Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Anne Heldager
|
Hold
|
2022 SP/3 (1g SP-3, 1g SP-3 digi, 1g SP-3 skr, 2g SP-3, 3g SP-3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderspansk
OMFANG: ca. 18,5 %
Vi arbejder i begynderspansk (1g) primært med begyndersystemet "Caminando". Dertil kommer forskellige andre øvelser, fx rollespil, musik, øvelser med IT og meget andet.
Der lægges i arbejdet vægt på glosetræning, udtale, grammatisk forståelse, lytteforståelse, fri tale, og i en vis grad introduktion til kultur i udvalgte spansksprogede områder.
Den skriftlige dimension (20 timers elevtid):
I løbet af 1g får hver elev skriftlige opgaver svarende til 20 timers arbejde, der som udgangspunkt ligger uden for undervisningstiden. Disse opgaver skal løses individuelt. Nogle gange "afløses" en del af elevtiden på skolen i timer, som er reserveret til denne "omlagte skriftlighed". Derudover indgår der også en skriftlig dimension i timerne, som normalt ikke skal afleveres og rettes.
Vi arbejder med begyndergrammatik og eleverne får kendskab til:
• Regelmæssig bøjning af verbet i nutid (præsens) – inkl. diftongering samt de fleste af hitverberne
• Artikler, samt bøjning af substantivet
• Placering af nægtelse
• Spørgeord
• Personlige pronominer
• Talord
• Præpositioner: de, en, con
• Sammensatte ord
• Ser/estar/hay
• Adjektiv, bøjning og placering
• Præpositioner: a, de + sammentrækning
• Adverbier: Muy/mucho
• Tid- og stedsadverbier mm.
• Konjunktioner: que
• Possessive pronominer
• Demonstrative pronominer
• Refleksive verber
• Refleksive pronominer
• Indirekte objekts-pronominer
• Det dativstyrende verbum gustar
• Nær fremtid (ir+a+infinitiv)
• Perifrase med tener+que+infinitiv
• Perifrase med estar+gerundio
• Glosetræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
79 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Cuba + Habana Blues
OMFANG: ca. 4,2%
I dette forløb får vi en introduktion til Cuba og landets særlige position i Latinamerika.
Desuden ser vi filmen Habana Blues og går i dybden med personkarakteristik og deres ønsker, drømme, håb.
Materialer:
- Caminando, Unidad 6a "Eduardo viaja a Cuba"
- Caminando, Unidad 6c + 6d
- Habana Blues (spillefilm, 2005) Benito Zambrano
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
El amor (miniforløb)
OMFANG: ca. 4,2%
Vi løber undervisningen i 2g i gang med et miniforløb om kærlighed, herunder repetition af hitverber, kongruens, udtale, sætningsopbygning, osv.
Emnet kan evt. udbygges sidenhen, hvis holdet ønsker det.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Un mes en Málaga + Flamenco
OMFANG: ca. 13,5%
Som første "rigtige" emne efter begyndersystemet Caminando bruger vi e-bogen "Un mes en Málaga" af Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen.
Ud over sprogtræning og emnelæsning får vi indtryk af kulturen i Sydspanien, livet i en spansk familie, osv.
I forbindelse med kapitlet om flamenco laver vi nogle ekstra øvelser og får mere indsigt i flamencotraditionen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Perfektum
|
28-09-2023
|
Udtaleøvelse på Teams
|
09-10-2023
|
Faser i billedbeskrivelse
|
26-10-2023
|
Lyd-/videofil - hablar de una imagen
|
03-11-2023
|
Emociones y opiniones
|
05-12-2023
|
Delprøve 1 - billedøvelser
|
20-12-2023
|
Dagbog - querido diario
|
11-01-2024
|
Refleksive verber
|
20-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
62 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mi cuerpo - EKSAMENSEMNE
OMFANG: ca. 9,5%
Forløbet har primært tre nedslagspunkter, som på forskellige måder handler om køn, krop og grænser:
1. El embarazo adolescente - tabúes y educación
Salka, Colombia, arbejder med at oplyse unge, seksualundervisning
Fællestime med oplæg på spansk om meget unge mødre i Latinamerika og Salkas egne erfaringer med at undervise de unge der.
Materiale:
- oplæg og diskussion på spansk ved Salka på GG
- Educación sexual integral en Colombia - Salka
- El embarazo adolescente (Salka, pptx)
- La maternal (spillefilm om unge mødre i Spanien, set i 1g, kun berørt let)
2. Machismo y violencia de género
- "Violencia de género en España" (artikel fra Amnestía Internacional, sidst besøgt 6/1 2023, let forkortet) https://www.es.amnesty.org/en-que-estamos/espana/violencia-contra-las-mujeres/?gclid=CjwKCAiAqt-dBhBcEiwATw-ggPweQh4JZx8mSmilALoXDb0kW5-Cx_SJfpS92yn6ukAyaOQJhILvexoCuyMQAvD_BwE
.
3. Despacito
Om sex i sangtekster og protester mod seksualisering af kvinder.
- "Despacito" - Luis Fonsi (sang)
- Delprøve 1, MinLæring, tekst 72 "Despacito y el machismo"
- #MujeresEnCifras: Brecha de género en los hábitos cultural (video)
- Cómo hacer un éxito de reggaetón en 30 segundos con Daddy Melquiades (video) https://www.youtube.com/watch?v=6iOlB0QLy84
4. Igualdad de género (verdensmålene) - ekstrapunkt
https://www.verdensmaalene.dk/sites/default/files/lighed._spansk._elevhaeftet_2.pdf (s. 38-40)
Teksten stod i en skriftlig opgave om emnet, så ikke alle elever har arbejdet meget grundigt med den.
EMNEAFGRÆNSNING
Emnet adskiller sig fra emnet "Violencia doméstica" idet der hér fokuseres på, hvilken rolle kønsroller, -stereotyper og traditionelle værdier kan have på samfundsniveau, herunder hvordan det påvirker individers rettigheder ift deres egen krop.
Til fælles har de to emner baggrundsviden om machismo ift kønsroller, kultur og religion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Violencia doméstica - EKSAMENSEMNE
OMFANG: ca. 9,5%
Forløb med fokus på vold i hjemmet.
Forløbet tager sit udgangspunkt i filmene Te doy mis ojos (2003) og El Bola.
Der fokuseres også på de traditionelle familiestrukturer og maskuliniteter i Spanien.
Der lægges stor vægt på mundtlig træning i dette forløb.
Der trænes også basalt ordforråd, emnerelateret ordforråd, samtale om billeder, oversættelse, osv.
EMNEAFGRÆNSNING
Emnet adskiller sig fra emnet "Mi cuerpo" idet der her fokuseres på, hvad der foregår i privatlivet, i hjemmet, i familien og de dagligdags situationer, der påvirkes af problematikkerne.
Til fælles har de to emner baggrundsviden om machismo ift kønsroller, kultur og religion.
materiale:
- Te doy mis ojos (film, 2003, Icíar Bollaín)
- Seguro Contador, Informe sobre la familia española (http://cvc.cervantes.es/aula/matdid/vocabulario/familia/familia/fam_eje5.asp)
- El Bola (film, 2000)
- Malo (canción, Bebé https://youtu.be/90GqAf3zJ8s)
- Machismo: afecta tanto a mujeres como a hombres (artikel, https://unamglobal.unam.mx/global_revista/machismo-afecta-tanto-a-mujeres-como-a-hombres/ )
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Spansk borgerkrig - optakt/følger - EKSAMENSEMNE
OMFANG: ca. 6 %
Dette forløb koncentrerer sig primært om de politiske spændinger, der udspillede sig op til den spanske borgerkrig, de modstridende opfattelser og grupperinger (republikanere og nationalister/ frankister) og hvordan dette påvirkede befolkningen på individuelt plan, både midt i 1930'erne og siden i tilbageblik i det moderne Spaniens smertefulde opgør med fortiden (og fortidens forbrydelser).
Vi har arbejdet med baggrundsstof for at forstå tiden og modsætningerne, og på baggrund af dette har vi studeret spillefilmen El Maestro que prometió el mar samt dokumentarfilmen El silencio de otros.
Vi tager udgangspunkt i modsætningerne ift figuren på s. 45 fra "La Guerra Civil Española" af Jesús Nieto (fra Galería)
Desuden har vi læst uddrag af skolebøger fra Francotiden for at lære om skolens rolle ift at præge børnene med særlige værdier, der kunne passe ind i frankisternes idiologi. Disse uddrag af skolebøger sættes i spil ift El maestro que prometió el mar, men er også relevante ift den hierarkiske tankegang hos frankisterne og i deres samspil med den katolske kirke.
materiale
- El silencio de otros - documental - trailer: https://youtu.be/i3ZEb8A6VKE?si=seiiBkVCqUxt_xt1
- El maestro que prometió el mar (film)
- "La familia", uddrag af 5.klasses lærebog fra Francotiden. Trykt i ”Acerca de la familia española”, Romansk Institut 1978, s. 4, 7, 8.
- Frankistisk skolebogsmateriale, Optrykt i "Los Fantasmas de barro" (fra "Historia del franquismo" - Franco en la escuela, p. 190)
Baggrundsstof:
"Den spanske borgerkrig" - kapitel 2 fra bogen Spanien krig krise diktatur demokrati (Stig Jørgensen) (læst løseligt)
"La Guerra Civil Española" af Jesús Nieto (løseligt læst) i Galería (Birgit Tengberg og Elisabeth Laursen 2002), s. 44-47
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
La guerra civil española - El maestro...
|
09-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Datider og i gang igen
I starten af skoleåret bruger vi de første gange på at få banket rust og træne de to datidsformer, så alle er skarpe og har et godt fundament til alt det vi skal i år
- forskellige slags øvelser
- sange og småtekster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mexico
OMFANG: ca. 6,5%
Dette forløb om Mexico centreres om følgende nedslag:
- generel introduktion til landet og befolkningen
- stereotyper om Mexico og mexicanere
- fattigdom og uddannelsesperspektiver
- traditioner (fx Dia de los muertos)
Materialer:
- México, el país de Aby
- Aby, contra las convenciones
- El mariachi (film)
- filmen "Radical"
- dokumentarfilm og diverse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Frida Kahlo - EKSAMENSEMNE
OMFANG: ca. 8 %
Dette forløb om Frida Kahlo centreres om følgende nedslag:
Hendes liv og karriere
hendes kunst, det autobiografiske og det kulturelle
hendes rolle som kvinde
Materialer:
- dokumentar "Frida Kahlo - A Life of Pain - Biographical Documentary"
https://www.youtube.com/watch?si=wQvuZrSt_s05reY5&v=vEt0f2xzB54&feature=youtu.be
- bogen "Frida Kahlo y Diego Rivera"
s. 7-8 (dansk intro)
s. 19-28 (dansk intro)
s. 37-46 (spansk tekst om Fridas liv)
- analyse og opgaver + billeder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Almodóvar - EKSAMENSEMNE
OMFANG: ca. 14 %
Dette er et kulturelt emne om den verdensberømte spanske filminstruktør Pedro Almodóvars stil og de historiske/ kulturelle omstændigheder, der skabte den efter diktaturet i Spanien. (Vi har ikke arbejdet specifikt med diktaturet som selvstændigt emne, men dette emne om Almodóvar relaterer sig til de værdier, frankisterne havde, som vi bla. har arbejdet med i emnet om optakten til den spanske borgerkrig.)
Vi tager udgangspunkt i La Movida Madrileña for at forstå Almodóvars behov for norm- og tabubrud. Særlige fokuspunkter i de sete film handler om at forstå karaktererne, deres kompleksitet, identitet, ønsker og vilkår. Interessante tematikker er fx
- køn, kønsroller, seksualitet
- etik og moral
- normal/ afvigende
- religion
- symbolik
- falsk/ ægte
Film, vi har arbejdet med i forløbet:
- Matador
- Todo sobre mi madre
- Hable con ella
Andre materialer:
- Voy a ser mamá - Almodóvar & McNamara (sang) http://www.youtube.com/watch?v=uYTMlv9zuKs
- Almodóvar fra En Vivo - begge sider.PDF
- "La familia", uddrag af 5.klasses lærebog fra Francotiden. Trykt i ”Acerca de la familia española”, Romansk Institut 1978, s. 4, 7, 8.
Dokumentar om La Movida Madrileña (kun meget let berørt): Documental La movida madrileña UPV Gandía Parte 1 http://www.youtube.com/watch?v=yzl6gDBHtYI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
50 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
TILLADTE ONLINE-HJÆLPEMIDLER TIL PRØVER
TILLADTE ONLINE HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIGE PRØVER:
Til den skriftlige eksamen for 3gSP-3 er følgende online-hjælpemidler tilladt:
ORDBØGER:
https://www.ordbogen.com/ (og alle ordbøger indlejret i denne)
https://www.ordnet.dk
GRAMMATIKBØGER og I-bøger:
- https://app.minlaering.dk/boeger (alle undersider)
- www.unmesenmalaga.com (alt materiale)
Derudover er det tilladt at bruge offline-hjælpemidler som fx noter fra undervisningen, grammatikbøger, ordbøger og lignende, som ikke tilgås via internettet.
Wordfunktionerne "stavekontrol" og "grammatikkontrol" i det aktuelle sprog, besvarelsen skrives i, må gerne bruges. Derimod er Editor-funktionen IKKE tilladt.
Materiale fra Teams-mappen må kun bruges, HVIS DET ER DOWNLOADET TIL COMPUTEREN. Teams må IKKE tilgås i løbet af prøven.
OneNote må anvendes under prøven, men udelukkende i OFFLINE-tilstand. Er det ikke muligt at slå denne funktion fra, skal der være lukket for "samarbejdsrummet", så man ikke kan kommunikere med andre ad denne vej.
Ud over de nævnte tilladte hjælpemidler og selve processen med at tilgå opgaven samt aflevere besvarelsen er det IKKE tilladt at bruge internettet.
Kommunikation med andre er heller ikke tilladt.
FORBUDTE HJÆLPEMIDLER TIL PRØVEN:
- alle apps og funktioner, der kan oversætte, skrive eller redigere hele sætninger, fx AI, ChatGPT, Editor, CoPilot, Grammarly, verbumbøjere osv.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265282707",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265282707",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265282707"
}