
- Irish mindset and humour

Irish sports (prøvede vi selv på en workshop i Malahide)
- Hurling
- Irish football


MATERIALE:
- Magdalene Sisters (spillefilm, 2003)
- The Wind that Shakes the Barley (spillefilm)

- 100 Years of Catholicism in Ireland
           we read a summary and made a quiz of the original text https://www.jcfj.ie/article/the-catholic-church-the-state-and-society-in-independent-ireland-1922-2022/

- The Great Famine + Factfile 1 "Irish Historiy" - James Morris, i "A Green and Orange Land" (Geoff Sammon, Systime, 1995), s. 8-14

GROUP WORK - THREE BLOODY EVENTS
         U2: 'Sunday, Bloody Sunday'  
               lyrics: http://rock.rapgenius.com/U2-sunday-bloody-sunday-lyrics
               music: http://www.youtube.com/watch?v=EM4vblG6BVQ

A. Easter Uprising (1916)
    Read: https://www.nam.ac.uk/explore/easter-rising
    Watch: http://www.youtube.com/watch?v=n5hslg8qEt8
         John Lennon: ’The Luck of the Irish’ Group A
              lyrics: http://rock.rapgenius.com/John-lennon-the-luck-of-the-irish-lyrics  
              music: https://youtu.be/p4cPoaXRRrg?si=gZ5pF-zGqlt1Ogem  
         Christy Moore: ’Minds Locked Shut’                       
              lyrics: http://www.releaselyrics.com/111a/christy-moore-minds-locked-shut/
              music: http://www.youtube.com/watch?v=kE_Oitavwck

B. Bloody Sunday (1972)
               Read: http://en.wikipedia.org/wiki/Bloody_Sunday_(1972)
               Watch: https://www.youtube.com/watch?v=CquBS2hnLNI
          John Lennon: ’Sunday Bloody Sunday’
                lyrics: http://rock.rapgenius.com/John-lennon-sunday-bloody-sunday-lyrics
                music: https://youtu.be/65CnKe0iQbc?si=8VVkTKBxDckZa5ob  
          Cruachan: 'Bloody Sunday’
                lyrics: http://lyrics-und-ubersetzungen.com/lied/zeigen/359598/cruachan/songtext-und-ubersetzung-bloody-sunday/
                music: https://youtu.be/fTF7McfXuJU?si=z59IyyBp9EmkG0D5  

C. The Warrington Bombings (1993)
                Watch: http://www.youtube.com/watch?v=dOAHVcxA1No
                Read: http://en.wikipedia.org/wiki/Warrington_bomb_attacks
                Read: http://en.wikipedia.org/wiki/Irish_Republican_Army
           Wings:  ’Give Ireland Back to the Irish’  
                lyrics:  http://rock.rapgenius.com/Paul-mccartney-and-wings-give-ireland-back-to-the-irish-lyrics
                 music: https://youtu.be/P_O3cCs9qmM?si=ahmmy0P7BxKQiMDj  
            Cranberries: 'Zombie'
                  lyrics: http://rock.rapgenius.com/The-cranberries-zombie-lyrics
                  music: http://www.youtube.com/watch?v=Jcwsfns7KPQ


- Traditional Irish Music: What's it all about         
      https://www.claddaghdesign.com/blogs/irish-interest/traditional-irish-music-whats-it-all-about
- The Rocky Road to Dublin https://www.youtube.com/shorts/ncz8vBEv_-E
- Molly Malone:
       about: https://www.wikiwand.com/en/articles/Molly_Malone
       "Cockles and Mussels" The Dubliners https://youtube.com/watch?v=wjjh5EmkKCA

- How to do an Irish accent - Gareth Jameson https://youtu.be/W2PHch4IPPQ?si=MVddZUtkEfwSz9v_
- Irish Slang and Phrases - Wolfe Momma https://youtu.be/JPs_V8e8m1o?si=RTPm6rii1w_Toc8U

Desuden lavede vi følgende på studieturen:
- så fodboldkamp (Shamrock Rovers på hjemmebane mod cypriotiske Apoel Nicosia)
- kanalfart med historiefacts (guide) på Liffey
- byvandring, bla. inkl. Garden of Remembrance, forbi Trinity College, havneområdet, forbi det sidste Magdalene-hjem, Grafton St.,
- fællesspisning på The Celt
- gruppevis bydelsanalyse (samfundsfag)
- gruppevis kulturstafet i Dublin med frivilligt valg af (godkendte) kulturelle oplevelser
- gruppevis Supermarket treasure hunt (med fokus på dagligvarer i Dublin)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34,96 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Englishes

Dette mini-forløb undersøger forskellige varianter af engelsk, herunder engelsk som lingua franca (dvs. når folk med andre modersmål bruger engelsk som fremmedsprog til at kommunikere indbyrdes).



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Gender issues -VÆRKLÆSNING -EKSAMENSEMNE

Definition af termen "Gender issues", som udstikker rammerne for og vinklen på dette emne, er sammenfaldende med denne formulering fra European Institute for Gender Equality: "Any issue or concern determined by gender-based and/or sex-based differences between women and men".  https://eige.europa.eu/thesaurus/terms/1184?lang=en

Emnet undersøger nysgerrigt forestillinger om, holdninger til og oplevelser af at være et kønnet menneske i en verden, hvor definitionerne og mulighederne hele tiden ændrer sig. Vi undersøger, hvordan dette kommer til udtryk i forskellige genrer, traditioner, kulturer, nyere historiske perioder, og fra forskellige udgangspunkter (bl.a. ift. ligestilling, seksualitet, identitet, lovgivning, medier, fordomme, politisk, privat og offentligt)


HERUNDER: Værklæsning - “Brokeback Mountain” - Annie Proulx (short story, STAND ALONE EDITION)"
- Brokeback Mountain - overview plot glossary.docx (Sparksnotes)

MATERIALE:
- “Brokeback Mountain” - Annie Proulx (short story, STAND ALONE EDITION)"

Unsex Me - Brynaa Hansen, Mette & Haugaard Christiansen, Anne Louise, Lindhardt og Ringhof, 2016:
- Introduction
- "How to throw like a boy if you are a girl"
- ”Gender Equality is Your Issue Too” - Emma Watson (speech)
- “The Metrosexual is dead. Long live the ‘spornosexual” - Marc Simpson (web article)


Øvrigt materiale:
-       "Boys Don't Cry" - The Cure (sang og video)
-       "How Not to Be a Boy" - Robert Webb https://www.newstatesman.com/culture/2014/10/how-not-be-boy-robert-webb-growing-and-losing-parent
-       "Always #LikeAGirl" - https://www.youtube.com/watch?v=XjJQBjWYDTs
-       "Emma Watson Responds to Critics of Her Vanity Fair Photo Shoot" - Emma Barrie
         http://www.vulture.com/2017/03/emma-watson-gets-criticized-for-semi-nudity-in-vanity-fair.html
- "How to be a real man" - JP Sears, Youtube https://youtu.be/VpDNGqJ4Ep0
-        "How to treat man flu" https://www.youtube.com/watch?v=1qdcMY8F8oc


         - "Kvinder er ikke så meget værd som mænd" (artikel) - Amalie Rokkedal Simonsen (DR) https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/kvinder-er-ikke-saa-meget-vaerd-som-maend-apples-nye-danske-tastatur


- "What is queer theory" (PHILO-notes on Youtube, video) https://www.youtube.com/watch?si=PkflPinkklSKwN2r&v=74k8OvL-NiQ&feature=youtu.be (skimmet)
- "Harry Styles, Billie Eilish, And 8 More Celebrities Accused Of "Queerbaiting,” Plus How They Responded To The Accusations" -  Mychal Thompson, BuzzFeed, https://www.buzzfeed.com/mychalthompson/celebrities-accused-queerbaiting
- "The Gay Thing" - Henry Rollins (spoken word) https://www.youtube.com/watch?v=BDhnkd4FjD4   

- "Trump White House declares a person's gender can't be changed" (executive order 20/1 2025). https://www.cbc.ca/news/world/trump-gender-executive-order-1.7436438
- "Defending Women from Gender Ideology Extremism and Restoring Biological Truth to the Federal Government" (executive order 20/1 2025). https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/2025/01/defending-women-from-gender-ideology-extremism-and-restoring-biological-truth-to-the-federal-government/  
- "Therapists sound alarm after study shows dramatic rise in gender dysphoria among children - Kristine Parks (Fox News) 28/1 2025. https://www.foxnews.com/media/therapists-sound-alarm-after-study-shows-dramatic-rise-gender-dysphoria-among-children


- Gender issue(s) - definition in English
- Gender issue(s) - begrebsdefinition på dansk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Shakespeare - King Lear - EKSAMENSEMNE

Shakespeare "King Lear" - EKSAMENSEMNE

Vi arbejder med Shakespeare ud fra en tematisk vinkel med hovedfokus på
"seeming vs. being"
"order and authority"
"loyalty and betrayal".


Som kontekst for emnet arbejder vi med
- samtiden/ samfundet
- Elizabethan world view (https://prezi.com/vuuzbhalt1eh/king-lear-disruption-of-elizabethan-world-order/) + Jacobean world view
- language

Desuden trænes litterære analysefærdigheder og der arbejdes med genren drama/tragedie, herunder de tre unities (time, place, action)


MATERIALER:
"William Shakespeare - in a nutshell" - Simpleshow Foundation (Youtube video). https://youtu.be/ocrgDc6W7Es?si=TTEv0zBqNXhw2QuZ

King Lear
- læst uddrag (1.1- 1.4.171 )
- set filmen (2008 Trevor Nunn)
- "dEFAULT Theatre reads Shakespeare’s King Lear online" (de læste scener) https://youtu.be/UbZGWI4ZF3
- "Video SparkNotes: Shakespeare's King Lear summary" https://youtu.be/ptXr7LKylpg?si=cM6-F_iAIMgEku2u  


- Shakespeare med original udtale: https://www.youtube.com/watch?v=gPlpphT7n9s

- Three unities in classical drama:
   http://internetshakespeare.uvic.ca/Library/SLT/drama/classical%20drama/unities.html

- Tragedy as a genre: Fields of Vision 1, genres X

- King Lear 1.1 - oversat til dansk af Niels Brunse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIGE PRØVER

Til årsprøven, terminsprøven og den skriftlige eksamen for 2uEN 2024 er følgende online-hjælpemidler tilladt:

ORDBØGER:
https://www.ordbogen.com/ (og alle ordbøger indlejret i denne)
https://www.ordnet.dk
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.thesaurus.com/

GRAMMATIKBØGER o.lign.
- https://app.minlaering.dk/bog/29 - Engram Grundforløb
- https://app.minlaering.dk/bog/6 - Engram Basis
- https://app.minlaering.dk/bog/1 - Engram
- https://app.minlaering.dk/bog/25 - Do it, write! (MinLæring)

Derudover er det tilladt at bruge offline-hjælpemidler som fx noter fra undervisningen, grammatikbøger, ordbøger og lignende, som ikke tilgås via internettet.

Wordfunktionerne "stavekontrol" og "grammatikkontrol" i det aktuelle sprog, besvarelsen skrives i, må gerne bruges. Derimod er Editor-funktionen IKKE tilladt.

Materiale fra Teams-mappen må kun bruges, HVIS DET ER DOWNLOADET TIL COMPUTEREN. Teams må IKKE tilgås i løbet af prøven.

Ud over de nævnte tilladte hjælpemidler og selve processen med at tilgå opgaven samt aflevere besvarelsen er det IKKE tilladt at bruge internettet.
Kommunikation med andre er heller ikke tilladt.


FORBUDTE HJÆLPEMIDLER TIL PRØVEN:

- alle apps og funktioner, der kan oversætte, skrive eller redigere hele sætninger, fx AI, ChatGPT, Editor, CoPilot, Grammarly, verbumbøjere osv.

- onlinemateriale, der ikke er nævnt i listen ovenfor

- dokumenter fra Studienet


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer