Holdet 2022 srp/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Skriftlige opgaver -
Lærer(e)
Hold 2022 srp/z (1z DHO, 1z TF1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1

Hvordan kan man bestemme og anvende konditallet?

Arbejde med faglige metoder i matematik og idræt.
Fokus på brug af faglige begreber, forståelse og argumentation for anvendelse i sammenhængen.
Arbejde med problemformulering.
Arbejde med pptx og fremlæggelse med pptx.
Fokus på konklusion og overvejelse om hvad man kunne have gjort anderledes.

Matematikfagligt indhold:
Hvilken metode skal man bruge for at bestemme forskrift for en lineær funktion ud fra to punkter?
Hvordan kan man bestemme maksimal arbejdsintensitet ud fra den fundne funktion og viden om maksimal puls?
Hvordan udregner man det totale arbejde, når man kender nyttevirkningen af cykelarbejde?
Hvordan omregner man fra Watt til Kilojoule pr. minut?
Lave en argumentation/bevis for den valgte metode.

Idrætsfaglige mål :
1. Definer konditallet og beskriv med egne ord hvad det er for en størrelse. Vurder forsøgspersonernes kondital i forhold til normalværdier for unge mennesker (se tabel nedenfor). Hvordan stemmer resultatet overens med hvor fysisk aktiv forsøgspersonerne er til daglig ?

2. Angiv nogle fejlkilder ved testmetoden som gør, at resultatet måske ikke stemmer helt overens med personens faktiske kondital.  Bevise at der er en lineær sammenhæng mellem puls og arbejdsintensitet.

3. Hvorfor er konditallet en vigtig parameter for vores sundhedsprofil?

Træning af kondition:

1..Beskriv kort de 2 overodnede træningsmetoder til forbedring af kondital ( teori Idræt C  : s.170-173 og s. 178-182)  

2.Hvordan kan vi bruge vores data om testpersonens kondital i planlægningen af konditionstræning for denne?

3.Hvilke retningslinier for pulsværdi under træning og træningsmetode vil I give til jeres testperson. Sammensæt et program med aktivitet og intensitet af min 6 ugers varighed.

4.Hvordan sikrer I fremgang og progression i træningen?

5.I teori bogen s. 181 nævnes en undersøgelse foretaget af gymnasieelever i 2003 på både drenge og piger. Vi har i klassen målt jeres kondital ved indirektetest (Andersen testen) og I skal lave en sammenligning af gennemsnittet for konditalsværdier hos drenge og piger fra klassen og reflektere over eventuelle forskelle i resultater. Hvilke overvejelser er det rimeligt at gøre i sammenligningen

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer