Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Anne Kathrine Vestergaard Lauridsen
|
Hold
|
2023 En/z (1z En, 1z En skr, 2z En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing up
I dette forløb arbejdes med forskellige aspekter af det at vokse op og blive ældre. Dette er f.eks. forholdet mellem børn og deres forældre, forholdet mellem venner samt problematikker vedrørende mobning, socialt pres for at passe ind, stereotyper og identitetsvalg.
Der arbejdes med forskellige genrer og med den generelle og genrespecifikke terminologi, der knytter sig til analysen af disse. Generelt arbejdes særligt med plot, characters, relationships, symbolism, themes og message ved analyse og fortolkning af fiktive tekster. Ved læsning af moderne eventyr arbejdes med komposition og særtræk ved eventyrgenren. Ved analyse af digte og sange arbejdes med komposition, billedsprog, metaforer, symbolik, rim og rytme. Der arbejdes endvidere med analyse af noveller.
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke
Fagligt omfang: 27 sider (tekster + film)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The Shining Mountain
|
15-12-2023
|
The Sin Bin or Lucy's Heart
|
13-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
"Precious": Film analysis
Der arbejdes med filmen "Precious" (Lee Daniels, 2009). Filmen ligger tematisk i forlængelse af det forrige forløb, "Growing up". Hertil kommer et fokus på den amerikanske sociokulturelle situation i Harlem, New York, som hovedpersonen vokser op i. Der er fokus på analyse af karakterudvikling, samt det filmtekniske som kameravinkler, farver, komposition af billeder, voiceover og klipning samt disse værktøjers underbygning af filmens temaer og karakterer.
Herudover taler vi også om hvordan sproget bruges i filmen til at signalere socialt tilhørsforhold. Forskel i sprog: standardsprog og variation, dialekt og sociolekt bruges f.eks. til at skelne mellem på den ene side Precious og de andre elever i klassen og Ms. Rain på den anden side. Således bruges sproget også som indikator på social status.
Grammatisk arbejder vi med tællelige og utællelige substantiver, logisk flertal, genitiv og artikler.
Fagligt omfang: 30 sider (inklusiv film og kompendium med analyseværktøjer til analyse af film)
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oversættelser af synopsis om "Precious"
|
02-02-2024
|
Choose a song about "growing up"
|
17-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The Curious Incident of the Dog in the Night-time
Værklæsning af "The curious incident of the dog in the night-time" af Mark Haddon (2003). Der arbejdes særligt med personkarakteristik (charaterization), fortællerstemme (narrator), point of view, style of writing og hvordan sprog og struktur underbygger karakteristikken af romanens hovedperson og romanens temaer. Der arbejdes også med sproglige figurer (metaphors and simile), billedsprog (imagery) og idiomer (kulturspecifikke sproglige udtryk).
Vi diskuterer også, hvordan vi som læsere gennem fiktion kan få et indblik i andre menneskers verdens- og virkelighedsopfattelse, og hvordan dette er anderles end f.eks. en non-fiktiv skildring af et emne. I forlængelse heraf diskuterer vi også, om romanens skildring af mennesker med autisme er repræsentativ eller stereotypisk.
Der arbejdes meget med faglig læsning, mundtlighed og tekstforståelse.
Grammatisk arbejder vi med ordklasser og "oversættelse" fra én ordklasse til en anden, adjektiver (funktion og bøjning), kongruens.
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Fagligt omfang: 150 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Characterization
|
23-03-2024
|
Analytical essay on the novel
|
11-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
American History and Values
I dette forløb arbejder vi med amerikansk historie og amerikanske værdiers opståen. Vi undersøger hvordan USA bliver til og formes som nation gennem blandt andet immigration, uafhængighedskrig og frontier-tanke. Vi analyserer og diskuterer amerikansk selvbillede og hvordan USA italesætter sig selv som en særlig nation, herunder som "the new world" i forhold til "the old world" (Europa, monarki og aristokrati). Vi undersøger også hvordan dette selvbillede af at være en "gudsbenådet" og ”forbilledlig nation” kan bruges politisk til at indlemme mere land i ”civilisationens- og udviklingens navn”.
Vi undersøger endvidere hvad der kendetegner "den amerikanske drøm" og diskuterer denne i et nutidigt samfundsøkonomisk kritisk perspektiv.
Centrale tematikker og begreber har været:
- Immigrants (and immigration)
- Self-image and "City upon a Hill", Declaration of Indenpendence, "the American Frontier" (and the frontier heritage), "Manifest Destiny", national pride, American civil religion and the idea of being (the new) “the promised land”, Founding Fathers (especially George Washington), patriotism
- Arguments for “Indian removal”, “civilization” and “dehumanization”
- "The American Dream", progress, equality of opportunity, social mobility and social (in)equality.
Vi arbejder bredt med forskellige genrer (historisk baggrundsstof, digte, taler og billedanalyse) samt diskursanalyse af Andrew Jacksons tale om- og argumenter for ”Indian removal”.
Forløbet gennemgås i forlængelse af et tværfagligt forløb med historie, hvor eleverne har lavet et mindre projektarbejde med udgangspunkt i puritanernes emigration fra England. I denne forbindelse har de læst et uddrag af John Winthrops ”A Model of Christian Charity” (på engelsk) samt andre samtidige historiske kilder (på dansk).
Omfang: 40 ns
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1z En skr. prøve
|
07-06-2024
|
Apotheosis of Washington #1
|
31-08-2024
|
Apotheosis of Washington #2
|
14-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
American Speeches and Rhetoric
OBS: Eleverne har gennemgået dette forløb med en anden lærer, og der stilles ikke eksamensspørgsmål særskilt i dette emne. Eleverne forventes dog at kunne anvende analytiske redskaber fra dette forløb på tekster, der opgives som eksamensspørgsmål i andre emner (appelformer og retoriske virkemidler) - AK
Fagligt omfang: 35 ns (inkl. taler og videoer).
Materiale:
Barack Obama: Inauguration Speech, January 20th, 2009
Remarks of President Donald J. Trump: Inaugural Address, January 20, 2017
George W. Bush: War on Terror, September 20, 2001
Kamala Harris: Campaign Speech at The Ellipse October 29 2024
J.D. Vance's Acceptance Speech, July 18th, 2024
Susan B Anthony: Women's Right to Suffrage, 1873 +
Emily Watson: HeForShe, 2014
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering Westover
|
05-11-2024
|
Engelsk 4
|
22-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EMPIRE INDIA
OBS: eleverne har gennemført dette forløb med en anden lærer, som har udformet undervisningsbeskrivelsen.
Forløb: India – from colony to Independence
Forløbet er historisk anlagt og dækker området et andet engelsktalende land, Indien. Med udgangspunkt i The White Man’s Burden er engelsk kolonipolitik i Indien studeret gennem Kipling og Orwell, og vejen til selvstændighed er belyst ved taler og noveller, som problematiserer delingen i to stater. Tråden er trukket op til det moderne Indien med de nye udfordringer, som Indien står over for. Lingua Franca og Global English er berørt her.
Materiale:
Empire
1. Rudyard Kipling: The White Man’s Burden. 1899 (261-264) Fra: Engberg Pedersen, Grønvold, Ohland-Andersen: Wider Contexts
2. Rudyard Kipling: Lispeth 1886 (265-269) Fra: Engberg Pedersen, Grønvold, Ohland-Andersen: Wider Contexts
3. Rudyard Kipling, Beyond the Pale (1888)
4. George Orwell: Shooting an Elephant 1936 (110-118) (ns 13,8) Fra: Eva Rosenvold Passwords Systime
Independence and Partition
5. Jawarharlal Nehru: Tryst with Destiny. 1947 (26-28) Fra: Narrating India
6. Urvashi Butalia: Blood 1997 (276-277) Fra: Engberg Pedersen, Grønvold, Ohland-Andersen: Wider Contexts.
7. Saadat Hasan Manto: The Dutiful Daughter 1990 (278-281) Fra: Engberg Pedersen, Grønvold, Ohland-Andersen: Wider Contexts.
