Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anne-Mette Reiche
|
Hold
|
2022 id/z (1z id, 2z id, 3z id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
opvarmningsforløb
præsentations af:
-kredsløbsteori
-bevægeapparatets fysiologi
-arbejdsfysiologi
-almindelige og generelle opvarmningsøvelser
-musik, takt og rytme
-musik og bevægelse
-eleverne sammensætter og øver herefter opvarmningsprogram i grupper. I de kommende idrætsblokke skiftes eleverne til at præsentere eget program og der gives konstruktiv kritik/evaluering fra klassen + lærer. På baggrund af evalueringen forbedrer eleverne deres opvarmningsprogram til senere brug i forbindelse med idrætsblokkene (2+3g)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
kropsbasis
kropsbasis.
Konditionstest samt arbejdet med muskeludholdehedsprogrammer skal give eleverne en basis forståelse af kroppen og dens muligheder. Akrobatik kobles på som viderebygning med fokus på balance , smidighed og samarbejde som de bærende elementer i forløbet. Evner til at tumle egen krop i håndstand , kolbøtte , vejrmølle og #lys# skal indgå i arbejdet med akrobatik og giver derved en individuel udfordring og mulighed for at differentiere opgaverne til forskellige niveauer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ultimate
I dette forløb, skal der læres forskellige teknikker iforh. til at kaste og gribe. Derudover er der fokus på det taktiske angrebs system "vertical stacking." Skal anvendes i spilsituationen og som øvelse i løbemønster. Fokus på en høj puls i hvert modul. Eleverne bliver bedømt på følgende
1) forhåndskastet 2) baghåndskastet 3) hammerkastet og derudover evnen til at placere sig på banen og derved gøre sig selv spilbar.( stacking) 4) pivotering
Dette forløb er et forløb under boldspil
Desuden arbejdes der med elevernes evner til at indgå i spil, hvor de selv skal være dommere. ( FairPlay )
Som afslutning på forløbet har eleverne deltage i aktiviteten Gang i Gribskov som præsenterer eleverne for idrætsaktiviteter i lokalområdet.
Faglige mål:
Eleverne skal:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet boldspil
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
- Opnår viden og kundskaber om central funktionelt anatomisk stof.
Kernestof:
- Aktiviteter der træner boldbeherskelse
- Aktiviteter der fokuserer på samarbejdet og etik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
swingdance lindyhop
• ü At eleverne opnår basalt kendskab til swingdansen lindyhops historiske oprindelse.
• ü At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved swingdans; mulighed for improvisation og
kreativitet i modsætning til fx sportsdans
1. Færdigheder:
ü At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop 6-count
o Herunder at inddrage’ bounce’=den hoppende vertikale bevægelse, som er
grundlæggende for al swingdans.
ü At eleverne kender til og kan vise de forskellige dansefatninger i lindyhop:
o ’open position’
o ’closed position’
ü At eleverne evner ’at føre og blive ført’ og vigtige fokuspunkter i forbindelse hermed:
o At lead fører med hele kroppen(og ikke kun hænder/arme)
o At follower afventer og mærker efter ,så han/hun mest effektivt følger lead. ü At eleverne kan udføre udvalgte figurer:
o Follower underarmen
o Bytplads/Passby
o Overåen/Crossthebridge
ü At eleverne kan udføre et antal jazztrin:
o Skating, Messaround, TackieAnnie, Step-touch,SuzyQ.
ü Musikalitet
o At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begyndepå1-slaget.
Kompetencer:
o ü At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen og både improvisere samt lave koreograferede sekvenser.
o Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase(koreograferet Dans).
o ü At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan føre og lade sig føre af forskellige partnere.
https://gym-idraet.dk/app/uploads/2023/09/Til-eleverne-Swing.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Introduktion til fitness og grundtræning i praksis
obligatorisk gennemgang af fitness lokalets muligheder og faciliteter med henblik på egen træning som mulighed. Bunden opgave i fitness til bestemmelse af 1 RM på 8 udvalgte muskelgrupper . Eleverne bliver bekendte med begrebet 1RM og skal kunne estimere denne værdi udefra 10RM i følge skema. Herefter sammensætter de selv et træningsprogram til muskeludholdenhed / styrke ved brug af fitness lokalet. sideløbende arbejdes der med konditionstræning i gymnastiksalen. Enten som cirkel træning -eller danse fitness /aerobics.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Volleyball
Dette forløb har handlet om volleyball og har primært været praktisk. Der har været fokus på de tekniske færdigheder som volleyballspillet kræver. Der er således arbejdet med fingerslag, baggerslag, serv (underhånds og overhånds) og smash. Desuden er der arbejdet med bevægelse til bolden (sidestep og shuffleskridt). Taktisk er der arbejdet med opstilling på banen og ansvarsområder ved sideout og ved transitionsspil.
Der har kun været en enkelt teoretisk blok i forløbet, og denne er brug til teori om teams og teambuilding, som også er væsentligt for eleverne trænerlinje (se særskilt undervisningsbeskrivelse).
Kernestof:
• aktiviteter, der træner boldbeherskelse
• aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
• aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
• de for undervisningen relevante digitale redskaber
• de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet boldspil
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
træningsprojekt
Træningsprojektet omhandler et 8 ugers individuelt konditionstræningsforløb hvor målet er at gennemføre 5 km løb . Projektet afleveres som en screen cast af 5 min varighed hvor eleven uddyber sin træningsdagbog med resultater og relevant teori. Det forventes at eleven træner målrettet min 3 gange om uger i 8 uger med henblik på konditionsforbedring. Træningsplanlægning og evaluering af denne i forhold til oplevet egen praksis skal også indgå i screen cast. på den måde kan eleven sammen holde idrætsteorien med praktik og resultater . Konditionen testes i sundhedsspor i Høbjerg hegn 2,6 km løb. Eleverne opnår viden og forståelse omkring det at presse sig selv og monitorere pacetider som middel til at følge en fremgang / vedligeholde i kondition og løbeegenskaber.
Faglige mål:
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og I forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber indenfor træning og idrættens discipliner.
• Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
• Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
Kernestof:
• Grundlæggende principper for konditions træning
• Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet og livssti
Egenfærdighed i løbetræning og erfaring med gennemførelse og evaluering af tilrettelagt træningsprogram inden for langdistanceløb ( 5 km ).
Teoretisk pensum : Grundbog i idræt C Ebbe Elmelund Van EE. et al : s.101-103,168-174 og 178-181.
Supplerende materiale : PULS side 32-45 'udholdenhed'.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt
|
11-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Basketball
Fokuspunkter :
Boldtilvænning og driblinger, standsninger, afleveringer, afslutninger, forsvarsteknik og taktik samt angrebsteknik og taktik.
Faglige mål:
Afleveringer: Afleveringsformerne 2-hånds-brystaflevering, studsaflevering, samt 1-hånds-push-aflevering med elevens bedste hånd.
Driblinger: Speed dribling og kontroldribling. De tre retningsskift-driblinger: cross-over, bag-om-ryggen eller mellem-benene dribling. Man kan evt. lade eleven vælge en af de sidste tre, som denne ønsker at træne mest og forevise til den tekniske prøve.
Standsninger: Jump stop og 1-2-standsning. Både efter dribling og modtaget aflevering.
Skud og lay-up: Teknisk korrekt udført en-hånds-skud og et lay-up med elevens bedste hånd fra stående.
Teoretisk forståelse: Basal viden om arbejdskravene i basketball og om hensigtsmæssig fysisk træning herunder anaerob og aerob træning i basketball. De mest almindelige regler i basketball med henblik på at kunne lede en kamp.
Taktiske kompetencer: Boldspils-teoretiske principper såsom anvendelse af dybde og bredde. Placeringsevne både offensivt og defensivt. Det forventes, at eleven har kendskab til forsvar på boldholder og om hensigtsmæssig placering i afleveringsbaner i forsvaret.
Vi har udelukkende spillet 3 mod 3 i basket på en kurv.
Faglige mål:
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet "boldspil"
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller med særligt henblik på social kohæsion og opgave kohæsion.
Kernestof :
Spillet 3-3 på en kurv med tilhørende angrebs og forsvarsspil, samt skudteknik
Supplerende materiale : podcast om basketball spillets udvikling i tiden samt om fysiske krav til basketball spiller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Rytmisk gymnastik
Inden for genren musik og bevægelse tilvalgte eleverne rytmisk gymnastik. Vi arbejder frem imod en gymnastikopvisning ,med 2-3 fælles serier. Den ene serie er udarbejdet på baggrund af en mængde trin / spring hen over gulv ,hvor eleverne vælger fra og derefter parvis selv sammensætter og udvælger som deres egen koreografi . 2 øvrige serier er fælles hvor alle laver samme koreografi.
Tælling til musik og musikforståelse er således integreret i forløbet. Derudover kendskab til Labans bevægelseslære om de 4 elementer : Kropsbevidthed , Bævægelseskvalitet ,Rum, Relationer og kommunikation.
Faglige fokuspunkter i forløbet :
Musikforståelse -optælling af takter og fraser.
Rytmisk gymnastik som middel til at opnå en systematisk træning af kroppen og samtidig opleve den bevægelsesglæde og fællesskabsfølelse aktiviteten kan give i processen frem mod et fællesmål : opvisning.
Eleven opnår øget kropsbevidsthed og kendskab til personlig formåen inden for de bevægelseskvaliteter der arbejdes med : balance,isolerede kropsbevægelser,forflytninger,concration,fjedringer, liggende øvelser,rotationer mm. Samarbejde i små og store grupper og følelsen af fælles puls og rytme.
Opstilling på gulv i stor gruppe-være opmærksom på øvrige deltagere.
Kreativitet og selvudvikling/egenfærdighed inden for bevægelsesområdet rytmisk gymnastik.
Indlæring af 2 fælles serier til musik :" Lost Frequencies " https://www.facebook.com/nielsmartin.v/videos/1048655375820059/?idorvanity=182359181875682&rdid=FG7c7Mjavbjxfad1og "Hallucinogenics"
Kernestof :
Aktiviteter der fremme bevægelsesglæde til rytmisk musik.
aktiviteter der fokuserer på samarbejde.
Pensum dokumenter om rytmisk gymnastik ( kilde E.L. Tybjerg Pedersen : Rytmisk gymnastik og dans ).Labans bevægelseslære i forhold til rytmisk gymnastik ( idræt C
Teoribog s.14-21 )
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
kropsbasis
kropsbasis
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53603868918",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53603868918",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53603868918"
}