Holdet 2022 SP/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Louise Lund Andersen
Hold 2022 SP/1 (1g SP-1, 1g SP-1 digi, 1g SP-1 skr, 2g SP-1, 3g SP-1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderspansk
Titel 2 Kursus i HIT-verberne
Titel 3 Una gira por América Latina
Titel 4 Kursus i de to datider
Titel 5 Los latinos en los EE.UU EKSAMENSEMNE
Titel 6 Las pandillas EKSAMENSEMNE
Titel 7 La España actual
Titel 8 Flamenco
Titel 9 El clima y su gente en España EKSAMENSEMNE
Titel 10 Cuba de hoy EKSAMENSEMNE
Titel 11 Tilladte hjælpemidler
Titel 12 Repetition af læste emner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderspansk

Vi fortsætter undervisningen fra grundforløbet, hvor eleverne blev introduceret til spansk via lette tekster og en sideløbende gennemgang af den basale grammatik.
Vi arbejder primært med begyndersystemet Caminando, men supplerer med andet materiale, herunder sangtekster, kortfilm samt videoer (videoele) udarbejdet særligt til sprogundervisning.

Vi har desuden ganske kort beskæftiget os med Cuba. Vi har i den forbindelse set filmen Habana Blues og eleverne har fået kendskab til cubanske kultur- og samfundsforhold.

Eleverne har kendskab ti følgende grammatiske emner:
• Regelmæssig bøjning af verbet i nutid (præsens) – inkl. diftongering samt de fleste af hitverberne.
• Artikler, samt bøjning af substantivet
• Spørgeord
• Personlige pronominer
• Talord
• Genitiv
• Ser/estar/hay
• Adjektiv, bøjning og placering
• Præpositioner: a, de + sammentrækning
• Adverbier: Muy/mucho
• Refleksive verber
• Refleksive pronominer
• Verbet gustar + de vigtigste af HIT-verberne
• Nær fremtid  (ir+a+infinitiv)
• Perfektum
• Verbalperifrase med tener+que+infinitiv
• Glosetræning



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 79 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kursus i HIT-verberne

Eleverne gennemgår et kursus i HIT-verberne. Derudover repeteres de nutidsrelaterede verbalformer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Una gira por América Latina

Indhold og formål:
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til Latinamerika med regionens kulturelle mangfoldighed og samfundsmæssige udfordringer. Med udgangspunkt i tekster fra bogen La identidad contrastada, udvalgte tekster og de tre film "Frida Kahlo", "La misma luna" og "María, llena eres de gracia" beskæftiger vi os med Mexico og Colombia. I forbindelse med vores emne om Mexico beskæftiger vi os med de dødes dag + Frida Kahlo + med den amerikanske drøm samt migration fra Mexico til USA.
I forbindelse med vores emne om Colombia beskæftiger vi os ligeledes med den amerikanske drøm samt narkoproblematikken. Vi har desuden beskæftiget os med interkulturalitet i forbindelse med serien Nacos, som vi har set de to første afsnit af.

México:
Aby fra "La identidad contrastada"
Frida Kahlo (film)
La misma luna (film)

Colombia:
Mario fra "La identidad contrastada"
María, llena eres de gracia (film)
De 2 første afsnit af Netflixserien "Narcos"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kursus i de to datider

Eleverne introduceres til de to datidsformer - præteritum og imperfektum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Los latinos en los EE.UU EKSAMENSEMNE

Dette forløb er en forlængelse af forløbet "Latinoamérica".

Vi beskæftiger os med  "Latinos in los EE.UU" (primært mexikanerne). Foruden den amerikanske drøm, push/pull faktorer og den farefulde rejse har vi beskæftiget os med kulturmøder samt fokuseret på den udfordringen/berigelse, der kan være forbundet med at have et dobbelt tilhørsforhold samt en dobbelt identitet.

Tekst:
- Introtekst til emnet på dansk
- "Where you from?" (digt) i "Somos Latinos in the U.S." af Aase Kledal og Berenice Lara Laursen, 2008 (primær tekst)
- "Discurso de mi graduación/My graduation speech" (digt) i Somos Latinos in the U.S." af Aase Kledal og Berenice Lara Laursen, 2008 (primær tekst)
- “Estoy enamorada” (sang) i Somos Latinos in the U.S." af Aase Kledal og Berenice Lara Laursen, 2008 (primær tekst)
- Carlos Amador (interview/vidnesbyrd) i "Retratos latinos en Claifonia" af Ulla Ringgaard og Aase Kledal i 2012, (primær tekst)


Film:
The Invisibles | Part 1 - Seaworld by Gael García Bernal and Marc Silver
¿Qué es el espanglish y cómo se habla? | BBC Mundo
”Mujeres de verdad tienen curvas” (primær tekst)
"This (illegal) american life" (primær tekst)

Grammatik: Hit-verber, verbalperifraser og personlige pronominer.

Skriftlighed: Eleverne introduceres til den nye skriftlige opgave. De har prøvet kræfter ned genren "brev" + "dagbog.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Las pandillas EKSAMENSEMNE

Dette forløb beskæftiger vi os med voldelige bander i Latinamerika og USA såsom MS-13 og Mara 18. Eleverne skal have indsigt i, hvad det er for mekanismer, der motiverer unge til at gå ind i en bande, samt de problemstillinger banderne har for det øvrige samfund.
Under forløbet vil vi hele tiden have fokus på mundtlig og skriftligt sprogproduktion. Eleverne skal være i stand til at udtrykke sig mundtligt og skriftligt om emnet på spansk.   

Materiale:

- MS13 Mara Salvatrucha (Wkepidia, forkortet version)


Film og dokumentar:

- Las maras en Centroamérica (dokumentar)

- Sin nombre (film)

- Entras si quieres y sales si puedes (dokumentar)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 La España actual

Der er tale om et aktuelt forløb om Spanien i 2 dele. I første del beskæftiger vi os med konsekvenserne af den økonomiske krise - la nueva pobreza, la emigración og las protestas (15-M). I anden del zoomer vi ind på Cataluña og ser bl.a. på catalanernes ønske om selvstændighed.
Eleverne skal have indsigt i hvilken betydning den økonomiske krise har for de spanske unges muligheder i dagens Spanien. Derudover skal eleverne have indsigt i catalanernes ønske om selvstændighed.


Materiale:

- Baggrundstekster: 2 tekster på dansk om Spanien. "Indledning" i Nuevos retratos af Ole Laumann, 2008 + "Introduktion" i Voces de protestas af Aday Polo Iglesias og Aday Wilkens, 2013

- Udvalgte kapitler fra onlinematerialet "Un mes en Málaga".

- Ocupar (4 små tekster om ”la ocupa” Raquel) i "Voces de protestas" af Aday Polo Iglesias og Aday Wilkens, 2013 (primær tekst)

- 15-M baggrundstekst i "Voces de protestas" af Aday Polo Iglesias og Aday Wilkens, 2013

- Fuga de cerebro i "Voces de protestas" af Aday Polo Iglesias og Aday Wilkens, 2013 (primær tekst)

- Laia - de Barcelona i "Mundo hispano" af Eva Rosenkilde, 2015 (primær tekst)


Film og dokumentar:
- Spaniens tabte generation (CFU)
- Perdiendo al Norte
- M-15 (undervisningfilm af Birgit Tengbjerg)
- Madres paralelas
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Flamenco

Vi har i dette forløb beskæftiget os med Flamenco. Eleverne har fået indføring i flamencos historie og kultur, og vi har beskæftiget os med det moderne vs. det traditionelle.

Tekst:
- Coge el aire con las manos

Film
- Lola y Carmen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 El clima y su gente en España EKSAMENSEMNE

Der er tale om et højaktuelt emne om klimaforandringerne i Spanien og de konsekvenser, de har for spanierne. Fokus er således på at undersøge, hvordan klimaforandringerne påvirker mennesker og kultur, samt hvilke ideer, initiativer, og tiltag, der vokser frem som respons på konkrete problemstillinger. Vi skal bl.a læse om en kok, der har fokus på klima og bæredygtighed, en designer, der har fokus på klimavenlig tøjproduktion, cyklisme som bæredygtig transportform samt på hvilke problemstillinger, det medfører, når havet "spiser" af de spanske kyster. I løbet af emnet perspektiveres der til Danmark, Acatamaørkenen samt avokadokrigen i Latinamerika.

Tekster
- Luchando por el clima desde la cocina, kap. 3.1. i España frontera climática af af Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm.
-  Javier produce ropa ecológica y sostenible: "Mis camisetas duran 20 años", kap. 3.3. i España frontera climática af af Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm.
- Joan Marc, 17 años: "Los políticos no hacen lo suficiente para crear conciencia en la juventud de cuidar al planeta", kapitel 4.1 i España frontera climática af Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm.


Podcast
- Duolingo Spanish Podcast, episode 112 - Climate Heroes: Biking in Spain
https://podcast.duolingo.com/episode-112-climate-heroes-biking-in-spain

Film
- Tale af José Mujica: José's Interview "HUMAN" fra 2015 (spansk tale, engelske undertekster): https://youtu.be/4GX6a2WEA1Q?feature=shared  
- Movilidad sostenible - bicicletas en Copenhague:https://youtu.be/PNzEDKuSnts?feature=shared
- "Avokadokrigen". Dokumentar. Netflix. Rotten, sæson 2, episode 1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 10 Cuba de hoy EKSAMENSEMNE

Et aktuelt forløb om Cuba, hvor vi beskæftiger os med følgende emner: "El Período Especial", "el jineterismo", "la migración cubana" og "las voces críticas". Under sidstnævnte emne har vi beskæftiget os med den berømte blogger Yoani Sanchez samt sangeren Yotuel og oprørsbevægelsen San Isidro. Forløbet skal give indblik i den almindelige cubaners liv set i relation til den historiske og politiske situation samt i den udvikling, der har fundet sted de seneste år.

Materiale:

Tekster:

- Historisk indledning i "Retratos cubanos" af Ole Loumann, 2000

El Período Espacial:

- Alberto el cochero i "Retratos cubanos" af Ole Loumann, 2000 (primær tekst)

Jineterismo:

- Patricia la jinetera i "Retratos cubanos" af Ole Loumann, 2000 (primær tekst)

La migración:

- La vida de Ernesto i "Cuba en Miami" af Aase Kledal og Ulla Ringgaard, 2013 (primær tekst)

Las voces críticas:

- Generación Y af Yoani Sánchez: https://www.14ymedio.com/blogs/generacion-y/#google_vignette (primær tekst)

- Patria y vida af Youtuel og Gente de zona m.fl. (sang)


Film og dokumentar:

- Habana Blues (primær tekst)
- Cuba: High prices, lines and shortages | DW Documentary
https://www.youtube.com/watch?v=Ya46bmRa0os

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Tilladte hjælpemidler

Til den skriftlige eksamen har eleverne lov til at bruge følgende hjemmesider:

Minlæring.com

Ordbogen.com

Unmesenmalaga.com

Det er desuden tilladt at bruge stave- og grammatikkontrol, men ingen oversættelsesfunktioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Repetition af læste emner

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer