Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Finn Juelstorp Lange
|
Hold
|
2022 SP/2 (1g SP-2, 1g SP-2 digi, 1g SP-2 skr, 2g SP-2, 3g SP-2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderundervisning - efter grundforløbet
Læsning af små lette tekster på spansk og gennemgang af de første grammatiske emner, bl.a. de regelmæssige og uregelmæssige verber på spansk.
Ideen er, at vi hurtigt skal få følelsen af at kunne arbejde med det spanske sprog. Vi vil langsomt bygge ordforrådet op, sideløbende med den basale grammatik. "Selvtillid" og "sikkert fundament" er nøgleordene.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– forstå hovedindholdet i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– tale et klart og nogenlunde flydende spansk (i dette begynderforløb primært lært som faste udtryk), så de kan redegøre for samt deltage i en samtale eller diskussion om almene emner og kendte problemstillinger inden for kultur og samfund
– læse ubearbejdede (i dette forløb bearbejdede) spansksprogede tekster inden for såvel skønlitteratur som sagprosa, herunder medietekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
79 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Una gira por España
Vi skal på rundtur i Spanien, hvor vi besøger nogle af de vigtigste regioner. Herigennem vil vi opbygge almen viden om landet, samtidig med at vi styrker vores sproglige fundament. Sideløbende skal vi udbygge vores generelle ordforråd og introducere perfektum-formen, samt repetere forskellige grammatiske emner (præsens, nær fremtid, estar + gerundium, hitverberne mm.)
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– forstå hovedindholdet i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– tale et klart og nogenlunde flydende spansk (i dette begynderforløb primært lært som faste udtryk), så de kan redegøre for samt deltage i en samtale eller diskussion om almene emner og kendte problemstillinger inden for kultur og samfund
– læse ubearbejdede (i dette forløb bearbejdede) spansksprogede tekster inden for såvel skønlitteratur som sagprosa, herunder medietekster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Una gira por América Latina
Vi skal på rundtur i Latinamerika for at lære kontinentet bedre at kende.
Med sproget som værktøj skal vi arbejde med historien, samfundet og kulturen i udvalgte latinamerikanske lande.
Forløbet er et langt forløb, hvor vi også skal begynde at træne formen for den skriftlige eksamen (f.eks. krav til genre).
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– forstå hovedindholdet i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– tale et klart og nogenlunde flydende spansk (her stadig delvis indlært som faste udtryk), så de kan redegøre for samt deltage i en samtale eller diskussion om almene emner og kendte problemstillinger inden for kultur, historie og samfund
– læse ubearbejdede (i dette forløb bearbejdede) spansksprogede tekster inden for såvel skønlitteratur som sagprosa, herunder medietekster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La Guerra Civil Española
Vi skal arbejde med den spanske borgerkrig vha. gloserede tekster.
Forløbet har et fundament af nøglegloser, som vi senere skal kunne bygge sætninger ud fra - både mundtligt og skriftligt.
Forløbets røde tråd er "las dos Españas" - "de to Spanien'er", som symboliserer krigens to sider: Den republikanske side og fascisternes/Francos side.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– forstå hovedindholdet i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– tale et klart og nogenlunde flydende spansk (her stadig delvis indlært som faste udtryk), så de kan redegøre for samt deltage i en samtale eller diskussion om almene emner og kendte problemstillinger inden for kultur, historie og samfund
– læse ubearbejdede (i dette forløb bearbejdede) spansksprogede tekster inden for såvel skønlitteratur som sagprosa, herunder medietekster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skriftlig årsprøve - tilladte hjælpemidler
Tilladte hjælpemidler
- Alle noter og bøger, I måtte ønske
- Jeres elektroniske noter fra undervisningen
- Gamle opgavebesvarelser
Tilladte online hjælpemidler:
- www.ordbogen.com
- Gyldendals Røde Ordbøger online
INTET ANDET!
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
El deporte
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Emnet handler om sport og fankultur. Hovedvægten er på fodbold, som fylder meget i den spansksprogede verden, men vi beskæftiger os også med andre sportsgrene. Ideen er at tilegne sig et ordforråd, så vi med hverdagsgloser kan tale om sport og den farverige verden der omgiver sporten.
Mht. til grammatikken skal vi øve os i at bruge perifraser og de tider vi har lært indtil nu. Som ny grammatik introduceres (og anvendes) de to datider imperfektum og præteritum.
FAGLIGE MÅL:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
KERNESTOF:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
MATERIALE:
Kompendium: ”El deporte”, findes i lectio
VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- Tavlegennemgang af grammatiske emner
- Skriftligt arbejde, bl.a. med anvendelse af den gennemgåede grammatik
- Læseforståelse: Gruppearbejde med læsning af kernetekster og supplerende tekster (”Rollelæsning”)
- Lytteforståelse: Filmklip / lytte til hinanden
- Elevoplæg ud fra stikord
UNDERVISNINGTID OG FORDYBELSESTID:
29 moduler a 45 minutter
16,5 elevtimer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
El viaje al otro lado
I dette forløb beskæftiger vi os med migrationen fra Latinamerika til USA. Vi har særligt fokus på årsagerne til migrationen (push- og pull-faktorerne) samt drømme og forhåbninger for fremtiden hos de der vælger at søge mod en ny verden, i nogle tilfælde med livet som indsats.
Grammatisk har vi fokus på anvendelsen af verbale perifraser, samt ordforråd, som opbygges vha. arbejde med "Ugens ti ord".
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– forstå hovedindholdet i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– tale et klart og nogenlunde flydende spansk (her stadig delvis indlært som faste udtryk), så de kan redegøre for samt deltage i en samtale eller diskussion om almene emner og kendte problemstillinger inden for kultur, historie og samfund
– læse ubearbejdede (i dette forløb bearbejdede) spansksprogede tekster inden for såvel skønlitteratur som sagprosa, herunder medietekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Los jóvenes de la España actual
Dette forløb handler om at være ung i det moderne Spanien, forstået som Spanien efter Francos diktatur.
Rent samfundsmæssigt skal vi arbejde med 00'ernes krise og andre udvalgte temaer fra nutidens Spanien, der er relevante for unge mennesker. Forløbet vil bl.a. handle om de spanske unges syn på samfundet og deres drømme for fremtiden.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– forstå hovedindholdet i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– tale et klart og nogenlunde flydende spansk (her stadig delvis indlært som faste udtryk), så de kan redegøre for samt deltage i en samtale eller diskussion om almene emner og kendte problemstillinger inden for kultur, historie og samfund
– læse ubearbejdede (i dette forløb bearbejdede) spansksprogede tekster inden for såvel skønlitteratur som sagprosa, herunder medietekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
TILLADTE HJÆLPEMIDLER VED SKRIFTLIGE PRØVER
TILLADTE ONLINE HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIGE PRØVER:
Til terminsprøven og den skriftlige eksamen for 3gSP-2 er følgende online-hjælpemidler tilladt:
ORDBØGER:
https://www.ordbogen.com/ (og alle ordbøger indlejret i denne)
https://www.ordnet.dk
Derudover er det tilladt at bruge offline-hjælpemidler som fx kompendier og noter fra undervisningen, grammatikbøger, ordbøger og lignende, som ikke tilgås via internettet.
Wordfunktionerne "stavekontrol" og "grammatikkontrol" i det aktuelle sprog, besvarelsen skrives i, må gerne bruges. Derimod er Editor-funktionen IKKE tilladt.
Ud over de nævnte tilladte hjælpemidler og selve processen med at tilgå opgaven samt aflevere besvarelsen er det IKKE tilladt at bruge internettet.
Kommunikation med andre er heller ikke tilladt.
FORBUDTE HJÆLPEMIDLER TIL PRØVEN:
- alle apps og funktioner, der kan oversætte, skrive eller redigere hele sætninger, fx AI, ChatGPT, Editor, CoPilot, Grammarly, verbumbøjere osv.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53624928165",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53624928165",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53624928165"
}