Holdet 2023 DA/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Christina Thiesen
Hold 2023 DA/j (1j DA, 1j DA 80t, 2j DA, 2j DA 80t)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Noveller, drama og lyrik - genrelæsning
Titel 2 PP1
Titel 3 Værklæsning  Banedanmark
Titel 4 Medie - Dokumentarfilm
Titel 5 Historieopgave - skrivehjælp + retorik
Titel 6 Det moderne gennembrud
Titel 7 Sundhed og pædagogik - fagpakkelæsning
Titel 8 Politi og forsvar - fagpakkelæsning
Titel 9 Lyrik med værklæsning
Titel 10 Retorik - opsamling
Titel 11 EKSAMEN - Tilladte online-hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Noveller, drama og lyrik - genrelæsning

I dette forløb er eleverne blevet introduceret til novellegenren, til drama og til lyrik. Vi har arbejdet med tekstlæsning i alle 3 genrer og desuden en kortfilm i arbejdet med drama.

Fokus i læsningen af noveller har været  på begreberne fortællertyper, komposition og tomme pladser.
Vi har læst følgende tekster:
Thomas Korsgaard: "Lasagne"
Ernest Heminway: "Bjerge som hvide elefanter"
Villy Sørensen: "Blot en drengestreg"

Til støtte for læsningen bruges Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", s. 54-60
Eleverne har arbejdet med en remediering af novellen "Blot en drengestreg"

Fokus i læsningen af drama har været på genrens kendetegn illustreret ved arbejde med dramatikeren Line Knutzon.

Tekster:  
Line Knutzon:  ”Håndværkerne”, uddrag: 1. akt, scene 1-3
Forfatterweb: https://forfatterweb.dk/oversigt/knutzon-line
Interview på ALT.dk: https://www.alt.dk/artikler/line-knutzon-om-sin-generation
Interview på det Kongelige Bibliotek:
https://www.kb.dk/inspiration/dansk-dramatik-til-alle/line-knutzon-om-alt-det-der-staar-imellem-linierne
Line Knutzon, Kortfilm: ”Snart kommer tiden”: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/snart-kommer-tiden

Fokus i læsningen af lyrik har været tematik, komposition, sproglige virkemidler.

Tekster:
Tove Ditlevsen: "Der bor en ung pige"
Tove Ditlevsen: "De evige tre"
H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født"
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (fuld tekst), https://www.danmarksmissionen.dk/2022/01/17/der-er-et-yndigt-land/
Johannes V. Jensen: "Hvor smiler fager den danske kyst"
Vita Andersen: "Hun ser godt ud"
Søren Krarup: "Hvad er det at være dansk"

Til støtte for læsningen har vi brugt Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", s. 112-119 og
"Smæk metaforen", Dansklærerforeningen, 2022,  s. 6-9, s. 10-17.

Der arbejdes skriftligt med skrivning af et elevportræt (interview af klassekammerat + skrivning), kreativ skrivning samt en remediering af "Blot en drengestreg".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 PP1

Forløbet er det første af 4 praktikforløb.

Vi har arbejdet med karriereafklaring og set på Uddannelsesguiden og kompetenceafklaring. Eleverne har lavet et CV og en folder om en uddannelse de kunne tænke sig at starte på.
Desuden har vi haft besøg udefra med oplæg fra politiet, en ejendomsmægler om deres uddannelse og arbejde.

Forløbet er lavet i samarbejde med samfundsfag.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Værklæsning Banedanmark

Eleverne har læst en novellesamling som værk. Novellerne er dels læst og dels lyttet til i klassen.

Tekst:
Peder Frederik Jensen: "Banedanmark", Samleren, 2014

Eleverne har i grupper fremlagt analysen af en selvvalgt novelle for klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Medie - Dokumentarfilm

Hvordan gengives virkeligheden i dokumentarfilm? Det er den centrale problemstilling, vi har arbejdet med i dette forløb. I den forbindelse har vi analyseret forskellige typer af dokumentarfilm. De centrale begreber vi har arbejdet med er: dokumentarfilmtyper, autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder og filmiske virkemidler.

Tekster:

Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", s. 228-235, 314-315, 321-322

Film:
DR.DK/TV: "Emilie Meng - en efterforskning går galt" (afsnit 1), Link: https://www.dr.dk/drtv/serie/emilie-meng-_-en-efterforskning-gaar-galt_350648
DR.TV: "Kongeskibet - I dronningens tjeneste", (afsnit 1)
DR.TV: "På røven i Nakskov", (afsnit 1)

Skriftligt arbejdes der med at skrive redegørelse og med analyse af dokumentarfilm.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Redegørelse - dokumentar 02-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Historieopgave - skrivehjælp + retorik

Forløbet har hovedsagelig været hjælp til skrivning af historieopgaven mht. opsætning af opgaven og skriftlig korrekthed.

Vi har desuden arbejdet med retorik og brugt Håndbog til dansk, s. 150-156. Vi har analyseret 2 taler.

Taler:
John F. Kennedys tale i Berlin, 1961
Kronprinsesse Marys tale til Kronprins Frederiks 50-års fødselsdag, 2018
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Det moderne gennembrud

I dette forløb arbejder vi kort med  Det moderne gennembrud. Vi har arbejdet med Det moderne gennembruds strømninger og genrer og læst tekster af Herman Bang
og Amalie Skram og Henrik Pontoppidan. Fokus har været på kvindens rolle i samfundet.

Tekster:

"Retninger i Det moderne gennembrud" i Brug litteraturhistorien, s. 104-107
Bang, Herman: "Foran alteret"
Skram, Amalie: "Constance Ring" uddrag i Brug litteraturhistorien.
Pontoppidan, Henrik: "Ane-Mette"; "Naadsensbrød"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Sundhed og pædagogik - fagpakkelæsning

SUNDHED
I forløbet har vi beskæftiget os med sundhed med kroppen i fokus. Hvad vil det sige at være sund? Vi har diskuteret om det kan føre til sygdom, hvis man har for stort fokus på krop og sundhed.

Vi har arbejdet med materialet i "Dansk i praksis" i forløbet:
I kapitlet Sundhed (s. 9-45) 1.1 Når kroppen er i fokus; 1.2 Når mennesker har brug for hjælp. I forløbet har vi læst:
Jesper WungSung: "De tre veninder"
Cecilie Lind: "Scarykost" in Dansk i praksis
Maria Gerhardt: uddrag af romanen "Transfervindue - fortællinger om de raskes fejl" in Dansk i praksis
Mette Jensen Hayles: uddrag af romanen "Nogle dage elsker hun mig mest" in Dansk i praksis
www.psykiatrifonden.dk
www.imsos.dk

Ved læsningen af Scarycost, har vi foruden en digtanalyse, lavet en sproglig analyse med fokus på sætningsopbygning og metaforik.

Vi har desuden arbejdet med dokumentarfilm, som medie og analyseret dokumentaren "Når sundt bliver sygt", DR2, 2014

Til repetition af analyse af dokumentarfilm har vi anvendt:
Håndbog til dansk, Medieanalyse af dokumentarfilm, s. 314-315

PÆDAGOGIK
Vi har brugt Dansk i praksis' afsnit Pædagogik (s. 65-81): 2.1 Når familien er i fokus.
Vi har læst:
Lone Hørslev: "Lige om lidt bliver alting meget sjovere" in Dansk i praksis
Afsnittet Opdragelse og curlingforældre (s.77-82), herunder artiklerne: "Børnepsykolog: Det perfekte familieliv findes ikke" og "Ekspert om curlingforældre: Det er et fantom, en konstruktion"




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 88 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Politi og forsvar - fagpakkelæsning

I dette forløb har vi beskæftiget os med politiets og forsvarets opgaver i det danske samfund. Vi har brugt kapitlet Politi og forsvar i Dansk i praksis (s. 121-137; s. 142-146) Vi har læst afsnit 3.1 Når kriminalitet er i fokus.
Herunder har vi læst:
-Artikler om drabet på Kim Wall og hele ubådssagen.
-Dokumentar: "Indefra med Anders Agger - Den uafhængige politiklagemyndighed"
-Arne Dahl: "Jacos hjerte" (kriminovelle)

Vi har beskæftiget os med avisen som nyhedsmedie og arbejdet med Nyhedskriterier, nyhedstrekanten og avislayout.
Ryd forsiden, s. 95, s. 96-98

Afsnit 3.2 Når krig sætter spor
Herunder har vi læst:
Lars Møller: uddrag af "Vi slår ihjel og vi lever med det", s. 143-145 in Dansk i praksis, Systime, 2019
Lars Husum: uddrag af "Jeg er en hær", s. 9-19, Gyldendal,  2012 + uddrag in Dansk i praksis, s. 157-161, Systime, 2019


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Lyrik med værklæsning

I dette forløb har vi læst digtsamlingen White girl som værk. Eleverne har efter læsning af digtsamlingen valgt et digt, som de har analyseret og fremlagt for klassen. Der har i forbindelse med læsningen været forkus på sprog, komposition, sproglige billeder og tematik.

Vi desuden repeteret analyse af lyrik og læst følgende tekster:
HC Andersen: "I Danmark er jeg født"
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land"
Tove Ditlevsen: "De evige tre"
Klaus Rifbjerg: "Kanariefuglens begravelse"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Retorik - opsamling

Vi har i dette forløb repeteret begreberne som knytter sig til retoriksk analyse:
- Ciceros pentagram
- appelformer
- sproglige figurer
- metaforer

Tekster:
Anders Fogh Rasmussens nytårstale 2008, www.dansketaler.dk
Christian Koch: "Fogh - den stærke, kønsløse statsmand", (uddrag) Kommunikationsforum.dk, 8. januar 2008 in Begreb om dansk, ???
Mette Frederiksens tale om coronanedlukningen af Danmark, 11/03-2020, www. dansketaler.dk
Håndbog til dansk, kap. 4.9 Retorik,
Håndbog til dansk, Retorisk analyse af meningsjournalistik, s. 278-279
Faglige forbindelser, Sproglige stilfigurer s. 44-45


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 EKSAMEN - Tilladte online-hjælpemidler

Elever, der skal op i dansk, må bruge følgende online-kilder:

Den danske ordbog - Moderne dansk sprog
http://ordnet.dk/ddo

Ordbog over det danske sprog - Historisk ordbog 1700-1950
http://ordnet.dk/ods

Retskrivningsordbogen på Dansk Sprognævns hjemmeside
http://www.dsn.dk/

Alle ordbøger under http://www.ordbogen.com/


Minlæring, bog: God stil (opgavestruktur mv.)
https://app.minlaering.dk/bog/45

Minlæring, bog: Dansk gram (kommatering mv.)
https://app.minlaering.dk/bog/3


Disse kilder må bruges både til skr. og til mdt. eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer