Holdet 2022 SA/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Andreas Rosenberg, Martin Brorson Prag
Hold 2022 SA/v (1v SA, 2v SA, 3v SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 Danmarks demokrati
Titel 2 Forløb 2. Politisk kommunikation Ukraine som case
Titel 3 Forløb 3. Velfærdsstaten, betydning og fremtid
Titel 4 Forløb 4. Byplanlægning og bysociologi
Titel 5 Forløb 5 Ligestilling og økonomi
Titel 6 Forløb 6. EU - del 1
Titel 7 Forløb 7. Ungdoms - og bandekriminalitet
Titel 8 Forløb 6 del 2. Hvad så nu EU?
Titel 9 Forløb 8. USA´s politiske system og kultur.
Titel 10 Forløb 9. International Politik
Titel 11 Forløb 10. Makroøkonomi. Vækst og Miljø
Titel 12 Hvad må jeg bruge til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 Danmarks demokrati


Danmarks demokratiske opbygning.

Ideologier, partiadfærd og rettigheder og pligter i et demokrati

Årets første forløb i jeres studieretning skal handle om politik, med særlig fokus på det danske politiske system og dets nuværende tilstand. Er det danske demokrati i krise? Hvis ja hvorfor? Og hvad kan man potentielt gøre ved det?

I forbindelse med at vi gennemgår de klassiske politiske ideologier og politiske skillelinjer, skal vi inddrage relevante viden om politiske partier i Danmark.

Undervejs skal I arbejde sammen lave præsentationer af de politiske partier, for gennem en komparativ analyse af forstå, hvilke ideologier der er toneangivende i partierne, og hvor vi ser afgørende forskelle partierne imellem.
Forskellene er for eksempel diskussionen om staten og markedets rolle i velfærdssamfundet og graden af økonomisk omfordeling.

Vi skal også forholde os til centrale modeller og begreber så som Eastons model over det politiske system, begreberne konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati, og hvilke rettigheder og pligter der er forbundet med at være (med)borger i et demokratisk samfund.

Undervejs skal vi undersøge hvorfor folk mener som de gør, og i den forbindelse tale om ideologier og holdningsdannelse. Dette vil også være udgangspunktet for to skriftlige afleveringer med fokus på demokratiets sammenhængskraft i USA og forskellige politikeres syn på demokratiet.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark, (…) herunder de politiske systemer i Danmark
- rettigheder og pligter i et demokratisk samfund,

Metode:
- Komparativ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2. Politisk kommunikation Ukraine som case

Et helt nødvendigt led i opbygningen af et velfungerende politisk system, er en god kontakt mellem borgere og politikere.

Denne kontakt går så langt tilbage som der har været organiserede menneskelige samfund, men har for os særlig interesse fra 1849 hvor en demokratisk styreform så småt begyndte at blive implementeret I Danmark og frem til I dag.

I 1849 foregik dette primært gennem private samtaler, flyveblade, møder og aviser, men dette har gradvist ændret sig I retning af at en stadig større del af denne kommunikation foregår igennem trykte, og siden elektroniske nyhedsmedier.

Men hvad betyder det egentlig for mulighederne for en god og sund demokratiske debat, at mediebilledet har ændret sig så markant? Og giver det I den forbindelse reelt set mening at tale om medierne som den 4. statsmagt?

Dette spørgsmål vil vi undersøge i dette forløb. Undervejs vil vi inddrage mediedækningen af krigen i Ukraine som case.

Vi vil dykke ned i mediemaskinen og undersøge hvad det er for strategier medierne bruger til at præsenterer nyheder så godt som muligt efter deres egen logik, og hvad det betyder for den demokratiske proces. Undervejs vil vi behandle en række teorier og modeller som forskellige samfundsforskere har lavet til nemmere og bedre at forstå sammenhængen mellem politisk meningsdannelse, politikere og medier, og vi skal konkret arbejde, med samspillet mellem journalisternes arbejdsvilkår, og de nyheder de producerer. For at gøre det hele mere konkret, vil vi som sagt bruge den måde politikere og medier dækker krigen i Ukraine som case.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3. Velfærdsstaten, betydning og fremtid


I dette vores første økonomiforløb, vil I blive introduceret til en række grundelementer i økonomisk tænkning og økonomiske teorier og begreber.
Forløbet vil have velfærdsstaten, og undersøge hvordan de tre klassiske velfærdsstater, den residuale, den selektive og den universelle, omfordeler ressourcer på forskellige måder og i forskellige mængder.

Undervejs skal vi også tale om konkurrencestaten, som nogle spår vil få stadig større indflydelse på den danske velfærdsmodel.

Nogle af de centrale begreber i forløbet vil være:
- De tre velfærdsmodeller, herunder stat, marked og civilsamfund.
- Markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi.
- Konkurrenceevne
- Det økonomiske kredsløb
- Mikro – og makroøkonomi
- BNP
- Progressivt skattesystem

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå

Kernestof:
- Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå

Metode:
- Kvantitativ metode
- Casestudier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4. Byplanlægning og bysociologi


De færreste mennesker tænker over, at den by, det kvarter og det hus de bor i, har meget stor indflydelse på deres liv.
Hverken byer, kvarterer eller huse er konstanter. De udvikler sig, og forandre sig alt efter tidens teknologiske udvikling, skiftende politisk/ideologiske flertal, mode indenfor arkitektur og individets ønsker og behov til hvor de vil bo, og hvordan de vil indrette sig.
”Den gode by” og ”det gode hjem” er to meget individuelle størrelser, der afhænger meget af smag, men det er ikke desto mindre to ambitioner som mennesker igennem mange århundreder har forsøgt at realisere både på individuel og kollektiv basis, og meget tyder på at det øgede fokus på individualitet og materialisme som er en konsekvens af det moderne og senmoderne samfund, har sat et stadig større fokus på hvordan vi som individer indretter vores hjem, og hvordan politikere og arkitekter tænker og udvikler de urbane miljøer.
Opmærksomheden rettes oftest imod de store byer, som også er dem der oplever den største befolkningstilvækst og økonomisk/politiske opmærksomhed i Danmark i disse år. Men det betyder ikke at de danske forstæder står stille, og da slet ikke områder med en stor koncentration af socialt boligbyggeri og de deraf følgende udfordringer det kan give i forhold til at løse beboernes sociale, økonomiske og uddannelsesmæssige udfordringer.
Forløbet vil starte med en grundlæggende indføring i byudvikling og bysociologi, hvor I vil få kendskab til en af de vigtigste retninger indenfor moderne byudvikling, funktionalismen, og hvordan denne arkitektoniske stil, efterfølgende er blevet kritiseret.
I vil også blive (re)introduceret til Bourdieu og hans kapitalteorier, samt hans begreber habitus og felt, som vi skal bruge til at analysere arbejdet med at byudvikle bydelen Brøndby strand.
I slutningen af forløbet vil vi tage på ekskursion til Brøndby strand, og til allersidst skal I komme med et bud på, hvordan i mener en ny skole i Brøndby strand skal placeres, og hvilke klassetrin af elever, der skal gå på den.

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Metode:
Kvantitativ metode og casestudier

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 5 Ligestilling og økonomi


Spørgsmålet om hvorvidt der er ligestilling imellem kønnene i Danmark, er på en gang en gammel og velkendt problematik, men med Me Too debatten og woke-bevægelsen, har den fået fornyet fokus og aktualitet.

Vi vil starte med en gennemgang af en række af de mest anvendte kønsteorier.
Efterfølgende vil vi undersøge hvordan det ser ud med den økonomiske ligestilling i Danmark ved at fokusere på:

Vertikal ligestilling: Antallet af mænd og kvinder i lederjobs.
Horisontal ligestilling: Er der en tendens til at nogle fag især bliver besat af kvinder, og andre af mænd.

