Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Lars Kaaber
|
Hold
|
2023 En/cm (1cm En, 1cm En skr, 2cm En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
FREUDIAN ANALYSIS
Vi gennemgik freudiansk analyse, læse "Snow White"-afsnittet af Bettelheims "The Uses of Enchantment" og så dele af Disneys "Snow White and the Seven Dwarfs" (1937).
Dernæst så vi spillefilmen "The Talented Mr. Ripley", dels med henblik på freudiansk analyse, men også generel filmanalyse (10 ns)
Sidst anvendte vi David Hares 20 psykopatiske karaktertræk som analysemodel på hhv. karaktererne Tom Ripley og Dickie Greenleaf. (2 ns)
Klassen diskuterede og analyserede "Ripley" og fandt, at i Minghellas filmudgave har Dickie dobbelt så mange af Hares psykopat-kendetegn som Riplet (der trods alt myrder tre mennesker i løbet af filmen).
Det var en øvelse i at holde sig til analysepunkter og opnå overraskende resultater.
"The Talented Mr Ripley" læstes som værk, og inddrog også filmanalyse med three-act structure og filmiske termer såsom SETUP, CATALYST, DARK NIGHT OF THE SOUL og DENOUEMENT.
Ripley manus: 98 sider, spilletid: 125 minutter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
ELIZABETH I
Vi så to forskellige dokumentarfilm om Elizabeth I:
Nigel Spivey: "Kings and Queens: Elizabeth I" (32 minutter) og
David Starkey: "Monarchy: Elizabeth" (120 minutter)
Eleverne afleverede et analyserende essay (2 sider) om Elizabeth I baseret på det to dokumentarfilm. Spiveys og Starkeys meninger skulle holdes separat fra historiske fakta, og refereres i nutid, mens historiske fakta skulle refereres i datid.
Dernæst så vi Shekar Kapurs spillefilm "Elizabeth" fra 1998 (125 min.), og eleverne genafleverede deres essay, nu inkluderende en side om spillefilmen og dens forsyndelser imod den historiske sandhed. Tolkningspunkter Kapurs film (fiktion) skulle refereres i nutid.
Essayet skulle rumme en diskussion af årsagerne til de forskellige afvigelser, såsom at William Cecil var erstattet i betydning af Walsingham, muligvis fordi denne blev spillet af Geoffrey Rush, der netop havde vundet en oscar. Elizabeths tvivlsomme sexliv var grafisk skildret, og Elizabeths barndomsven Robert Dudley var trådt ind som romantisk helt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
RHETORICS
Klassen anvendte Lloyd Bitzers "The Rhetorical Situation" (artikel, 13 ns) og hans begreber (Exigence, mediators of change, constraints) som metode og analyserede dels Clarence Darrows forsvarstale for Leopold & Loeb i 1924, og dels Orson Welles ditto fra dramatiseringen "Compulsion" fra 1954.
Klassen fik et tilføjende kompendium om retoriske termer (hjemmegjort, 7 ns)
Klassen kiggede derefter på to artikler (non-fiction) fra tidligere eksamensopgaver.
Vi kigger på ACTIO i Christine Blasey Fords anklagetale imod Brett Kavanaugh (2018)
Klassen afleverede en retorisk analyse af forsvarstalen fra "Compulsion".
Klassen afleverede sidst et essay, hvor de kunne vælge mellem forskellige taler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SHORT STORIES
Vi så på narrative technique i forskellige noveller, såsom
Ring Lardner: "I Can't Breathe" (6 ns)
Somerset Maugham: "Mr Know-All" (4 ns)
Graham Greene: "The Blue Film" (4 ns)
Hemingway: "Hills Like White Elephants" (4 ns)
Klassen blev bekendt med begreberne first og third-person narrator, fallible narrator, omniscient narrator, omniscient limited, og free indirect discourse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
CATCHER IN THE RYE
Vi læste J.D. Salingers "Catcher in the Rye" (152 ns) i lyset af amerikansk renæssance, og som andet eksempel på genren så vi en filmudgave af Melvilles "Moby-Dick" (1998, 170 minutter).
Blandt kendetegnene ved American Renaissance gennemgik vi:
• 1. A (lonely) hero’s journey + absent parents
• 2. Circular composition (we end where we began)
• 3. The jump across the social sphere, cf. Kaul's theory of the novel from "The American Novel", 1963)
Eleverne diskuterede i grupper og plenum, hvordan "Catcher" forholdt sig til American Renaissance.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
DICKENS
Klassen så en filmatisering af Charles Dickens' “Nicholas Nickleby” (2002, 132 min.), klip fra Dickens' “Bleak House” og "Little Dorrit”, hørte et foredrag om Dickens og Victoriatiden og skrev et kort resumé på baggrund af dette.
Det var en øvelse i notetagning og fokus, samt komparativ analyse på baggrund af de sete film (klip).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
POSTMODERNISM (eksamenspensum)
Vi gennemgik i detaljer de vigtigste termer indenfor postmodernismen:
- pastiche – the mixing of various styles or genres, such as poetry, prose, journals, etc.
- participation – in the sense that the reader is brought in to evaluate the outcome of the story, or the meaning of the story, which may not even be there.
- intertextuality – in the sense, reference to other works of fiction or history.
- metafiction – also called poioumena, a novel about the writing of a novel.
- intrusive narrator; the narrator interrupts or comments on his own story. Has been seen in older novels (Swift, Fielding, Dickens).
- non-linear (achronological) narrative
Og brugte dem i forbindelse med Wright's filmudgave af Ian McEwan's "Atonement" (2007, 130 min.).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
RHETORICS (eksamenspensum)
Vi genoptog retorikforløbet, som vi begyndte i 1.G, stadig med Lloyd Bitzers tre-punkts-analysemodel (Exigence, mediators of change, constraints) og tog flere tekster ind:
Clarence Darrow (dels forsvarstalen fra den virkelige Leopold & Loeb-sag i 1924, dels fra spillefilmen "Compulsion", 1959)
"Henry V" (St. Crispin's Day-talen)
"Julius Caesar" (talerne fra Brutus og Mark Antony på forum)
Abraham Lincoln (Gettysburg)
Churchill (Their Finest Hour)
"The Great Dictator" (sluttale fra Chaplins film fra 1940)
"Meet John Doe" (tale fra Frank Capras film fra 1941)
Forløbet sluttede sluttede med et essay over de to sidste taler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
EVIL
EVIL
vi brugte Lars Fr. Svendsens 4 ondskabstyper og analyserede/ kategoriserede følgende værker efter dem:
The Talented Mr Ripley (behandlet som VÆRK med screenplay, 124 ns)
The Innocents (Turn of the Screw, 1961, 135 min)
The Voices (118 min.)
Richard III (1995, 112 min)
Samt Robert Brownings digt "My Last Duchess" (2 ns).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
POETRY
Vi læser i PERIOD OF ENGLISH LITERATURE (hjemmeskfrevet kompendium)
og ser på rim, metrik og indhold i:
Shakespeares Sonnet 130
John Donne: Elegy XX
Thomas Gray: Elegy in a Country Churchyard
Wordsworth: We Are Seven
Coleridge: Rime of the Ancient Mariner
Keats: On a Grecian Urn
Vi trænede oplæsning af lyrik og kom mere detaljeret ind på Romantikken.
Vi sluttede med Bob Dylans "Boots of Spanish Leather", som Mads fra klassen efterfølgende opførte til morgensamling.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
KIPLING
(fortsat short story-læsning) Klassen læste og nær-analyserede to vanskelige Kipling-noveller:
"The Gardener"
"Mary Postgate"
Her havde vi særlig fokus på Free indirect discourse, uden hvilket novellerne er svære at forstå.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
MERCHANT OF VENICE (eksamenspensum)
Vi læste "Merchant of Venice" i uddrag.
Her indledtes med et foredrag om processen imod Rodrigo Lopez, en portugisisk jøde og Dronning Elizabeth I's livlæge, som blev anklaget for højforræderi, dømt til døden og henrettet i 1594. Sagen lancerede en anti-semitisk bølge i London, hvor også Marlowes gamle "The Jew of Malta" blev genopsat og pustede til gløderne.
Det var på denne baggrund, at Shakespeare skrev "Merchant", muligvis som et modsvar, og i hvert fald som en kommentar til Lopez-sagen; flere træk er subtilt refereret i Shakespeares stykke: en abe, en ring og pinebænken.
Klassen læste I,1, Bassanio og Antonio; I.2, Portia og Nerissa; I.3; Shylock, Bassanio og Antonio; II.1, Morocco og Portia; II.5, Shylock og Jessica; II.6, Jessica og Lorenzo; samt III.2; Bassanio og Portia. (ca. 40 ns)
Derudover så klassen klip fra følgende filmudgaver:
Michael Radfords filmudgave (m. Al Pacino, 2004)
Globe-teatrets opsætning fra 2014 (m. Jonathan Pryce)
En TV-udgave fra 1996 m. Bob Peck som Shylock, og
Trevor Nunns TV-udgave fra 2001 (m. Henry Goodman)
Fokuspunkterne var dels at afdække i hvilken grad Shylock var forsvaret, dels om Portia blev skildret som heltinde eller om hun (som bl.a. i Nunns og Globes udgaver) rummede kritisable aspekter.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
THE RAJ (eksamenspensum)
Vi har set
Queen Victoria's Empire: Passage to India (BBC)
Trevor Noah: How the British Took Over India
John Huston: The Man Who Would Be King
Dave Walpole: The British Raj in India
Klassen diskuterede Kiplings "The Man Who Would Be King" som en allegori over The Raj, og fandt fejlene i Trevor Noahs kortfattede comedy-rutine over det britiske imperium i Indien.
Opgaven skulle redegøre for East India Company fra 1600 til 1857, Sepoy-oprøret, og The Raj efter da.
Som supplerende materiale skulle klassen inddrage Kiplings noveller "On the City Wall", "The Miracle of Purun Bhagat" og digtet "Mandalay".
Derudover er forløbet brugt til engelsk som lingua franca
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58868285396",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58868285396",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58868285396"
}