Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Asgar Hove Petersen
|
Hold
|
2022 id/cs (1cs id, 2cs id, 3cs id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning til musik
Forløbsbeskrivelse
Faglige mål:
Kunne redegøre for formål med og principper for opvarmning både i den generelle form (formelt) og opvarmning rettet mod specifikke idræts discipliner (funktionelt). Udvælge begrundede relevante bevægelsesmønstre og øvelser som anvendes i opvarmning og sammensætte disse i sammenhængende opvarmningsprogrammer. Kunne udvælge og sammensætte relevant musik som understøttelse til generelle opvarmningsprogrammer.
Elever skal kunne opbygge, instruere og gennemføre det klassiske generelle opvarmningsprogram – varighed 12-15 minutter. Desuden skal de kunne udvælge selvvalgte disciplin specifikke relevante opvarmningsøvelser.
Hvorfor varmer vi op?
I forløbet vil vi beskæftige os med effekterne af opvarmning. Til at begynde med vil vi påvise disse effekter vha. test før og efter opvarmning.
Kernestof:
• Relevant musikteori der gør det muligt at udvælge og sammensætte musik der kan fremme motivation og effekt af opvarmningsprogrammer.
• Bevægelseslære som kan forklare og begrunde forskellige øvelser og bevægelsesmønstre der anvendes i forbindelse med opvarmningsprogrammer.
• Fysiologisk viden som forklarer og begrunder sammenhængen mellem opvarmningsprogrammer og den fysiske præstation.
• Sammenhængen mellem specielle fysiske krav til forskellige idrætsdiscipliner og specielle øvelser samt opvarmning til henholdsvis kortvarige og længerevarende præstationer.
• Arbejde med egne praktiske færdigheder samt etablere en drejebog for et gennemarbejdet opvarmningsprogram der kan anvendes i praksis.
• Forstå og demonstrere kvalitet i bevægelser samt vurdere effekten og funktionen af henholdsvis dynamiske og statiske øvelser
Pensum:
Grundbog idræt C 10-13
C det er idræt: s. 22-29
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kropsbasis
Kropsbasis som ny og klassisk idræt:
I forløbet skal eleverne gøres bekendte med generelle og tekniske krav, der stilles til kroppen som helhed i idrætsfaget
Forløbet beskæftiger sig med følgende mål og indhold fra bekendtgørelsen:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: [...] klassisk og nye idræt(Her kropsbasis)
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- Opnå kropsbevidsthed
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Beskrivelse af forløbet:
I forløbet er eleverne blevet introduceret til generelle og tekniske færdigheder inde for kropsbeherskelse. Forløbet har haft fokus på en kobling mellem det mentale, kropslige og sociale aspekt af idrætsfaget. Forløbet har været meget inspireret af Akroyoga, og er ment som en introduktion til idrætsfaget, hvor formålet ikke er præstationsorienteret, men i stedet på personlig udvikling. Forløbet har været ment som en både personlig- og klasse udviklingsproces, hvor eleverne bliver introduceret til idrætsfaget de møder de kommende 3 år. Eleverne er blevet introduceret til en række af øvelser, hvor de faglige mål har været:
Faglige mål:
- Kropsspænding
- Balance
- Tillid til sig selv og andre
- Frog pose
- Håndstand m. eller u. hjælp
- Mestring af akrobatiske poses
- Forståelse for kroppens rum
- Energi- og spændingsniveau
Pensum:
Grundbog idræt C: side 15-21 & 131-134
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Boldspil - Spikeball/Roundnet
Spikeball/Roundnet som boldspil:
I forløbet skal eleverne gøres bekendte generelle tekniske og taktiske krav, der stilles i spikeball/roundnet.
Forløbet beskæftiger sig med følgende mål og indhold fra bekendtgørelsen:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil [...] (Her roundnet/spikeball)
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- Opnå kropsbevidsthed
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- De for undervisningen relevante digitale redskaber (Youtube, Instagram, facebook og lignende).
Beskrivelse af forløbet:
I forløbet er eleverne blevet introduceret til spikeball. Forløbet har fokus på teamwork, teamspirit og kommunikation, og relateres til boldbasisforløbets spilhjul. Udgangspunktet for undervisningen har været begynderniveau.
Det tekniske element:
- Kontaktflade med bolden: fokus på at ramme bolden i midten af hånden, og lidt ude på fingrene, for at få den bedste boldkontrol.
- Over/underhånds afleveringer: Fokus på hånd-øje koordination, således at afleveringspræcision opnås - hen imod nettet.
- Afslutninger og smash: Fokus på tålmodighed, og at vente på bolden kommer i en flad vinkel på nettet. Dette giver den mest optimale mulighed for både at ramme nettet, samt at gøre det sværest muligt for modstanderen at tage bolden. Derudover fokus på at bevæge armen vandret, og ikke lodret i en afslutning, for igen at skabe flad vinkel.
- Reaktionsøvelser: At være klar på et fast pace spil, hvor reaktionsevne er altafgørende.
- Bevægelse med og uden bold: At kunne bevæge sig frit på den 360 graders bane, hvor man kommunikerer med sin medspiller.
Det taktiske element:
- Opnå forståelse for spillets grundprincipper: Dette muliggør elevernes evne til at udarbejde taktiske beslutninger. Forståelsen har primært handlet om at aflevere bolden hen over nettet, for at skabe så mange muligheder for en afslutning som muligt. Her har eleverne lært at målet med en afslutning, er at skyde bolden VÆK fra modstanderen.
- Spilsystemer/servemodtagninger: Elever har arbejdet med et specifikt spilsystem - Cross-serve-play, hvor formålet har været at overraske det servende hold.
- "Parathed": fokus på den parate position, med lavt tyngdepunk. Ydermere fokus på spilbarhed og position på banen.
- Kommunikation og samarbejde med medspiller: fokus på at være en samlet enhed, at arbejde i en "elastik" hvor man dækker så meget af banen som muligt, men bevæger sig rundt med hinanden - og indgår i en aktiv kommunikation med sin medspiller.
Det teoretiske element:
- Teamwork og kohæsion: eleverne har lært om opgavekohæsion og socialkohæsion, med formålet om at blive bevidste om deres samarbejde. Fokus har været en positiv tilgang til teamwork, både holdinternt, men også på klasseniveau.
- Relationen mellem volleyball og Spikeball: fokus på boldspil som emne - hvad er Spikeball, og hvordan relaterer det sig til andre boldspil.
Eleverne har arbejdet med det færdige spil, såvel med "kidsvolley" lignende regressioner, hvor gribning af bolden er tilladt. Her har eleverne fået yderligere progression, i takt med deres tekniske færdigheder blev bedre.
Eleverne skal som minimum kunne redegøre for essentielle regler, samt udføre en under- og overhåndsaflevering til en medspiller med en vis bue (Ikke en flad, lige-på, aflevering). De skal kunne fremvise en afslutning, der kommer fra en aflevering, og som rammer nettet. De skal kunne forstå og fremvise teknikøvelser, der arbejder med konkrete tekniske færdigheder.
I det færdige spil skal eleverne forstå at arbejde sammen med sin medspiller, med fokus på at gøre sig spilbare og håndterbare afleveringer. De skal kunne bedømme point i spillet og dermed vise forståelse for spillets vigtigste regler.
Eleverne er introduceret til udarbejdelse af drejebog i grupper.
Pensum:
Idræt C: s. 42, 51-52 & 146-148.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Musik og bevægelse - Hip Hop og folkedans
Dansestilarterne Hip Hop og folkedans som danseforløb:
I forløbet skal eleverne gøres bekendte med generelle stilartsbestemmelser, samt mestre specifikke basisbevægelser i hhv. Hip hop og folkedans.
Forløbet beskæftigerr sig med følgende mål og indhold fra bekendtgørelsen:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: [...]
musik og bevægelse [...] (Her hip hop og folkedans)
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Opnå kropsbevidsthed
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- De for undervisningen relevante digitale redskaber (Youtube/videoer)
Beskrivelse af forløbet:
I forløbet er eleverne blevet introduceret til de to dansestilarter på et grundlæggende plan. Forløbet har haft fokus på beherskelse af basistrin, samt kreativ udfoldelse i form af koreografier. Udgangspunktet for undervisningen har været begynderniveau. Eleverne er introduceret for den historiske baggrund, og har haft fokus på teori såvel som færdigheder.
Det teoretiske element:
- Historisk baggrund
- Stilartsbestemmelse
- Musikforståelse
- Rudolf Labans BESS-koncept
- Bevægelsesplaner
Færdighedselementet:
- Indøvning af en autentisk bevægelseskvalitet: Fokus på 'bounce' i hip hop, og fokus på æstetisk udtryk i folkedans
- Indøvning af basisvægelser:
- I Hip Hop: Two-step, Side-step, step-out, indian step, kick-step, six-
step mfl..
- I folkedans*: Fatninger, møller, kæde, chassé, hurretrin mm.
- Indøvelse efter video: fokus på at udarbejde en bevægelsesbank i hip hop, hvor eleverne udvalgte og lærte forskellige basisbevægelser
- Udarbejdelse af koreografi: fokus på at bevægelserne skal passe til musikken. Eleverne fik mulighed for både at finde på noget selv, samt at bruge deres bevægelsesbank
- Kendskab til freezes og poses: fokus på babyfreeze og top-rock poses
- Mestring af indøvet koreografi i folkedans: Asgars sekstur og Alsinger sekstur
*Folkedans:
Fatninger - håndfatning, livsfatning, høj håndfatning, tommelfingerfatning, firkant fatning, krydsfatning(krydsgreb).
Møller: enhåndsmølle i forskellige fatninger, tohåndsmølle i krydsfatning
Kæde: højre hånd først, med chassé!
Pensum:
Grundbog i Idræt C: s. 14-19 & 35-39
Musik til Asgars sekstur: https://open.spotify.com/track/7CvrZiraiALFvYS1ZrQtvb?si=7ecba91b8ed84dbf
Musik (og video) til alsinger sekstur: https://www.youtube.com/watch?v=xSOoc8d84FQ&ab_channel=J%C3%B8rgenJ%C3%B8rgensen%2811jorjor%29
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Grundtræning
Grundtræning som klassisk og ny idræt:
I forløbet skal elevernes gøres bekendte med generelle træningsprincipper, konkrete tekniske øvelseskrav, basal bevægelses- og muskellære.
Forløbet beskæftiger sig med følgende mål og indhold fra bekendtgørelsen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden
for træning og idrættens discipliner
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: [...] klassiske og nye idrætter (her grundtræning)
- Opnå kropsbevidsthed
- Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant
fysiologisk teori
- Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- Grundlæggende principper for træning
- De for undervisningen relevante digitale redskaber (Videoklipningsprogram)
Beskrivelse af forløbet:
I forløbet er eleverne blevet introduceret til grundtræning som begreb, hvoraf fokus har været hhv. kondition og muskeltræning. Forløbet havde fokus på specifikke træningsprincipper og deres funktioner, muskeltræning og skadesforbyggende opvarmning.
Faglige mål:
- Konkrete træningsmetoder: Muskel- og konditionstræning i form af EMOM, Tabata, Cirkeltræning og vægtløftning
- Redegøre for konditionstræning: fokus på hvad et kondital er, og hvordan man træner kondition.
- Redegøre for muskelvæksttræning: fokus på antal af repetitioner, set, vægt og pauser
- Redegøre for bevægelser i styrketræning: Koncentrisk, Excentrisk og Isometrisk (statisk)
- Redegøre for opvarmnings betydning for vægtløftning
- Sammensætning af et helkrops træningsprogram.
- Sikkerhed og adfærd i vægtløftningsomgivelser: Fokus på at undgå skader
Pensum:
Om "Træningslære, træning, muskeltræning og bevægelsestræning", s. 126-147 fra bogen ”Idræt C - teori i praksis” (Jan Kahr Sørensen og Rasmus Pöckel, Systime 2018)
Grundbog i idræt C s. 183-190
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ultimate
Ultimate som boldspil
Forløbet beskæftiger sig med følgende mål og indhold fra bekendtgørelsen:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil [...] (Her Ultimate)
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- Opnå kropsbevidsthed
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
Beskrivelse af forløbet:
I forløbet er eleverne blevet introduceret til Ultimate. Forløbet har fokus på især kasteteknik og kommunikation. Eleverne er blevet gjort bekendte med forskellige taktiske plays, go de forskellige roller på marken. Udgangspunktet for undervisningen har været begynderniveau.
Kasteteknik:
- Forhånd:
- Baghånd:
- Hammerkast:
Spilsystemer/plays:
- Dødt område (DO): Nølfarligt og fysisk krævende
- Horisontal stack (HO): Tålmodighed
- Sidelinjebølge (SB): Timing
Eleverne har spillet på fuld bane, hvor de selv skulle dømme kampen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Contemporary dance - performance
Et forløb om performance under temaet moderne/contemporary dans, hvor der arbejdes med udgangspunkt i "looping choreography". Der arbejdes med bevægelsemønstre, improvisation og loop-sekvenser, der sammen kan give forskellige udtryk alt afhængig af deltagere, tid, musik mm. Desuden arbejdes der grundigt med Rudolph Labans bevægelseslære og hvordan man omsætter viden om bevægelser til reelle bevægelser og koreografi.
Forløbet har primært handlet om hvordan man igennem kropslig og teoretisk forståelse, kan formidle forskellige udtryk i en koreografi. Forløbet har haft fokus på hvordan en koreografi kommer til udtryk som en performance, hvor indragelse af hele scenen i en neo-formalistisk tankegang: Lyd, lys, påklædning, scene/ingen scene, redskaber mm.
Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof:
- aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
- natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
Pensum:
Jeppe Elmelund Van EE m.fl.: GRUNDBOG I IDRÆT C, Gyldendal: side 14-23
https://www.youtube.com/watch?v=4aeBhLakp3c&t=22s
https://www.youtube.com/watch?v=AUZ9a06fOKg
https://www.youtube.com/watch?v=D0UZZH8qdJ8
https://www.youtube.com/watch?v=BuzGb7VvIMQ
https://www.youtube.com/watch?v=H8JiB2Nv5Qo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Bordtennis
Bordtennis som ny og klassisk idræt:
I forløbet skal eleverne gøres bekendte med generelle og tekniske krav, der stilles i bordtennis.
Forløbet beskæftiger sig med følgende mål og indhold fra bekendtgørelsen:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: [...] klassisk og nye idræt(Her bordtennis)
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
- De for undervisningen relevante digitale redskaber (filmklipningsprogram)
Beskrivelse af forløbet:
I forløbet har eleverne arbejdet med de forskellige slag i bordtennis. Undervisningen har haft fokus på at opnå evnen til at placere bolden de steder man ønsker i de forskellige slag. Eleverne er blevet introduceret til diverse øvelser der har trænet de forskellige slag, samt kontrol af bold. Dertil har forløbet haft fokus på hvordan hele kroppen bruges til at udføre slag, samt ben position i de forskellige slag.
Faglige mål:
- Korrekt fatning på battet
- Bag- og forhåndskontra
- Bag- og forhåndsprik
- Kombination af bag- og forhånd
- Serveregler, og korrekt udførsel af serv.
- Forhåndsloop
- Serv til kort og langt hjørne
- Over- og underskru
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53603686393",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53603686393",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53603686393"
}