Modern India
8 Gethin Chamberlain: How a Tale of Superstar Love Fuelled the Bitter Feud Between India and Pakistan 2010 [Article from the Guardian] Fra: Engberg Pedersen, Grønvold, Ohland-Andersen: Wider Contexts.
9 Anand Giridharadas: The Ideas Shaping a New India 2011 [article form the New York Times]Fra: Engberg Pedersen, Grønvold, Ohland-Andersen: Wider Contexts.
8. C. Banerjee Divakaruni: Clothes (1995) Short Story
Fagligt omfang:
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering Vance
|
29-11-2024
|
Engelsk 5
|
19-12-2024
|
Genaflevering Junior
|
06-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Black Voices
I forløbet "Black Voices" arbejder vi med sorte stemmer i amerikansk kontekst. Vi undersøger hvordan slaveriet opstod og udviklede sig i USA fra start 1800tallet til det forbydes ved borgerkrigens afslutning. Eleverne skriver i denne forbindelse en skriftlig opgave, hvor de analyserer og diskuterer argumenter hhv. for- og imod slaveri i USA.
Gennem analyse af tekster og billeder undersøger vi om- og hvordan strukturel racisme stadig findes i USA op igennem 30erne, 60erne og op til nutiden. Vi diskuterer blandt andet begreberne "white privilege", strukturel racisme overfor individuel racisme, og vi undersøger hvordan sprogbrug kan afspejle underliggende racistiske strukturer i samfundet og i populærkulturen. Vi undersøger også om der er tale om en underliggende (bevidst/ubevidst) racisme eller stereotypiske fremstillinger af afroamerikanere i nutidige fænomener som f.eks. brugen af "the confederate flag", madprodukter, vejnavne, statuer og tegnefilm.
Metodisk arbejder vi videre med det retoriske pentagram og appelformerne. Herudover stifter vi bekendtskab med Toulmins argumentationsmodel (claim, ground, warrant). I analysen af fiktive tekster er der fokus på characterization og symbolism.
Vigtige tematikker og begreber er blandt andet:
- Slavery
- Master-servants relationships
- "Inferior" and "superior" races
- Arguments for- and against slavery
- Jim Crow Laws
- Lynching
- Racial segregation
- Stereotypes (eks. African Americans as servants)
- Martin Luther King and the Civil rights movement
- Implicit and explicit racism
- Racial stereotypes
- Structural racism
Fagligt omfang: 70 ns.
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd
- principper for tekstopbygning
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Sideløbende og samtidig med dette forløb i engelsk har eleverne lavet et tværfagligt forløb med fysik. Kernestof til dette TF-forløb fremgår som en del af forløbet "Black Voices", fordi datoerne overlapper i lectio. TF-forløbet er beskrevet særskilt nedenfor.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
History on maps: "History of African-Americans - Animation" (2020), minuttal 0:00-5:28; sider: 1-3
https://www.youtube.com/watch?v=36jpmfuC1fc
-
Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen: "Black Voices" (2017), Gyldendal; sider: 8-14, 17-20, 119-122
-
Præsentation af GG’s innovationsmodel og videnskabelig basismodel
-
Moses Goes Down to Egypt, Nina Paley (2016)
-
Video: "Coded Spirituals", PBS Learning Current (2013)
https://www.youtube.com/watch?v=r4ykd-oiMEE
-
"Negro Spirituals" (2014)
https://www.youtube.com/watch?v=GbfKigAq-i8
-
Louis Armstrong: "Go Down, Moses" (1958)
-
Erlich-Møller, Bianca og Mathilde Thomsen: "Black Voices" (2017), Gyldendal; sider: 53-56, 60-63
-
Frederick Douglas: "What to the slave is the fourth of July?", 1852 (excerpt); sider: 1-2
-
Billede: Postcard: “You can plainly see how miserable I am”, 1911 p. 90 in Black Voices
-
Video: "Scrub me mama with a boogie beat" (1941); sider: 1-2
https://www.google.com/search?q=%E2%80%9CScrub+me+mama+with+a+boogie+beat%E2%80%9D+(1941)&rlz=1C1GCEA_enDK1061DK1061&oq=%E2%80%9CScrub+me+mama+with+a+boogie+beat%E2%80%9D+(1941)&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIICAEQABgWGB4yCggCEAAYgAQYogQyBwgDEAAY7wUyBwgEEAAY7wXSAQczMDJqMGo0qAIAsAIB&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:975681af,vid:7KcxcS3V1dE,st:0
-
Billede: Still pictures from “Scrub me mama with a boogie beat” (1941)
-
Billede: Without Sanctuary: Lynching Photography in America (Bennie Simmons, 1913 p. 85 in Black Voices
-
Billeder af madprodukter: "Uncle Ben’s”, “Mrs. Butterworth’s”, “Aunt Jemima”, “Cream Wheat”
-
Martin Luther King: "I have a Dream" (1963) [excerpt]
-
The Aspen Institute: "Glossary for Understanding the Dismantling Structural Racism/Promoting Racial Equity Analysis" (publiseringstidspunkt ikke angivet); sider: 1
https://www.aspeninstitute.org/wp-content/uploads/files/content/docs/rcc/RCC-Structural-Racism-Glossary.pdf
-
Julian Curry: “Niggers, Niggas & Niggaz” (1999); sider: 1-3
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arguments pro- and against slavery
|
28-03-2025
|
Evaluering
|
09-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
TF Engelsk og Fysik
I et tværfagligt forløb mellem engelsk og fysik, arbejder eleverne med korte innovative projekter omkring konspirationsteoretiske grupper i USA.
Elevernes opgave er at:
1) Undersøge en selvvalgt amerikansk konspirationsteoretisk gruppe, og sætte sig ind i deres verdensbillede og forstå deres argumenter herfor.
2) Herefter skal de undersøge den gængse, og naturvidenskabeligt baserede, opfattelse af samme emne.
3) Eleverne skal slutteligt videreformidle det naturvidenskabelige verdensbillede til netop deres gruppe via et selvvalgt medie (innovativt løsningsforslag).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
The United Kingdom: Empire and multiculturalism
I dette forløb arbejder vi med Storbritannien som kolonimagt i et historisk og nutidigt perspektiv. Vi underøger særligt den fortidige opfattelse af "primitive folkeslag" og det værdisæt der kobles til hhv. oprindelige befolkninger, de britiske kolonister og imperiet generelt.
Vi diskuterer også multikulturalisme og immigration til Storbritannien fra de tidligere kolonier og berører i denne forbindelse spørgsmålet om (national) identitetsfølelse og de mulige stereotyper og fordomme der kan findes om forskellige grupper af mennesker i et multikulturelt samfund. Følgende begreber har været i fokus:
- Colony, colonization
- Empire, Imperialism
- The perception of some people as being "superior" or "inferior" to other peoples
- Civilization and "civilized people"
- Prejudices
- Power (magt)
- Multiculturalism
- Identity
- Racism
- Eurocentrism
Eleverne har indledningsvist lavet korte oplæg om selvvalgte tidligere kolonier.
Endelig har vi diskuteret det engelske sprog som globalt lingua franca og set på- og lyttet til forskellige variationer af engelsk (dialekt og accent). Vi har også talt om sociolekt, og om hvordan sprogbrug i forskellige sociale sammenhænge kan opfattes som- eller bevidst bruges som identitetsmarkør.
Fagligt omfang: 33 ns
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oral presentation of "Shooting an Elephant"
|
05-05-2025
|
Written assignment in class: empire caracitures
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58868556007",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58868556007",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58868556007"
}