Struktur og aktør: Hvordan kan vi forklare eventuelle forskelle mellem kønnene. Er det et individspørgsmål (aktør) eller vores samfundsstrukturer (struktur)

Hvordan fordeler kønnene sig i forhold til uddannelse, karrierevej, lønudvikling, barsel og arbejdsløshed?
Hvordan forholder mænd og kvinder sig til balancen mellem familie og job?
Og endelig hvordan kan vi anskue velfærdsstaten og dens udfordringer i et kønsperspektiv.

I et mindre omfang skal vi også arbejde med magt overfor ligestilling, og hvordan mediernes diskurs og italesættelse af køn, kan have en betydning.

Kernestof:
Økonomi:
- Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf

Politik:
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Sociologi:
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
-      social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.


Faglige mål:

- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 6. EU - del 1


EU – med fokus på valget til højredrejningen i EU-parlamentet og krigen i Ukraine

Dette forløb vil have sit primære fokus på to ting og falde i to dele.
I første del af forløbet vil først og fremmest være en redegørelse for EU's skabelsesberetning som politisk projekt og organisatorisk opbygning.
Her skal vi også arbejde med de politiske områder EU beskæftiger sig med, og hvordan det har udviklet sig.  
I den forbindelse skal vi tale om overstatslig og mellemstatslig samarbejde, vi skal tale om integrationsprocesser og vi skal undersøge hvordan det danske parlamentariske system og EU – systemet minder om og adskiller sig fra hinanden. Sidstnævnte vil vi blandt andet gøre ved hjælp af Montesquieus teori om magtens tredeling og en modificeret version af Eastons model.
Endelig skal vi sætte konceptet om nationalstaten i forhold til EU og stille os selv det spørgsmål, hvorfor er det at så mange nationalister i EU føler sig truet af EU?
I anden halvdel af forløbet, skal vi se nærmere på den demokratiske kriser EU befinder sig I, med henvisning til en klar fremmarch bland nationalkonservative partier med fokus på nationalisme og isolationisme i mange medlemslande, og den fortsatte krig i Ukraine. Her vil vi især se på valget til EU-parlamentet.  
Vi skal undersøge hvilke grundlæggende uenigheder der skiller fortale og modstandere af EU, og hvordan kampen om EU integration påvirker denne tvist. I denne sammenhæng skal vi arbejde med integrationsteori (føderalisme, funktionalisme, Neofunktionalisme og transaktionsanalyse), præ-og post -moderne stater, og EU's såkaldte demokratiske underskud.
Vi vil undersøge hvordan samarbejdet bliver udfordret af både de stigende modsætninger imellem medlemslandene i Nord og Syd / Øst og Vest. Det vil blive påvist, hvordan disse forskelle påvirker EU samarbejdet, og de enkelte staters forskellige ønsker i forhold til en føderalistisk statsstruktur. Igen med fokus på demokrati og flygtninge/migration.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold

- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- på et fagligt grundlag argumenterer sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

- Kernestof:

Politik:
- magt og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
International politik
aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb 7. Ungdoms - og bandekriminalitet


Forløb 7. Bande – og ungdomskriminalitet
Det er blevet sagt og skrevet igen og igen. De unge er voldelige, de stjæler, de begår hærværk  og de udviser først og fremmest ingen respekt for de ældre generationer. Samtidig har der igennem snart mange år været fokus på bandekriminalitet, hvor det fra mange sider har lydt, at den eneste fornuftige løsning er at bure de ansvarlige kriminelle inde, så længe som overhovedet muligt.

Men er disse beskrivelse nu også helt og aldeles rimelig? I dette forløb vil vi se nærmere på begrebet ungdomskriminalitet og bandekriminalitet. Vi vil starte med at definerer hvad kriminalitet egentlig er, og så vil vi introducere en række samfundsfaglige teoretikere, der enten di- eller indirekte har beskæftiget sig med kriminalitet, og kan bruges til at undersøge baggrunden for at unge begår kriminalitet, og for nogles vedkommende søger imod bander. Som en del af forløbet skal I skrive SRO med udgangspunkt i Ken Loachs film ”Sweet sixteen” og vi skal arbejde med figur og tabelmateriale, der kan afklare udviklingen af ungdoms- og bandekriminalitet i Danmark. Endelig skal vi på besøg i retten i Helsingør, og overvære en sag om vold.

Faglige mål

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre  
- ̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb 6 del 2. Hvad så nu EU?


Dette forløb bygger videre på første del af vores forløb om EU.

Vi vil her have fokus på:

- EUs politikområder
- EU teori. Hvordan tolker man på EU?
- Resultaterne af EU-parlamentsvalget
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb 8. USA´s politiske system og kultur.


USA´s politiske system og kultur. Case med Midtvejsvalg og abort.

I dette forløb vil fokus være på at forstå hvordan det amerikanske politiske og sociale system samt amerikansk kultur og identitet helt overordnet hænger sammen og hvordan den stadigt større politiske splittelse i USA kommer til udtryk, med det amerikanske midtvejsvalg og abort som eksempel.
Vi skal blandt andet have fokus på præsidenten og kongressens respektive roller, det republikanske og demokratiske parti og betydningen af højesteret, med henvisning til amerikansk abortlovgivning.
Til slut vil vi sætte fokus på hvad der er kendetegnende for Amerikas kultur og værdiforestillinger.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre
- ̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere

Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund

Metode:
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57,96 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb 9. International Politik


International Politik. Krig i Ukraine, borgerkrig i Syrien, Trump i Grønlland

Nogle gange gør den virkelighed vi lever i, at man som samfundsfagslærer må tænke nutiden helt ind i sin planlægning. Søndag den 8. december blev Syriens mangeårige diktator Bashar Al – Assad væltet af et oprør. Men hvad var grunden til at det 50 år gamle Assad regime netop gik til grunde nu?
Svaret på det spørgsmål skal findes i to andre konflikter. Den ene i Europa mellem Rusland og Ukraine, den anden i Mellemøsten mellem Israel og terrorgruppen Hamas. Og for at forstå disse konflikter, og deres betydning for det der sker i Syrien, skal vi bruge faget International Politik!

Forløbet vil skitsere hvordan det internationale politiske system og dets vigtigste organisationer virker. Her vil primært blive fokuseret på NATO, FN og EU.
Vi skal undervejs arbejde med I.P teorier. Først og fremmest idealisme, realisme og den Engelske Skole, for at forstå, hvor forskelligt man kan se på I.P systemet, og hvordan man forstå den indbyrdes sammenhæng mellem magt og sikkerhed og forholdet mellem struktur og aktør.
Forløbet vil også indeholde en del der forholder sig til Danmarks muligheder i det internationale politisk system.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser

Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, og internationalt mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Metode:
- kvalitativ og kvantitativ metode,
- Casestudier
- komparativ metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb 10. Makroøkonomi. Vækst og Miljø


Dette forløb skal handle om makroøkonomi. Mere specifikt hvordan man som statsmagt kan søge at præge økonomien i en bestemt retning, med fokus på problemet med at sikre både økonomisk vækst og bæredygtighed i et samfund.
Vi tager afsæt i en gennemgang af BNP og de samfundsøkonomiske mål, og repeterer det økonomiske kredsløb.
Undervejs skal vi se nærmere på en række økonomiske politikker. Finanspolitik, pengepolitik, valutapolitik og strukturpolitik. Vi vil i den forbindelse bruge konkrete eksempler fra Donald Trumps økonomiske udmeldinger, til at se nærmere på for eksempel penge og valutapolitik.
Vi skal også tale om, hvorvidt omfordeling er et politisk eller økonomisk mål, og i den forbindelse arbejde med den Nykeynsianistiske og Nyklassiske økonomiske skole, som giver hvert deres ideologiske bud på, hvordan man bør føre for eksempel finanspolitik og pengepolitik.
Vi slutter forløbet af med at tale om Doughnut-modellen, og overvejer om der er en farbar vej imellem vækst og bæredygtighed.

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
̶ makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer