Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kathinka Skriver
Hold 2022 DA/z (1z DA, 1z DA skr, 2z DA, 3z DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sorg
Titel 2 Familier
Titel 3 Oprør
Titel 4 Magt og magtkritik
Titel 5 Tværfagligt forløb dansk og biotek
Titel 6 Naturen i litteraturen
Titel 7 Naturen retorisk betragtet
Titel 8 Dobbeltgænger i litteratur og film
Titel 9 Undskyld, jeg lægger mig fladt ned
Titel 10 Angst og Eksistentialisme
Titel 11 Noveller, kortprosa og eksistentialisme
Titel 12 Dagens citater
Titel 13 Hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sorg

Hvordan skildres sorg litterært? Hvordan taler vi om sorg retorisk?

Forløbet er en introduktion til litterær analyse og til argumentationsanalyse. Vi arbejder med lyrikanalyse med fokus på stilistik, komposition og nærlæsning og med novellen og eventyret som genre. Derudover arbejder vi med debatterende tekster og fokuserer på retoriske appelformer, argumentation og argumenttyper samt en dokumentar om sorg.

Svend Brinkmann: Sorg er nøglen
Preben Engelbrekt: Nej, Brinkmann, sorg er ikke altid kærlighedens pris
b.dk 2018
Dokumentar: Esben Kjær: Kunsten at miste, afsnit 2, Danmarks Radio 2017
Tove Ditlevsen: Liljekonval, Pigesind 1939
Ole Sarvig: Min sorg, Jeghuset, 1944
St. St. Blicher: Hoserkræmmeren, Nordlys 1829, (værklæsning)
B.S. Ingemann: Tidt er jeg glad...
Amalie Langballe: Forsvindingsnumre, uddrag 1-38 hentet på https://konto.systime.dk/?id=499&redirect_url=https%3A%2F%2F5aarslitt.systime.dk%2F%3Fid%3D295 , 2019, Vi havde Amalie Langballe på besøg til snak om sorg og skrivning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Familier

Vi læser debatartikler og skønlitteratur om familieliv fra 2022 til biedermeier. Forløbet er en optakt til dho om emnet om Kvinders position i familien og samfundet i det moderne gennembrud.
Forløbet fokuserer på hvordan familieliv udvikler sig gennem tiden og hvilke idealer der er for familier på tværs af 3 århundreder og på hvorledes begrebet om kernefamilien opstod og består.
Vi ser på regnbuefamilier, adoptivfamilier, socialt udsatte familier, diskussionen om kernefamilien i 1970'erne og biedermeiers familieliv hos Gyllembourg.

Materiale:
Karla Rosalina: Mine universitetsvenskaber var få, indtil folk opdagede, at jeg kommer fra en regnbuefamilie, kronik i Dagbladet Information 10.9.2022
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale 1.1.2020
Politisk familieretorik: https://www.venstre.dk/politik/principprogram/familieliv-med-valgfrihed
https://www.socialdemokratiet.dk/media/jhlitp31/social-ulighed-altid-paa-boernenes-side.pdf
https://www.socialdemokratiet.dk/det-vil-vi/boern/
https://konservative.dk/politik/politikomraader/familie-boernepolitik/
Hvem vil være min mor og far, TV2-dokumentar 2020
Yahya Hassan: SALAM HABIBI, BARNDOM, udvalgte digte fra YAHYA HASSAN 2013
Karen Syberg: Svenske Athena Farrokhzad til Yahya Hassan: Du har også et ansvar, Dagbladet Information, 25.1. 2014
Mrutyuanjai Mishra: Stop Vestens tyveri af børn fra fattige lande
14.3. 2015 Politiken
Susanne Rasmussen: Gu' har vi ej stjålet vores børn, debatindlæg 20.3. 2015 Politiken
Mia Nielsen: Mit liv som adoptivbarn er ikke kun rosenrødt
Politiken 31. marts 2015
Maja Lee Langvad: Hun er vred, 2014. Uddrag s. 9-21 + s. 96-99
Suzanne Brøgger: Fra kernefamilie til kernevåben, uddrag 1973
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen, 1830

Til forløbet hører en analyserende artikel om hhv. gustaf munch-petersen: til mine forældre, 1936 og Carsten Rene Nielsen: Til mine forældre, 1993

Til DHO læses og analyseres:
Victoria Benedictsson: Ud fra mørket, 1888, hentet på henrikpontoppidan.dk
Herman Bang: Frøkenen, 1883, hentet på https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-bang02val-shoot-workid54720
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød, fra Fra Hytterne, 1887, hentet på henrikpontoppidan.dk
J.P. Jacobsen: Fru Fønss fra Mogens og andre Noveller, 1882, hentet på https://kalliope.org/da/text/jacobsen2001082605


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Oprør

Vi læser moderne og nyere litteratur for at få øje på oprørstendenser og litteraturens potentiale som ventil i samfundet.
Forløbet indeholder et besøg på Nord-festival i Helsingør hvor vi Hører Asta Olivia Nordenhof og Caspar Eric.

Vi læser:
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere s., Gyldendal, 2022
Caspar Eric: Nye balancer, handicapdigte, Gyldendal 2023
Asta Olivia Nordenhof: Det nemme og det ensomme, 2013
Carsten Andersen: Interview med Olivia Nordenhof: SIG DET, BARE SIG DET!
31. august 2013 Politiken  
Vita Andersen: Lænken om min hals, Tryghedsnarkomaner, 1977, hentet fra systime.dk
Kvindefestival, film om kvinders vilkår og oprør i kølvandet på ungdomsoprøret
Værklæsning: Kristian Bang foss: Frank vender hjem, 2019, roman
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Magt og magtkritik

Forløb om hvordan magten udtrykkes i samfundet, i familien, i medierne og i litteraturen.
Vi arbejder med diskursanalyse, argumentationsanalyse, dokumentaranalyse, dramaanalyse, filmanalyse, satire og retorik.

Forfulgt af politiet? DR-dokumentar
Bt.dk 12.10.2023 Aminata Amanda Corr: Det dokumentariske makværk
Rikke From: DR burde ikke have vist Farhad-dokumentar 10. november 2023 Berlingske   
Tæt på sandheden, Den uafhængige Politiklagemyndighed,DR- satireshow, 25.11.2023
Jonas Eikas tale ved overrækkelsen af Nordisk Råds litteraturpris, 2019
Aki Mathilda Høgh Dam: Tale i Folketinget, 12.5.2023, hentet på https://www.dansketaler.dk/tale/aki-matilda-hoegh-dams-folketingstale-ved-debat-om-rigsfaellesskabet
Mette Frederiksens coronatale 11. marts 2020, stm.dk
Donald Trumps indsættelsestale 2017
Festen, film af Thomas Vinterberg
Christian Winther: En Hevn, 1847
Henrik Ibsen: Vildanden, 1884
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tværfagligt forløb dansk og biotek

Fedmemedicin

Det tværfaglige samarbejde træner kompetencer der er vigtige i arbejdet med SRP - herunder problemformulering, metode, innovation og kritisk selvrefleksion.

Det tværfaglige samarbejde handler om Novo Nordisks fedmemedicin Wegovy hvor vi skal se på hhv. bioteknologiske problemstillinger og etiske dilemmaer forbundet med udviklingen af produktet.

I skal undersøge fedmemedicins virkning og evt. bivirkninger og synspunkter på et af de to emner, synspunkter der kommer frem som debatindlæg i medierne, herunder på de sociale medier.

• Herudover skal I i jeres præsentationer komme med innovative forslag til, hvordan forskellige ”fløje” i en debat kan lære at forstå hinanden bedre.

Følgende bioteknologiske termer er centrale:
Det aktive stof i Wegovy er ”Semaglutid” (dansk) / ”Semaglutide” (engelsk). Semaglutid tilhører en gruppe af stoffer (sammen med bl.a. Liraglutid) som kaldes GLP-1 analoger. Stofferne virker som GLP.
Indrag følgende:
- Hvad er GLP-1 og hvilken biologisk virkning har det?
- Hvad er en GLP-1 analog?
- Forklar dem molekylære opbygning af Semaglutid
- Hvordan virker Semaglutid?

Danskfagligt er her fokus på: argumentation, kommunikationsanalyse, medieanalyse.
Og I kan benytte jer af nogle af disse velkendte metoder og begreber:
- Kommunikationsmodel, argumentationsanalyse, sprogfunktioner, face og facetrusler, sociale medier som ekkokamre, samtalemaksimer og typer af uhøfligheder, transaktionsanalyse (diskursanalyse)



Opgave
I skal i grupper lave en problemformulering inden for jeres underemne og udarbejde et af følgende fire produkter:

• En klassisk fremlæggelse med powerpoint (e.l.) og præsentation (5-7 slides med billeder og tekst, evt. video/audio)
• Et fagligt nuanceret indlæg i debatten i et navngivent medie (400-600 ord)
• En undersøgende og analyserende podcast der belyser centrale emner og positioner i debatten (4-8 min)
• En figur/planche til skolens naturvidenskabsfløj. Figuren/planchen skal forklare og vise virkningen af Wegovy. Målgruppen er den dygtige 3g-elev (læs: 3z næste skoleår )

I skal i jeres besvarelse undersøge bioteknologiske og etiske dilemmaer forbundet med fedmemedicin.

Den samlede præsentation indeholder:
• Præsentation af problemformulering og de anvendte faglige metoder
• Powerpoint/debatindlæg/podcast/planche:
1. Powerpointfremlæggelse: Hvilke kilder bygger præsentationen på, hvorfor er disse kilder valgt?
2. Debatindlægget: Hvilke medie vælger I (og hvorfor), hvilken position, synsvinkel og kommunikationsstrategi vælger I - og hvorfor
3. Hvilke (faglige) kilder og synsvinkler bygger podcasten på, hvilke kommunikative og tekniske valg foretager I - og hvorfor.
4. Hvilke faglige kilder bygger jeres planche på? Hvordan har I udvalgt kilderne?
• Innovation: Forslag til hvordan folk med forskellige holdninger i fedmedebatten sprogligt kan samarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Naturen i litteraturen

Forløbet falder i to dele, en litterær og en retorisk. Gennem analyser af litteratur der fokuserer på natursynet arbejder vi litteraturhistorisk med udviklingen fra sagaerne til modernismen med nedslag i middelalder, romantik, moderne gennembrud, symbolisme.

Indledningskapitel af Ravnkels saga, udateret
Agnete og havmanden, folkevise, udateret
Elverskud, folkevise, udateret
Adam Oehlenschlæger: Morgen-Vandring, Poetiske Skrifter 1805, hentet på https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-oehl01val-shoot-workid74553
Caspar David Friedrich: malerier af Frau am Fenster, Der Wanderer über dem Nebelmeer
Schack von Staffeldt:; Indvielsen, Digte 1804, https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-staffeldt01val-shoot-workid92366
Henrik Pontoppidan: Knokkelmanden, uddrag: indledende naturbeskrivelse i første afsnit, hentet på https://www.pontoppidanselskabet.dk/
Sophus Claussen: Parken og Staden, Djævlerier, 1904 hentet på https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-claussen05val-shoot-workid56534
Rainer Maria Rilke: Panteren, 1903, Thorkild Bjørnvigs oversættelse udg. 1998
Martin A. Hansen: Morgenstunden, novelle 1947 (skr. aflevering)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Naturen retorisk betragtet

Fortsættelse af vores litterære forløb om naturen, denne gang med fokus på italesættelse af naturen i moderne politisk retorik. Klassen skal analysere og agere taleskrivere for politikere og arbejde med de fem skrivefaser, Bitzers retoriske situation, etosdyder og topik.

Vi ser kampagnefilm fra Nature's speaking og læser taler.

Materialet er følgende:
Høj, Emil: Miljøordførere tripper for indsats for vandmiljøet. Miljøminister Heunicke afventer second opinion, 22. maj 2024 Information.dk

Nature's speaking, kampagnefilm, https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=nature%27s+speaking

Bæredygtigt Landbrug: Se hvordan Kasper driver sit landbrug, 2023
https://www.youtube.com/watch?v=4QPwNuHbtsI


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Dobbeltgænger i litteratur og film

Vi ser på dobbeltgængermotivet i litteratur og film. Her undersøger vi hvornår fænomenet opstår og på hvilken baggrund.
Der arbejdes med romananalyse, filmanalyse, kunsteventyr som genre og periodisering.

Læste tekster
R.L. Stevenson: Dr. Jekyll og mr Hyde, Dansklærerforningens udg. (værklæsning)
HC Andersen: Skyggen, 1847
Black Swan, spillefilm, 2011 via mitcfu.dk
Mathilde Walter Clark: Fiskehandlerens kone, fra Grumme historier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Undskyld, jeg lægger mig fladt ned

Vi undersøger med udgangspunkt i aktuelle og historiske begivenheder sproglige karakteristika ved ægte undskyldninger, pseudoundskyldninger og beklagelser.
Der vil være fokus på argumentationsanalyse, retorisk analyse og dokumentaranalyse.

Morten Østergaards undskyldning https://nyheder.tv2.dk/video/2022-07-03-morten-ostergaard-traekker-sig-som-leder-af-radikale-venstre-6309052616112
Ida Kragh Pedersen: Sådan giver du en god (og en dårlig) undsklydning, Kristeligt Dagblad, 12.7.2024
Frank Jensens og Jon Stephensens undskyldninger på facebook 16.10.2020, 20.10.2020, https://nyheder.tv2.dk/politik/2023-03-11-jon-stephensen-undskylder-igen-men-afviser-anklager-tror-du-jeg-er-lavet-af-sten

Karikaturkrisen. Anders Foghs nytårstale + Akkari og Khaders undskyldning til Anders Fogh https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Akkari%20og%20Khader&orderby=title&SearchID=420ee0ae-411d-4abf-b62d-9370954d23b9&index=1
https://www.dansketaler.dk/tale/statsministerens-nytaarstale-2007

Mette Frederiksens undskyldning til grønlandske børnehjemsbørn, 2020 https://www.stm.dk/presse/pressemeddelelser/undskyldning-til-de-22-groenlandske-boern-som-blev-sendt-til-danmark-i-1951. Klassen har tidligere set spillefilmen Eksperimentet, 2011

Rudolph Broby Johansen: BLOD, digtsamling 1922, værklæsning

Broby-Johansens undskyldning/forklaring på BLOD

Mr. Graversen, dokumentarfilm. Vi får besøg af instruktøren Michael Graversen når vi har set filmen. Filmen ses på filmstriben.dk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Angst og Eksistentialisme

Forløbet er varetaget af klassens vikar. Der har været fokus på eksistentialistisk filosofi.

Edgar Allen Poe: Hjertet der sladrede
Johs. V. Jensen: Elses bryllup
Peter Seeberg: Patienten
Karen Blixen: Livets veje, fra Den afrikanske Farm, 1934
Tom Kristensen: Angst, fra Hærværk, 1932
Emil Aarestrup: Angst
Ole Sarvig: Eftermiddag
Ivan Malinowski: disjecta membra
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Noveller, kortprosa og eksistentialisme

Analyse og fortolkning af kortprosaen med fokus på udviklingen af genren siden Johannes V. Jensens modernisme.
Vi arbejder med religionssatire, minimalisme og eksistentialisme. Dele af forløbet varetages af vikar.
Per Højholt: Skabningens suk, 1986, hentet i Dansk litterær analyse, 2000 + B.S. Ingemann: Til himlene rækker din miskundhed, Gud, salme fra 1845, hentet på https://m.dendanskesalmebogonline.dk/salme/31
Klaus Rifbjerg: Såret, fra Og andre historier, 1964
Pia Juul: En sang til hans søster, fra Dengang med hunden 2005
Marie Aubert: Du skulle skamme deg, fra Kan jeg bli med deg hjem, 2016 (norsk orig)
Edgar Allan Poe: Hjertet der sladrede
Peter Seeberg: Patienten, fra novellesamlingen Eftersøgningen og andre noveller, 1962
Karen Blixen: Livets veje, fra Den afrikanske farm, 1937
Tom Kristensen: Angst, fra Fribytterdrømme
Johannes V. Jensen: Elses bryllup
Martin Andersen Nexø: Tyvetøs, 1901
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Dagens citater

Som opvarnning i timerne arbejder vi med små citater om kunst, sprog og værdier. Citaterne bruger vi til indledende refleksionsøvelser der kan bæres med over i det skriftlige arbejde.

Dagens citater

1. Poesi heler de sår som forstanden slår. Novalis, Skrifter, posthum udg. 1807

2. Sproget er tankens mor, ikke dens tjenestepige, Karl Kraus Pro domo et mundo, 1917

3. Digteren kan forklare [transfigurere] hele tilværelsen, men han kan ikke forklare sig selv. Søren Kierkegaard, Journal 1843

4. Hvis du gifter dig med tidsånden, bliver du hurtigt enkemand. Søren Kierkegaard.

5. Skal A, skiønt hun er viis, fordi hun er en Qvinde,
      Fordi hun gaar med Skiørt, fordømmes til at spinde.
      Skal B, som er en Nar, en Druckenbolt, et Faar
      Strax Mester være, just for han med Buxer gaar. Ludvig Holberg: PEDER PAARS, 1719-20

6. Og da har i rigdom vi drevet det vidt/ når få har for meget og færre for lidt, N.F.S. Grundtvig: Langt højere Bjerge, 1820

7. Al god kunst er politisk. Al politisk kunst er dårlig. Harald Giersing, 1917

8. Nødvendigst er det der gør modstand, Søren Ulrik Thomsen, Hjemfalden, 1991

9. Man vælger ikke selv sin skæbne, men man har meget magt over andres. Hjalmar Söderberg: Den alvorlige leg, 1912

10. Asiatisk i Vælde er Angsten.
Den er modnet med umodne Aar.
Og jeg føler det dagligt i Hjærtet,
som om Fastlande dagligt forgaar.

Men min Angst må forløses i Længsel
og i Syner af Rædsel og Nød.
Jeg har længtes mod Skibskatastrofer
og mod Hærværk og pludselig Død.

Jeg har længtes mod brændende Byer
og mod Menneskeracer på Flugt,
mod et Opbrud, som ramte Alverden,
og et Jordskælv, som kaldtes Guds Tugt.
Tom Kristensen: Angst, 1932







Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Hjælpemidler til eksamen

ordnet.dk
ordnet.dk/korpusdk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer