Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kinesisk A
|
Lærer(e)
|
Hanne Jakobsen
|
Hold
|
2022 KI (GF KI, 1g KI, 1g KI digi, 1g KI skr, 2g KI, 3g KI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
你好-你是谁? (Intro-forløb)
你好-你是谁? (Intro-forløb)
Forløbet har til formål at introducere til, hvordan man hilser og præsenterer sig selv på kinesisk.
Der er i forløbet særligt fokus på, hvordan forskellige spørgeformer dannes på kinesisk.
Der er fokus på forskellige måder at indlære ordforråd med særlig fokus på, at eleverne bliver bevidste om individuelle læringsstile.
Med udgangspunkt i et afgrænset ordforråd arbejdes der med at styrke kommunikative kompetencer.
Kernestof
̶ udtale
̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de centrale dele af kinesisk grammatik
̶ digitalt materiale som støtte for sprogindlæring
Supplerende materiale
Cheng & Tsui Integrated Chinese Lesson 1, Lesson 2.
Learn NC Mandarin Chinese, Lesson 12 https://web.archive.org/web/20171108123106/http://www.learnnc.org/lp/editions/mandarin1/4084
Omfang ca 3 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
家庭 Jiātíng - Forløb om familie
Forløbet har til formål at indøve relevant ordforråd til i enkle sætninger at kunne tale om emnet familie på kinesisk.
Fokus:
- gloser for familierelationer
- verbet 有 , pronominet 这 og spørgeordet 几.
- billedbeskrivelse: i enkle sætninger at beskrive et billede af familie.
Envidere arbejdes der med at opnå forståelse af familiens betydning i det kinesiske samfund både traditionelt og i et mere nutidigt perspektiv
Kernestof
- et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de centrale dele af kinesisk grammatik
̶ elementære kinesiske tekster og billedmateriale, der belyser historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i det moderne Kina
̶ digitalt materiale som støtte for sprogindlæring, samt som støtte for historie-, kultur- og samfundsforståelse
̶ relevante centrale hjælpemidler
̶ indføring i historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i den kinesiske verden i et omfang, der giver eleverne
Omfang:
3 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
学校(xuéxiào) Skole-forløb
Forløbet har følgende formål
- introducere til det kinesiske skolesystem, samt de kulturelle forhold, der knytter sig til uddannelse i Kina.
. Introducere til relevant ordforråd: relevante verber, samt gloser der knytter sig til skole: fag, sprog, etc
grammatisk fokus:
- anvendelsen af modalverbet 会
- placering af sted i sætninger
- brugen af spørgeord
Kernestof
̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ centrale dele af kinesisk grammatik
̶ elementære kinesiske tekster og billedmateriale, der belyser historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i det moderne Kina
̶ digitalt materiale som støtte for sprogindlæring, samt som støtte for historie-, kultur- og samfundsforståelse
̶ relevante centrale hjælpemidler
Anvendt materiale
Sønderby Bech og Nielsen: Nǐ hǎo Zhōngguó, modul 2, kapitel 8 (Systime) https://nihao2.systime.dk/?id=320
Stig Thøgersen "Uddannelse og pædagogik" i Kinesiske Perspektiver (2013).
Omfang 2, ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
春节快乐 (Chūnjié kuàilè) (Glædeligt kinesisk nytår)
春节快乐 (Chūnjié kuàilè) (Glædeligt kinesisk nytår)
I forløbet arbejdes der med en lille kort tekst om at fejre kinesisk nytår, samt læser en tekst på dansk, der introducerer til de skikke og traditioner, der knytter sig til fejring af det kinesiske nytår.
Anvendt materiale
《过春节》(Egen tekst)
Artikel på dansk:
Kinabladet, no.60, 2013 "Nytår"
Omfang 0,5 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
中国饮食 (mad og drikkevarer)
中国饮食 (mad og drikkevarer)
I dette forløb introduceres der til det kinesiske køkken. Fromålet er at arbejde med at kunne udtrykke præferencer indenfor mad- og drikke varer, kunne indgå i simple samtaler om emnet samt foretage simple sammenligninger mellem det danske og det kinesiske køkken og her igennem udtrykke interkulturel forståelse.
Igennem beskrivelser af billeder arbejdes der med evnen til at kommunikere om emnet i et enkelt sprog.
I par og mindre grupper udarbejde der dialoger om emnet.
anvendt materiale:
《你喜欢吃什么?》(eget tekstmateriale)
"Kuai Le Hanyu" People's education press (2009). s. 28-36
supplerende materiale:
quizlet
padlet
Omfang 3 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
个人描述 Gèrén miáoshù - personbeskrivelse
个人描述 Gèrén miáoshù - personbeskrivelse
Forløbet har til formål at introducere til i et enkelt sprogbrug at kunne beskrive personer og beklædning med særligt fokus på farver og adjektiver.
Igennem forløbet vil der være fokus på systematisk at arbejde med et afgrænset ordforråd, samt indøve måder hvorpå, der kan spørges om farve, højde, alder, etc.
I forløbet undersøges betydningen af kinesiske skønhedsidealer også for unge i Kinas samfund
Kernestof
Anvendt materiale
我和你 Kapitel
Dokumentar, "Secrets of China" (BBC, 2015), episode 1
supplerende materiale:
eget tekst og lydfils-materiale
quizlet
Omfang 2,5 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
谈爱好 (tán aìhào) - tale om hobby
谈爱好 (tán aìhào) - tale om hobby
Forløbet har i høj grad fokus på at arbejde med de kommunikative kompetencer mhp at opnå evnen til at kunne indgå i enkle samtaler om emnet, hobbyer.
Der arbejdes systematisk med et afgrænset ordforråd, som kan anvendes i enkle samtaler bestående om, hvad man foretager sig i løbet af en dag, samt hvilke præferencer man har i forhold til emnet
Særligt grammatisk fokus:
-anvendelsen af 过
- gradbøjning med 很,更,最
- anvendelse af hyppighedsadverbier
- placering af tid
Kernestof:
udtale
̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de centrale dele af kinesisk grammatik
̶ elementære kinesiske tekster og billedmateriale
̶ digitalt materiale som støtte for sprogindlæring
̶ relevante centrale hjælpemidler
Anvendt materiale:
Chu og Tsu "Integrated Chinese" Lesson 4, dialog 1 og dialog 2
Sønderby Bech og Christian Nielsen. 你好中国2 Lektion 11.1 https://nihao2.systime.dk/?id=410
Omfang 4 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kinas historie 1912-1921
Forløbet har til formål at introducere til Kinas historie med særligt fokus på:
- Guomindang (国民党)
- republikkens etablering i 1912,
-KKPs etablering i 1921,
-borgerkrigen mellem KKP og GMD.
Kernestof:
- digitalt materiale som støtte for sprogindlæring, samt som støtte for historie-, kultur- og samfundsforståelse
̶ indføring i historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i den kinesiske verden i et omfang, der giver eleverne
mulighed for at forstå de studerede tekster og emner samt fremmer deres interkulturelle forståelse
Anvendt materiale
Peter Fage Madsen "Ansigt til ansigt med kineserne" (2010), pp 77-81
Dokumentar:
Uddrag af dokumentaren "Kina vågner", episode 1 "Det nye emperium". (2013)
Omfang 5 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
谈音乐 🎵 tale om musik
I forløbet introduceres der til et basalt ordforråd til i et enkelt sprog at kunne kommunikere om musik - herunder genrer og præferencer.
Der arbejdes systematisk med et afgrænset ordforråd, og kommunikative opgaver er en væsentlig del af undervisningen.
Sideløbende introduceres der til traditionelle kinesiske musikinstrumenter, samt udvalgt kinesisk musik.
Kernestof:
- udtale
̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ tegnlæsning, herunder skrifttegnenes opbygning
̶ de centrale dele af kinesisk grammatik
Anvendt materiale
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, KInesisk 2. Systime, 2007. Lektion 15 dialog 2.
Supplerende materiale:
Quizlet
Omfang
2 ns
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
去中国旅游 (qù Zhōngguó lǚyóu) Rejse i Kina
I forløbet introduceres der til relevant ordforråd til i enkle sætninger at kunne indgå i samtale om at rejse.
I forløbet er der særligt fokus på at rejse til Shanghai, herunder besøge centrale seværdigheder i byen, samt forskellige rejseformer.
Kernestof
̶ udtale
̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de centrale dele af kinesisk grammatik
̶ elementære kinesiske tekster og billedmateriale, der belyser historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i det
moderne Kina
̶ digitalt materiale som støtte for sprogindlæring, samt som støtte for historie-, kultur- og samfundsforståelse
Anvendt materiale
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen Nihao Zhongguo modul 3. Lektion 4.1 https://nihao3.systime.dk/?id=203
Omfang 2,5 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
dyrk sproget - konkurrence
I forløbet arbejdes der med at udarbejde en besvarelse til sporgkonkurrencen Dyrk sproget
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
谈运动/tán yùndòng) - tale om sport
I forløbet arbejdes der med at læse tekster omhandlende sport, systematisk at indøve relevant ordforråd samt anvendelsen af enkle sætningsstrukturer, så der i et enkelt sprog kan tales om sport.
Det grammatiske fokus:
det beskrivende komplement, samt konstruktionen 除了。。以外。。也。。
Kernestof
̶ udtale
̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ tegnlæsning, herunder skrifttegnenes opbygning
̶ de centrale dele af kinesisk grammatik
̶ elementære kinesiske tekster og billedmateriale, der belyser historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i det
moderne Kina
̶ digitalt materiale som støtte for sprogindlæring, samt som støtte for historie-, kultur- og samfundsforståelse
Anvendt materiale
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen. Kinesisk 2, systime 2007. Lektion 16, dialog 1.
Omfang ca. 3 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Su Peijia (del 1) Skoleliv
Forløbet om kinesisk skoleliv, tager udgangspunkt i teksten om en kinesisk skolepige og hendes skoleliv. Med udgangspunkt i et afgrænset ordforråd arbejdes der med at tale om kinesisk skoleliv i simple sætninger og sammenligne med skolelivet i Danmark.
Der arbejdes systematisk med at lave sammenligninger med 比 og 一样
Kernestof
̶ udtale
̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ tegnlæsning, herunder skrifttegnenes opbygning
̶ de centrale dele af kinesisk grammatik
̶ elementære kinesiske tekster og billedmateriale, der belyser historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i det
moderne Kina
̶ digitalt materiale som støtte for sprogindlæring, samt som støtte for historie-, kultur- og samfundsforståelse
Anvendt materiale:
Tekst. 苏佩嘉的一天 . Ophav: Mette Brøndum.
Stig Thøgersen "Uddannelse og pædagogik" i Kinesiske Perspektiver (2013).
Dokumentar
Chinese School, episode 2. BBC
https://www.youtube.com/watch?v=ZxTCVGqP8-c
Omfang 3 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
去玩儿 (qù wánr) More sig
去玩儿 (qù wáner) More sig
Emnet har til formål at øve evnen til at indgå aftaler, tale om præferencer etc.
Fokus på kommunikative kompetencer: igennem introduktion til relevant vokabular vil der være fokus på i enkle sætninger at kunne tale om tekstens indhold samt i enkle sætninger sammenligne kinesiske unge og danske unges måder at underholde sig på.
I henhold til bekendtgørelsen arbejder vi ud fra følgende faglige mål og kernestof:
Eleverne skal kunne:
̶ forstå hovedindholdet af talt kinesisk i dagligdags kommunikation om kendte, studerede emner
̶ læse og forstå enkle kinesiske tekster, fiktive og ikke-fiktive
Sprog, tekst og kultur
̶ foretage en selvstændig præsentation af enkle tekster eller emner på kinesisk og indgå i en dialog herom
̶ perspektivere studerede tekster og emner til kinesisk kultur, historie og samfundsforhold samt vise basal interkulturel
kompetence
Kernestof:
̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ tegnlæsning, herunder skrifttegnenes opbygning
̶ elementære kinesiske tekster og billedmateriale
Kernestof:
Lene Sønderby Bech. Kinesisk 2. Lektion 17, dialog del 2. (4 normalsider)
Supplerede stof:
Daxue Consulting: “Ganbei! An In-Depth Guide to Chinese Drinking Culture”
https://daxueconsulting.com/understand-drinking-culture-china/
ca. 5 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
中国现代历史 Kinas moderne historie (1921-1949)
Kinas moderne historie (1921-1949)
Forløbet om Kinas moderne historie har særligt fokus på at give indblik og forståelse for hvilken betydning etableringen af Kinas kommunistiske parti har haft for det moderne Kinas udvikling.
Fokusspørgsmål
- hvordan kom Kinas kommunistiske parti til magten?
- hvad dækker termen "100 års ydmygelse" over?
- hvordan fremstilles den japanske invasion i 1937-1938 i datidige og nutidige kilder
Kernestiof
indføring i historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i den kinesiske verden i et omfang, der giver eleverne mulighed for at forstå de studerede tekster og emner samt fremmer deres interkulturelle forståelse.
Anvendt materiale:
Peter Fage Madsen (2010): "Ansigt til ansigt med kineserne" s. 77-84
Plakater:
https://chineseposters.net/themes/second-sino-japanese-war
5 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
"Made in China" - Kinas økonomiske udvikling
"Made in China" - Kinas økonomiske udvikling
Dette korte forløb introducerer til Kinas økonomiske udvikling med særligt fokus på at undersøge konsekvenser af social ulighed, samt betydningen af skiftet fra Made in China til Made by China.
Kernestof
Lene Sønderby Bech, Signe Lang Holmgaard og Christian Nielsen. Kina. temaer i moderne kinesisk historie Systime, 2022. "Rig og Fattig" i temaet "Social ulighed", s. 213- 214, Samt
temaet "Made in China", s. 181-183.
Samt filmen, Ascension (2021), Jessica Kingdon, instruktør
ialt 8 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
大跃进(dà yuèjìn)
大跃进(dà yuèjìn) Det store spring
Forløbets indhold og fokus
- Forløbet har til formål at der opnås indsigt i de reformer, som Mao Zedong indførte kort efter han havde udråbt Folkerepublikken Kina.
Faglige mål
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder: kildekritik, billedanalyse,
kernestof
Indføring i historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i den kinesiske verden i et omfang, der giver eleverne
mulighed for at forstå de studerede tekster og emner samt fremmer deres interkulturelle forståelse
Anvendt materiale.
Peter Fage Madsen "Ansigt til Ansigt med kineserne. p. 84-90
Plakater:
https://chineseposters.net/gallery/g2-688_689
Mængde: 7 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Kulturrevolutionen
Kulturrevolutionen
I et kort forløb undersøges, hvordan Kulturrevolutionen blev ansporet, samt hvilke hændelser, der fandt sted i denne periode.
Centrale spørgsmål:
- Hvorfor initierede Mao Zedong Kulturrevolutionen?
- Hvem støttede op om kampagnen?
- hvilke konsekvenser har kampagnen haft?
Kernestof
indføring i historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i den kinesiske verden i et omfang, der giver eleverne
mulighed for at forstå de studerede tekster og emner samt fremmer deres interkulturelle forståelse.
Anvendt materiale
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen,: Kina – temaer i moderne kinesisk.(2022) s. 130-131 .
Supplerende materiale
Plakat:
https://chineseposters.net/posters/e13-856
Video: "Chinese Cultural Revolution: the boy who denounced his mother" (The Guardian)
https://www.youtube.com/watch?v=CCA6ME81RLQ
onfang ca. 2,5 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
活着 (Huózhe) At Leve/谈电影 (tale om film)
活着 (Huózhe) "At Leve".
Forløbet har til formål at belyse hvordan kinesisk historie fremstilles på film.
Med udgangspunkt i Zhang Yimous 张艺谋 filmiske fremstilling undersøges det, hvordan populærkultur bruges til historiefremstilling.
Endvidere undersøges det, hvilke betingelser for kunstnerisk frihed der er/var i Kina, da filmen blev produceret.
Kernestof
- i mere eller mindre simple sætninger at kunne genfortælle indholdet filmens handling, samt kunne beskrive udvalgte screenshots fra filmen
- i et enkelt sprog kunne kommunikere om præferencer i forhold til film.
- ̶ indføring i historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i den kinesiske verden i et omfang, der giver eleverne
Forløbet afsluttes med elevernes mundtligt og skriftlig fremlægger analyser af udvalgte dele af filmen.
Film:
Zhang Yimou (张艺谋) "To Live" (活着). 1994.
3 ns
Supplerende stof
Artikler:
Anne Wedell-Wedellsborg: "Rejs med Yu Hua" (2022)
h;ps://www.dansk-kinesisk.dk/2022/08/19/rejs-med-yu-hua/
“En kritisk røst fra Kina" i Aarhus Stiftstidende, 22.8.2017
"En blodig historie" Berlingske. 14.10.1994
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
汉字(Hànzì) Skrifttegn
Skrifttegnsforløb
I forløbet er der fokus på at genkende, læse og forstå udvalgte skrifttegn.
Der arbejdes systematisk med 35 udvalgte tegn.
Som en del af forløbet øves forskellige huskestrategier, og strategier til at læse enkle tekster.
Der arbejdes endvidere med at anvende hjælpemidler som eksempelvis Yellowbridge og Pleco.
Kernestof
et alment ordforråd til skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ tegnlæsning, herunder skrifttegnenes opbygning.
Anvendt materiale:
Hyppighedslisten (Sidsel Manussen og Mette Brøndum) https://docs.google.com/document/d/18rc5AJcQbHrqDwl0Fk27NGJJggdqc-pTFxFsn5Iawms/edit?tab=t.0
Ordbogen, Pleco
Quizlet-flashcards
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
习近平 - 中国梦
习近平 - 中国梦
Et Forløb om Xi Jinping og den kinesiske drøm
der arbejdes i dette forløb med at undersøge følgende
- Hvem er Xi Jinping
- Hvad er den kinesiske drøm? Hvordan bruges begrebet i en politisk og samfundsmæssig kontekst?
Kernestof:
- ̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
- elementære kinesiske tekster og billedmateriale, der belyser historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i det
moderne Kina
Anvendt materiale:
Artikel: Zetland: "mød verdens mægtigste mand" (2022) https://www.zetland.dk/historie/s8q1MdGE-m8yyQBwJ-0e512
Posters:
https://thediplomat.com/2014/03/expressing-the-chinese-dream/
Video
CGTN: The Chinese Dream is a global aspiration https://www.youtube.com/watch?v=BgB1LBQec08
Omfang: ca. 8 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
去中国旅游 (qù Zhōngguó lǚyóu) Rejse i Kina
Forløbet har til formål at introducere Kina som rejsedestination, herunder viden om Kinas større byer og seværdigheder.
Der bliver i forløbet introduceret relevant ordforråd til at føre enkle samtaler om at finde vej, anvende transportformer, købe ting herunder tale om farver størrelse og pris
Kernestof
̶ udtale
̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ tegnlæsning, herunder skrifttegnenes opbygning
̶ de centrale dele af kinesisk grammatik
̶ elementære kinesiske tekster og billedmateriale, der belyser historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i det
moderne Kina
̶ digitalt materiale som støtte for sprogindlæring, samt som støtte for historie-, kultur- og samfundsforståelse
Anvendt materiale
Lene Sønderby Bech og Christian NIelsen, Kinesisk 1, Lektion 11. Systime 2006
normalsider 2
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 2 Kør selv-ferie
|
07-03-2025
|
Genaflevering kør selv ferie
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
27
|
Forløb#9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53608048875",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53608048875",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53608048875"
}