Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Martin Brorson Prag
|
Hold
|
2022 HI/v (1v HI, 2v HI, 3v HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1. Oltidens Grækenland og Rom
Forløbets hovedfokus vil være todelt. Først vil vi se nærmere på den oldgræske nations opblomstring, struktur og udbredelse fra ca. 500 til Phillip den II af Makedoniens erobring i 338 f.kr. I denne del vil vi også arbejde med den europæiske idehistoriske udvikling som de græske filosoffer Sokrates, Platon og Aristoteles satte i gang, og de tidlige demokratier i bystater som Athen. Denne del af forløbet vil blive afsluttet med en gennemgang af Alexander den stores felttog imod Asien, og hvordan dette felttog var med til at skabe den kulturelle retning ”Hellenismen.”
Hellenismen er også den røde tråd der bringer os videre til forløbete anden del, der har fokus på opblomstringen af det romerske imperium, og dets senere forfald. Her vil vi både arbejde med grundbogstekster, TV-serien ”Rome” og samtidige historiske kilder. I slutningen af forløbet skal vi tale om, hvordan romerrigets undergang såede frøene til middelalderens samfundsopbygning og troessystem, og hvordan arven fra grækerne og romerne, bedst sammenfattet med føromtalte begreb ”hellenisme”, er blevet helt afgørende for det moderne Europas opståen og udvikling.
I dette forløb skal vi se nærmere på, og definere:
Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- historiefaglige teorier og metoder.
Tidsperiode og geografi:
- Forløbet har fokus på Europæisk historie før år 500
Forløbets centrale problemstillinger:
- Hvad var forudsætningerne for den græske og romerske civilisations opblomstring og forfald?
- Hvad er det der gør den græske og romerske oldtidshistorie, herunder hellenismen så afgørende for Europas videre (demokratiske) udvikling?
- Hvordan kom oldtidens Grækenland og Romerriget til at påvirke Europas samfundsmæssige og religiøse udvikling. Dels i overgangen til middelalderen, dels i nutidens erindringshistorie?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2. Vikingetiden og dansk historieskrivning
Forløbet skal først og fremmest sætte fokus på, hvordan- og hvorfor vikingetiden fra ca. år 800 til 1100 var så central en periode i dansk historie. Både som en helt afgørende politisk, religiøs og samfundsmæssig overgangsperiode, men også som national drivkraft for Danmark fra 1800-tallets midte og frem til i dag.
Vi starter med en generelt gennemgang af vikingetiden og en række af dens hovedpunkter. Herunder vikingens tre roller som bonde, handelsmand og kriger. Vi skal se nærmere på betydningen af vikingeskibet for vikingernes ekspansion. Og hvilke historiske spor, ekspansionen har sat, eksemplificeet ved England. Vi dykker ned i hvordan det danske samfund gik fra en polyteistisk religion og et lokalt/regionalt magtsystem, til en monoteistisk religion og et centralt styret magtsystem.
Sideløbende skal vi undersøge hvordan forskellige tider har fokuseret på vikingen som bonden, kriger eller handelsmand, afhængig af hvilken samtid man søgte at sætte vikingerne i forhold til. I den forbindelse skal vi se nærmere på, hvilken identitetsskabende rolle vikingetiden har haft for Danmarks nationale identitetsopbygning.
Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiebrug og -formidling
Tidsperiode og geografi:
- Forløbet har fokus på dansk historie i tiden mellem 500 og 1500.
Forløbets centrale problemstillinger:
- Hvad gjorde vikingetiden vigtig for Danmark og Europa i sin samtid
- Hvilke forandringer skete der i det danske samfund i vikingetiden
- Hvordan er vikingetiden blevet brugt af senere tiders meningsdannere, til at betone pointer i den konkrete samtid. Særligt fokus på opbygningen af den nationale bevidsthed i Danmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Carl Harding Sørensen: VIKINGER OG TOGTER, Gyldendal; sider: 6-13, 17-20, 26-37, 62-68, 76-78, 96-101, 110-112
-
Dagens lektie er meget kort, fordi det er meningen at I skal lave kildekritiske analyser af teksterne. Det er derfor vigtigt, at I læser de to kilder grundigt.
-
Vikingeskibsmuseet om Bayeux tapetet
-
The Vikings! - Crash Course World History 224
-
Værktøjskassen til kildekritik. Vi bruger model 1.
-
Vi starter ud med at se på, hvordan de danske vikinger lod sig overtale til at fravælge Odin, Thor, Frej og de andre nordiske guder til fordel for den kristne Gud og Jesus.
-
Overgang til kristendommen lektie.docx
-
Vikinger - indsigt og udsyn. 129-132 og 137-139.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3. Middelalderforløb
Dette forløb vil søge at skabe en sammenhæng mellem romerrigets endelige sammenbrug omkring år 480 til renæssancens start i Firence omkring år 1350. Et gennemgående træk vil være at undersøge udviklingen af ”ridderen” som militær enhed om moralsk koncept. Vi vil derfor se nærmere på hans uddannelse, opvækst og samfundsrolle, og undersøge hvordan han som person og ideal er blev oplevet på skiftende måder, til skiftende tider.
Først ser vi nærmere på den tidlige middelalder. (Ca. år 476-1000) Her vil vi gøre det klart hvad det er for en grundlæggende forandring Europa gennemgår, fra at have været overvejet styret af Rom, til at blive en række mindre feudale kongedømmer. Den feudale struktur vil få et særligt fokus, da den blev grundnormen for samfundsopbygningen i det meste af Europa.
Perioden 1000 - 1350 kaldes oftest for højmiddelalderen. Her vil fokus være på udviklingen af handel, familiens betydning, udviklingen på landet og i byerne, de religiøse brydninger imellem de kristne europæere og muslimske araberne og endelig krig. Herunder korstogene til det hellige land. Senmiddelalderen (ca. 1250 - 1550) vil kun blive omtalt sporadisk.
Som en del af forløbet vil vi arbejde med de metodiske begreber aktør – struktur og faghistorie overfor populærhistorie.
Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Tidsperiode og geografi:
- Forløbet har fokus på Europæisk historie i tiden mellem 500 og 1500.
Forløbets centrale problemstillinger:
- Opbygningen af den feudale samfundsstruktur i Europa
- Ridderen som militær og moralsk figur. I sin samtid og for eftertiden. Med særlig fokus på ridderen i moderne populærhistoriske fremstillinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4. Danmark i Europa 1450-1750
Forløb 4. Oversigt – Danmark i Europa 1450 - 1750
Tiden er kommet til at se hvad der skete i Danmark i perioden 1450-1750, med enkelte udblik til Europa.
Det gennemgående tema i forløbet vil være magtkampene imellem de fem ”stænder” eller samfundsklasser i Danmark. Kongen, kirken, adlen, borgerskabet og bondestanden. Det europæiske udblik undervejs vil bestå i at inddrage de dansk-svenske magtkampe i perioden, den europæiske reformation, og Danmarks bestræbelser på at blive handelsmæssigt uafhængige af Hansestæderne.
Vi starter med at sætte fokus på magtkampene mellem kongen, adlen og kirken i perioden 1448-1536, med Grevens fejde (1534-1536) og den umiddelbart efterfølgende danske reformation (1536) som de to højdepunkter.
Dernæst ser vi på aspekter af 15 og 1600-tallets samfund: Retsvæsen, Landboforhold, Fromhed, Byliv etc.
Vi skal undersøge magtkampen om Østersøområdet mellem Danmark og Sverige. Og hvordan denne kamp både førte til indførelse af enevælden, og en række økonomiske forandringer. Især indførelsen af merkantilismen og bestræbelserne på at opbygge et dansk kolonirige. Som afslutning ser vi filmen ”En kongelig affærer” og analysere den populærhistorisk.
Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
- redegør for sammenhængen mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur, og samfund gennem tiderne
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Historiebrug og formidling
- Historiefaglige teorier og metoder
Tidsperiode og geografi:
- Forløbet har fokus på dansk historie mellem 1500 og 1900
Forløbets centrale problemstillinger:
- Magtkampene i Danmark mellem konge, kirke, adel, borger og bonde
- Overgangen fra valgkongedømme til enevælde og fra katolicisme til protestantisme.
- Den tabte kamp imod Sverige om overhøjheden i Skandinavien.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
F 5 1800 - tallet Industri/nationalisme/demokrati
1800 - tallet. Industrialisering, nationalisme og demokratisering
Vi starter forløbet i perioden lige efter Napoleonskrigenes afslutning i 1814 og fortsætter frem til og med fredsforhandlingerne i Versailles efter den 1. verdenskrig.
Vi skal have særlig fokus på Europas nationalisme, industrialisering og demokratisering. Vi vil bruge Danmarks demokratiseringproces og 1. verdenskrig som casestudier på den brydningstid det 1800 - tallet var for hele Europa.
Vi afslutter forløbet med at undersøge hvorfor Versaillesfreden ikke skabte en varig fred, men kun en 30 – årig pause, før udbruddet af 2. verdenskrig.
De temaer vi skal arbejde med er når vi snakker det lange borgerlige århundrede er:
- Industrialisering
- Danmarks demokratisering
Det moderne gennembrud
- Urbanisering
- Nationalstaternes opståen
- Imperialisme
- Stormagter og rivalisering
- Første Verdenskrig
- Den russiske revolution
- Versailles-freden
Faglige mål
– Analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
– revolutioner og menneskerettigheder
– dansk demokrati
– national identitet
– industrialisering
– imperialisme.
Forløbets centrale problemstillinger.
- Hvad ordene nationalisme, demokratisering og industrialisering betyder
- Hvilken betydning ovenstående tre begreber fik af betydning for europæernes politiske og økonomiske hverdag, og deres selvforståelse.
- Hvilken betydning de tre ovenstående begreber fik for udbruddet af 1. verdenskrig og krigens forløb.
- Hvorfor Versaillesfreden ikke skabte den varige fred, som var dens egentlige formål
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gamle Danske Sange: I Danmark er jeg født
-
Dansk Folkeparti - Valgvideo 2007
-
Jeg er Danmark - DF valgvideo fra 2011
-
Isam B - I Danmark Er Jeg Født
-
Dagens emne: Danmark omkring år 1800. Hvad var "Danmark"
-
Fra enevældig helstat til nationalstat, 1814-1914
-
Introduktion til perioden 'fra enevældig helstat til nationalstat', 1814-1914 – Danmarkshistorien | Lex
-
Fra oplysningstid til imperialisme(FOKUS 2), Gyldendal; sider: 88-89, 94-98, 114-119, 121-128, 134-135, 141-160
-
3. blok Industrialiseringens epoker og faser - arb.spm til fokus II.docx
-
Billede af Rubens fabrikker ca 1885
-
Kvindelige tekstilarbejdere i Rubens Dampvæveri, Frederiksberg, 1890. Farvelagt tegning af Rasmus Christiansen.
-
Beskrivelse af Rubens dampvæveri 1880. Historieportalen.pdf
-
Fremstilling og industrialisering i 1800 – tallets Danmark.
-
4. Modernisering, internationalisering og urbanisering
-
På timens skal I I jeres bordgrupper tale spørgsmålene igennem og gå i gang med en række oplæg om forskellige aspekter af optakten til krigen.
-
Som lektie til timen skal I høre en potcast. Den vare en time, så jeg vil foreslå at I høre den medens i træner, går en tur, vasker op eller lignende.
-
Krisecast. 1. Sommeren 1914 – optakten til Første Verdenskrig.
-
Når I har fundet ud af hvilke sider I skal arbejde med, skal I læse dem som lektie, og undervejs være opmærksomme på følgende, spørgsmål, som I skal besvare skriftligt PÅ TIMEN!:
-
Klos kap 2 del 1. s. 41 - 73.pdf
-
Klos: s. 43-63 (Bemærk, I skal kun læse en mindre del af lektien. Ligesom sidst skal den bruges til at lave podcastes.
-
Ligesom sidst, skal I hver især læse en mindre del af teksten til timen, som I så skal arbejde videre med
-
Hvis der er nogen der stadig mangler at sende deres podcast til Nicolai, så er det vigtigt at I gør det nu!
-
Klos: s. 64-65, 70-73 Klos kap 2 del 1. s. 41 - 73.pdf
-
Klos. Kap 5. s. 156-166.pdf
-
Klos. Den 1. Verdenskrig Kilder om Versaillesfreden s. 184-188.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6. Mellemkrigstiden og 2 Verdenskrig
Når man i dag taler om 2. verdenskrig, fremstilles det ofte som en fantastisk og grufuld krig, hvor de onde personificeret ved nazisterne/fascisterne var lige ved at sejre, men de gode, tit personificeret som amerikanerne og englænderne vandt, og de onde tabte.
Men hvad var egentlig baggrunden for at 2. verdenskrig overhovedet brød ud?
Hvad gik forud?
Og var det kun de tyske nazister der bar skylden for krigsudbruddet?
Og hvad med selve krigen. Hvordan forløb 2. verdenskrig egentlig?
Hvorfor blev det en global konflikt?
Hvilke lande var de store spillere, og hvorfor endte krigen som den gjorde?
Det er mange spørgsmål, men det er vigtige spørgsmål som er helt centrale for at forstå nogle af de helt afgørende elementer af nutidens historie og sikkerhedspolitiske forhold.
Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
Tidsperiode og geografi:
- Forløbet har fokus på Europæisk historie efter 1900
Forløbets centrale problemstillinger vil være:
- Hvad menes der med de ”brølende tyvere”
- Hvad førte til den voldsomme antidemokratiske bølge der blæste så mange af Europas demokratier af banen i 1920´erne og især 1930´erne og blandt andet bragte nazisterne til magten i Tyskland
- Hvad var de primære årsager til 2. verdenskrigs udbrud?
- Hvordan forløb 2. verdenskrig helt overordnet i Europa og Asien, hvilken rolle spillede Sovjetunionen, og hvad har det med moderne russisk nationalisme at gøre?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7. Kinas historie 1937-1989
Hvis man skal forstå den internationale politiske virkelighed, som kendetegner verden i dag, er det afgørende at man har et indblik i moderne amerikansk og kinesisk historie. Vi starter med Kina, for at give jer en forståelse for, hvad det er der kendetegner det moderne Kinas historie.
Vi skal undervejs undersøge hvordan det kinesiske kommunistparti kom til magten, og hvordan Kina har udviklet sig som folk og politisk system siden da.
Forløbet vil fokusere på perioden 1937 til 1989. 1937, fordi Japans angreb på Kina det år indvarslede udbruddet af anden verdenskrig i den østlige del af verden, og 1989 fordi massakren på Den Himmelske Freds plads, står som et foreløbigt punktum for det kinesiske kommunistpartis totale greb om magten i Kina, og samtidig indvarslede den reformproces, der har gjort Kina til en af verdens to mest magtfulde lande.
Faglige mål:
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- globalisering!
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
Forløbet tager udgangspunkt i et samfund og en kultur, der ligger udenfor Europa og USA
Forløbets centrale problemstillinger vil være:
- Forstå Kinas indenrigspolitiske og økonomiske situation ved krigsudbruddet med Japan i 1937
- Kinas kommunistpartis magtovertagelse, og baggrunden for at Kina blev politisk isoleret fra 1950´ernes start.
- Fokus på Maos rolle. Dels hans politiske filosofi. Dels det store spring fremad og kulturrevolutionen.
- Deng Xiaopengs reformer, og Kinas vej mod status som supermagt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 8 Renæssancen
Renæssancen. Dens fremkomst i Firenze og betydning for Europas historie.
Vi starter i Firenze under renæssancen, hvor vi vil undersøger hvordan opfattelsen af verden, kirken og selvet gennemgik en forandringsproces, og hvad der helt overordnet set var grunden til at der udviklede sig en renæssancen i Norditalien, som så flyttede sig rundt i Europa.
Udover en introduktion til Firenzes politiske udvikling i perioden skal vi se nærmere på Medici – familien betydning for Firenze, og renæssancekunsten og arkitekturen, som man møder den i Firenze.
Endelig vil vi kort se på hvordan nye kunstneriske teknikker og gennembrud indenfor matematikken og astronomien, påvirkede individet og dets syn på verden og sig selv.
For at få påvirkningen af eftertiden ordentlig behandlet, vil forløbet gå videre til at beskæftige sig med først reformationen, så oplysningstiden, for til slut at belyse den franske revolution og de universelle menneskerettigheders opståen. Ideen er at vi skal se hvordan menneskesynet og tankerne om politisk repræsentation udvikler sig sideløbende. Ligeledes skal vi beskrive den røde tråd fra antikkens demokratier til den franske revolution.
Faglige mål
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
Tidsperiode og geografi:
- Forløbet har fokus på Europas historie. Primært før 1500
Forløbets centrale problemstillinger:
- Hvad gør renæssancen så banebrydende i Europæisk historie. Og hvorfor kan man argumenterer imod dette?
- Hvori består sammenhængen mellem menneskesyn og demokratisering?
- Hvori består den røde tråd mellem antikken, renæssancen, reformationen, oplysningstiden og den franske revolution?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Renæssancen - verdenshistorie
-
Gade, Lütken m.fl.: EUROPAS VEJ, Munksgaard / Gyldendal; sider: 118-140
-
Europas vej 118-125.pdf
-
Blok 1. Skema om optakten til renæssancen.docx
-
Kim B. Danielsen og Sanne S. Knudsen: Renæssancen, Systime; sider: 9-22, 31-49, 68-71
-
Blok 2 Arbejdsspørgsmål til renæssancens begyndelse.docx
-
Blok 2 Skitse over det Politiske system i Firenzes republik.docx
-
Til timen skal I besvare følgende spørgsmål i elevfeedback:
-
Der vil ikke være nogle fokusspørgsmål til i dag. Til gengæld vil jeg uploade et arbejdsark under præsentation, som I skal løse 2 og 2, og uploade under elevfeedback.
-
Blok 5. Artikel. Mennesket Mærsk.docx
-
Find ud af hvad det er I skal holde oplæg om. Noter ned hvis I har nogle spørgsmål til, hvad det er I skal gøre.
-
Læs nedenstående papir. Der kan I se hvad lektien er til i morgen og hvad vi skal lave
-
Blok 9 Gruppearbejdspapir.docx
-
Florence: Heart of the Renaissance
-
Kunsthistorien kort fortalt: Renæssancen
-
Kunst og arkitektur i Renæssancen
-
Florence, Italy: Renaissance Art and Architecture - Rick Steves’ Europe Travel Guide - Travel Bite
-
Som forberedelse til timen skal I læse denne tekst, og se denne video. Ideen med den lidt mærkelige lektie er, at I skal tænke over, hvordan Europa ville se ud, hvis ikke oldtidens Grækenland og Romerrige havde eksisteret.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 9 USA historie i det 20 og 21 århundrede
USA's historie og nationale identitet og selvforståelse i det 20 og starten af det 21. århundrede.
Forløbet starter med at give en indføring i en række af de begreber, man kan bruge til at forstå amerikansk identitet og selvforståelse. Det vil blive gjort sideløbende med, at I får et historisk grundrids over den amerikanske uafhængighedskrig, som vi så sammenligner med udvalgte sange fra musicalsuccesen ”Hamilton”.
Dernæst skal det handle om at give jer en grundforståelse af USA´s nyere historie fra ca 1930 til ca. 2021 kombineret med at finde frem til, hvad der er særegent for amerikansk nationale identitet og de civilreligiøse aspekter, der bliver anvendt, for at give befolkningen en fællesskabsfølelse og særegenhed. Det vil være en afgørende pointe at slå fast hvordan disse elementer har haft stor betydning for USA´s historie og politik.
I den anden del af forløbet, vil det I høj grad være jer elever, der skal stå for at tilrettelægge og planlægge undervisningen, med følgende fokuspunkter:
- Depressionen i 1930´erne og Roosevelts "New Deal".
- USA og 2. verdenskrig. Det endelige opgør med isolationismen?
- USA under den Kolde krig. 1948 - 1989
- Kampen for lige rettigheder. Kvinderettigheder og borgerretsbevægelsen fra 1950´erne og frem.
- Den økonomiske og velfærdspolitiske udvikling. Lyndon Johnsons ”Great society” og Ronald Reagans "Reaganomics."
- Fra Reagan til Trump. Hvad har kendetegnet USA´s nyeste historie.
Faglige mål
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
- formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
Tidsperiode og geografi:
- Forløbet har fokus på USA´s historie efter år 1900
Forløbets centrale problemstillinger:
- Hvad er kendetegnende for amerikansk national identitet og selvforståelse?
- Hvordan har USA historie formet sig fra ca. 1929 til 2021, med fokus på den politiske og økonomiske udvikling?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
USA historie og identitet 9 -17.pdf I skal IKKE læse tekst 1,2 3 og 4.
-
Når I læser dagens tekst, vil det være en fordel, hvis I er særligt opmærksomme på følgende begreber i teksten:
-
Iversen s. 128-129, Historie som fiktion.pdf
-
USA. Historie og identitet s. 19 - 21 (Læs til "oprettelsen af reservaterne) og 24-25
-
USA historie og identitet 9 -24.pdf
-
USA historie og identitet 25.pdf
-
Hamilton v. Jefferson: The Central Bank Debate [POLICYbrief]
-
2.8 Topartisystemet i USA - Forlaget Columbus
-
En nation grundlægges 59 - 64.pdf
-
Lektien til i dag er, at I skal læse nogle af afsnittene i engelsk wikipedia om musicalen Hamilton.
-
Nedergaard. USA - en grundbog i politik og økonomi s. 25 - 29
-
Udlevering af "USA i det 20. århundrede"
-
Ford Model T Assembly Line (1919)
-
Michael Bach Henriksen: USA i det 20. århundrede, Gyldendal uddannelse; sider: 9-15, 27-33, 38-41, 45-52, 63-70, 77-85, 89-94, 102-119, 127-140
-
Værktøjskassen. Historisk kildekritik. December 2024.docx
-
Efter ferien er det jer der skal stå for undervisningen i dette forløb. Se det vedhæftede dokument, og så taler vi detaljerne igennem i starten af timen
-
Lærer for en dag - Projektbeskrivelse.docx
-
Husk at tage slik med til julehyggen
-
Som forberedelse til timen, skal I læse siderne i det kapitel, som I skal arbejde med.
-
På timen skal I så forberede selve timen, her er det afgørende at I overvejer:
-
Lærer for en dag - grupper og emneområder v3.docx
-
Se timen i tirsdags, hvis I er i tvivl om hvad I skal lave i dag
-
isolationisme - Udenrigspolitisk strategi - Lex
-
President Franklin D. Roosevelt Declares War on Japan (Full Speech) | War Archives
-
World War II Part 1: Crash Course US History #35
-
1941 – 1945: 2. verdenskrig
-
Der skal afholdes klassemøde for klassen onsdag den 26/2 i 4. blok. Vi skal derfor finde 2 repræsentanter fra klassen, som vil komme og tale på vegne af klassen. De elever der i forvejen er i skole er:
-
The Cold War: Crash Course US History #37
-
1945 – 1952: Overgangen fra 2. verdenskrig til Den Kolde krig
-
What was Early 20th century America like? | The USA's 20th century (1/4)
-
What was life like in 1920's America?
-
1952 – 1960: Fra opbrud til optur!
-
1960 – 1968: Kennedy, Johnson og Vietnam.
-
- HUSK BØGER!!! De skal bruges i timen
-
1968 – 1980. Vietnam afsluttes og Nixon kortsluttes! Storm, Filippa og Gustav står for undervisningen
-
26-Year-Old Ronald Reagan in Hollywood 1937
-
Reagan as George Gipp 1940
-
1950s Commercial with Ronald Reagan
-
1960 Ronald Reagan sells Baraxo Soap - Old Commercial
-
1966 Ronald Reagan Nominated for California Governor 1966 Newsreel PublicDomainFootage.com
-
1975 Ronald Reagan Sits Down with Johnny | Carson Tonight Show
-
1979 Candidacy for Presidency: Ronald Reagans announcement of Candidacy for President of U.S. 11/13/79
-
1983 8. marts President Ronald Reagan - Evil Empire; Speech
-
1987 Reagan ved Brandenburger Tor 12. juni 1987
-
The Reagan Revolution: Crash Course US History #43
-
1980´erne. USA under præsident Regan
-
1980 – 2001: Ud af det 20. århundrede ind i det 21. århundrede
-
Som en del af forberedelsen til timen, skal I besvare følgende spørgsmål i elevfeedback:
-
Nekrolog: Soldaten, der endte som præsident og afsluttede Den Kolde Krig
-
Donald Trumps indsættelsestale 20. januar 2025.docx
-
Valgresultatet er klar: Sådan har grønlænderne stemt
-
I dag skal det handle om at få skabt lidt råd tråd i vores viden fra bogen slutter og frem til i dag.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 10 Danmark fra 1950´erne til 2020´erne
Dette afsluttende forløb vil fokusere på den overordnede sociale, politiske og økonomiske udvikling af Danmark, og vil til sidst se på Danmarks indtræden som et land med en aktivistisk udenrigspolitik i perioden fra ca. 1950 til 2010´erne.
Forløbet vil inddrage relevante økonomiske begreber fra klassens makroøkonomiske forløb i samfundsfag, der kører parallelt med dette forløb.
Vi starter med at se på den endelige overgang fra et landbrugs – til et industrisamfund, som fandt sted i starten af denne periode.
Vi skal tale om ungdomsoprøret, og den store modsætning mellem ungdommen og de voksnes syn på hvordan ungdommen burde lede.
Der vil også være fokus på den lange økonomiske krise i 70´erne og 80´erne, og den økonomiske politik der blev ført under henholdsvis Anker Jørgensen og Poul Schlüter. Vi skal tale om hvad der ideologisk lå til grund for deres forskelle og hvordan de påvirkede den danske økonomi og samfund.
Vi skal se på de mange græsrodsbevægelser i perioden, herunder miljøbevægelsen.
Til sidst springer vi let henover 90´erne og taler om regeringerne under Anders Fogh Rasmussen i 00´erne, og hvilken afgørende ny retning disse regeringer satte for Danmark økonomisk, værdipolitisk og militært i retningen af en aktivistisk dansk udenrigspolitik.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- politiske ideologier
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie s. 202 - 207 Fra "Tilværelsesvilkår og opfattelser 1945 - 1973 til "ungdomsgenerationen"
-
Danmark - historie - Samfund Kühle s. 206 - 211 (Se link på sidste blok.)
-
Viktor, Gustav og Storm Hippiekulturen i 1960'erne | Faktalink
-
Mikkel, Filip og Clara Ungdomsoprøret 1968 | Faktalink
-
Højkonjunkturen fra 1958 - 1972
-
Filippa holder samfundsfagsoplæg
-
Formål:
-
Anker Jørgensens økonomiske politik.pdf
-
Nyt syn på Anker Jørgensens økonomiske politik
-
Myten om Schlüters økonomiske genopretning
-
Formål:- At gøre det klart hvor afgørende skiftet fra socialdemokratiske Anker Jørgensen til konservative Poul Schlüter har været for den danske velfærdsstats udvikling og opbygning. Hvad siger bogen, hvad siger videoklippet, hvad siger artikeludd
-
Ebbe Kühle: DANMARK HISTORIE SAMFUND, Gyldendal; sider: 221-242
-
Legendarisk klip: Poul Schlüters berømte 'gulvtæppetale' - 90 år der gik
-
Poul Schlüter træder tilbage - 14. januar 1993
-
Svend Auken – Lex
-
Færøerne og Danmark Rigsfællesskabets historie
-
Danmarks historie 1945-2001 - Læs om perioden - Lex
-
I skal se et afsnit fra en dokumentarserie der omhandler Danmarks historie i perioden 1972 - 1998 (1998 var året Martin blev student.)
-
Spørgsmålene er:
-
25.03.17 Fogh Amerikanerne ødelægger den verdensorden, de selv byggede op.docx Victor, Storm, Anna, Joanna, Theo, Malou og Clara
-
Politiken. 25.05.02 Av, av for en lussing til Løkke.docx Mikkel, Tobias, Gustav, Filip, Filippa, Ida, Liva og Julie.
-
Statsminister Anders Fogh Rasmussen og den ideologiske værdikamp i 2000’erne – Danmarkshistorien | Lex
-
I løbet af timen taler vi om repetition. Hvad er det mest vigtigt at vi når at få set på igen?
-
Kære 3v
-
Vi gennemgår lærerplanerne for vores forløb, og taler om de vigtigste pointer i dem.
-
Prøveform Historie.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 11 Hvad har vi brugt af teoretisk material
Her samler jeg de teoridokumenter jeg har givet jer i løbet af årene, så de er nemmere for jer at finde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53603442109",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53603442109",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53603442109"
}