Holdet 2022 KI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Kinesisk A
Lærer(e) Hanne Jakobsen
Hold 2022 KI (GF KI, 1g KI, 1g KI digi, 1g KI skr, 2g KI, 3g KI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 你好-你是谁? (Intro-forløb)
Titel 2 家庭  Jiātíng - Forløb om familie
Titel 3 学校(xuéxiào) Skole-forløb
Titel 4 春节快乐 (Chūnjié kuàilè) (Glædeligt kinesisk nytår)
Titel 5 中国饮食 (mad og drikkevarer)
Titel 6 个人描述 Gèrén miáoshù - personbeskrivelse
Titel 7 谈爱好 (tán aìhào) - tale om hobby
Titel 8 Kinas historie 1912-1921
Titel 9 谈音乐 🎵 tale om musik
Titel 10 天安门- Tian Anmen 1989
Titel 11 去中国旅游 (qù Zhōngguó lǚyóu) Rejse i Kina
Titel 12 dyrk sproget - konkurrence
Titel 13 谈运动/tán yùndòng) - tale om sport
Titel 14 Su Peijia (del 1) Skoleliv
Titel 15 Skriftlig årsprøve
Titel 16 去玩儿 (qù wánr) More sig
Titel 17 中国现代历史 Kinas moderne historie (1921-1949)
Titel 18 "Made in China" - Kinas økonomiske udvikling
Titel 19 大跃进(dà yuèjìn)
Titel 20 Kulturrevolutionen
Titel 21 活着 (Huózhe) At Leve/谈电影 (tale om film)
Titel 22 汉字(Hànzì) Skrifttegn
Titel 23 习近平 - 中国梦
Titel 24 Terminsprøve - tilladte hjælpemidler etc
Titel 25 去中国旅游 (qù Zhōngguó lǚyóu) Rejse i Kina
Titel 26 Skriftlig eksamen
Titel 27 Forløb#9

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 你好-你是谁? (Intro-forløb)

你好-你是谁? (Intro-forløb)
Forløbet har til formål at introducere til, hvordan man hilser og præsenterer sig selv på kinesisk.
Der er i forløbet særligt fokus på, hvordan forskellige spørgeformer dannes på kinesisk.
Der er fokus på forskellige måder at indlære ordforråd med særlig fokus på, at eleverne bliver bevidste om individuelle læringsstile.
Med udgangspunkt i et afgrænset ordforråd arbejdes der med at styrke kommunikative kompetencer.

Kernestof
̶ udtale
̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de centrale dele af kinesisk grammatik

̶ digitalt materiale som støtte for sprogindlæring

Supplerende materiale
Cheng & Tsui Integrated Chinese Lesson 1, Lesson 2.
Learn NC Mandarin Chinese, Lesson 12 https://web.archive.org/web/20171108123106/http://www.learnnc.org/lp/editions/mandarin1/4084

Omfang ca 3 ns

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 家庭 Jiātíng - Forløb om familie

Forløbet har til formål at indøve relevant ordforråd til i enkle sætninger at kunne tale om emnet familie på kinesisk.
Fokus:
- gloser for familierelationer
- verbet 有 , pronominet 这 og spørgeordet 几.
- billedbeskrivelse: i enkle sætninger at beskrive et billede af familie.

Envidere arbejdes der med at opnå forståelse af familiens betydning i det kinesiske samfund både traditionelt og i et mere nutidigt perspektiv

Kernestof
- et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de centrale dele af kinesisk grammatik
̶ elementære kinesiske tekster og billedmateriale, der belyser historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i det moderne Kina
̶ digitalt materiale som støtte for sprogindlæring, samt som støtte for historie-, kultur- og samfundsforståelse
̶ relevante centrale hjælpemidler
̶ indføring i historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i den kinesiske verden i et omfang, der giver eleverne

Omfang:
3 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 学校(xuéxiào) Skole-forløb

Forløbet har følgende formål
- introducere til det kinesiske skolesystem, samt de kulturelle forhold, der knytter sig til uddannelse i Kina.
. Introducere til relevant ordforråd: relevante verber, samt gloser der knytter sig til skole: fag, sprog, etc

grammatisk fokus:
- anvendelsen af modalverbet 会
- placering af sted i sætninger
- brugen af spørgeord

Kernestof

̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ centrale dele af kinesisk grammatik
̶ elementære kinesiske tekster og billedmateriale, der belyser historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i det moderne Kina
̶ digitalt materiale som støtte for sprogindlæring, samt som støtte for historie-, kultur- og samfundsforståelse
̶ relevante centrale hjælpemidler

Anvendt materiale
Sønderby Bech og Nielsen: Nǐ hǎo Zhōngguó, modul 2, kapitel 8 (Systime) https://nihao2.systime.dk/?id=320

Stig Thøgersen "Uddannelse og pædagogik" i Kinesiske Perspektiver (2013).

Omfang 2, ns
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 春节快乐 (Chūnjié kuàilè) (Glædeligt kinesisk nytår)

春节快乐 (Chūnjié kuàilè) (Glædeligt kinesisk nytår)
I forløbet arbejdes der med en lille kort tekst om at fejre kinesisk nytår, samt læser en tekst på dansk, der introducerer til de skikke og traditioner, der knytter sig til fejring af det kinesiske nytår.

Anvendt materiale

《过春节》(Egen tekst)

Artikel på dansk:
Kinabladet, no.60, 2013 "Nytår"

Omfang 0,5 ns

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 中国饮食 (mad og drikkevarer)

中国饮食 (mad og drikkevarer)
I dette forløb introduceres der til det kinesiske køkken. Fromålet er at arbejde med at kunne udtrykke præferencer indenfor mad- og drikke varer, kunne indgå i simple samtaler om emnet samt foretage simple sammenligninger mellem det danske og det kinesiske køkken og her igennem udtrykke interkulturel forståelse.


Igennem beskrivelser af billeder  arbejdes der med evnen til at kommunikere om emnet i et enkelt sprog.

I par og mindre grupper udarbejde der dialoger om emnet.

anvendt materiale:
《你喜欢吃什么?》(eget tekstmateriale)
"Kuai Le Hanyu" People's education press (2009). s. 28-36

supplerende materiale:
quizlet
padlet

Omfang 3 ns

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 个人描述 Gèrén miáoshù - personbeskrivelse

个人描述 Gèrén miáoshù - personbeskrivelse
Forløbet har til formål at introducere til i et enkelt sprogbrug at kunne beskrive personer og beklædning med særligt fokus på farver og adjektiver.
Igennem forløbet vil der være fokus på systematisk at arbejde med et afgrænset ordforråd, samt indøve måder hvorpå, der kan spørges om farve, højde, alder, etc.

I forløbet undersøges betydningen af kinesiske skønhedsidealer også for unge i Kinas samfund

Kernestof

Anvendt materiale
我和你 Kapitel

Dokumentar, "Secrets of China" (BBC, 2015), episode 1

supplerende materiale:
eget tekst og lydfils-materiale
quizlet

Omfang 2,5 ns

Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 谈爱好 (tán aìhào) - tale om hobby

谈爱好 (tán aìhào) - tale om hobby

Forløbet har i høj grad fokus på at arbejde med de kommunikative kompetencer mhp at opnå evnen til at kunne indgå i enkle samtaler om emnet, hobbyer.
Der arbejdes systematisk med et afgrænset ordforråd, som kan anvendes i enkle samtaler bestående om, hvad man foretager sig i løbet af en dag, samt hvilke præferencer man har i forhold til emnet

Særligt grammatisk fokus:
-anvendelsen af 过
- gradbøjning med 很,更,最
- anvendelse af hyppighedsadverbier
- placering af tid

Kernestof:
udtale
̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de centrale dele af kinesisk grammatik
̶ elementære kinesiske tekster og billedmateriale
̶ digitalt materiale som støtte for sprogindlæring
̶ relevante centrale hjælpemidler

Anvendt materiale:
Chu og Tsu "Integrated Chinese" Lesson 4, dialog 1 og dialog 2

Sønderby Bech og Christian Nielsen. 你好中国2 Lektion 11.1 https://nihao2.systime.dk/?id=410

Omfang 4 ns

Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Kinas historie 1912-1921


Forløbet har til formål at introducere til Kinas historie med særligt fokus på:
- Guomindang (国民党)
- republikkens etablering i 1912,
-KKPs etablering i 1921,
-borgerkrigen mellem KKP og GMD.

Kernestof:
- digitalt materiale som støtte for sprogindlæring, samt som støtte for historie-, kultur- og samfundsforståelse
̶ indføring i historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i den kinesiske verden i et omfang, der giver eleverne
mulighed for at forstå de studerede tekster og emner samt fremmer deres interkulturelle forståelse

Anvendt materiale
Peter Fage Madsen "Ansigt til ansigt med kineserne" (2010), pp 77-81

Dokumentar:
Uddrag af dokumentaren "Kina vågner", episode 1 "Det nye emperium". (2013)

Omfang 5 ns

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 谈音乐 🎵 tale om musik

I forløbet introduceres der til et basalt ordforråd til i et enkelt sprog at kunne kommunikere om musik - herunder genrer og præferencer.

Der arbejdes systematisk med et afgrænset ordforråd, og kommunikative opgaver er en væsentlig del af undervisningen.

Sideløbende introduceres der til traditionelle kinesiske musikinstrumenter, samt udvalgt kinesisk musik.

Kernestof:
- udtale
̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ tegnlæsning, herunder skrifttegnenes opbygning
̶ de centrale dele af kinesisk grammatik

Anvendt materiale
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, KInesisk 2. Systime, 2007. Lektion 15 dialog 2.

Supplerende materiale:
Quizlet

Omfang
2 ns
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 天安门- Tian Anmen 1989

I dette korte forløb undersøges, hvordan en dansk journalist oplevede oprøret på Tiananmen i 1989.
Der er fokus på følgende
- hvad var i følge Mette Holm årsagen til oprøret på Tiananmen i 1989?
- hvordan udviklede oprøret sig?

Der er i forløbet fokus på historiebrug og kildekritik.

Kernestof
indføring i historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i den kinesiske verden i et omfang, der giver eleverne
mulighed for at forstå de studerede tekster og emner samt fremmer deres interkulturelle forståelse.

Anvendt materiale:
Podcast: "Massakren ved Den Himmelske Freds Plads" afsnit 1 og 2
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/bakspejl/bakspejl-2021/massakren-ved-den-himmelske-freds-plads-1-2-11162111016

dokumentar
"verdens brændpunkter - Beijing 1989". Dr.dk
https://www.dr.dk/drtv/episode/verdens-braendpunkter_-beijing-1989_49157

Kilder:
"Witness of Tiananmen Square crackdown recalls horrifying scenes":
https://www.youtube.com/watch?v=aUT3QDYka10
Artikel:
Danskers skulptur fjernet fra universitet i Hongkong: 'Det svarer til at køre en tank gennem Assistenskirkegården i København' (dr.dk)
https://www.dr.dk/nyheder/udland/danskers-skulptur-fjernet-fra-universitet-i-hongkong-det-svarer-til-koere-en-tank#!/

Omfang 3 ns

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 去中国旅游 (qù Zhōngguó lǚyóu) Rejse i Kina

I forløbet introduceres der til relevant ordforråd til i enkle sætninger at kunne indgå i samtale om at rejse.
I forløbet er der særligt fokus på at rejse til Shanghai, herunder besøge centrale seværdigheder i byen, samt forskellige rejseformer.

Kernestof
̶ udtale
̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de centrale dele af kinesisk grammatik
̶ elementære kinesiske tekster og billedmateriale, der belyser historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i det
moderne Kina
̶ digitalt materiale som støtte for sprogindlæring, samt som støtte for historie-, kultur- og samfundsforståelse

Anvendt materiale
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen Nihao Zhongguo modul 3. Lektion 4.1 https://nihao3.systime.dk/?id=203

Omfang 2,5 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 dyrk sproget - konkurrence

I forløbet arbejdes der med at udarbejde en besvarelse til sporgkonkurrencen Dyrk sproget
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 谈运动/tán yùndòng) - tale om sport

I forløbet arbejdes der med at læse tekster omhandlende sport, systematisk at indøve relevant ordforråd samt anvendelsen af enkle sætningsstrukturer, så der i et enkelt sprog kan tales om sport.
Det grammatiske fokus:
det beskrivende komplement, samt konstruktionen 除了。。以外。。也。。

Kernestof
̶ udtale
̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ tegnlæsning, herunder skrifttegnenes opbygning
̶ de centrale dele af kinesisk grammatik
̶ elementære kinesiske tekster og billedmateriale, der belyser historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i det
moderne Kina
̶ digitalt materiale som støtte for sprogindlæring, samt som støtte for historie-, kultur- og samfundsforståelse

Anvendt materiale
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen. Kinesisk 2, systime 2007.  Lektion 16, dialog 1.

Omfang ca. 3 ns
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Su Peijia (del 1) Skoleliv

Forløbet om kinesisk skoleliv, tager udgangspunkt i teksten om en kinesisk skolepige og hendes skoleliv. Med udgangspunkt i et afgrænset ordforråd arbejdes der med at tale om kinesisk skoleliv i simple sætninger og sammenligne med skolelivet i Danmark.
Der arbejdes systematisk med at lave sammenligninger med 比  og 一样

Kernestof
̶ udtale
̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ tegnlæsning, herunder skrifttegnenes opbygning
̶ de centrale dele af kinesisk grammatik
̶ elementære kinesiske tekster og billedmateriale, der belyser historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i det
moderne Kina
̶ digitalt materiale som støtte for sprogindlæring, samt som støtte for historie-, kultur- og samfundsforståelse

Anvendt materiale:
Tekst. 苏佩嘉的一天 . Ophav: Mette Brøndum.

Stig Thøgersen "Uddannelse og pædagogik" i Kinesiske Perspektiver (2013).

Dokumentar
Chinese School, episode 2. BBC
https://www.youtube.com/watch?v=ZxTCVGqP8-c

Omfang 3 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Skriftlig årsprøve

Du må bruge egne noter, og alt hvad du har fået udleveret i timen. Husk de skal være downloadede, så husk at hente dine noter ned fra eksempelvis Teams.
Ordliste og eksamensinfo ligger her på Lectio og på teams
Du må benytte følgende ordbøger under hele prøven:
https://www.yellowbridge.com/chinese/dictionary.php
https://chinese.yabla.com/chinese-english-pinyin-dictionary.php
https://www.mdbg.net/chinese/dictionary
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 去玩儿 (qù wánr) More sig

去玩儿 (qù wáner) More sig
Emnet har til formål  at øve evnen til at indgå aftaler, tale om præferencer etc.

Fokus på kommunikative kompetencer: igennem introduktion til relevant vokabular vil der være fokus på i enkle sætninger at kunne tale om tekstens indhold samt i enkle sætninger sammenligne kinesiske unge og danske unges måder at underholde sig på.

I henhold til bekendtgørelsen arbejder vi ud fra følgende faglige mål og kernestof:

Eleverne skal kunne:
̶ forstå hovedindholdet af talt kinesisk i dagligdags kommunikation om kendte, studerede emner
̶ læse og forstå enkle kinesiske tekster, fiktive og ikke-fiktive

Sprog, tekst og kultur
̶ foretage en selvstændig præsentation af enkle tekster eller emner på kinesisk og indgå i en dialog herom
̶ perspektivere studerede tekster og emner til kinesisk kultur, historie og samfundsforhold samt vise basal interkulturel
kompetence


Kernestof:
̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ tegnlæsning, herunder skrifttegnenes opbygning
̶ elementære kinesiske tekster og billedmateriale

Kernestof:
Lene Sønderby Bech. Kinesisk 2. Lektion 17, dialog del 2.  (4 normalsider)

Supplerede stof:
Daxue Consulting: “Ganbei! An In-Depth Guide to Chinese Drinking Culture”
https://daxueconsulting.com/understand-drinking-culture-china/


ca. 5 normalsider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 中国现代历史 Kinas moderne historie (1921-1949)

Kinas moderne historie (1921-1949)
Forløbet om Kinas moderne historie har særligt fokus på at give indblik og forståelse for hvilken betydning etableringen af Kinas kommunistiske parti har haft for det moderne Kinas udvikling.
Fokusspørgsmål
- hvordan kom Kinas kommunistiske parti til magten?
- hvad dækker termen "100 års ydmygelse" over?
- hvordan fremstilles den japanske invasion i 1937-1938 i datidige og nutidige kilder


Kernestiof
indføring i historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i den kinesiske verden i et omfang, der giver eleverne mulighed for at forstå de studerede tekster og emner samt fremmer deres interkulturelle forståelse.


Anvendt materiale:
Peter Fage Madsen (2010): "Ansigt til ansigt med kineserne" s. 77-84

Plakater:
https://chineseposters.net/themes/second-sino-japanese-war

5 ns

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 "Made in China" - Kinas økonomiske udvikling

"Made in China" - Kinas økonomiske udvikling
Dette korte forløb introducerer til Kinas økonomiske udvikling med særligt fokus på at undersøge konsekvenser af social ulighed, samt betydningen af skiftet fra Made in China til Made by China.


Kernestof

Lene Sønderby Bech, Signe Lang Holmgaard og Christian Nielsen. Kina. temaer i moderne kinesisk historie Systime, 2022. "Rig og Fattig" i temaet "Social ulighed", s. 213- 214, Samt
temaet "Made in China", s. 181-183.

Samt filmen, Ascension (2021), Jessica Kingdon, instruktør
ialt 8 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 大跃进(dà yuèjìn)


大跃进(dà yuèjìn) Det store spring
Forløbets indhold og fokus

- Forløbet har til formål at der opnås indsigt i de reformer, som Mao Zedong indførte kort efter han havde udråbt Folkerepublikken Kina.

Faglige mål
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder: kildekritik, billedanalyse,
kernestof
Indføring i historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i den kinesiske verden i et omfang, der giver eleverne
mulighed for at forstå de studerede tekster og emner samt fremmer deres interkulturelle forståelse

Anvendt materiale.
Peter Fage Madsen "Ansigt til Ansigt med kineserne. p. 84-90
Plakater:
https://chineseposters.net/gallery/g2-688_689  


Mængde: 7 ns

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Kulturrevolutionen

Kulturrevolutionen

I et kort forløb undersøges, hvordan Kulturrevolutionen blev ansporet, samt hvilke hændelser, der fandt sted i denne periode.
Centrale spørgsmål:
- Hvorfor initierede Mao Zedong Kulturrevolutionen?
- Hvem støttede op om kampagnen?
- hvilke konsekvenser har kampagnen haft?

Kernestof
indføring i historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i den kinesiske verden i et omfang, der giver eleverne
mulighed for at forstå de studerede tekster og emner samt fremmer deres interkulturelle forståelse.

Anvendt materiale
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen,: Kina – temaer i moderne kinesisk.(2022) s. 130-131 .
Supplerende materiale
Plakat:
https://chineseposters.net/posters/e13-856

Video: "Chinese Cultural Revolution: the boy who denounced his mother" (The Guardian)
https://www.youtube.com/watch?v=CCA6ME81RLQ

onfang ca. 2,5 ns

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 活着 (Huózhe) At Leve/谈电影 (tale om film)

活着 (Huózhe) "At Leve".
Forløbet har til formål at belyse hvordan kinesisk historie fremstilles på film.
Med udgangspunkt i Zhang Yimous 张艺谋 filmiske fremstilling undersøges det, hvordan populærkultur bruges til historiefremstilling.
Endvidere undersøges det, hvilke betingelser for kunstnerisk frihed der er/var i Kina, da filmen blev produceret.

Kernestof
- i mere eller mindre simple sætninger at kunne genfortælle indholdet filmens handling, samt kunne beskrive udvalgte screenshots fra filmen
- i et enkelt sprog kunne kommunikere om præferencer i forhold til film.

- ̶ indføring i historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i den kinesiske verden i et omfang, der giver eleverne
Forløbet afsluttes med elevernes mundtligt og skriftlig fremlægger analyser af udvalgte dele af filmen.


Film:
Zhang Yimou (张艺谋) "To Live" (活着).  1994.
3 ns
Supplerende stof
Artikler:
Anne Wedell-Wedellsborg: "Rejs med Yu Hua" (2022)
h;ps://www.dansk-kinesisk.dk/2022/08/19/rejs-med-yu-hua/

“En kritisk røst fra Kina" i Aarhus Stiftstidende, 22.8.2017

"En blodig historie" Berlingske. 14.10.1994
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 22 汉字(Hànzì) Skrifttegn

Skrifttegnsforløb
I forløbet er der fokus på at genkende, læse og forstå udvalgte skrifttegn.
Der arbejdes systematisk med 35 udvalgte tegn.

Som en del af forløbet øves forskellige huskestrategier, og strategier til at læse enkle tekster.

Der arbejdes endvidere med at anvende hjælpemidler som eksempelvis Yellowbridge og Pleco.

Kernestof
et alment ordforråd til skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ tegnlæsning, herunder skrifttegnenes opbygning.

Anvendt materiale:
Hyppighedslisten (Sidsel Manussen og Mette Brøndum) https://docs.google.com/document/d/18rc5AJcQbHrqDwl0Fk27NGJJggdqc-pTFxFsn5Iawms/edit?tab=t.0
Ordbogen, Pleco
Quizlet-flashcards
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 23 习近平 - 中国梦

习近平 - 中国梦
Et Forløb om Xi Jinping og den kinesiske drøm

der arbejdes i dette forløb med at undersøge følgende
- Hvem er Xi Jinping
- Hvad er den kinesiske drøm? Hvordan bruges begrebet i en politisk og samfundsmæssig kontekst?



Kernestof:
- ̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
- elementære kinesiske tekster og billedmateriale, der belyser historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i det
moderne Kina

Anvendt materiale:


Artikel: Zetland: "mød verdens mægtigste mand" (2022) https://www.zetland.dk/historie/s8q1MdGE-m8yyQBwJ-0e512

Posters:
https://thediplomat.com/2014/03/expressing-the-chinese-dream/

Video
CGTN: The Chinese Dream is a global aspiration https://www.youtube.com/watch?v=BgB1LBQec08


Omfang: ca.  8 ns

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 24 Terminsprøve - tilladte hjælpemidler etc

Terminsprøve
Forløbet har til formål at bekrive prøvens opgaveformer samt hvilke hjælpemidler, I har til rådighed.

I må benytte jeres computer under hele prøven.
I må benytte disse to online ordbøger

https://www.yellowbridge.com/chinese/dictionary.php  

https://www.mdbg.net/chinese/dictionary

Enhver brug af translate-funktioner, altså redskaber der kan oversætte hele sætninger, betragtes som snyd.

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 25 去中国旅游 (qù Zhōngguó lǚyóu) Rejse i Kina

Forløbet har til formål at introducere Kina som rejsedestination, herunder viden om Kinas større byer og seværdigheder.
Der bliver i forløbet introduceret relevant ordforråd til at føre enkle samtaler om at finde vej, anvende transportformer, købe ting herunder tale om farver størrelse og pris

Kernestof
̶ udtale
̶ et alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ tegnlæsning, herunder skrifttegnenes opbygning
̶ de centrale dele af kinesisk grammatik
̶ elementære kinesiske tekster og billedmateriale, der belyser historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i det
moderne Kina
̶ digitalt materiale som støtte for sprogindlæring, samt som støtte for historie-, kultur- og samfundsforståelse

Anvendt materiale
Lene Sønderby Bech og Christian NIelsen, Kinesisk 1, Lektion 11. Systime 2006
normalsider 2
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2 Kør selv-ferie 07-03-2025
Genaflevering kør selv ferie 13-03-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 26 Skriftlig eksamen

Du må bruge egne noter, og alt hvad du har fået udleveret i timen.
Husk at downloade noter fra Teams, og Onenote, da de ikke kan tilgås under eksamen.

Tilladte hjælpemidler
Ordlisten (Excel-ark)

Du må benytte følgende ordbøger under hele prøven:
https://www.yellowbridge.com/chinese/dictionary.php
https://www.archchinese.com/chinese_english_dictionary.html?find=
https://www.mdbg.net/chinese/dictionary
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 27 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer