Holdet 2023 Fy/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Lars Bjørntoft
Hold 2023 Fy/z (1z Fy, 2z Fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1z - Introduktion til fysik B
Titel 2 1z - Energi og bæredygtig udvikling
Titel 3 1z - Solsystemet og verdensbilledet
Titel 4 1z - Mekanik
Titel 5 1z - Tryk og temperatur
Titel 6 1z - Mundtlig årsprøve
Titel 7 2z - Kernefysik
Titel 8 2z - Naturvidenskabsfestival
Titel 9 2z - Arbejde og energi
Titel 10 2z - Elektricitet
Titel 11 2z - Bølger, lyd og lys
Titel 12 2z - TF2: Konspirationsteorier
Titel 13 2z - Atomer og lys
Titel 14 2z - Kosmologi
Titel 15 2z - Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1z - Introduktion til fysik B

Om fysik B generelt:
Link til den gældende læreplan for fysik B (Fysik B - stx, august 2017).

Kernestoffet på fysik B udgøres af følgende:
Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede
* grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse og spektrallinjers rødforskydning
* Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
* naturens mindste byggesten, herunder atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof og grundstoffernes dannelseshistorie

Energi
* beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
* kinetisk og potentiel energi i tyngdefelter nær Jorden
* indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer
* ækvivalensen mellem masse og energi, herunder Q-værdi ved kernereaktioner

Elektriske kredsløb
* Simple elektriske kredsløb med stationære strømme beskrevet ved hjælp at strømstyrke, spændingsfald, resistans og energiomsætning, herunder eksempler på kredsløb med elektriske sensorer

Bølger
* grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart og interferens
* lyd og lys som eksempler på bølger
* det elektromagnetiske spektrum

Kvantefysik
* atomers og atomkerners opbygning
* fotoners energi, atomare systemers emission og absorption af stråling, spektre
* radioaktivitet, herunder henfaldstyper, aktivitet og henfaldsloven

Mekanik
* kinematisk beskrivelse af bevægelse i én dimension
* kraftbegrebet, herunder tyngdekraft, tryk og opdrift
* Newtons love anvendt på bevægelser i én dimension.


Resten af det vi har haft, er således supplerende stof.

Eksamensform:
Todelt mundtlig prøve.
* Første del er eksperimentel, hvor der i ca. 90 minutter arbejdes i grupper på normalt to og højst tre med en kendt eksperimentel problemstilling.
* Anden del er individuel og mundtlig. Eksaminationstiden er ca. 24 minutter med 24 minutters forberedelsestid. Den teoretiske delopgave omhandler et fortrinsvis teoretisk, fagligt emne. Opgaverne er kende, senest 5 hverdage før prøven, med et ukendt perspektiverende bilag.

Eksaminationen former sig som en faglig samtale mellem eksaminand og eksaminator, hvor det perspektiverende bilag inddrages.

Anvendte bøger:
Som grundbog er benyttet: Torben Benoni og Finn Elverkjær: "FysikBbogen, bind 1" og "FysikBbogen, bind 2", Systime 2020.

Suppleret med uddrag fra:
* Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: "Vejen til Fysik C", 1. udgave, Forlaget HAX 2011.

Digitale ressourcer som man må tilgå via internettet til eksamen:
* OneNote klassenotesbog (se link under "Indhold" i dette forløb)*.
* Interaktivt periodisk system: Ptable.com.
* Interaktivt kernekort: Kernekort.dk.

Herudover må man tilgå hjemmesider og filmklip der er link til under "Indhold" under de enkelte forløb. Dokumenter, præsentationer mm. skal være downloadet på forhånd.

*) Internetadgang til klassenotesbogen gælder kun hvis man har en mac-computer (da synkroniseringen her ikke kan slås fra). På Windows-computere skal synkronisering af notesbogen være slået fra under eksamen. Bemærk at samarbejdsområdet i OneNoten er slået fra efter undervisningens ophør.

Lærer:
Lars Bjørntoft (LB)
-----------------------------------

Indhold i forløbet:
- Den naturvidenskabelige metode.
- Kosmisk zoom: Kendskab til titalspotenser, overblik over fysiks genstandsfelt fra mindste til største størrelsesorden, med udgangspunkt i hjemmesiden Secret Worlds: The Universe Within og dette interaktive kosmiske zoom.
- Fysiske størrelser og enheder (SI-enhedssystemet).
- Brug af titalspotenser og præfixer.



Eksperimentelt arbejde:
- Elevforsøg: Svingningstid fer et pendul ved hjælp af den naturvidenskabelige metode. (Eksperiment uden skriftlig efterbehandling).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener. * Kunne beskrive og udføre enkle kvantitative fysiske eksperimenter. * Kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser. * Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af naturfænomener. * Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 1z - Energi og bæredygtig udvikling

Indhold i forløbet:
* Energiformer, energiomdannelse og energikæder,
* Energibevarelse og -kvalitet.
* Effekt og nyttevirkning.
* Energikilder, bæredygtighed og miljø.
* Termisk energi, varmetransport og specifik varmekapacitet.
* Kemisk energi (brændværdi).


Eksperimenter:
* Rapportøvelse: Nyttevirkning for husholdningsapparater.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Nyttevirkning 24-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - Kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge. - Kunne foretage beregninger af fysiske størrelser ud fra grundlæggende begreber og modeller. - Kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt. - Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 1z - Solsystemet og verdensbilledet

Indhold i forløbet:
* Solsystemets dannelse.
* Størrelsesforhold i Solsystemet (bl.a. gennem denne interaktive skalamodel: If the Moon were only 1 pixel).
* Jorden som planet: Beskrivelse af naturfænomener som: Nat og dag, årstider, månens faser samt sol- og måneformørkelser.
* Verdensbilledets udvikling: Fra det geocentriske til det heliocentriske verdensbillede.
* Keplers love.

Film:
* Den bevægede Jord (Af Lars Becker-Larsen, Danish Doc Production 2008).

Eksperimentelt arbejde:
* Demonstrationsforsøg: Naturfænomener som nat/dag, sommer/vinter, sol- og måneformørkelse demonstreret med globus, projektør og tennisbold som model af solsystemet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fysikprøve 1 23-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener. * Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som samfundsudvikling. * Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 1z - Mekanik

Indhold i forløbet:
* Lineær bevægelse, (t,s)-graf, middel- og momentanhastighed samt fart som størrelsen af hastigheden.
* Bevægelse med konstant hastighed, herunder stedfunktionen.
* Accelereret bevægelse, (t,v)-graf, middel- og momentanacceleration.
* Bevægelse med konstant acceleration, herunder hastigheds- og stedfunktion.
* Kraftbegrebet og Newtons love.
* Tyngdekraft og masse
* Frit fald uden luftmodstand.
* Måling af kraft, de fire naturkræfter, normalkraft og gnidningskraft (Coulombs gnidningslov).
* Sammensætning af kræfter, kræfternes parallelogram, den samlede kraft som vektorsum og opløsning af en kraft i komposanter.


Eksperimentelt arbejde:
* Journalforsøg: Måling af gnidningskraft.
* Elevforsøg uden skriftlig efterbehandling: Kræfternes parallelogram.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Gnidningskoefficient 20-03-2024
Fysikprøve 2: Mekanik 12-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge. * Ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser. * Ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 1z - Tryk og temperatur

Indhold i forløbet:
* Definition af tryk.
* Tryk i væsker; barometerligningen og Archimedes' lov.
* Tryk i gasser.
* Bernoullis princip.
* Temperatur og temperaturskalaer.
* Avogadros lov, Ideale gasser, idealgasligningen, gaslovene (Boyle-Mariottes lov, Gay-Lussacs 1. lov og Charles lov (Gay-Lussacs 2. lov).


Eksperimenter:
* Journalforsøg: Eftervisning af Archimedes' lov, ved lod, ophængt i elektronisk kraftmåler, hvor loddet gradvist nedsænkes i vand i et måleglas.
* Journalforsøg: Eftervisning af Boyle-Mariottes lov, med elektronisk trykmåler forbundet til kanylesprøjte.
Journalforsøg: Eftervisning af Gay-Lussacs 1. lov med gastermometer.
Journalforsøg: Eftervisning af Charles' lov (Gay-Lussacs 2. lov) med plastsprøjte forbundet til elektronisk trykmåler, hvor plastsprøjten blev nedsænket i vand med forskellig temperatur, hvorefter volumenet blev justeret så trykket var konstant.

* Demonstrationsforsøg: Demonstration af molekylebevægelse og faseovergange med vibrator med stålkugler.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Archimedes' lov 19-04-2024
Journal: Charles' lov 23-04-2024
Fysikprøve 3: Tryk og temperatur 16-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - Kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge. - Kunne foretage beregninger af fysiske størrelser ud fra grundlæggende begreber og modeller. - Kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt, ud fra en given problemstilling. - Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 1z - Mundtlig årsprøve

Indhold i forløbet:
Holdet var til mundtlig årsprøve i fysik, der blev afholdt på samme måde som den rigtige eksamen. Prøven blev afholdt med intern censur.


De teoretiske spørgsmål til årsprøve:
1) Energi
Energiformer og energisætningen
Du skal fortælle om energiformer og energiomdannelse.
Stikord: Energikæde, energibevarelse, energitab, energikvalitet, enhed for energi.
Relateret forsøg: Rapportforsøg: Måling af nyttevirkning.

2) Energi
Energiomdannelse og nyttevirkning
Du skal fortælle om begrebet nyttevirkning.
Stikord: Enhed for energi, effekt, tilført- og nyttig energi, energitab, energikilder, bæredygtig energi.
Relateret forsøg: Rapportforsøg: Måling af nyttevirkning.

3) Energi
Termisk energi og temperatur
Du skal fortælle om begrebet specifik varmekapacitet.
Stikord: Enhed for energi, varmetransport, temperaturskala, opvarmning/afkøling, tilstandsformer, faseovergang, kemisk energi, brændværdi.
Relateret forsøg: Rapportforsøg: Måling af nyttevirkning.

4) Verdensbilledet
Solsystemets dannelse
Du skal fortælle om solsystemets dannelse.
Stikord: Gassky, protoplanetarisk skive, rotation, energiproduktion, energiudstråling, klippe- og gasplaneter.

5) Verdensbilledet
Jorden som planet
Du skal fortælle om naturfænomener som dag og nat, årstider og formørkelser.
Stikord: Sommer, vinter, jævndøgn, solhverv, antal timer med dagslys, solens højde over horisonten, jordens og månens skygger, retrograd bevægelse.

6) Mekanik
Bevægelse
Du skal fortælle om endimensionel bevægelse
Stikord: (t,s)-graf, hastighed, monentan- og middelhastighed, bevægelse med konstant hastighed, (t,v)-graf, acceleration, bevægelse med konstant acceleration.

7) Mekanik
Kræfter
Du skal fortælle om kraftbegrebet i fysik.
Stikord: Newtons love, resulterende kraft, reaktionskraft, fjern- og kontaktkraft, enhed for kraft, vektor, sammensætning af kræfter, tyngdekraft, gnidningskraft, gnidningskoefficient.
Relaterede forsøg: Journalforsøg: Måling af gnidningskraft og Eksperiment: Kræfternes parallelogram.

8) Tryk og temperatur
Tryk i væsker
Du skal fortælle om Archimedes’ lov.
Stikord: Definition af tryk, væskesøjle, opdrift, fortrængt væske, tyngdeacceleration.
Relateret forsøg: Journalforsøg: Eftervisning af Archimedes’ lov.

9) Gasser
Gaslovene
Du skal fortælle om gaslovene.
Stikord: Ideal gas; tilstand for en gas; Avogadros lov; Idealgasligningen; fastholdt temperatur, volumen eller tryk.
Relateret forsøg: Klasseforsøg: Forsøg med gaslovene og Journalforsøg: Charles lov/Gay-Lussacs 2. lov.




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dispositioner 01-06-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling - Prøve eksmensformen.
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere - Lave dispositioner til spørgsmålene før årsprøven.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 7 2z - Kernefysik

Indhold:
* Kerneprocesser: alfahenfald, beta-minus og beta-plus henfald, elektronindfangning og gamma-henfald.
* Bevarelse af energi, nukleontal, elektrisk ladning og leptontal i forbindelse med kerneprocesser.
* Brug af kerne-/nuklidkort.
* Henfaldsloven for antal og for aktivitet, enhed for aktivitet.
* Kulstof 14-metoden.
* Måling på radioaktive kilder: Geiger-Müller-rør og tågekammer.
* Absorption af radioaktiv stråling: Rækkevidde for alfastråling, maksimal rækkevidde for betastråling, halveringstykkelse for gammastråling. (Ikke nødvendigvis alle elever. Læst i forbindelse med forsøg med halveringstykkelse for gammastråling).
* Masseenergi og kernemasse: Einsteins masse-energirelation, massedeffekt, bindingsenergi, Q-værdi.
* Fission og fusion.


Eksperimentelt arbejde:

Demonstrationsforsøg:
* Partikelspor i tågekammer.
* Rækkevidde for alfastråling (med gnistdetektor).

Længerevarende eksperimentelt forløb: Kernefysiske målinger
Eleverne har i grupper arbejdet med selvvalgte forsøg. Ikke alle i klassen har lavet samme forsøg, men der er udfør følgende eksperimenter:
- Måling af baggrundsstråling (udført af alle elever)
- Måling af halveringstid for Ba-137*
- Måling af dødtiden for GM-rør
- Måling af halveringstykkelsen for gammastråling i Pb og Al
- Eftervisning af afstandskvadratloven for gammastråling
- Måling af GM-rørets effektivitet overfor gammastråling.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Kernefysiske målinger 25-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Skal kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge. * Skal ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser. * Skal ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt. * Skal kunne behandle eksperimentelle data med henblik på at diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser. * Skal gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde

Titel 8 2z - Naturvidenskabsfestival

Indhold i forløbet:
Deltagelse i Dansk naturvidenskabsfestival.
* Fysikforedrag
* Formidling af fysikfaglige emner til besøgende elever fra folkeskolen.
* Afholdelse af fysikshow som afslutning på besøgsdag for elever fra folkeskolen.


Foredraget
Foredrag af forsker Alexander Simon Thrysøe fra DTU Fysik, Plasma Physics and Fusion Energy, med følgende beskrivelse:

"Fusionsenergi - kan man virkelig kopiere solen

"Det er ikke længe siden at vi afkodede Solens hemmelighed. Kan det mon lykkes at kopiere Solens fusionsprocesser direkte her på Jorden?

"En klimaneutral energiforsyning er blandt menneskehedens største udfordringer. Men tænk hvis man kunne efterligne solens energiform direkte her på Jorden. Vi kan tage et vigtigt skridt mod det ved realiseringen af fusionsenergikraftværker, som i fremtiden kan give os en sikker, ren og uudtømmelig energikilde med minimal klima- og miljøpåvirkning."



Formidling
Eleverne har skulle formidle selvvalgte emner med eksperimenter og elevinddragelse for 5 forskellige hold á ca. 12 folkeskoleelever.

Eksperimentelt arbejde:
Klassen var opdelt i mindre grupper, der lavede forskellige forsøg. Der er udført følgende forsøg:
- Forsøg med væsker (gryde af papir, luft- og vandtryk (vend glas med vand med papir over), båd med sten, "lavalampe" med brusetablet)
- Forsøg med flydende kvælstof
- Forsøg med Van de Graaf-generator
- Forsøg med varmluftballon.

Klassen lavede i fællesskab forsøgene til fysikshowet:
* Rubens flammerør
* Roterende cykelhjul
* Forsøg med Van de Graaff-generator (strittende hår, menneskelig strømkæde)
* Forsøg med plasmakugle (+ lysende lysstofrør nær kuglen)
* Vortex-kanon (skyde til måls med røgringe)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Skal ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt. * Skal gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af naturfænomenet og samfundsudvikling. * Skal inddrage aktuelle faglige, teknologiske, samfundsrelevante eller globale problemstillinger, herunder en belysning af fysiske aspekter af bæredygtig udvikling. * Skal kunne formidle et emne med fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 9 2z - Arbejde og energi

Indhold i forløbet:
* Definition af mekanisk arbejde, formler for arbejde når kraft og forskydning er ensrettede, modsat rettede, ortogonale og skrå. Herunder arbejdet som prikprodukt af kraft- og forskydningsvektorerne.
* Kraftens effekt.
* Udledning af formlen for kinetisk energi.
* Udledning af formlen for mekanisk potentiel energi i tyngdefeltet.
* Bevarelse af mekanisk energi.
* Ændring af mekanisk energi (arbejdssætningerne: At den samlede kraft arbejde på en genstand er lig ændringen i genstandens kinetiske energi og at tyngdekraftens arbejde er lig tabet i genstandens potentielle energi).
* Termisk energi
* Tilstandsformer og faseovergange
* Specifik smelte- og fordampningsvarme

Eksperimentelt arbejde:
* Elevforsøg udført på ekskursion med dansk. Efterbehandlet i klassen uden skriftlig aflevering: Videoanalyse af bowlings-slag. Der blev målt hastighed og acceleration for bowlingkuglen, så gnidningskraften kunne beregnes.

* Rapportforsøg: Eftervisning af arbejdssætningen for vogn på hjul, hvor stedfunktionen blev målt med GoMotion-sensor; eller for vogn på luftpudebane, hvor sluthastigheden blev målt med en Speedgate.

* Journalforsøg: Bestemmelse af isens specifikke smeltevarme.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Arbejdssætningen 20-11-2024
Journal: Isens specifikke smeltevarme 28-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge. * Ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser. * Ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt. * Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 10 2z - Elektricitet

Indhold i forløbet:
* Elektrisk ladning: egenskaber og enhed for ladning.
* Coulombs lov.
* Elektrisk strømstyrke: definition og enhed, Kirchhoffs 1. lov.
* Spændingsfald: definition (arbejdet den elektriske kraft udfører på en ladning pr. ladning) og enhed.
* Elektriske komponenter: karakteristik, resistans, Ohms 1. lov.
* Resistivitet / specifik resistans.
* Kobling af resistorer: serie- og parallelkobling, erstatningsresistans.
* Spændingskilde: Hvilespænding, Ohms 2. lov.
* Elektrisk energi og effekt: Joules lov (formlerne for effekt afsat i en resistor).
* Kredsløb med elektriske sensorer.


Eksperimentelt arbejde:
* Journaløvelse: Eftervisning af Kirchhoffs' 1. lov og måling af spændingsforskelle i kredsløb med serie- og parallelkoblinger.
* Journaløvelse: Måling af karakteristik for komponenter (resistor, pære og diode).
* Journaløvelse: Måling af resistivitet (specifik resistans).

* Elevforsøg: Målinger af modstande for NTC- og LDR-resistorer, afhængigt af henholdsvis temperatur og lysstyrke. (Opgave uden skriftlig efterbehandling).

* Rapportforsøg: Karakteristik for et element (bestemmelse af polspænding, indre resistans og kortslutningsstrøm).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Kirchhoffs 1. lov 05-12-2024
Journal: Måling af karakteristikker 19-12-2024
Journal: Specifik resistans 17-01-2025
Rapport: Karakteristik for element 20-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge. * Ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser. * Ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt. * Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser. * Kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 11 2z - Bølger, lyd og lys

Indhold i forløbet:
* Grundlæggende bølgeegenskaber: Amplitude, bølgelængde, periode frekvens og bølgehastighed.
* Bølgetyper: Harmoniske bølger, tvær- og længdebølger (transversal- og longitudinalbølger).
* Bølgeformlen: v=λ·f.
* Lydbølger.
* Hvordan øret er opbygget og fungerer, det hørbare område.
* Konstruktiv og destruktiv interferens, afbøjning af bølger (diffraktion), Huygens' princip, brydningsloven.
* Stående bølger.
* Hvad lys er og  det elektromagnetiske spektrum.
* Gitterligningen.
* Hvordan øjet er opbygget og fungerer, farvesyn, den blinde plet.
* Varmestråling og Wiens forskydningslov.




Eksperimentelt arbejde:
* Eksperimenter med lyd: Eleverne har udført en række småeksperimenter:
- Måling af overtoner på en ukulele med spektralanalyseprogram på computer eller mobil
- Undersøgelse af resonansen i rør af forskellige tykkelser, længder og materialer: Hvad afhænger resonansfrekvensen af?
- Undersøgelse af klangfarven for forskellige musikinstrumenter med spektralanalyseprogram
- Måling af eget øres frekvensområde
- Måling af lydstyrke for mp3-afspiller/mobil.

* Journaløvelse: Stående bølger på en snor.
* Journaløvelse: Måling af bølgelængde for laserlys med optisk gitter.
* Journaløvelse: Måling af spejling og brydning, med optikkasse (Herunder måling af brydningsindeks).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Stående bølger på snor 07-03-2025
Journal: Bølgelængde for lys 18-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kende og kunne opstille modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge. * Kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr, ud fra en given problemstilling, og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt . * Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 12 2z - TF2: Konspirationsteorier

Tværfagligt forløb med engelsk om konspirationsteorier.

Der er arbejdet med følgende konspirationsteorier:
* 9/11 var en kontrolleret nedrivning
* Kondensstriber er chemtrails
* Påvirkning fra 5G-stråling
* Flat Earth.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 2z - Atomer og lys

Indhold i forløbet:
* Den historiske udvikling af atommodellen: Demokrit, Thomson og Rutherford (med elevpræsentationer).
* Fotonenergi og den fotoelektriske effekt.
* Bohrs postulater og Bohrs atommodel.
* Emissions- og absorptionsspektre.
* Partikel/bølge-dualitet.


Eksperimentelt arbejde:
* Demonstrationsforsøg: Den fotoelektriske effekt.
* Demonstrationsforsøg: Spektre fra forskellige lyskilder undersøgt med håndspektroskoper.
* Rapportforsøg: Bohrs atommodel - måling af bølgelængderne for de synlige linjer i Balmerserien for hydrogen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Præsentation: Atommodel 04-04-2025
Rapport: Balmerserien 13-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener. * Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling. * Kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser. * Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde

Titel 14 2z - Kosmologi

Indhold i forløbet:
* Kosmologi: Big-bang teorien og det kosmologiske princip.
* Hubbles lov.
* Rødforskydning, herunder Dopplereffekten og kosmologisk rødforskydning.
* Afstandsbestemmelse: Parallakse- og cepheide-metoden, afstandskvadratloven og måling af afstande til galakser ud fra tilsyneladende størrelse.
* Grundstoffernes dannelseshistorie.
* Den kosmiske mikrobølgebaggrundsstråling.


Eksperimentelt arbejde:
* Journaløvelse: Eftervisning af Hubbles lov: Computerøvelse på baggrund af data fra hjemmeside fra University of Washington.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journaløvelse: Hubbleloven 12-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare fysiske fænomener. * Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling. * Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning

Titel 15 2z - Repetition

Ondhold i forløbet:
* Information om eksamen: Forløb og bedømmelseskriterier.
* Præsentation af foreløbige eksamensspørgsmål.
* Eksamenstræning.
* Repetition af udvalgte faglige emner.


Teoretiske eksamensspørgsmål:
Pr. 16/5 - 2025

T1) Solsystemet og Universet
Stikord til inspiration: Solsystemets opbygning, sol- og måneformørkelse, model for universet, Hubbles lov, det kosmologiske princip, rødforskydning, grundstoffernes dannelseshistorie.

T2) Energi
Stikord til inspiration: Energibevarelse, energikvalitet, energiformer og energiomdannelse, nyttevirkning, termisk energi og specifik varmekapacitet, kemisk energi.

T3) Kraft og newtons love
Stikord til inspiration: Bevægelse, hastighed, acceleration, måling af kraft, sammensætning af kræfter, resulterende kraft, gnidningskraft.

T4) Tryk og temperatur
Stikord til inspiration: Tryk i væske og gas, absolut temperatur, tilstandsformer, Archimedes’ lov, idealgasligningen, Boyle-Mariottes lov, Gay-Lussacs 1. og 2. lov.

T5) Arbejde og energi
Stikord til inspiration: Arbejde, potentiel energi, kinetisk energi, mekanisk energi, bevarelse af mekanisk energi, ydre kræfters arbejde og ændring af mekanisk energi.

T6) Elektricitet
Stikord til inspiration: Strømstyrke, spændingsfald, Kirchhoffs lov, resistans, kobling af resistorer, model for spændingskilde, karakteristik for element, elektrisk energi.

T7) Bølger, lyd og lys
Stikord til inspiration: bølgelængde, frekvens, bølgeligningen, interferens, Huygens’ princip, stående bølger, gitterformlen, brydningsloven.

T8) Atomer og lys
Stikord til inspiration: Atomets opbygning, Bohrs atommodel, stationære tilstande, energiniveauer, emission og absorption, fotoner, spektre, Balmerserien.

T9) Radioaktivitet og kernereaktioner
Stikord til inspiration: Forskellige typer radioaktiv stråling, halveringstid, kernereaktioner, fission og fusion, massedefekt, Q-værdi.

Under alle spørgsmålene tilføjes linjen ”Nedenstående bilag vil indgå i den faglige samtale:” efterfulgt af bilaget.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dispositioner 22-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer