Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Louise Breum Brekke
|
Hold
|
2023 En/n (1n En, 1n En skr, 2n En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Relationships - EXAM
Kernestof:
• John Wain: Manhood (1980) (Michael Knight, Mogens Pind og Niels Jørgen
Nordbøge: Keep in Touch, Systime, 1986) (novelle), 9s
• Anthony M. Hokororo: A Day Off (1965) (Michael Knight, Mogens Pind og Niels Jørgen Nordbøge: Keep in Touch, Systime, 1986) (novelle), 10 s
• Fay Weldon: Weekend (1981) (Fay Weldon: Watching Me, Watching You, Coronet Books, 1981) (novelle), 20 s
• Wendy Cope: Tich Miller (1986) (Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen: Contexts, Gyldendal, 2004) (digt), 1 s
• Nemerov, Harold: Walking the Dog, https://www.poemhunter.com/poem/walking-the-dog/, 1 s
Supplerende stof:
October Sky (film) 1 t 48 min (3 min= 1 s), 36 s
Ialt 77 s Kernestof 41 s
Særlige fokuspunkter:
Samværsformer fremstillet i noveller, suppleret med et par digte og en spillefilm. Relationer mellem forældre-børn, ægtefæller, voksne, børn. Erkendelsen af nødvendigheden for udfoldelse til udvikling af individet.
Væsentligste arbejdsformer.
Klasseundervisning, gruppearbejde, par-arbejde, skriftlige opgaver om visse af teksterne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Mad or Bad - EXAM
Kernestof:
Stephen King: The Man Who Loved Flowers, 6 s
Nick Cave and Kylie Minogue: Where the Wild Roses Grow, 1 s
Daniel Ransom: Rendezvous (1985), 3 s
Lesley Glaister: Serrusalmus (1992), 6 s
Whitley, Rob: Why "Bad" Does Not Equal "Mad", Psychology Today, March 7, 2018, 2 s
A Christmas Carol (filmstrip), Richard Williams, 1971, (25 min), 9 s
Black Swan, Darren Oronofsky, 2010, (129 min), 31 s
Kernestof i alt: 58 s
Særlige Fokuspunkter:
Vi arbejder med temaet "Mad or Bad" med udgangspunkt i det brede tekstbegreb. Vi arbejder med noveller, digte, artikler og film. Vi koncentrerer os om personkarakteristik og går i dybden med forskellen på Mad or Bad.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Conclusion
|
27-10-2023
|
Opgave 1
|
17-11-2023
|
Opgave 2
|
14-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Speeches by American Presidents -EXAM
Abraham Lincoln, The Gettysburg Address, November 19, 1863, 1 s
George W. Bush, 9/11 Address, 2001, 3 s
Barack Obama, Inaugural Address, 2009, 6 s
Donald Trump, Inaugural Speech, 2017 5 s
Donald Trump, Election Speech, Aug. 6, 2020 6 s
Youtube: ULTIMATE DEBATE RHETORIC! Trump & Clinton sparring, logos, ethos, & pathos (8 min) (3 min = 1 s), 2,5s
https://www.theguardian.com/us-news/video/2019/apr/10/is-donald-trump-a-rhetorical-genius-video-explainer (5 min). 1,5 s
Kernestof i alt 25 s
Særlige fokuspunkter: Der er arbejdet med grundig introduktion til ethos, pathos og logos brugt i taler. Talerne repræsenterer en vej til forståelse af det amerikanske samfund og dets demokrati. Der er arbejdet med diskursanalyse og eleverne har fundet nodal punkter og ækvivalenskæder. Undervisningen har lagt særlig fokus på retoriske virkemidler såsom: hyperbler, anafor, trikolon, alliteration, paralipsis, ad hominem og ad bacculum.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, par arbejde, individuel tekstpræsentation som træning til mundtlig eksamen.
18 lektioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 British Literature
Kernestof:
Beowulf - kort uddrag, 1s.
Christopher Marlowe, The Passionate Shepherd in His Love, 1599, 1 s
John Donne, The Bait, 1633, 1 s
Daniel Defoe, Robinson Crusoe - kort uddrag 3 s
William Blake, London, 1813, 1 s
Rudyard Kipling, White Man's Burden, 1913, 2 s
Graham Greene, I Spy, 1933, 3 s
Penelope Lively, Clara's Day, 2001, 4 s
Film:
Film: Pride and Prejudice - 2005 - (Jane Austen), Joe Wright, 127 min (42 s)
Classics Summarized: Beowulf: https://www.youtube.com/watch?v=DcqMp_D5pdE, 28 min, (10 s)
Kernestof i alt: 68 s
Særlige Fokuspunkter:
Holdet har arbejdet med "The British Literary Periods" og fået et overordnet indblik i de britiske litterære strømninger over de sidste 600 år.
Væsentligste arbejdsformer:
- gruppe arbejde og par arbejde, hvor der er arbejdet med arbejdspørgsmål,
- digt analyse med speciel fokus på rytmen i digtene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Grammatik
Eleverne har arbejdet med grammatik online i
minlæring.dk
og de har arbejdet online i systime.dk med bogen
"Get It Right"
Holdet bruger merriam-webster.com og ordbogen.com som ordbøger, og islandske, grønlandske og færøske elever må gerne bruge islandsk-engelsk, færøsk-engelsk og grønlandsk-engelsk ordbøger, da de er blevet brugt i undervisningen, ligeledes må de gerne bruge ordbøger der oversætter fra deres modersmål til dansk, hvis de har brug for at forstå opgaveformuleringerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Australia - EXAM
Indhold: At opnå og anvende viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i relation til emnet “Australia”.
Tekstanalyse: litterære og ikke litterære tekster, herunder film.
Tekster:
RE-)DISCOVERING AUSTRALIA (fra bogen BOOMERANG), 15,3 s
The Dreamtime, 5,1 s
Convicts in Australia, 6 s
The Stolen Generation (Riona Judge McCormack), 5, 2 s
N’goola (Kathrine Susannah Prichard), 8,6 s
Wild Cat Falling (Colin Johnson), 9,5 s
One of My Best Friends (Peter Goldsworthy) 4,5 s
Apology to Australia’s Indigenous Peoples (Kevin Rudd), 2 s
Waltzing Matilda (A.P. Paterson) 0,5 s
The Dispossessed (Oodgeroo Noonuccal) 0,3 s
The "gap" between aboriginals and other Australians, 2 s
Video:
Rabbit-Proof Fence (2002, Phillip Noyce), 31,3 s
Apology to Australia’s Indigenous Peoples http://www.australia.gov.au/about-australia/our-country/our-people/apology-to-a ustralias-indigenous-peoples, 2 s
The Animated History of Australia (https://www.youtube.com/watch?v=QIDDIDS2Tjk), 2,3 s
Why 95% of Australia is Empty (https://www.youtube.com/watch?v=TnB_8Zm9lPk), 10 s
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
The Curious Incident - EXAM
The Curious Incident of the Dog in the Night-time (Mark Haddon, 2013)
Film: Temple Grandin
Værklæsning, hvor elever har arbejdet med romanen.
Eleverne har også arbejdet med grammatik i forløbet: især med verbernes hovedtider, og i forlængelse med dette har eleverne skrevet et summary fra halvdelen af bogen med de kriterier der er til den skriftlige eksamen.
Fokus:
At læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Arctic matters
This section is focused on a large group project that took two forms:
Preparing a general large conference with guest speakers.
Preparing a seperate workshop on one of the following themes:
Youth, environment, politics ,culture.
Materials;
Indigenous Peoples and Climate Justice in the Arctic
https://gjia.georgetown.edu/2021/02/23/indigenous-peoples-and-climate-justice-in-the-arctic/
Introduction: indigenous self-governance in the Arctic States
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/2154896X.2024.2342116?utm_
Record-breaking North Atlantic Ocean temperatures contribute to extreme marine heatwaves
https://climate.copernicus.eu/record-breaking-north-atlantic-ocean-temperatures-contribute-extreme-marine-heatwaves
Greenhouse Effect 101
https://www.nrdc.org/stories/greenhouse-effect-101
The Nordic Model: Pros and Cons
https://www.investopedia.com/articles/investing/100714/nordic-model-pros-and-cons.asp
Nordic noir: The unhappiness epidemic affecting young people in the world’s happiest countries
https://www.weforum.org/stories/2018/11/nordic-noir-the-unhappiness-epidemic-affecting-young-people-in-the-world-s-happiest-countries/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Spanish presentation and udvidet tid
-
English24Feb2025.pptx
-
Aviaja, Baldur, Carl, Hanna, Laura, Mara
-
Relative Pronouns_exercise with key.doc
-
Indefinite pronouns test UNITS 84+85 solution.docx
-
Maria, Mathilde, Matthías, Mira, Sara, Sofie, Þórdís
-
Today we will decide the details for 7 March, discuss the test on 5 March and also formulate a plan for the final English forlöb!
-
English 4 March.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Psychology and morality - EXAM
We explore themes in social and positive psychology, looking at famous experiments like Milgram and Stanford Prison. We then investigate the theory of multiple intelligences from Howard Gardner.
Materials:
The Heist: https://www.youtube.com/watch?v=HDtMMsFoHuY&t=2734s
What do Milgram and Zimbardo Experiments Teach us about
the Power of Organizations to Control People’s Behaviors?
Lixiao Liu1*
1 Manchester University Oxford Road, Manchester M13 9PL, UK
The Foundations of the Theory of Multiple Intelligences - chapter from Multiple intelligences in the Classroom by Thomas Armstrong
Harrison Bergerac, short story by Kurt Vonnegut
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58349577204",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58349577204",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58349577204"
}