Holdet 2022 EN/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Thomas Engelhardt Kruse
Hold 2022 EN/v (1v EN, 1v EN skr, 2v EN, 3v EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte hjælpemidler til eksamen
Titel 2 Growing up (without a home)
Titel 3 American Dream - Black USA EKSAMENSEMNE
Titel 4 Addiction
Titel 5 Global English EKSAMENSEMNE
Titel 6 Novel - Gatsby
Titel 7 Jamaica EKSAMENSEMNE
Titel 8 Class and Music in the UK
Titel 9 Dystopia
Titel 10 Man and Nature
Titel 11 Crime 1 EKSAMENSEMNE
Titel 12 Presidential Election
Titel 13 Crime 2 EKSAMENSEMNE
Titel 14 Horror
Titel 15 Love and Relationships EKSAMENSEMNE
Titel 16 Shakespeare - Hamlet EKSAMENSEMNE
Titel 17 (repetition)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Følgende sider er tilladte til eksamen (ministeriets og skolens generelle regler er altid gældende):

https://www.minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.oed.com/?tl=true
https://www.merriam-webster.com/
https://abc.ordbogen.com/

https://ordnet.dk/

https://blog.abaenglish.com/english-grammar-linking-adverbs-and-transition-words/
https://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/youmeus/learnit/learnitv288.shtml

nota

Hertil alle sider der er linket til fra Lectios undervisningsbeskrivelse - dog IKKE sparknotes o.l.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 American Dream - Black USA EKSAMENSEMNE

Forløbet har fokus på den amerikanske drøm og på sorte amerikanere og borgerrettigheder.
Eleverne skal kende til:
Den amerikanske drøm
(lidt om) slaveriet
Borgerrettighedskampen fra 1950'erne og frem
Raceforhold og -uroligheder i USA, herunder politivold mod sorte i nyere tid
Enkelte væsentlige taler om USA og raceforhold

Arbejdsformer: Her arbejdes individuelt, i par, i grupper samt med fremlæggelser

Vi har taget udgangspunkt i bogen Black Voices

Omfang: ca 6%

Vi har læst:
Studs Terkel: Arnold Schwarzenegger
Whitman: I Hear America Singing
Hughes: I too
Douglass: af Narrative of the Life of Frederick Douglass, an American Slave
Videoer: Jump Jim Crow, Scrub me Mamma with a Boogie Beat, The Montgomery Bus Boycott: Crash Course Black American History #35
Rosa Parks interview
MLK: af I Have a Dream
JFK: Report to the American People on Civil Rights, 11 June 1963 (uddrag)
Obama: Victory speech
Timeline: racism
supplerende: What to Know About the State Trial Over Tyre Nichols’s Death, Why Diversity Didn’t Save Tyre Nichols
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Global English EKSAMENSEMNE

Forløbet drejer sig om hvor og hvordan (og af hvem) engelsk tales i nutidens globaliserede verden. Her trækkes tråde tilbage til kolonitiden.
Der læses baggrundstekster og ses korte baggrundsfilm. Eleverne arbejder selvstændigt med en variation af engelsk og præsenterer denne. Endelig læses der tekster i klassen der problematiserer imperialisme og det engelsk sprogs udvikling.

Mål: At eleverne kan genkende nogle varianter af engelsk og analysere sig frem til hvad der kendetegner disse. At eleverne med indsigt kan diskutere den engelske sprogudvikling, herunder de forskellige varianters status og prestige i forhold til en britisk norm.

Vi har læst:
Room Service
Agard: Me not no Oxford Don
Agard: Reporting from the great dictionary disaster
Youtubevideoer med David Crystal
Artikel om Global English fra Worlds of English
English as a global Language
Merriman: Eating Sugar (novelle, skriftlig opgave)
Why English

Eleverne har arbejdet i grupper med hhv:
Spanglish
Indian English
English within the world of football
Danglish
?


Omfang: ca 4%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Jamaica EKSAMENSEMNE

Forløbet fokuserer på Jamaicas historie, kultur, sport og sprog.
Her arbejdes med forholdes til UK
Her arbejdes i grupper med underemner

Her læses fiktion, non-fiktion, lyrik (sange)

Målet er at eleverne skal vide noget om
- Jamaicas koloniale historie
- situationen nu - fx fattigdom og kriminalitet
- hvad der kendetegner jamaicansk engelsk
Vi har taget udgangspunkt i kap. 2 af bogen Bækgaard: West Indies

Omfang: ca 8%

Vi har læst/set/hørt
Bob Marley: Coming in from the cold
Carribean Islands History
Early B: History of Jamaica
Rise Up (dokumentar, CFU)
Bob Marley: Babylon System
Roger Mais: Blackout
Bennett: Colonization in Reverse
Levy: On The Long Song
Levy: On The Writing of The Long Song (skr. opg.)
What is Emancipation Day
Andrew Holness Emancipation Day Message 2023
Antrobus: Jamaican British
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 10 Man and Nature

Med udgangspunkt i Wider Contexs arbejder vi med forholdet mellem menneske og natur. Forløbet kredser om en romantisk opfattelse af forholdet - både i samtidens tekster og i nyere. Der arbejdes med digte, en længere novelle, et romanuddrag og endelig to film. Det analyseres og diskuteres hvad naturen kan tilbyde det moderne menneske: eksil, inspiration, refleksion, afvisning af det materielle osv. Naturen ses overalt som et spejl af den menneskelige psyke eller sjæl.

Byatts Sea Story (anvendt til skriftlig aflevering) ligger ligeledes inden for en romantisk naturopfattelse, men teksten tager en drejning og viser sig at være en økoapokalypse. Dette motiv er ikke forfulgt yderligere.

Materiale:
The Ecchoing Green
On a Tree Fallen
To the Virgins to make much of time
Where the wild roses grow
Tables turned
Romanuddrag: Into the wild
Langt novelleuddrag: Brokeback Mountain
Film: Into the Wild, Brokeback  Mountain
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Crime 1 EKSAMENSEMNE

Forløbet beskæftiger sig med klassisk og nyere crime fiction. Der arbejdes med hvad der definerer og afgrænser genren.
Eleverne skal kunne kende genrens kendetegn og analyse kriminallitteratur med fokus på undergenrer, plot, spændingsopbygning, fortælleforhold m.m.

Omfang samlet: ca. 8%

Vi har læst (i Crime 1 og 2)
Case reopened: Introduction
Crime in Fiction: Introduction
Whodunnit: Introduction
Doyle: Holmes: The speckled Band
A Study in Pink (tv-serie)
Sharp: Tell Me
True Crime: In the Dark (podcast)
Why Are We so Obsessed with True Crime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 13 Crime 2 EKSAMENSEMNE

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 15 Love and Relationships EKSAMENSEMNE

Rooneys Normal People er i centrum for forløbet. Her er fokus på unge mennesker og parforhold i vores tid. Vi inddrager Irland, klasseforhold og mentalt helbred.

Fremstillingsmæssigt er her fokus på karaktertegning, komposition (flashbacks m.m.) og synsvinkler.


Omfang: ca 8%

Vi har læst romanen.
Vi har brugt bogen Reading Normal People. Vi har arbejdet med star crossed lovers som et perspektiv på bogen og en overgang til Shakespeare.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Shakespeare - Hamlet EKSAMENSEMNE

Her introduceres til perioden og manden, og eleverne arbejder i grupper med væsentlige aspekter af Shakespeares univers: Shakespeares liv, tragedie og komik samt Shakespeares temaer. Sammen arbejdes der med Shakespeares sprog, den elizabetanske periode og teatret

Vi læser uddrag af Hamlet med fokus på psykologi og psykoanalyse.

Her er fokus på den tragiske helt.

Her bygges oven på viden om lyrik og -analyse fra Man and Nature.

Vi har set Zeffirellis film (1990) og har diskuteret grundlaget for at vælge den dramatisering der er i filmen.

Vi har læst og arbejdet med nedenstående scener af Hamlet:
I, 2
III, 1
III, 4, ll. 1-53
V, 2, ll. 164-303 + 338-346


Omfang: ca 6%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer