Gribskov Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gribskov Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2025/26
Institution
Gribskov Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Louise Lund Andersen
Hold
2022 SP/1 (
1g SP-1
,
1g SP-1 digi
,
1g SP-1 skr
,
2g SP-1
,
3g SP-1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderspansk
Titel 2
Kursus i HIT-verberne
Titel 3
Una gira por América Latina
Titel 4
Kursus i de to datider
Titel 5
Los latinos en los EE.UU EKSAMENSEMNE
Titel 6
Las pandillas EKSAMENSEMNE
Titel 7
La España actual
Titel 8
Flamenco
Titel 9
El clima y su gente en España EKSAMENSEMNE
Titel 10
Cuba de hoy EKSAMENSEMNE
Titel 11
Tilladte hjælpemidler
Titel 12
Repetition af læste emner
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderspansk
Vi fortsætter undervisningen fra grundforløbet, hvor eleverne blev introduceret til spansk via lette tekster og en sideløbende gennemgang af den basale grammatik.
Vi arbejder primært med begyndersystemet Caminando, men supplerer med andet materiale, herunder sangtekster, kortfilm samt videoer (videoele) udarbejdet særligt til sprogundervisning.
Vi har desuden ganske kort beskæftiget os med Cuba. Vi har i den forbindelse set filmen Habana Blues og eleverne har fået kendskab til cubanske kultur- og samfundsforhold.
Eleverne har kendskab ti følgende grammatiske emner:
• Regelmæssig bøjning af verbet i nutid (præsens) – inkl. diftongering samt de fleste af hitverberne.
• Artikler, samt bøjning af substantivet
• Spørgeord
• Personlige pronominer
• Talord
• Genitiv
• Ser/estar/hay
• Adjektiv, bøjning og placering
• Præpositioner: a, de + sammentrækning
• Adverbier: Muy/mucho
• Refleksive verber
• Refleksive pronominer
• Verbet gustar + de vigtigste af HIT-verberne
• Nær fremtid (ir+a+infinitiv)
• Perfektum
• Verbalperifrase med tener+que+infinitiv
• Glosetræning
Indhold
Kernestof:
Hola a todos, vi har overstået grundforløbet og skal nu videre sammen som SP-1. Det markerer vi med at lave noget andet, end det vi plejer. I får selvfølgelig også både afleveringen "Soy YO" + testen fra sidst retur. I den forbindelse skal jeg selvf
Cortometraje LOS GRITONES (THE SCREAMERS)
Vi starter timen med at samle op på vores arbejde fra i mandags med kortfilmen "Los gritones". I den forbindelse kigger vi endnu en gang på vendingerne "yo pineso que" (jeg synes/tænker, at...), "yo creo que..." (jeg tror, at ...) + "(no) me gusta".D
Færdiggør spørgsmålene til kortfilmen "Los gritones" - det er de første 14 spørgsmål i opgave A i det tilhørende arbejdsark. Husk at få vendingerne "yo pineso que" (jeg synes/tænker, at...), "yo creo que..." (jeg tror, at ...) + "(no) me gusta" i spi
Vi arbejder videre med vores lille emne om "familia". Når vi har arbejdet med dagens tekst plus tilhørende opgaver, skal vi prøve kræfter men "emnelæsning" - måden hvorpå vi arbejdet med faget i 2.g + 3.g. Vi skal igang med et mini-forløb om Cuba - L
Lee el texto/læs teksten "Aurora Argón, de Leon", p. 46 + 47 i tekstbogen. Inden du læser teksten, skal du lytte til oplæsningen. Du finder oplæsningen på nedenstående link under 32. Unidad 3.a. Du skal som altid kunne læse teksten højt samt oversæt
Vi nåede kun lige akkurat at starte op på vores nye mini-forløb om Cuba sidst, så alle kan være med:)
I dag er vi forhåbentlig fuldtallige oven på hytteturer og diverse fotossessions. Vi skal videre med vores mini-forløb om Cuba. Sidste gang fik vi starter emnegloser + læst 4 små tekster, der indirekte fortalte os noget om cubansk kultur og samfundsf
Vi starter timen med at arbejde med personerne fra filmen Habana Blues, inden vi efterfølgende ser den. Resten af filmen får I i næste uge, når vi igen er samlet:) Og så får i også en ny aflevering i dag.
Læs de to første små tekster om Ruy og Tito i det vedhæftede arbejdsdokument til filmen Habana Blues.
Vi arbejder med filmen Habana Blues.
Vi ser resten af filmen Habana Blues (vi mangler ca. en time) + arbejder efterfølgende med den. Vi skal naturligvis både arbejde med "los temas" + "los personajes". Og så skal vi ellers prøve kræfter med billedbeskrivelse, der er en disciplin i både
A) Tjek op på afleveringen til d. 15. dec. (se under opgaver el. vedhæftningen her). Er der noget, du er i tvivl om i forhold til afleveringen?
Vi færdiggør materialet til filmen Habana Blues og afrunder dermed også vores mini-forløb om Cuba, og så skal der ellers jules:)
Kære alle, jeg håber, at I har nydt ferien og er klar til meget mere spansk:)
Læs teksten "En la cafetería" i tekstbogen på s. 33 + 34. Du skal som altid først lytte til en højtlæsning på vedhæftede link, sådan at du har lettere ved at ramme lyden, når du selv læser teksten højt efterfølgende. Du finder oplæsningen under "20 u
I sidste uge fik vi runnet vores mini-forløb om Cuba af og er nu tilbage i grundbogen. Vi skal arbejde videre med teksten fra sidste gang (lektien til i dag). Der er rigeligt med ting at tage fat på i forhold til teksten. Foruden gloser for mad, intr
Genlæs teksten "En la cafetería" på s. 33 + 34. Vi gennemgik teksten i torsdags, men genlæsningen er meget vigtig - ikke mindst for jeres gloseindlæring.
Vi fortsætter, hvor vi slap i tirsdags - nemlig med caféscenerne. I vil få tid i grupperne til at færdiggøre manus + øve, inden at I skal spille jeres scene for de andre. Vi forsætter efterfølgende med vores arbejde med verbet gustar - I skal have li
Vi starter timen med at samle op fra sidst med den Videoele, vi så i timen, og som også er lektie til i dag. Dernæst skal vi arbejde koncentreret med de HITverber, I har været præsenteret for i de seneste tekster (test i HIT-verberne i næste uge). Af
A) Genlæs teksten fra sidst - transkriberingen af den Videoele, vi så i timen. I fik teksten i en printet version, men for en god ordensskyld er den også vedhæftet hér. Ligesom der også er hjælpegloser til teksten:
Vi har kun en halv blok i dag, men vi bruger den effektivt og arbejder videre med kapitlet "Ir de compras" fra i tirsdags.
Læs teksten "Ir de compras" på s. 37 + 38 i jeres tekstbog. I skal som altid kunne læse + oversætte med rimelighed.
I dag har vi verbetest (se lektien). Derudover skal vi gennemgå øvelserne fra sidst (los deberes). Og så skal vi ellers arbejde med Netflixserien "Elite". Det er mit håb, at jeg kan få jer til at beskæftige jer med spansk udover timerne. Dagens lekti
A) Verbetest: Vi skal have en lille verbetest i følgende HITverber: SER (at være), ESTAR (at være),TENER (at have), HACER (at gøre/at lave), QUERER (at ville, at ønske, at holde af/at elske), PODER (at kunne), IR (to go/at tage afsted), GUSTAR (at ku
Vi arbejder med 1. episode af Netflixserien "Elite". Foruden oversættelsen (lektien til i dag) skal vi arbejde med personkarakteristik + billedebeskrivelse. Efterfølgende går vi over til at arbejde med grundbogen.
Oversæt teksten i det vedhæftede arbejdsdokument, der hører til Netflixserien "Elite". I skal kun oversætte til og med sætningen "Omar er Nadias bror".
Vi arbejder videre med kapitlet fra sidst "En la calle". I den forbindelse skal vi lære klokken + arbejde med verber IR, som også bruges til at danne fremtid med. Hvis der er tid tilovers, laver vi en lytte øvelse med gruppen Calle 13 og deres sang "
A) Lee el texo "En la calle" en las página 51. Inden du læser teksten, er det vigtigt, at du går ind under lydfiler og lytter til højtlæsningen (se det vedhæftede linket), sådan så du har lettere ved at læse den højt efterfølgende (35.Unidad 3b). Som
Vi starter med at gennemgå dagens lektie + lave tekstnære opgaver. Dernæst går vi videre med den nære fremtid - det var som om, at I "knækkede koden" sidst e gang:) Vi tager derfor jeres kommende aflevering, som ja er en aflevering i den nære fremtid
Energien var til, at der skulle ske noget andet i går, så derfor noget vi ikke at læse teksten til i forgårs, så lektien til blokken er derfor den samme:
Vi arbejder videre med den nære fremtid med en lille hyggelig øvelse, hvor I skal vælge et spansktalende land, som I ønsker at tage til. I den forbindelse skal I gøre brug af den nære fremtid i forbindelsen med planlægningen af rejsen - I skal altså
I skal arbejde med teksten "?Qué haces en tu tiempo libre?" på s. 68 + 69 i tekstbogen på nedenstående måde:
Vi skal videre med perfektum (førnutid), som I kort blev introduceret til i tirsdags. Derudover skal vi bryde fordomme med Coca-cola, men allerførst skal vi følge op på arbejdet fra i tirsdags med den nære fremtid. Bienvenidos:)
I skal være klar til at præsentere minimum 8 sætninger, hvor I - ved brug af den nære fremtid (IR + A + INFINTIV) - fortæller, hvor I gerne vil rejse hen (research-opgaven fra timen i tirsdags), hvad I gerne vil se, besøge smage, opleve, etc. Fx: Vo
Vi stater timen men en lyn-repetition af brugen af perfektum på spansk, hvorefter vi gennemgår los deberes de hoy. Dernæst ser vi en videoele, der foruden at have fokus på perfektum, fungerer som inspiration til jeres kommende aflevering, der er en p
Inden ferien blev I introduceret for perfektum, så I skal derfor lave følgende:
Vi starter timen med at gennemgå teksten til i dag + arbejde med tekstnære opgaver. Dernæst er vi så heldige at få besøg af Juana fra México, der skal fortælle os om hendes liv i Ciudad de México Og så får I ellers en ny aflevering, der omhandler PER
Vi bliver i rejsetemaet: Lee (læs) el texto "Madrid" en las páginas 90 - 92. Som altid skal I kunne læse højt + oversætte med rigmelighed.
Samme lektie som til i torsdags, hvor jeg desværre var nødt til at aflyse timen: Vi bliver i rejsetemaet: Lee (læs) el texto "Madrid" en las páginas 90 - 92. Som altid skal I kunne læse højt + oversætte med rigmelighed.
Vi kører med samme program som sidste torsdag, hvor jeg desværre var nødt til at aflyse timen:
I dag skal I arbejde selv, da jeg har en fridag. I får timen til at arbejde på jeres kommende aflevering - una carta. Jeg gennemgik opgaveformuleringen i timen i tirsdags (Una carta, ny version). Jeg har vedhæftet den her, ligesom det også ligger un
Vi bliver i rejsetemaet og tager en tur til Málaga med et lækkert elektronisk materiale, der handler om danske Marie, som bor hos en spansk familie i Málaga. I får adgang til materialet i timen.
I dag skal vi videre med vores nye elektroniske materiale "Un mes en Málaga". Vi arbejder med kapitel 2 "Vivir con una familia española" og så skal vi ellers arbejde med et nyt grammatisk emne, nemlig refleksive verber. Bienvenidos:)
Vi kom i gang med vores nye online materiale: Un mes en Málaga i tirsdags:) Til denne gang skal I læse + oversætte kapitel 2 "Vivir con una familia española". Inden I er klar til at læse og oversætte, skal i først:
Vi fortsætter vores arbejde med de refleksive verber + vores elektroniske materiale "Un mes en Málaga".
Til denne gang skal I læse + oversætte kapitel 3 "Un día típico en Madrid". Teksten er fuld af refleksive verber, som vi gennemgik i sidste uge. Læg meget gerne mærke til de refleksive verber i teksten fx "me ducho y me arregle". Inden I er klar til
I dag skal I arbejde selv, da jeg er vært for spaniernes besøg. Kontoret fører fravær! I skal lave nedenstående - god arbejdslyst:)
Vi samler op på opgaven med de refleksive verber fra i torsdags, hvor I skulle arbejde alene. Derefter læser vi den næste tekst (kapitel 4) i materialet "Un mes en Málaga", der handler om den høje arbejdsløshed blandt spanske unge. Hvis der er tid ti
Kære alle, jeg er blevet syg og kommer derfor desværre ikke i dag - kontoret fører fravær. I skal se filmen "Perdiendo al norte", der der på en humoristisk måde sætter fokus på problematikken med den ekstremt høje ungdomsarbejdsløshed, der er i Spani
A) Læs resten af teksten fra i torsdags. Vi har læst til og med afsnit 3, der starter med "En Andalucia..." i kapitel 4. "Los jóvenes malagueños" i vores online materiale Un mes en Málaga.Du kan med fordel gennemgå gloserne igen + lytte til en højtlæ
I skal arbejde selv i dag, da jeg har en feriedag. I skal arbejde med det vedhæftede arbejdsark til filmen "Perdiendo al Norte". Når timen er slut oplader I det, I fik lavet under "opgaver." Kontoret fører fravær. God arbejdslyst - vi ses igen efter
Hvis ikke I fik set filmen "Perdiendo al Norte" helt færdig i timen i tirsdags, skal den være set færdig til i dag, da I skal arbejde med den i timen.
Kære alle, jeg håber, at I har haft en dejlig, dejlig ferie. Vi samler op på jeres arbejde med filmen "Perdiendo al Norte", men allerførst varmer vi op med en lille ud-på-gulvet-øvelse, der repeterer en anden verbaltid nemlig perfektum. Og så skal vi
Vi arbejder videre med den skriftlige eksamen - delprøve 1. De af jer, der ikke var til timen i tirsdag, skal først gennemgå eksamensformen med mig, inden I skal prøve kræfter med en opgave lavet til 1.g niveau. Foruden delprøve 1 skal vi se på delpr
A: Læs + oversæt kapitel 5 i vores online materiale "Un mes en Málaga". Inden du læser kapitlet, skal du først øve gloser på quizletten samt lytte til en højtlæsning, sådan at selve læsningen bliver lettere.
Det er endnu en gang noget tid siden, at vi har været sammen. I dag skal vi arbejde med kapitel 6 i "Un mes en Málaga", der handler om en af Spaniens helt store kunstnere, nemlig Picasso. Tanken er, at I efterfølgende skal holde et lille oplæg i grup
Vi starter timen med, at jeg skitserer rammerne for jeres gruppeoplæg om "un artista (persona) famoso de España". Dernæst får I resten af blokken til at arbejde med oplægget, der skal fremlægges i næste uge. Allerførst skal vi dog lige løbe dagens le
Vi nåede ikke at lave øvelserne under "vocabulario" kapitel 6 i tirsdags, men skidt pyt. Jeg skal i stedet de jer oversætte - selvfølgelig uden brug af translate og robotten - følgende 8 sætninger om Picasso:
Fremlæggelser: Jeg glæder mig til at høre jeres fremlæggelser i dag. I vil max få første del af blokken til at komme i mål med fremlæggelserne. Resten af timen skal vi arbejde med den sidste af de nutidsrelaterede verbaltider som vi skal igennem i 1
Vær opmærksom på, at I max får halden af blokken til at komme i mål med jeres fremlæggelser, hvilket inkluderer: At I har jeres præsentation/Power point klar. At I når at øve jeres oplæg igennem, sådan så I ikke læser højt med fremlægger på baggrund
Vi fortsætter vores arbejde med gerundium fra i tirsdags samt tager de sidste fremlæggelser.
Vi gik i gang med den sidste af de nutidsrelaterede verber i gerundium i tirsdags, nemlig gerundium: Lav opgave 1 + 4 i det vedhæftede dokument. Vi gennemgår lektien som det første i timen. Skulle du have brug for en genopfriskning, eller var du ikke
Vi arbejder med kapitlet fra sidst og så skal vi ellers videre med den sidste af de tre nutidsrelaterede verbaltider, nemlig gerundium. I skal bl.a. ud på skolen og tage billeder af folk, der er i gang med at udføre en handling. Og så skal vi ellers
La Movida Madrileña, som reaktion til den spanske borgerkrig af AH-2.pptx
Genlæs teksten "Viajando" fra i torsdags på s. 87 + 88 i vores grundbog Caminando.I skal som altid kunne læse højt plus oversætte uden de store problemer.
Vi fortsætter med vores mini-forløb om en af Spaniens største filminstruktører - Pedro Almodóvar. Jeg introducerede jer kort til ham i tirsdag, og i dag skal vi lære ham og hans filmiske univers endnu bedre at kende. Inden vi går videre med Almodóvar
Vamos a ver la película Volver.
Vamos a trabajar con la película Volver - vi skal selvfølgelig lige se den færdig først:) Efterfølgende går vi over til at arbejde med kapitel 8 i vores online materiale "Un mes en Málaga". I dag skal vi arbejde med "estereotipos": hvad er for jer en
De af jer, der ikke har set første del af filmen Volver, skal se indtil minuttal 1:25. Filmen ligger på Filmstriben - I logger bare ind med den kode, I har, til jeres lokale bibliotek: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2675452600/volver
I dag skal vi beskæftige os med "estereotipos": Hvad er for jer en typisk spanier?, og hvordan ser spanierne dem selv? I forlængelse af dette skal vi arbejde med kapitel 8 i vores online materiale "Un mes en Málaga", der netop har fokus på "esterioti
Sidste gang arbejdede vi med personkarakteristik og billedebeskrivelse til filmen "Volver". Hvis ikke du fik beskrevet mindst 5 af billederne i arbejdsarket (se evt. vedhæftningen), skal du gøre dette ud fra den model, vi arbejde med sidst "En la fot
Vi arbejder videre, hvor vi slap i går med España y los esteriotipos.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 79
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kursus i HIT-verberne
Eleverne gennemgår et kursus i HIT-verberne. Derudover repeteres de nutidsrelaterede verbalformer.
Indhold
Kernestof:
Hola querido 2g-SP1, jeg håber, at I har haft en fortryllende sommer og glæder mig til at se jer alle igen:) Vi starter timen ud med at se på, hvad der adskiller spansk i 1.g med spansk i 2.g, samt på hvad vi skal beskæftige os med i den kommende tid
El amor.docx
El amor: Vi skal videre med vores mini-mini forløb om el amor. Vi starter timen op med speed dating/citas rápidas. Og så skal vi ellers både tale om "el amor" samt skrive kærlighedsbreve. Hvis der bliver tid til det, starter vi op på vores kommende f
Lav opgave 3 i det arbejdsark om El amor, som I fik udleveret i sidste uge. For en god ordens skyld oplader jeg det også lige her.
Vi fortsætter vores kærlighedsforløb. Og så er det ellers i dag, at vi skal igang med vores brush up på grammatikken forløb. Bienvenidos:)
Hablamos de amor: Svar på spørgsmål om kærlighed - spørgsmål 1 - 6 i opgave 5 i arbejdsdokumentet om kærlighed.
Vi starter timen med at gennemgå det (samtale om kærlighed + carta de amor) i lavede i torsdags. Dernæst skal vi starte vores "brush-up-på-grammatikken-forløb" igang. Det bliver - som annonceret - et forløb, der tager udgangpunkt i HIT-verberne og de
Vi fortsætter vores "brush up på grammatikken forløb". I dag skal I lave det lille kursus i HIT-verberne, som jeg har forberedt til jer. Og så skal vi ellers se på de diftongerende verber, som er det næste grammatiske emne i vores nuværende forløb. B
I skal udfylde den oversigt over HIT-verber, som I fik udleveret med kompendiet i tirsdags. Hvis der er verber, hvis bøjning el. betydning, I ikke kender, så er tanken, at I finder ud af det via kompendiet, hvor der er en side decideret til hvert ver
Vi arbejder videre med vores brush-up-på-grammatikken-forløb. Denne gang arbejder videre med de diftongerende verber (los deberes para hoy). Og så skal vi ellers repetere den første af de nutidsrelaterede verbaltider fra sidst nemlig perfektum. Bienv
Læs det vedhæftede tekst "Mi Buenos Aires querido" (I fik også teksten i en printet version sidste gang). I skal gå på jagt efter alle de diftongerende verber (verber med vokalskifte) i teksten. OBS: Det er altså kun opgave 1 på arket, I skal lave ti
Eftersom vi mangler alle fra de samfundsfaglige studieretninger, hygger vi med en meget juicy udgave af Sex and the city. Vi ser de 2 - 3 første afsnit af den spanske Netflix serie Valeria, der handler om forfatteren Valeria og hendes 3 veninder i Ma
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Una gira por América Latina
Indhold og formål:
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til Latinamerika med regionens kulturelle mangfoldighed og samfundsmæssige udfordringer. Med udgangspunkt i tekster fra bogen La identidad contrastada, udvalgte tekster og de tre film "Frida Kahlo", "La misma luna" og "María, llena eres de gracia" beskæftiger vi os med Mexico og Colombia. I forbindelse med vores emne om Mexico beskæftiger vi os med de dødes dag + Frida Kahlo + med den amerikanske drøm samt migration fra Mexico til USA.
I forbindelse med vores emne om Colombia beskæftiger vi os ligeledes med den amerikanske drøm samt narkoproblematikken. Vi har desuden beskæftiget os med interkulturalitet i forbindelse med serien Nacos, som vi har set de to første afsnit af.
México:
Aby fra "La identidad contrastada"
Frida Kahlo (film)
La misma luna (film)
Colombia:
Mario fra "La identidad contrastada"
María, llena eres de gracia (film)
De 2 første afsnit af Netflixserien "Narcos"
Indhold
Kernestof:
I dag er vi forhåbentligt fuldtallige, og vi skal videre med vores brush-up-på-grammatikken-forløb, der i dag centrerer sig omkring PERFEKTUM og DEN NÆRE FREMTID. Og så skal vi ellers starte op på vores første rigtige emnelæsning, hvor vi skal på en
Titel
Mario, Colombia.docx
Til i dag skal I have lavet alle opgaverne til opgavearket med El senor Nielsen (perfektum). Tjek op på at du har lavet nedenstående. OBS: I har fået teksten i en printet version, men for en god orden skyld har jeg også vedhæftet den her.
Gira por América Latina: Sidste gang fik vi quikstartet vores første rigtige vores første rigtige emnelæsning. Inden vi går videre med vores nye bog "La identidad contrastada", skal vi en tur til COLOMBIA med Shakira - en bicicleta. Vi skal i den fo
Gira por América Latina: Sidste gang fik vi quikstartet vores første rigtige vores første rigtige emnelæsning. Inden vi går videre med vores nye bog "La identidad contrastada", skal vi en tur til COLOMBIA med Shakira - en bicicleta. Vi skal i den for
Lee la página 22 + 23 del texto sobre Mario de Colombia. Inden I påbegynder selve læsningen, er det vigtigt, at I træner nøglegloserne på den vedhæftede quizlet. Det er en klar fordel at læse teksten højt, sådan så du får trænet højtlæsning. Til de a
Afsnit
Vi starter timen med at samle op på oplægget v. Salka/mi cuerpo fra i mandags. Dernæst arbejder vi videre med vores nye tema om Colombia. Og så skal vi ellers lave en øvelse med MUY/MUCHO, så vi kan repetere forskellen på de to. Er der tid tilovers,
A) Træn emnegloser til teksten på den vedhæftede quizlet. Du må endelig ikke springe denne del af lektien over, da det ellers bliver for svært at læse lektien.
Test i HIT-verberne + Colombia: Vi starter timen med at tage testen i HIT-verberne (det er mest af alt for jeres skyld, så I kan få styr på HIT-verberne). Dernæst skal vi videre med teksten om Mario og Colombia. Hvis der er tid til det repeterer vi b
Test i Hit-verberne: Træn de vigtigste af HIT-verberne, så I er klar til testen i timen. I skal kunne de vigtigste af HIT-verberne - både i forhold til bøjning og betydning. De vigtigste HIT-verber er: Ser, estar, tener, querer, poder, gustar. Brug j
Vi arbejder videre med Mario/Colombia + genopfrisker forskellen på MUY og MUCHO gennem øvelser. Dernæst prøver vi kræfter med en oversættelse, der foruden HIT-verberne er fyldt med MUY og MUCHO. Vi går på efterårferie med Shakiras nye hit "El jefe".
Til timen skal I lave følgende:
Kære alle, jeg håber, at I har haft en dejlig ferie, og at I er klar til meget mere spansk:) Vi bliver i Colombia, men skal lidt væk fra bogen til fordel for et mini-forløb om Netflix-serien Narcos med udgangspunkt i et interkulturelt perspektiv. Nar
Vi kører videre med vores mini-forløb om Netflixserien "Narcos" med udgangspunkt i et interkulturelt perspektiv. Inden vi starter op med at se de 2 første afsnit samler vi op fra sidst i forhold til begrebet "CULTURA". Vi skal i den sammenhæng se på
Narcos + verbalperifraser: Vi ser resten af 2. afsnit af Netflixserien Narcos (18.07). Dernæst skal vi naturligvis lave opgaver til "Narcos". Foruden det interkulturelle perspektiv skal vi arbejde med verbalperifraser. I kender allerede mindst 2 verb
Gå ind på Minlæring og læs om verbalperifraser. Inde under verbalperifraser ser I først videoen og læser dernæst intro til verbalperifraser (VPF1) + VPF2 + VPF3. Læg mærke til de forskellige perifraser (sproglige udtryk), der er + hvordan de dannes.
Narcos: Vi arbejder vores miniforløb med Netflixserien Narcos færdigt. Vi starter med at se på lektien til i dag med verbalperifraserne for derefter at arbejde videre med vaerbalperifraserne med udgangspunkt i stillbilleder fra de to første afsnit af
Færdiggør opgavearket med verbalperifraser fra i tirsdags. For en god ordens skyld uploader jeg også lige dokumentet hér.Verbalperifraser, øvelser.docx
Medmindre andet er aftalt med jeres respektive spansklærer, tager vi samlet ind til KBH fra Helsinge St. kl. 11.33 (I må spise jeres frokost i toget, eller inden vi går ind i biografen:)) og videre ind til Nørreport, hvor vi ankommer kl. 12.30. Vi mø
Jeg er ikke med toget fra Helsinge. Jeg møder jer i biografen - Cinemateket - Gothersgade 55 til filmen La Maternal. - Jeg glæder mig :)
Vi starter endnu en gang timen med at se på verbalperifraser - denne gang med udgangspunkt i billedebeskrivelserne fra Narcos. Dernæst arbejder vi resten af materialet (opgavearket) til Narcos færdigt.
Omdrejningspunktet for timen i dag er endnu en gang verbalperifraser. Denne gang i forhold til billedebeskrivelserne i arbejdsdokumentet til Netflexserien Narcos. Sørg for at I har færdiggjort opgave 2 i opgavearket inden timen, hvor I skal beskrive
I dag - skal I som annonceret - arbejde selv, da jeg ikke er på skolen. I skal lave nedenstående - i anviste rækkefølge. Kontoret fører fravær. Vi gennemgår opgaverne næste gang, som er mandag i næste uge. God arbejdslyst:)
OBS: Det er vigtigt, at I husker at medbringe bogen "La identidad contrastada".
Vi samler op på timen i torsdags, hvor I skulle arbejde selv. Dernæst tager vi hul på den skriftlige eksamensform - jeg ved godt, at der er lang tid til endnu, men det kan være rigtig godt allerede nu at vide, hvad vi arbejder henimod. Jeg gennemgår
I forhold til arbejdselvmodulet i torsdags: Jeg havde glemt at oprette en "opgave" til jer på Lectio, hvilket gjorde, at I desværre ikke kunne komme til at aflevere den oversættelse, som I arbejde med i torsdags (min fejl). Jeg skal derfor bede jer u
I mandags nåede vi ikke at starte op på arbejdet med den skriftlige eksamensform - det gør vi derfor i dag. Efter en overordnet gennemgang af selve eksamensformen, er det tanken, at I - dos y dos en parejas - prøver kræfter med delprøve 1, som efterf
Gå den vedhæftede Power Point igennem, sådan så du har en idé om, hvordan den skriftlige eksamen ser ud i spansk inden timen.
Skriveværksted - delprøve 2 + opstart af forløb om México:
Vi har nu forladt Colombia for at vende blikket mod México. Vi starter timen med at tage på en imaginær tur til México, hvor vi bl.a. skal se på "estereotipos" i forhold til México og mexikanerne. Dernæst arbejder vi med dagens tekst - som er. I sids
Du skal have skrevet mindst 8 - 10 sætninger på afleveringen om Aby/delprøve 2 (læg mærke til at jeg har flyttet afleveringsdatoen frem til d. 7/12). Tanken er, at I har mulighed for at få feedback i timen, så det er altså en super-god mulighed for a
Vi fortsætter vores arbejde med Aby/México. Allerførs skal vi dog i mål med de aktiviteter, som vi skal lave for grundskoleeleverne fra nærområdet på sprogdagen d. 14/12 i næste uge.
A) Practica el vocabulario del capítulo en quizlet. Quizletten er vedhæftet hér.
Kære alle, jeg er desvære blevet syg, så I skal derfor arbejde selv - kontoret fører fravær. Planen til I dag er derfor ændret, følg nedenstående instruks:
Genlæs teksten til torsdag i sidste uge - se lektienoten fra d. 7/12. OBS: Husk bogen La identidad contrastada, da vi skal bruge den i timen.
Mexico tip en 13´er[68].docx
Vi evaluerer sprogdagen som helhed og vores workshop/México i Foyeren. Dernæst ser vi en spillefilm om Frida Kahlo.Og så skal vi selvfølgelig også tjekke op på jeres arbejde fra i tirsdags.
México/Frida Kahlo: Vi ser resten af filmen om Frida + arbejder videre med Frida efterfølgende. Bienvenidos:)
Vi mødes på Teams på nedenstående link. Det er vigtigt, at I er klar 13.50, så vi kan komme igang:)
Vi skal tilbage til Aby/México: Læs s. 56 - 57 - det kommer til at gå som en leg, da du allerede har læst noget af dagens tekst i forbindelse med jeres sidste aflevering. Inden du læser, er det dog super-vigtigt, at du træner de nøglegloser, der høre
OBS: Til de af jer, der er forhindret i at møde op fysisk, er der her et link til Teams. Vi skal nok få jer med - men det kan godt være, at kl. bliver 10.05 før vi kan få jer med. Hold jer klar:)
Lee las páginas 58 + 59 indtil afsnittet "Estudiar en la Universidad". Du skal som altid kunne læse højt + oversætte med rimelighed. Denne gang er gloserne til afsnittet ikke på en quizlet, men er at finde i dokumentet "México lindo y querido" på s.
Vi bestræber os på at færdiggøre kapitlet om Aby y México for derefter at arbejde med El día de los muertos - det vi ikke når i dag, når vi i næste uge. Bienvenidos:)
MÃ_xico lindo y querido-3.docx
Læs resten af teksten om Aby/México. Der er tale om s. 59 fra afsnittet "Estudiar en la Universidad de México..." til om med s. 60.
Vi starter timen med en fælles gennemgang af oversættelsen (Aby/México) fra i torsdags. Dernæst bruger vi resten af blokken på at arbejde med "El día de los muertos", så vi er klar til at se "Coco" i næste uge. Bienvenidos:)
De af jer, der VAR til timen i torsdags, skal huske at uploade oversættelsen Aby/México. De af jer, der IKKE var til timen, kan med fordel lave oversættelsen og uploade den her på Lectio under opgaver (det vil være rigtig godt for træning af emneglos
El día de los muertos/Coco: Jeg beklager meget, at jeg ikke kunne runde af med jer i torsdags, men jeg havde noget i studievejledningen, jeg var nødt til at tage mig af.
Vamos a ver el resto de la película "Coco". Bagefter skal vi naturligvis arbejde med den.
Lav indsætningsøvelsen (øvelse 3) i arbejdsdokumentet til filmen "Coco". Det er ikke nok, at du kan indsætte ordene i boksen - du skal også kunne oversætte teksten.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 58
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kursus i de to datider
Eleverne introduceres til de to datidsformer - præteritum og imperfektum.
Indhold
Kernestof:
Vi starter timen med at arbejde med materialet til timen "Coco". Dernæst starter vi op på et kursus i de to datider - præteritum og imperfektum - der kommer til at køre over de næste par gange - altså også på den anden siden af vinterferien. Tanken m
Lav følgende opgaver i arbejdsdokumentet (dokumentet er vedhæftet her) til filmen Coco: 5 + 6 + 7.
Vi fortsætter vores mini-kursus i de to datider fra sidste uge. Stadig med fokus på PRÆTERITUM - den af de to datider, hvor vi er interesserede i start og slut tidspunkt for handlingen.
I sidste uge startede vi et mini-kursus op i de to datider. Terp præteritum i de tre regelmæssige verbergrupper - den af de to datider, som vi så på sidste gang. I finder oversigten over de regelsmæssige bøjningsformer i præteritum i den vedhæftede P
I dag starter vi op på den anden af de 2 datider, nemlig IMPERFEKTUM. Ligesom med PRÆTERITUM, starter vi først med at se med bøjningerne + læse en tekst, så I bliver bekendt med dem. Dernæst opstiller vi regler for brug af imperfektum + laver nogle
I dag er fokus på imperfektum, I skal derfor terpe bøjningerne af de 3 regelmæssige verbegrupper i imperfektum. I finder dem under datid/imperfektum på Minlæring. Jeg har linket til det her: https://app.minlaering.dk/bog/4/kapitel/47681
Hola a todos, jeg håber, at I alle har haft en dejlig ferie, og at I er tilbage med fornyet energi. Energien var der ikke helt sidste gang før ferien, så vi gentager programmet fra sidst:
A) I dag er fokus på imperfektum, I skal derfor terpe bøjningerne af de 3 regelmæssige verbegrupper i imperfektum. I finder dem under datid/imperfektum på Minlæring. Jeg har linket til det her: https://app.minlaering.dk/bog/4/kapitel/47681
Vi arbejder videre med de to datider - præteritum og imperfektum. Foruden opstart af den kommende aflevering skal vi prøve at anskue brugen af de to datider på en lidt anden måde, nemlig med udgangspunkt i teaterverden. Vi skal i den forbindelse bl.a
Vi afslutter vores kursus i de to datider - præteritum og imperfektum. Foruden kærlighedshistorier runder vi af med en lille gruppekonkurrence, så vi sikrer os, at vi er HELT skarpe på forskellen ml de to datider. Efterføgende starter vi op på vores
De af jer, der havde ansvaret for teksten i PRÆTERITUM sidste gang genlæser og forbereder sig på at fremlægge. De af jer, der havde ansvaret for teksten i IMPERFEKTUM sidste gang genlæser og forbereder sig på at fremlægge. I timen stykker vi de to te
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Los latinos en los EE.UU EKSAMENSEMNE
Dette forløb er en forlængelse af forløbet "Latinoamérica".
Vi beskæftiger os med "Latinos in los EE.UU" (primært mexikanerne). Foruden den amerikanske drøm, push/pull faktorer og den farefulde rejse har vi beskæftiget os med kulturmøder samt fokuseret på den udfordringen/berigelse, der kan være forbundet med at have et dobbelt tilhørsforhold samt en dobbelt identitet.
Tekst:
- Introtekst til emnet på dansk
- "Where you from?" (digt) i "Somos Latinos in the U.S." af Aase Kledal og Berenice Lara Laursen, 2008 (primær tekst)
- "Discurso de mi graduación/My graduation speech" (digt) i Somos Latinos in the U.S." af Aase Kledal og Berenice Lara Laursen, 2008 (primær tekst)
- “Estoy enamorada” (sang) i Somos Latinos in the U.S." af Aase Kledal og Berenice Lara Laursen, 2008 (primær tekst)
- Carlos Amador (interview/vidnesbyrd) i "Retratos latinos en Claifonia" af Ulla Ringgaard og Aase Kledal i 2012, (primær tekst)
Film:
The Invisibles | Part 1 - Seaworld by Gael García Bernal and Marc Silver
¿Qué es el espanglish y cómo se habla? | BBC Mundo
”Mujeres de verdad tienen curvas” (primær tekst)
"This (illegal) american life" (primær tekst)
Grammatik: Hit-verber, verbalperifraser og personlige pronominer.
Skriftlighed: Eleverne introduceres til den nye skriftlige opgave. De har prøvet kræfter ned genren "brev" + "dagbog.
Indhold
Kernestof:
Latinos en los EE.UU: Vi arbejder videre med programmet fra i mandags. Vi kom nemlig slet ikke igang med vores nye emne om de mange latinos, der har et stort ønske om at migrere til USA. Det gør vi til gengæld i dag. Bienvenidos:)
Sidste gang startede vi ud med vores nye emne "Los latinos" en los EE.UU". Vi fortsætter hvor vi slap i torsdags med billedebskrivelserne (los deberes). Dernæst starter vi med at se filmen "La misma luna", der handler om push/pull faktorer i forhold
Færdiggør jeres billedbeskrivelser fra sidst. Det er vigtigt, at alle tre verbaltider - gerundium, perfektum + den nære fremtid - bliver brugt. Der er hjælp at hente i arbejdsarket. Descripción de una foto, migración.docx
Kære alle, jeg er desværre blevet syg. For ikke at skulle indhente for mange timer senere hen, er I nødt til at arbejde selv i dag - det har jeg tiltro til, at I fint kan:) Kontoret kommer og fører fravær. Dagens program er som følger:
Los latinos en los EE.UU: Vi starter naturligvis timen med at samle op på sidste time, hvor I skulle arbejde selv med teksten om Carlos Amador. Dernæst skal vi naturligvis se resten af filmen "La misma luna" samt blive klar til på torsdag, hvor vi sk
Fik du læst fra s. 84 - 87 indtil afsnittet "La ley de Arizona" i teksten "Carlos Amador" fra i torsdags? Hvis ikke du fik læst det hele, skal du have det læst. Teksten er for en god orden skyld vedhæftet her. Carlos Amador.pdf
!Vamos al cine! Vi skal sammen ind at se dokumentarfilmen "El silencio de otros", der omhandler den spanske borgerkrigs rædsler ud fra en nutidig kontekst. Filmen vises i Bremen Teater (KBH) fra kl. 9.30 til kl. 11.30. For at I kan være i biografen t
Vi starter timen med at samle op på dokumentarfilmen "El silencio de otros" fra i torsdags. Dernæst ser vi filmen "La misma luna" færdig + arbejder med den. Sidst men ikke mindst arbejder vi videre med teksten "Carlos Amador". Bienvenidos:)
Sidste gang gennemgik vi første del af teksten om migranten Carlos Amador. Denne gang skal I læse sidste linje på s. 85 til og med s. 87 linje 17. Teksten er vedhæftet her. Carlos Amador.pdf
Los latinos en los EE.UU: Vi afrunder vores arbejde med teksten om migranten Carlos Amador. Allerførst skal vi dog lige færdiggøre opgaverne til filmen "La misma luna". Og så skal I have jeres aflevering retur. Bienvenidos:)
Fik du læst tekststykket til i mandags, hvis ikke skal du have det læst: Læs fra sidste linje på s. 85 til og med s. 87 linje 17 i teksten om Carlos Amador. I har fået en printet version af teksten, og nu kommer den også her som vedhæftning.Carlos Am
Afsnit
SRO og påskeferie - det er lang tid siden, at vi har haft spansk. Vi skal tilbage på sporet - tilbage til vores latinos en los EE.UU. Vi har et hængeparti i forhold til teksten om den mexikanske migrant Carlos Amador. Når det er klaret, går vi over t
Fokuspunktet til timen i dag er fænomenet (e)spanglish - og dermed også bindestregsidentiteter - som kan ses som en kulturel markør for de mange latinamerikanere, der er bosat i USA. I skal derfor læse teksten "Spanglish", som er vedhæftet hér. Læg s
Vi starter timen med at I får jeres seneste aflevering i de to datider retur. Dernæst starter vi op på et nyt grammatisk emne, nemlig personlige pronominer - der også er omdrejningspunktet for jeres kommende aflevering. Dernæst samler vi op på de to
Forbered dig på at tale om de to digte fra sidst "Where You From" + "Discurso de mi graduación/My graduation speech". Udover at læse + oversætte de to digte skal du svare på spørgsmålene (preguntas) til det sidste af de to digte. I fik digtene udleve
Vi starter timen med at repetere brugen af de personlige pronominer (personlige stedord) på spansk, når det personlige pronomen er direkte objekt. Dernæst ser vi på personlige pronominer som indirekte objekt samt løber jeres kommende aflevering igenn
A) Gå ind på Minlæring under personlige pronominer og læs om de personlige pronominer fra PP1 - PP6. Du skal ikke lave opgaverne undervejs, men blot læse om bruge af de personlige pronominer.
Vi skal naturligvis se resten af filmen "Mujeres de verdad tienen curvas", men inden da skal vi lave en oversættelse/resumé af filmen, så alle er med på handlingen. Hvis vi kan nå mere, skal vi naturligvis arbejde med filmens tematikker i relation ti
Los latinos en los EE.UU: Vi arbejder filmen "Mujeres de verdad tienen curvas" færdig. Dernæst skal vi arbejde med sangen "Estoy enamorada", hvor der ligesom i filmen "Las mujeres de verdad tienen curvas" finder en clash sted ml. 1. og 2. generations
Sidste gang kom I alle i gang med oversættelsen til filmen "Mujeres de verdad tienen curvas". Til timen skal I have oversat til og med "De er født i Mexico og kom (præteritum el. imperfektum?) til USA, hvor de har været nødt til at lære sproget.".
I dag runder vi vores forløb med med "Migración" og "Los latinos en los EE.UU" af med dokumentarfilmen "This illegal american life", som viser, hvad det er for udfordringer, der er forbundet med at være illegal migrant i USA: Dokumentaren er samtidig
Fik I svaret på spørgsmålene til filmen "Mujeres de verdad tieren curvas"? Til timen skal alle have lavet følgende opgaver i arbejdsdokumentet til "Mujeres de verdad tieren curvas":
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Las pandillas EKSAMENSEMNE
Dette forløb beskæftiger vi os med voldelige bander i Latinamerika og USA såsom MS-13 og Mara 18. Eleverne skal have indsigt i, hvad det er for mekanismer, der motiverer unge til at gå ind i en bande, samt de problemstillinger banderne har for det øvrige samfund.
Under forløbet vil vi hele tiden have fokus på mundtlig og skriftligt sprogproduktion. Eleverne skal være i stand til at udtrykke sig mundtligt og skriftligt om emnet på spansk.
Materiale:
- MS13 Mara Salvatrucha (Wkepidia, forkortet version)
Film og dokumentar:
- Las maras en Centroamérica (dokumentar)
- Sin nombre (film)
- Entras si quieres y sales si puedes (dokumentar)
Indhold
Kernestof:
Latinos en los EE.UU + Pandillas: Inden vi starter op på vores nye emne om Pandillas (transnationale bander i USA og Latinamerika), skal vi færdiggøre spørgsmålene fra i tirsdags om los latinos en los EE.UU.
I torsdags kom vi igang med vores nye forløb om PANDILLAS - transnationale voldelige bander i EE.UU + América Latina. I dag starter vi timen med at få et ordforråd op at køre. Dernæst holder jeg et oplæg om pandillas, og så skal vi ellers igang med a
Genlæs/læs resuméet til filmen Sin nombre (dokumentet er vedhæftet). Til de af jer, der ikke var til timen i torsdag: Det ville være en rigtig god idé, om I ville kunne få set vedhæftede dokumentarfilm, som vi andre så i torsdags:)
Vi skal naturligvis se resten af filmen SIN NOMBRE + efterfølgende arbejde med den. Bienvenidos:)
Jeg har desværre barn syg i dag, så I stedet for at starte op på træningen til den skriftlige årsprøve, skal I færdiggøre arbejdsdokumentet til filmen Sin nombre. Til næste gang skal HELE arbejdsdokumentet være færdigt.
Færdiggør indsætningsøvelserne med førnutid og førdatid i materialet til filmen SIN NOMBRE. Det er vigtigt, at I kan oversætte sætningerne, da øvelsen ellers ikke giver mening.
Hola a todos, vi starter med at samle op på jeres arbejde fra i torsdags. Dernæst laver vi i fællesskab en delprøve 1, så I kan blive klar til årsprøve i skriftlig spansk d. 29/5 med ro i maven. Det er særligt vigtigt, at I bliver skarpe på, hvordan
I torsdags arbejdede I selv i materialet til filmen "Sin nombre". Tjek op at du som minimum har fået lavet følgende opgaver i arbejdsdokumentet: 3 + 4 + 5 + 6. Opgave 7 med personlige pronominer kan vi lave sammen på klassen.
I dag er sidste gang inden sommerferien. Vi kan dog ikke tillade os at slappe af, da vi jo er i fuld gang med at blive klar til årsprøven på onsdag. Sidste gang var fokus på delprøve 1, i dag er fokus på delprøve 2. I har allerede prøvet kræfter med
Vi skal forberede os til forstillingen i aften. Lyt til denne podcast så, du er klædt godt på. Genstart | Bittersøde bær | DR LYD
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La España actual
Der er tale om et aktuelt forløb om Spanien i 2 dele. I første del beskæftiger vi os med konsekvenserne af den økonomiske krise - la nueva pobreza, la emigración og las protestas (15-M). I anden del zoomer vi ind på Cataluña og ser bl.a. på catalanernes ønske om selvstændighed.
Eleverne skal have indsigt i hvilken betydning den økonomiske krise har for de spanske unges muligheder i dagens Spanien. Derudover skal eleverne have indsigt i catalanernes ønske om selvstændighed.
Materiale:
- Baggrundstekster: 2 tekster på dansk om Spanien. "Indledning" i Nuevos retratos af Ole Laumann, 2008 + "Introduktion" i Voces de protestas af Aday Polo Iglesias og Aday Wilkens, 2013
- Udvalgte kapitler fra onlinematerialet "Un mes en Málaga".
- Ocupar (4 små tekster om ”la ocupa” Raquel) i "Voces de protestas" af Aday Polo Iglesias og Aday Wilkens, 2013 (primær tekst)
- 15-M baggrundstekst i "Voces de protestas" af Aday Polo Iglesias og Aday Wilkens, 2013
- Fuga de cerebro i "Voces de protestas" af Aday Polo Iglesias og Aday Wilkens, 2013 (primær tekst)
- Laia - de Barcelona i "Mundo hispano" af Eva Rosenkilde, 2015 (primær tekst)
Film og dokumentar:
- Spaniens tabte generation (CFU)
- Perdiendo al Norte
- M-15 (undervisningfilm af Birgit Tengbjerg)
- Madres paralelas
Indhold
Kernestof:
Hola querido 3g SP-1, yo espero que hayan tenido unas vacaciones fantásticas. I dag skal vi se på jeres årsprøver, men inden da skal vi kort se på, hvad vi skal beskæftige os med i år + i den kommende periode + lave en kom-godt-igang-igen-øvelse, hvo
Så kom vi igang og tilbage til det spanske i sidste uge med "noticias del mundo hispanohablante" + sommerhittet "El pantalón". Vi skal starte op på vores store Spaniens forløb, som vi sammen har besluttede at køre. Inden da skal vi dog prøve kræfter
Vi starter timen med at gennemgå delprøve 1 (somereksamen 2024) fra i tirsdags. Dernæst gennemgår jeg læserbrev/blog genren (genren for delprøve 2, sommereksamen 2024). Dernæst vil der blive tid til at starte op på delprøve 2. For ikke at jappe igenn
Lav delprøve 1 færdig. Forsøg at lade være med at tage en ordbrug i brug, men væn dig i stedet til, at det er "spillereglerne".
Hola a todos, som aftalt i torsdags kører vi en halv blok med skriveværksted (her får I lov til at starte op på delprøve 2 - se lektie). I den anden halvdel af blokken starter vi op på vores store forløb om España. Vi har allerede beskæftiget os lidt
Vi kører skriveværksted i timen - delprøve 2, sommereksamen 2024. I skal derfor være klar til at starte op med skrivningen i timen. Det betyder, at I skal læse opgaveformuleringen delprøve 2, genlæse tekst A fra delprøve 1 (nu med mulighed for at bru
La España actual: Vi fortsætter hvor vi slap sidst, nemlig med ”las consecuencias de la crisis economica”. I dag vil fokus primært være på alternative løsninger på krisen + fænomenet "ocupas". Inden vi går i gang med den første tekst i kompendiet om
Læs de 2 første tekster - på dansk - i jeres kompendium om España. I fik udleveret teksterne sidste gang, men for en god ordens skyld er kompendiet også uploadet her. Det første tekst har titlen "indledning" og løber fra s. 1 - 9 (kompendiets sider).
VI fortsætter vores arbejde med Raquel - la ocupa + de to datidsformer på spansk. Og så skal vi ellers lave en sjov reportage-øvelser, hvor I skal reportere fra "una manifestación en España".
Genlæs teksten om Raquel - la ocupa - fra i går + lav opgave 2 med sætningerne i datid. Både tekst og sætninger vil blive gennemgået i timen. Til de af jer, der IKKE var til timen, så er det SUPER vigtigt, at I får læst teksten. Det drejer sig om tek
Vi arbejder med den sidste tekst om Raquel - la ocupa, og så skal vi ellers lave den reportage-opgave, som jeg annoncerede tidligere på ugen.
Lee el ultimo texto sobre Raquel "Hay que luchar". I finder teksten på side 53 i den bog (Voces de protestas", I har fået udleveret. Teksten er naturligvis også at finde i det kompendium, I fik for et par gange siden. Går I efter kompendiets sider, e
Vi starter timen med at arbejde i to spor. De, der var til timen sidste torsdag, fortsætter deres arbejde med "reportajes de una manifestación en Madrid". Dem, der IKKE var til timen, arbejder med den 4. og sidste tekst om "Raquel i klassen med mig.
De af jer, der IKKE var til timen i torsdags skal læse 4. og sidste tekst om "Raquel - la ocupa". Teksten hedder "Hay que luchar", og I finder den på side 53 i den bog (Voces de protestas"), som I har fået udleveret. Teksten er naturligvis også at fi
Vi skal have afrundet 1. del af vores Spaniens forløb om "las consecuencias de la crisis ecomómica". Vi ser på protestbevægelsen "15 M", som opstod d. 15. maj 2011 i kølvandet på de mange nedskæringer i den sociale sektor. Og så skal I fremlægge jere
Lee el texto sobre 15M. I har fået teksten i en printet version. Derudover kan I finde den i jeres elektroniske kompendium. OBS: De af jer, der IKKE har fået afleveret bogen Voces protestas, må meget gerne tage den med, så den kan blive afleveret.
Vi fik ikke afrundet vores underemne om konsekvenserne af den økonomiske krise i torsdags, så der starter vi i dag. Og så mangler vi stadig at høre 2 præsentationer (2 x reportager), samt at se undervisningsvideoen om 15M - jeg krydser fingrer for, a
Alle skal have læst første side af "La generación perdida". Det er den tekst, som I fik udleveret sidste gang. OBS: På side 2 (altså s. 36) er der emnegloser. Det er en hjælp for jer, om I løber dem igennem først.
I dag skal i arbejde selv, da jeg kører SRI (studieretningsintroduktion).
Hola a todos, vi starter timen med at løbe opgaverne fra sidst/lektien til i dag igennem. Dernæst laver vi et emneskifte, når vi forlader konsekvenserne af den økonomiske krise til fordel for løsrivelsesproblematikken i Cataluña - det område/region a
Opgaverne fra jeres arbejdselv-blok i tirsdags skal være færdige til timen. Det drejer sig om følgende opgaver:
Hola a todos, vi skal naturligvis se resten af filmen "Madres paralelas", hvis parallelhistorie handler om massegravene fra før Franco-tiden, som regeringen - økonomisk har bridraget til- at få åbnet. Vi arbejder efterfølgende med filmen. Kan vi nå m
Vi er gået igang med at se Pedro Almodóvars film Madres paralelas (Parallelle mødre). For at I kan være med, er det derfor vigtigt, at I får set de første 47 minutter af filmen derhjemme - men ikke mere:) I finder filmen på Fimstriben. I får adgang t
Samme program som i mandags, da vi ikke fik set filmen helt færdig. Vi forsøger at afrunde, inden I tager på studietur.
Bienvenidos a la escuela de nuevo/velkommen tilbage til skolen. jeg glæder mig til at høre om jeres studietur og særligt studieturen til Barcelona:) Vi starter timen med at samle op på opgaverne fra ""Madres paralelas". Derefter stiller vi skarpt på
Timen i mandags bar præg af, at jeg kom for sent grundet mit tog, og at I var trætte efter studieturen. Vi nåede derfor ikke at arbejde med løsrivelsesproblematikken (el problematica de la independencia), der på mange måder hænger sammen med tiden un
Vi skal videre med jeres oplæg om "el problematica de la independencia" fra før ferien. I får en del af blokken i dag til at blive færdige, og så skal I ellers være i mål med oplæggene og klar til at præsentere jeres oplæg i timen mandag d. 28/10. In
Vi starter timen med jeres præsentationer om "la pregunta de la independencia", som jeg glæder mig helt vildt til at høre:)
Øv jer på jeres oplæg om "el problematica de la independencia". I må IKKE læse højt, men skal kunne tale ud fra stikord. Husk at få brugt de vendinger + emnegloser, der er anført i opgaveformulering. Husk desuden at "manus" skal uploades på Lectio un
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Flamenco
Vi har i dette forløb beskæftiget os med Flamenco. Eleverne har fået indføring i flamencos historie og kultur, og vi har beskæftiget os med det moderne vs. det traditionelle.
Tekst:
- Coge el aire con las manos
Film
- Lola y Carmen
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder videre med vores flamenco forløb. Programmet er det samme som i går, da vi ikke kom i gang med arbejdet. Bienvenidos:)
Jeg har helt glemt at lægge lektien op til jer inden kl.16.00. Ingen problem vi tager teksten fælles i timen i morgen:)
Flamenco/Karaktersamtaler: Vi arbejder naturligvis videre med teksten om "La debla" + laver den tilhørende delprøve 1. Mens I arbejder med tekst + prøve afholder jeg karaktersamtaler. Vi gennemgår desuden jeres kommende aflevering, der er en delprøve
Lee el texto "Coge el aire con las manos" sobre la bailarina La Debla. I skal læse fra s. 42 afsnit 2 til og med s. 44 indtil afsnittet, der starter med "Entre el paseo y el sentimiento". I fik teksten udleveret i en printet version i tirsdags. Til d
I skal i mål med delprøve 1 til teksten om flamencodanserinden La Debla. Og så vil I få tid til at arbejde på delprøve 2 (endnu en gang en blogindlæg), da jeg skal være hos 1.j i 2. modul. Jeg fortsætter med karaktersamtalerne, men kan nok ikke nå at
Det er vigtigt, at I medbringer teksten om La Debla + delprøve 1.
Afsnit
Vi starter op med at arbejde med filmen "Carmen y Lola", som vi skal beskæftige os med de næste par gange. Inden vi starter op på "Carmen y Lola", gennemgår vi naturligvis delprøve 1 i fællesskab på klassen.
Inden timen skal I have lavet følgende:
Vi ser filmen "Camen y Lola" - det virker tilsyneladende med underteksterne nu. Efterfølgende arbejder vi selvfølgelig med filmen.
Hola a todos, vi ser resten af "Carmen y Lola". Underteksterne virker heldigvis i en anden browser, så alt godt:) Efterfølgende skal vi naturligvis arbejde med filmen. Og så har jeg lige en lille info i forhold til det kommende time.
I dag er undervisningen asynkron, da jeg desværre ikke kan være til undervisningen. I skal som aftalt arbejde med filmen Carmen y Lola. Inden søndag kl. 21.00 skal I have uploadet svar på nedenstående opgaver på Lectio under opgaver. De af jer, der i
Kære alle, mit tog er desværre forsinket, så jeg kommer ca. 20 minutter for sent. I arbejder bare videre i arbejdsdokumentet. Kontoret fører fravær.
Vi runder vores FLAMENCO forløb af med at færdiggøre arbejdsdokumentet med "Carmen y Lola" + arbejde i et lille kompendium, så vi får bundet en fin sløjfe på forløbet. Jeg har valgt, at I alligevel IKKE skal lave et projekt om Rosalía, da I i højere
Til timen i dag skal I have lavet følgende i arbejdsdokumentet om Carmen y Lola:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
El clima y su gente en España EKSAMENSEMNE
Der er tale om et højaktuelt emne om klimaforandringerne i Spanien og de konsekvenser, de har for spanierne. Fokus er således på at undersøge, hvordan klimaforandringerne påvirker mennesker og kultur, samt hvilke ideer, initiativer, og tiltag, der vokser frem som respons på konkrete problemstillinger. Vi skal bl.a læse om en kok, der har fokus på klima og bæredygtighed, en designer, der har fokus på klimavenlig tøjproduktion, cyklisme som bæredygtig transportform samt på hvilke problemstillinger, det medfører, når havet "spiser" af de spanske kyster. I løbet af emnet perspektiveres der til Danmark, Acatamaørkenen samt avokadokrigen i Latinamerika.
Tekster
- Luchando por el clima desde la cocina, kap. 3.1. i España frontera climática af af Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm.
- Javier produce ropa ecológica y sostenible: "Mis camisetas duran 20 años", kap. 3.3. i España frontera climática af af Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm.
- Joan Marc, 17 años: "Los políticos no hacen lo suficiente para crear conciencia en la juventud de cuidar al planeta", kapitel 4.1 i España frontera climática af Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm.
Podcast
- Duolingo Spanish Podcast, episode 112 - Climate Heroes: Biking in Spain
https://podcast.duolingo.com/episode-112-climate-heroes-biking-in-spain
Film
- Tale af José Mujica: José's Interview "HUMAN" fra 2015 (spansk tale, engelske undertekster): https://youtu.be/4GX6a2WEA1Q?feature=shared
- Movilidad sostenible - bicicletas en Copenhague:https://youtu.be/PNzEDKuSnts?feature=shared
- "Avokadokrigen". Dokumentar. Netflix. Rotten, sæson 2, episode 1.
Indhold
Kernestof:
Hola a todos, I dag starter vi op med vores nye lille underemne i vores store forløb om Spanien, nemlig "El clima y la gente en España", vi skal dog først lige have slået den allersidste krølle på vores FLAMENCO forløb.
Lav til og med opgave 6 i vores lille flamenco-compendium.
Sidste gang fik vi kickstartet vores nye forløb om "El clima y la gente en España". Vi starter timen med at samle op på José Mujicas tale. Derefter skal vi igang med vores første tekst i forløbet, der handler om klimakokken Miguel fra Sevilla. I får
Så kom vi igang med vores nye forløb "El clima y la gente en España". Gense talen af Uruguays tidligere præsident José Mujica og forhold dig til nedenstående reflektionsspørgsmål. OBS: Husk at medbringe teksten om klimakokken, som I fik udleveret sid
Vi kører på med både delprøve 1 + delprøve 2 (læserbrev/blog) i dag. Først løber vi dog lige dagens lektie igennem + får afrundet teksten med klimakokken Miguel fra Sevilla.
Inden timen skal I have lavet følgende:
I dag skal vi arbejde med delprøve til 2 til eksamensopgaven med "los lovenes y los cambios climáticos". Den skal afleveres på torsdag, så der skal arbejdes fokuseret. Vi starter timen med at I får jeres seneste delprøve 2 retur. Dernæst taler jeg me
Inden timen i dag skal du orientere dig i materialet til den delprøve 2, der skal afleveres inden jul. Du skal have styr på følgende ting:
Vi skal i dag se dokumentarfilmen på Netflix "Avocadokrigen". Efterfølgende skal I skrive en mail til instruktøren, hvori I giver udtryk om jeres holdning til emnet.
Som optakt til den dokumentarfilm, vi skal se i dag om de mange problemstillinger, der er forbundet med avocadoproduktionen skal I læse nedenstående artikel på dansk:
Hola a todos, espero que hayan tenido unas buenas vacaciones.Vi fortsætter naturligvis med vores nye forløb om los cambios climáticos en España. I dag starter vi op med at se på, hvor galt det står til med klimaet i Spanien. Derefter går vi over til
I dag skal I arbejde selv, da jeg skal til et møde. Kontoret fører ikke fravær, hvilket betyder, at I i princippet kan løse opgaven derhjemme. Det er dog helt afgørende - som vi også talte om i går - at I får lavet neden stående inden vores time fred
Vi starter timen med at samle op på jeres arbejdselv-blok i går. Dernæst laver vi opgave 4 + 5 i arbejdsarket. Til sidst tager vi et kig på hvor meget af vores aflagte tøj havner, nemlig i Atacama i Chile ørkenen.
www.dr.dk
Afsnit
Det er vigtigt, at I har fået lavet nedenstående til vores time i dag. Opgaverne (lektien) skal stå i stedet for blokken i går, hvor I skulle arbejde selv.
Vi afrunder vores lille underemne med "ropa sostenible" af med at sammenligne Javiers projekt med reportagen "Moda rápida" + podcasten om tøjkirkegården i Atacama ørkenen. Dernæst går vi over til at beskæftige os med "bicicletas" som bæredygtig trans
Meget af det tøj, som vi kasserer i Europa ender på tøjkirkegårde i Atacama ørkenen i Chile. Lyt til den Genstart pod-cast, som jeg har linket til her. Den er på dansk, super-fedt fortalt, da man næsten får en følelsen af selv at være dér.
Sidste gang blev vi færdige med at arbejde med underemnet "ropa sostenible". I dag starter vi på vores nye underemne med bæredygtige transportmidler "transporte sostenible" med fokus på B I C I C L E T A S 🚲 🚲.
Tag et billede af jeres cykel (I skal kunne vise billedet på telefonen i timen) og beskriv jeres cykel på spansk + forklar hvor tit og ofte, I bruger den. Inddrag så mange adjektiver som muligt. Har du ikke en cykel, må du tage et billedet af ingenti
Vi arbejder videre med podcasten fra i går. Næste og sidste underemne i forløbet er "activismo por el clima" + "el problema del turismo". Barcelona er sammen med Mallorca et af de steder, hvor der er stærk modstand mod turisme, og hvor befolkningen k
Lav resten af spørgsmålene til podcasten.
Sidste gang blev vi færdige med vores underemne "transporte sostenible". Næste og sidste underemne i forløbet er "activismo por el clima" + "el problema del turismo". Barcelona er sammen med Mallorca et af de steder, hvor der er stærk modstand mod t
Vi arbejder videre med de meget synlige "cambios climáticos" i Sigtes + Rubjerg Knude i dansk kontekst. Kan vi nå mere tager vi hul på det sidste underemne, nemlig de klimamæssige og menneskelige problematikker i forhold til klimaforandringerne.
Til timen i dag skal resten af teksten om Joan Marc være læst. Derudover skal I svare på de tekstnære spørgsmål på s. 104. I fik teksten udleveret i timen. Til de af jer der ikke var til timen har jeg scannet teksten + lagt den op hér.
Jeg er blevet syg, hvilket desværre betyder, at I skal arbejde selv. Kontoret fører fravær, så det er vigtigt, at I kommer til blokken.
Arbejd selv: Se torsdagsblokken! I dag fører kontoret ikke fravær. Dvs at I godt må arbejde hjemme. Den stillede opgave, SKAL dog være afleveret på Lectio inden søndag kl. 21.00.
Hola a todos, vi bruger denne halve blok til at samle op på arbejdet fra sidste uge. Der er både tale om artiklen/blog fra i onsdags, arbejdet med "turismo masivo" fra torsdag + fredag. Og så tager vi lige en hurtigt billedebeskrivelse som en del af
Vi slipper ikke helt "los cambios climáticos". Da vi bruger emnet en sidste gang som MUNDTLIG eksamenstræning. Jeg siger et par overordnet ting om den mundtlige eksamen med udgangspunkt i ekstemporalteksten, der skal laves et resumé af med udgangspun
Færdiggør billedebeskrivelserne fra i mandags. Det er en rigtig god øvelse for jer i forhold til terminsprøven i næste uge, så se det som en træningsøvelse og skriv så meget som muligt.
Fælles forberedelse til terminsprøven med udgangspunkt i øvelser + jeres seneste opgave om "cambios climáticos". I får jeres seneste opgave retur. Jeg laver en særlig session for de af jer, der endnu ikke helt er med på benspændene. Inden vi starter
I skal være klar til at præsentere ekstemporalteksten "Premio internacional para el hotel en el Amazonas colombiano" fra i går. Sørg for at du får svaret på de tre spørgsmål, der er til teksten, i din præsentation. Eksamenstekst_Gente y clima_un hote
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 10
Cuba de hoy EKSAMENSEMNE
Et aktuelt forløb om Cuba, hvor vi beskæftiger os med følgende emner: "El Período Especial", "el jineterismo", "la migración cubana" og "las voces críticas". Under sidstnævnte emne har vi beskæftiget os med den berømte blogger Yoani Sanchez samt sangeren Yotuel og oprørsbevægelsen San Isidro. Forløbet skal give indblik i den almindelige cubaners liv set i relation til den historiske og politiske situation samt i den udvikling, der har fundet sted de seneste år.
Materiale:
Tekster:
- Historisk indledning i "Retratos cubanos" af Ole Loumann, 2000
El Período Espacial:
- Alberto el cochero i "Retratos cubanos" af Ole Loumann, 2000 (primær tekst)
Jineterismo:
- Patricia la jinetera i "Retratos cubanos" af Ole Loumann, 2000 (primær tekst)
La migración:
- La vida de Ernesto i "Cuba en Miami" af Aase Kledal og Ulla Ringgaard, 2013 (primær tekst)
Las voces críticas:
- Generación Y af Yoani Sánchez:
https://www.14ymedio.com/blogs/generacion-y/#google_vignette
(primær tekst)
- Patria y vida af Youtuel og Gente de zona m.fl. (sang)
Film og dokumentar:
- Habana Blues (primær tekst)
- Cuba: High prices, lines and shortages | DW Documentary
https://www.youtube.com/watch?v=Ya46bmRa0os
Indhold
Kernestof:
Hola a todos, jeg håber, at I har haft en dejlig ferie:). I dag tager vi fat på vores absolut sidste emne, der bliver et stor emne om Cuba. Vi starter med at få aktiveret jeres viden om Cuba fra 1.g, og så præsenterer jeg vores Cuba emne for jer - sa
Vi fortsætter med vores Cuba emne, som vi kun akkurat lige kom igang med sidste gang. Jeg starter timen med at holde et oplæg om Cuba - primært på spansk - der har til formål at skyde emnet igang + samle op på den historiske tekst, I har læst til i d
Det er ikke muligt at arbejde med Cuba uden at forstå den cubanske kontekst, så derfor skal I læse den første tekst om Cuba, der er i det vedhæftede kompendium (det er fra s. 1 - 10 i kompendiet - altså kompendiets sidetal). I må leve med, at jeg kun
Vi skal vide med vores emne om Cuba og dermed også underemnet "El Periode Especial" + teksten om Alberto el cochero. Vi bruger teksten om Alberto el cochero til at øve os til den mundtlige eksamen, hvor I - som I ved - vil blive bedt om at lave et re
Kære alle, jeg beklager meget, men jeg bliver ca. 20 mini. forsinket - jeg har simpelthen sovet over mig... I skal øve jeres resumé, så I er klar til je kommer:)
Til timen i dag skal I have læst + lavet et resumé af teksten "Alberto el cochero". I resuméet skal I svare på nedestående 4 spørgsmål + indrage minimum en indleder pr. kategori i dokumentet med indledere (se vedhæftning). I timen skal I kunne fremlæ
Indledere.pdf
Kære alle, I skal gå igang med at lave nedenstående opgave om de 3 jineteras, der fortæller, hvad det er, der gør, at de er endt som jineteras. Dernæst må i gå igang med billedebeskrivelsen. Den finder i også i nedenstående arbejdsark. Følg instrukse
Vi fik taget hul på "Jineterismo" som fænomen i mandags. Inden timen i dag skal I have læst s. 22 + 23 + 24 i teksten om "Patricia la jinetera". Det er vigtigt, at I bruger tid på teksten, så I for slået de ord, I ikke kender i forvejen op. I skal no
Jineterismo: Vi fortsætter vores arbejde med el jineterismo. Patricia - la jinetera, resumé, billedbeskrivelse + testimonio. Derudover skal I have delprøve 2 af jeres terminsprøve retur, sådan så I kan få det samlede resultat.
Samme lektie som til i onsdags: Vi fik taget hul på "Jineterismo" som fænomen i mandags. Inden timen i dag skal I have læst s. 22 + 23 + 24 i teksten om "Patricia la jinetera". Det er vigtigt, at I bruger tid på teksten, så I for slået de ord, I ikke
Cuba: Vi skal i mål med underemnet jineterismo. Inden vi læser resten af teksten om Patricia la jinetea, gennemgår vi billedbeskrivelsen, der var lektie til i dag.
Færdiggør billedebeskrivelsen fra sidst i det vedhæftede dokument. Det er vigtigt, at I følger instrukserne - både i forhold til benspænd + i forhold til spørgsmål.
Cuba: Jineterismo. Vi færdiggør teksten om Patricia i form af et resumé. Og så skal vi ellers igang med at oversætte den historiske kontekst.
Til timen i dag skal I have lavet HELE teksten om Patricia la jinetera.
Kære alle, det er i denne uge, at I skal arbejde selv, da jeg har 6. ferieuge. I dag og på onsdag skal I arbejde på skolen - kontoret fører fravær. På torsdag må I til gengæld arbejde derhjemme. I skal lave delprøve 1 + delprøve 2 af en eksamensopgav
I dag får I lov at arbejde hjemme med jeres aflevering . Se planen for timen under mandagsblokken.
I dag må I arbejde derhjemme.Se planen under mandagsblokken.
Jeg håber, at I alle kom godt i mål med jeres SRP, og at det i det hele taget har en været god proces. Vi skal videre med vores emne om Cuba. Vi fik afrundet underemnet om "jineterismo" med den seneste delprøve 1 + 2 og er nu klar til at gå videre me
Hola a todos, jeg satser på et lidt større fremmøde i dag end sidste gang. Vi kører samme program som til i fredags:
Hola a todos, I denne uge skal I arbejde selv 2 gange, da jeg jo er i Barcelona med nogle 2. g'erne. Som aftalt kommer kontoret i dag og fører fravær. På torsdag må i arbejde selv, det er dog meget vigtigt, at I får lavet arbejdet. I har de næste to
I dag skal I i mål med arbejdet fra i mandags, så I er klar til at præsentere efter påskeferien.
Efter en dejlig lang påskeferie og flere "afbrydelser" skal vi tilbage til den sidste spanskundervisning. Vi har 11 gange tilbage + 1 planlagt spørgetime i tilfælde af, at I skal op mundtligt.
I skal være klar med jeres resumé af teksten om Ernesto.Opgaven som I blev stillet inden ferien lød som følger:
Vi starter timen med, at I præsenterer de billedebeskrivelser, som I lavede i bordgrupperne i går. Dernæst starter vi op på det næste underemne "Las voces protestas", hvor vi skal beskæftige os med la bloquera cubana Yoani Sanchéz, der sammen med rap
Hola a todos, så fik vi i fællesskab besluttet, hvilke emner vi ønsker at opgive til eksamen (Cuba, Latinos en los EE.UU (migración), Pandillas, El clima y su gente en España). Det er vigtigt, at der er tid til at repetere de 2 emner "Latinos en los
A) Læs den lille indledende tekst på dansk i boksen om Yoani i det vedhæftede dokument.
Vi skal have afrundet vores underemne om "Las voces críticas" i form af "el movimiento San Isidro" + "las manifestaciones en el verano 2021" + sangen "Patria y vida", der er et enestående eksempel på, hvad kunst er i stand til i kampen for ytringsfri
Blev I færdige med billedebeskrivelse fra i tirsdag? Hvis ikke skal den færdiggøres, så I er klar til at fremlægge i timen. I ved selv, om I havde ansvaret for billedet fra turistbrochuren eller propagandaplakaten.
Gruppearbejde - jeres mundtlige oplæg skal være klar til d. 7/5. Det står jer frit for, om I vil arbejde hjemme eller på skolen. Nedenfor finder i fordeling af grupper og emner + oplæg til arbejdet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Tilladte hjælpemidler
Til den skriftlige eksamen har eleverne lov til at bruge følgende hjemmesider:
Minlæring.com
Ordbogen.com
Unmesenmalaga.com
Det er desuden tilladt at bruge stave- og grammatikkontrol, men ingen oversættelsesfunktioner.
Indhold
Kernestof:
Vi har nu afrundet vores forløb om Cuba og skal igang med at repetere vores forløb fra 2.g om "Pandillas". Kom glad, kom frisk - vi forbereder os til eksamen SAMMEN:) Og det har vi så alligevel ikke helt, da vi mangler at afrunde det sidste underemne
Inden timen skal I forsøge at danne jer et overblik over læste "tekster" under emnet Pandillas. I finder en oversigt som jeg har vedhæftet her.
Fremlæggelser + PANDILLAS: Vi starter timen med jeres fremlæggelser. Jeg glæder mig til at høre, hvad I er kommet frem til:)
Sinnombre_delprøve1(1).docx
Det er vigtigt, at I er klar med jeres præsentationer. I vil få 10 -15 minutter i starten af timen til at øve jeres oplæg sammen som gruppe, men ikke mere end det! Husk at jeres præsentation/PP skal være klar til aflevering på Lectio.
Vi starter timen med at afrunde "Pandillas" for at ile videre til emnet "Latinos en los EE.UU". Samme procedure som med "Pandillas". Jeg starter med at gennemgå læste tekster + emnegloser + fokuspunkter. Dernæst skal vi beskæftige os med den cubanske
¿Qué les pasa a Carlos e Isabel?
Latinos en los EE.UU + træning af den skriftlige eksamen:
Afsnit
Det er vigtigt, at I får læst den vedhæftede tekst om Camilla Cabello. Både fordi at vi bruger den til at repetere vores forløb om "Los latinos en los EE.UU", men også fordi vi skal bruge den som træning til den mundtlige eksamen. Entrevista con Ca
Llegó el final. Så nåede vi frem til sidste blok. Vi giver den max gas i forhold til den skriftlige eksamen - det er den sidste olie, I får I dag. Husk at der er mulighed for en spørgetime mandag d. 9/5, hvis I har behov for det:) Da det er sidste ga
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Repetition af læste emner
Indhold
Kernestof:
Vi har nu afrundet vores forløb om Cuba og skal igang med at repetere vores forløb fra 2.g om "Pandillas". Kom glad, kom frisk - vi forbereder os til eksamen SAMMEN:) Og det har vi så alligevel ikke helt, da vi mangler at afrunde det sidste underemne
Inden timen skal I forsøge at danne jer et overblik over læste "tekster" under emnet Pandillas. I finder en oversigt som jeg har vedhæftet her.
Fremlæggelser + PANDILLAS: Vi starter timen med jeres fremlæggelser. Jeg glæder mig til at høre, hvad I er kommet frem til:)
Sinnombre_delprøve1(1).docx
Det er vigtigt, at I er klar med jeres præsentationer. I vil få 10 -15 minutter i starten af timen til at øve jeres oplæg sammen som gruppe, men ikke mere end det! Husk at jeres præsentation/PP skal være klar til aflevering på Lectio.
Vi starter timen med at afrunde "Pandillas" for at ile videre til emnet "Latinos en los EE.UU". Samme procedure som med "Pandillas". Jeg starter med at gennemgå læste tekster + emnegloser + fokuspunkter. Dernæst skal vi beskæftige os med den cubanske
¿Qué les pasa a Carlos e Isabel?
Latinos en los EE.UU + træning af den skriftlige eksamen:
Afsnit
Det er vigtigt, at I får læst den vedhæftede tekst om Camilla Cabello. Både fordi at vi bruger den til at repetere vores forløb om "Los latinos en los EE.UU", men også fordi vi skal bruge den som træning til den mundtlige eksamen. Entrevista con Ca
Llegó el final. Så nåede vi frem til sidste blok. Vi giver den max gas i forhold til den skriftlige eksamen - det er den sidste olie, I får I dag. Husk at der er mulighed for en spørgetime mandag d. 9/5, hvis I har behov for det:) Da det er sidste ga
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53608150516", "T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53608150516", "H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53608150516" }