Holdet 2022 HI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jakob Sudhakar Thommesen
Hold 2022 HI/z (1z HI, 2z HI, 3z HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden
Titel 2 Europas middelalder & korstog
Titel 3 Israel-Palæstina konflikten
Titel 4 Reformation & Renæssance
Titel 5 Oplysningstiden - Den moderne stats fødsel
Titel 6 Europa & Verden
Titel 7 Dansk Demokrati og National Identitet
Titel 8 Krig & Ideologier
Titel 9 Aldrig mere slaveri

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetiden

Litteratur
Ulrik Grubb og Karl-Johan Hemmersam, Introduktion til historiefaget, i Fokus 1, Gyldendal, 2016
Vikingetiden
Introduktion til historiefaget som fag og dens metoder er under dette forløb samt dansk-historie-opgaven (hvor emnet var kvinders stilling i samfundet under det moderne gennembrud).
Vikingetiden som fortidig periode og den retrospektive periodisering af tiden er fagets første emne. Fagets metoder som kildeanalyse og periodisering gennemgås. Forløbet har haft vikingernes bosættelser i England samt udviklingen af en stabil, centreret kongemagt i Danmark i fokus. Den kristne kirkes fremkomst og organisering er ligeledes et relevant emne i forløbet.
Eleverne har analyseret kilder fra tiden og moderne kilder om tiden.
Gruppearbejde om at producere en kort dokumentar.
Begreber: Begreber: erindringshistorie, kollektiv glemsel, kollektiv erindring over for det faktisk skete.

Faglige mål med særlig fokus på følgende:
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- ̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- ̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- ̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- ̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
-      - behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Litteratur
Kristian Iversen og Ulla Nedergård Pedersen: Danmarks Historie - Mellem erindring og Glemsel, Columbus, s. 12-15+29-30+28-55+128-129
Ulrik Grubb og Karl-Johan Hemmersam, Introduktion til historiefaget, i Fokus 1, Gyldendal, 2016

Bjørn Matsen og Ole Bjørn Petersen, Vikinger – indsigt og udsyn, Systime, 25-42+ 117-123
Mikkel Thrane Lassen og Niels Ejgil Trebbien Dybbro, Historisk Metode, Lindhart & Ringhof, s.28-34
Kurt Villads Jensen, Danmarks Tilblivelse, Fokus 1 – fra Antikken til reformationen, Gyldendal, 64-79
Eksistentiel historiebrug: https://www.dr.dk/studie/historie/eksistentiel-historiebrug
Politik historiebrug: https://www.dr.dk/studie/historie/politisk-historiebrug
Horn i hjelmen: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/myte-havde-vikingernes-hjelme-horn/?no_cache=1

Grupper har læst forskellige kapitler i Vinkler på Vikingetiden, Nationalmuseet, 2013

Podcast: https://soundcloud.com/nationalmuseet/viking-episode-1-guden-odin?in=nationalmuseet/sets/viking-med-jeanette-varberg-og-nanna-winther

Hjemmesider
https://www.royal.uk/alfred-great-r-871-899
http://kepn.nottingham.ac.uk/#
https://www.youtube.com/watch?v=_K6P3T0NIjo
Film: HBO Vikings, angrebet på Lindisfarne

Supplerende:
https://www.kongehuset.dk/monarkiet-i-danmark/kongerakken
https://de-sjove-jokes.dk/romertal/
www.danmarkshistorien.dk Danmarkshistorien med mange kilder. Udarbejdet af Århus Universitet
http://www.vikingeskibsmuseet.dk/ Danmarks museum for skibe og søfart i oldtid og middelalder
http://wayback.archive-it.org/org-660/20160812143925/http://naturalhistory.si.edu/vikings/ Smithsonian, Rejse til Amerika/Vinland/New Foundland. Indeholder ud over tekster og fotos også 3D animationer af et vikingeskibs udrustning og sejlads (kræver flash 4 player). God introduktion til vikingernes færd.
http://www.jorvik-viking-centre.co.uk/ Officiel side for Jorvik-vikinge-centret i York. Indeholder både billeder, tekst og links. God introduktion til vikingetiden.
Slægt
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/mennesket/samfundsorden-i-vikingetiden/
https://historienet.dk/civilisationer/vikinger/vikinger-slog-ihjel-for-slaegtens-aere



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vikinge-dokumentar 03-02-2023
Omfang Estimeret: 36,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Europas middelalder & korstog

Korstog og kulturmøder

Europæisk Middelalder

I forløbet Korstog og Kulturmøder beskæftiger vi os med den katolske kirkens magtcentralisering og udbredelse, kongemagten og den opblomstrende religion, islam. Kulturmøde og clash i form af korstog, berigelser og forestillingsverden om en himmel, et helvede, skærsilden og frelsen. Kampen om tro og jord blandt andet med Jerusalem som et historisk og meget nutidigt stridspunkt.
Centralt for vores forløb er Omars Pagt  (ca. 634-636) og Pave Urban II’s tale 1095, og spørgsmålet om de tro religioner kristendom og islam kan udleves under samme fyrste.
Ridley Scotts Kingdom of Heaven analyseres som levn og beretning, da dens budskab om fredelig sameksistens kræver at man sætter sig ind i året 2005.
Eleverne skal i grupper udarbejde en podcast, hvor de analyserer givne og selvalge kilder.
Analyser af kilder fra paver og konger. Erindringen om Dannebrog der falder ned fra himlen i Tallinn leder os tilbage på forskellen mellem erindringshistorie og udforskningen af hvad der virkelig hændte.
Begreber: kulturmøder vs. Kulturclash, ekspansion, missionere, flere sandheder.
Faglige mål
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag

̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ historiefaglige teorier og metoder.

Litteratur
Carl-Johan Bryld, verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime, 2015
Side 69-80+91-100+103-109
Lars Peter Visti Hansen, Islam, i Fokus 1, Gyldendal, 2012
Det Første Kalifat, i tidskriftet HISTORIE, nr. 10, 2015
Kong Artur, i tidskriftet HISTORIE, nr. 5, 2017
Kampen om Guds bjerg, i tidskriftet HISTORIE, nr. 1, 2018
Selvvalgte kilder fra https://centerforhistorieformidling.dk/korstogene.html

Danmarks korstog i Baltikum
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/vendertogter-ca-1100-1185

Dannebrog falder ned fra himlen:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/myte-faldt-dannebrog-ned-fra-himlen-i-1219

Jerusalems historie:  https://denstoredanske.lex.dk/Jerusalem_-_historie

Dokumentar:
Med tro skal land bygges, DR, 2016, https://www.dr.dk/skole/kristendomskundskab/udskoling/med-tro-skal-land-bygges
Abrahams Hus, DR2, 2002
Den Hellige Krig, BBC, 2012

FILM
Ridley Scott, Kingdom of Heaven, 2005

Supplerende
De 7 dødssynder tableu vivant https://docs.google.com/document/d/1m3TVRjfKw1A0Ru_ry1FKA-1EsfQlcaQ6D422qjRB0oU/edit?tab=t.0#heading=h.z6h2smp1ayyt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Historietimen 21/4 21-04-2023
Podcast 13-11-2023
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 38,7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Israel-Palæstina konflikten

Israel-Palæstina konflikten
Israel og Palæstina blev igen særdeles nærværende for verden og for Danmark. I dette forløb forsøger vi det historiefaget kan allerbedst: nemlig at forstå en verserende konflikt historiske rødder. Vi bygger videre på vores viden om korstog og konflikterne de tre monoteistiske religioner i mellem. Vi tager vores udgangspunkt i Europas dominans i verden ultimo 1800-tallet mens Palæstina er under det Osmanniske rige og slutter ved Seksdagskrigen. Eleverne skal selv undersøge PLO, Hamas og Hizbollah samt Danmark, USA og Israels politik i krigen december 2024. Yderligere skal eleverne udarbejde en video i youtube-format, hvor de gennem tegninger forklare Palæstinas historie. Eleverne skal udarbejde en video til YouTube om Israel-Palæstina, der formidler historien og positionerne i konflikten i dag.

Litteratur
Al litteratur er hentet fra e-bogen Henrik Wiwe Mortensen, Israel – en stat i Mellemøsten, Systime, e-bog 2017
E-bogen har ikke sidetal, men disse afsnit er læst:

Film
”Dage der ændrede verden – Seksdagskrigen”, DR, 2006
”Verdens Brændpunkter – Israel Palæstina”, DR, 2015
”De Besaatte”, Jørgen Flindt Pedersen, 2003
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=t9q9PDBsDe8&t=2s


Artikel om Seksdagskrigen fra Historie-online: https://historienet.dk/krig/lynguide-til-seksdageskrigen

Kilder: Sykes-Picot aftalen, 1916 og Hussein McMahon-brevveksling, 1915–1916
Albert Einsteins syn på jødernes situation og oprettelsen af en stat, 1938
Peel-kommissionens forslag vedr. Palæstina, 1937
Baselprogrammet, 1897





Faglige mål
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks





Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tegne-video 29-01-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Reformation & Renæssance


I dette relativt korte forløb dykker vi ned i Christian IV som kongen der igangsætter hekseforfølgelserne. Forestillingsverden om samfundet som er fordærvet af trolddom og hekseri undersøges og det etiske og moralske i at opretholde forestillingen om hekseforfølgelser når der var tale om mennesker og en refleksion over hvem vor tids ”hekse” er bliver eksemplificeret i Anjas børnehjem, hvor Anja Loven hjælper såkaldte heksebørn i Nigeria.

Vi berører også den katolske kirkes magt og Luthers 95 teser og reformationen.

Diskursanalyse og kollektiv erindring er det centrale teoretiske grundlag.
Historie-revidering af kollektive narrativer.

Faglige mål
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Kernestof
politiske og sociale revolutioner
̶ historiebrug og -formidling
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne


https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/trolddom-i-danmark-i-1500-1600-tallet/

Kim Beck Danielsen: Renæssancen i "Fokus 1 - Fra antikken til reformationen", Gyldendal, 2016
Carl-Johan Bryld. Renæssancen m.m. Verden efter 1914, Systime, 2008, s. 123-155
Louise Nyholm Kallestrup, Heksejagt, 100 danmarkshistorier, Aarhus Universitetsforlag, 2020, 2-27

Kunst og arkitektur
https://www.youtube.com/watch?v=Y5zqeHbGbEs
https://www.youtube.com/watch?v=Ft4MdCwsi9o


Podcast: Heksemøder, Medvirkende: Mikkel Kirkedahl Nielsen, Maria Østerby Elleby og Louise Hauberg Lindgaard: https://www.spreaker.com/episode/episode-05-heksemoder--45212731


FILM
På Sporet af Reformationen, DR, 2017  https://www.dr.dk/drtv/program/paa-sporet-af-reformationen_178037

Folkekirke for milliarder, DR, 2013, https://www.dr.dk/drtv/se/folkekirke-for-milliarder_283315
Anjas Børnehjem, S1E2, 2018, DR, https://www.dr.dk/drtv/se/anjas-boernehjem_-hope_51078

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Oplysningstiden - Den moderne stats fødsel

Oplysningstiden
I dette forløb undersøger oplysningstidens filosoffers ideers indvirkning på dannelsen af nye styreformer. Vi har et fokus på den amerikanske revolution og uafhængighedskrig og samspillet mellem ideer, dannelsen af en national identitet og glorificeringen af kamp. Vi analyserer kilder om ideer og fra revolutionens øje.
Vi har gæsteundervisere fra Københavns Universitetet, som har fået lov at undervise. De underviser klassen i de tre filosoffer: Locke, Montesqieu og Rousseau.
Forløbet afsluttes med en prøveeksamen


- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Kernestof
- ̶ politiske og sociale revolutioner
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-
-

Litteratur
Carl-Johan Bryld, Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime, 2020, e-bog Kapitlerne: Revolutionernes epoke 1776-1848, Den amerikanske revolution 1776, Den amerikanske revolution 1776, Nationalforsamlingen revolutionerer samfundet.
Mikkel Thorup, Den Amerikanske Revolution, Slagmark, s. 44-57
Oplysningstiden, i Fokus 2, Gyldendal, 2007, 34-58
Kilder
Patrick Henry, Giv mig frihed eller giv mig døden, 1775
George III, En bekendtgørelse fra Kongen om at undertrykke oprør og rebelskhed, 1775
USA’s forfatning, 1789
Uafhængighedserklæringen, 1776
Uddrag af
JOHN LOCKE: ANDEN AFHANDLING OM STYREFORMEN, § 22, 1690.
CHARLES DE MONTESQUIEU: OM LOVENES ÅND, 1748.
JEAN-JACQUES ROUSSEAU: SAMFUNDSKONTRAKTEN, 1762.

FILM

Haiti: https://www.youtube.com/watch?v=5A_o-nU5s2U
Crash course: https://www.youtube.com/watch?v=NnoFj2cMRLY

Tom Hooper, John Adams, HBO, 2008, S1E1
George Washington, Historiens største helte, DR Kultur, 2010
Bastillens Fald, DR, 1989

Supplerende
Glenn Bech, Glenn Bech: Selvfølgelig bliver de privilegerede vrede, når man kritiserer deres privilegier, Politikken, 12.2.2023
Dronning Mary til OL:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/mary-skaffede-venner-ind-paa-tilskuerpladser-til-ol-ekspert-kalder-det-paa-kant-med
https://www.seoghoer.dk/kongelige/medie-dronning-mary-i-problemer-efter-ol


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Amerikansk revolution test 24-05-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Europa & Verden

Europa og Verden er et mangfoldigt forløb, der overordnet set beskæftiger sig med europæernes møde med verden i form af kolonisering, ekspansion og imperialisme. Vi begynder med de opdagelsesrejsende fra den iberiske halvø og ender i moderne kontekst med statsminister Mette Frederiksens undskyld til de tilbageværende grønlandske børn, der blev tvangsfjernet i civilisationens navn. Fokus er på Danmark og de tidligere danske besiddelser af forskellige status ude i verden.
Begreber som racisme, eurocentrisme, etnocentrisme og kristo-centrisme udforskes.
Under dette forløb i dets moduler ligger også studieturen som går til Barcelona.

Faglige mål
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

Kernestof
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie





Kap. ”Opdagelsen af havet” og ”Havet og idéerne” Hentet fra Idéhistorie, Alex Young Pedersen, Casper Andersen og Jakob Bek-Thomsen, Systime, 2024,
Thomas Ohrt, Verden efter de store opdagelser 1500-1750, Systime, 2017, kap. Det spanske imperium 1500-1750
Christina Blach Hansen, Lene Madsen og Sofie Reimick, Kultur og Samfund, Systime, 2019, kap, Europæisk imperialisme i Afrika i 1800-tallet
Peter Frederiksen, Vores Danmarkshistorie, Columbus, 2021, kap. Guldkysten
Den Yngre enevælde, merkantilisme, fra udgået side på danmarkshistorien.dk

Grønland:
https://danmarkshistorien.lex.dk/Grønlands_historie
Spiralkampagnen: https://www.dr.dk/nysgerrig/webfeature/spiralkampagne
Artikel om en af de 22 børn: https://www.zetland.dk/historie/s8DPWPrA-aegJG0Zj-921e1
https://danmarkshistorien.lex.dk/Grønlands_historie

PODCAST:
https://www.dr.dk/lyd/p1/spiralkampagnen-3510654808000
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2021/barn-af-et-eksperiment-11802150240

FILM: Louise Friedberg, Eksperimentet, 2010

Artikler
- https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/groenland
- https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/thule-sagen
- https://www.dr.dk/nyheder/indland/thulesagen-stoerste-civilsag-nogensinde
- https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/groenlands-afkolonisering-1945-1954
- https://arkiv.arbejderen.dk/indland/tvangsflytninger-og-forurening-får-kira-til-drømme-om-selvbestemmelse

- https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/officielle-undskyldninger-1945

-
- https://danmarkshistorien.lex.dk/De_Vestindiske_Øer,_1672-1917
- https://nyheder.tv2.dk/politik/2024-11-26-groenlandsk-tolkning-i-folketinget-blev-kaldt-cirkus-men-det-er-nok-ikke-sidste-gang
- https://danmarkshistorien.lex.dk/Den_danske_koloniudstilling_i_Tivoli,_1905

Supplerende
https://www.berlingske.dk/politik/aldrig-kan-et-folk-forgaa-som-ikke-vil-det-selv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Dansk Demokrati og National Identitet

Vi ser tilbage på et tidligere forløb om den moderne stats fødsel og ser på dens virkninger i Danmark. Vi begynder i medio 1800-tallet og undersøger det danske demokratis vej gennem udvidelser og indskrænkelser. Under hele denne proces ligger forestillingen om det danske og vi danskere – det nationale fællesskab. Med udgangspunkt i elevernes egne oplevelser af fællesskaber undersøger hvordan demokrati og nationale fællesskaber påvirker hinanden. Kronologisk begynder vi med demokratiets indførelse v. Grundloven i 1849 og ender med at se på de verserende borgerforslag.

Litteratur

Gunvor Vestergaard og Morten Winther Bülow KulturNU - kulturmøder, ungdomskultur og integration, Systime, 2015, kap. National Identitet
Ulrik Grubb og Karl-Johann Hemmersam, Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration, kap. Det danske demokrati, Gyldendal, 2019
Maria Bruun Bundgaard, Ole Hedegaard Jensen og Thomas Secher Lund,
Nye deltagelsesformer, i Samf C – din samfundsfagsbog, 2017
MARIE BERG CARLSEN, Populisme og identitetspolitik, Columbus 2021, kap. Hvad er populisme?, Venstrepopulismens momentum, Højrepopulisme i Danmark

Borgerforslag: https://www.borgerforslag.dk



FILM

Det svære demokrati https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-det-svaere-demokrati_474374

Supplerende
https://indfodsrettest.dk/indfoedsretsproeven-den-27-november-2024-2/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Krig & Ideologier

Krig og ideologier

Vi beskæftiger os med Mellemkrigstiden og dens tendenser til at forædle menneskeracen gennem eugeniske love. Vi undersøger hvordan ideologierne erstatter religion og føres over i konkrete politiske tiltag og menneskesyn. Fokus er på Danmark i Tysklands skygge – et Tyskland der både er for- og skræmmebillede.

Faglige Mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne


Kernestof
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede


Litteratur
Peter Frederiksen, Ideologiernes Kamp, Systime, kap. Ideologiernes virke – et overblik, Marx’ ideer foldes ud, Nazismens Tyskland, Danmark i ideologiernes Skygge

Solvej Berlau, Stine Thuge, Nürnberglovene, i Vejen til Folkedrab, Systime, 2023

Racehygiejne i Danmark
https://www.dr.dk/det-bedste-fra-dr/vidste-du-danmark-steriliserede-over-5000-undermaalere-i-omfattende-racehygiejnisk
Hans Henrik Fafner, https://historienet.dk/videnskab/medicin/tvangs-sterilisering-skulle-udrydde-dumme-boern

FILM
De Åndssvages Historie: https://www.dr.dk/drtv/se/de-aandssvages-historie_-de-farlige-gener_112614
https://www.dr.dk/drtv/episode/danskere-i-kz_lejre-_-de-sidste-vidner_-vejen-til-kz_lejren_518511
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Aldrig mere slaveri

Dette forløb binder forestillingen om slaveri sammen med moderne bekæmpelse af slaveri. Efter Holocaust og Anden Verdenskrig lægger Danmark sin forsvar- og sikkerhedslinje sammen med andre ligesindede stater. Vi vil fred og forsvar og det skal ske gennem konsensus. Samtidig vil vi bekæmpe uværdig behandling af mennesker og derfor tilslutter vi os den europæiske menneskerettighedskonvention. Vi undersøger slaveri i Romerriget som forestillingen om den ”originale” slaver og undersøger nutidige eksempler på slaveri i Danmark. En nutidig sag om en ung kvindes voldtægtssag, der ikke bliver ført ved domstolene grundet en ”beklagelig fejl” hos myndighederne bliver vores startskud til at undersøge for og imod internationale forpligtelser. Samtidig undersøger vi kritikerne af menneskerettighedskonventionernes synspunkter, bl.a. hvordan kriminelle udlændinge kan opretholde ophold i Danmark. Elevernes opgave i dette forløb bliver at finde afgørelser fra Domstolen i Strasbourg, hvor Danmark har været indklaget og præsentere dem for hinanden og forholde sig til paragrafferne.

Faglige Mål
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Kernestof
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering


Litteratur

Danmarks Internationale placering og Menneskerettigheder Hentet fra Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration, Ulrik Grubb og Karl-Johann Hemmersam, Gyldendal, Systime, 2019

https://www.tvmidtvest.dk/lemvig/retssag-om-slaveri-i-thyboroen-fisker-lovet-job-som-kaptajn-men-endte-som-flaskesamler
https://www.tvmidtvest.dk/lemvig/vestjysk-skibsreder-afviser-slaveri-de-kunne-bare-tage-hjem?utm_source=tvmidtvest.dk&utm_medium=article&utm_campaign=ReadAlsoImage
https://www.tvmidtvest.dk/lemvig/ghanesisk-fisker-om-muligt-slaveri-det-var-ikke-en-mulighed-tage-hjem?utm_source=tvmidtvest.dk&utm_medium=article&utm_campaign=ReadAlsoImage
https://jv.dk/indland/fisker-frifundet-i-sag-om-menneskehandel-i-thyboroen-faar-halvandet-aars-faengsel-for-udnyttelse
https://www.dr.dk/nyheder/udland/50-millioner-mennesker-lever-i-moderne-slaveri-ny-rapport-advarer-om-alvoren

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-03-31-troede-du-slaveriet-var-ophoert-mere-end-20-millioner-lever-under-moderne-slaveri


https://menneskeret.dk/files/media/dokumenter/om_os/om_menneskerettigheder_diverse/den_europaeiske_menneskerettighedskonvention.pdf

Vs


https://menneskeret.dk/viden/afgoerelsesdatabasen
Emma vinder sin sag.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/emma-fik-endelig-dom-i-sin-sag-det-handler-om-sikre-rettighederne-kommende-ofre

Lovtekster
https://www.cmm.dk/om-menneskehandel/lovgivning/dansk-straffelov

Kilder fra Varro og Columella: Om slaven i det romerske landbrug

TV: https://nyheder.tv2.dk/2015-10-07-danmark-er-til-grin-forstaa-hvorfor-levakovic-ikke-blev-udvist
Kærshovedgård, Indefra med Anders Agger, S5E9, 2017
Debat om menneskerettigheder: https://www.dailymotion.com/video/x34vahx

Illegal i Danmark, S1E1+2, TV2, 2017
Sigøjnerbossen og hans berygtede familie, TV2, 2015

PODCAST
En beklagelig Fejl, https://www.dr.dk/lyd/special-radio/en-beklagelig-fejl-4298183002000
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer